PDA

Bekijk Volledige Versie : Steunbetuiging Ayaan



Timoesh
08-04-05, 21:55
Als gevolg van de vrijspraak van voorbereiding van terroristische activiteiten is het vertrouwen in de werking van de rechtstaat bij veel Nederlanders geschaad. Het vonnis wordt algemeen onbegrijpelijk gevonden, zeker ook als men het vergelijkt met de eerdere veroordeling tot 2 jaar van een man die een brandstichting van een moskee zou voorbereiden.

Aan het onbegrip en de onrust doen niet af dat er ongetwijfeld nobele motieven aan de vrijspraak ten grondslag hebben gelegen, zoals het niet kunnen bekomen van de voor een veroordeling noodzakelijke overtuiging van de rechtbank dat betrokkene inderdaad niet alleen voornemens was een terreuraanslag te plegen, maar ook nog eens doende was met de voorbereiding daarvan. Bij rechtspraak moet immers met meer dan alleen de gevoelens van het volk rekening worden gehouden, het gaat primair om de handhaving van de rechtsorde en daarmee van de principes van de rechtstaat.

Maar ja, het volk, dat zijn wel de justitiabelen, en een rechtsorde waarvan in toenemende mate het gevoelen ontstaat dat die rechtsorde niet die van de justitiabelen is, zet de bijl aan de wortels daarvan. Hoe juridisch verantwoord ook, dat is wat de rechtbank met de vrijspraak van Shamir Azzouzz heeft gedaan. Juist daarom zou een goede uitleg van het vonnis en de redenen waarom de rechtbank niet tot veroordeling is gekomen plaats moeten vinden, en wel op een zodanige manier dat die uitleg ook door niet-juristen begrepen kan worden.

Voeg daarbij de weigering van de politie om gisteren direct aangifte op te nemen tegen Shamir Azzouzz wegens mishandeling, en het onbegrijpelijk figuur dat de rechtstaat gisteren even geslagen, is compleet. Zelden werd de rechtsorde als opgevat door de justitiabelen meer geschokt dan met dit vonnis.

Onrust, zelfs bij de mensen die niet direct betrokken zijn bij terreur en de gevolgen ervan niet direct aan den lijve ondervinden.

Hoe veel erger moet dit zijn voor mensen als Ayaan Hirsi Ali, die de gevolgen van aangekondigde terreur dagelijks aan den lijve ondervindt.

Mijn solidariteit en medeleven gaan onvoorwaardelijk naar Ayaan uit, en ik wil haar mijn steun betuigen in deze voor haar meer dan normaal moeilijke tijden.

Voorts wil ik de verantwoordelijke minister oproepen een duidelijke –en ook voor niet juristen begrijpelijke- uitleg te geven van het vonnis, een rechtsorde die gedragen wil worden door haar justitiabelen vraagt ten minste begrijpelijkheid van hetgeen in de naam daarvan wordt gedaan en nagelaten.

Bron: http://ayaanhirsiali.web-log.nl




Heel leuk :moe: