PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerk: Den Haag de onruststoker?



Orakel
11-04-05, 22:08
starttijd=00:08:35&speelduur=00:11:08

De verhouding tussen extreemrechtse jongeren en allochtonen staat op scherp. Diverse plaatsen in Nederland waren de afgelopen weken het toneel van racistische incidenten. Waarom komen deze spanningen juist nu tot ontlading? Volgens sociaal-geograaf van Houtum is de Haagse retoriek katalysator van het geweld.

Op de vuist
In het hele land deden zich onlangs incidenten voor: in Uden stond een islamitische basisschool in brand, en in Oldenzaal moest een moskee het ontgelden. Afgelopen week was het raak in Venray. Daar ging extreemrechtse jeugd op de vuist met Turkse jongeren.

Harde taal
Universitair docent van Houtum stelt dat politici in Den Haag medeschuldig zijn. Politici strijden volgens hem om de gunst van de kiezer en zetten met hun harde teksten de zaak op scherp. Hij stelt dat ze daarmee onbedoeld een voedingsbodem voor geweld creëren.

Gelegitimeerd
Het effect doet zich vooral voor bij jongeren die er al extreme ideeën op na houden. Vooral in dorpen is er een groeiende groep jongeren die haar heil zoekt in rechts-extremisme. Door de harde taal uit Den Haag voelen zij zich gelegitimeerd hun ideeën met fysiek geweld kracht bij te zetten.

Vlam in de pan
Als er ook maar een klein incident plaatsvindt, slaat de vlam in de pan. Volgens de sociaal-geograaf vinden deze extremistische groepen dan een politiek geaccepteerde zondebok: de allochtone jongeren.

Rol herzien
De politiek in Den Haag zadelt vervolgens de lokale bestuurders op met het probleem. Enkele burgemeesters van gemeenten waar zich incidenten voordeden, beamen dat. Zij vinden ook dat de landelijke politiek haar rol moet herzien om verdere escalatie te voorkomen.

In Netwerk een gesprek met sociaal-geograaf van Houtum, en met de burgemeesters van Zwolle, Uden en Helden.

http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=167030

helly2002
12-04-05, 01:02
den haag zijn schuld hell no er zijn al wel wat jaartjes spanning was alleen wachten tot het ooit is ontplofde .rechts extremistische jongeren de lonsdalers zeker nou die waren er ook niet opeens mischien zijn de mensen hetwel een beetje zat allemaal mijn ouders wonen in een klein dorpje in brabant kunnen savonds nogeens naar het station door de probs die de marrokanen en turken geven daar dus vindt het niet gek dat sommige mensen er wat rechtse ideen op nahouden .ik leg de schuld eerder bij de media die elke scheet moeten uitvergroten .

AARDIG
12-04-05, 02:00
den haag zijn schuld hell no er zijn al wel wat jaartjes spanning was alleen wachten tot het ooit is ontplofde .rechts extremistische jongeren de lonsdalers zeker nou die waren er ook niet opeens mischien zijn de mensen hetwel een beetje zat allemaal mijn ouders wonen in een klein dorpje in brabant kunnen savonds nogeens naar het station door de probs die de marrokanen en turken geven daar dus vindt het niet gek dat sommige mensen er wat rechtse ideen op nahouden .ik leg de schuld eerder bij de media die elke scheet moeten uitvergroten .

Zou je het alsjeblieft nog een keer willen proberen, maar dan met de msn/sms modus op "off".

MarinadeMix
12-04-05, 08:52
Geplaatst door helly2002
den haag zijn schuld hell no er zijn al wel wat jaartjes spanning was alleen wachten tot het ooit is ontplofde .rechts extremistische jongeren de lonsdalers zeker nou die waren er ook niet opeens mischien zijn de mensen hetwel een beetje zat allemaal mijn ouders wonen in een klein dorpje in brabant kunnen savonds nogeens naar het station door de probs die de marrokanen en turken geven daar dus vindt het niet gek dat sommige mensen er wat rechtse ideen op nahouden .ik leg de schuld eerder bij de media die elke scheet moeten uitvergroten .

