PDA

Bekijk Volledige Versie : Habemus Danneels?



Orakel
08-04-05, 19:03
Alle Papaz-kandidaten hier (http://www.nieuwsbronnen.com/katholieke/pausmakers/leeftijdslijstkardinalen.html) .

En hier (http://www.nieuwsbronnen.com/katholieke/pausmakers/danneels.html) de kandidaat van onze zuiderburen.

Een andere kanshebber lijkt me

Kardinaal Gustaaf Joos, pastoor van Landskouter en studievriend van paus Johannes Paulus II, haalt in een interview met P-Magazine zwaar uit naar homoseksuelen, politici en hedendaagse schrijvers. Hij neemt zelfs onze democratie onder vuur.

Gustaaf Joos, die vorig jaar onverwacht de kardinaalshoed kreeg van paus Johannes Paulus II, neemt geen blad voor de mond: "Ik durf hier met mijn bloed tekenen dat van al wie zich lesbisch of homo noemt, er hoogstens 5 tot 10 procent ook effectief homo of lesbisch is. Al de rest zijn gewoon seksueel geperverteerden. Je moet niet twijfelen om dat op te schrijven. Ik eis dat je dat opschrijft. En als ze hier allemaal voor mijn deur komen protesteren, kan me dat niet schelen. Ik zal niet opendoen.''

Behalve over homo's laat Joos zich in zijn interview in P-Magazine minstens even sterk uit over politici, condooms en Vlaamse schrijvers. Jef Geeraerts en Hugo Claus zijn smeerlappen...

Politiek, democratie. Ik moet daarmee lachen

Politici noemt hij leeghoofden. De kardinaal uit Landskouter stelt zelfs de democratie in vraag: "Politiek, democratie. Ik moet daarmee lachen. Allez, dat algemeen stemrecht waar slaat dat nu op? Ik vind het raar dat een snotneus van 18 jaar evenveel te zeggen heeft als een vader van zeven kinderen. De ene heeft geen enkele verantwoordelijkheid, terwijl de andere de burgers van morgen aflevert."

De straffe uitspraken van Kardinaal Joos zijn eerder ongebruikelijk voor iemand van het hedendaagse Belgische episcopaat. Hooggeplaatste geestelijken laten zich doorgaans diplomatischer uit, aldus Toon Osaer, de woordvoerder van Godfried Danneels: "Kardinaal Danneels zal inderdaad nooit naar homo's verwijzen als zijnde seksueel geperverteerden. Absoluut niet."

Osaer antwoordt behoedzaam wanneer de Standaard hem vraagt of kardinaal Joos de mening van de katholieke kerk in Vlaanderen verkondigt. Een terechte vraag overigens, want met het ontwijkende antwoord dat Danneels niet in dergelijke termen spreekt over holebi's zegt natuurlijk niets over de gedachten van deze goede man...

Nuja 'die Gedanken sind Frei'. Joos, Danneels en eender wie in Vlaanderen mogen van homo's en lesbo's denken wat ze willen, zolang ze er niet mee te koop lopen dat het 'geperverteerde en inferieure creaturen' zijn kan je er niets tegen beginnen. Toch is het voorlopig nog niet uitgesloten dat de Kerk intern zal optreden tegen Joos. De woordvoerder van het bisschoppelijk paleis wilde aan de Standaard nog wel kwijt: "Ik geef voorlopig liever geen commentaar. Het zou te makkelijk zijn om ons op basis van dit soort uitlatingen tegen elkaar uit te spelen. Ik wil eerst grondig de context bestuderen waarin de uitspraken zijn gedaan en nadien overleg plegen met kardinaal Danneels."

Zalig de armen van geest...

Gustaaf Joos, de arme man, begrijpt de hele commotie dan weer niet: "Ik preek al 33 jaar in mijn kerkske. Nog nooit is er groot spel gemaakt over wat ik zeg. Waarom dan nu ineens wel? Ik doe toch geen ondoordachte uitspraken. Alles wat ik zeg is gewikt en gewogen, al jarenlang. Ik ben er inderdaad van overtuigd dat homoseksualiteit een modeverschijnsel is. De echte homo's zijn raar. Dat weet ik uit ervaring. Ten andere, ik sta niet alleen in mijn overtuiging. Ik verwoord de overtuiging van vele mensen."

Rabi'ah.
08-04-05, 19:07
Geplaatst door Orakel


Zalig de armen van geest...



:haha:

Amen!

Wide-O
08-04-05, 19:30
O., oud nieuws </Mars>

Onze Godfried (god / friet, jaja, wij belgen :D) is allang gezakt in de pope-poll.

Waarom weet niemand. Vorig jaar speculeerde onze pers zich nog het apezuur over zijn kansen. Is nu gedegradeerd tot een outsider. Jaja, in Mechelen wonen is geen pretje :D

Gokje ;) : aartsbisschop van Milaan.

You heard it here first :)

Juliette
08-04-05, 21:54
Met Kardinaal Joos is er idd een even vitale kandidaat als JP II. Allez. Even dood dan toch.

(Maar hij was véél grappiger)

Wortel
09-04-05, 08:29
Doet me denken aan die anecdote waarin een kerkelijk hoogwaardigheidsbekleder voorging in een klassiek-liturgische kerkdienst. Deze voorganger vertrouwt de geluidsinstallatie niet en roept in de microfoon: "Er is iets mis met die microfoon!"
Waarop het Godsvolk onderweg hem als liturgische responsie op gregoriaanse wijze antwoordt: "En met uwen geest!".