PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerk Mohammed B. schimmig



Xavier
12-04-05, 20:25
Netwerk Mohammed B. schimmig

door Frank Hendrickx en Ferdi Schrooten

DEN HAAG - Wie hielp de moordenaar van Theo van Gogh? Dat is de centrale vraag in het proces tegen Mohammed B., dat woensdag verder gaat. Het zal voor het Openbaar Ministerie niet meevallen een duidelijk antwoord op die vraag te geven.

Iedere dag opnieuw waren ze er, de groep van vijf, zes Noord-Afrikaansogende mannen, tegenover het huis van Theo van Gogh. Ze hingen wat rond, schijnbaar zinloos, zonder een woord te zeggen. Eén keer werd er geschreeuwd tegen de filmmaker: ,,Ik maak je dood, jou en je familie.'' Van Gogh stak zijn middelvinger omhoog en vertrok. De volgende dagen stonden de mannen er gewoon weer. Zwijgend.

Bij het productiebedrijf van Van Gogh hing ook al maandenlang een groepje 'Arabische mannen' rond. Ze waren er steeds in wisselende samenstelling, soms twee, dan weer drie mannen. Niemand begreep wat ze er deden. De getuigen in het politiedossier 'Fakir' hechtten pas betekenis aan hun aanwezigheid, nadat Van Gogh vermoord was. ,,Toen ging er een lichtje branden'', aldus een buurtbewoner. Op de ochtend van de moord waren ze er opeens niet meer.

De mannen waren mogelijk tipgevers van Mohammed B. Alles spreekt er voor dat de moordenaar van Theo van Gogh verkenners vooruit heeft gestuurd, want zelf is hij nooit gesignaleerd in de buurt. Toch wist hij exact welke route Van Gogh fietste van zijn huis naar zijn productiebedrijf en hoe laat de filmmaker dat deed.

Dat de moord mogelijk geen eenmansactie was, zou ook kunnen blijken uit een verklaring van een getuige die zegt dat een Marokkaanse man heeft gedreigd dat Van Gogh niet de laatste zal zijn. ,,We hebben alle namen en adressen.''

De gedoodverfde handlangers van Mohammed B. zijn de leden van het Hofstadnetwerk, de groep jongeren waarmee hij veelvuldig sprak over de jihad. Mohammed Fahmi B., een vermoedelijk Hofstadlid, werkte in de straat waar Van Gogh woonde. Hij gaf een vals alibi op voor het tijdstip van de moord. Sindsdien beroept hij zich op zijn zwijgrecht. Twee andere leden van het Hofstadnetwerk, Jason W. en Ismail A., schreeuwden tijdens de belegering van hun woning in het Haagse Laakkwartier dat ze van 'het groepje van Mohammed B.' waren. Een dag voor de moord brachten ze nog een maaltijd naar zijn huis. Mohammed B. zelf gaf voor de moord een testament aan de verdachte Rachid B., die de documenten weer moest doorgeven aan een ander Hofstadlid, Zakaria T.

Het zijn aanwijzingen voor een complot, maar nog geen bewijzen. Dat de groep mannen die al een jaar postte in de straat van Theo van Gogh ook contact had met Mohammed B., is niet aangetoond. De haat jegens Van Gogh was breder. Van Gogh werd bij de school van zijn zoontje zelfs een keer aangevallen door moeders van islamitische kinderen. ,,Die gingen hem te lijf'', aldus een getuige.

Uit het dossier blijkt niet dat Van Gogh het belangrijkste doelwit was van de Hofstadgroep. Het lijkt er eerder op dat de harde kern van de groep het gemunt had op politieke kopstukken. Bij de verdachten zijn oproepen gevonden om bewindslieden als premier Balkenende, minister Kamp van Defensie en Remkes van Binnenlandse Zaken te liquideren.

Het beeld dat de Hofstadgroep meer wilde dan een simpele moord, komt ook tevoorschijn uit internetgesprekken tussen Jason W. en Samir A., de 18-jarige die vorige week werd vrijgesproken van het plannen van aanslagen. De twee bespreken daarin het ronselen van jongeren voor de jihad. ,,Broeders die graag naar Ajax willen gaan'', zoals Jason W. het omschrijft. Over één aanwinst zegt hij tegen Samir A.: ,,Die man staat te popelen, geloof mij nou maar.''

Uiteindelijk blijkt Samir A. (pseudoniem: Hamas) niet te spreken over de aanwas. ,,Je stuurt alleen grappenmakers. Wedden dat geen 1 van hun gaat.'' Toch lijkt er iets groots op komst. Dat blijkt ook uit de reizen die worden gemaakt naar Pakistan en Spanje, waar contacten zijn met internationale terrorismeverdachten.

Samir A. benadrukt dat het 'een serieuze tijd' is. ,,Maak je gereed voor het te laat is. Onze zaken zijn allemaal aan de gang.'' Jason W. antwoordt daarop: ,,We moeten gewoon zorgen dat we allemaal binnen drie maanden helemaal klaar zijn. Dat is het beste.'' Samir A. waarschuwt dat alles wat ze schrijven, wordt gevolgd door 'de hoerenkinderen', waarmee hij waarschijnlijk doelt op de AIVD. ,,Eén verkeerde beweging en iedereen wordt opgepakt.''

