PDA

Bekijk Volledige Versie : Grote meerderheid katholieken laakt afwezigheid Beatrix bij uitvaart



Marsipulami
09-04-05, 15:24
Grote meerderheid katholieken laakt afwezigheid Beatrix bij uitvaart

Hilversum (Van onze redactie/ANP/de Volkskrant) 9 april 2005 - Van alle Nederlandse katholieken vindt 80 procent het een verkeerd besluit dat koningin Beatrix is weggebleven bij de begrafenis van Johannes Paulus II. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond. Van de ondervraagden zonder onderscheid naar geloof vindt 47 procent dat.

Van Agt
Met de opmerking van oud-premier Van Agt dat het wegblijven als een belediging moet worden opgevat, is 60 procent van de katholieken het eens. CDA'er Van Agt sprak eergisteren van een “mispresentatie van Nederland”. Volgens hem ging het om de begrafenis van een man die niet alleen een groot geestelijk leider, maar ook een staatshoofd van wereldformaat is geweest.

Frissen en Van de Beeten
Een andere verontwaardigde reactie kwam eergisteren van hoogleraar bestuurskunde Paul Frissen, die de afwezigheid tegenover katholieknederland.nl ‘stuitend’ noemde. “Dit is geen toevallige omissie”, aldus Frissen. Rob van de Beeten, katholiek lid van de Eerste Kamer, stelde in een understatement op persoonlijke titel: “De Oranjes zullen temidden van zoveel hoogwaardigheidsbekleders uit de hele wereld wel niet gemist worden."

Zalm: ‘Overtrokken’
Vice-premier Zalm noemde de kritiek van onder anderen oud-premier Van Agt op de afwezigheid van het Nederland koningshuis bij de begrafenis van de paus gisteren “overtrokken”. “Het is nog nooit gebeurd dat Nederland zo'n hoge vertegenwoordiger heeft gestuurd'', zei Zalm na afloop van de ministerraad.

Premier Van Agt afwezig bij begrafenis Paulus VI
Zalm: “De vorige keer, in 1978, was Nederland vertegenwoordigd door zijn ambassadeur en de keer daarvoor door de minister van Buitenlandse Zaken. In die tijd was Van Agt premier.” De vice-premier kon wel begrip opbrengen voor rooms-katholieken die teleurgesteld zijn over de afwezigheid van de koningin.

Hogere vertegenwoordiging dan voorheen
Met premier Balkenende namens de Nederlandse regering was inderdaad sprake van een hogere vertegenwoordiging dan in 1978 bij de uitvaarten van paus Paulus VI en Johannes Paulus I. Bij de uitvaart van Paulus VI was alleen minister Van der Klaauw van Buitenlandse Zaken aanwezig, bij die van Johannes Paulus I, die maar 33 dagen paus was, ging alleen de Nederlandse ambassadeur bij de Heilige Stoel.

Blijft opmerkelijk
Toch blijft het opmerkelijk dat de Oranjes bij de uitvaart verstek lieten gaan. Zij hadden die vrijdag geen openbare verplichtingen. Andere Europese vorstenhuizen, katholiek of niet, waren wel aanwezig. Ook in 2003, bij de viering van het 150-jarig herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in Nederland, schitterde het koninklijk huis door afwezigheid.

Spoetnik
09-04-05, 15:26
Onze koningin is tenminste niet hypocriet :)

De begrafenis van een ketter bijwonen is tenslotte niet gepast.

Tomas
09-04-05, 15:32
Geplaatst door Spoetnik
Onze koningin is tenminste niet hypocriet :)

De begrafenis van een ketter bijwonen is tenslotte niet gepast.

Ze beleidt volgens mij dit geloof:

Mattheus 5
38 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe;
40 en wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem ook uw mantel;
41 en zal iemand u voor één mijl pressen, ga er twee met hem.
42 Geef hem, die van u vraagt, en wijs hem niet af, die van u lenen wil. 43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,
45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?
48 Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.

Dan is een bezoekje aan iemands begravenis het minste wat je kunt doen, lijk mij. Maja wie ben ik.

Wide-O
09-04-05, 16:02
Geplaatst door Marsipulami
Met de opmerking van oud-premier Van Agt dat het wegblijven als een belediging moet worden opgevat, is 60 procent van de katholieken het eens.


Die andere 40 % zijn heidenen en ketters :fplet:

Is Maurice plots weer salonfähig overigens ?

Julien
09-04-05, 16:05
Mijn waardering voor Nederland is tot het dieptepunt gedaald de afgelopen week. Wat een dis-respect voor de Paus in dit achterlijke land!

