PDA

Bekijk Volledige Versie : OPEN BRIEF van de Nederlandse Moslimomroep



MO_NL
12-04-05, 17:32
OPEN BRIEF van de Nederlandse Moslimomroep, dd 8 april 2005

Integreren, tolerant zijn naar andersdenkenden én werken en leven in een open dialoog met de Nederlandse samenleving. Dat is de koers die elke moslim geacht wordt te varen. Niets bij voorbaat afwijzen, maar meedoen. Het is een volstrekt duidelijke eis en volkomen begrijpelijk. Er is geen andere weg. Het is ook de weg van de Nederlandse Moslim Omroep (NMO). Juist daarom ervaren wij met stijgende verbijstering het beleid van de Nederlandse politiek en het Commissariaat voor de Media (CvdM) als het gaat om toekennen van zendtijd aan de moslimgemeenschap.

De NMO levert al jaren goed werk maar lijkt nu gedwongen te worden om vanaf 1 september aanstaande de helft van de zendtijd te moeten delen met een groepering met een ronduit schimmige omroepfilosofie; het Contactorgaan Moslims en Overheid.

Sinds 1993 is die zendtijd in handen van de Nederlandse Moslim Raad die ons als Nederlandse Moslim Omroep met de dagelijkse uitwerking ervan heeft belast. En wij doen dat tot grote tevredenheid, zo bleek vorig jaar weer eens uit onderzoek naar het functioneren van alle omroepen dat werd uitgevoerd door een onafhankelijke commissie onder leiding van oud VNO-voorzitter Rinnooy Kan. Ruim twaalf jaar, zonder onderbreking, produceert en vertoont de NMO programma’s over het geloof en de cermonieën van de islam, over de culturele en religieuze diversiteit binnen de moslimsgemeenschap, over de achtergronden bij de actualiteit rond de islam en moslims, over de dialoog tussen moslims en niet-moslims en over vrouwen, jongeren en ouderen en hun religieuze beleving. Wat de NMO doet is volstrekt helder, open en duidelijk.

Dat valt niet te zeggen van de concurrerende moslimbeweging met zendaspiraties, het CMO. Bij de aanvraag van hun zendmachtiging wist het CMO vorig jaar niet veel meer te melden dan dat met name vooraanstaande imams in de programma’s moeten verschijnen.

Afgelopen maart preciseerde voorzitter Tonca van het CMO dit nog eens door het in een interview met NRC te hebben over “Turkse” imams. Is dat waar u de komende vijf jaar vijftien miljoen euro aan wilt besteden?
Tot 1993 werd de zendtijd ingevuld door de voorlopers van het CMO, toen nog IOS, de Islamitische Omroep Stichting. Die wisten er in drie jaar tijd een enorme bende van te maken. Er was sprake van een interne machtsstrijd, er werden geen besluiten genomen, er was financieel wanbeheer en organisatorisch was het een grote puinhoop.

Om die redenen heeft het Commissariaat voor de Media de IOS in 1993 de zendtijd ontnomen. Maart jongstleden is dat allemaal nog eens door datzelfde Commissariaat bevestigd. De partijen die destijds in de IOS zaten, zitten nu in het CMO: een samenraapsel van vertegenwoordigers van vier Turkse organisaties, één Marokkaanse en één Surinaamse. Of die laatste twee ook zo graag “Turkse” imams op tv zien valt te betwijfelen. Het is een verbintenis die alleen maar zal leiden tot een nieuwe machtsstrijd en chaos.

De overheid meent dat het CMO zendtijd verdient, omdat die organisatie 900.000 moslims zou vertegenwoordigen. Dat is een getal dat door geen enkel wetenschappelijk rapport wordt onderbouwd, wel heeft de Islamoloog Prof. Dr. P.S. van Koningveld, hoogleraar aan de Universiteit van Leiden, in een wetenschappelijke analyse die deze week is uitgekomen vastgesteld dat dit getal naar het rijk der fabelen verwezen mag worden. Het is dus maar de vraag of het CMO een dergelijke aanhang verzonnen heeft. Zeker is in elk geval dat de Alavieten en de Ahmadiyya’s zich niet door het CMO vertegenwoordigd zullen voelen. Dat zijn twee geloofsstromingen waarvan het CMO beweert dat het helemaal geen moslims zijn. Terwijl zij sinds jaar en dag door alle godsdienstsociologen én nota bene door het CvdM zélf als moslims worden erkend. Hoe kunnen wij in dit land een organisatie subsidiëren die anderen uitsluit van deelname? Wij Nederlanders pretenderen open te staan voor een minderheidsstandpunt, maar op het moment dat een moslimorganisatie zich tegen die stellingname verzet, wordt deze beloond!

Hoe kan een overheid zoveel geld geven aan een organisatie die bestaat uit zes mannen en die vrouwen niet toelaat tot het hoofdbestuur? Het Ministerie van Justitie heeft het CMO als gesprekspartner van de overheid nota bene erkend op de uitdrukkelijke voorwaarde dat het alle andere islamitische stromingen gaat benaderen om tot het CMO toe te treden. En op de voorwaarde dat het vrouwen en jongeren toelaat tot de hogere bestuurslagen van die club. Tot op de dag van vandaag geeft het CMO daar allemaal geen gehoor aan. Het Commissariaat constateert dat ook. Toch belooft ze het CMO: u krijgt zendtijd. Dat is in grove tegenspraak met wat het CvdM zelf onlangs antwoordde op de vraag uit de Tweede Kamer welke groepering het meest kans krijgt op toekenning van de zendtijd. Het Commissariaat schreef: ‘ Nu er meerdere aanvragen zijn voor de zendtijd voor de Islam als hoofdstroming in Nederland is de wet van het getal niet meer doorslaggevend, maar in beginsel is daarbij doorslaggevend welke aanvrager in de breedte gezien de meeste substromingen vertegenwoordigt en welke aanvrager openstaat voor aansluiting van andere substromingen binnen de islam’.

Toch dwingt het CvdM ons nu samen te werken met het CMO. Een beweging die onze omroep nota bene al meer dan twee jaar boycot. Hoe kunnen we daar ooit mee samenwerken? En hoe kan het CvdM verwachten dat het personeel, dat zich heeft geschaard achter de visie, missie en de doelstelling van de NMO, zich inzet voor een papieren omroep die geen enkele duidelijkheid geeft over de inhoudelijke programmering laatstaan een programmabeleid?

Samenwerken is onmogelijk. Al zouden we het willen. En we hebben ons best gedaan. We hebben voortdurend pogingen gedaan een samenwerking van de grond te krijgen. We hebben geprobeerd een opbouwende discussie aan te gaan, we hebben een onafhankelijke mediator op aangeven van het CvdM aangesteld en we hebben keer op keer concessies gedaan. Het CMO wil niet. Door hun weigering samen te werken wordt het CMO nu door de overheid en het CvdM beloond met 50 procent van de zendtijd.

Komt nog bij dat het allemaal niet productief is. We hebben als onderdeel van de zg. 39F omroepen een bezuiniging opgelegd gekregen van twee miljoen Euro. Daar hebben wij gehoor aan gegeven. Maar doordat de overheid wil dat er twee omroeporganisaties komen, moeten straks extra kosten worden gemaakt. We kunnen minder geld besteden aan het produceren en uitzenden van programma’s en moeten meer geld vrijmaken voor ondersteunende taken. De organisatie moet op de schop, er moet meer personeel worden aangenomen en een nieuw bestuur geformeerd. Dat kost 1,2 miljoen Euro extra. Wat heeft de overheid dan bereikt?

Wij verdenken het Commissariaat voor de Media en de overheid er bijna van dat ze moedwillig twee partijen in één hok douwen die totaal niet met elkaar kunnen samenwerken zodat ze elkaar de hersens inslaan, om dan te zeggen dat samenwerking op zijn minst geprobeerd is, maar dat de moslims in dit land de verantwoordelijkheid van een eigen zendtijd niet aankunnen. En dat die zendtijd vervolgens in handen van de NPS moet komen. Zo krijgen wij op termijn een door de overheid geregisseerde en gecensureerde reeks moslimuurtjes op radio en tv.

De keuze waar we nu voor staan is in feite simpel. Wilt u een omroep die borg staat voor continuïteit, die al jaren bewijst dat het voor een duidelijke en tolerante programmering staat waarbij geen enkele islamitische groepering wordt uitgesloten? Gaat u voor een organisatie die kiest voor integratie en een open dialoog met de Nederlandse samenleving en bovendien waarborgt dat er geen geld over de balk wordt gesmeten? Wilt u een dergelijke omroep, of toch liever een recept voor ruzie en ellende? Toch liever een omroep zonder programmering maar mét stellingnames tegen bepaalde moslimgroeperingen, tegen vrouwen en jongeren en tegen de Nederlandse samenleving? Kiest u voor zo’n organisatie, dan kiest u voor het CMO. Maar weet dat u dan ook kiest voor het monddood maken van het tolerante islamitische geluid.

Bestuur NMO
Programmaadviesraad NMO
Directie en medewerkers NMO.

Ron Haleber
12-04-05, 17:40
Ik steun mijn vrienden van de NMO van harte bij hun protest. Ik denk hierbij natuurlijk mede aan mn vrinden Fouad Sidali en Abdel Bacha...


Zij maken met een klein budget prachtige uitzendingen waar alle moslimgroeperingen en juist ook niet-moslims aan het woord komen.

De overheid wil nadat ze zich al vele builen aan voorgangers is gevallen nu iets opdringen dat onmogelijk is...

Ron Haleber
12-04-05, 17:48
Van dat kleine budget wil ik wel een voorbeeld geven.:

Na de moord op TvG wilden ze graag een life-uitzending maken en de al tevoren opgenomen serieaflevering laten vervallen. Dit kon niet omdat men geen geld had studioruimte af te huren! :fplet:


Ik wens jullie veel Sterkte dus, ondertekend MO_NL's azijnsijker

MO_NL
12-04-05, 17:49
Beste Ron,

Mag ik wijzen op het schemerige web van vage stichtingen en verenigingen die de achterban vormen van de Nederlandse Moslim Raad.

Lees dit artikel er op na (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=128885).

Zonder partij te kiezen voor of tegen de NMO lijkt me de kwestie van het al dan niet vertegenwoordigen van de meerderheid van de moslims in Nederland een legitiem punt.


MVG

Ron Haleber
12-04-05, 17:57
Geplaatst door MO_NL
Beste Ron,

Mag ik wijzen op het schemerige web van vage stichtingen en verenigingen die de achterban vormen van de Nederlandse Moslim Raad.

Lees dit artikel er op na (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=128885).

Zonder partij te kiezen voor of tegen de NMO lijkt me de kwestie van het al dan niet vertegenwoordigen van de meerderheid van de moslims in Nederland een legitiem punt.


MVG

Beste Mohammed, ik hoef het artikel niet te lezen - deze zaak loopt al heel lang...

De meerderheid van de moslims te vertegenwoordigen is een onuitvoerbare eis!

Jij weet als de eerste hier hoe het gegaan is met al die moslimkoepels. En ook sinds Paspoort van Naguib en de IOS en met de eerdere initiatieven. Dat liep allemaal stuk... Vraag het anders aan je cyberimam Abdulwahid!

Enkel de NPS van Ali Lazrak was een blijvertje... Maar daar weet je ook vanaf hoe het ging - al was je niet aanwezig bij de protestvergadering...

Zelfs Boujoufi steunde Ali toen.

Lees het hier nog maar eens na: http://www.ronhaleber.nl/ali.html

Met name Rita Verdonk stelt jullie steeds onmogelijker eisen!



