PDA

Bekijk Volledige Versie : Burgemeester Den Bosch sluit rumoerige Graafsewijk af



Juliette
09-04-05, 22:44
09/04/2005

DEN BOSCH - Na de rellen van de voorbije dagen gaat om 17.00 uur zaterdagmiddag het gebied Bartjes-Zuid in de Graafsewijk in de Nederlandse stad Den Bosch op slot. Mensen die er niet wonen of werken, komen er vanaf dat moment niet meer in, zo maakte burgemeester A. Rombouts zaterdag bekend nadat het vrijdag voor de tweede avond op rij onrustig was in de wijk.
In totaal heeft de politie vrijdagavond 57 mensen opgepakt. Een twintigtal verdachten zit nog vast wegens openlijke geweldpleging. De rest is weer vrij, omdat hun delict of overtreding relatief klein was. Van de 57 arrestanten kwamen er 44 van buiten de Graafsewijk en waren er dertien minderjarig, zo verklaarde de korpschef van de lokale politie.

De mobiele eenheid (ME) van de politie gaat volgens de korpschef zaterdagavond met nog meer personeel dan vrijdagavond de orde in de wijk handhaven. Vrijdagavond waren er tweehonderd ME’ers actief.

Met een speciale noodverordening heeft de burgemeester ook preventief fouilleren in de Graafsewijk mogelijk gemaakt. Verder blijft een samenscholingsverbod gelden en tolereert de politie niets, verklaarde Rombouts.

De rellen van vrijdagavond zijn niet ontstaan als gevolg van arrestaties die de politie vlak daarvoor uitvoerde in verband met de ongeregeldheden een dag eerder, zeggen gemeente en politie. De rellen braken na 21.15 uur uit, en werden uitgelokt door mensen van buiten de wijk, aldus Rombouts. ,,Er was geen echte aanleiding, een grote groep kwam van buitenaf om rel te schoppen''.

Bewoners gooiden donderdagavond de ruiten van een huis in na een uitzending van het SBS-programma 'Probleemwijken' met de Graafsewijk als middelpunt. De agressie van de buurtbewoners richtte zich op het huis van een man die in de uitzending zei dat hij wel eens seks had gehad met zijn stiefdochter en daarvoor ook veroordeeld was.

Copyright | De Standaard Online 2005

helly2002
10-04-05, 02:55
tjah het schijnt daar vooral tegaan om mensen van buiten de buurt die rellen komen schoppen maar damn als ik daar uit mijn huis was gezet vanwege hennepteeld en ik hoor dan die pedofiel zeggen dat hij dat nooit zou doen dan zou ik ook pissed of zijn .dat die moeder voor zon vent kiest en niet voor haar dochter sorry hoor dan ben je een hele slechte ma .die vent mag van mijwel een paar jaar de bak in maarja we leven in holland dus helemaal niks

888
10-04-05, 09:31
Ja, als een pedofiel niet hun huizen worden uitgezet en andere mensen wel, zoals wiettelers en vandalen kan mij best wel wat bij voorstellen.