Je bent grappig :hihi:

helly2002
12-04-05, 11:22
ja inderdaad ik ben grappig en wie de extreemrechtse jongeren twee jaar geleden al niet zag is een mongoolsedomkop hihi

MarinadeMix
12-04-05, 11:46
Geplaatst door helly2002
ja inderdaad ik ben grappig en wie de extreemrechtse jongeren twee jaar geleden al niet zag is een mongoolsedomkop hihi

:lol:

GroteWolf
12-04-05, 12:02
Als het aantal allochtonen in een land een bepaald percentage overschrijdt krijg je bepaalde reacties. Is gewoon de natuur. Mensen zijn groepsdieren en dat brengt bepaalde 'oer' gevoelens met zich mee. Je ziet hetzelfde op wijkniveau en twee kanten uit. Niet bepaald een prettig vooruitzicht.
<Maar Den Haag is niet de oorzaak van de Lonsdale jongeren, ze hebben een gezamelijke oorzaak: Onvrede bij een groot deel van de autochtone bevolking. Of die onvrede reëel of puur emotioneel is lijkt mij moeilijk te beoordelen. De politiek speelt daar op in, in puur stembejach. Het resultaat is wel dat de stellingen meer en meer betrokken worden maar ik heb juist de indruk dat het onderwerp (tweestrijd) nationaal gezien redelijk naar de achtergrond verdongen is.

taouanza
12-04-05, 12:07
Geplaatst door GroteWolf
Als het aantal allochtonen in een land een bepaald percentage overschrijdt krijg je bepaalde reacties. Is gewoon de natuur. Mensen zijn groepsdieren en dat brengt bepaalde 'oer' gevoelens met zich mee. Je ziet hetzelfde op wijkniveau en twee kanten uit. Niet bepaald een prettig vooruitzicht.
<Maar Den Haag is niet de oorzaak van de Lonsdale jongeren, ze hebben een gezamelijke oorzaak: Onvrede bij een groot deel van de autochtone bevolking. Of die onvrede reëel of puur emotioneel is lijkt mij moeilijk te beoordelen. De politiek speelt daar op in, in puur stembejach. Het resultaat is wel dat de stellingen meer en meer betrokken worden maar ik heb juist de indruk dat het onderwerp (tweestrijd) nationaal gezien redelijk naar de achtergrond verdongen is.

Je hebt gelijk autochtonen mogen wel ontevreden zijn allochtonen niet.

Als allochtonen dat nou eindelijk begrijpen zou de 'integratie' veel beter gaan.

Ozer
12-04-05, 12:40
Geplaatst door Orakel
Harde taal
Universitair docent van Houtum stelt dat politici in Den Haag medeschuldig zijn. Politici strijden volgens hem om de gunst van de kiezer en zetten met hun harde teksten de zaak op scherp. Hij stelt dat ze daarmee onbedoeld een voedingsbodem voor geweld creëren.
Ik vraag me af of het bij bepaalde politici onbedoeld is, maar goed.

Ik weet dat opruiing bij wet verboden is. Eigenlijk zou er een bekende advocaat moeten opstaan, en bepaalde typos aanklagen. :boos:

GroteWolf
12-04-05, 12:58
Je hebt gelijk autochtonen mogen wel ontevreden zijn allochtonen niet.


Nou, dat zeg ik niet. Iedereen mag ontevreden zijn. Ik heb ook de indruk dat dat zo is.

taouanza
12-04-05, 13:07
Geplaatst door GroteWolf
Nou, dat zeg ik niet. Iedereen mag ontevreden zijn. Ik heb ook de indruk dat dat zo is.

Oh dat zeg je wel.
Want als moslims ontevreden zijn komt dat niet door de problemen hier maar door een schotelantenne.

helly2002
12-04-05, 13:10
er zijn zat allochtonen die hun onvrede uiten tuurlijk mogen ze dat het is een vrij land .wilders en de rest mag ook best zeggen wat hij wild zelfs met beledigingen zolang het maar binnen de wet is .geen advocaat zal iemand in den haag aanklagen opruien is moeilijk tebewijzen en die gasten in den haag zijn niet gek .waarom denkje dat de mensen zo massaal op pim fortuin stemde die begon ermee te zegggen wat toch veel nederlanders dachten .maar ja die werdt ook wegezet als een groote rasist dat blijkt nuwel meetevallen dez\e regering is erger als wat pim ooit gezegt heeft .alleen hoor ik het woordje discriminatie teveel als ik iedere keer een euro kreeg voor als ik dat hoorde was ik nou miljoniar geweest .als je een nederlands paspoort heb ben je gewoon hollander dan kan je mischien niet bevallen hoe de we hier is matjah pech voor die .verder dat er zon gek bij de aivd zat die informatie doorspeelde naar de ael en de hofstad groep je lacht je toch kapot om de regering en dat soort dingen :kotsen:

taouanza
12-04-05, 13:15
Geplaatst door helly2002
er zijn zat allochtonen die hun onvrede uiten tuurlijk mogen ze dat het is een vrij land .wilders en de rest mag ook best zeggen wat hij wild zelfs met beledigingen zolang het maar binnen de wet is .geen advocaat zal iemand in den haag aanklagen opruien is moeilijk tebewijzen en die gasten in den haag zijn niet gek .waarom denkje dat de mensen zo massaal op pim fortuin stemde die begon ermee te zegggen wat toch veel nederlanders dachten .maar ja die werdt ook wegezet als een groote rasist dat blijkt nuwel meetevallen dez\e regering is erger als wat pim ooit gezegt heeft .alleen hoor ik het woordje discriminatie teveel als ik iedere keer een euro kreeg voor als ik dat hoorde was ik nou miljoniar geweest .als je een nederlands paspoort heb ben je gewoon hollander dan kan je mischien niet bevallen hoe de we hier is matjah pech voor die .verder dat er zon gek bij de aivd zat die informatie doorspeelde naar de ael en de hofstad groep je lacht je toch kapot om de regering en dat soort dingen :kotsen:

Die informatie was voorpaginanieuws en het was te belachelijk voor woorden. Daar kon je niet eens iemand een bekeuring voor geven.
En dat de AEL in de gaten werd gehouden wist de AEL ook wel.
Maar de vraag is waarom ze mensen volgen die niks strafbaars doen?
En wanneer is iemand nou schuldig of onschuldig.
De wet is daar duidelijk in maar de regering en AIVD niet.
Daar zou je je zorgen om moeten maken maar dat is niet stoer.

GroteWolf
12-04-05, 13:51
Oh dat zeg je wel.
Want als moslims ontevreden zijn komt dat niet door de problemen hier maar door een schotelantenne.

Ik heb het woordt schotelantenne niet gebruikt alhouwel het gevelontsierende ondingen zijn (wat is er mis met de digitenne?).

Moslims zijn maar de helft (max) van de niet-westerse allochtonen in Nederland. Van mij mogen ze net zo ontevreden zijn als ieder ander. En het levert even veel op ook, denk ik.



Maar de vraag is waarom ze mensen volgen die niks strafbaars doen?
En wanneer is iemand nou schuldig of onschuldig.
De wet is daar duidelijk in maar de regering en AIVD niet.


Het werk van de AIVD heeft met strafbaar niks te maken. Het is hun taak om te voorkomen dat vijf tieners met een eigengemaakte truckbom in een volle kerk of een druk schiphol rijden. Of dat een twintiger met een baard een dikke kunstenaar van zijn fiets knalt en daarmee de binnenlandse veiliheid in gevaar brengt en er vervolgens Islamitische scholen in de fik gestoken worden (waar de daders dus op uit zijn, die onrust en haat. WDB zijn de Lonsdale jongeren handlangers van Islamisten).
Laat de AIVD hun werk aub goed doen, dat is in ieders belang, dus ook dat van scholieren op Islamitische scholen en Moskeebezoekers.

taouanza
12-04-05, 13:54
Geplaatst door GroteWolf
Ik heb het woordt schotelantenne niet gebruikt alhouwel het gevelontsierende ondingen zijn (wat is er mis met de digitenne?).

Moslims zijn maar de helft (max) van de niet-westerse allochtonen in Nederland. Van mij mogen ze net zo ontevreden zijn als ieder ander. En het levert even veel op ook, denk ik.



Het werk van de AIVD heeft met strafbaar niks te maken. Het is hun taak om te voorkomen dat vijf tieners met een eigengemaakte truckbom in een volle kerk of een druk schiphol rijden. Of dat een twintiger met een baard een dikke kunstenaar van zijn fiets knalt en daarmee de binnenlandse veiliheid in gevaar brengt en er vervolgens Islamitische scholen in de fik gestoken worden (waar de daders dus op uit zijn, die onrust en haat. WDB zijn de Lonsdale jongeren handlangers van Islamisten).
Laat de AIVD hun werk aub goed doen, dat is in ieders belang, dus ook dat van scholieren op Islamitische scholen en Moskeebezoekers.

Nou meneer selectieve verontwaardiging de moskeen fikte al voor 2 november alleen was het niet zo interresant.

En weet jij waar de naam Hofstad vandaan komt?

GroteWolf
12-04-05, 15:28
Dat ik selectief verontwaardigd ben klopt. Niks aan te doen. Je voelt je meer verbonden met je lotgenoten. Jij toch ook, heb ik de indruk.

Hofstad=Den Haag. Daar woonden er een paar.

Maar nogmaals: De AIVD is geen politie en hoeft niks te bewijzen. Als ze maar mensen (schuldig aan iets, schuldig aan (nog) niets, bevriend met schuldigen etc) monitoren en zo aanslagen voorkomen. En dat is beter voor ons allemaal. Niks selectiefs aan.

taouanza
12-04-05, 15:31
Geplaatst door GroteWolf
Dat ik selectief verontwaardigd ben klopt. Niks aan te doen. Je voelt je meer verbonden met je lotgenoten. Jij toch ook, heb ik de indruk.

Hofstad=Den Haag. Daar woonden er een paar.

.

Wie zijn je lotgenoten dan?

Ze wonen er niet allemaal dus. Dus wordt er een link gemaakt die er niet is.

GroteWolf
12-04-05, 15:39
Hofstadgroep, dat is maar een naam.

Mijn lotgenoten? In principe zijn dat autochtone Nederlanders. Die tot voor kort het leeuwendeel van onze grote steden uitmaakten.

Jij vind het natuurlijk onzin dat wij/ik dat vervelend vinden (dat we dat niet meer zijn), maar dat wordt dan een ingewikkelde discussie.Want dan ga jij beweren dat de Marokkaanse Moslim-inwoners van Fez, Rabat, Tanger én Casablanca dat op hun beurt helemáál niet erg zouden vinden, om een minderheid te worden in hun eigen stad.

Dat komt dan weer omdat jij de zaken ook selectief bekijkt. Want objectief gezien is het een enorme verandering die natuurlijk gevolgen heeft. En waar ook negatieve kanten aan zijn. En die het grootste deel van auto's nooit hebben gewild. Daar verander je voorlopig niks aan.

Nu is het te laat en zitten we samen in hetzelfde schuitje. Maar je moet toch niet gaan zeuren dat je niet welkom bent of zo. Wat verwacht je dan? De gewone doorsnee Nederlander zat op deze massa-immigratie niet te wachten.

contradictio
12-04-05, 16:10
Geplaatst door GroteWolf
Hofstadgroep, dat is maar een naam.

Mijn lotgenoten? In principe zijn dat autochtone Nederlanders. Die tot voor kort het leeuwendeel van onze grote steden uitmaakten.

Jij vind het natuurlijk onzin dat wij/ik dat vervelend vinden (dat we dat niet meer zijn), maar dat wordt dan een ingewikkelde discussie.Want dan ga jij beweren dat de Marokkaanse Moslim-inwoners van Fez, Rabat, Tanger én Casablanca dat op hun beurt helemáál niet erg zouden vinden, om een minderheid te worden in hun eigen stad.

Dat komt dan weer omdat jij de zaken ook selectief bekijkt. Want objectief gezien is het een enorme verandering die natuurlijk gevolgen heeft. En waar ook negatieve kanten aan zijn. En die het grootste deel van auto's nooit hebben gewild. Daar verander je voorlopig niks aan.

Nu is het te laat en zitten we samen in hetzelfde schuitje. Maar je moet toch niet gaan zeuren dat je niet welkom bent of zo. Wat verwacht je dan? De gewone doorsnee Nederlander zat op deze massa-immigratie niet te wachten.

je hebt helemaal gelijk over de omgekeerde situatie...(ik heb het zelf meerdere malen mogen aanschouwen bij indviduen/gezinnen, laat staan als er hele hordes waren verhuisd naar marokko 25 jaar geleden). De vreemde eend in de bijt wordt zelden geccepteerd zolang ie "vreemd/anders" wil blijven.
we moeten nou eenmaal roeien met de riemen die we hebben...

Ik ben het "ben niet welkom" stadium allaaang gepasseerd" DIT IS MIJN LAND (ik heb de Nederlandse Nationaliteit, ben hier zelfs geboren) net zo goed als dat het die van jou is en ik laat niemand mij de deur wijzen omdat ik anders wil blijven.. en DAT is nou iets waar "jullie"mee zullen moeten leren leven OF "jullie" moeten wetten gaan verzinnen die me dwingen om (op bepaalde punten) te assimileren en dan kan ik/we weer gaan kijken of we willen blijven of toch migreren....

Ik kan Nederlands praten en schrijven (niet foutloos, maar dat kan de gem. Nederlander ook niet) , draag bij aan deze samenleving, hou me aan de bestaande wetten (voorzover ik ze ken).. daartegenover verwacht ik dat ik mijn godsdienst vrij kan belijden net zoals een Jood, christen etc etc dat kan.. Ik wil kunnen vasten, kunnen bidden (onder werktijd in mijn pauzes), een hoofddoek op straat/ publieke domein kunnen dragen als ik dat zou willen, ik wil niet angesproken worden op mijn Marokkaan zijn/in de verdediging worden gedwongen door overheid en politici bij incidenten van mede Marokkanen, ik wil als een Nederlands staatsburger woden behandeld, ik wil nog zoveel meer wat niet in strijd is met een wet...
DAT IS MIJN RECHT!!

nu de hamvraag: "wat wil jij/ jullie?"
ga daar over nadenken de komende jaren, werk het uit in je politieke partijen wetten en regels. en beslis vooral of je dit SAMEN met "ons"wilt doen of alleen met je 'eigen' soort, want als je het samen wilt doen dan zul je ons als gelijkwaardig moeten gaan zien...

Spoetnik
12-04-05, 16:18
Geplaatst door GroteWolf
Mijn lotgenoten? In principe zijn dat autochtone Nederlanders. Die tot voor kort het leeuwendeel van onze grote steden uitmaakten.


Sja, dan hadden al die Nederlanders dan ook niet naar de buitensteden verhuizen.

contradictio
12-04-05, 16:35
Geplaatst door Spoetnik
Sja, dan hadden al die Nederlanders dan ook niet naar de buitensteden verhuizen.


eeen beetje de kip of het ei verhaal... :duizelig:

GroteWolf
12-04-05, 16:39
nu de hamvraag: "wat wil jij/ jullie?"


Dat de situatie zich normaliseert, voorzover dat nog mogelijk is. Daarbij is volgens mij noodzakelijk dat er geen verdere immigratie plaats vindt, althans zeker niet uit steeds weer dezelfde landen.

Het is op dit moment in het belang van zowel minderheden als meerderheid dat de balans niet verder doorslaat. Dan wordt het echt alleen nog maar erger.
Dat betekent overigens wel dat we naar Deense wetgeving toe zullen gaan.
maar vanuit die positie is het heel goed mogelijk samen in dit land te leven.

Verder ben ik het gewoon met je eens. Natuurlijk heb je dezelfde rechten als andere Nederlanders. Er is (gelukkig) ook geen sprake van dat men mensen zomaar wil uitzetten.

(Dat Niet Welkom deel was alleen maar om duidelijk te maken dat er bepaalde logische emoties heersen. Niemand wordt graag verdreven. Grapjes van Spoetnik alsof ie het niet begrijpt doen daar weinig aan af. Een Honderdduizend mensen zijn vast welkom, 10 miljoen niet. Het ligt ergens daar tussen in.).

contradictio
12-04-05, 16:48
Geplaatst door GroteWolf
Dat de situatie zich normaliseert, voorzover dat nog mogelijk is. Daarbij is volgens mij noodzakelijk dat er geen verdere immigratie plaats vindt, althans zeker niet uit steeds weer dezelfde landen.

Het is op dit moment in het belang van zowel minderheden als meerderheid dat de balans niet verder doorslaat. Dan wordt het echt alleen nog maar erger.
Dat betekent overigens wel dat we naar Deense wetgeving toe zullen gaan.
maar vanuit die positie is het heel goed mogelijk samen in dit land te leven.

Verder ben ik het gewoon met je eens. Natuurlijk heb je dezelfde rechten als andere Nederlanders. Er is (gelukkig) ook geen sprake van dat men mensen zomaar wil uitzetten.

(Dat Niet Welkom deel was alleen maar om duidelijk te maken dat er bepaalde logische emoties heersen. Niemand wordt graag verdreven. Grapjes van Spoetnik alsof ie het niet begrijpt doen daar weinig aan af. Een Honderdduizend mensen zijn vast welkom, 10 miljoen niet. Het ligt ergens daar tussen in.).

weer mee eens behalve over dat de situatie weer moet normaliseren... De situatie is niet abnormaal en is vrij normaal te noemen op een paar incidenten tussen groeperingen die zich de bedreigde diersoort voelen.. Zij voelen zich daarin gesterkt door de media die de incidenten uitvergroot en bediscussieerd aslsof het oorlog is of zo... In het overgrote deel van Nedrland leven we nog steeds met elkaar danwel langs elkaar heen...

enne imigratie hou je niet tegen, let op mijn woorden over 10 jaar is iedereen de marokkanen enzo vergeten en zijn het dan de oostblokkers "die het em doen"....

GroteWolf
12-04-05, 16:53
weer mee eens behalve over dat de situatie weer moet normaliseren... De situatie is niet abnormaal en is vrij normaal te noemen op een paar incidenten tussen groeperingen die zich de bedreigde diersoort voelen.. Zij voelen zich daarin gesterkt door de media die de incidenten uitvergroot en bediscussieerd aslsof het oorlog is of zo... In het overgrote deel van Nedrland leven we nog steeds met elkaar danwel langs elkaar heen...

enne imigratie hou je niet tegen, let op mijn woorden over 10 jaar is iedereen de marokkanen enzo vergeten en zijn het dan de oostblokkers "die het em doen"....

De situatie is niet dramatisch maar normaal is het niet. In 1 generatie zijn de vier grootste steden voor de meerderheid allochtoon.
Maar ik bedoel eigenlijk zo iets als 'afkoelen'

En ja, dat zal zeker, de Polen komen nu al in grote getale. En daar zitten ook laagopgeleide kansarmen met grote gezinnen bij. Ergens is dat de redding, want dan pas wordt NL echt multicultureel. En dan is het niet meer zo zwart/wit. Loopt alles een beetje door elkaar heen.

delirious
12-04-05, 18:22
Geplaatst door MarinadeMix
Je bent grappig :hihi:

Jij vindt dat grappig?
Ik krijg gewoon pijn aan mijn ogen van de tekst die deze dude intikt.
Bovendien rammelt het van de taalfouten.

Kansloos!!

RinC
12-04-05, 18:44
Geplaatst door delirious
Jij vindt dat grappig?
Ik krijg gewoon pijn aan mijn ogen van de tekst die deze dude intikt.
Bovendien rammelt het van de taalfouten.

Kansloos!!


Hij/zij/het komt van een lage sociale klasse. Heeft denk ik veel gespijbeld om samen met zn/dr vriendjes bier te zuipen buiten het schoolplein.

delirious
12-04-05, 18:49
Geplaatst door RinC
Hij/zij/het komt van een lage sociale klasse. Heeft denk ik veel gespijbeld om samen met zn/dr vriendjes bier te zuipen buiten het schoolplein.

CorrecteMUNDO!!! :roker:

helly2002
12-04-05, 23:37
ik heb er 1 bij me werken die wild nogeens meer terug.want daar wordt hij gezien als nederlander en hier weer als buitenlander.dus overal wordt wel gediscrimineerd.de ael wordt in de gaten gehouden net zo goed als onze meneer smit.er zijn inderdaad genoeg ouweren die zich zorgen maken en bang zijn .war mijn ouders wonen is bijna 70 procent buitenlander en dat dankzij de zogenaamde multiculterele samenleving die iedereen wou of eerder gezegt is door de strot is geduwt .iedereen moet maar goed met elkaar proberen teblijven leven denk ik .maar ik zie het alleen nog maar erger worden

MarinadeMix
13-04-05, 08:30
Geplaatst door delirious
Jij vindt dat grappig?
Ik krijg gewoon pijn aan mijn ogen van de tekst die deze dude intikt.
Bovendien rammelt het van de taalfouten.

Kansloos!!

Ik vind het zelfs schattig. Spontaan krijg ik de neiging hem in zijn wangen te knijpen, ook al ken ik hem niet :D

Orakel
13-04-05, 22:51
Positivisme

In de media wordt mij de laatste tijd een wereld opgediend die ik vaak helemaal niet herken. Over welk land zouden ze het hebben, denk ik, als ik ze hoor over een bananenrepubliek, een op handen zijnde staatsgreep of een onafhankelijkheidsverklaring. Maar dan blijkt het gewoon over Nederland te gaan. Wat is er aan de hand?


Geert Mak gaf een eerste aanzet met zijn alwéér uitverkochte pamflet, en door Hubert Smeets’ nabespreking werd het me helder: een intellectuele elite is met de beeldvorming aan de haal gegaan.

Drie maanden na de moord op Theo van Gogh probeert Geert Mak een m.i. fatsoenlijke analyse over ‘de nieuwe toon die opeens was gezet’ (Gedoemd tot kwetsbaarheid). Het valt hem op dat de reacties dermate heftig waren en de voorgestelde maatregelen zo draconisch dat je van ‘een handel in angst’ kon spreken. Degene die het best de aandacht op zich gericht wist te houden als verslaggever of bestrijder van het gevaar had succes. Maar dan moest de angst voor dat gevaar er wel ingehouden worden. Daar lijken opiniemakers en politici dan ook flink mee bezig. Het gaat bergafwaarts, het is oorlog, de ander heeft het gedaan, etc.

VVD-consulenten Kees Berghuis en Luuk van Middelaar verslikken zich in dat ‘handel in angst’ en betichten Mak van ‘vuile insinuaties’ (Volkskrant, 25-2). Ze schrijven weinig te herkennen uit zijn boekje en sneren dat Maks overige werk alleen maar goed lijkt, omdat ze wat daar beschreven is niet zelf hebben meegemaakt.

Ook diarreticus Leon de Winter schuttert weer uit de heup (NRC, 19-3) met zijn opmerking dat Mak de schuld eenzijdig legt bij ‘de Ander, ofwel het Westen en de zionisten’, ook al is daarvan werkelijk niets in Gedoemd te vinden. Mak waarschuwt juist voor dat alsmaar de schuld bij de ander leggen, en constateert (zich daarbij beperkend tot Nederland) bij zowel links als rechts een handel in angst.

Hubert Smeets trekt de ware diagnose uit Maks boekje (De Groene Amsterdammer, 25-3). ‘Mak heeft een onaangename tweedeling aan het licht gebracht: de scheiding tussen de gewone burgers en het denkende deel der natie’ – met dat laatste bedoelt hij de opiniërende intelligentsia.

Dat bracht bij mij een schok van herkenning teweeg. In mijn dorp rennen de bewoners zich de benen onder hun lijf vandaan om de asielzoekers te helpen, nemen rustig de tijd voor een praatje met een vreemde en houden opendeurdiensten voor alle gezindten. Maar via de media verneem ik een soort Nederland in oorlogstijd. Geterroriseerde buurten, in portieken wegschietende mensen en een verbijsterende onbehulpzaamheid. Als ik dat zo eens aanhoor, vraag ik me af of deze rapporteurs wel eens op het platteland geweest zijn. Ook veel stedelingen zullen zich er denk ik niet in herkennen. Akkoord, er is wel eens bonje en daar moet zeker wat aan gedaan worden, maar staat Nederland dan in brand?

