PDA

Bekijk Volledige Versie : ´Islam biedt meer ruimte voor evolutie dan Christendom´



Bofko
09-04-05, 14:46
Uit de Volkskrant van vandaag :

´De goddelijk almacht en de scheppingsgedachte zijn weliswaar fundamenteel maar ook tamelijk abstract. De details uit Genesis, de zesdaagse schepping, Adam en Eva, de zondvloed, vind je in de minder belangrijke geschriften van het Israeliaat, niet in de Koran. Zelfs de big bang-kosmologie kan probleemloos mee, met Allah als onbewogen beweger die de zaak aan het rollen brengt´. Aldus Islamoloog Sjoerd van Koningsveld.

Islamitisch creationisme is een bij uitstek modern verschijnsel dat opkomt in landen waar een sterk religieuze traditie in aanraking komt met moderne wetenschap. Een van de invloedrijkste theoretici daarin is Harun Yahya, waarschijnlijk een Turks schrijverscollectief.
Yahya probeert vanuit een ultraconservatief standpunt en vooral op basis van Amerikaanse christelijke creationistische literatuur de feilen van de darwinistische leer aan te tonen. Yahya´s boeken worden trouwens niet in het Arabisch vertaald maar wel in vele westerse talen. Ik heb inderdaad met eigen ogen gezien dat Yahya een zeer aanzienlijke schapruimte in boekenwinkels in Maleisie in beslag neemt.

De evolutietheorie is amper een thema binnen de islam. Darwins ideeen hebben nooit meer dan een kleine bovenlaag bereikt.De consensus onder Moslims is dan ook dat God de wereld en de mens geschapen heeft. Iets wat overigens 50% van de Amerikanen ook denkt en die weten dan ook nog precies wanneer . Maar hoe dat gebeurt (voor Moslims dan) ,eventueel via natuurwetten of evolutie, daarover zijn meerdere opvattingen , omdat de Koran geen echt uitsluitsel biedt.

Simon
09-04-05, 15:11
De scheppingsgedachte staat helemaal niet haaks op de evolutie theorie. Iets wat zelfs het Vaticaan al lang erkend heeft.

Kid Capri
09-04-05, 15:22
Geplaatst door Simon
De scheppingsgedachte staat helemaal niet haaks op de evolutie theorie. Iets wat zelfs het Vaticaan al lang erkend heeft.

Niet?

Naar mijn weten wordt Darwin bij de katholieken verfoeid alsof hij een gezant van de duivel zou zijn...;).

K.

P.S. http://www.harunyahya.com

Olive Yao
09-04-05, 15:58
Evolutie is een hot item, niet?


Geplaatst door Bofko
Yahya probeert vanuit een ultraconservatief standpunt en vooral op basis van Amerikaanse christelijke creationistische literatuur de feilen van de darwinistische leer aan te tonen.
Laat ik wat terug doen. Op de eerste dag schiep de god het licht. Op de vijfde dag (als ik het me goed herinner) schiep hij de hemellichamen. Maar het licht komt toch van de hemellichamen?
(Dit geintje staat in Dostojevski's De gebroeders Karamazov ).

Tomas
09-04-05, 16:05
Geplaatst door Olive Yao
Evolutie is een hot item, niet?


Laat ik wat terug doen. Op de eerste dag schiep de god het licht. Op de vijfde dag (als ik het me goed herinner) schiep hij de hemellichamen. Maar het licht komt toch van de hemellichamen?
(Dit geintje staat in Dostojevski's De gebroeders Karamazov ).

Volgens mijn moeder staat het licht los van de hemellichamen, het is slechts schijn. Een illusie. Het licht "van" de sterren was hier namelijk veel eerder dan de sterren zijn geschapen. En dan nog: god kan alles. En ddaarnaast hebben moslims een volledig vrije interpretatie van het bijbelse scheppingsverhaal. De bijbel is namelijk vervalst. Maar wat nu precies vals is en wat niet, verschilt van dag tot dag en van msoslim tot moslim. Kortom vermoei je niet met discussie hierover.

Wortel
09-04-05, 16:10
Op de eerste dag schiep de god het licht. Op de vijfde dag (als ik het me goed herinner) schiep hij de hemellichamen. Maar het licht komt toch van de hemellichamen?
(Dit geintje staat in Dostojevski's De gebroeders Karamazov ).

Om dit grapje moesten de schrijvers van het scheppingsverhaal uit Genesis 1 al lachen. Des te meer reden om aan te nemen dat het scheppingsverhaal over andere dingen gaat en ook andere belangen heeft dan het schrijven van een natuurwetenschappelijke encyclopedie.

Het was trouwens de vierde dag...