PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Strijd overheid tegen islamfanaten schiet tekort’



Joesoef
13-04-05, 08:58
‘Strijd overheid tegen islamfanaten schiet tekort’
Door Janny Groen en Annieke Kranenberg


AMSTERDAM - De overheid stopt veel te weinig geld en energie in programma’s die de radicalisering onder moslimjongeren moeten afremmen. Dit zegt zowel de PvdA als het multicultureel instituut Forum, dat in de antiradicaliseringsplannen van minister Verdonk voorIntegratie een belangrijke rol moet vervullen.


Vandaag debatteert de Tweede Kamer over islamitische radicalisering. Het debat valt samen met de tweede pro-formazitting tegen MohammedB., die daar zelf zal verschijnen om een korte verklaring af te leggen. B.wordt door een groeiend aantal moslimjongeren als een held vereerd. Zijn radicaal-religieuze ideeën worden volop verspreid. Zo circuleert een cd van Mohammed B., in het bezit van de Volkskrant, in radicale kringen.

‘Een floddertje dat geen urgentie uitstraalt’, zo noemt PvdA-Kamerlid Dijsselbloem Verdonks nota Weerbaarheid tegen radicalisering van moslimjongeren. Het Kamerlid volgt veel debatten met moslimjongeren. Het valt hem op dat de toon steeds agressiever wordt. ‘Er is heel veel frustratie. Op die debatten komen jongeren af die nog gemotiveerd zijn in gesprek te blijven met de westerse samenleving.’ Volgens hem geeft Verdonk niet aan hoe ze in contact denkt te komen met jongeren die vatbaar zijn voor de radicale islam.

Forum-directeur Sadik Harchaoui zegt dat de nota van Verdonk weliswaar doorspekt is van ferme taal, maar dat hij die urgentie niet terugziet in de begroting. ‘Voor terrorismebestrijding is 341miljoen euro uitgetrokken. Maar het bedrag dat voor preventie is gereserveerd, is verwaarloosbaar.’

Forum is gevraagd een strategie te ontwikkelen om ‘tegenkrachten in de directe omgeving’ van radicale jongeren te mobiliseren. Gewerkt wordt aan een pool van sleutelfiguren die lokale ontwikkelingen volgen, het Netwerk Veiligheid en Sociale Cohesie. Maar volgens Harchaoui zijn meer inspanningen nodig, zoals een ‘grootschalige ideologische oorlogsvoering’.

Ook VVD-Kamerlid Hirsi Ali denkt in termen van ‘ideologische strijd’. Ze wil moslimjongeren op eenzelfde manier benaderen als Lonsdale-jeugd: met gerichte voorlichting.

Problematisch voor politici en beleidsmakers is dat ideologische oorlogsvoering op een genuanceerde manier moet gebeuren, grotendeels achter de schermen. ‘Zichtbaar antiradicaliseringsbrigades inzetten, werkt averechts’, zegt Harchaoui. Dijsselbloem: ‘We zullen heel ongemerkt in de hoofden van de radicale moslimjongeren moeten kruipen.’

Xavier
13-04-05, 09:34
Toch is de Marokkaanse gemeenschap zelf, de enige die deze radicalisering kan tegenhouden. Daar helpt vrijwel geen enkele inspanning van de overheid tegen.

Ik kijk, ik kijk, maar ik zie niks...

TonH
13-04-05, 09:54
Geplaatst door Xavier
Toch is de Marokkaanse gemeenschap zelf, de enige die deze radicalisering kan tegenhouden. Daar helpt vrijwel geen enkele inspanning van de overheid tegen.

Ik kijk, ik kijk, maar ik zie niks...

Het is de taak van het merendeel van de Nederlandse inwoners om het beleid van marginalisering en Verehlendung een halt toe te roepen. Pas dan zullen allerlei reacties en (mogelijke) uitwassen tot staan gebracht worden... :moe:




Problematisch voor politici en beleidsmakers is dat ideologische oorlogsvoering op een genuanceerde manier moet gebeuren, grotendeels achter de schermen. ‘Zichtbaar antiradicaliseringsbrigades inzetten, werkt averechts’, zegt Harchaoui. Dijsselbloem: ‘We zullen heel ongemerkt in de hoofden van de radicale moslimjongeren moeten kruipen.’

Wat nou "ideologische oorlogsvoering"?! Dit is de meest belachelijke knieval aan de Verdonken die ik in lange tijd gezien heb... Maar ja, daar krijgt hij dan ook subsidie voor...

Daadwerkelijke armoedebestrijding, huisvestingproblemen, uitsluiting op de arbeidsmarkt en uitgaansleven, schooluitval etc. Dat kost veel geld en inspanningen. Op lokaal niveau gebeurt daaraan ook al heel erg veel, maar men houdt het in Den Haag en subsidieland liever bij een strijd tussen ideologieën.

Xavier
13-04-05, 10:17
Geplaatst door TonH
Het is de taak van het merendeel van de Nederlandse inwoners om het beleid van marginalisering en Verehlendung een halt toe te roepen. Pas dan zullen allerlei reacties en (mogelijke) uitwassen tot staan gebracht worden... :moe:

Het bestrijden van racisme en discriminatie is op zich belangrijk, maar heb niet de illusie dat je daarmee de aanwas van terroristen stopt. Kijk maar naar een willekeurig ander land, en je ziet dat daar exact dezelfde problemen spelen. In Spanje verschijnen vrijwel nooit kritische bijdragen over de islam in de krant. Je hebt daar ook geen ministers vergelijkbaar met Verdonk. En toch kregen ze daar een 11 maart.

TonH
13-04-05, 10:32
Geplaatst door Xavier
Het bestrijden van racisme en discriminatie is op zich belangrijk, maar heb niet de illusie dat je daarmee de aanwas van terroristen stopt. Kijk maar naar een willekeurig ander land, en je ziet dat daar exact dezelfde problemen spelen. In Spanje verschijnen vrijwel nooit kritische bijdragen over de islam in de krant. Je hebt daar ook geen ministers vergelijkbaar met Verdonk. En toch kregen ze daar een 11 maart.

Ik ben het niet eens met je notie van "aanwas van terroristen". Juist Spanje heeft al een paar decennia het genoegen van regelmatige aanslagen.
Hoe afschuwlijk die aanslag op die treinen/stations ook was, het is niet uniek. Denk maar aan Bologna, 30 jaar geleden. En daar was geen Islamiet bij betrokken.
Of de treinkapingen in Nederland of het opblazen van het huis van Staatssecretaris Kosto: nee, geen Marokkaan te zien...