PDA

Bekijk Volledige Versie : De Apentheorie



Xavier
14-04-05, 12:38
De Apentheorie

De evolutietheorie behoort tot de hoekstenen van het moderne wetenschapsgebouw. Ze is in de kern even eenvoudig als ambitieus: alle leven op aarde, het menselijk leven inbegrepen, is het resultaat van een eindeloos lang en blind verlopend proces van natuurlijke selectie en genetische sprongen. Er zit geen ontwerp achter, er is geen architect.
Toen Charles Darwin deze gedachte in de tweede helft van de negentiende eeuw lanceerde, was de weerstand enorm. Europa was door en door christelijk en huldigde bijgevolg de opvatting dat, zoals de bijbel zegt, God hemel en aarde heeft gemaakt. Er was wel degelijk een schepper en wat we om ons heen zien, heet niet toevallig de schepping. Demagogisch gezien niet onhandig vereenvoudigden de critici de evolutietheorie tot de stelling dat de mens dus van apen afstamt, een denkbeeld dat als een grove belediging werd opgevat en het darwinisme de smadelijke naam gaf van ‘apentheorie’.
De huidige tegenstanders van de evolutiegedachte gaan subtieler te werk. Ze noemen zich creationisten en proberen de scheppingsgedachte wetenschappelijk te funderen. Begrijpelijkerwijs vinden ze veel bijval van de kant van conservatieve christenen, die met name in het huidige Amerika sterk zijn vertegenwoordigd. Hier en daar vormen ze zelfs een directe bedreiging voor onderwijsinstellingen die de evolutietheorie in het lespakket hebben.
In Europa zijn creationisten dun gezaaid. Nog in mijn jeugd waren er hevige debatten over de verhouding tussen geloof en wetenschap waarbij het evolutionisme als kop van Jut diende, maar momenteel wordt openlijke kritiek weinig meer gehoord.
Tot voor kort dan. Vorige week kwam de Volkskrant met een paginagroot artikel over recent verzet van moslimstudenten aan de Vrije Universiteit tegen lessen in evolutietheorie. Zoals de christenen voorheen de bijbel als onweerlegbaar bewijs van het scheppingsverhaal aanhaalden, zo verwijzen deze moslims naar de koran. De aloude discussie over de grenzen tussen geloof en wetenschap is weer fel opgelaaid.
Ironisch genoeg halen de studenten hun verouderde denkbeelden van het hypermoderne internet. Gekker nog: deze aanhangers van een islamitisch creationisme vinden argumenten in het christelijke creationisme in Amerika. Les extrèment se touchent – en de VU zit knel.


Bron: hpdetijd.nl

Bofko
14-04-05, 12:47
Wetenschap is een a-moreel zoeken naar waarheid. Ontstane theorieen zijn net zolang waar totdat er een betere theorie gevonden wordt. Het Westen is er groot mee geworden.

Het probleem met deze studenten is dat het ze niet om waarheid gaat maar om erkenning, of zoals je wilt : identiteit. En daardoor maken ze van die hele evolutie-theorie ook nog een morele zaak. Het heeft dan allemaal niets meer met wetenschap te maken dus. Ze willen het niet weten.

SalmayaSale
14-04-05, 13:45
Waren Adam en Eva apen? Wat een teleurstelling :fpuh:

mark61
14-04-05, 13:48
Geplaatst door SalmayaSale
Waren Adam en Eva apen? Wat een teleurstelling :fpuh:

Hoezo? Raciste.

Of vind je ze te behaard? Das nu tenminste aardig weggeëvolueerd.

David
14-04-05, 13:50
Dat heeft nou nog niemand me uit kunnen leggen. Je had eerst Adam en Eva. Die kregen twee zonen, Kaïn en Abel. De één vermoorde de ander. En toen? Hoe ging het dan verder? Waar komen al die mensen vandaan?

Umarvlie
14-04-05, 13:52
Geplaatst door David
Dat heeft nou nog niemand me uit kunnen leggen. Je had eerst Adam en Eva. Die kregen twee zonen, Kaïn en Abel. De één vermoorde de ander. En toen? Hoe ging het dan verder? Waar komen al die mensen vandaan?

Die ander veranderde zijn naam in eudipoes en ging met zijn moeder in Katwijk wonen ... pure incest dus!

mark61
14-04-05, 13:52
Geplaatst door David
Dat heeft nou nog niemand me uit kunnen leggen. Je had eerst Adam en Eva. Die kregen twee zonen, Kaïn en Abel. De één vermoorde de ander. En toen? Hoe ging het dan verder? Waar komen al die mensen vandaan?

