PDA

Bekijk Volledige Versie : Geen koninklijk pardon:



tr_imparator
15-04-05, 02:55
Geen koninklijk pardon
Donner keert zich tegen actie voor uitgeprocedeerde asielzoekers
van onze redactie politiek
2005-04-15 - (TROUW)

Minister Donner is tegen een algemeen pardon van de koningin aan de 26000 uitgeprocedeerde asielzoekers. Daarmee dreigt schrijfster Marion Bloem bakzeil te halen met haar actie.


De minister van justitie meent dat het kabinet zich schuldig maakt aan willekeur als het tegenover de uitgeprocedeerde asielzoekers incidenteel genade voor recht laat gelden. Daarom keert hij zich tegen de actie van Marion Bloem.

De schrijfster verzamelt handtekeningen voor een koninklijk pardon voor de asielzoekers ter gelegenheid van het 25-jarige jubileum van Beatrix' koningschap.

Bij de laatste telling hadden 136018 mensen de petitie getekend (www.royaalgebaar.nl). Bloem -gesteund door onder anderen Katja Schuurman, Freek de Jonge en Ronald Giphart- wil het verzoekschrift daags voor het jubileum, op 29 april, aan alle landelijke politici aanbieden.

Donner zegt vandaag in Trouw: ,, De overheid heeft te maken met het onherroepelijke feit dat hoe meer vreemdelingen zij hier opvangt, hoe groter de stroom wordt. Eén ding is zeker: op een gegeven moment gaat die stroom de capaciteiten van de overheid te buiten en zal de wal het schip keren. Dan krijgen we de veel naargeestiger situatie dat mensen hier eerst in een uitzichtloze situatie belanden, waarna de overheid hen er toch weer moet uitzetten.''

De kans dat de koningin toch het algemeen pardon verleent, is uitgesloten als het kabinet het standpunt van de CDA-minister overneemt. De ministers zijn verantwoordelijk voor haar daden. Zij kan daarom zo'n beslissing niet op eigen houtje nemen.

Donner is minder uitgesproken over een algemene strafvermindering voor gevangenen naar aanleiding van het koninklijk jubileum. Aan de ene kant meent hij dat gratieverlening afbreuk doet aan het idee dat straf een functie moet hebben in de heropvoeding van mensen en in de bevrediging van het rechtsgevoel in de samenleving. Aan de andere kant erkent hij dat de hoogte van straffen altijd arbitrair is.


'Ik geef slechts een stem aan de machtelozen'
,,Weet je wat willekeurig is?'', reageert Marion Bloem. ,,Dat een 86-jarige vrouw wordt uitgezet en haar zoon mag blijven.'' Ze laat zich door de opmerkingen van Donner niet uit het veld slaan. ,,Ik ga me niet mengen in politieke beslissingen. Ik wil alleen een stem geven aan dat deel van de bevolking dat zich machteloos voelt.'' Vier dagen na de lancering van 'Een royaal gebaar' heeft ze 135000 reacties ontvangen per post en per mail. Omdat voor de petitie mail adressen worden geregistreerd, is het aantal ondertekenaars lager. ,,Het begon met BN'ers, maar nu krijg ik continu brieven van mensen die naast asielzoekers wonen, ze onderdak verlenen of bij hun kinderen in de klas zitten. Kennelijk zijn er heel wat mensen die nog hart in hun donder hebben. Als ik alleen al die verhalen lees, stikt het van de schrijnende gevallen.''

Reacties van het kabinet op acties als de hare, ziet ze als stimulans voor nog meer handtekeningen. ,,Verdonk dreigt zelfs met het intrekken van subsidie bij VluchtelingenWerk, omdat die mensen een gezicht geeft. Een paniekslag. Wij verzoeken alleen om ware cijfers en menselijkheid. Ik hoop dat het kabinet zich daar wat van aantrekt.''

~Panthera~
15-04-05, 09:29
,,Verdonk dreigt zelfs met het intrekken van subsidie bij VluchtelingenWerk, omdat die mensen een gezicht geeft.





http://members.ams.chello.nl/b.lameris/verdonk.gif

VWN :duim:

Joesoef
15-04-05, 09:37
Geplaatst door tr_imparator
Bij de laatste telling hadden 136018 mensen de petitie getekend (www.royaalgebaar.nl). Bloem -gesteund door onder anderen Katja Schuurman, Freek de Jonge en Ronald Giphart- wil het verzoekschrift daags voor het jubileum, op 29 april, aan alle landelijke politici aanbieden.



Ik mot geen hotelkamer ! :strik:

Joesoef
15-04-05, 09:39
Geplaatst door ~Panthera~
,,Verdonk dreigt zelfs met het intrekken van subsidie bij VluchtelingenWerk, omdat die mensen een gezicht geeft.





VErdonk is gek. Ze begint zo een snorretje onder haar neus te krijgen. Zo een heel smal snorretje.

Ella
15-04-05, 10:25
Geplaatst door Joesoef
VErdonk is gek. Ze begint zo een snorretje onder haar neus te krijgen. Zo een heel smal snorretje.

Volgens mij had ze dat altijd al. Ik erger me er dood aan steeds als ik haar op tv zie. Heeft ze nooit van hars gehoord ofzo?

Joesoef
15-04-05, 11:08
Geplaatst door Ella
Volgens mij had ze dat altijd al. Ik erger me er dood aan steeds als ik haar op tv zie. Heeft ze nooit van hars gehoord ofzo?

~Panthera~
15-04-05, 11:23
Er hebben mensen ook een tegenaktie getekend, met onvoorstelbaar resultaat :haha:

Even lachen ??? :stout:



http://members.ams.chello.nl/b.lameris/tegen.gif

helly2002
15-04-05, 14:59
ook al tekenen er 1 miljoen mensen de koninging doet dat toch niet goede actie maar dat konden ze vantevoren al gewoon weten.

Tomas
15-04-05, 15:05
Sinds het proefballontje van verdonk over inzage geven in dossiers als asielzoekers daar selectief uit eigenbelang mee naar de media stappen, hoor je niet zo heel veel meer over zielige gevallen valt mij op.