PDA

Bekijk Volledige Versie : Petitie Amazigh voornamen



Afrux
14-04-05, 11:23
AUB Lees dit goed door en teken de petitie


www.syphax.nl


In 1996 werd geheel onverwacht een nieuwe lijst van Arabische voornamen door het Marokkaanse Ministerie van Binnenlandse Zaken ingevoerd. Van elke Marokkaan in binnen- en buitenland wordt verwacht een voornaam uitsluitend uit de ingevoerde lijst te kiezen. Overige namen die niet op de lijst voorkomen worden niet erkend. Ambtenaren en dienaren bij alle loketten van de Burgerlijke Stand in Marokko en bij de Consulaten en Ambassades in het buitenland kregen de opdracht geen Amazigh voornamen meer toe te staan bij de registratie van nieuwe geboren kinderen. Veel mensen zagen hun eeuwenoude voornamen bij het loket geweigerd worden. Sommige kinderen in Marokko zijn tot op vandaag nog steeds niet in het bevolkingsregister opgenomen omdat de ambtenaren de door de ouders gekozen voornaam hebben geweigerd.

De reden voor het weigeren van Amazigh voornamen in Marokko is dat ze uit een “pre-islamitische” periode stammen en dus strijdig zijn met de Islam. Wij vinden deze weigering van voornamen absurd. Want als de voornaam “Mohammed”, een overblijfsel uit het pre-islamitische tijdperk, is toegestaan, waarom dan andere namen als Numidia, Masinisa, Ilmas, Syphax of Juba verboden moeten worden?

Wij vinden dat het verbod op Amazigh voornamen een vorm van discriminatie. Wij zien in de weigering van de eigen voornamen een poging om de sporen van de Amazigh cultuur in Marokko uit te banen.
Wij zijn ervan bewust dat elke poging om ons te assimileren aan vreemde culturen tot een mislukking zal leiden. Als Vereniging veroordelen wij het verbod op Amazigh voornamen in Marokko en in Marokkaanse consulaten in het buitenland.

Wij zijn vastbesloten de strijd aan te gaan tegen het onrecht dat ons wordt aangedaan. Reeds hebben wij tussen 1997 en 1998 in samenwerking met andere (Amazigh) organisaties in Europa een aantal internationale organisaties van mensenrechten, het Europese Parlement te Straatsburg en de Commissie Gelijke Behandeling van de Verenigde Naties op de hoogte gesteld. In Nederland willen we op termijn alle lokale en landelijke overheden waarschuwen voor dit onrecht. Verder willen wij een lijst van Amazigh voornamen aan alle loketten van het bevolkingsregister in Nederland aanbieden. Zo kunnen Imazighen in Nederland een voornaam voor hun kinderen in alle vrijheid kiezen.

Vind je ook dat mensen vrij zijn om eigen naam te kiezen? Steun ons door de onderstaande petitie te tekenen.

Jouw Email-adres wordt niet getoond op de website.

<b> <a href="http://syphax.nl/index.php?actie=entry&id=1272">Teken hier de petitie</a> </b>

Afrux
14-04-05, 11:23
www.abin.nu


Vragen over namenlijst

Raadslid Ingrid Gyömörei heeft vragen gesteld over de namelijst die bepaalde gemeentes in Nederland hanteren voor Marokkaanse en Turkse kinderen. De Afschaffing van deze racistische lijst, waarop enkel Arabische namen staan, is een van de belangrijkste eisen van de Amazigh/Berber beweging. Zowel in Marokko als daarbuiten hebben Amazigh organisaties (waaronder ABiN) gedemonstreerd tegen deze racistische lijst . De Marokkanse consulaten in Nederland negeren inmiddels de namelijst, die officieel nog bestaat, en schrijven in de meeste gevallen Amazigh/Berber namen in. In Marokko zijn nog steeds bepaalde gemeentes die Amazigh namen weigeren in te schrijven. In Libya worden kinderen met Amazigh namen ook niet ingeschreven en bovendien van school verwijderd (Zie Dossieer Libya).

ABiN verzoekt de Nederlandse gemeentes dringend om deze racistische namenlijst te verwijderen. Nederland moet geen handlanger worden van de Arabische nationalistische regering in Marokko. Nederland en Marokko hebben het internationale verdarg voor de rechten van het kind getekend. In het verdrag staat dat ieder ouder het recht heeft om zelf een naam voor zijn kind te kiezen.




Wordt de Amazigh/Berber naam van uw kind bij de Marokkaanse consulaat toch geweigerd? Neem direct contact met Agraw Imazighen. (Meer Informatie [email protected])

Hieronder treft u de vragen raadslid Ingrid Gyömörei (klik op lees meer)

Vragen
over namenlijst



Schriftelijke vragen door raadslid Ingrid Gyömörei

Gemeente Den Haag

BEANTWOORDING
SCHRIFTELIJKE VRAGEN

van het raadslid Ingrid Gyömörei

sv 2005.063

RIS 125894

Regnr. BBZ/2005.8 Den Haag, 15 maart 2005

Inzake: namenlijsten

De gemeenteraad



Het raadslid Ingrid Gyömörei heeft op 3 februari 2005 een brief met daarin negen vragen aan de voorzitter van de gemeenteraad gericht. Ingevolge het bepaalde in artikel 35, lid 4, van het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad, antwoorden wij als volgt.

1.
Bent U bekend met bovengenoemde artikelen?

- Ja.

2.
Klopt het dat de gemeente Den Haag ouders met een Nederlandse en Turkse of Marokkaanse nationaliteit namenlijsten voorlegt van de Turkse of Marokkaanse overheid bij het aangifte doen van hun kind?

Ja, conform de praktijk in veel andere gemeenten.

3.
Klopt het dat indien de ouders toch voor een naam kiezen, die niet op de lijst voorkomt, zij een verklaring moeten tekenen waarin staat dat zij zich bewust zijn van het feit dat de naam niet erkend wordt in het land van herkomst?

BBZ/2005.8
2

- Neen. Er bestaat geen verplichting om een verklaring te tekenen. Er wordt
wel verzocht een dergelijke verklaring te tekenen om er zeker van te zijn dat
de aangever op de hoogte is van mogelijk nadelige consequenties van voornaamkeuze
die afwijkt van de namen - en vooral de spellingswijze daarvan - bij het niet
volgen van de betreffende lijsten. Op grond van de Marokkaanse wet- en regelgeving
is de keuze van voornamen namelijk niet vrij. Volgens artikel 21 van de Marokkaanse
wet nr. 37-39 m.b.t.

de burgerlijke stand moet de geregistreerde voornaam een Marokkaans karakter
hebben (…doit présenter un caractère marocain…).

Na de geboorteaangifte bij de Nederlandse burgerlijke stand wendt de vader van het bipatride Nederlands-Marokkaanse kind zich meestal tot de Marokkaanse consulaire autoriteiten om het kind te laten registreren. Het is aan de loketten van de Dienst Burgerzaken meer dan eens voorgekomen dat de vader – na een van de namenlijst afwijkende keuze – door de consulaire autoriteiten werd teruggestuurd naar de Haagse burgerlijke stand met het verzoek om de al gekozen voornaam te verbeteren, voordat de consulaire autoriteiten bereid waren het kind te registreren. Deze situatie doet zich niet alleen voor in Den Haag, maar is ook in de rest van Nederland een bekend probleem. Het verzoek de bij de Nederlandse burgerlijke stand geregistreerde voornaam te verbeteren in de door de Marokkaanse autoriteiten gewenste zin, kan - tenzij er sprake is van een fout van de ambtenaar van de burgerlijke stand - niet worden gehonoreerd. Een eenmaal door een bevoegde aangever opgegeven en in de akte van de burgerlijke stand geregistreerde voornaam, waarbij bewust is gekozen voor een van de namenlijst afwijkende voornaam, kan op grond van het Nederlands Burgerlijk Wetboek niet worden verbeterd. Wel kan de voornaam eventueel worden gewijzigd. Hiervoor dienen de ouders echter een verzoekschrift tot voornaamswijziging op grond van artikel 4 vierde lid Burgerlijk Wetboek bij de rechtbank in te dienen. Een dergelijke procedure moet via een advocaat aanhangig worden gemaakt. De procedure brengt kosten met zich mee, bovendien is er veel tijd mee gemoeid. Voor de afhandeling van een verzoek tot voornaamswijziging moet – inclusief het verstrijken van de beroepstermijn – met een jaar worden gerekend. Pas na afloop van die procedure kan de ambtenaar van de burgerlijke stand overgaan tot het registreren van de gewijzigde voornaam. Om de ouders van het bipatride Nederlands-Marokkaanse kind een dergelijke voor hen veelal ongewenste gang van zaken te besparen, wordt de aangever in voorkomende gevallen uitdrukkelijk gewezen op het bestaan van de Marokkaanse namenlijst en de mogelijke gevolgen van een keuze van een voornaam, dan wel een spellingsvariant, die afwijkt van de namenlijst. Vaak nemen betrokkenen ook zelf contact op met het betreffende consulaat om er zeker van te zijn dat de keuze van de voornaam geen problemen zal opleveren in het land van herkomst. Sinds betrokkenen gewezen wordt op het bestaan van de namenlijsten doen de hiervoor geschetste problemen zich voor zover bekend niet meer voor.



