PDA

Bekijk Volledige Versie : ID-plicht: de nieuwe melkkoe



TonH
13-04-05, 11:41
Al bijna acht ton boetes id-plicht

UTRECHT - Sinds de invoering van de identificatieplicht krijgen in Nederland gemiddeld 177 mensen per dag een bekeuring omdat ze geen geldig id-bewijs op zak hebben.

De boete-opbrengst over het eerste kwartaal bedraagt bijna 800.000 euro, volgens cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau.

Sinds begin dit jaar moet iedereen van veertien jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs bij zich dragen: paspoort, rijbewijs of nationale id-kaart. Wie dat nalaat, kan vijftig euro boete krijgen of worden meegenomen naar het politiebureau. Landelijk ligt het totaal aantal boetes nu op 15.984.

De politie is tevreden over de id-plicht. ''Het helpt zeker. Nu kunnen we bijvoorbeeld alle inzittenden van een aangehouden auto controleren en niet alleen de bestuurder,'' zegt woordvoerder Aling van politiekorps Utrecht. ''Ook helpt de registratie bij het oplossen van misdrijven.''

Volgens het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht in Utrecht zwelt de kritiek aan. Woordvoerster Wijnberg: ''De politie maakt zich vaak schuldig aan willekeur. Veruit de meeste bekeuringen worden uitgedeeld aan mensen die zijn aangehouden voor fietsen zonder licht of zo, en dan geen id-bewijs kunnen tonen.'' (GPD)

© Het Parool, 13-04-2005



En het wordt met de dag veiliger in Nederland... :D

Zwarte Kat
13-04-05, 13:26
Geplaatst door TonH
Al bijna acht ton boetes id-plicht

Nu kunnen we bijvoorbeeld alle inzittenden van een aangehouden auto controleren en niet alleen de bestuurder,'' zegt woordvoerder Aling van politiekorps Utrecht. ''

Vraag me af of dat wel mag......
Ik krijg zowiezo het idee dat er veel te vaak onrechtmatig naar identificatie wordt gevraagd.

:jeweetog: Maar het is een goudmijn......het geld stroomt binnen.......

Julien
13-04-05, 13:29
Nou ik heb m'n Franse identiteitskaart altijd bij me.. die is namelijk zo groot als een half A4tje, en je kan hem nog 2x dubbelvouwen ook :) (voor in de portemonnee). Dat Nederlandse paspoort is zo onhandig als de pest.

Juliette
13-04-05, 15:44
Geplaatst door Julien
Nou ik heb m'n Franse identiteitskaart altijd bij me.. die is namelijk zo groot als een half A4tje, en je kan hem nog 2x dubbelvouwen ook :) (voor in de portemonnee). Dat Nederlandse paspoort is zo onhandig als de pest.

Dan maar de Belgische ID kaart. Die gaat handig in je portefeuille.
Maar je moet hem wel steeds bij hebben. Ik wist niet dat dat in NL niet zo was.

Zwarte Kat
13-04-05, 15:50
Geplaatst door Juliette
Dan maar de Belgische ID kaart. Die gaat handig in je portefeuille.
Maar je moet hem wel steeds bij hebben. Ik wist niet dat dat in NL niet zo was.

De nederlandse id-kaart is ook creditcard formaat en het paspoort is kleiner dan A-6 formaat maar laat Julien maar lekker door rommelen met zn Franse paspoort... :jeweetog:

mark61
13-04-05, 15:51
Geplaatst door Juliette
Dan maar de Belgische ID kaart. Die gaat handig in je portefeuille.
Maar je moet hem wel steeds bij hebben. Ik wist niet dat dat in NL niet zo was.

De NLversie is ook creditcardgrootte.

Mja, ik kan me nog wel herinneren hoe identiteiscontroles een compleet Antwerps café veranderde in makke lammetjes. Ik als rechtgeaarde Hoelander vond dat maar fascistisch. :hihi: In NL hoefde je tot voor kort dan ook niks.

taouanza
13-04-05, 15:51
Nu komt de politie wel bij een inbraak?

mark61
13-04-05, 15:53
Geplaatst door taouanza
Nu komt de politie wel bij een inbraak?