Al dat gekrakeel over die ‘handel in angst’ ontneemt het zicht op wat er in algemenere zin aan de hand is. De beeldvorming lijkt het te gaan overnemen van de werkelijkheid. Door de werkelijkheid zo te monteren en de getuigenverklaringen zo te bundelen dat een vreselijke toestand ontstaat, en door daarmee de kijker vaak genoeg te bombarderen, slaat vroeg of laat de angst toe. Ik hoop van harte dat de nuchtere werkelijkheid het blijft winnen van de beelden, dat de wellevende burger het wint van de opiniebrakers.

Smeets schrijft: ‘De werkende bevolking heeft genoeg van de ideologisering van elk ongerief’. Ik help het hem hopen. Het vereist nl moed om niet met de meute mee te huilen dat het zo slecht gaat, dat het zo onveilig is, dat het de schuld van de PvdA is. Dat is de nieuwe Verlichting waar deze tijd om vraagt: heb de moed op je eigen werkelijkheid te vertrouwen.

http://www.felix-en-sofie.nl/ecolumn/

The_Reporter
14-04-05, 00:07
Geplaatst door GroteWolf
Ik heb het woordt schotelantenne niet gebruikt alhouwel het gevelontsierende ondingen zijn (wat is er mis met de digitenne?).

Hoe groter het "blad" hoe meer/beter ontvangst misschien?

Ik kan jou "garanderen" dat antenne's/schotels van verschillende soorten en maten het toekomstbeeld zou kunnen worden van de gemiddelde gevel in de toeloop naar gratis Internet en telefonie.

contradictio
14-04-05, 10:40
Net de juiste aanvulling op deze topic ;) , daarvoor mijn dank Orakel.

Al dat gekrakeel over die ‘handel in angst’ ontneemt het zicht op wat er in algemenere zin aan de hand is. De beeldvorming lijkt het te gaan overnemen van de werkelijkheid. Door de werkelijkheid zo te monteren en de getuigenverklaringen zo te bundelen dat een vreselijke toestand ontstaat, en door daarmee de kijker vaak genoeg te bombarderen, slaat vroeg of laat de angst toe. Ik hoop van harte dat de nuchtere werkelijkheid het blijft winnen van de beelden, dat de wellevende burger het wint van de opiniebrakers.

Alleen deze vind ik gevaarlijk:
Dat is de nieuwe Verlichting waar deze tijd om vraagt: heb de moed op je eigen werkelijkheid te vertrouwen.


Dat is nou precies wat "het Duitse volk" ook gedaan heeft in WWII

Orakel
15-04-05, 19:06
Geplaatst door contradictio

Alleen deze vind ik gevaarlijk:
Dat is de nieuwe Verlichting waar deze tijd om vraagt: heb de moed op je eigen werkelijkheid te vertrouwen.


Dat is nou precies wat "het Duitse volk" ook gedaan heeft in WWII [/B]

Naahh, het Duitse volk liet zich juist leiden door de werkelijkheid van een ander.
Zoals onze lieftallige kaalkopjes hier ook doen. Hoor je ineens een blaag van 16 zeggen: "ze pikken onze banen in", terwijl ie nauwelijks weet hoe ie het speld.
Fol = Fol, zo'n tiep.

Vertrouwen op je eigen werkelijkheid is belangrijk in deze mediacratie.
Volgens het SCP vindt 70 tot 80% van de mensen (de ondervraagden althans) dat het wel iets minder mag met de spierballentaal van de politiek.

Notabele
15-04-05, 19:23
Geplaatst door Orakel
Naahh, het Duitse volk liet zich juist leiden door de werkelijkheid van een ander.


Veel en nog meer hierover gelezen en gezien lately, vriend.
Naast de harde kern fouto's is het ook schrikbarend wat angst en terreur met (bijna goeie) mensen kunnen doen. Leven onder een totalitair regime is bijna niet voor te stellen, in ons land van vrijheid.

contradictio
15-04-05, 19:24
Geplaatst door Orakel
Naahh, het Duitse volk liet zich juist leiden door de werkelijkheid van een ander.
Zoals onze lieftallige kaalkopjes hier ook doen. Hoor je ineens een blaag van 16 zeggen: "ze pikken onze banen in", terwijl ie nauwelijks weet hoe ie het speld.
Fol = Fol, zo'n tiep.