4. Heeft deze verklaring enige rechtswaarde? Zo ja welke? Zo nee, waarom moeten ouders deze verklaring dan tekenen? Neen. Zie vraag 3.

- BBZ/2005.8 3



5. Moeten ouders met andere dubbele nationaliteiten ook dergelijke verklaringen ondertekenen?

- Neen. Het geconstateerde probleem doet zich met name voor bij het kiezen van
Marokkaanse voornamen en in mindere mate bij het kiezen van Turkse voornamen.



6. Zo nee, is hier dan sprake van discriminatie?

- Neen. Het door de ambtenaar van de burgerlijke stand gevoerde beleid heeft
niets te maken met discriminatie. Het beleid vloeit voort uit de voorlichtende
functie van de ambtenaar van de burgerlijke stand op het terrein van het internationale
namenrecht en de daarmee samenhangende problemen die kunnen ontstaan bij conflicterende
regels op dat gebied. In een dergelijke situatie kan het voorkomen, dat een
burger van Marokkaanse afkomst weliswaar naar Nederlands namenrecht vrij is
in de keuze van voornamen, maar naar Marokkaans recht daardoor in problemen
kan raken. Het behoort tot de taak van de ambtenaar van de burgerlijke stand
de Haagse burger van Marokkaanse afkomst ook op ditterrein adequaat voor te
lichten.



7. Wanneer ouders hun kind een naam willen geven die niet op de lijst staat en zij weigeren de verklaring te ondertekenen, wat dan? De keuze van een voornaam is – indien Nederlands namenrecht van toepassing is – op grond van artikel 1:4 tweede lid Burgerlijk Wetboek in principe vrij. Nederlands namenrecht is overigens niet van toepassing op niet-Nederlanders. Op grond van artikel 1 van de Wet conflictenrecht namen worden de namen van een vreemdeling bepaald door zijn nationale recht. Bij geboorte van een uitsluitend Marokkaans kind moet de Nederlandse ambtenaar van de burgerlijke stand daarom Marokkaans namenrecht toepassen, bij geboorte van een Turks kind Turks namenrecht, bij een Frans kind Frans namenrecht enz.. Bij de geboorte van een bipatride Nederlands-Marokkaans
kind is op grond van artikel 2 van de Wet conflictenrecht namen daarentegen uitsluitend Nederlands namenrecht van toepassing. Dit betekent, dat bij geboorte van een uitsluitend Marokkaans kind de Nederlandse
ambtenaar van de burgerlijke stand onverkort Marokkaans namenrecht moet toepassen. Bij geboorte van een bipatride

Nederlands-Marokkaans kind moet dezelfde ambtenaar onverkort Nederlands namenrecht toepassen.

Het is deze laatste situatie die – bij afwijking van de namenlijst – kan leiden tot een voornaamskeuzeop grond van het Nederlandse namenrecht, die niet strookt met het Marokkaanse
namenrecht. Hettekenen van een verklaring is in die situatie niet verplicht, maar heeft een
voorlichtende functie (zie hiervoor vraag 6).



8. Bent U met de SP van mening dat het voorleggen van deze namenlijsten en het laten tekenen van een verklaring niet de integratie bevorderd? Zo nee, waarom niet? Neen. Het voorleggen van de lijsten heeft niets te maken met het al dan niet bevorderen van de integratie.

BBZ/2005.8 4

De lijsten vormen een hulpmiddel voor de ambtenaar van de burgerlijke stand bij het bepalen van de juiste spellingswijze van Marokkaanse en Turkse namen. De ambtenaar van de burgerlijke stand heeft bovendien een voorlichtende functie en kan betrokkenen met behulp van deze lijsten wijzen op mogelijk nadelige gevolgen van bijvoorbeeld een onjuiste spelling van - met name - een Marokkaanse voornaam bij de autoriteiten van het land van herkomst. Zo dient, voor zover bekend, registratie van de geboorte van het betreffende kind op het Marokkaanse consulaat plaats te vinden, voordat het kind een Marokkaans reisdocument kan verkrijgen of kan worden bijgeschreven in het Marokkaanse reisdocument van de ouders. Op zich zelf is dit niet uitzonderlijk, zo eisen bijvoorbeeld ook de Britse consulaire autoriteiten in Nederland registratie van hun in Nederland geboren onderdanen voordat een reisdocument kan worden verschaft. Bij een naamskeuze die afwijkt van de namenlijst kunnen de Marokkaanse consulaire autoriteiten op grond van hun eigen bevoegdheid weigeren een Marokkaans reisdocument af te geven, of weigeren het betreffende kind te laten bijschrijven in het reisdocument van zijn ouders. Sinds betrokkenen gewezen worden op het bestaan van de namenlijsten doet het probleem zich ook op dit terrein voor zover bekend niet meer voor (zie hiervoor vraag 3).



9. Bent U bereid de dienst Burgerzaken opdracht te geven te stoppen met het voorleggen van deze namenlijsten en het laten tekenen van een verklaring?

- Neen. De ambtenaar van de burgerlijke stand heeft ook een voorlichtende taak.



Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris, de burgemeester,

D.M.F. Jongen W.J. Deetman

Afrux
14-04-05, 12:05
Wat vinden jullie van zo een lijst?

Is dit racisme volgens jullie?

The_Reporter
14-04-05, 12:38
Geplaatst door Afrux
Wat vinden jullie van zo een lijst?

Is dit racisme volgens jullie?

Een naam moet gewoon geen negatieve betekenis hebben, dat zou mijns inziens de enige rechtvaardiging voor het opstellen van een lijst met namen mogen zijn. Ook vanuit de Islaam gezien.

Rabi'ah.
14-04-05, 13:08
Geplaatst door The_Reporter
Een naam moet gewoon geen negatieve betekenis hebben, dat zou mijns inziens de enige rechtvaardiging voor het opstellen van een lijst met namen mogen zijn. Ook vanuit de Islaam gezien.

Ja maar sommige Arabische namen die nog steeds gebruikt worden, hebben ook een negatieve betekenis. Waarom zouden Imazigh-namen met een goede betekenis dan niet gebruikt mogen worden?

Racisme kan ik het niet noemen, want Imazighen en Arabieren zijn zo vermengd dat je niet kunt spreken van verschillende etnische groepen. Hoogstens culturele discriminatie, dan.

Alhoewel ik betwijfel hoeveel Imazighen, zowel binnen als buiten Marokko, wakker liggen van die Imazigh-namen.

Ik denk dat ze zich eerder druk maken over armoede, repressie door de regering, corruptie en in het Westen over de anti-islam en anti-Marokkanenhetze. Maar ik heb wel getekend.


Rabiah.

The_Reporter
14-04-05, 13:12
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja maar sommige Arabische namen die nog steeds gebruikt worden, hebben ook een negatieve betekenis. Waarom zouden Imazigh-namen met een goede betekenis dan niet gebruikt mogen worden?

Racisme kan ik het niet noemen, want Imazighen en Arabieren zijn zo vermengd dat je niet kunt spreken van verschillende etnische groepen. Hoogstens culturele discriminatie, dan.