Mohammed B. speelt in die gesprekken geen prominente rol. Alleen als Jason W. moet verhuizen, wordt 'broer B.' met zijn volledige achternaam in een afgetapt telefoongesprek genoemd, als chauffeur. ,,Hij heeft een rijbewijs.'' Verder blijft B. op de achtergrond. De AIVD concludeert dan ook dat hij geen 'sleutelfiguur' is in de groep.

Aan het Openbaar Ministerie de taak om te bewijzen dat hij niet als een eenling opereerde. De twaalf vermoedelijke leden van de Hofstadgroep beweren allemaal dat ze geen idee hadden waar Mohammed B. mee bezig was. Ze hebben hoop op eenzelfde afloop als bij het proces tegen hun vriend Samir A.: vrijspraak.

Bron: Nederlands Dagblad (http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=60050)

Rabi'ah.
12-04-05, 20:26
Geplaatst door Xavier
Netwerk Mohammed B. schimmig

[/URL]

Ja das wel vaker zo met niet bestaande netwerken. :hihi:

Xavier
12-04-05, 20:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja das wel vaker zo met niet bestaande netwerken. :hihi:

:haha:































verveeld

Kid Capri
12-04-05, 23:02
Zo vaag allemaal.

''Iedere dag opnieuw waren ze er, de groep van vijf, zes Noord-Afrikaansogende mannen, tegenover het huis van Theo van Gogh. Ze hingen wat rond, schijnbaar zinloos, zonder een woord te zeggen. Eén keer werd er geschreeuwd tegen de filmmaker: ,,Ik maak je dood, jou en je familie.'' Van Gogh stak zijn middelvinger omhoog en vertrok. De volgende dagen stonden de mannen er gewoon weer. Zwijgend.''

''Dat de moord mogelijk geen eenmansactie was, zou ook kunnen blijken uit een verklaring van een getuige die zegt dat een Marokkaanse man heeft gedreigd dat Van Gogh niet de laatste zal zijn. ,,We hebben alle namen en adressen.'' ''

''Het zijn aanwijzingen voor een complot, maar nog geen bewijzen. Dat de groep mannen die al een jaar postte in de straat van Theo van Gogh ook contact had met Mohammed B., is niet aangetoond. De haat jegens Van Gogh was breder. Van Gogh werd bij de school van zijn zoontje zelfs een keer aangevallen door moeders van islamitische kinderen. ,,Die gingen hem te lijf'', aldus een getuige.''

Etc.

Nergens worden bronnen genoemd. Het gaat telkens over 'getuigen'. Ik hecht niet bijster veel geloof aan dit opgeklopte artikel. Het is beter om de rechtszaken af te wachten...;).

K.

assassijn
12-04-05, 23:18
Geplaatst door Xavier
Netwerk Mohammed B. schimmig

door Frank Hendrickx en Ferdi Schrooten


Iedere dag opnieuw waren ze er, de groep van vijf, zes Noord-Afrikaansogende mannen, tegenover het huis van Theo van Gogh. Ze hingen wat rond, schijnbaar zinloos, zonder een woord te zeggen. Eén keer werd er geschreeuwd tegen de filmmaker: ,,Ik maak je dood, jou en je familie.'' Van Gogh stak zijn middelvinger omhoog en vertrok. De volgende dagen stonden de mannen er gewoon weer. Zwijgend.

Bij het productiebedrijf van Van Gogh hing ook al maandenlang een groepje 'Arabische mannen' rond. Ze waren er steeds in wisselende samenstelling, soms twee, dan weer drie mannen. Niemand begreep wat ze er deden.



Dat de groep mannen die al een jaar postte in de straat van Theo van Gogh ook contact had met Mohammed B., is niet aangetoond.


Bron: Nederlands Dagblad (http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=60050)

De Hofstadgroep is groter dan ik dacht :eek:
In bijna elke stad heb je leden van de Hofstadgroep die op hoekjes rondhangen.

~Panthera~
12-04-05, 23:25
Geplaatst door assassijn
De Hofstadgroep is groter dan ik dacht :eek:
In bijna elke stad heb je leden van de Hofstadgroep die op hoekjes rondhangen.

Ook niet echt goed gesponsort: de meeste hier hebben een brommer. :hihi:

helly2002
13-04-05, 01:13
ik geloof niet dat hij het in zijn eentje deed maarja de precieze waarheid zal wel altijd gokken blijven. van mij mag hij een jaartje of 17 krygen wat het dus niet zal zijn .de beste straf zou zijn elke dag varkensvlees maar ik ben gelukkig geen baas

assassijn
13-04-05, 09:58
Geplaatst door ~Panthera~
Ook niet echt goed gesponsort: de meeste hier hebben een brommer. :hihi:

Update: Hofstadgroep verplaats zich per scooter.
Ze rijden fietspaden op en af om te zoeken naar gevaarlijke knelpunten waar ze de meeste slachtoffers kunnen maken.