Vertrouwen op je eigen werkelijkheid is belangrijk in deze mediacratie.
Volgens het SCP vindt 70 tot 80% van de mensen (de ondervraagden althans) dat het wel iets minder mag met de spierballentaal van de politiek.

Ze hebben zich afgesloten van wat er werkelijk gebeurde om hen heen en hun eigen werkelijkheid gecreerd, dat er niets aan de hand was.. dat het normaal was dat Joden abgefurht werden om dwangarbeid te verrichten. Dat was niet de werkelijkheid van een ander.. dat was juist het vertrouwen op je eigen vertekende werkelijkheid dat alles ok was, dat het zo erg niet was wat er gebeurde en de ogen afgesloten houden voor het onrecht om je heen...
Hun eigen werkelijkheid was juist dat ze het "nicht gewuBt" hadden, dat ze de discriminatie/onderscheid zo vervormden voor zichzelf dat die wel meeviel en zo erg niet was.

helly2002
15-04-05, 22:02
het is enorm opgeblazen allemaal kun je niet met nazie duitsland van 40 45 vergelijken.bovendien is het bullshit dat elke rechtsextremist kaal is ik ben ook kaal maar van natere :student: en zeker geen rechtsextremist.dat beetje wat er nu gebeurt is vergelijken met het nazi-duitsland van vroeger :confused:

delirious
16-04-05, 13:13
Geplaatst door Orakel
. Hoor je ineens een blaag van 16 zeggen: "ze pikken onze banen in", terwijl ie nauwelijks weet hoe ie het speld.
Fol = Fol, zo'n tiep.


Wat een dijekletser :lol: :lol:

contradictio
16-04-05, 15:04
Geplaatst door helly2002
het is enorm opgeblazen allemaal kun je niet met nazie duitsland van 40 45 vergelijken.bovendien is het bullshit dat elke rechtsextremist kaal is ik ben ook kaal maar van natere :student: en zeker geen rechtsextremist.dat beetje wat er nu gebeurt is vergelijken met het nazi-duitsland van vroeger :confused:

dat is ook niet wat ik doe... als je alles goed leest zul je dat ook zien..

Orakel
17-04-05, 20:58
Geplaatst door contradictio
Ze hebben zich afgesloten van wat er werkelijk gebeurde om hen heen en hun eigen werkelijkheid gecreerd, dat er niets aan de hand was.. dat het normaal was dat Joden abgefurht werden om dwangarbeid te verrichten. Dat was niet de werkelijkheid van een ander.. dat was juist het vertrouwen op je eigen vertekende werkelijkheid dat alles ok was, dat het zo erg niet was wat er gebeurde en de ogen afgesloten houden voor het onrecht om je heen...
Hun eigen werkelijkheid was juist dat ze het "nicht gewuBt" hadden, dat ze de discriminatie/onderscheid zo vervormden voor zichzelf dat die wel meeviel en zo erg niet was.

Klopt, maar dat gaat over de 'werkelijkheid' in de driehoeksverhouding dader-slachtoffer-toeschouwer.
Maar als het gaat om de werkelijkheid hier in NL, of beter gezegd zoals die gepotretteerd wordt door de media en de politiek, dan moeten we er niet instinken en vertrouwen op wat we in onze directe omgeving ervaren.
Mooi artikel is b.v. Paniek als bindmiddel. (http://www.filosofiemagazine.nl/artikelDetail.lasso?ID=2570&-%20session=NTses:CD5B652CAA8A411F57D4C<br%20/>FCD7C6A8423)

Spoetnik
18-04-05, 09:44
Dit was uiteraard de hoofdmoot van Geert Mak's pamfletje. Beetje sneu dat netwerk niet hun inspiratie bron noemen, zeker na alle shit die Mak over zich heen heeft gekregen na zijn pamflet.

taouanza
18-04-05, 11:58
Geplaatst door Spoetnik
Dit was uiteraard de hoofdmoot van Geert Mak's pamfletje. Beetje sneu dat netwerk niet hun inspiratie bron noemen, zeker na alle shit die Mak over zich heen heeft gekregen na zijn pamflet.

Alsof Netwerk zo heilig is. Elke keer als ze het over terrorisme hebben is er een minaret in beeld.
Goh wat raar dat moskeeen in de fik worden gestoken.:loens:

~Panthera~
18-04-05, 13:51
Geplaatst door taouanza
Alsof Netwerk zo heilig is. Elke keer als ze het over terrorisme hebben is er een minaret in beeld.
Goh wat raar dat moskeeen in de fik worden gestoken.:loens:

Een paar jaar geleden hoorde je meteen castagnetten.
ETA dus. :hihi:

taouanza
18-04-05, 14:33
Geplaatst door ~Panthera~
Een paar jaar geleden hoorde je meteen castagnetten.
ETA dus. :hihi:

Nee dan zou je een kerktoren in beeld moeten zien.