Naschrift: Mohamed, ik hoef jou toch niet te vertellen dat een omroep een van stichtingen, islamkoepels en moskeeën ONAFHANKELIJK orgaan moet zijn?

Natuurlijk is de NMR niet representatief. Dat zal ook Abdulwahid van Bommel niet beweren... Maar hij heeft wel voor dat onafhankelijk beleid geknokt. Je hoorde van hem hoe moeilijk dat was...

Stel je 's voor dat Maroc.NL alle Marokkanen moet vertegenwoordigen!

Joesoef
12-04-05, 18:30
Iedereen die zich aangesproken voelt kan een omroep beginnen. De marketing middelen zijn er al, de moskee en 'islamitische' winkels. De netwerken liggen er ook al, familie.

Al dat gezeik om die paar uurtjes zendtijd. Als de NMO ergens goed voor is dan is het wel PR aan de autochtone bevolking. Voor de rest, lang leve de satelliet.

Ron Haleber
12-04-05, 18:35
Geplaatst door Joesoef
Iedereen die zich aangesproken voelt kan een omroep beginnen. De marketing middelen zijn er al, de moskee en 'islamitische' winkels. De netwerken liggen er ook al, familie.

Al dat gezeik om die paar uurtjes zendtijd. Als de NMO ergens goed voor is dan is het wel PR aan de autochtone bevolking. Voor de rest, lang leve de satelliet.

Een Moslim-RTL als de oplossing dus...

Joesoef, wat voor een sex-filmpjes ga je na tienen draaien? De kijkcijfers moeten wel behoorlijk blijven, anders krijg je geen reclame om je omroep te betalen!

Wel stel ik zeer van je op prijs als je onze Bil@l als avondsluiter engageert! Ik blijf dan kijken!

Joesoef
12-04-05, 18:42
Geplaatst door Ron Haleber
Een Moslim-RTL als de oplossing dus...

Joesoef, wat voor een sex-filmpjes ga je na tienen draaien? De kijkcijfers moeten wel behoorlijk blijven, anders krijg je geen reclame om je omroep te betalen!


Even de zaken gescheiden houden Ron. Je kan gewoon een C omroep beginnen op de publieke netten, daarvoor moet je dus die leden werven. En heb je daar geen zin in, je kan gewoon een kanaal huren op de Astra of Hotbird maar wel gericht op Nederland. Desnoods met decoderkaartje.

De Islamitische groep in Nederland is een sterk onderschate economische groep. Reclamemakers hebben deze groep nog niet gevonden omdat men niet weet hoe deze mensen te benaderen.

Ron Haleber
12-04-05, 19:40
Geplaatst door Joesoef
Even de zaken gescheiden houden Ron. Je kan gewoon een C omroep beginnen op de publieke netten, daarvoor moet je dus die leden werven. En heb je daar geen zin in, je kan gewoon een kanaal huren op de Astra of Hotbird maar wel gericht op Nederland. Desnoods met decoderkaartje.

De Islamitische groep in Nederland is een sterk onderschate economische groep. Reclamemakers hebben deze groep nog niet gevonden omdat men niet weet hoe deze mensen te benaderen.

Joesoef, je ideeën zijn met name vanuit jouw laatste argument erg serieus te nemen. Commercieel zeer ervaren Marokkanen als onze Vgeld zouden daar dan ook op in moeten springen...

Maar een C-omroep als de BNN lijkt me wat erg veel gevraagd van onze sahbies... Je weet - lees Orakel in zijn reactie op mijn A'damse Gemeenteraad - dat het hen aan het nodige idealisme ontbreekt...

En voor de satelliet, ja dat zal ook een paar uurtjes per week beslaan... ik zie geen enkele moslim hier in NL een avondvullend programma maken... Zelfs onze MO_NL niet...

Ik heb het nu al opgegeven om het MTV-progamma van mijn vriend Abdou Faher te bekijken, hoewel ik hem en Gerard Reteig (de Suri-chef van dat multiculti-program) een erg warm hart toedraag... Ook een uurtje verspreid in de week...