PDA

Bekijk Volledige Versie : Van Agt pareert kritiek Zalm: pontificaat JPII was uniek



Marsipulami
11-04-05, 13:42
Van Agt pareert kritiek Zalm: pontificaat JPII was uniek

Hilversum (Van onze redactie/de Volkskrant) 11 april 2005 - Het pontificaat van Johannes Paulus II is “uniek” geweest, zo schrijft oud-premier Van Agt vandaag in de Volkskrant, en daarom was de aanwezigheid van een vertegenwoordiger van het Nederlands koninklijk huis bij de uitvaart gepast geweest. Van Agt had vorige week donderdag de afwezigheid van het koninklijk huis al “een belediging” en “een misrepresentatie van Nederland” genoemd. Kritiek van vice-premier Zalm op deze kwalificaties weerlegt Van Agt nu door het unieke karakter van het pontificaat van Johannes Paulus naar voren te halen.

Gezagsdragers
In reactie op de eerdere kwalificaties van Van Agt had vice-premier Zalm afgelopen vrijdag naar voren gebracht dat Nederland met premier Balkenende de hoogste vertegenwoordiging ooit bij een pauselijke uitvaart had afgevaardigd, en dat Van Agt zelf in 1978 als premier bij twee pauselijke uitvaarten verstek had laten gaan. Volgens Van Agt snijdt deze argumentatie geen hout, juist vanwege het unieke karakter van het pontificaat van Johannes Paulus. Van Agt: “Dat hebben, blijkens de presentie bij de laatste uitvaart, die veel omvangrijker was en veel gewichtiger dan in 1978, nagenoeg alle gezagsdragers ter wereld begrepen behalve de autoriteiten in Den Haag.”

Feiten
De argumentatie van de oud-premier wordt door de feiten gestaafd. Zo was afgelopen vrijdag voor het eerst in de geschiedenis een Amerikaanse president in functie aanwezig bij een pauselijke uitvaart, en waren alle zeven landen van het Arabisch schiereiland met een delegatie vertegenwoordigd, zelfs de drie die geen diplomatieke relaties met het Vaticaan onderhouden.

’Offervaardige daad’
Vice-premier Zalm stelde vrijdag op een persconferentie dat de aanwezigheid van premier Balkenende in Rome gewaardeerd moest worden, al was het maar omdat de premier door naar Rome af te reizen belangrijke begrotingsbesprekingen had moeten missen. Op deze voorstelling van zaken reageerden aanwezige journalisten met gelach. Ook Van Agt haalt in de Volkskrant het krasse karakter van Zalms opmerking naar voren: “Besef goed – aldus beduidde u – dat de presentie van de minister-president in Rome eigenlijk een offervaardige daad was.”

Bijval voor Van Agt
Uit een vrijdag door Maurice de Hond gehouden peiling bleek dat 80 procent van de Nederlandse katholieken het een verkeerd besluit vindt dat koningin Beatrix is weggebleven bij de begrafenis van Johannes Paulus II. Met de opmerking van oud-premier Van Agt dat het wegblijven als “een belediging” moet worden opgevat, bleek 60 procent van de katholieken het eens te zijn.

Tomas
11-04-05, 14:17
Geplaatst door Marsipulami
Met de opmerking van oud-premier Van Agt dat het wegblijven als “een belediging” moet worden opgevat, bleek 60 procent van de katholieken het eens te zijn.

Nou ik kan niet zeggen dat ik ontevereden ben met deze score. Een klein feestje is wel gepast nu lijkt mij.

mark61
11-04-05, 14:21
Geplaatst door Tomas
Nou ik kan niet zeggen dat ik ontevereden ben met deze score. Een klein feestje is wel gepast nu lijkt mij.

Roept wel de vraag op of die 60% het sowieso met van Agt eens is, ongeacht wat ie zegt. Verder is het geen tweederde meerderheid, tis eigenlijk vlees noch vis. Wass will das katholische Weib.

Tomas
11-04-05, 14:33
Geplaatst door mark61
Roept wel de vraag op of die 60% het sowieso met van Agt eens is, ongeacht wat ie zegt. Verder is het geen tweederde meerderheid, tis eigenlijk vlees noch vis. Wass will das katholische Weib.

Wat zeur je nou man? 60% van 5 miljoen katholieken voelt zich gekwetst. Bijna 3 miljoen! Of we dat nou aan van Agt te danken hebben maakt mij niet uit. Feit blijft. En 't is een mooie score. Ik doe 't de koning niet na. Met 2 in 1 keer ben ik al tevreden. 3 miljoen...

Prlwytzkofski
11-04-05, 14:50
Geplaatst door Marsipulami
Van Agt pareert kritiek Zalm: pontificaat JPII was uniek


Uit een vrijdag door Maurice de Hond gehouden peiling bleek dat 80 procent van de Nederlandse katholieken het een verkeerd besluit vindt dat koningin Beatrix is weggebleven bij de begrafenis van Johannes Paulus II. Met de opmerking van oud-premier Van Agt dat het wegblijven als “een belediging” moet worden opgevat, bleek 60 procent van de katholieken het eens te zijn.

Heeft nu de kudde gesproken ? :regie: crosspost

mark61
11-04-05, 15:46
Geplaatst door Tomas
Wat zeur je nou man? 60% van 5 miljoen katholieken voelt zich gekwetst. Bijna 3 miljoen! Of we dat nou aan van Agt te danken hebben maakt mij niet uit. Feit blijft. En 't is een mooie score. Ik doe 't de koning niet na. Met 2 in 1 keer ben ik al tevreden. 3 miljoen...

OK tis een prestatie.

Wide-O
11-04-05, 16:47
Het pontificaat van Balkenende is ook uniek. So what ?

Het pontificaat van Dries was overigens totaal niet te pruimen, of zijn we dat alweer vergeten ? Is dat nu plots een groot staatsman of zo ? Net zoals Wiegel ? Jeetje.

""Van Agt" is een antwoord, maar op welke vraag ?" :)

Rigaja boe adon.