PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwart A'damse jeugd haalt Cito-toets niet



Mill
13-04-05, 09:11
http://frontpage.fok.nl/nieuws/53126

Kwart A'damse jeugd haalt Cito-toets niet

Maar liefst 25% van de Amsterdamse basisschooljeugd uit groep acht, heeft onvoldoende niveau om de Cito-toets te maken. Hierdoor is de kans groot dat zij een eventuele vervolgopleiding niet afmaken en nooit een diploma zullen halen.

De veiligheidsadviseur van burgemeester Job Cohen vreest dat deze kinderen straks massaal in de criminaliteit terechtkomen of gaan radicaliseren. Cohen zelf zei tegen RTV Noord-Holland zich ''grote zorgen te maken'' over deze ontwikkeling.
________________________________


Godzalmeliefhebben, dit is echt een onoverzienbaar drama hoor. Ik kan me die toets nog herinneren, en als ie ook nog maar een beetje hetzelfde is dan betekent dit dat de helft van de Amsterdamse kids gewoon zwaar retarded is. Ik zeg de helft en niet 25% want als je hem wel haalt maar met veel fouten dan ben je ook gewoon kansloos, zo basic zijn die Cito-vraagjes.

Consider me depressief voor de rest van de week. Wat een toekomst gaan we tegemoet... :(

GroteWolf
13-04-05, 09:40
Amsterdam kun je wel opgeven. Doodzonde.

Mill
13-04-05, 10:38
Geplaatst door GroteWolf
Amsterdam kun je wel opgeven. Doodzonde.

Nou, opgeven weet ik niet. Maar godverdorie, de CITO TOETS! Dat zijn echt eenvoudige breuken-sommetjes, wat d en dt dingetjes en wat superoppervlakkige algemene kennis vraagjes. Als grote delen van die kinderen dat op hun 12e niet beheersen, wat moeten ze dan in vredesnaam in de maatschappij aanvangen? In mijn klas had één kind het niet gehaald, weet ik nog, en dat was inderdaad echt een triest figuur. Nu is het hier 1 op de 4. :aanwal:

kaaskop
13-04-05, 10:42
Geplaatst door Mill
Nou, opgeven weet ik niet. Maar godverdorie, de CITO TOETS! Dat zijn echt eenvoudige breuken-sommetjes, wat d en dt dingetjes en wat superoppervlakkige algemene kennis vraagjes. Als grote delen van die kinderen dat op hun 12e niet beheersen, wat moeten ze dan in vredesnaam in de maatschappij aanvangen? In mijn klas had één kind het niet gehaald, weet ik nog, en dat was inderdaad echt een triest figuur. Nu is het hier 1 op de 4. :aanwal:

Het wordt pas echt dramatisch als ze wel goed zijn in zinnetjes als :"Nederlanders vies! Nederlanders varkens! Nederland gore k*nkerland!"

Mill
13-04-05, 10:43
Geplaatst door kaaskop
Het wordt pas echt dramatisch als ze wel goed zijn in zinnetjes als :"Nederlanders vies! Nederlanders varkens! Nederland gore k*nkerland!"

Waar staat dat die retards (allemaal) allochtonen zijn?

TonH
13-04-05, 10:49
Elk jaar komt deze onzin discussie weer op. De Cito is niets anders dan een indicatie die samen met de rest van de prestatie van het kind een advies voor de vervolgopleiding moet geven. Niets meer en niets minder. Het zegt zelfs geen ene moer over de kwaliteit van de school!

Jarenlang werd geroepen dat kinderen die die toets niet haalden kansloos op de arbeidsmarkt zouden worden en allemaal criminelen zouden worden.... De criminaliteitscijfers dalen. Witte boordencriminaliteit strijgt daarentegen nog steeds wel en daar heb je een succesvol afgesloten opleiding voor nodig.

Nu is men lekker modieus bang voor "radicalisering". Wat een ongelovelijke bull is dit...

kaaskop
13-04-05, 10:53
Geplaatst door Mill
Waar staat dat die retards (allemaal) allochtonen zijn?

Waar staat dat ik dat beweer?

Mill
13-04-05, 10:53
Geplaatst door TonH
Elk jaar komt deze onzin discussie weer op. De Cito is niets anders dan een indicatie die samen met de rest van de prestatie van het kind een advies voor de vervolgopleiding moet geven. Niets meer en niets minder. Het zegt zelfs geen ene moer over de kwaliteit van de school!

Jarenlang werd geroepen dat kinderen die die toets niet haalden kansloos op de arbeidsmarkt zouden worden en allemaal criminelen zouden worden.... De criminaliteitscijfers dalen. Witte boordencriminaliteit strijgt daarentegen nog steeds wel en daar heb je een succesvol afgesloten opleiding voor nodig.

Nu is men lekker modieus bang voor "radicalisering". Wat een ongelovelijke bull is dit...

Vanuit het perspectief van een individueel kind hoeft het inderdaad nog helemaal niets te betekenen als hij slecht scoort. Dat kan aan allerlei oorzaken liggen, en zo'n kind kan een prima toekomst tegemoet gaan.

Maar we hebben het hier over een statistisch gegeven van 25% en God weet hoeveel % met de hakken over de sloot. Dat kun je niet meer wegverklaren. Dan is er echt iets griezeligs aan de hand.

Hoeveel kinderen haalden hem in jouw klas niet?

kaaskop
13-04-05, 10:57
Geplaatst door TonH
Elk jaar komt deze onzin discussie weer op. De Cito is niets anders dan een indicatie die samen met de rest van de prestatie van het kind een advies voor de vervolgopleiding moet geven. Niets meer en niets minder. Het zegt zelfs geen ene moer over de kwaliteit van de school!

Jarenlang werd geroepen dat kinderen die die toets niet haalden kansloos op de arbeidsmarkt zouden worden en allemaal criminelen zouden worden.... De criminaliteitscijfers dalen. Witte boordencriminaliteit strijgt daarentegen nog steeds wel en daar heb je een succesvol afgesloten opleiding voor nodig.

Nu is men lekker modieus bang voor "radicalisering". Wat een ongelovelijke bull is dit...

Je geeft het antwoord zelf al. Zelfs in de criminaliteit is Nederland een kennisland aan het worden. Zonder goede basisopleiding kom je gewoon vrijwel nergens aan de bak. Lijkt me toch wel een zorgelijke ontwikkeling tenzij jij DE oplossing hebt voor mensen die het woord arbeidsmarkt nog niet eens kunnen spellen. SBS6 maar weer een programmaatje omheen laten maken?

TonH
13-04-05, 11:10
Geplaatst door Mill
Vanuit het perspectief van een individueel kind hoeft het inderdaad nog helemaal niets te betekenen als hij slecht scoort. Dat kan aan allerlei oorzaken liggen, en zo'n kind kan een prima toekomst tegemoet gaan.

Maar we hebben het hier over een statistisch gegeven van 25% en God weet hoeveel % met de hakken over de sloot. Dat kun je niet meer wegverklaren. Dan is er echt iets griezeligs aan de hand.

Hoeveel kinderen haalden hem in jouw klas niet?

Ik heb nooit een Cito gemaakt, dus ik zou het niet weten.

De problemen met de Cito-toetsen spelen al sinds het begin. Er wordt gemeten op een manier die vroeger negatief uitpakte voor bijvoorbeeld kinderen uit arbeidersgezinnen. Geen van allen groeide daarna per defenitie op in armoe en ellende of pleefde aanslagen.

Er is niks griezeligs aan de hand. Op bepaalde niveaus hebben groepen leerlingen achterstand vergeleken bij het NL-gemiddelde. Daar kun je van alles aan doen op school, maar dat kost tijd en geld. Dat na 30 jaar dezelfde problemen nog steeds gelden zegt alles over de zin en onzin van die Cito of het onderwijs moet al net zo lang van een bedroefend niveau zijn...

TonH
13-04-05, 11:12
Geplaatst door kaaskop
Je geeft het antwoord zelf al. Zelfs in de criminaliteit is Nederland een kennisland aan het worden. Zonder goede basisopleiding kom je gewoon vrijwel nergens aan de bak. Lijkt me toch wel een zorgelijke ontwikkeling tenzij jij DE oplossing hebt voor mensen die het woord arbeidsmarkt nog niet eens kunnen spellen. SBS6 maar weer een programmaatje omheen laten maken?

Het zijn geen "ontwikkelingen". Het is een situatie die al decennia lang bestaat.

mark61
13-04-05, 11:14
Geplaatst door TonH
Ik heb nooit een Cito gemaakt, dus ik zou het niet weten.

... Dat na 30 jaar dezelfde problemen nog steeds gelden zegt alles over de zin en onzin van die Cito of het onderwijs moet al net zo lang van een bedroefend niveau zijn...

Zeg beste Ton, dat na 30 jaar de problemen nog steeds hetzelfde zijn wijst ook op de immigratie die intussen heeft plaatsgevonden.

Het waren niet de CITO-toetsen zelf die negatief uitpakten voor arbeiderskinderen, maar de adviezen van de school, na die toets.

Het is wel degelijk heel griezelig dat de schooluitval zo gigantisch groot is in een tijd waarin steeds hogere opleidingseisen worden gesteld. Omdat de economie van Europa anders niet kan meekomen.

TonH
13-04-05, 11:26
Geplaatst door mark61
Zeg beste Ton, dat na 30 jaar de problemen nog steeds hetzelfde zijn wijst ook op de immigratie die intussen heeft plaatsgevonden.

Het waren niet de CITO-toetsen zelf die negatief uitpakten voor arbeiderskinderen, maar de adviezen van de school, na die toets.

Het is wel degelijk heel griezelig dat de schooluitval zo gigantisch groot is in een tijd waarin steeds hogere opleidingseisen worden gesteld. Omdat de economie van Europa anders niet kan meekomen.

Ik heb het over 30 jaar omdat ik me meen te herinneren dat rond die tijd die toetsen zijn ingevoerd op vele scholen. De problemen rond slechte score bij toetsen zijn al veel ouder.

Verder geef je precies aan waarom dit Cito-verhaal zo ongenuanceerd is.

Tot slot: Heb je gelezen dat in bijvoorbeeld Portugal de schooluitval, ik zeg het even uit het hoofd, ruim 40 % (!) is? Nu is Portugal wel een van de armste EU-landen, maar bij mijn weten zijn de criminaliteitscijfers niet bepaald hoog en van terrorisme en radicalisering heb ik er nog nooit gehoord.

kaaskop
13-04-05, 11:33
Geplaatst door TonH
Het zijn geen "ontwikkelingen". Het is een situatie die al decennia lang bestaat.

Er is al decennia sprake van een ontwikkeling dat ongeschoolde arbeid uit dit land vertrekt. Dat er na dertig jaar dus blijkbaar nog evenveel potentiele drop-outs door het lagere onderwijs worden afgeleverd is dus alleen nog maar zorgelijker, daar was al bijna geen werk voor en het wordt steeds minder.

mark61
13-04-05, 11:34
Geplaatst door TonH
Ik heb het over 30 jaar omdat ik me meen te herinneren dat rond die tijd die toetsen zijn ingevoerd op vele scholen.... maar bij mijn weten zijn de criminaliteitscijfers niet bepaald hoog en van terrorisme en radicalisering heb ik er nog nooit gehoord.

O nee, dat verband is natuurlijk klets.

Ik maakte me alleen zorgen over de toekomst in het algemeen. :vreemd:

TonH
13-04-05, 11:38
Geplaatst door kaaskop
Er is al decennia sprake van een ontwikkeling dat ongeschoolde arbeid uit dit land vertrekt. Dat er na dertig jaar dus blijkbaar nog evenveel potentiele drop-outs door het lagere onderwijs worden afgeleverd is dus alleen nog maar zorgelijker, daar was al bijna geen werk voor en het wordt steeds minder.

En toch komt er kennelijk steeds weer nieuwe ongeschoolde arbeid bij of die mensen worden later bijgeschoold, want anders hadden de werkeloosheidscijfers veel hoger moeten zijn.
En zolang het NL-bedrijfsleven nog geen belangstelling heeft voor mensen met een vlekje en voor een deel weigeren het enorme potientieel van de 2e en 3e generatie aan te boren lijkt het me dat de problemen op een heel ander vlak liggen.

nard
13-04-05, 11:40
Geplaatst door Mill
Waar staat dat die retards (allemaal) allochtonen zijn?

Demografische ontwikkeling van de grote binnensteden maakt deze aanname op zijn minst het overdenken waard.

Maar stel je gerust.
Met de auto's is het niet veel beter hoor.
Sinds de gedegen kennis van eigen historie incorrect is geworden en synoniem is gemaakt met ultra-nationalisme denkt de gemiddelde autochtone puber dat de tweede wereldoorlog in de 17e eeuw heeft plaatsgevonden. En in het beste geval dat de Gouden Eeuw zo heette vanwege een Zilvervloot. Oranje appels... Of zoiets.... Toch?

Alleen wordt dat soort kennis en bewustzijn niet meer gevraagd door mijnheer Cito. Dus telt het ook niet mee met de Cito-score. Terwijl ik het persoonlijk net zo funest vind als het niet beheersen van de tafels van vermenigvuldiging of de basisbeheersing van de NLse taal.

Goed mogelijk dat wel de oorzaken, waarom dit gebeurt bij beide groepen, van elkaar verschillen.

Waar leg je de lat?

kaaskop
13-04-05, 12:14
Geplaatst door TonH
En toch komt er kennelijk steeds weer nieuwe ongeschoolde arbeid bij of die mensen worden later bijgeschoold, want anders hadden de werkeloosheidscijfers veel hoger moeten zijn.


Ja maar dit is terugkijken op de afgelopen periode en in feite danken we onze huidige nog relatief lage werkloosheid in het algemeen aan de laatste conjunctuurgolf die beslist fors te noemen was. In dat kielzog blijven er nog relatief veel laaggeschoolde banen overeind. Maar je beeld is te rooskleurig.

wat vindt de SER van de situatie:

De grootste knelpunten doen zich voor aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Van de personen met alleen basisonderwijs had in Nederland in 1994 slechts 30,4 procent een betaalde baan. Van de personen met een universitaire opleiding was dat 80,6 procent. Behalve de inactiviteit concentreert ook de langdurige werkloosheid zich voor een belangrijk deel bij de laagst opgeleiden. Hun werkloosheidssituatie krijgt hierdoor een structureel karakter, vooral ook omdat zij zelfs in tijden van een voorspoedige economische ontwikkeling weinig kans maken op een baan. Daarbij speelt zeker een rol dat de groei van het aantal banen voor lager opgeleiden geen gelijke tred heeft gehouden met die van het aantal banen in de laagste loonsegmenten. Dit is deels het gevolg van neerwaartse verdringing en/of substitutie en deels toe te schrijven aan hogere functie-eisen door technologische en organisatorische vernieuwingen en het streven naar kwaliteitsverbetering.

De toekomstige ontwikkeling van de beroepsbevolking
Ook op de middellange en lange termijn zal een forse toename van de werkgelegenheid nodig zijn om de groei van de Nederlandse beroepsbevolking te kunnen opvangen. De beroepsbevolking zal de komende jaren in vergelijking met veel andere landen snel blijven toenemen. Hierbij spelen naast demografische ontwikkelingen in toenemende mate de toestroom van herkeurde arbeidsongeschikten en de beperking van vut-aanspraken een rol. Ook op de lange termijn (de periode tot 2015) geven de scenario's van het Centraal Planbureau (CPB) een voortgaande groei van de beroepsbevolking te zien. Na hetjaar 2010 zal weliswaar sprake zijn van een krimpende potentiële beroepsbevolking, maar dit resulteert - als gevolg van de veronderstelde ontwikkeling van de participatiecijfers - volgens de CPB-scenario's nog niet direct in een afname van de feitelijke beroepsbevolking. Uit de scenarioberekeningen komt tevens naar voren dat de stijging van het gemiddelde onderwijsniveau van de beroepsbevolking zich de komende decennia nog zal voortzetten. Dit neemt niet weg dat het aanbod van lager geschoolden in absolute zin zich, na de sterke daling van dit aanbod zoals die zich in de jaren tachtig heeft voor gedaan, waarschijnlijk zal stabiliseren, mede door de terugkeer op de arbeidsmarkt van ex-arbeidsongeschikten en de instroom van laagopgeleide migranten. Bij een voortgaande daling van de vraag naar laaggeschoolde arbeid zullen de problemen aan de onderkant van de arbeidsmarkt derhalve naar verwachting de komende jaren nog duidelijker zichtbaar worden.

Bron: http://www.ser.nl/publicaties/default.asp?desc=b14039



En zolang het NL-bedrijfsleven nog geen belangstelling heeft voor mensen met een vlekje en voor een deel weigeren het enorme potientieel van de 2e en 3e generatie aan te boren lijkt het me dat de problemen op een heel ander vlak liggen.

Die mensen met een vlekje en uit de 2e en 3e generatie gaan eerder dood dan de huidige generatie die nu klaargestoomd wordt voor later. Ik geloof dat het nu al voor de werkende bevolking problematisch is de kosten van de verzorgingsstaat te dragen, nou maar hopen dat het later allemaal weer goed komt.

TonH
13-04-05, 12:26
Geplaatst door kaaskop
Ja maar dit is terugkijken op de afgelopen periode en in feite danken we onze huidige nog relatief lage werkloosheid in het algemeen aan de laatste conjunctuurgolf die beslist fors te noemen was. In dat kielzog blijven er nog relatief veel laaggeschoolde banen overeind. Maar je beeld is te rooskleurig.

wat vindt de SER van de situatie:


Bron: http://www.ser.nl/publicaties/default.asp?desc=b14039



Die mensen met een vlekje en uit de 2e en 3e generatie gaan eerder dood dan de huidige generatie die nu klaargestoomd wordt voor later. Ik geloof dat het nu al voor de werkende bevolking problematisch is de kosten van de verzorgingsstaat te dragen, nou maar hopen dat het later allemaal weer goed komt.

Kijk nu hebben we het tenminste waar het over gaat: een ernstig sociaal/economisch probleem. En niet meer die botte onzin over mogelijke radicalisering.

kaassietoch
13-04-05, 12:53
Blijf weg racisten zijn hier niet welkom![taouanza]

Spoetnik
13-04-05, 13:04
kaassietoch is geradicaliseerd :)

Spoetnik
13-04-05, 13:16
ojee.. de eeuwige MPS. :moe:

GroteWolf
13-04-05, 13:20
Elk jaar komt deze onzin discussie weer op.

Elk jaar gaan er duizenden leerplichtige tieners in Amsterdam niet naar school. Afgehaakt.

GroteWolf
13-04-05, 13:21
kritiek=racisme.

Zo simpel gaat het er de laatste tijd wel aan toe.

TonH
13-04-05, 13:28
Geplaatst door GroteWolf
Elk jaar gaan er duizenden leerplichtige tieners in Amsterdam niet naar school. Afgehaakt.

Klopt helemaal en is een groot probleem waar echt wat aan gedaan moet worden.

Door het onder radicalisering en extremisme te gaan schuiven wordt weer vermeden de werkelijke problemen aan te pakken.