PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland wil terrorismespeeltje voor zichzelf houden...



TonH
09-04-05, 12:16
Interpol klaagt over Nederland
ADDIE SCHULTE

DEN HAAG - De Nederlandse politie heeft vorig jaar geweigerd Interpol informatie te geven over leden van de Hofstadgroep die na de moord op Theo van Gogh waren opgepakt.

Interpol bood medewerking aan, maar kreeg te horen dat de zaak 'te gevoelig' was. Toen de namen van de arrestanten één of twee dagen later in de media verschenen, heeft Interpol ze nagetrokken in de eigen informatiesystemen. Over verschillende verdachten werd informatie gevonden, die aan Nederland is gegeven. Interpol heeft Nederland daarna opgeroepen meer informatie te delen.

Een dag na de moord werden in Amsterdam acht verdachten aangehouden, een week later nog eens zeven, onder meer in het Haagse Laakkwartier.

Ron Noble, het hoofd van Interpol, heeft eind vorig jaar over de Nederlandse houding geklaagd op een hoorzitting van het Britse Hogerhuis. Het was een van de voorbeelden die hij gaf van de gebrekkige internationale samenwerking bij de bestrijding van terrorisme.

De nationale recherche was verantwoordelijk voor de arrestaties van de leden van de Hofstadgroep. Volgens woordvoerder Wim de Bruyn is het mogelijk dat Interpol de informatie niet heeft gekregen. ''Dat zou kunnen.'' De klacht van Interpol heeft hem niet eerder bereikt. Het nut van Interpol is volgens hem beperkt tot het uitwisselen van informatie met andere diensten.

Interpol-chef Noble vergeleek het Nederlandse optreden met de weigering van de Verenigde Staten informatie te vragen aan Interpol over personen die in verband werden gebracht met de aanslagen van 11 september 2001. De dienst bekeek daarom persconferenties van de Amerikanen om er achter te komen wie gezocht werden.

© Het Parool, 09-04-2005

taouanza
09-04-05, 12:26
Je wilt natuurlijk niet aan de grote klok hangen dat je huizen binnenstormt omdat iemand zijn vrouw belt om te vertellen dat hij de trein heeft gemist.:rolleyes:

GiovanniHN
09-04-05, 12:40
:haha:

Het is zo naïef om te denken dat geheime diensten internationaal samen willen werken.

Ze laten liever een aanslag gebeuren dan dat ze een ander toegang geven tot hun eigen informatie.

taouanza
09-04-05, 12:42
Geplaatst door GiovanniHN
:haha:

Het is zo naïef om te denken dat geheime diensten internationaal samen willen werken.

Ze laten liever een aanslag gebeuren dan dat ze een ander toegang geven tot hun eigen informatie.

duh door een aanslag krijgen ze meer geld.:rolleyes:

~Panthera~
09-04-05, 12:44
Geplaatst door taouanza
duh door een aanslag krijgen ze meer geld.:rolleyes:

Precies, en zo wordt iedereen weer genaait waar ie bij staat. :moe:

Tomas
09-04-05, 13:03
Geplaatst door GiovanniHN
:haha:

Het is zo naïef om te denken dat geheime diensten internationaal samen willen werken.

Ze laten liever een aanslag gebeuren dan dat ze een ander toegang geven tot hun eigen informatie.

Ik kan me voorstellen dat in een organisatie waar alles draait om afluisteren, infiltreren, under-cover gaan etc.. "vertrouwen" iets heel erg moeilijks is. Maar toch zal dat moeten, al is het je collega die je nauwelijks kent. Zelfs de tolk van marokkaanse afkomst moet je vertrouwen. Dus hoe krijg je geheime diensten zover dat ze samen willen werken? Een kwestie van elkaar beter leren kennen? Het moet kunnen lijkt mij.

GiovanniHN
09-04-05, 13:06
Was het maar zo makkelijk. De FBI en CIA waren te incompetent om 11 september te voorkomen, maar in plaats van meer geld te ontvangen verliezen ze juist meer macht. Na aanbeveling van de 9/11 commissie worden de veiligheidsdiensten nu gedwongen samen te werken en informatie te delen. De top van de diensten moet verantwoording afleggen aan John Negroponte :kalasniko en na het vernietigende rapport van afgelopen weken zijn ze helemaal het lulletje.