Spoetnik
09-04-05, 16:19
Geplaatst door Julien
Mijn waardering voor Nederland is tot het dieptepunt gedaald de afgelopen week. Wat een dis-respect voor de Paus in dit achterlijke land!

Ga trug naar je eigen land :)

Wide-O
09-04-05, 16:22
Geplaatst door Julien
Mijn waardering voor Nederland is tot het dieptepunt gedaald de afgelopen week. Wat een dis-respect voor de Paus in dit achterlijke land!

Achterlijk land, homo's "uitstekende personen". Julien is self-destroying I think.

Ik had al een hekel aan deze Paus toen jij nog moest geboren worden geloof ik. Een enge, starre, reactionaire man if I ever saw one. En ik begin stilletjes aan ook een hekel aan jou te krijgen. Niet mooi van me, maggoed.

Zeg eens stoere kerel, beste "uitstekende persoon": vind jij bvb Dillemans, ex-rector van de Katholieke Universiteit Leuven ook "achterlijk" ?

Surprise me :moe:

Wide-O
09-04-05, 16:27
Geplaatst door Spoetnik
Ga trug naar je eigen land :)

<complot> Nee, dat kan niet, want het schijnt dat Chirac en zo, je weet wel, die van de laicité, nogal wat duistere zaakjes heeft geflikt. Een soort mini-Berluscone zeg maar </complot>

Spoetnik
09-04-05, 16:43
Ah, misschien dat Bea het niet eens was dat een cardinaal die moest aftreden vanwege sexschandalen in de VS een ererol kreeg tijdens de processie:
http://www.guardian.co.uk/worldlatest/story/0,1280,-4920561,00.html

Nogmaals, Hulde, Hulde aan onze Koningin.

Ella
09-04-05, 20:48
Wat een gezeur zeg, de koningin is toch protestants? Protestanten erkennen de Paus toch niet of hoe zit dat? Waarom zou ze er dan heen moeten?

Rabi'ah.
09-04-05, 20:49
Geplaatst door Ella
Wat een gezeur zeg, de koningin is toch protestants? Protestanten erkennen de Paus toch niet of hoe zit dat? Waarom zou ze er dan heen moeten?

My point exactly.

Tomas
09-04-05, 20:52
Wat moet half nederland dan in gosdnaam met zo'n koningin?

Rabi'ah.
09-04-05, 20:55
Vanuit het oogpunt dat de paus een bevriend staatshoofd was, had ze misschien wel moeten gaan.

Maar toch: Protestant pride! :handbang:

Tomas
09-04-05, 20:56
Geplaatst door Rabi'ah.
Vanuit het oogpunt dat de paus een bevriend staatshoofd was, had ze misschien wel moeten gaan.

Maar toch: Protestant pride! :handbang:

In d'r eigen tijd en als mens, prima. Niet als ons aller koningin.

Ella
09-04-05, 21:00
Geplaatst door Tomas
Wat moet half nederland dan in gosdnaam met zo'n koningin?

Dat is weer een heel andere discussie. Maar ja, ooit erover nagedacht? Als ze wel zou zijn gegaan zouden misschien alle Protestanten boos zijn geworden.

Marsipulami
09-04-05, 21:02
Door als staatshoofd bewust partij te kiezen tegen één religieuze groepering doorbreekt ze de scheiding van kerk en staat en is haar optreden strijdig met de NL grondwet.

Maxima for president. :handbang:

Tomas
09-04-05, 21:03
Geplaatst door Ella
Dat is weer een heel andere discussie. Maar ja, ooit erover nagedacht? Als ze wel zou zijn gegaan zouden misschien alle Protestanten boos zijn geworden.

Hoe zit dat dan met het zweedse en deense koningshuis, die hebben helemaal geen katholieken, alleen maar protestanten.

Tomas
09-04-05, 21:04
Geplaatst door Marsipulami

Maxima for president. :handbang:

Eigenlijk is dit al een argument in zich.

Rabi'ah.
09-04-05, 21:04
Geplaatst door Marsipulami

Maxima for president. :handbang:

Een van de vriendjes van d'r vader is ook eens president geweest en we hebben gezien waar dat op uitdraaide.

Voor het geval je 't nog niet wist. :moe:

Marsipulami
09-04-05, 21:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Een van de vriendjes van d'r vader is ook eens president geweest en we hebben gezien waar dat op uitdraaide.

Voor het geval je 't nog niet wist. :moe:

Volgens de islam kan geen mens verantwoordelijk gesteld worden voor de daden van een ander.

Tomas
09-04-05, 21:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Een van de vriendjes van d'r vader is ook eens president geweest en we hebben gezien waar dat op uitdraaide.

