PDA

Bekijk Volledige Versie : Samir A. opnieuw aangehouden



Joesoef
13-04-05, 16:36
Samir A. opnieuw aangehouden

Uitgegeven: 13 april 2005 16:23
Laatst gewijzigd: 13 april 2005 17:13

UTRECHT - De vorige week vrijgesproken terreurverdachte Samir A. is woensdagmiddag opnieuw aangehouden. Dat laat de politie Utrecht woensdag desgevraagd weten. Zijn arrestatie heeft betrekking op de mishandeling van een fotograaf. Hij is in Rotterdam gearresteerd.

A. werd vorige week woensdag namelijk vrijgelaten uit het huis van bewaring in Nieuwegein, waar hij in voorarrest zat. Daar wachtte een aantal journalisten hem op. Hij liet zich door bekenden begeleiden naar een rode bestelbus. Zowel A. als zijn begeleiders moesten niets hebben van de persbelangstelling en dat leidde tot een handgemeen.


Mishandeling

De vrijgesproken man duwde direct een cameraman weg en sloeg even later een fotograaf van De Telegraaf tegen de grond. Deze fotograaf heeft aangifte van mishandeling.

De fotograaf, O. Flos, liep met A. mee het parkeerterrein van het huis van bewaring op. "Hij schold en riep: 'Rot op, moet je een klap voor je kop?', waarop ik zei: 'Dat moet je doen'. Voor ik het wist lag ik op de grond." Flos zegt dat ook één van A's vrienden hem nog een klap of schop gaf.

De rechtbank in Rotterdam sprak de 18-jarige A. vorige week vrij van het beramen van aanslagen in Nederland. Het Openbaar Ministerie (OM) eiste twee weken geleden nog zeven jaar cel tegen hem.

Het OM vervolgde A. uiteindelijk voor het voorbereiden van aanslagen op onder meer de Tweede Kamer, de kerncentrale in Borssele, Schiphol, het ministerie van Defensie en het gebouw van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in Leidschendam. De rechtbank vindt dat het OM dat onvoldoende heeft kunnen bewijzen.

Geen concreet bewijs

Volgens de rechtbank blijkt uit A.'s eerdere reis naar Tsjetsjenië en uit bij hem thuis aangetroffen videobanden een "bovengemiddelde belangstelling voor religieus extremistisch geweld". Maar dat is nog geen concreet bewijs dat hij aanslagen voorbereidde. Het moet dan gaan om meer dan intenties en daarvoor moet het dicht tegen uitvoering aanzitten, meent de rechtbank. A. had ook niet de juiste spullen in huis om aanslagen voor te bereiden, vond de rechtbank.

Het OM is het niet eens met de rechtbank en is inmiddels in hoger beroep tegen de uitspraak gegaan.

rja2
13-04-05, 18:20
Geplaatst door Joesoef
Samir A. opnieuw aangehouden

Uitgegeven: 13 april 2005 16:23
Laatst gewijzigd: 13 april 2005 17:13

UTRECHT - De vorige week vrijgesproken terreurverdachte Samir A. is woensdagmiddag opnieuw aangehouden. Dat laat de politie Utrecht woensdag desgevraagd weten. Zijn arrestatie heeft betrekking op de mishandeling van een fotograaf. Hij is in Rotterdam gearresteerd.

Hij zal zo wel weer vrij zijn.

Maar laat dit een les zijn, in het vervolg zich beheersen.

Ik betwijfel het, maar volgens mij heeft hij een flinke plank voor z'n kop.

Punk
13-04-05, 21:58
Ja ja.

marlies255
13-04-05, 22:05
ik denk dat ze met Samir hetzelfde gaan doen als ze met beroepscriminelen doen, die ze ook moeilijk kunnen aanpakken wegens gebrek aan bewijs. Politie za hem volgen en zullen hem bij elke overtreding bekeuren, arresteren of wat er ook maar in hun mogelijkheid ligt. Een soort pesten, maar op lange termijn best effectief.

Juliette
13-04-05, 23:02
Geplaatst door rja2
Hij zal zo wel weer vrij zijn.

Maar laat dit een les zijn, in het vervolg zich beheersen.

Ik betwijfel het, maar volgens mij heeft hij een flinke plank voor z'n kop.

Ik zou er ook op meppen mocht zo'n nieuwsgeile fotograaf z'n lens ongevraagd onder m'n neus duwen. OP dat vlak altijd al een fan van Sean Penn geweest.

Dutchguy
13-04-05, 23:08
Geplaatst door Juliette
Ik zou er ook op meppen mocht zo'n nieuwsgeile fotograaf z'n lens ongevraagd onder m'n neus duwen. OP dat vlak altijd al een fan van Sean Penn geweest.

Ik heb 0,000 procent sympathie voor Samir A. en keur zijn gedrag af maar uiteraard is het ook provocerend om als fotograaf ongevraagd iemand op de plaat te zetten zoals dat gebeurd is.

Juliette
13-04-05, 23:11
Geplaatst door Dutchguy
Ik heb 0,000 procent sympathie voor Samir A. en keur zijn gedrag af maar uiteraard is het ook provocerend om als fotograaf ongevraagd iemand op de plaat te zetten zoals dat gebeurd is.

Nah. Ook geen greintje sympathie voor die gast. Maar om hem te veroordelen op basis van z'n gedrag tegen die fotograaf gaat me te ver. Kan je iedereen wel als potentiële crimineel bestempelen.

Dutchguy
13-04-05, 23:13
Geplaatst door Juliette
Nah. Ook geen greintje sympathie voor die gast. Maar om hem te veroordelen op basis van z'n gedrag tegen die fotograaf gaat me te ver. Kan je iedereen wel als potentiële crimineel bestempelen.

Erop meppen keur ik niet goed. Maar het een lens in je neus gedrukt krijgen vind ik ook provocerend en die kant is onderbelicht gebleven.