Gek, dat vroeg ik een week geleden ook al. Needless to say, geen antwoord. Iets anders dan klonen zit er niet in, denk ik. Of anders een monsterlijke keten van incest. We moesten het toch allemaal letterlijk opvatten?

Bofko
14-04-05, 13:54
Geplaatst door SalmayaSale
Waren Adam en Eva apen? Wat een teleurstelling :fpuh:

Wetenschap houdt geen rekening met menselijke teleurstellingen. Maar dat doe God ook niet. :duivels:

David
14-04-05, 14:00
Geplaatst door mark61
Gek, dat vroeg ik een week geleden ook al. Needless to say, geen antwoord. Iets anders dan klonen zit er niet in, denk ik. Of anders een monsterlijke keten van incest. We moesten het toch allemaal letterlijk opvatten?


Nou ja, maanden geleden heeft een diep gelovig iemand me eens uitgelegd dat Eva honderden jaren oud is geworden, en al die tijd lustig doorbaarde - maar op één of andere manier geloof ik dat dus niet.

mark61
14-04-05, 14:02
Geplaatst door David
Nou ja, maanden geleden heeft een diep gelovig iemand me eens uitgelegd dat Eva honderden jaren oud is geworden, en al die tijd lustig doorbaarde - maar op één of andere manier geloof ik dat dus niet.

T blijft incest.

Bofko
14-04-05, 14:03
Geplaatst door mark61
Of anders een monsterlijke keten van incest.

Misschien wel, maar als we allemaal incestgevallen zijn weten we niet beter. Zonder die incest waren we veel knapper, intelligenter en gezonder geweest.

SalmayaSale
14-04-05, 14:03
Geplaatst door mark61
Hoezo? Raciste.

Of vind je ze te behaard? Das nu tenminste aardig weggeëvolueerd.



Hoezo racist, het is gewoon niet logisch. Waarom werden sommige apen mensen en andere apen gebleven. :watte?:
Het is om je apengek te maken, vind je het niet? :jeweetog:

SalmayaSale
14-04-05, 14:04
Geplaatst door Bofko
Wetenschap houdt geen rekening met menselijke teleurstellingen. Maar dat doe God ook niet. :duivels:


Blijf van mijn God af :boer:

mark61
14-04-05, 14:05
Geplaatst door SalmayaSale
Hoezo racist, het is gewoon niet logisch. Waarom werden sommige apen mensen en andere apen gebleven. :watte?:
Het is om je apengek te maken, vind je het niet? :jeweetog:

Sommige mensen worden zelfs weer apen, stel je voor. Wat een zootje.

Tsja, das nou evolutie. Sommige mensen prikken op maroc.nl. Anderen hebben een echt leven.

MarinadeMix
14-04-05, 14:06
Geplaatst door SalmayaSale
Hoezo racist, het is gewoon niet logisch. Waarom werden sommige apen mensen en andere apen gebleven. :watte?:
Het is om je apengek te maken, vind je het niet? :jeweetog:

Een aap heeft seks met een aap en er komt een onbehaarde aap uit, bedoel je?

Dat geloof ik niet.

mark61
14-04-05, 14:06
Geplaatst door MarinadeMix
Een aap heeft seks met een aap en er komt een onbehaarde aap uit, bedoel je?

Dat geloof ik niet.

Kwestie van slijtage, op de lange duur.

SalmayaSale
14-04-05, 14:06
Geplaatst door mark61
Gek, dat vroeg ik een week geleden ook al. Needless to say, geen antwoord. Iets anders dan klonen zit er niet in, denk ik. Of anders een monsterlijke keten van incest. We moesten het toch allemaal letterlijk opvatten?



Ja, in het begin werd incest gewoon toegestaan. Het moest wel als de aarde moet bevolken.

Maar ik snap ook niet hoe het geen gevolgen kon hebben op de gezondheid.
Aangezien de wetenschap wel aangetoond heeft dat de zelfde genen/bloed afwijkingen bij de nageslacht kunnen veroorzaken :duivels:

Xavier
14-04-05, 14:07
Geplaatst door Bofko
Misschien wel, maar als we allemaal incestgevallen zijn weten we niet beter. Zonder die incest waren we veel knapper, intelligenter en gezonder geweest.

Incest is de motor van de evolutie.

mark61
14-04-05, 14:09
Geplaatst door SalmayaSale
Ja, in het begin werd incest gewoon toegestaan. Het moest wel als de aarde moet bevolken.

Maar ik snap ook niet hoe het geen gevolgen kon hebben op de gezondheid.
Aangezien de wetenschap wel aangetoond heeft dat de zelfde genen/bloed afwijkingen bij de nageslacht kunnen veroorzaken :duivels:

Waarom moest dat? Had God niet een gezonde gevariëerde populatie kunnen beginnen? Zelfs een geitenhouder weet dat je niet met 1 stel moet beginnen.

MarinadeMix
14-04-05, 14:09
Geplaatst door mark61
Kwestie van slijtage, op de lange duur.

Of moeten we apen voorstellen met haaruitval :eek: ?

mark61
14-04-05, 14:10
Geplaatst door MarinadeMix
Of moeten we apen voorstellen met haaruitval :eek: ?

Bijvoorbeeld. Eigenlijk zijn wij gewoon zielig.

SalmayaSale
14-04-05, 14:10
Geplaatst door Bofko
Misschien wel, maar als we allemaal incestgevallen zijn weten we niet beter. Zonder die incest waren we veel knapper, intelligenter en gezonder geweest.



Ik ben knap, intelligent en gezond genoeg. :ego:
Al voel ik me wel appig soms :jeweetog:

Bofko
14-04-05, 14:12
Geplaatst door MarinadeMix
Een aap heeft seks met een aap en er komt een onbehaarde aap uit, bedoel je?

Dat geloof ik niet.

Natuurlijke wezens kunnen veranderen over een lange periode. Het zijn meestal kleine verandering per generatie . Alleen veel kleine veranderingen over een langere periode zien er wat groter uit. Bij het fokken van bijv honden zijn dat door de mens bepaalde veranderingen - die gaan wat sneller want doelgericht. Of dacht je die schoothondjes van tegenwoordig er altijd geweest zijn ?

MarinadeMix
14-04-05, 14:12
Geplaatst door mark61
Bijvoorbeeld. Eigenlijk zijn wij gewoon zielig.


mislukte apen :hihi:

mark61
14-04-05, 14:12
Geplaatst door SalmayaSale
Ik ben knap, intelligent en gezond genoeg. :ego:
Al voel ik me wel appig soms :jeweetog:

Zeker ergens vers bloed in de familielijn.

MarinadeMix
14-04-05, 14:12
Geplaatst door Bofko
Natuurlijk wezens kunnen veranderen over een lange periode. Het zijn meestal kleine verandering per generatie . Alleen veel kleine veranderingen over een langere periode zien er wat groter uit. Bij het fokken van bijv honden zijn dat door de mens bepaalde veranderingen - die gaan wat sneller want doelgericht. Of dacht je die schoothondjes van tegenwoordig er altijd geweest zijn ?

Wat zijn apen dan :wat?!:

Bofko
14-04-05, 14:15
Geplaatst door MarinadeMix
Wat zijn apen dan :wat?!:

Apen zijn zelf ook weer geevolueerd uit een andere levensvormen.

mark61
14-04-05, 14:16
Geplaatst door MarinadeMix
Wat zijn apen dan :wat?!:

Vlooienbalen in bomen. Maar waarom wil je dat weten?

MarinadeMix
14-04-05, 14:16
Geplaatst door Bofko
Apen zijn zelf ook weer geevolueerd uit een andere levensvormen.

Apen zijn geen apen? :verrassin

Bofko
14-04-05, 14:17
Geplaatst door Xavier
Incest is de motor van de evolutie.

Kun je die wat duidelijker uitleggen ?

mark61
14-04-05, 14:17
Geplaatst door MarinadeMix
mislukte apen :hihi:

Nooit opgevallen hoe ze je uitlachen in Blijdorp / Artis?

SalmayaSale
14-04-05, 14:17
Geplaatst door mark61
Bijvoorbeeld. Eigenlijk zijn wij gewoon zielig.


Praat voor jezelf. Ik ben helemaal :lole: niet kaal en mijn vader was beslist geen aap :cheefbek:

Mill
14-04-05, 14:17
En dat zijn dan mensen die betalen voor wetenschappelijk onderwijs. Ik zou ze meteen uit m'n college sturen. Ga maar op een madrassa die flauwekul uit je kop leren totdat je het van voor naar achter en weer terug kunt opdreunen.

mark61
14-04-05, 14:19
Geplaatst door SalmayaSale
Praat voor jezelf. Ik ben helemaal :lole: niet kaal en mijn vader was beslist geen aap :cheefbek:

O ben je er zó een? :staart:

MarinadeMix
14-04-05, 14:20
Geplaatst door mark61
Vlooienbalen in bomen. Maar waarom wil je dat weten?


Ik geef geen uitleg, omdat je me al antwoord hebt gegeven :gek:

Wat zijn we ondankbaar! Al die arme apies in Artis :hihi:

Bofko
14-04-05, 14:20
Geplaatst door MarinadeMix
Apen zijn geen apen? :verrassin

Ooit in een ver verleden waren er geen apen.

Het woord aap is maar een etiket wat je op een beest plakt.
De mens stamt niet af van apen maar van aapachtigen, wezens lijkend op een aap.

Maar evolutie is onvoorspelbaar. Bepaalde haaiensoorten zijn al 200 miljoen jaar niet veranderd.

MarinadeMix
14-04-05, 14:21
Geplaatst door mark61
Nooit opgevallen hoe ze je uitlachen in Blijdorp / Artis?

Dus dat betekent OE AA OE AA :melig:

mark61
14-04-05, 14:23
Geplaatst door MarinadeMix
Ik geef geen uitleg, omdat je me al antwoord hebt gegeven :gek:

Wat zijn we ondankbaar! Al die arme apies in Artis :hihi:

Nou ja, je hebt ook mensen die naaktkatten mooi vinden. Op dit forum zelfs! Misschien is dat ook wel een trend.

Voorlopig zit je met haar in een hok en mag je eruit als je kaal bent. Mijn keus is snel gemaakt.

mark61
14-04-05, 14:24
Geplaatst door MarinadeMix
Dus dat betekent OE AA OE AA :melig:

Zie je wel dat je je voorouders nog wel verstaat? Betrapt!

MarinadeMix
14-04-05, 14:25
Geplaatst door Bofko
Ooit in een ver verleden waren er geen apen.

Het woord aap is maar een etiket wat je op een beest plakt.
De mens stamt niet af van apen maar van aapachtigen, wezens lijkend op een aap.

Maar evolutie is onvoorspelbaar. Bepaalde haaiensoorten zijn al 200 miljoen jaar niet veranderd.

En die aapachtige wezens hebben zich op een gegeven moment gesplits is apen en mensen? Of groeiden apen op een gegeven moment aan bomen?

SalmayaSale
14-04-05, 14:27
Geplaatst door mark61
O ben je er zó een? :staart:


Hoe zit het nou met andesom.
Dat apen van de mens afstammen.
Dat staat in Koran namelijk.

Bofko
14-04-05, 14:27
Geplaatst door MarinadeMix
En die aapachtige wezens hebben zich op een gegeven moment gesplits is apen en mensen?
Juistem.



Geplaatst door MarinadeMix
Of groeiden apen op een gegeven moment aan bomen?
He. Nou dacht ik toch even dat je er iets van begrepen had, maar je wilt blijkbaar niet.

mark61
14-04-05, 14:28
Geplaatst door SalmayaSale
Hoe zit het nou met andesom.
Dat apen van de mens afstammen.
Dat staat in Koran namelijk.

Das gek. Hebben ze straf gekregen? Of zijn wij het die straf hebben gekregen?

MarinadeMix
14-04-05, 14:28
Geplaatst door mark61
Nou ja, je hebt ook mensen die naaktkatten mooi vinden. Op dit forum zelfs! Misschien is dat ook wel een trend.

Voorlopig zit je met haar in een hok en mag je eruit als je kaal bent. Mijn keus is snel gemaakt.

Als ik apen scheermesjes aangeef; denk je dan dat zij zich automatisch zullen scheren? Valt te proberen :wink:

David
14-04-05, 14:29
Geplaatst door SalmayaSale
Hoe zit het nou met andesom.
Dat apen van de mens afstammen.
Dat staat in Koran namelijk.


Dat klopt dan weer wel. Hier op het prikbord vind je daar diverse voorbeelden van.

mark61
14-04-05, 14:29
Geplaatst door Bofko
He. Nou dacht ik toch even dat je er iets van begrepen had, maar je wilt blijkbaar niet.

Ik heb bewondering voor je volharding en zachte benadering. Maar ik vrees dat het op barren rockbottom valt. Plonk.

MarinadeMix
14-04-05, 14:29
Geplaatst door mark61
Zie je wel dat je je voorouders nog wel verstaat? Betrapt!

Betrapt waarop, op het "naroepen"van wat apen schreeuwen en jij net bevestigt?

mark61
14-04-05, 14:30
Geplaatst door MarinadeMix
Als ik apen scheermesjes aangeef; denk je dan dat zij zich automatisch zullen scheren? Valt te proberen :wink:

Wat wil jij met die apen? Je denkt stiekem dat het betere mensen zijn?

mark61
14-04-05, 14:31
Geplaatst door MarinadeMix
Betrapt waarop, op het "naroepen"van wat apen schreeuwen en jij net bevestigt?

Nog erger, je kan ze alleen nog maar nabrabbelen zonder te begrijpen waar het over gaat? Waar moet het heen met de jeugd?

SalmayaSale
14-04-05, 14:32
Geplaatst door mark61
Das gek. Hebben ze straf gekregen? Of zijn wij het die straf hebben gekregen?



Yep natuurlijk. Omdat zij nichten waren :fplayer:

MarinadeMix
14-04-05, 14:33
Geplaatst door Bofko
Juistem.



He. Nou dacht ik toch even dat je er iets van begrepen had, maar je wilt blijkbaar niet.

Het lijkt me best schrikken;
verheug je je als aapie op een kind, blijkt het ineens een onbehaarde te zijn. Wat zal dat onbehaarde apie gepest zijn :(

Ik probeer nu even in hun schoenen te staan :p O nee, die droegen natuurlijk geen schoenen.

MarinadeMix
14-04-05, 14:35
Geplaatst door mark61
Wat wil jij met die apen? Je denkt stiekem dat het betere mensen zijn?

Zou zouden "puurder"zijn dan mensen? :D

MarinadeMix
14-04-05, 14:35
Geplaatst door mark61
Nog erger, je kan ze alleen nog maar nabrabbelen zonder te begrijpen waar het over gaat? Waar moet het heen met de jeugd?

Ik heb altijd al het gevoel gehad dat die apies mij misprijzend aankeken :argwaan:

mark61
14-04-05, 14:39
Geplaatst door SalmayaSale
Yep natuurlijk. Omdat zij nichten waren :fplayer:

O zit dat zo? Weer wat geleerd. :moe: Doen jullie ook aan reïncarnatie? Als je lang genoeg braaf heteroaap bent geweest mag je weer terug?


pfffffffff

mark61
14-04-05, 14:40
Geplaatst door MarinadeMix
Het lijkt me best schrikken;
verheug je je als aapie op een kind, blijkt het ineens een onbehaarde te zijn. Wat zal dat onbehaarde apie gepest zijn :(

Ik probeer nu even in hun schoenen te staan :p O nee, die droegen natuurlijk geen schoenen.

Dr ging wat tijd overheen, toch.

mark61
14-04-05, 14:41
Geplaatst door MarinadeMix
Ik heb altijd al het gevoel gehad dat die apies mij misprijzend aankeken :argwaan:

Kan me voorstellen. Familie die niet meer wil weten dat ze familie is en denigrerend voorbijloopt.

Xavier
14-04-05, 14:44
Geplaatst door Bofko
Kun je die wat duidelijker uitleggen ?

Zelf ben ik van mening dat geleidelijke evolutie maar voor kleine aanpassingen zorgt. Pas als er zich rampspoed voordoet, is er de noodzaak voor snelle aanpassing.

Het is in de evolutie vaak voorgekomen dat grote delen van een populatie werden vernietigd. De herpopulatie komt dan vaak voor rekening van maar enkele individuen - vaak familie van elkaar - die de noodzakelijke eigenschappen bezitten om te overleven.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de resistentie voor het AIDS-virus bij apen. Nog niet zo heel lang geleden - geologisch gezien - werden hele populaties gedecimeerd door AIDS.

Dat apensoorten nu dus resistent zijn, komt doordat ze allemaal afstammen van die oorspronkelijke familie met die weerstand tegen AIDS. Tenminste, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er ooit grote aantalen apen waren met die resistentie.

Bij elk soort die met uitsterven wordt bedreigt, zal de genenpoel kleiner worden. Vaak zelfs tot enkele families met wenselijke eigenschappen. Hierdoor zal het tempo van mutatie versnellen, waardoor de kans op een 'gelukkig ongeluk' aanzienlijk toeneemt.

MarinadeMix
14-04-05, 14:44
Geplaatst door mark61
Dr ging wat tijd overheen, toch.

Was het kindje eerste behaard en verdween dit in de jaren? Apie merkte zeker toen pas hoeveel haar betekent voor een aap.


Kan me voorstellen. Familie die niet meer wil weten dat ze familie is en denigrerend voorbijloopt.

Voortaan zal ik Apie-zwaaien om "geaccepteert"te worden of begroeten apen elkaar anders?

mark61
14-04-05, 14:46
Geplaatst door MarinadeMix
Was het kindje eerste behaard en verdween dit in de jaren? Apie merkte zeker toen pas hoeveel haar betekent voor een aap.

1 haar per generatie valt niet zo op.


Voortaan zal ik Apie-zwaaien om "geaccepteert"te worden of begroeten apen elkaar anders?

Kweenie, ben zelf niet zo family-minded.

Bofko
14-04-05, 14:46
Geplaatst door mark61
Ik heb bewondering voor je volharding en zachte benadering. Maar ik vrees dat het op barren rockbottom valt. Plonk.

Ach Jezus is met zo´n benadering ook heel ver gekomen. Zelfs barren rockbottom verandert door langsstromend water. Het duurt alleen ff.

MarinadeMix
14-04-05, 14:48
Geplaatst door mark61
1 haar per generatie valt niet zo op.



Kweenie, ben zelf niet zo family-minded.

Mensen verliezen 100 haren per dag. Worden wij op een gegeven moment allemaal skin-heads :engel:

Jammer; ik zou het best willen weten.

MarinadeMix
14-04-05, 14:49
Geplaatst door Bofko
Ach Jezus is met zo´n benadering ook heel ver gekomen. Zelfs barren rockbottom verandert door langsstromend water. Het duurt alleen ff.

:hihi:

Bofko
14-04-05, 14:50
Geplaatst door Xavier
Zelf ben ik van mening dat geleidelijke evolutie maar voor kleine aanpassingen zorgt. Pas als er zich rampspoed voordoet, is er de noodzaak voor snelle aanpassing.

Het is in de evolutie vaak voorgekomen dat grote delen van een populatie werden vernietigd. De herpopulatie komt dan vaak voor rekening van maar enkele individuen - vaak familie van elkaar - die de noodzakelijke eigenschappen bezitten om te overleven.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de resistentie voor het AIDS-virus bij apen. Nog niet zo heel lang geleden - geologisch gezien - werden hele populaties gedecimeerd door AIDS.

Dat apensoorten nu dus resistent zijn, komt doordat ze allemaal afstammen van die oorspronkelijke familie met die weerstand tegen AIDS. Tenminste, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er ooit grote aantalen apen waren met die resistentie.

Bij elk soort die met uitsterven wordt bedreigt, zal de genenpoel kleiner worden. Vaak zelfs tot enkele families met wenselijke eigenschappen. Hierdoor zal het tempo van mutatie versnellen, waardoor de kans op een 'gelukkig ongeluk' aanzienlijk toeneemt.

:duim: Duidelijk.

mark61
14-04-05, 14:54
Geplaatst door Bofko
Ach Jezus is met zo´n benadering ook heel ver gekomen. Zelfs barren rockbottom verandert door langsstromend water. Het duurt alleen ff.

Nou bereid je voor op 1900 jaar drupdrupdruppen.

duende
14-04-05, 14:54
Geplaatst door Bofko
Misschien wel, maar als we allemaal incestgevallen zijn weten we niet beter. Zonder die incest waren we veel knapper, intelligenter en gezonder geweest.
Gezien de idiotie van de gehele mensheid, en dan bedoel ik de gehele mensheid..niemand uitgezonderd. Wat een pathetisch zooitje..waarschijnlijk zijn we allemaal kinderen van Kaïn...zou het mij niets verbazen.Net toen god die fossielen in de grond stopte om ons geloof op de proef te stellen heeft ie natuurlijk ff niet opgelet en toen ging het mis, maar dat mag je niet zeggen.God's creatie is foutloos...
shit ik raak in de war...Kan een ware gelovige, iemand zoals Julien (die heeft n.l. de waarheid in pacht) mij ff uitleggen hoe het nou zit... :confused:

Bofko
14-04-05, 14:59
Geplaatst door mark61
Nou bereid je voor op 1900 jaar drupdrupdruppen.

Nope. Veranderingen nemen exponentieel toe heden ten dage. Niet te vergelijken met middeleeuwse veranderingen.
En dan hoeft voor mij het geloof niet afgeschaft te worden. Evolutie en geloof kunnen prima samen. Maar het zal wel aangepast aan de tijd dienen te worden. Het zal in de praktijk neerkomen op een veel minder lettelijke interpretatie van heilige boeken.

mark61
14-04-05, 15:27
Geplaatst door Bofko
Nope. Veranderingen nemen exponentieel toe heden ten dage. Niet te vergelijken met middeleeuwse veranderingen.

Weet je zeker dat dat voor iedereen overal geldt?


Het zal in de praktijk neerkomen op een veel minder lettelijke interpretatie van heilige boeken.

Tsja, dat leek me oorspronkelijk al de bedoeling. Maar weet ik veel, als atheo. Heb het conflict tussen wetenschap en godsdienst nooit gezien. Ik veronderstel ook dat den ontwikkelde gelovige altijd op een hoger abstractieniveau zat dan den eenvoudige gelovige.

Bofko
14-04-05, 15:45
Geplaatst door mark61
Weet je zeker dat dat voor iedereen overal geldt?

Nee dat weet ik niet zeker maar ik heb er wel een visie op. Op het moment dat een geloof ergens ´onderdrukt´ wordt zal het zich in zichzelf keren en conservatiever worden. Vergelijk nu Islam in Nederland met Marokko en Turkije. Dat ´onderdrukt´ worden ontstaat door een botsing met de Nederlandse cultuur. Na verloop van jaren treedt er een gewenning op en en wordt de ´druk´minder en zul je hier een zelfde ontwikkeling zien zoals in MA en TR . Maar dat geldt natuurlijk weer niet voor iedereen maar wel voor de grote groep.
Tegelijkertijd zijn er andere elementen die al gemoderniseerd zijn. Bijv. een schaap slachten 16-hoog op een balkonnetje komt nu niet meer voor maar in de jaren 70 nog wel.



Geplaatst door mark61

Tsja, dat leek me oorspronkelijk al de bedoeling. Maar weet ik veel, als atheo. Heb het conflict tussen wetenschap en godsdienst nooit gezien. Ik veronderstel ook dat den ontwikkelde gelovige altijd op een hoger abstractieniveau zat dan den eenvoudige gelovige.

Ja den eenvoudige gelovige gelooft dat dingen die in een mensenleven niet veranderen ook nooit veranderen. Hij gelooft in God en verder alleen in wat hij ziet. Mensen-op-de-maan, evolutie, zwarte gaten, verschuivende continenten... Dat kun je allemaal niet zien.

Afrux
14-04-05, 15:56
Misschien heeft iemand het al gezegd. Maar een ding is zeker: Darwin heeft nooit beweerd dat mensen uit apen afstammen.

Het enige wat hij beweerde was, dat alle levende wijzens uiteindelijk dezelfde oorsprong hebben. Evolutie theorie.......



Geplaatst door Xavier
De Apentheorie

De evolutietheorie behoort tot de hoekstenen van het moderne wetenschapsgebouw. Ze is in de kern even eenvoudig als ambitieus: alle leven op aarde, het menselijk leven inbegrepen, is het resultaat van een eindeloos lang en blind verlopend proces van natuurlijke selectie en genetische sprongen. Er zit geen ontwerp achter, er is geen architect.
Toen Charles Darwin deze gedachte in de tweede helft van de negentiende eeuw lanceerde, was de weerstand enorm. Europa was door en door christelijk en huldigde bijgevolg de opvatting dat, zoals de bijbel zegt, God hemel en aarde heeft gemaakt. Er was wel degelijk een schepper en wat we om ons heen zien, heet niet toevallig de schepping. Demagogisch gezien niet onhandig vereenvoudigden de critici de evolutietheorie tot de stelling dat de mens dus van apen afstamt, een denkbeeld dat als een grove belediging werd opgevat en het darwinisme de smadelijke naam gaf van ‘apentheorie’.
De huidige tegenstanders van de evolutiegedachte gaan subtieler te werk. Ze noemen zich creationisten en proberen de scheppingsgedachte wetenschappelijk te funderen. Begrijpelijkerwijs vinden ze veel bijval van de kant van conservatieve christenen, die met name in het huidige Amerika sterk zijn vertegenwoordigd. Hier en daar vormen ze zelfs een directe bedreiging voor onderwijsinstellingen die de evolutietheorie in het lespakket hebben.
In Europa zijn creationisten dun gezaaid. Nog in mijn jeugd waren er hevige debatten over de verhouding tussen geloof en wetenschap waarbij het evolutionisme als kop van Jut diende, maar momenteel wordt openlijke kritiek weinig meer gehoord.
Tot voor kort dan. Vorige week kwam de Volkskrant met een paginagroot artikel over recent verzet van moslimstudenten aan de Vrije Universiteit tegen lessen in evolutietheorie. Zoals de christenen voorheen de bijbel als onweerlegbaar bewijs van het scheppingsverhaal aanhaalden, zo verwijzen deze moslims naar de koran. De aloude discussie over de grenzen tussen geloof en wetenschap is weer fel opgelaaid.
Ironisch genoeg halen de studenten hun verouderde denkbeelden van het hypermoderne internet. Gekker nog: deze aanhangers van een islamitisch creationisme vinden argumenten in het christelijke creationisme in Amerika. Les extrèment se touchent – en de VU zit knel.


Bron: hpdetijd.nl

Wide-O
14-04-05, 17:19
Geplaatst door Xavier
De Apentheorie

Bron: hpdetijd.nl

Oh dear oh dear...

Darwin heeft ten eerste de dingen nooit zo gesteld.

Ten tweede beweerde Darwin niet dat we van apen afstamden...

Ten derde heeft Darwin nooit "Survival of the fittest" geroepen, en degene die dat wel heeft gedaan bedoelde daar iets anders mee dan de gemiddelde baviaan (excuus, mens) daar nu van overhoudt.

Het wordt eigenlijk tijd dat wetenschap opgewaardeerd wordt en beunhazen zich weerhouden van allerlei uitspraken over iets waar ze de ballen van weten.

Ja ik ben boos ja.

Wide-O
14-04-05, 17:21
Geplaatst door Afrux
Misschien heeft iemand het al gezegd. Maar een ding is zeker: Darwin heeft nooit beweerd dat mensen uit apen afstammen.

Het enige wat hij beweerde was, dat alle levende wijzens uiteindelijk dezelfde oorsprong hebben. Evolutie theorie.......

Dat zal me leren een draad eerst teneinde te lezen alvorens te reageren :D

Poll: hoeveel mensen hier hebben "On the Origin of Species" eigenlijk gelezen ? Eerlijk antwoorden.

Xavier
14-04-05, 17:23
Geplaatst door Wide-O
Poll: hoeveel mensen hier hebben "On the Origin of Species" eigenlijk gelezen ? Eerlijk antwoorden.

Ik heb de derde druk in m'n boekenkast staan. En ja, ik heb 'm gelezen.

Wide-O
14-04-05, 17:24
Geplaatst door Xavier
Ik heb de derde druk in m'n boekenkast staan. En ja, ik heb 'm gelezen.

Dan heb je er met permissie geen fluit van gesnapt :)

Wide-O
14-04-05, 17:28
Los nog van het feit dat zijn theorieën na het verschijnen van zijn boek honderden malen zijn aangevuld, genuanceerd, verbeterd ...

De evolutie-theorie is een bibliotheek van pakweg 100.000 boeken.



Pas als er zich rampspoed voordoet, is er de noodzaak voor snelle aanpassing.


Niets van begrepen, zoals ik al zei.

Evolutie kent geen "noodzaak". Jij klinkt als Teilhard De Chardin. Giraffen hebben lange nekken omdat ze dan beter bij de blaadjes kunnen. :hihi:

Eerst leze, dan lulle.

Xavier
14-04-05, 17:51
Geplaatst door Wide-O
Niets van begrepen, zoals ik al zei.

Wij mindere goden zijn natuurlijk niet zo alwetend als jij.

Maar dat ik het risico op uitsterven aanduid met "noodzaak", is toch niet zo gek?

Dat wil nog niet zeggen dat ik denk dat er een zekere noodzakelijkheid in de evolutie zelf zit.

Wide-O
14-04-05, 17:56
Geplaatst door Xavier
Dat wil nog niet zeggen dat ik denk dat er een zekere noodzakelijkheid in de evolutie zelf zit.

Dank voor uw inzicht. De rest laat ik maar even voor wat het is.

Juliette
14-04-05, 18:54
Geplaatst door Bofko
Ach Jezus is met zo´n benadering ook heel ver gekomen. Zelfs barren rockbottom verandert door langsstromend water. Het duurt alleen ff.

Plato ging ook op die manier te werk. Of was het Aristoteles? Die ene die maar vragen bleef stellen.

Juliette
14-04-05, 19:40
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1012826107.gif

Tomas
14-04-05, 19:45
http://www.onlineopinion.com.au/images/Cartoon/2002-054-C__ascent_of_man_-_robot_ape_1st_February.gif

Another circle

Tomas
14-04-05, 19:49
http://www.msc-loehne.de/4images/data/media/5/ch_evolution_of_man_and_woman.jpg

Eens een wat minder bekrompen kijk op de evolution of man.

Tomas
14-04-05, 19:50
http://www.cvisra.homestead.com/files/evolutionofman.JPG

DEMOcraat
14-04-05, 20:17
de oudste vrouwelijke DNA is in china gevonden..
de oudste mannelijke DNA is in africa gevonden..

er zijn geen bewijzen dat de huidige mens uit een aap stamt.
hoe zit het met de Neanderthalers waar stammen die vandaan..uit een beer hoorde ik laatst van iemand..

Tomas
14-04-05, 20:20
Geplaatst door DEMOcraat
de oudste vrouwelijke DNA is in china gevonden..
de oudste mannelijke DNA is in africa gevonden..


Wat wil je daarmee zeggen?


er zijn geen bewijzen dat de huidige mens uit een aap stamt.

't is meer als dit:

http://www.csun.edu/~cds77916/ANTH M01syllabus_files/Representing Human Evolution_files/image034.jpg


hoe zit het met de Neanderthalers waar stammen die vandaan..uit een beer hoorde ik laatst van iemand..

:haha:

Tomas
14-04-05, 21:09
http://www.hanscomfamily.com/evolution-thumb.jpg

mark61
14-04-05, 21:58
Geplaatst door Tomas
http://www.hanscomfamily.com/evolution-thumb.jpg

Misschien dat je Wizdom wel met strips kan bereiken.