Alhoewel ik betwijfel hoeveel Imazighen, zowel binnen als buiten Marokko, wakker liggen van die Imazigh-namen.

Ik denk dat ze zich eerder druk maken over armoede, repressie door de regering, corruptie en in het Westen over de anti-islam en anti-Marokkanenhetze. Maar ik heb wel getekend.


Rabiah.
Mijn opmerking maakt geen onderscheid in Arabische namen en namen met een andere achtergrond.

Het is namelijk helemaal geen verplichting om een Arabische naam te hebben als moslim zijnde. Wat alleen wel verboden is, is dat namen een negatieve betekenis hebben, dit in overeenstemming met de authentieke overleveringen.

Rabi'ah.
14-04-05, 13:22
Geplaatst door The_Reporter
Mijn opmerking maakt geen onderscheid in Arabische namen en namen met een andere achtergrond.

Het is namelijk helemaal geen verplichting om een Arabische naam te hebben als moslim zijnde. Wat alleen wel verboden is, is dat namen een negatieve betekenis hebben, dit in overeenstemming met de authentieke overleveringen.

Ok. Dan zijn we het daar over eens. :wink:


Wat ik overigens nog bijna erger vind dan anmen met een negatieve betekenis , is van die vreselijk hoogdravende namen. Zoals Nour en Noureddine bijvoorbeeld.

Ik ken zelfs een Egyptische familie waarvan 1 van de dochtertjes Islam heet. :verward:

Dan denk ik altijd stel je voor dat ze later helemaal geen goed islamitisch leven leidt en ze heet Islam. Bovendien vind ik het ook iets arrogants hebben. Zovan kijk eens hoe geweldig gelovig wij zijn onze dochter heet Islam. Maar da's mijn mening.


Rabiah.

Zwarte Kat
14-04-05, 14:13
Geplaatst door The_Reporter
Een naam moet gewoon geen negatieve betekenis hebben, dat zou mijns inziens de enige rechtvaardiging voor het opstellen van een lijst met namen mogen zijn. Ook vanuit de Islaam gezien.

Een naam is een naam. Iedereen moet vrij zijn om een naam te kunnen kiezen die hij/zij wilt hebben.
Positief of negatief doet niet terzake........

mark61
14-04-05, 14:15
Geplaatst door Rabi'ah.
Dan denk ik altijd stel je voor dat ze later helemaal geen goed islamitisch leven leidt en ze heet Islam. Bovendien vind ik het ook iets arrogants hebben. Zovan kijk eens hoe geweldig gelovig wij zijn onze dochter heet Islam. Maar da's mijn mening.
Rabiah.

Nouw er is de interessante kwestie dat sommige volkeren hun kind geen Mohammed noemen. Want als je m dan een keer uitscheldt is het meteen blasfemie. Turken heten nooit Mohammed, maar niet om die reden dacht ik. Of ze weten het zelf niet. Zal s vragen.

Goodnight
14-04-05, 14:19
Geplaatst door The_Reporter
Een naam moet gewoon geen negatieve betekenis hebben, dat zou mijns inziens de enige rechtvaardiging voor het opstellen van een lijst met namen mogen zijn. Ook vanuit de Islaam gezien.

helemaal mee eens.

Bovendien weigeren ze maar naar willekeur namen.

Als een naam wat uit een islamitische namenboek komt ook wordt geweigerd dan zijn ze echt het pad kwijt.

Of een naam als Adam weigeren....

Gewoon krankzinnig.

Zwarte Kat
14-04-05, 14:19
Geplaatst door Rabi'ah.


Wat ik overigens nog bijna erger vind dan anmen met een negatieve betekenis , is van die vreselijk hoogdravende namen. Zoals Nour en Noureddine bijvoorbeeld.



Wat dacht je van de roots reggae......
De helft vd artiesten noemt zich Ras (prins)
Er is zelfs een artiest met de naam Ras Allah

Tamza_Tirelli
14-04-05, 14:32
Geplaatst door mark61
Nouw er is de interessante kwestie dat sommige volkeren hun kind geen Mohammed noemen. Want als je m dan een keer uitscheldt is het meteen blasfemie. Turken heten nooit Mohammed, maar niet om die reden dacht ik. Of ze weten het zelf niet. Zal s vragen.

Turken heten Memmet. Een verbastering van de naam Mohamed.

mark61
14-04-05, 14:33
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Turken heten Memmet. Een verbastering van de naam Mohamed.

Ze heten Mehmet, Mahmut en wat niet al, maar geen Mohammed. Ik denk ook niet dat ze het verband tussen die 2 en M. weten.

Tamza_Tirelli
14-04-05, 14:43
Geplaatst door mark61
Ze heten Mehmet, Mahmut en wat niet al, maar geen Mohammed. Ik denk ook niet dat ze het verband tussen die 2 en M. weten.

En Imazighen heten naast Mohammed vaak Hmed en M7emmed, ook een verbastering. Ik weet ook wel dat ze geen Mohammed heten. Maar het is wel een verbastering van die naam.

Vrijwel de meeste mensen weten niet wat hun naam betekent en of het een verbastering is van een andere naam of een woord.

Afrux: die namenlijsten zijn zeker een vorm van discriminatie. Geen twijfel over mogelijk, ze marginaliseren daarmee de Amazigh-cultuur.

mark61
14-04-05, 14:48
Geplaatst door Tamza_Tirelli
En Imazighen heten naast Mohammed vaak Hmed en M7emmed, ook een verbastering. Ik weet ook wel dat ze geen Mohammed heten. Maar het is wel een verbastering van die naam.

Daarmee is het taboe, of minstens het niet-voorkomen niet verklaard.

Ik snap eigenlijk niet wat de MA overheid denkt te bereiken met hun lijstjes.

Tamza_Tirelli
14-04-05, 15:11
Geplaatst door mark61
Daarmee is het taboe, of minstens het niet-voorkomen niet verklaard.

Ik snap eigenlijk niet wat de MA overheid denkt te bereiken met hun lijstjes.

Was mijn opmerking een verklaring dan?

Dat ze alleen verbasterde namen gebruiken vind ik niet eens interessant.

Wat de Marokkaanse overheid wil bereiken met die namenlijst lijkt mij duidelijk: de Amazighcultuur marginaliseren. Het is onderdeel van de arabiseringspolitiek die Marokko al tientallen jaren voert.

Afrux
14-04-05, 15:14
Geplaatst door The_Reporter
Een naam moet gewoon geen negatieve betekenis hebben, dat zou mijns inziens de enige rechtvaardiging voor het opstellen van een lijst met namen mogen zijn. Ook vanuit de Islaam gezien.

Ik ben het volledig met je eens.

Islam voorschrijft geen Arabische namen, maar verreist enkel een goede betekenis. Wat is een Islamitische naam? De niet Arabische moslims gebruiken nog steeds hun eigen namen. Arabische namen waren er al voor de islam (Mohammed, Abd Allah, etc). De meeste namen in de islamkomen ook voor in de tora en bijbel (Mousa/mozes, Isa/Jesus, Ibrahim, etc).

waar staat het in de koran of hadith dat het een ARabische naam moet zijn. Waarom mag een kind met Amazigh naam, soms 7 jaar of langer wachten tot het ingeschreven wordt of helemaal geweigerd. In Libya mogen ze niet een naar school.

Wat is islamitisch aan nihad (staat op de lijst), zoiets als groot achterwerk betekent het.

Wat is islamitisch aan Fahd (panter), Jawad (paard)..

Waarom mag Qamar wel en Taziri niet. Terwijl ze hetzelfde betekenen in het Arabisch en Tamazight.


Of Abla (zij met grote boezems)
Waarom mogen we onze dochters sinds deze lijst (Van Basri) niet mer naar hun oma's noemen?


De Arabieren gaven aan het begin slechte namen aan hun kinderen. Op deze manier dachten ze de familie en de kinderen van duivel te behoeden. Slaven kregen juist een goede naam om de toorn van de familie zelf te krijgen. Zelf de familie van de profeet droeg een dergelijk naam. Zijn moeder stamt van Beni Kilaab (Zonen van honden). DE islam heeft hierin verandering door alleen namen met goede betekenis te accepteren.

