PDA

Bekijk Volledige Versie : Euthanasie-kit is te koop in de apotheek



Marsipulami
15-04-05, 11:34
Euthanasie-kit is te koop in de apotheek


Geplaatst op 15/4 '05 om 11:13u
Door Theo Borgermans (Bron: VRT)


BRUSSEL (RKnieuws.net) - In een aantal Belgische apotheken kan je voortaan een euthanasie-kit kopen. Daarin zit alles wat een arts nodig heeft om euthanasie uit te voeren.

Tot nog toe hadden veel apotheken de levensbeëindigende middelen niet meteen in voorraad. Daardoor waren er lange wachttijden voor artsen en patiënten.

"Soms kon die wachttijd tot een week duren", zegt dokter Wim Distelmans. "Dat is in sommige gevallen ondraaglijk voor de patiënt."

Die problemen zouden nu van de baan zijn. De kit is leverbaar in apotheken die lid zijn van de Multipharma-koepels binnen 24 uur. (tb)

duende
15-04-05, 14:30
Cool, iedereen zou er een thuis moeten hebben. :engel:

Zwarte Kat
15-04-05, 18:08
Geplaatst door duende
Cool, iedereen zou er een thuis moeten hebben. :engel:

Voor de eenzame donkere dagen met kerst....

mark61
15-04-05, 18:11
Geplaatst door Zwarte Kat
Voor de eenzame donkere dagen met kerst....

Of voor de buurman natuurlijk.

contradictio
15-04-05, 18:13
Geplaatst door Marsipulami
Euthanasie-kit is te koop in de apotheek


Geplaatst op 15/4 '05 om 11:13u
Door Theo Borgermans (Bron: VRT)


BRUSSEL (RKnieuws.net) - In een aantal Belgische apotheken kan je voortaan een euthanasie-kit kopen. Daarin zit alles wat een arts nodig heeft om euthanasie uit te voeren.

Tot nog toe hadden veel apotheken de levensbeëindigende middelen niet meteen in voorraad. Daardoor waren er lange wachttijden voor artsen en patiënten.

"Soms kon die wachttijd tot een week duren", zegt dokter Wim Distelmans. "Dat is in sommige gevallen ondraaglijk voor de patiënt."

Die problemen zouden nu van de baan zijn. De kit is leverbaar in apotheken die lid zijn van de Multipharma-koepels binnen 24 uur. (tb)

In Nederland is een impulsieve dood met medewerking van een huisarts binnen 24 uur niet mogelijk. Er zal eerst zowieso een rapport moeten worden geschreven en een second opinion (collega arts) moeten zijn aangevraagd.
Bovendien.. haastige spoed is zelden goed.... :D

Zwarte Kat
15-04-05, 18:20
Geplaatst door mark61
Of voor de buurman natuurlijk.

Nu we toch bezig zijn: ook handig voor collega's, lastige familie leden, vijanden, honden, duiven, bouwvakkers, vervelende ambtenaren, secrurity personeel, joden:eek:, muggen, jazz muzikanten, katholieken, de paus en ander gespuis die we liever kwijt dan rijk zijn :cool:

mark61
15-04-05, 18:35
Geplaatst door Zwarte Kat
Nu we toch bezig zijn: ook handig voor collega's, lastige familie leden, vijanden, honden, duiven, bouwvakkers, vervelende ambtenaren, secrurity personeel, joden:eek:, muggen, jazz muzikanten, katholieken, de paus en ander gespuis die we liever kwijt dan rijk zijn :cool:

Pausen zijn al braindead voor ze aantreden, daar zou ik mijn kitje niet aan verspillen. Ik zie dat jij wel mag gaan sparen voor de familievoordeelverpakking.

Rabi'ah.
15-04-05, 18:55
Geplaatst door mark61
Of voor de buurman natuurlijk.

:haha:

Rabi'ah.
15-04-05, 18:57
Geplaatst door Zwarte Kat
Nu we toch bezig zijn: ook handig voor collega's, lastige familie leden, vijanden, honden, duiven, bouwvakkers, vervelende ambtenaren, secrurity personeel, joden :eek:, muggen, jazz muzikanten, katholieken, de paus en ander gespuis die we liever kwijt dan rijk zijn :cool:

:moe:

Vind je?

Zwarte Kat
15-04-05, 19:42
Geplaatst door mark61
Pausen zijn al braindead voor ze aantreden, daar zou ik mijn kitje niet aan verspillen. Ik zie dat jij wel mag gaan sparen voor de familievoordeelverpakking.

Zou je 1 kit meerdere keren kunnen gebruiken? :argwaan:
Dat bespaart veel poen....

Zwarte Kat
15-04-05, 19:49
Geplaatst door Rabi'ah.
:moe:

Vind je?

JA

Notabele
15-04-05, 19:50
Geplaatst door The_Reporter
[BDe Islamitische zienswijze is dat het leven van een persoon niet genomen mag worden. [/B]

Wahahahhaa... I beg to differ.

Maar dan krijgen we natuurlijk weer die pleerol vol uitzonderingen waarop staat hoe het nemen van levens leidt tot nog meer lekkerder wijven in het paradijs. Of zoiets.

Zwarte Kat
15-04-05, 19:53
Geplaatst door The_Reporter
Euthanasie
Hoe langer men leeft, hoe groter de mogelijkheid tot het verrichten van goede daden, wat diegene van voordeel zal zijn in het volgende leven.

Iemand die langzaam ligt te sterven vd pijn zal niet in staat zijn om nog bar veel goede daden te verrichten denk ik.....

Notabele
15-04-05, 19:54
Verschil. Er zijn mensen die niet meer gelukkig zijn met hun leven en de sweet exit nemen.
Er zijn mensen die niet gelukkig zijn en daar anderen de schuld van willen geven dus zoveel mogelijk vermeende schuldigen in meenemen.

Doe mij maar de liefhebbers van de sweet euthanasie-kid.

Wel, Belg?

Notabele
15-04-05, 19:56
Geplaatst door Zwarte Kat
Iemand die langzaam ligt te sterven vd pijn zal niet in staat zijn om nog bar veel goede daden te verrichten denk ik.....

Tell me about it. Die kutchristenen ook.

Ik heb vrienden wier ouders met veel waardigheid afscheid konden nemen dankzij euthanasie: moeilijk, echt heel, heel moeilijk, maar beter dan dat gekrepeer en wegteren in zo'n bedje terwijl de zieke zelf en hun familie jarenlang moet meemaken hoe je lijdt.

Kutchristenen.

Notabele
15-04-05, 20:03
Geplaatst door The_Reporter
Een moslim krijgt voor iedere pijn, moeheid, stress enz. vergeving voor zijn/haar zonden.

Vertel dat tegen Rabiah. Die krijgt al last van hormonen. Laat staan als ze een griepje krijgt.

Notabele
15-04-05, 20:07
Geplaatst door The_Reporter
Een moslim krijgt voor iedere pijn, moeheid, stress enz. vergeving voor zijn/haar zonden.

Vandaar al die moslims in de ziektewet.
Erkend lijden op aarde, en nog meer beloning in het hiernamaals.

Great deal.

Bofko
15-04-05, 20:13
Geplaatst door Notabele
Ik heb vrienden wier ouders met veel waardigheid afscheid konden nemen dankzij euthanasie: moeilijk, echt heel, heel moeilijk, maar beter dan dat gekrepeer en wegteren in zo'n bedje terwijl de zieke zelf en hun familie jarenlang moet meemaken hoe je lijdt.


Ook in mij omgeving. En in omgevingen van anderen zo te horen. Nog sterker: je hoort eigenlijk niet anders meer. Behalve de paus en prins Claus dan. En dan heb ik het over het stopzetten van medische handelingen en toediening van morfine. Passieve euthanasie dus.
Dit is onderhand gemeengoed geworden in Nederland is mijn idee. Met een snotter en veel opluchting wordt verteld hoe nog weken- of maandenlang ondraaglijk lijden voorkomen is en dat niet zoals bij vele anderen etc.etc....

Zwarte Kat
15-04-05, 20:21
Geplaatst door Notabele
Vandaar al die moslims in de ziektewet.
Erkend lijden op aarde, en nog meer beloning in het hiernamaals.

Great deal.


