PDA

Bekijk Volledige Versie : Bot blaft tegen Bush?



TonH
11-04-05, 15:57
Bot tegen voordracht van Bolton bij de VN Door onze correspondent


TOKIO, 11 APRIL. Minister Bot (Buitenlandse Zaken) wijst de kandidatuur af van de als hardliner bekendstaande John Bolton als de Amerikaanse ambassadeur bij de Verenigde Naties.

Bot noemt de ook in het Amerikaanse Congres omstreden voordracht ,,onverstandig''. De minister zei dit zaterdag in een gesprek met deze krant op de laatste dag van zijn bezoek aan Japan, voordat hij doorreisde naar China. Gevraagd of hij de benoeming van de Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken en 'havik' Bolton zou verwelkomen, zei de minister: ,,Nee. Ik vind dat een onverstandige benoeming, die ik niet begrijp.''

Bot vindt de voordracht van Bolton, al jaren een criticus van de VN, als signaal ,,niet erg positief'', eerder ,,merkwaardig''. De voordracht van ,,een man die zo anti [-VN] is, dat ontgaat me'', aldus de minister. ,,Zeker op een moment dat we bezig zijn de VN te hervormen en dat we Amerika hard nodig hebben om de ideeën daarvoor erdoor te jassen'', zei Bot.

Vandaag begint in de Amerikaanse Senaatscommissie voor Buitenlandse Betrekkingen de hoorzitting die moet leiden tot goedkeuring van de benoeming van Bolton. Het is volgens functionarissen in het Congres niet zeker of deze goedkeuring er komt. Als de acht Democraten in de commissie worden gesteund door één van de tien Republikeinen, dan staken de stemmen en kan de voordracht niet worden doorgestuurd naar de Senaat.

Bolton die vandaag zou worden gehoord door de Senaatscommissie, heeft zich in het verleden negatief uitgelaten over de Verenigde Naties. De hoorzitting over zijn voordracht moet drie dagen gaan duren en donderdag tot een stemming leiden.

Minister Bot zei zaterdag er vanuit te gaan dat de regering van president George W. Bush zich in de tweede termijn coöperatiever tegenover de internationale gemeenschap zal opstellen, omdat ,,ze natuurlijk gezien hebben dat in Afghanistan, Irak en de Balkan de methode van alleen maar bombarderen niet werkt. En dat ze ons hard nodig hebben om te zorgen dat de zaken alsnog in de gewenste richting worden gebogen.'' In dit verband, zei Bot, ,,kijk ik natuurlijk naar de signalen die ze afgeven'' en heeft hij moeite met de voordracht van Bolton.

John Bolton diende in de eerste regering-Bush als onderminister voor Ontwapening en Internationale Veiligheid. Hij was zodoende nauw betrokken bij het beleid ten aanzien van landen als Irak, Iran en Noord-Korea, die president Bush ooit samen omschreef als de 'As van het Kwaad'.

Bot toonde wel begrip voor de benoeming van een andere havik, oud-plaatsvervangend minister van Defensie Paul Wolfowitz, tot president van de Wereldbank. Wolfowitz is een man die ,,gegrepen is door zijn idealen''. Bot: ,,Ik ben er van overtuigd dat hij de armoedebestrijding net zo hard zal aanpakken, zal proberen de Wereldbank effectief te laten zijn.''

NRC, 11 april 2005

~Panthera~
11-04-05, 16:04
Piepte Bot.