Veiligheidsdiensten hebben geen belang bij aanslagen, omdat zij altijd worden gezien als de sukkels die het niet konden voorkomen. Daarom heeft het hoofd van de AIVD in December ook een interview gegeven aan het NRC, om toch maar even duidelijk te maken dat het probleem ligt bij de politiek en niet bij de AIVD.

Maar veiligheidsdiensten bespioneren elkaar en werken elkaar tegen. Waardoor een buitenlandse collega in sommige gevallen een groter probleem is dan de terroristische groepering die je probeert aan te pakken.

taouanza
09-04-05, 13:09
Geplaatst door Tomas
Ik kan me voorstellen dat in een organisatie waar alles draait om afluisteren, infiltreren, under-cover gaan etc.. "vertrouwen" iets heel erg moeilijks is. Maar toch zal dat moeten, al is het je collega die je nauwelijks kent. Zelfs de tolk van marokkaanse afkomst moet je vertrouwen. Dus hoe krijg je geheime diensten zover dat ze samen willen werken? Een kwestie van elkaar beter leren kennen? Het moet kunnen lijkt mij.

Zo ver ik weet heeft die Marokkaanse tolk ook niet bepaalde schokkende info vrijgegeven.
Alsof de AEL het niet wist dat ze worden afgeluistert en gevolgd.
Hoe ver gaat de AIVD om mensen te beschuldigen?
Ik dacht dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen?
Wat wil de AIVD nou bewijzen?
En welk bewijs hebben ze daarvoor?

GiovanniHN
09-04-05, 13:12
Geplaatst door Tomas
Ik kan me voorstellen dat in een organisatie waar alles draait om afluisteren, infiltreren, under-cover gaan etc.. "vertrouwen" iets heel erg moeilijks is. Maar toch zal dat moeten, al is het je collega die je nauwelijks kent. Zelfs de tolk van marokkaanse afkomst moet je vertrouwen. Dus hoe krijg je geheime diensten zover dat ze samen willen werken? Een kwestie van elkaar beter leren kennen? Het moet kunnen lijkt mij.

Zelf ben ik van mening dat je gewoon klein moet beginnen, met landen die al goede relaties hebben. Bijvoorbeeld Nederland, Duitsland en Engeland. Er is al veel samenwerking geweest en die is goed verlopen, dat kan je langzaam uitbreiden en als het goed loopt voeg je bijvoorbeeld België en Frankrijk toe. Zo kan je het langzaam uitbreiden, maar dan heb je pas over iets van 20 jaar een redelijk goed functionerende Europese veiligheidsdienst.

Tomas
09-04-05, 13:19
Geplaatst door GiovanniHN
Zelf ben ik van mening dat je gewoon klein moet beginnen, met landen die al goede relaties hebben. Bijvoorbeeld Nederland, Duitsland en Engeland. Er is al veel samenwerking geweest en die is goed verlopen, dat kan je langzaam uitbreiden en als het goed loopt voeg je bijvoorbeeld België en Frankrijk toe. Zo kan je het langzaam uitbreiden, maar dan heb je pas over iets van 20 jaar een redelijk goed functionerende Europese veiligheidsdienst.

Belgie en frankrijk??? Ben je gek geworden ofzo??

GiovanniHN
09-04-05, 13:24
Geplaatst door taouanza
Zo ver ik weet heeft die Marokkaanse tolk ook niet bepaalde schokkende info vrijgegeven.
Alsof de AEL het niet wist dat ze worden afgeluistert en gevolgd.
Hoe ver gaat de AIVD om mensen te beschuldigen?
Ik dacht dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen?
Wat wil de AIVD nou bewijzen?
En welk bewijs hebben ze daarvoor?

Er is gelekt en er zijn bewijzen dat Outman verantwoordelijk daarvoor is. Op zijn website had hij geheime informatie geplaatst, ook het e-mail verkeer over de AEL bewijst het, hij had volgens mij ook informatie thuis.

Staatsgeheime informatie naar buiten brengen is strafbaar. Dus wordt hij vervolgd.

