PDA

Bekijk Volledige Versie : Hezbollah en Taliban bewonderen overleden paus



Marsipulami
09-04-05, 10:47
Moslims hopen op ’nog zo’n paus’
Van onze correspondent HARALD DOORNBOS

Donderdag 7 april 2005 - BEIROET – In Amerika en Europa staat zijn naam misschien wel op de lijst van terroristische moslims, maar Ghaled abu Zeineb, lid van de politieke raad van de islamitische groepering Hezbollah, bewondert de overleden paus. „Een man van de vrede“, zegt Zeineb, „hij was voor het Palestijnse volk en probeerde vrienden te zijn met moslims.“ De dood van paus Johannes Paulus II blijkt ook gevoelens van sympathie wakker te hebben gemaakt onder conservatieve moslimgroeperingen. Hezbollah’s televisiestation, Al Manar, zendt urenlange verslagen uit vanuit Rome. Ook een andere beruchte moslimgroepering, de Taliban in Afghanistan, reageerde in een verklaring op het overlijden van de paus. Terwijl iedere Talibanverklaring normaliter volstaat met haat en doodsbedreigingen aan het adres van de ’kaffers’ – de niet-moslims – sprak de Taliban juist in milde bewoordingen over de gestorven leider van de katholieke kerk. Volgens de Taliban was de paus een gematigd man wiens woorden belangrijk genoeg waren om naar te luisteren.


Conservatief

„Het klinkt in eerste instantie merkwaardig dat zoveel moslims het erg vinden dat de paus dood is“, zegt een islamitische professor aan een franstalige universiteit in de Libanese hoofdstad Beiroet, „maar de zeer conservatieve normen en waarden van de paus spraken veel moslims aan.“ Volgens de hoogleraar is de populariteit van de paus onder moslims in het Midden-Oosten een combinatie van factoren. „Veel moslims in de Arabische wereld beschouwen het Westen als een losgeslagen zooitje“, meent hij. „De paus wordt gezien als een van de weinigen die niet meedeed aan dat liberalisme. De paus is duidelijk tegen homofielen, tegen rechten voor vrouwen, tegen abortus, tegen sex voor de lol, tegen echtscheiding – allemaal zaken die zeer overeenkomen met het gedachtengoed van de meeste moslims hier.“

Daarbij komt nog dat het Vaticaan de enige volledig anti-democratische staat in het Westen is waar religie en politiek innig met elkaar zijn verweven. „De gemiddelde moslim kan zich heel goed vinden in een stokoude man die zich met politiek bemoeit“, vervolgt de professor. „Zo gebeurt dat in het Midden-Oosten ook al eeuwen. Als mensen ergens van gruwen is het wel vrouwelijke priesters of homo-huwelijken in kerken. Dat gebeurt bij de katholieken tenminste niet.“ Ook de moeizame relatie tussen de katholieke kerk en Israël en de pauselijke oppositie tegen de oorlog in Irak, maken bij veel moslims sympathie los voor de paus. „Hij sprak zich altijd uit voor een Palestijnse staat, dat vind ik goed voor iemand die ooit door een moslim is neergeschoten“, meent Ahmed, een moslim man in Beiroets wijk Hamra. Maar volgens anderen maakte de paus een grote fout door in 2000 een bezoek te brengen aan Israël.

„Dat was jammer“, meent Dina, een moslim vrouw, „maar de paus is in ieder geval een stuk beter dan Bush. Als Bush zou overlijden zou niemand hier een traan laten, met de paus is dat toch anders. De meesten hier in het Midden-Oosten hopen dat de nieuwe paus net zo goed of nog beter zal worden.“

Raihana
09-04-05, 13:55
Moslims hopen op ’nog zo’n paus’

Exclusief mij please..

Wat heeft een moslim er nou aan dat er iemand komt die dwalend is en mensen leidt naar de hel?

wubbe
09-04-05, 14:10
De paus heeft dezelfde conservatieve ideen als Bush. Hoe kan je de een toejuichen en de nadere verketteren ?

Ik vind ze beide niet van deze wereld.

wubbe
09-04-05, 14:12
Geplaatst door Raihana
Exclusief mij please..

Wat heeft een moslim er nou aan dat er iemand komt die dwalend is en mensen leidt naar de hel?

De paus is er niet voor de moslims.

Tomas
09-04-05, 14:23
Geplaatst door wubbe
De paus heeft dezelfde conservatieve ideen als Bush. Hoe kan je de een toejuichen en de nadere verketteren ?

Ik vind ze beide niet van deze wereld.

De verschillen tussen de paus en bush doen er voor moslim heel erg toe. Jij vindt ze misschien niet belangrijk, maar zij wel. De overeenkomsten die jou zo opvallen, valt hun veel minder op, want die vinden ze logisch. Het verschil tussen de paus en bush is dat bush wel eens millitair ingrijpt. Ik vind het persoonlijk ook wel een opvallende.