PDA

Bekijk Volledige Versie : Ramadan zonder pauze ...



Dante5
08-04-05, 20:53
Om mezelf aan jullie voor te stellen maak ik dik waar ik me druk over maak. Ik ben Dante, wil graag schrijven voor en over onze samenleving. In die samenleving zie ik graag een groeibeweging tussen moslims en andersgelovigen. Tussen het ene cultureel bepaalde getut en het andere.

Ik ben vaak scherp maar een goede chirurg is dat ook. Helder, eerlijk, een beetje sarcasme, vleugje humor, schepje zelfspot en betrokken bij onze samenleving. Mijn stijl is vaak wat minder toegankelijk, maar na een uurtje fitnessen of boslopen denk je vaak: "Die Dante is geen zeurende tante ....". Lees altijd goed tussen de regels, want wat ik schrijf is niet altijd wat ik zeg.

Er is een forum waar ik aan mijn eigen succes ten onder ging. Jaloezie, wantrouwen en angst voor de waarheid leidde tot mijn vertrek. Ieder woord werd op een vreemd schaaltje gelegd waarbij er bij mijn woorden altijd een stapeltje schelpjes werd gelegd. Samen met het zout dat daar op werd gestrooid legde mijn waarheid het steeds vaker af tegen betuttelling, dreiging, leugen en angst voor de wereld.

Wie zich nu of later gekwetst voelt door mijn woorden, mijn tekst vraag ik: vraag wat ik bedoelde te zeggen, zeg me wanneer ik beledigde of door mijn domheid door de mand viel.

Dante.

Kan meneer Ramadan niet een poosje in Nederland blijven? Gewoon, we betalen zijn hotel, zijn taxi en de rest? Die man moet een rubriek op de tv, interviews voor de autoradio en toegang tot de verschillende Marokkaanse fora. Waar wij, vaderloze katholieken onze paus al missen zien we nu ook wat de moslims wellicht missen: een leider met leiderschap en wereldwijsheid, m/v.

Ik heb het in eerdere situaties al gezegd: moslims laten voortaan ijzeren neusjes in hun puntmuiltjes maken. Want als er een ding is dat Nederlanders graag doen dan is het op elkaars tenen staan. Zeker als die tenen uit muiltjes steken ... En niet alleen omdat het hier best wel vol is.

Dante.

'Moslims moeten minder emotioneel reageren op kritiek'

Door abdel ilah rubio

Nederlandse moslims moeten minder emotioneel reageren als er kritiek wordt geuit op de islam. Ze moeten juist luisteren naar de zorgen van autochtone landgenoten en die vervolgens geruststellen. Het feit dat zoveel niet-moslims nog vooroordelen hebben over de islam, mogen moslims in dit land zich aantrekken, vindt de internationaal bekende islamfilosoof Tariq Ramadan.

Rotterdam - De Zwitserse schrijver van talrijke boeken over de westerse islam - volgens het Amerikaans weekblad Times een van de honderd invloedrijkste mensen ter wereld - is deze week op uitnodiging van het stadsbestuur in Rotterdam. Ramadan sprak tijdens het laatste islamdebat in het World Trade Center, en gaf gisteren een lezing op de Erasmus Universiteit.

De voormalige hoogleraar aan de Zwitserse universiteit van Fribour, die pleit voor een onafhankelijke Europese islam, is vooral bekend in Frankrijk en Engeland. Maar ook in Nederland geniet de filosoof steeds meer aanzien onder islamitische jongeren. Gisteren toerde hij door Rotterdam, waar hij ontmoetingen had met de pers, deskundigen, studenten, prominenten uit de islamitische gemeenschap en burgemeester en wethouders.

Islamdebatten
Ramadan blijkt erg onder de indruk van de islamdebatten die in Rotterdam zijn gehouden. ,,Ik hoop echt dat dit initiatief navolging krijgt in andere steden.'' Dat het er soms heftig aan toe ging en gelovigen zich gekwetst voelden, vindt hij niet zo erg. ,,Als we een dialoog willen, zullen we moeten beginnen met de situatie zoals die nu is: met vooroordelen en emoties. Dit is hoe mensen denken, daag ze uit en kom met goede antwoorden.'' [B]Dat niet-moslims komen praten over hun emoties, wantrouwen en angsten, is volgens hem al een hele stap in de goede richting.

Maar dat betekent niet dat moslims de verdachtmakingen en beschuldigingen richting de islamitische gemeenschap moeten accepteren. ,,Ze moeten duidelijk maken dat ze Nederlanders zijn en van plan zijn deel uit te maken van deze samenleving.''

Jezelf isoleren van de rest van de samenleving, zoals steeds meer Nederlandse moslimjongeren doen, werkt volgens Ramadan niet. ,,Dan krijg je schizofrene persoonlijkheden. Want de samenleving komt in je kamer. Het is niet realistisch en een verkeerde reactie.''

Ramadan ziet niets in aparte wetgeving voor moslims, zoals in Canada. Daar hebben imams het recht gekregen om te bemiddelen bij echtscheidingen, een zogeheten sharia-court. ,,Zo'n regeling is er ook voor joden en christenen, maar het is niet nodig,'' vindt hij. ,,Je zendt zo de boodschap uit dat je iets specifieks wilt. De aanwezigheid van moslims is niet alleen een kwestie van recht, maar ook van perceptie. Ik ben in ieder geval geen voorstander van zulke aparte regelingen. Moslims hebben genoeg mogelijkheden binnen de gewone wetgeving.''

Beschuldigingen
De filosoof is ook tegen aparte moslimpartijen of private moslimscholen zoals je die hebt in sommige Europese landen. ,,Ik heb niets tegen private islamitische scholen als ze open staan voor de rest van de samenleving. Maar het moet niet zo zijn dat we moslimscholen creëren om onze kinderen te beschermen voor die samenleving. Dan voeden we ze op als schizofrenen.''

En wat klopt er van de beschuldigingen dat Ramadan een wolf in schaapskleren zou zijn? De filosoof glimlacht. ,,Een Amerikaanse journalist heeft die beschuldigingen bestudeerd, en concludeerde dat 96 procent van die beschuldigingen uit Frankrijk kwam. ,,Dat land heeft geen problemen met Ramadan of de islam, maar met religie in het algemeen.Ik ben iemand die zegt: ik ben moslim én Europeaan. En dat is moeilijk voor ze. Als je zegt dat je moslim bent, ben je al teveel moslim. Als ik werkelijk met een dubbele tong zou spreken, zouden moslims mij niet vertrouwen.''