Jawel, ik stond paf. Ik naar het bureau: zij verbaasd, u kunt toch ook bellen? Kreeg ik drie keer bezoek: 2 agenten, NL + MarokNL, heel gezellig, voor de aangifte, daarna technische recherche, daarna nog adviesclub.

sienia
13-04-05, 15:53
Ik hoef zeker niet te hopen dat de aandacht verslapt vwb snelheidscontroles? :nerveus:

taouanza
13-04-05, 15:56
Geplaatst door mark61
Jawel, ik stond paf. Ik naar het bureau: zij verbaasd, u kunt toch ook bellen? Kreeg ik drie keer bezoek: 2 agenten, NL + MarokNL, heel gezellig, voor de aangifte, daarna technische recherche, daarna nog adviesclub.

goh wat goed!
Maar is dat regel?

MarinadeMix
13-04-05, 16:12
Daar kun je heel wat "koetjes voor adopteren" :maf:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=135852

Wizdom
13-04-05, 19:58
Lik allemaal jullie wonden maar.... De Nederlandse bevolking heeft voor deze regering gekozen en ze worden ervoor beloond...

Van een trieste angst zaaierij tot een onbeschaamde zakkenvullerij... Pim Fortuyn had het startschot gegeven... En het uitschot heeft de genadeslag gegeven... Het volk liet zich gemakkelijk in de val van de haat en angst leggen en nu moet het beleg van de boterham eraan geloven want veiligheid kost geld en vrijheid dat had u toch wel begrepen... Dus laat ons de 'knappe koppen' maar als apen op hun borst slaan en 'hun recht' op een exhibitionistische verrijking ten koste van uw basis behoeften maar gelden....

AARDIG
13-04-05, 21:19
Ik had een leuke link van iemand gekregen. Het is een hele iniminkleine wraakactie, mocht je gevraagd worden naar je ID. Het is heel logisch, maar was het helemaal vergeten.
Wij hebben namelijk het recht om de agent zijn ID eerst te vragen. Dus mocht je erom gevraagd worden; "uuuuuhm mag ik u ID evve checkuuh :stout: ". Ik denk niet dat ze dat heel erg leuk zullen vinden.

De link: http://gelijkoversteken.org/index_2.html

AARDIG
13-04-05, 21:40
Agent weigert zijn ID te laten zien

11 maart 2005

De 29-jarige Nijmegenaar Alex Stuyts dient een klacht in tegen twee agenten die afgelopen weekeinde hebben geweigerd zich te legitimeren. Agenten in uniform moeten dat doen als de aangesprokene daar om vraagt. Agenten in burger horen zich altijd vooraf bekend te maken als politiemedewerker wanneer zij iemand staande houden.
"Ik had mijn auto net geparkeerd en stond bij de winkelwagentjes toen ze vroegen of ik me wilde legitimeren. Ik wilde dat zij dat dan ook deden, want via de website Gelijkoversteken.org had ik begrepen dat je agenten dat kunt vragen. Maar ik kreeg te horen dat hun uniform en dienstwapen voldoende legitimatie waren”, aldus Stuyts.

Bron: De Gelderlander

Ik ben nog nooit met politie in aanraking gekomen, maar nu we niet meer kunnen zeggen: "Moet je geen boeven vangen". Lijkt dit me echt de ultieme kick. (kben zeker niks gewend hè :verward: )

mark61
14-04-05, 02:10
Geplaatst door taouanza
goh wat goed!
Maar is dat regel?

Nah in Leiden wel. Al hielp het niet veel. Nou ja, de verzekering betaalde uit. Ik vond het wel aardig maar het leek me veel tijd kosten voor ze. Maar goed, overdag hebben ze zeker niks te doen anders.