Voor het geval je 't nog niet wist. :moe:

Nederland heeft 1 bloei periode gehad en dat was als republiek. Sinds de oranjes hier de touwtjes in handen hebben, hebben we wel de rijkste vrouw op aarde gehad, dat wel. Maar verders niet zoveel bizonders meer.

Ella
09-04-05, 21:08
Geplaatst door Tomas
Hoe zit dat dan met het zweedse en deense koningshuis, die hebben helemaal geen katholieken, alleen maar protestanten.

Hmm... tja... moet Beatrix hun dan maar nadoen? Als zij van een brug springen, springt Beatrix er toch ook niet achteraan. :ego: :wink:

Maar ik weet niet, ik kan die Paus nou niet echt als staatshoofd zien. Hoe groot is Vaticaanstad? Ik bedoel, waar is hij staatshoofd van? Zijn eigen bedienden ofzo?

In ieder geval, de koningin heeft een heleboel rechten niet, maar ze heeft tenminste het recht van godsdienstuiting, ik vind dan ook dat als zij de Paus niet wil begraven ze dat niet hoeft te doen. Trouwens ik las nog dat ze vroeger een keer bij hem is geweest op bezoek, wie weet, misschien heeft ze gewoon een hekel aan die man.

Tomas
09-04-05, 21:12
Geplaatst door Ella
Hmm... tja... moet Beatrix hun dan maar nadoen? Als zij van een brug springen, springt Beatrix er toch ook niet achteraan. :ego: :wink:

Maar ik weet niet, ik kan die Paus nou niet echt als staatshoofd zien. Hoe groot is Vaticaanstad? Ik bedoel, waar is hij staatshoofd van? Zijn eigen bedienden ofzo?

In ieder geval, de koningin heeft een heleboel rechten niet, maar ze heeft tenminste het recht van godsdienstuiting, ik vind dan ook dat als zij de Paus niet wil begraven ze dat niet hoeft te doen. Trouwens ik las nog dat ze vroeger een keer bij hem is geweest op bezoek, wie weet, misschien heeft ze gewoon een hekel aan die man.

Mij maakt het niet uit of de paus ergens een staatshoofd van is, of dat de koningin hem een eikel vond. Voor half nederland was ie erg belangrijk en die voelen zich in de steek gelaten.

Dat protestanten het niet zouden kunnen verkroppen dat ze er naar toe zou gaan, zie ik toch echt een probleem van die protestanten. Het stukje bijbel dat ik hier eerde poste, is heel belangrijk in de protestantse kerk. Ik kan dat weten, ben hetzelf. Leef er dan ook naar. Vind ik.

Ella
09-04-05, 21:16
Geplaatst door Tomas

Dat protestanten het niet zouden kunnen verkroppen dat ze er naar toe zou gaan, zie ik toch echt een probleem van die protestanten.

Waarom is het dan niet het probleem van de katholieken dat ze niet gaat?

Rabi'ah.
09-04-05, 21:18
Geplaatst door Tomas
Ik kan dat weten, ben hetzelf.

Ben jij nog christen? :schok:

Jij was toch ex-katholiek en atheďst? :vreemd:

Tomas
09-04-05, 21:19
Geplaatst door Ella
Waarom is het dan niet het probleem van de katholieken dat ze niet gaat?

Je bedoelt wel het probleem van de katholieken? Ze erkent de postieve gevoelens (liefde voor een of andere ouwe lul) van de katholieke niet, maar wel de negatieve gevoelens (haat, weerzin tegen een lieve, goede, oude man) van de protestanten. Dat vind ik een groot verschil.

Tomas
09-04-05, 21:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Ben jij nog christen? :schok:

Jij was toch ex-katholiek en atheďst? :vreemd:

Ik raak zelf ook wel eens in de war. Maar ik weet zeker dat ik niks met het katholicisme heb. Toch, Mars?

Rabi'ah.
09-04-05, 21:21
Geplaatst door Tomas
Ik raak zelf ook wel eens in de war. Maar ik weet zeker dat ik niks met het katholicisme heb. Toch, Mars?

Ok.

Dat van het katholicisme had ik idd ook al door ja......

Ella
09-04-05, 21:26
Geplaatst door Tomas
Je bedoelt wel het probleem van de katholieken? Ze erkent de postieve gevoelens (liefde voor een of andere ouwe lul) van de katholieke niet, maar wel de negatieve gevoelens (haat, weerzin tegen een lieve, goede, oude man ) van de protestanten. Dat vind ik een groot verschil.