Al Sawt
14-04-05, 15:16
Afrux heeft voor gemakshalve -en uiteraard wegens praktische reden- vergeten dat in groot aantal gebieden in Marokko waar Berbers wonen, geen probleem is om een kind een Amazigh naam te geven.

Het heeft voornamelijk te maken met de politieke situatie in regio`s.

Het is echter wel zo dat de Marokkaanse diplomatieke instellingen in het buitenland en gemeentes in grote Marokkaanse steden voornamelijk namen hanteren uit Arabische namenlijst.

Tamza_Tirelli
14-04-05, 15:16
Geplaatst door Afrux
Zelf de familie van de profeet droeg een dergelijk naam. Zijn moeder stamt van Beni Kilaab (Zonen van honden). DE islam heeft hierin verandering door alleen namen met goede betekenis te accepteren.

Serieus? Hahahahhaa tering, wel grof zeg.

Raffi
14-04-05, 15:17
Geplaatst door mark61
Daarmee is het taboe, of minstens het niet-voorkomen niet verklaard.

Ik snap eigenlijk niet wat de MA overheid denkt te bereiken met hun lijstjes.

Mahmoud Humad mahmed etc.


Maar leuk hoor die lijst, maar waar staat die lijst op internet???

Bofko
14-04-05, 15:19
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Turken heten Memmet. Een verbastering van de naam Mohamed.

Af en toe kom je ook nog Mahomed tegen. Waar gebruiken ze die ?

Afrux
14-04-05, 15:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Racisme kan ik het niet noemen, want Imazighen en Arabieren zijn zo vermengd dat je niet kunt spreken van verschillende etnische groepen. Hoogstens culturele discriminatie, dan.

Alhoewel ik betwijfel hoeveel Imazighen, zowel binnen als buiten Marokko, wakker liggen van die Imazigh-namen.

Ik denk dat ze zich eerder druk maken over armoede, repressie door de regering, corruptie en in het Westen over de anti-islam en anti-Marokkanenhetze. Maar ik heb wel getekend.


Rabiah.

wat is de betekenis van Racisme volgens jou. ALs je hier in nl wordt geweigerd je kind Osama te neomen is dat Racisme?

want Imazighen en Arabieren zijn zo vermengd dat je niet kunt spreken van verschillende etnische groepen. Hoogstens culturele discriminatie, dan. Hier kan ik geen touwtjes aan knopen.

natuurlijk maakt iedereen zich druk over de armoede onderdrukking, onrecht, etc. maar dat is geen excuus om namen te verbieden.

Tamza_Tirelli
14-04-05, 15:20
Geplaatst door Al Sawt
Afrux heeft voor gemakshalve -en uiteraard wegens praktische reden- vergeten dat in groot aantal gebieden in Marokko waar Berbers wonen, geen probleem is om een kind een Amazigh naam te geven.

Het heeft voornamelijk te maken met de politieke situatie in regio`s.

Het is echter wel zo dat de Marokkaanse diplomatieke instellingen in het buitenland en gemeentes in grote Marokkaanse steden voornamelijk namen hanteren uit Arabische namenlijst.

Oh, welke gebieden precies?

Afrux is ook vergeten te vertellen dat die Arabische namen-maatregelen verder gaat dan alleen namen voor personen. Ook straten, dorpen en steden die voorheen Amazigh-namen hadden, kregen namelijk opeens Arabische namen. De omvang van culturele onderdrukking in Marokko is dus groter dan men denkt.

Al Sawt
14-04-05, 15:21
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Was mijn opmerking een verklaring dan?

Dat ze alleen verbasterde namen gebruiken vind ik niet eens interessant.

Wat de Marokkaanse overheid wil bereiken met die namenlijst lijkt mij duidelijk: de Amazighcultuur marginaliseren. Het is onderdeel van de arabiseringspolitiek die Marokko al tientallen jaren voert. Een rethorische vraag?

Horen Journaal bulletins uitgezonden in 3 dialecten van Amazigh, Amazigh folklore op TV, Promoten van Amazigh cultuur in toeristenfolders, plaatsnamen in Amazigh toestaan, tot Arabiseringspolitiek?

mark61
14-04-05, 15:21
Geplaatst door Bofko
Af en toe kom je ook nog Mahomed tegen. Waar gebruiken ze die ?

Das een middeleeuwse Europese verbastering. Die wordt dus niet gebruikt door moslims. Zie je nu alleen nog in Franstalige boektitels.

Afrux
14-04-05, 15:21
Geplaatst door Afrux
wat is de betekenis van Racisme volgens jou. ALs je hier in nl wordt geweigerd je kind Osama te neomen is dat Racisme?

want Imazighen en Arabieren zijn zo vermengd dat je niet kunt spreken van verschillende etnische groepen. Hoogstens culturele discriminatie, dan. Hier kan ik geen touwtjes aan knopen.

natuurlijk maakt iedereen zich druk over de armoede onderdrukking, onrecht, etc. maar dat is geen excuus om namen te verbieden.

vel Imazighen (die geen ARabisch spreken) heebn vaak een uitspraak tegen zich horen roepen zonder dat ze dat begrepen. Een tolk was verboden in de rechtzaal, waar de rechter normaal gesproken Klassiek Arabisch spreekt.

ter je info: De staat israel betaalt een tolk voor die miljoen ARabieren, als ze het nodig achten. En die Arabieren zijn ook niet verplicht hun zoos Shamon en sharon te noemen.

Bofko
14-04-05, 15:24
Geplaatst door mark61
Das een middeleeuwse Europese verbastering. Die wordt dus niet gebruikt door moslims. Zie je nu alleen nog in Franstalige boektitels.

Ah, subtiele vernedering dus door het niet goed uitspreken cq opschrijven. Is hetzelfde als jou consekwent Mark16 noemen. :D

Afrux
14-04-05, 15:24
Geplaatst door Rabi'ah.
Ok. Dan zijn we het daar over eens. :wink:


Wat ik overigens nog bijna erger vind dan anmen met een negatieve betekenis , is van die vreselijk hoogdravende namen. Zoals Nour en Noureddine bijvoorbeeld.

Ik ken zelfs een Egyptische familie waarvan 1 van de dochtertjes Islam heet. :verward:

Dan denk ik altijd stel je voor dat ze later helemaal geen goed islamitisch leven leidt en ze heet Islam. Bovendien vind ik het ook iets arrogants hebben. Zovan kijk eens hoe geweldig gelovig wij zijn onze dochter heet Islam. Maar da's mijn mening.


Rabiah.

hier ben ik het wel met je eens.

Al Sawt
14-04-05, 15:30
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Oh, welke gebieden precies? Hoge Atlas en omgeving rondom Midelt en Azrou.

Afrux is ook vergeten te vertellen dat die Arabische namen-maatregelen verder gaat dan alleen namen voor personen. Ook straten, dorpen en steden die voorheen Amazigh-namen hadden, kregen namelijk opeens Arabische namen. De omvang van culturele onderdrukking in Marokko is dus groter dan men denkt. Oh?

Dus steden en dorpen met de namen: Midelt, Azrou, Mischlifen, Tinherhir, Khnefra,Touzint, Ifrane, Taourirt, Chaouen, Tetouan, Taredaouent, Ouarzazate, Taza,Tanger, Agadir en Marekkech, hebben allemaal Arabische namen ?????????


Het is maar dat ik geen Atlas bij de hand had, anders had ik tientallen plaatsen opgenoemd, wiens namen regelrecht afstammen van Berbers of Foeneciers.

De omvang van culturele onderdrukking in Marokko is meer onderhevig aan superlatieven dan men denkt.

Tamza_Tirelli
14-04-05, 15:31
Geplaatst door Al Sawt
Een rethorische vraag?

Horen Journaal bulletins uitgezonden in 3 dialecten van Amazigh, Amazigh folklore op TV, Promoten van Amazigh cultuur in toeristenfolders, plaatsnamen in Amazigh toestaan, tot Arabiseringspolitiek?

Een vraag die voort komt uit mijn nieuwsgierigheid, was namelijk niet op de hoogte dat het verschilt per regio. Welke gebieden precies?

