PDA

Bekijk Volledige Versie : Mensheid wordt steeds godsdienstiger



Marsipulami
14-04-05, 23:27
Mensheid wordt steeds godsdienstiger


Geplaatst op 3/2 '03 om 0:00u
Van onze redactie


BRUSSEL (KerkNet/Kath.net/Idea/Trouw) – De mensheid wordt steeds godsdienstiger. Dat concluderen twee Amerikaanse godsdienststatistici op basis van recent onderzoek. Het aantal aanhangers van de grote godsdiensten verhoudingsgewijs sneller dan de wereldbevolking en de aangroei van het aantal niet-religieuze mensen en atheïsten blijft hierbij achter.

De conclusies van de Amerikanen David B. Barrett en Todd M. Johnson zijn gebaseerd op de pas vrijgegeven godsdienststatistieken van het Internationaal Bulletin voor Missionair Onderzoek.

Volgens hun godsdienststatistiek is een derde van de wereldbevolking (2,1 miljard mensen) christen. De ca. 1,2 miljard katholieken vormen daarbinnen de grootste geloofsgemeenschap.

Het totale aantal moslims bedraagt ca. 1,3 miljard. De 849 miljoen hindoes zijn goed voor 13,5 procent van de wereldbevolking, de 371 miljoen boeddhisten voor 5,9 procent en de niet-gelovigen en atheïsten zijn samen goed voor 15 procent of 938 miljoen.

Islam groeit het snelst

Vergeleken met de aangroei van de wereldbevolking is de islamitische gemeenschap - met een stijging van 2,1 % - de snelst groeiende geloofsgemeenschap, gevolgd door de hindoes (1,5%).

De aangroei bij de christelijke Kerken bedraagt 1,3 %. Boeddhisten houden min of meer gelijke tred (net 1%).

166.000 christenen per jaar gedood vanwege geloof

Volgens Barrett en Johnson maakte 26,3 % van de wereldbevolking nog steeds geen kennis met de christelijke boodschap en worden er jaarlijks 166.000 christenen om hun geloof gedood. Het christendom groeit momenteel het snelst in Afrika (2,6%) en Azië (2,1%). In Amerika en Europa houdt het min of meer gelijke tred met de aangroei van de wereldbevolking, al loopt men in Noord-Amerika (met 0,8%) iets achterop.

Overigens is Europa met 538 miljoen christenen nog altijd het continent met het grootste aantal christenen. Latijns-Amerika telt 500 miljoen christenen.

Tomas
14-04-05, 23:48
Halleluuujaa!!

Marsipulami
14-04-05, 23:51
Geplaatst door Tomas
Halleluuujaa!!


Voel je je wel goed ? :confused:

Tomas
14-04-05, 23:56
Geplaatst door Marsipulami
Voel je je wel goed ? :confused:

Hoezo? Vind je dat dan niet fijn?

Simon
14-04-05, 23:59
Wil wel eens weten hoe ze dat meten. Zegt mij erg weinig dit soort claims.

Marsipulami
15-04-05, 00:00
Geplaatst door Tomas
Hoezo? Vind je dat dan niet fijn?

Ik ben nogal tegendraads. Als iedereen gaat geloven dan begin ik met iets anders. ;)

Tomas
15-04-05, 00:01
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben nogal tegendraads. Als iedereen gaat geloven dan begin ik met iets anders. ;)

Je bent wel verdomd tegendaards als katholiek in belgenland.

Marsipulami
15-04-05, 00:05
Geplaatst door Tomas
Je bent wel verdomd tegendaards als katholiek in belgenland.

Door mijn aanwezigheid op dit forum heb je waarschijnlijk een beeld van België als een ultra katholiek land :haha:

Wij hebben de meest liberale abortus en euthanasiewetgeving ter wereld en de katholieken krijgen een pak overheidsubsidie om hun lege kerkgebouwen te onderhouden :p

Olive Yao
15-04-05, 00:06
Geplaatst door Marsipulami
de 371 miljoen boeddhisten voor 5,9 procent
(...)
Boeddhisten houden min of meer gelijke tred (net 1%).
Boeddhisme is geen godsdienst.

marlies255
15-04-05, 00:09
slaat haaks op alle berichtgeving over ontkerkeling etc.