Maar wat gelekt is is helemaal niet zo schokkend. Het is dus stom dat de AIVD hem wil vervolgen. Want nu komt dit allemaal naar buiten, ze moeten ook de advocaten van Ben A. toegang geven tot staatsgeheime informatie.

Terwijl ze het makkelijk op hadden kunnen lossen door de tolk gewoon te ontslaan en niet te vervolgen. Wat hij naar buiten heeft gebracht kan zelfs gezien worden als normale verstoringstactieken.

Als een groep al jarenlang in het geheim actief is, dan kan het uiterst demotiverend werken als ze een rapport krijgen van de veiligheidsdienst waaruit blijkt dat alles dat ze deden gevolgd is. Dat niks geheim was en ze op elk moment gepakt kunnen worden. Als er dan iemand uit die groep stapt, dan kan die groep dus ook uit elkaar vallen en is het probleem opgelost.
Ik denk ook dat de AIVD dat ook heeft toegepast op de Hofstadgroep en dat ze daarom het lek niet zo heel schadelijk vonden.

En nu wordt het alleen maar pijnlijk voor de AIVD. Het infiltreren van de AEL stelde ook heel weinig voor en als je ziet wat voor persoon dat heeft gedaan, dan is dat redelijk amateuristisch. Ik had de AIVD ook wel wat hoger ingeschat, maar ze stuurden een of andere moderne trut naar de AEL die door niemand geliefd was. Ik heb gelezen dat ze uit haar functie was weggestemd omdat iedereen een hekel aan haar had. Dus waarschijnlijk heeft het lekken van Ben A. niet eens effect gehad.

Wide-O
09-04-05, 14:51
Geplaatst door Tomas
Belgie en frankrijk??? Ben je gek geworden ofzo??

Zozo, middagje België-seiken Tomas ? ;)

Enfin, ik ben het met je eens over Frankrijk :rood:

Tomas
09-04-05, 15:06
Geplaatst door Wide-O
Zozo, middagje België-seiken Tomas ? ;)

Enfin, ik ben het met je eens over Frankrijk :rood:

Dat je het daarmee eens bent, betekent nog niet dat we jullie gelijk vertrouwen.

Wide-O
09-04-05, 15:11
Twas een goeie infiltratiepoging, toch ? :boogjes:

Tomas
09-04-05, 15:13
Geplaatst door Wide-O
Twas een goeie infiltratiepoging, toch ? :boogjes:

Ach ja, voor een belg.

Wide-O
09-04-05, 15:49
"Sire, er zijn geen Belgen meer." :ego:

Enfin, ik zie de AIVD al Frans spreken met onze Staatsveiligheid :D :D

'Tu enkore troeveej bocoep terroristes ja?"

"Qu'est-ce-qu'l dit ce mec ? Il est con ou quoi ?"

België is overigens een land waar treinen op mekaar inrijden omdat spoorambtenaar A de taal van spoorambtenaar B niet spreekt. Pretty wacky stuff.

GiovanniHN
09-04-05, 16:38
Geplaatst door Wide-O
"Sire, er zijn geen Belgen meer." :ego:

Enfin, ik zie de AIVD al Frans spreken met onze Staatsveiligheid :D :D

'Tu enkore troeveej bocoep terroristes ja?"

"Qu'est-ce-qu'l dit ce mec ? Il est con ou quoi ?"

België is overigens een land waar treinen op mekaar inrijden omdat spoorambtenaar A de taal van spoorambtenaar B niet spreekt. Pretty wacky stuff.


Hmmm, in dat geval duurt het eerder 40 jaar voordat er een fatsoenlijke relatie zal ontstaan tussen veiligheidsdiensten.

Wide-O
09-04-05, 16:54
Geplaatst door GiovanniHN
Hmmm, in dat geval duurt het eerder 40 jaar voordat er een fatsoenlijke relatie zal ontstaan tussen veiligheidsdiensten.

Of langer. Complotten zijn in, maar je kunt ook soms denken: mensen zijn minder slim dan ze lijken, ook al zijn het meesterspionnen :)

Weet je: als je in België een secretaresse wil zijn met enige kans op slagen, moet je vier talen spreken/schrijven/tikken/powerpweinten.

Ik denk niet dat die eis ook gesteld wordt aan "veiligheidsmensen". Tsja...