~Panthera~
13-04-05, 10:03
Geplaatst door assassijn
Update: Hofstadgroep verplaats zich per scooter.
Ze rijden fietspaden op en af om te zoeken naar gevaarlijke knelpunten waar ze de meeste slachtoffers kunnen maken.

:lachu:

Simon
13-04-05, 10:13
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja das wel vaker zo met niet bestaande netwerken. :hihi:

ja erg grappig allemaal ...

kaaskop
13-04-05, 10:30
Geplaatst door Simon
ja erg grappig allemaal ...

Tsja bij sommigen wil het maar geen indruk maken dat je op basis van je mening in dit land al afgeslacht wordt. Maar ja, bij dat slag is het altijd hetzelfde liedje: Eerst bestaat er geen netwerk en is het allemaal onderdeel van de grote hetze tegen de Islam, wordt het dan wel aangetoond, dan deugt er uiteraard niets van de hele procedure en staat de rechsstaat op instorten bladiebla en als het uiteindelijk dan echt allemaal waterdicht is aangetoond, dan zijn de hofstadleden geen ware moslims en ligt het aan de maatschappij die mensen radicaliseert wegens gebrekkige toekomstperspectieven enzovoorts en zo blijft het nog steeds lekker ver van je bed show.

Ik moet in deze topic maar niet gaan beginnen over hoe radicalen in groepsverband juist gebaat zijn bij een horde sympathisanten voor wat betreft het verder ronselen van kandidaten, speelruimte en middelen. Neeeeuuuuuh :moe:

Julien
13-04-05, 11:04
Geplaatst door helly2002
de beste straf zou zijn elke dag varkensvlees maar ik ben gelukkig geen baas

:kotsen:

Kid Capri
13-04-05, 13:21
Geplaatst door kaaskop
Tsja bij sommigen wil het maar geen indruk maken dat je op basis van je mening in dit land al afgeslacht wordt. Maar ja, bij dat slag is het altijd hetzelfde liedje: Eerst bestaat er geen netwerk en is het allemaal onderdeel van de grote hetze tegen de Islam, wordt het dan wel aangetoond, dan deugt er uiteraard niets van de hele procedure en staat de rechsstaat op instorten bladiebla en als het uiteindelijk dan echt allemaal waterdicht is aangetoond, dan zijn de hofstadleden geen ware moslims en ligt het aan de maatschappij die mensen radicaliseert wegens gebrekkige toekomstperspectieven enzovoorts en zo blijft het nog steeds lekker ver van je bed show.

Ik moet in deze topic maar niet gaan beginnen over hoe radicalen in groepsverband juist gebaat zijn bij een horde sympathisanten voor wat betreft het verder ronselen van kandidaten, speelruimte en middelen. Neeeeuuuuuh :moe:

Ik kan 'in dit land' niej meer áánhoren!

Iedereen loopt maar te jammeren en te zeiken. 'In dit land' zijn dingen mis. In het buitenland zijn misschien nog wel meer dingen mis. Het zou enorm helpen wanneer je dat kleed van selectieve verontwaardiging van je af zou schudden. Je bent in mijn ogen geen haar beter dan de moslims die er telkens van beschuldigd worden zichzelf in de slachtofferrol te manoeuvreren...;).

K.

GroteWolf
13-04-05, 13:25
Lach er maar weer lekker om. Dat is heeeeeeel slim.

kaas-again
13-04-05, 13:44
Geplaatst door Kid Capri
Ik kan 'in dit land' niej meer áánhoren!

Da's dan jouw trigger, niet de mijne



Iedereen loopt maar te jammeren en te zeiken. 'In dit land' zijn dingen mis. In het buitenland zijn misschien nog wel meer dingen mis.

Nou, en dus bespot ik degene die doet alsof het er allemaal niet is, pffff wat een misdaad :rolleyes:




Het zou enorm helpen wanneer je dat kleed van selectieve verontwaardiging van je af zou schudden..

En waarom ben ik selectief? Ik heb zat posts geplaatst waarin ik stel dat fundradicalisme ook schadelijk is voor de Moslimgemeenschap zelf.



Je bent in mijn ogen geen haar beter dan de moslims die er telkens van beschuldigd worden zichzelf in de slachtofferrol te manoeuvreren...;).

K.

Die moet je nog eens uitleggen. Het gaat mij erom, of je hebt het niet goed gelezen, dat je na TvG niet meer hoeft te doen alsof het allemaal wel meevalt of zelfs niet bestaat. Daarbij hekel ik wat ik bij Rabiah al eens eerder heb gezien en nu weer voel aankomen: Je aangesproken voelen, ontkennen bagatelliseren en vervolgens schuld afschuiven. Je kan ook gewoon droog de dreiging erkennen en vervolgens constateren dat het met jouw persoonlijke integriteit niets heeft te maken.

Verder heb ik nu persoonlijk meer last van moderatorfundamentalisme dan van radicale Moslims, maar da's een andere topic.