:wohaa: Ik word ook moslim. Allah akhbar

Zwarte Kat
15-04-05, 20:25
Geplaatst door Bofko
Ook in mij omgeving. En in omgevingen van anderen zo te horen.
Dit is onderhand gemeengoed geworden in Nederland is mijn idee.

Ook in mijn directe omgeving, maar dat liep aardig uit de klauwen toen bleek dat die persoon niet tegen morfine kon en de artsen niet in een te vroeg stadium euthanasie wilde toepassen maar de pijn ondraagelijk werd........drama verhaal met uiteindelijk een illegale euthanasie verricht door de nachtzuster

tr_imparator
15-04-05, 20:54
Geplaatst door Bofko
Ook in mij omgeving. En in omgevingen van anderen zo te horen. Nog sterker: je hoort eigenlijk niet anders meer. Behalve de paus en prins Claus dan. En dan heb ik het over het stopzetten van medische handelingen en toediening van morfine. Passieve euthanasie dus .
Dit is onderhand gemeengoed geworden in Nederland is mijn idee. Met een snotter en veel opluchting wordt verteld hoe nog weken- of maandenlang ondraaglijk lijden voorkomen is en dat niet zoals bij vele anderen etc.etc....

paliatieve geneeskunde?

We kunnen 3 vormen van geneeskunde: elk met een andere doel.
1)curatieve geneeskunde: gericht op het behandelen en verhelpen van ziekten, verwondigen, letsels, afwijkingen en gebreken.

Doelstelling is genezing, ook al is die in de feitelijke praktijk niet of slechts gedeeltelijk te bereiken.

2)Preventieve geneeskunde: voorkomen van ziektes. Men onderscheidt primaire(voorkomen van ontstaan van ziektes), secundaire(tegengaan van progressie van ziektes) en tertiaire preventie(voorkomen dat een ziekte chronisch wordt).

3)Palliatieve geneeskunde wanneer genezing niet meer mogelijk is en het voor preventie ook te laat is, kunnen medisch handelingen erop gericht zijn het lijden te verzachten en de patient zo goed mogelijk te verzorgen. Palliatie is afgeleid van het Latijnse woord pallium, hetgeen mantel betekent.

Nu de oorzaken van de ziekte niet meer kunnen worden weggenomen, kan de geneeskunde zich zodanig over de patient ontfermen dat de symptomen van de ziekte worden verlicht.

Deze vormen van geneeskunden is het verleden goed te onderscheiden. In de 20/21 ste eeuw vervaagt het verschil. Onder invloed van wetenschap en technologie komen er medische activiteit die niet meer in deze 3deling zijn te passen, bijvoorbeeld cosmetica( transformerende geneeskunde).. Dit terzijde.

euthanasie: ..,..

reeds in de klassieke oudheid wordt gesproken over euthanasie, maar in andere zin dan tegenwoordig. euthansie betekent letterlijk 'een goede dood' of 'wel sterven'( afgeleid van het grieks eu(goed) thanatos(dood))

In verband met het overlijden van keizer Augustus, bijvoorbeeld, spreekt Seutonius over 'euthanasie' : een gemakkelijke, snelle, pijnloze dood, een vredig inslapen. Medici komen hier NIET aan te pas. Doodgaan is iets dat gebeurt; het wordt niet teweeggebracht maar ook niet verhinderd door medische interventies. Volgens de hippocratische traditie moet de arts zich bij het naderen van de dood terugtrekken.

In de moderne tijd krijgt euthanasie een andere betekenis. De engelse filosoof Bacon gebruikt in 1605 om erop te wijzen dat de arts een taak heeft aanhet sterfbed: patienten begleiden en hun doodstrijd verlichten.
De regie over het sterven wordt door de arts overgenomen van de priester.

In de 19de eeuw krijgt euthanasie de betekenis van actieve beeindiging van menselijk leven. Gesproken wordt van 'zachte dood', 'dood op verzoek', 'recht op de dood', 'genadedood' en 'dood uit medelijden'.

moet ff wat doen kom er zo op terug :D, ik ben tegen euthanasie..

Wizdom
15-04-05, 21:00
Geplaatst door Notabele
Wahahahhaa... I beg to differ.