Nee, die journaal-bulletins en andere bla (pas sinds een paar jaar) horen tot de kluif die Imazighen door de overheid wordt toegeworpen, hopend dat wij ons daarmee tevreden stellen en ons koest houden.

Die Arabiseringspolitiek hoef je kortom niet te ontkennen. Het bestaat. Gelukkig leeft het Amazigh-activisme op in Marokko en kan Marokko op langere termijn niets anders dan onze terechte eisen inwilligen. Imazighen in Marokko moeten een voorbeeld nemen aan de Kabyliërs.

Afrux
14-04-05, 15:32
Geplaatst door Al Sawt
Afrux heeft voor gemakshalve -en uiteraard wegens praktische reden- vergeten dat in groot aantal gebieden in Marokko waar Berbers wonen, geen probleem is om een kind een Amazigh naam te geven.

Het heeft voornamelijk te maken met de politieke situatie in regio`s.

Het is echter wel zo dat de Marokkaanse diplomatieke instellingen in het buitenland en gemeentes in grote Marokkaanse steden voornamelijk namen hanteren uit Arabische namenlijst.

De eis van de amazigh beweging is om deze lijst, die officieel nog bestaat af te schaffen. Ieder ouder moet het recht hebben om een naam voor het kind te kiezen. Dat staat in het internationale verdrag van de rechten van het kind, dat ook door Marokko getekend is.


Zolang deze blijft bestaan, kunnen sommige ambtenaren (nare ambt in Marokko) gebruik van maken om de namen te weigeren. Dat is wat nog steeds gebeurt in Marokko. In Casa Blanca mag Anir die een paar maanden oud is nog steeds niet ingeschereven worden bij zijn deelgemeente. In ALhoeceima heeft Numidya 5 jaar voor de rechter moeten vechten om hetzelfde te bereiken. Het zijn maar twee voorbeelden.

Wat heb je tegen het afschaffen van zo lijst? Wat als zo een lijst komt in Nederland waar enkel Nederlandse namen op staan?

Dat er her en der toch Amazigh namen worden ingeschreven is een verdienste van de Amazigh beweging niet een gunst van JOUW.

Mohammed Chafik is in 1982 1 jaar vast gezet omdat hij zei dat het Tamazight een gelijkwaardige taal aan het Arabisch is.

Deze man, waarvoor Fatima een mernisi zei: "Hij heeft me roots en vleugels gegeven" behoort tot de belangrijskte intelectueen in Marokko. Hij heeft een hele generatie beinvloedt. Hij is een grote kenner van Amazigh, Arabisch en frans literatuur en talen.

Leer het hele interviewhier:
http://www.lematin.ma/mailing/article.asp?an=&id=natio&ida=45538

Al Sawt
14-04-05, 15:36
Geplaatst door Afrux


ter je info: De staat israel betaalt een tolk voor die miljoen ARabieren, als ze het nodig achten. En die Arabieren zijn ook niet verplicht hun zoos Shamon en sharon te noemen. Omdat Moos en Chaim, in velen gevallen een Israelier van een Arabier onderscheidt. Als alle Arabieren gedwongen worden om hun kinderen Saar, Rachel of Moshe te noemen, dan valt een van de belangrijke onderscheid tussen Palestijnen en Israeliers weg. En Israel kan alleen overleven door het in stand houden van haar raciale mythes en daarom moeten de culturele breuklijnen tussen de Palestijnen en Israeliers blijven voorbestaan.

Tamza_Tirelli
14-04-05, 15:37
Geplaatst door Al Sawt
Hoge Atlas en omgeving rondom Midelt en Azrou.
Oh?

Ik zal eens kijken wat daar waar van is.


[b]Dus steden en dorpen met de namen: Midelt, Azrou, Mischlifen, Tinherhir, Khnefra,Touzint, Ifrane, Taourirt, Chaouen, Tetouan, Taredaouent, Ouarzazate, Taza,Tanger, Agadir en Marekkech, hebben allemaal Arabische namen ?????????


Het is maar dat ik geen Atlas bij de hand had, anders had ik tientallen plaatsen opgenoemd, wiens namen regelrecht afstammen van Berbers of Foeneciers.

De omvang van culturele onderdrukking in Marokko is meer onderhevig aan superlatieven dan men denkt.

Tetouan = Tittawin
Tanger = Tingis
Al Hoceima = Biya

Alles waar AYT voor hoort te staan, is Beni geworden. Dat er steden en dorpen nog dezelfde naam hebben als voorheen, betekent niet dat er elders geen Arabiseringspolitiek gevoerd wordt. Dus laat die drogredeneringen ajb achterwege.

Een goed voorbeeld is Nador, nu twee jaar terug. Het Tifinagh werd zogenaamd erkend als schrift, en de gemeente Nador besloot haar verkeersborden te voorzien van Tifinaghschrift (naast het Frans en Arabisch). Diezelfde nacht nog werden die borden verwijderd door de Makhzen.

Tamza_Tirelli
14-04-05, 15:41
Wat ik persoonlijk buitengewoon triestig vind, is dat dit onderwerp El Sawt duidelijk niet boeit, maar alleen reageert omdat zijn rivaal Afrux de topic heeft geopend.

El Sawt, als je enige wrok koestert jegens Afrux (of andersom), wees dan zo fatsoenlijk om deze belangrijke onderwerpen niet te misbruiken om die wrok te ventileren.

Die namenlijsten zijn een schande voor iedereen die mensenrechten eerbiedigt. Het is niet meer dan logisch dat hier fel tegen gestreden wordt.

Afrux
14-04-05, 15:45
Geplaatst door Al Sawt
Omdat Moos en Chaim, in velen gevallen een Israelier van een Arabier onderscheidt. Als alle Arabieren gedwongen worden om hun kinderen Saar, Rachel of Moshe te noemen, dan valt een van de belangrijke onderscheid tussen Palestijnen en Israeliers weg. En Israel kan alleen overleven door het in stand houden van haar raciale mythes en daarom moeten de culturele breuklijnen tussen de Palestijnen en Israeliers blijven voorbestaan.


Ik had het moeten weten, het moest een complot zijn...

Jij noemt hier een belangrijke punt. het is ook altijd het verweer van de Nationalisten. Zodra je zegt dat je Amazigh bent, dan moet je het uitleggen. Want je bent anti ARabier en dus pro israel. Waarom nu percies! De joden (4 miljoen) maken ons af en jij komt hiermee. jij bent anti Arabier en anti moslim.

De kwestie palestina is dus een geschenk uit de hemel voor de nationalisten. Hiermee halen ze de aandacht van de ellende , racisme, onderdrukking, etc. in eigen land.

Aan de andere kant wapperen de israelische vlaggen in ARabische hoofdsteden.

Al Sawt
14-04-05, 15:56
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Een vraag die voort komt uit mijn nieuwsgierigheid, was namelijk niet op de hoogte dat het verschilt per regio. Welke gebieden precies? Gebieden in Hoge en Anti-Atlas gebergtes.

Daar komen veel Amazighnamen voor. Ik had ooit iemand ontmoet die zijn dochter Taza had genoemd. Naar de dochter van Cleopatra, die volgens legendes in Marokko is begraven.

Geplaatst door Tamza_Tirelli

Nee, die journaal-bulletins en andere bla (pas sinds een paar jaar) horen tot de kluif die Imazighen door de overheid wordt toegeworpen, hopend dat wij ons daarmee tevreden stellen en ons koest houden. Die kluif gaat toch in tegen de Arabiseringspolitiek of heb ik het mis? Want dankzij die kluif erken je als overheid dat er bepaalde groepen bestaan met een taalkundige erfgoed en dat die ook rechten
verdienen.

Al met al is het een sappige kluif dat naar meer smaakt. Want nu worden zelfs basischolen in Marokko verplicht, om Amazigh te onderwijzen.
Geplaatst door Tamza_Tirelli


Die Arabiseringspolitiek hoef je kortom niet te ontkennen. Kijk er is een verschil tussen ontkennen van een bepaalde recht en het voeren van een arabiseringspolitiek met assimilatie tot doel.

Het voeren van de laatste, betekent dat je ook gaat bezondigen aan regulatie van demografie, verbieden van plaatsnamen met Amazigh namen, verbieden van culturele uitingen van berbers en verbieden van manifestatie van alles wat de identiteit van berbers kan versterken.

Al deze zaken zijn in Marokko nauwelijks te bespeuren.

Waar de Marokkaanse overheid zich echter wel schuldig heeft gemaakt, is het ontkennen van etnische diversiteit in Marokko.

De Marokkaanse overheid ziet iedereen als Marokkanen en schildert de Marokkaansheid af als een aparte ras en niet als Arabieren.

Bovenstaande werd puur ingegeven om de Marokkaanse nationale eenheid na de kolonisatie te verankeren en heeft niets te maken met een racistische ideologie.

En dergelijke beleid kan je speuren in alle voormalige kolonies die te maken hebben met etnische verscheidendheid binnen hun landsgrenzen.


Wie blijft beweren dat in Marokko een arabiseringspolitiek bestaat, heeft nauwelijks verstand van zaken en redeneert puur op basis van extremisme.

Afrux
14-04-05, 15:59
Daar komen veel Amazighnamen voor. Ik had ooit iemand ontmoet die zijn dochter Taza had genoemd. Naar de dochter van Cleopatra, die volgens legendes in Marokko is begraven.


is het degene die getrouwd was met de amazigh koning Yuba? Zij was de dochter van Cleopatra en Semptimus servus.

Een beeld van hem is te zien in de grote kerk in Amsterdam (Marokko expositie)

Afrux
14-04-05, 16:01
De Marokkaanse overheid ziet iedereen als Marokkanen en schildert de Marokkaansheid af als een aparte ras en niet als Arabieren.


je lijkt op een amicaal. wat een onzin. Waarom probeer je hier een ahterl;ijke en racistisch, onderdrukkend systeem te verdedigen. Ik kan het echt niet begrijpen.

Jouw simplistische verklaringen zijn 180 graden gedraaind van de werkleijkheid. Word wakker man.

Al Sawt
14-04-05, 16:07
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Ik zal eens kijken wat daar waar van is.



Tetouan = Tittawin
Tanger = Tingis
Al Hoceima = Biya Mooi dat je maar 2 plaatsnamen van mijn lijstje kon vinden en dat je 3e naam persoonlijk heb bij toegevoegd.

Tetoaun is een berberse verbastering van Tamuda en Tittawin is een puur berberse naam. Ik kan dat weten, want ik kom daar vandaan.

Tingis is een Phoenecische naam en heeft niets en dan niets te maken met Arabisch.

En Phoeneciers en Amazigh zijn vermolgen mijn beperkte historische referentiekader, nauw verbonden aan elkaar geweest.


Geplaatst door Tamza_Tirelli

Alles waar AYT voor hoort te staan, is Beni geworden. Dat er steden en dorpen nog dezelfde naam hebben als voorheen, betekent niet dat er elders geen Arabiseringspolitiek gevoerd wordt. Dus laat die drogredeneringen ajb achterwege. Dus plotseling is het een drogredenering geworden?
En alleen maar om dat ik jouw onderstaande vraag, had beantwoordt.


Ook straten, dorpen en steden die voorheen Amazigh-namen hadden, kregen namelijk opeens Arabische namen.
Waarom is mijn antwoord drogredenering?

Geplaatst door Tamza_Tirelli

Een goed voorbeeld is Nador, nu twee jaar terug. Het Tifinagh werd zogenaamd erkend als schrift, en de gemeente Nador besloot haar verkeersborden te voorzien van Tifinaghschrift (naast het Frans en Arabisch). Diezelfde nacht nog werden die borden verwijderd door de Makhzen. Van plaatsnamen naar verkeersborden en zo springen we van de een naar de andere argumentatie.

Maar jouw bovenstaande voorbeeld duidt gewoon aan, dat Marokko een proces voert en dat er vroeg of laat verkeersborden komen met Amazighschrift.

Zwarte Kat
14-04-05, 16:09
Geplaatst door Tamza_Tirelli

Alles waar AYT voor hoort te staan, is Beni geworden.

Momenteel zijn er 2387 plaatsen die met Aït en Aïn beginnen in Marokko

Al Sawt
14-04-05, 16:23
Geplaatst door Afrux
Ik had het moeten weten, het moest een complot zijn...
Yep het is een complot, mijn beste Afrux. Ik heb inderdaad bewijzen voor gezien.

Geplaatst door Afrux

Jij noemt hier een belangrijke punt. het is ook altijd het verweer van de Nationalisten. Zodra je zegt dat je Amazigh bent, dan moet je het uitleggen. Want je bent anti ARabier en dus pro israel. Waarom nu percies! De joden (4 miljoen) maken ons af en jij komt hiermee. jij bent anti Arabier en anti moslim. Afrux, Wat voor onzin zit je uit te kramen? Heb ik ergens beweert: Iemand die amazigh is, is anti-Arabier en pro Israel?

Of zit trek je eigen conclusie die gebaseerd is op je persoonlijke onvermogen, omdat je jezelf niet kan verwoorden?

Geplaatst door Afrux


De kwestie palestina is dus een geschenk uit de hemel voor de nationalisten. Hiermee halen ze de aandacht van de ellende , racisme, onderdrukking, etc. in eigen land. Als ik begonnen was met het aansnijden van Palestina, dan had je kern van waarheid. Maar volgens mij was jij de gene die ermee begon.

Maar het is wel grappig en zeker cynisch, dat ik door jou als nationalist wordt omschrijven.

Bedankt voor de compliment!


Geplaatst door Afrux

Aan de andere kant wapperen de israelische vlaggen in ARabische hoofdsteden. Laat ze wapperen. Niets is voor eeuwig en niets kent een eindeloze bestaan. En dat geldt zeker voor schendingen van onze territoriale gebieden.

Al Sawt
14-04-05, 16:25
Geplaatst door Afrux
De Marokkaanse overheid ziet iedereen als Marokkanen en schildert de Marokkaansheid af als een aparte ras en niet als Arabieren.


je lijkt op een amicaal. wat een onzin. Waarom probeer je hier een ahterl;ijke en racistisch, onderdrukkend systeem te verdedigen. Ik kan het echt niet begrijpen.

Jouw simplistische verklaringen zijn 180 graden gedraaind van de werkleijkheid. Word wakker man. Geef een inhoudelijke reactie, bewijs mijn ongelijk en schud me wakker!

Je kan het, Afrux!

Raffi
14-04-05, 16:27
Geplaatst door Al Sawt
Omdat Moos en Chaim, in velen gevallen een Israelier van een Arabier onderscheidt. Als alle Arabieren gedwongen worden om hun kinderen Saar, Rachel of Moshe te noemen, dan valt een van de belangrijke onderscheid tussen Palestijnen en Israeliers weg. En Israel kan alleen overleven door het in stand houden van haar raciale mythes en daarom moeten de culturele breuklijnen tussen de Palestijnen en Israeliers blijven voorbestaan.

Al Sawt

ben je wel eens in Israel geweest? Ik weet zeker dat van de 100 israeliers jij niet kan zien wie een joodse israelier is of wie een arabische israelier is.

Kun je me een land noemen waar er minder rasisme is dan in Israel?
Mischien kom je alleen maar uit op Brasilie.

Hier proberen we van alle kanten de wind van vrede die er aankomt kracht te geven (zoals gisteren burgermeesters van Israelische en Palastijnse steden bij een gezamelijke bijeenkomst uitdrukten)

Het is duidelijk dat voor het tot standkomen van vrede wij het van mensen zoals dei Israelische en Palastijnse burgermeesters moeten hebben, die voor hun mensen opkomen, en niet van Nederlanders zoals jij, mensen die 4000 km verweg wonen en ons sowel Israeliers als Palastijnen niet kennen


Mozes Moshe of Musa
Ishmael of Ismael
Rafi Rafu Rafush
Abraham Abram Ibrhim Awi
Fuad (voornaam van een van joods israelische politici)


maar waar staat die lijst nou??


is de naam Ayt / Ait verboden ?? ook als familie naam???

Afrux
14-04-05, 16:31
Laat ze wapperen. Niets is voor eeuwig en niets kent een eindeloze bestaan. En dat geldt zeker voor schendingen van onze territoriale gebieden.

Jij hebt niets jonge man, jouw gebied beperkt zich tot een gehucht ergens in nl.
Maar droom lekker verder...

Ooh by the way: ieder zich respecterend democraat zo gelijk zeggen dat het een racistische lijst is. Net zoals jij dat racistisch zal vinden als ze een dergelijk lijst hier invoeren met Nederlandse namen. Het verschil is dat in Marokko Imazighen de oorspronkelijk bewoners zijn. Maar ja, jouw liefde voor een dictauur zit diep. En jij bent het prototype nationalist inderdaad. het zijn altijd de anderen die het gedaan hebben en proberen de onderdrukking en ongelijkheid ook op iedereen af te schuiven en racisme te verdedigen.

Ik begon over Israel om je aan te geven hoe het zou moeten. Ik ben geen voorstander van het land. En ik beschouw het als een bezitter. Het voorbeeld diende om je te laten zien dat zelfs israel houdt aan elemtaire rechten, die niet arabieren in eigen land niet hebben. Wie is erger, het arabische nationalisme dat de arabieren tot een achetrelijke wereld heeft omgetovert (lees laatset human report) of israel.

Raffi
14-04-05, 16:40
Geplaatst door Al Sawt
Yep het is een complot, mijn beste Afrux. Ik heb inderdaad bewijzen voor gezien.
Afrux, Wat voor onzin zit je uit te kramen? Heb ik ergens beweert: Iemand die amazigh is, is anti-Arabier en pro Israel?

Of zit trek je eigen conclusie die gebaseerd is op je persoonlijke onvermogen, omdat je jezelf niet kan verwoorden?
Als ik begonnen was met het aansnijden van Palestina, dan had je kern van waarheid. Maar volgens mij was jij de gene die ermee begon.

Maar het is wel grappig en zeker cynisch, dat ik door jou als nationalist wordt omschrijven.

Bedankt voor de compliment!

Laat ze wapperen. Niets is voor eeuwig en niets kent een eindeloze bestaan. En dat geldt zeker voor schendingen van onze territoriale gebieden.

"Onze" hahahaha wat is van jouw??? Blijf jij maar lekker in jouw koud kikkerlandje dromen. mischien komt er wel een prinsesje langs die je wakker kust "

Al Sawt
14-04-05, 16:59
Geplaatst door Raffi
Al Sawt

ben je wel eens in Israel geweest? Ik weet zeker dat van de 100 israeliers jij niet kan zien wie een joodse israelier is of wie een arabische israelier is. Dat bedoel ik ook! Verschil tussen een Palestijn en een Israelier is vaak miniem.

O ja!
Ik ben nooit naar Israel gereisd, maar wel een aangetrouwde familielid/kennis. Een 60 jarige Palestijnse Nederlander. Die in Rammalah meer dan 3maanden vast zat en dat zonder broodnodige medicijnen. Na zijn aankomst in Ned. moest ie aantal maanden in ziekenhuis worden opgenomen.


Ik ben geen gemiddelde Nederlander met een oppervlakkige kennis van MO. Mijn kennis over MO is heel groot en je kan me simpelweg niet afscheppen met; ben je ooit in Israel geweest.

Want ik ken veel mensen die Israel bezocht hebben en dat zijn zowel Joden als Moslims.

Geplaatst door Raffi

Kun je me een land noemen waar er minder rasisme is dan in Israel?
Mischien kom je alleen maar uit op Brasilie Racisme komt overal voor. Maar nergens is het vastgesteld in staatsideologie als in Israel.



Geplaatst door Raffi

Hier proberen we van alle kanten de wind van vrede die er aankomt kracht te geven (zoals gisteren burgermeesters van Israelische en Palastijnse steden bij een gezamelijke bijeenkomst uitdrukten)Hoe kan je vrede

Het is duidelijk dat voor het tot standkomen van vrede wij het van mensen zoals dei Israelische en Palastijnse burgermeesters moeten hebben, die voor hun mensen opkomen, Jammer genoeg zijn er maar weinig Israeliers die daadwerkelijk oprechte vrede nastreven met de Palestijnen. Meeste Israeliers willen geen duimbreed afstand nemen van meeste zaken die de Palestijnen opeisen.

Geplaatst door Raffi

Mozes Moshe of Musa
Ishmael of Ismael
Rafi Rafu Rafush
Abraham Abram Ibrhim Awi
Fuad (voornaam van een van joods israelische politici) Bedankt voor je info over de Joodse politici met de naam Fuad!

Geplaatst door Raffi


maar waar staat die lijst nou??


is de naam Ayt / Ait verboden ?? ook als familie naam??? Nope. Komt heel vaak voor.

Afrux
14-04-05, 17:06
Geplaatst door Al Sawt
Dat bedoel ik ook! Verschil tussen een

.
Racisme komt overal voor. Maar nergens is het vastgesteld in staatsideologie als in Israel.

.

Het is een kwestie van interpertatie. Naar mijn mijn is het ietsje erger dan israel in landen dat geregeerd worden door een staatsideologie dat Arabisch nationalisme/racisme heet. De feiten liegen er ook niet om.

Raffi
14-04-05, 19:20
Geplaatst door Al Sawt
Dat bedoel ik ook! Verschil tussen een Palestijn en een Israelier is vaak miniem.

O ja!
Ik ben nooit naar Israel gereisd, maar wel een aangetrouwde familielid/kennis. Een 60 jarige Palestijnse Nederlander. Die in Rammalah meer dan 3maanden vast zat en dat zonder broodnodige medicijnen. Na zijn aankomst in Ned. moest ie aantal maanden in ziekenhuis worden opgenomen.


Ik ben geen gemiddelde Nederlander met een oppervlakkige kennis van MO. Mijn kennis over MO is heel groot en je kan me simpelweg niet afscheppen met; ben je ooit in Israel geweest.

Want ik ken veel mensen die Israel bezocht hebben en dat zijn zowel Joden als Moslims.
Racisme komt overal voor. Maar nergens is het vastgesteld in staatsideologie als in Israel.


Jammer genoeg zijn er maar weinig Israeliers die daadwerkelijk oprechte vrede nastreven met de Palestijnen. Meeste Israeliers willen geen duimbreed afstand nemen van meeste zaken die de Palestijnen opeisen.
Bedankt voor je info over de Joodse politici met de naam Fuad!
Nope. Komt heel vaak voor.

Uff gelukkig dat mijn familie naam toegestaan is :-)

Nou ja , laten we hopen (en er aan werken ) dat er snel vrede komt en een einde aan deze buren ruzie.

en je hebt gelijk, joden uit marocco zijn er trots op en noemen zich marocaan. Het dringt volgens mij nu pas door tot veel (joodse) israeliers dat (arabische) israelier ook israeliers zijn.

en zolang een arabische israelier in het buitenland niet trots kan zeggen dat hij israelier is , is er inderdaad iets mis hier....

Iniedergeval gaan wij hier de goede kant op , beter laat dan nooit.

bye hamud, ik moet gaan werken

Afrux
15-04-05, 10:17
Waarom heb je niet de moed om gewoon te zeggen dat het racisme is (want het is niet anders) en allereli andere zaken die niets mee te maken hebben opzij te schuiven.

Als je dan iets anders dwars zit, dan open je gewoon een topic daarover.

bamajob.nl
15-04-05, 12:03
Geplaatst door Rabi'ah.
Ok. Dan zijn we het daar over eens. :wink:


Wat ik overigens nog bijna erger vind dan anmen met een negatieve betekenis , is van die vreselijk hoogdravende namen. Zoals Nour en Noureddine bijvoorbeeld.

Ik ken zelfs een Egyptische familie waarvan 1 van de dochtertjes Islam heet. :verward:

Dan denk ik altijd stel je voor dat ze later helemaal geen goed islamitisch leven leidt en ze heet Islam. Bovendien vind ik het ook iets arrogants hebben. Zovan kijk eens hoe geweldig gelovig wij zijn onze dochter heet Islam. Maar da's mijn mening.


Rabiah.

Als iemand een hekel heeft aan dat meisje, dan hoor je dit: ik haar Islam. Of ik ben naar bed met Islam gegaan enz.....

mark61
15-04-05, 12:09
Geplaatst door bamajob.nl
Als iemand een hekel heeft aan dat meisje, dan hoor je dit: ik haar Islam. Of ik ben naar bed met Islam gegaan enz.....

Zolang je met haar getrouwd bent is er niks aan de hand. :lachu:

Maarre, in dit kader, wat vind jij dan van de naam Mohammed? Er zijn groepen die om diezelfde reden vinden dat je een kind niet Mohammed kan noemen. Ik weet niet meer, was een bepaalde groep Bedoeïenen geloof ik somewhere. Weet niet meer waar ik dat gelezen heb.

Zo noemt geen Noordeuropeaan zijn kind Jezus, maar in Spanje doen ze er niet moeilijk over.

Afrux
15-04-05, 12:14
Dit zijn officiele documenten uit Libya.
http://www.abin.nu/?show_cat=16

Anzu
Een kopie van het officiële document van het berbermeisje Anzu van de inschrijving bij de gemeente Yaffren, Nfusa, Libië. Op het document is aangegeven, dat ze zich niet kan inschrijven op school omdat ze een berber naam heeft. De kopie van het document is afkomstig van de ‘rightsgroup’’ voor de berbers in Libië (maart 2003)

http://www.abin.nu/nl/data/upimages/anzu.gif


Een kopie van het officiële document van het berbermeisje Taziri van de inschrijving bij de gemeente Yaffren, Nfusa, Libië. Op het document is aangegeven, dat ze zich niet kan inschrijven op school omdat ze een berber naam heeft. De kopie van het document is afkomstig van de ‘rightsgroup’’ voor de berbers in Libië (maart 2003)

http://www.abin.nu/nl/data/upimages/taziri.gif

Al Sawt
15-04-05, 12:30
Geplaatst door Afrux
Waarom heb je niet de moed om gewoon te zeggen dat het racisme is (want het is niet anders) en allereli andere zaken die niets mee te maken hebben opzij te schuiven.

Als je dan iets anders dwars zit, dan open je gewoon een topic daarover. Racisme is heel wat anders, dan jouw defenitie.

Als berbers op raciale gronden minderwaardig werden bestempelt en uitgesloten, dan zou dat racisme zijn.

Afrux
15-04-05, 12:33
Geplaatst door Al Sawt
Racisme is heel wat anders, dan jouw defenitie.

Als berbers op raciale gronden minderwaardig werden bestempelt en uitgesloten, dan zou dat racisme zijn.

Jij bent echt een racist als je niet wilt toegeven dat Imazighen en al andere etniciteiten in de zoigenaamde arabische landen niet gediscrimeneerd worden op grond van ras.

RinC
15-04-05, 12:47
Geplaatst door mark61
Zolang je met haar getrouwd bent is er niks aan de hand. :lachu:

Maarre, in dit kader, wat vind jij dan van de naam Mohammed? Er zijn groepen die om diezelfde reden vinden dat je een kind niet Mohammed kan noemen. Ik weet niet meer, was een bepaalde groep Bedoeïenen geloof ik somewhere. Weet niet meer waar ik dat gelezen heb.

Zo noemt geen Noordeuropeaan zijn kind Jezus, maar in Spanje doen ze er niet moeilijk over.

Ja dat is bij Turken het geval toch? Ze noemen hun kinderen niet Mohammed, maar Mehmet.

Afrux
15-04-05, 12:51
Geplaatst door Al Sawt
Racisme is heel wat anders, dan jouw defenitie.

Als berbers op raciale gronden minderwaardig werden bestempelt en uitgesloten, dan zou dat racisme zijn.

Jij komt binnen bij d egemeente om je kind IBN ARABI te noemen. Ik weiger het in te schrijven omdat de nederlandse staat een lijst heeft uitgevaardigd met enkel Nederlandse namen. Is dat Racisme?


Dit is maar een klein voorbeeld van het racistische beleid van de arabische nationalisten (Alqawmajiyya alarabiyya noemen we dat)

Raffi
16-04-05, 22:41
ah nog een vraagje, als de naam Ait of Ayt vaak voorkomt is dat nu een berberse naam of een arabische naam??

allard
17-04-05, 00:09
Naamgeving is zo persoonlyk,moet iedereen vanaf blyven!

mark61
17-04-05, 00:15
Geplaatst door RinC
Ja dat is bij Turken het geval toch? Ze noemen hun kinderen niet Mohammed, maar Mehmet.

Ja, maar ik geloof niet dat ze dat doen omdat ze bang zijn de profeet te beledigen. Moet ik toch s vragen. Tr_imp?

mark61
17-04-05, 00:17
Geplaatst door Afrux
Jij komt binnen bij d egemeente om je kind IBN ARABI te noemen. Ik weiger het in te schrijven omdat de nederlandse staat een lijst heeft uitgevaardigd met enkel Nederlandse namen. Is dat Racisme?

Dit is maar een klein voorbeeld van het racistische beleid van de arabische nationalisten (Alqawmajiyya alarabiyya noemen we dat)

Neuh, das culturele onderdrukking. Je mag als Amazigh nog van geluk spreken, in Turkije werd tot voor kort ontkend dat Koerden überhaupt bestaan. Jullie bestaan tenminste nog, das al heel wat.

Afrux
17-04-05, 00:26
Geplaatst door mark61
Neuh, das culturele onderdrukking. Je mag als Amazigh nog van geluk spreken, in Turkije werd tot voor kort ontkend dat Koerden überhaupt bestaan. Jullie bestaan tenminste nog, das al heel wat.

ik ben het met je eens wat betreft de koerden, maar dat is geen excuus voor de onderdrukking van Imazighen en anderen.

Hier een artikel:

Similarities between Amazigh and Kurdish ... (http://www.emazighen.com/Similarities-between-Amazigh-and)

mark61
17-04-05, 00:38
Geplaatst door Afrux
ik ben het met je eens wat betreft de koerden, maar dat is geen excuus voor de onderdrukking van Imazighen en anderen.

Hier een artikel:

Similarities between Amazigh and Kurdish ... (http://www.emazighen.com/Similarities-between-Amazigh-and)

Nee hoor Afrux, twas een beetje sarcastisch bedoeld. Je bent in ieder geval geen Berg-Arabier, das al heel wat. Ik geloof ook dat je in Marokko een liedje in je eigen taal mag zingen, en sinds kort ook je eigen taal op school mag leren, of niet? Het eerste instituut voor de Koerdische Cultuur moet in Turkije nog opgericht worden. Hoewel Koerdisch niet meer verboden is werden de eerste honderd studenten die zich kwamen aanmelden voor een studie Koerdisch meteen opgepakt en in de cel gesmeten. Turkije mijn vaderland. :turkije:

Zal ff naar die link kijken, dank je.

Hmm, het gaat alleen over Koerden in Arabische landen. Moeten ze s naar de Koerdische ervaring in Turkije kijken. Kan je ook nog wat leren over gewapende strijd. :) Nou, doe toch maar niet, daar word je echt niet beter van.

Afrux
17-04-05, 02:59
Geplaatst door mark61
Nee hoor Afrux, twas een beetje sarcastisch bedoeld. Je bent in ieder geval geen Berg-Arabier, das al heel wat. Ik geloof ook dat je in Marokko een liedje in je eigen taal mag zingen, en sinds kort ook je eigen taal op school mag leren, of niet? Het eerste instituut voor de Koerdische Cultuur moet in Turkije nog opgericht worden. Hoewel Koerdisch niet meer verboden is werden de eerste honderd studenten die zich kwamen aanmelden voor een studie Koerdisch meteen opgepakt en in de cel gesmeten. Turkije mijn vaderland. :turkije:

Zal ff naar die link kijken, dank je.

Hmm, het gaat alleen over Koerden in Arabische landen. Moeten ze s naar de Koerdische ervaring in Turkije kijken. Kan je ook nog wat leren over gewapende strijd. :) Nou, doe toch maar niet, daar word je echt niet beter van.

Bra, ik sta achter de koerden en steun ze. Turkije is geen democratie. En de arabische nationalisten zijn ook geen democraten.