Zo lief was hij anders niet... ik bedoel mede dankzij hem is AIDS nog steeds een groot probleem. Maar ja, misschien heb ik zijn lieve daden gemist in de media, ik zap altijd weg als het weer over hem gaat.

Tomas
09-04-05, 21:31
Geplaatst door Ella
Zo lief was hij anders niet... ik bedoel mede dankzij hem is AIDS nog steeds een groot probleem. Maar ja, misschien heb ik zijn lieve daden gemist in de media, ik zap altijd weg als het weer over hem gaat.

Het gaat er niet zo om hoe lief ie was. Hij heeft in ieder geval zelf nooit direct mensen de dood ingejaagd. Altijd indirect, net zoals wij dat doen door goedkope rotzooi uit een of ander ontwikkelingsland te kopen, waardoor er weer 's kindertjes uitgebuit worden. Of giftig afval gedumpt kan worden. Whatever. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen enzo. Als dat 't criterium is, dan zou bea het land niet meer uitkomen. Laat staan naar jurgheiderland gaan om te skien.

Het gaat erom dat ze de negatieve sentimenten van protestanten ontziet en de positieve emoties van de katholieken negeert.

Ella
09-04-05, 21:35
Geplaatst door Tomas

Het gaat erom dat ze de negatieve sentimenten van protestanten ontziet en de positieve emoties van de katholieken negeert.

We weten helemaal niet waarom ze niet gegaan is. Het bovenstaande kwam geloof ik van mij.

Tomas
09-04-05, 21:37
Geplaatst door Ella
We weten helemaal niet waarom ze niet gegaan is. Het bovenstaande kwam geloof ik van mij.

Dat weet ik, maar het resultaat ligt er.

Marsipulami
09-04-05, 22:32
Geplaatst door Tomas
Ik raak zelf ook wel eens in de war. Maar ik weet zeker dat ik niks met het katholicisme heb. Toch, Mars?

Tja, hoe groot je protestantse gehalte is weet ik niet. Je bent een twijfelgeval. De protestantse atheďsten haal ik er zo uit. Net als de katholieke atheďsten trouwens. Mark en Vlegeltje zijn duidelijk katholieke atheďsten. Kaaskop is een voorbeeld van een protestantse atheďst.

Hoe groter de liefde in een kerk is hoe beter die kerk ook in staat is om interne meningsverschillen te overbruggen. Katholieken kunnen nogal wat hebben. In het rijtje katholieke heiligen zijn er nogal wat die heilig werden zonder daar van nature veel aanleg voor te hebben. Dus misschien maak je nog een kans.

Hoe je het precies aan boord moet leggen om géén katholiek te zijn dat weet ik niet. Protestanten en echtgescheidenen mogen welliswaar niet de communie ontvangen, maar ik heb nog nooit gehoord van een katholieke moordenaar die de communie werd geweigerd. Het heliocentrisme en de Big Bang theorie werden ooit (niet door JPII) veroordeeld door de RK kerk maar ondertussen zijn die theorieën toch bedacht door katholieke geestelijken in hun vrije tijd. De paus heeft iets tegen condooms, maar het zijn de katholieke ontwikkelingsorganisaties die massaal de door Nederlandse atheďsten betaalde condooms verspreiden in Afrika.

Nou ja, zoek het zelf maar uit.

Julien
09-04-05, 22:40
Geplaatst door Spoetnik
Ga trug naar je eigen land :)

moet jij zeggen...

Julien
09-04-05, 22:44
Geplaatst door Ella
Wat een gezeur zeg, de koningin is toch protestants? Protestanten erkennen de Paus toch niet of hoe zit dat? Waarom zou ze er dan heen moeten?

hoe zou jij het vinden als de koning van marokko zou overlijden; alle staatshoofde aanwezig zouden zijn op zijn begrafenis, behalve Koningin Beatrix, omdat het een moslim is?!!

Doe niet alsof jou dat niks zou doen zeg!!!
Dat geldt ook voor Rabiah.

Julien
09-04-05, 22:51
Geplaatst door Ella
Zo lief was hij anders niet... ik bedoel mede dankzij hem is AIDS nog steeds een groot probleem. Maar ja, misschien heb ik zijn lieve daden gemist in de media, ik zap altijd weg als het weer over hem gaat.

is er in het islamitische deel van Afrika dan minder AIDS??

tell me..!!

Marsipulami
09-04-05, 22:57
Geplaatst door Julien
is er in het islamitische deel van Afrika dan minder AIDS??

tell me..!!

Ja, in het islamitische deel van Afrika is minder aids. En het lukt de moslims nog wel zonder condooms tot verdriet van het Nederlandse volk. :traan1: