PDA

Bekijk Volledige Versie : Zware gevechten in zuidoost-Turkije



tr_imparator
15-04-05, 02:08
15 April 2005 01:44


Zware gevechten in zuidoost-Turkije

ANKARA In het zuidoosten van Turkije zijn regeringsmilitairen slaags geraakt met Koerdische opstandelingen. Het zijn de zwaarste gevechten in het gebied in jaren. Er zijn 21 Koerdische rebellen omgekomen en drie Turkse militairen.

De Turken hebben verder wapens, munitie en explosieven in beslag genomen. De Koerden waren Turkije binnengekomen vanuit Irak. Ze werden vanaf de grens door regeringsmilitairen opgejaagd.

De Koerden willen een eigen staat in Zuidoost-Turkije. Van 1984 tot 1999 vielen bij de strijd zo'n 37.000 doden. In '99 werd een bestand van kracht, maar sinds een jaar wordt er weer gevochten.

tr_imparator
15-04-05, 02:14
bush is de enige terrorist: zowel veroorzaker als uitoefenaar. :sniper:

irenaeus
15-04-05, 11:00
Geplaatst door Alcibiades
Het is ook altijd wat met die Turken. Het is wel handig dat je iemand als Bush hebt op wie je alle onheil af kunt schuiven. Dat de Turken niet in staat zijn hun eigen land zodanig te organiseren zodat elke bevolkingsgroep tot zijn recht komt doet natuurlijk helemaal niet ter zake. Ze hebben ook wel pech dat deportatie en genocide tegenwoordig niet meer worden geaccepteerd door de internationale gemeenschap.

Yep.

En dat sleuren wij de EU binnen....
En bij enige verdere uitbouw van het Europese luchtkasteel kunnen onze jongens ook nog verplicht worden te gaan vechten voor deze gedachte van etnische superioriteit van Turkije.

:rolleyes:

tr_imparator
15-04-05, 11:28
Geplaatst door Alcibiades
Het is ook altijd wat met die Turken. Het is wel handig dat je iemand als Bush hebt op wie je alle onheil af kunt schuiven. .

Niet alleen in Turkije, het is altijd hetzelfde met bush. Eerst geeft men wapens aan terroristen en leidt ze op, vervolgens bestrijd men ze. En dat er nu weer gevechten zijn tussen Turken en koerdische terroristen is omdat Bush ze 'voedt.'


Dat de Turken niet in staat zijn hun eigen land zodanig te organiseren zodat elke bevolkingsgroep tot zijn recht komt doet natuurlijk helemaal niet ter zake.

In Turkije heeft elke bevolkingsgroep zijn recht, koerden worden immers gewoon gezien als Turken,..



Ze hebben ook wel pech dat deportatie en genocide tegenwoordig niet meer worden geaccepteerd door de internationale gemeenschap


lol, welke genocide? waar heb je het over..een democratische beslissing hoeft niet altijd de juiste beslissing te zijn..welke internationale gemeenschap? EU? USA? rot toch op! :zwaai:

tr_imparator
15-04-05, 11:31
Geplaatst door irenaeus
Yep.

En dat sleuren wij de EU binnen....
En bij enige verdere uitbouw van het Europese luchtkasteel kunnen onze jongens ook nog verplicht worden te gaan vechten voor deze gedachte van etnische superioriteit van Turkije.

:rolleyes:


rolf kutmeelopertje!

jullie jongens die kunnen geen moer, kijk wat ze hebben veroorzaakt in Sebrenica..Bovendien heeft dat niets met EU te maken maar met NAVO...Hier komt ook nog bij dat Turkije nog nooit hulp heeft gehad van andere landen, eerst geloofde men turkije amper.

dont act like clown ffs! :aftel:

irenaeus
15-04-05, 11:38
Geplaatst door tr_imparator
[B]rolf kutmeelopertje!


??



jullie jongens die kunnen geen moer, kijk wat ze hebben veroorzaakt in Sebrenica..


Hm, even los van het feit of jouw mening van belang is over de prestaties van NL, hebben we in Iraq met onze aanpak de juiste snaar geraakt.
Maar idd, je hebt gelijk, vergeleken met de losgeslagen wreedheid van de Turkse militairen tegen de Koerden, kunnen wij niets. Zou het iets te maken kunnen hebben met oog voor menswaardigheid van anderen?




Bovendien heeft dat niets met EU te maken maar met NAVO...Hier komt ook nog bij dat Turkije nog nooit hulp heeft gehad van andere landen, eerst geloofde men turkije amper.


Dat heeft r alles mee te maken; een van de volgende agendapunten na het passeren van de grondwet is het organiseren grote legermacht onder europees commando.

tr_imparator
15-04-05, 11:46
Geplaatst door irenaeus
??

Hm, even los van het feit of jouw mening van belang is over de prestaties van NL, hebben we in Iraq met onze aanpak de juiste snaar geraakt.
Maar idd, je hebt gelijk, vergeleken met de losgeslagen wreedheid van de Turkse militairen tegen de Koerden, kunnen wij niets. Zou het iets te maken kunnen hebben met oog voor menswaardigheid van anderen?

Dat heeft r alles mee te maken; een van de volgende agendapunten na het passeren van de grondwet is het organiseren grote legermacht onder europees commando.

vraagtekens zijn zo mooi :D

Irak laat me niet lachen, wat hebben jullie gedaan? een beetje rondjes gelopen? Menswaardigheid? weet je wel wat het betekent?

ik denk dat Turkije een hogere en betere bijdrage zal leveren, so what u talking about? 'onze jongens' ..laat me niet lachen!

ps. ik ben ook tegen de toetreding van tr in europa..ze kunnen een beter een alliantie vormen met China, korea, Iran Rusland en Pakistan ofzo. Europa is zo zwak, ze hebben turkije hard nodig.

tr_imparator
15-04-05, 11:50
Geplaatst door Alcibiades
Het Koerdische probleem is een typisch probleem van Turkije dat al sinds mensenheugenis bestaat. Turkije is een veelvolkenstaat maar dat wordt niet door Ankara erkend. Daar ligt het probleem. Zie in dit verband ook de genocide op de christelijke Armeniërs.


De beschaafde wereld.

grotendeels van de Koerden hebben een turks paspoort, en leven in vrede met turken, dus ik weet niet waar jij het over hebt. Overigens verbaast het me waarom jij, altijd tegen terrorisme, nu juist deze terrorisme verdedigd?

en er is geen genocide geweest op de armeniers. punt.

tr_imparator
15-04-05, 12:44
Geplaatst door Alcibiades
Bomaanslagen op onschuldige burgers, dat vind ik terrorisme..


Wat bush dus aan het doen is?



Het is me veel te gemakkelijk om de vrijheidsstrijd van een volk terrorisme te noemen.

nu zijn het vrijheidsstrijders?



Het is een feit dat de Koerden in Oost-Turkije al eeuwen lang door de Turken zijn onderdrukt. Nog maar ruim tien jaar geleden is daar een nietsontziende oorlog gevoerd waarbij hele dorpen door het Turkse leger zijn vernietigd en tal van burgers gedood.

o, ja? de turkse staat is de enige staat waar koerden in vrede kunnen leven..het lijkt me onzin om te zeggen dat ze onderdrukt worden, ze hebben net zo veel rechten als turken. je moet onderscheid maken tussen terrorisme(die een eigen staat willen in Turkije) en de bevolking.


Dat was pas terrorisme.

yeah, sure!


Denk jij dat een volk dat al duizenden jaren dit gebied heeft gewoond zich op deze manier zonder verzet zal laten onderdrukken? De weerstand zal steeds weer de kop opsteken als de Turkse politiek niet gewijzigd wordt.

wat moet er verandert worden volgens jou?


Het Turkse paspoort dat jij noemt is één van de problemen. Een ander is de achterstelling van de Koerdische taal. Waarom geen autonomie gegeven aan het Koerdische volk, bijvoorbeeld binnen een federale staat? Zolang Ankara de werkelijkheid van de veelvolkenstaat die Turkije is blijft ontkennen, zal er altijd gedonder blijven.

Waarom zou dat moeten? OALT is toch ook afgeschaft in nederland?


En ook geen deportaties van nagenoeg het hele Armeense volk? Vind je dat nou handig, zo'n setje oogkleppen? Je wilt blijkbaar alleen luisteren naar de Turkse staatspropaganda, voor de rest sluit je je af

daar hebben we talloze discusies over gehad. Helaas voor jou was dat geen genocide.

bijvoorbeeld deze: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=136184

anyways daar zal in de toekomst uitsluitsel overkomen. we zullen zien.

mark61
15-04-05, 13:18
Geplaatst door tr_imparator
In Turkije heeft elke bevolkingsgroep zijn recht, koerden worden immers gewoon gezien als Turken

Sorry tr, maar dat is natuurlijk niet zo'n slimme opmerking. Hij is nl. volledig tegenstrijdig. De Turkse staat heeft honderd jaar ontkend dat er zoiets als Koerden bestaan. Dat waren gewoon Bergturken met een wat raar accent. Hoe zou jij het vinden als de NL-overheid systematisch ontkent dat jij een Turk bent, welnee, je bent gewoon een Berghollander met een raar accent. Je mag je taal niet spreken, er niet in zingen, niks. Intussen word je volledig gediscrimineerd; de Turkse overheid heeft nooit iets gedaan aan de ontwikkeling van Zuidoost-Turkije, en het GAP project komt alleen ten goede aan de rijken. Koerden worden massaal met geweld uit hun dorpen gejaagd en krijgen geen enkele compensatie.

Ik weet echt niet wat het is met die hysterische houding van Turkije tegenover de Koerden. Overigens is de PKK helemaal niet begonnen als separatistische beweging, en ik betwijfel of ze nu onafhankelijkheid willen. Een onafhankelijk Koerdistan zou nog armer zijn dan het nu al is.

tr_imparator
15-04-05, 13:20
Geplaatst door Alcibiades
Nog eerder, in het begin van de 19de eeuw, is er ook al een grote massamoord geweest op Bulgaren. Staat dat nog in jullie geschiedenisboekjes?

ik denk niet dat turkije schuldig is aan genocide. als je het over oorlog hebt, dan weet je ook hoeveel turken er zijn dood gegaan de afgelopen eeuwen? Ook al staat het erin, dat rechtvaardigd niet dat er nu mensen dood gaan tgv koerdische rebellen. En waarom betrek je dit eigenlijk allemaal erbij?

mark61
15-04-05, 13:20
Geplaatst door Alcibiades
Het is een feit dat de Koerden in Oost-Turkije al eeuwen lang door de Turken zijn onderdrukt.

Dat is niet waar. Koerdistan onttrok zich de facto aan het centraal gezag tot ca. 1860.


En ook geen deportaties van nagenoeg het hele Armeense volk?

Het was een deportatie van het soort internering van Japanners in de VS in WOII. Zie verder topic daarover. Van genocide is geen sprake, denk ik.

tr_imparator
15-04-05, 13:33
Geplaatst door mark61
Sorry tr, maar dat is natuurlijk niet zo'n slimme opmerking. Hij is nl. volledig tegenstrijdig. De Turkse staat heeft honderd jaar ontkend dat er zoiets als Koerden bestaan. Dat waren gewoon Bergturken met een wat raar accent. Hoe zou jij het vinden als de NL-overheid systematisch ontkent dat jij een Turk bent, welnee, je bent gewoon een Berghollander met een raar accent. Je mag je taal niet spreken, er niet in zingen, niks. Intussen word je volledig gediscrimineerd; de Turkse overheid heeft nooit iets gedaan aan de ontwikkeling van Zuidoost-Turkije, en het GAP project komt alleen ten goede aan de rijken. Koerden worden massaal met geweld uit hun dorpen gejaagd en krijgen geen enkele compensatie.

Ik weet echt niet wat het is met die hysterische houding van Turkije tegenover de Koerden. Overigens is de PKK helemaal niet begonnen als separatistische beweging, en ik betwijfel of ze nu onafhankelijkheid willen. Een onafhankelijk Koerdistan zou nog armer zijn dan het nu al is.

elk groep in Turkije heeft natuurlijk recht op vrijheid, zoals alle turken. met die opmerking wil ik alleen zeggen dat de meeste koerden gewoon als turken leven in turkije.

Deze topic bewijst weer voor de zoveelste keer dat men ontkent dat er terrorisme is in turkije..terwijl in alle landen volop bezig is om terrorisme te bestrijden, neemt men turkije kwalijk dat zij terroristen als vannacht uitschakelen..nvm!..men valt zelfs andere landen aan..rolf...

tr_imparator
15-04-05, 13:39
Geplaatst door Alcibiades
Om te laten zien dat het op een slechte manier omgaan met minderheden blijkbaar een patroon is in Turkije. Het is helemaal niet de schuld van Bush. (Zie begin van deze topic.) Kijk naar jezelf!

dus alle andere soorten terrorisme komt uit zichzelf en koerdische terrorisme is de oorzaak turkije?

en bush heeft er degelijk wel iets mee te maken. ALs ik kijk naar irak, palestina, afghanistan, turkije..allemaal door eigen belang van de regering van bush..(bush voedt aan de ene kant de terrorisme aan de andere kant bestrijd hij ze: puur eigen belang)..bush wil gewoon de baas zijn over de hele midden -oosten en turkije zit hem natuurlijk dwars..

tr_imparator
15-04-05, 13:53
Geplaatst door Alcibiades
Zoals ik al zei het is veel te gemakkelijk om ieder volk dat een vrijheidsstrijd voert zomaar een terroristische beweging te noemen. Om iets terrorisme te noemen moeten we ook kijken naar de middelen. Ik vind dat wat het Turkse leger in de jaren '90 in Koerdistan deed daar zeer dichtbij komt.

:kotsen:

:zwaai:

TonH
17-04-05, 18:23
Geplaatst door tr_imparator
In Turkije heeft elke bevolkingsgroep zijn recht, koerden worden immers gewoon gezien als Turken,..


http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a020.gif

mark61
17-04-05, 21:09
Geplaatst door Alcibiades
Dus vanaf 1860 onderdrukt? Anderhalve eeuw dus.

Nee, niet speciaal. Verwaarloosd is een beter woord. Onderdrukt sinds er een roep om emancipatie en verzet is, zo ongeveer sinds 1960.


Want het is een feit is dat een heel volk vrijwel is uitgeroeid, gepland of niet.

Waar haal je dat nou weer vandaan?

Max Stirner
17-04-05, 22:45
Geplaatst door tr_imparator
dus alle andere soorten terrorisme komt uit zichzelf en koerdische terrorisme is de oorzaak turkije?

en bush heeft er degelijk wel iets mee te maken. ALs ik kijk naar irak, palestina, afghanistan, turkije..allemaal door eigen belang van de regering van bush..(bush voedt aan de ene kant de terrorisme aan de andere kant bestrijd hij ze: puur eigen belang)..bush wil gewoon de baas zijn over de hele midden -oosten en turkije zit hem natuurlijk dwars..

Nee hoor, Turkije is in die regio een van de beste bondgenoten van de VS (én Israel).

Én Turkije onderdrukte de Koerden al toen Bush nog op zijn hobbelpaard met klapperpistooltjes aan het spelen was.


.........Jammer maar helaas....... :turkije:

mark61
17-04-05, 22:59
Geplaatst door Alcibiades
Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Armeense_Genocide)

Tis voor het eerst dat ik de Wikipedia zo zie uitglijden. Dat weten we dan ook weer.

mark61
18-04-05, 00:15
Geplaatst door tr_imparator
elk groep in Turkije heeft natuurlijk recht op vrijheid, zoals alle turken. met die opmerking wil ik alleen zeggen dat de meeste koerden gewoon als turken leven in turkije.

Als ze in de stad wonen en braaf Turks spreken dan gaat het wel.


Deze topic bewijst weer voor de zoveelste keer dat men ontkent dat er terrorisme is in turkije..terwijl in alle landen volop bezig is om terrorisme te bestrijden, neemt men turkije kwalijk dat zij terroristen als vannacht uitschakelen..nvm!..men valt zelfs andere landen aan..rolf...

Tis misschien de methode die ze hanteren? Voor elke apocu die ze kelen vermoordt Memetçik 10 onschuldige boeren en worden er 100 uit hun huis gejaagd. Zo ongeveer, ik zou niet weten wat de echte getallen zijn. Turkse burgers zijn hoogst zelden het slachtoffer van Koerdische aanslagen. Tenzij je de hezbollah meerekent dan. Over Amerika hoeven we het niet te hebben. :)

mark61
18-04-05, 00:19
Geplaatst door Alcibiades
Vertel dan maar eens wat er niet klopt.

Op niets gebaseerd geklets. Ik blijf niet bezig, kijk maar even in het topic dat daar over ging, of nog tig topics daarvoor. Niemand weet de waarheid, en iedereen die met getallen smijt liegt.

Al Sawt
18-04-05, 01:41
Geplaatst door Alcibiades
Bomaanslagen op onschuldige burgers, dat vind ik terrorisme. Het is me veel te gemakkelijk om de vrijheidsstrijd van een volk terrorisme te noemen. Het is een feit dat de Koerden in Oost-Turkije al eeuwen lang door de Turken zijn onderdrukt. Nog maar ruim tien jaar geleden is daar een nietsontziende oorlog gevoerd waarbij hele dorpen door het Turkse leger zijn vernietigd en tal van burgers gedood. Dat was pas terrorisme. Kijk eens aan.

GJ, heeft plotseling sympathie voor zelfbeschikkings streven van een volk.

Alleen jammer dat ie selectief is met zijn sympathie.


Denk jij dat een volk dat al duizenden jaren dit gebied heeft gewoond zich op deze manier zonder verzet zal laten onderdrukken? Kijk eens aan. Dat geldt ook voor de Palestijnen.

Die hebben eeuwen en eeuwen Palestina bewoond. Totdat er plotseling namaak-Semieten uit alle windstreken opdoken om hun land op te eisen, om hun oudheidkundige dwaling waar te maken.

mark61
18-04-05, 09:16
Geplaatst door Al Sawt
Kijk eens aan.

GJ, heeft plotseling sympathie voor zelfbeschikkings streven van een volk.

Dat weet je toch, Israël is 'anders'.

mark61
19-04-05, 13:27
Geplaatst door Alcibiades
Nou Mark, daarmee maak je je er wel heel gemakkelijk vanaf. Ik heb gisteravond eens wat nazoekwerk gedaan. Je kunt eigenlijk stellen dat er onder (bijna) alle historici consensus bestaat dat er werkelijk genocide in Armenië heeft plaatsgevonden. Het aantal doden varieert van 1.000.000 tot 1.500.000. Het zijn niet zomaar beweringen maar conclusies die oa gebaseerd zijn op getuigenissen. Zie ook de Franse website, waarvan ik al een link plaatste. Er zijn wel genocide-ontkenners te vinden maar die komen allemaal uit Turkse hoek.

Het is heel teleurstellend dat jij wel deze genocide ontkent maar daarvan nergens een degelijke onderbouwing geeft.

Het is absoluut onverantwoord om met getallen als 1 tot 1,5 miljoen te komen. De wilde variatie tussen die twee getallen geeft de onzekerheid al aan. Getuigenissen kunnen per sé geen statistieken opleveren. Afgezien van de kwantiteit denk ik dat het meer zin heeft naar de 'kwaliteit', dwz. de intentie van de daders te kijken. 'Genocide' in de zin van het streven een volk te vernietigen is nooit bewezen, en zelfs niet aannemelijk gemaakt.

Dat F een grote Armeense gemeenschap heeft met veel politieke invloed is mij bekend. Ik vind het absurd dat parlementen the world over zich laten gebruiken voor 'uitspraken' op het waarheidsgehalte waarvan de individuele parlementsleden totaal geen zicht hebben.
Als die Fransen zonodig wat willen veroordelen kunnen ze zich nog even met Algerije bezig houden. Kan me niet herinneren dat daar heldhaftige statements over zijn gemaakt door de Assemblée Nationale.

Wie stelt, bewijst. Ik stel niks, ik zeg dat de stellers niet bewijzen.

Al die historici zijn voornamelijk niet-Turkologen. Die kunnen sowieso niet over het onderwerp oordelen. Behalve dat ze met gemak kunnen vaststellen dat Osmaanse statistieken totaal onbetrouwbaar zijn.

Al Sawt
21-04-05, 00:58
Geplaatst door mark61
Dat weet je toch, Israël is 'anders'. O ja, die staan de Messias te wachten.