PDA

Bekijk Volledige Versie : Astronomen ontdekken een van de oudste sterren



Bofko
14-04-05, 09:52
LONDEN - Astronomen hebben een van de oudste sterren van het heelal ontdekt. Het object bestaat voornamelijk uit lichte elementen die gevormd zijn in de eerste 15 minuten na de oerknal of 'big bang', 13,7 miljard jaar geleden. Dat meldde het Britse wetenschapsblad Nature woensdag.

In het eerste kwartier na de oerknal ontstonden lichte elementen als lithium, helium en de zware waterstofisotoop deuterium. Daarna veranderde er lange tijd niets aan de samenstelling van het heelal. Pas nadat de eerste sterren waren ontstaan, ongeveer 200 miljoen jaar later, werden ook zwaardere elementen gevormd. De oudste sterren bestaan dus vooral uit lichte materie.
Dat geldt ook voor het object HE1326-2326, een kleine ster in de constellatie Hydra. Een team onder leiding van de Australische sterrenkundige Anna Frebel heeft ontdekt dat de ster een zeer laag ijzergehalte heeft. Nature noemt de ster een 'relikwie' uit de periode waarin de eerste sterren werden geboren.

www.nu.nl

Eerste 15 minuten na de BigBang ?
Ze zitten God op de hielen .... :watte?:

N0bel
14-04-05, 09:57
Ik neem het mijn moeder niet kwalijk dat ze mij heeft uitgepoept in een openbare toilet

Ph. Impudicus
14-04-05, 10:06
:knipoog:

Nobel
14-04-05, 10:12
Ik ben maar een ordinaire Anita uit de Jordaan