Maar dan krijgen we natuurlijk weer die pleerol vol uitzonderingen waarop staat hoe het nemen van levens leidt tot nog meer lekkerder wijven in het paradijs. Of zoiets.

Dat is het enige wat blijft hangen he... De lekkere wijven...

tr_imparator
15-04-05, 21:35
Argumenten voor levensbeeindiging:

-de wens van de betrokkene

bezwaren: verzoek om hulp bij het sterven hoeft niet te betekenen dat iemand dood wil: vaak is het een noodkreet om betere hulp en begleiding; vaak zijn mensen bang voor het einde. Euthanasie is alleen een noodoplossing als geen behandelingsmogelijkheden zijn. Maar ook los van mogelijke behandelingen is verlangen naar de dood niet hetzelfde als verzoeken om euthanasie.

Voor sommige is de wil( in geval van 100% autonomie)doorslaggevend en is het bovenstaand bezwaar niet overtuigend, zelfs als er nog een effectieve behandeling mogelijk is. Bovendien is keuze voor de dood voor sommige mensen preventief in de zin van: voordat hij pijn gaat lijden of huidige pijn verergert wil hij dood.

-belang van de betrokkene

Er zijn verschillende die in deze afweging kunnen meeslepen: ondraaglijk lijden, onvoldoende kwaliteit van het leven, een leven dat niet meer menswaardig is, de dood meer in diens belang is dan het leven. Wanneer deze factoren aan de orde zijn, is het een daad aan barmhartigheid en medelijden om iemand uit deze situatie te velossen: 'mercy killing'.

De belangrijkste overwegingen van artsen bij euthansie waren(bij de 900 gevallen in 1995):
elke medische handeling was zinloos geworden: 67%
geen uitzicht op verbetering: 44%
naasten konden het niet meer aan: 38%
geringen kwaliteit van het leven: 36%

bezwaren: het is moreel niet verdedigbaar iemand het recht meent te hebben over het leven van een ander te beschikken, wanneer die persoon niet over zichzelf kan beslissen. Bovendien moet de grens tussen euthanasie en ongevraagde levensbeeindiging helder blijven.
Wat in het belang van iemand is, kan door anderen moeilijk worden ingeschat. Een ander bezwaar is dat het belang van de patient in de beoordeling door anderen vermengd kan raken met andere belangen.

3 de geneeskunde heeft door haar streven naar het vehouden en verlengen van het leven als ook door haar succesvolle therapieen en technologische interventies zelf het probleem opgeroepen dat mensen soms nog slechts kunnen overlijden door heun leven in eigen hand te nemen. De geneeskunde heeft het einde zoek gemaakt: door haar successen zijn alleen nog meest ellendige uitgangen uit het leven overgebleven. een derde argument is dan ook: dat de geneeskunde niet moet wegvluchten voor wat ze zelf heeft opgeroepen.

bezwaren: medisch macht mag niet tegen de patient gericht worden( verlichtingstraditie). levensbeeindiging is geen normaal medisch handelen. Ze wordt door artsen uitgevoerd, maar daarmee bepaalt de meische professie nog niet of ze geoorloofd is. Bij levensbeeindiging is er geen medische indicatie.
De criteria en oordelen bij levensbeeindiging zijn niet wetenschappelijk gegrond, zoals bij medisch handelen in het algemeen het geval is.

Verder ben ik tegen euthanasie omdat:

1 ik heb eerbied voor het leven: beschermwaardigheid van individuele menselijk leven( levensbeschouwlijke traditie)
2 overbodigheid (goede pijnbestijding maakt de vraag naar euthanasie overbodig)
3 Hellend vlak: wanneer eenmaal de beslissende stap gezet is is dat artsen hun patienten mogen doden, is het hek van de dam.
4 Gevolgen voor de cultuur: Gewezen wordt naar het pardoxale karakter van de euthanasiediscussie en op het euthanasie als uiting van utopisch denken.( ik kan dit nader toelichten indien nodig)..

mark61
15-04-05, 21:50
Geplaatst door Zwarte Kat
Zou je 1 kit meerdere keren kunnen gebruiken? :argwaan:
Dat bespaart veel poen....

Aanlengen? Cheapskate..