PDA

Bekijk Volledige Versie : De hoogste religieuze autoriteit in egypte laat Fatwa vervallen



Afrux
15-04-05, 12:23
De fatwa was live op tv uitgesproken door de mufti van Egypte, na de bekendmaking dat een vrouw het gebed zal voorgaan in een moskee.

Deze man heeft de vrouw live vervloekt en het gebed dat geleid door een vrouw tot nietig verklaard. Bovendien zijn, zij en de mannen en vrouwen die achter haar staan, afvalligen en kunnen zich niet meer rekenen tot islam.


naar het schijnt is hij daarop teruggekomen en heeft hij zijn zielige fatwa ingetroken.


Volledig artikel:
http://www.alarabiya.net/Article.aspx?v=12186

Na de bekendmaking van de vrouw die als Imam (ik had hier een topic over geopend)

Afrux
15-04-05, 12:24
Ik had over deze vrouw eerder een topic geopend op dit forum.

delirious
15-04-05, 12:39
Trieste gast deze Mufti. :o

RinC
15-04-05, 12:43
Hoi,

Heeft die Amina nou veel aanhangers met haar nieuwe vorm van Islam? Of was het meer een eenmalige actie van haar?

Afrux
15-04-05, 12:53
Geplaatst door RinC
Hoi,

Heeft die Amina nou veel aanhangers met haar nieuwe vorm van Islam? Of was het meer een eenmalige actie van haar?

wat houdt ene nieuwe vorm van islam voor je?

Islam bestaan nu al uit 1001 stromingen. Deze zijn allemaal ontstaan door de tijd heen. Een recente voorbeeld hiervan is ALhijra w atakfir, die alles doet wat islam verboden heeft, maar het goed vindt omdat men in jihad is.

The_Reporter
15-04-05, 15:59
Vraag het de mensen van kennis, ahloel hadieth;

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=133617

mark61
15-04-05, 16:11
Vervloeken , ook zo'n uitstervend ambacht. Vroeger werd er veel meer vervloekt. Zonde eigenlijk. Ik vind het wel wat hebben. Ratzinger die het complete Koninkrijk der Nederlanden vervloekt bijvoorbeeld.

:)

The_Reporter
15-04-05, 16:18
Geplaatst door mark61
Vervloeken , ook zo'n uitstervend ambacht. Vroeger werd er veel meer vervloekt. Zonde eigenlijk. Ik vind het wel wat hebben. Ratzinger die het complete Koninkrijk der Nederlanden vervloekt bijvoorbeeld.

:)
Vervloeken is gewoon uitschelden. Vandaag de dag scheld men er onbewust om het minste en geringste op los, en is het zelfs onderdeel van het gangbare taalgebruik.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een wedstrijd Ajax - Fyenoord. Dan wordt het Jodendom zo consequent met gevloek gemixt, dat het zelfs als een pleonasme voor een vloek gebruikt wordt. Toppunt.

mark61
15-04-05, 16:25
Geplaatst door The_Reporter
Vervloeken is gewoon uitschelden. Vandaag de dag scheld men er onbewust om het minste en geringste op los, en is het zelfs onderdeel van het gangbare taalgebruik.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een wedstrijd Ajax - Fyenoord. Dan wordt het Jodendom zo consequent met gevloek gemixt, dat het zelfs als een pleonasme voor een vloek gebruikt wordt. Toppunt.

Vloeken en schelden zijn iets compleet anders dan ver vloeken. In dat geval wordt er een hogere macht aangeroepen met het verzoek er iets aan te doen. Wat dat iets dan ook is. Ik vind het wel iets komisch hebben.

mark61
15-04-05, 16:32
Geplaatst door The_Reporter
Goed, wat jij wil.

Maar ik vind het wel frappant dat je het komisch vind. Alhoewel, jij gelooft toch niet in God.

Misschien is dat het. Als ik moefti was, zou ik iemand maar gewoon bij de autoriteiten aangeven. Dat lijkt me meer succes hebben. Op korte termijn dan.

freya
15-04-05, 16:58
Geplaatst door mark61
Vervloeken , ook zo'n uitstervend ambacht. Vroeger werd er veel meer vervloekt.

Dacht je dat nu echt? :duivels:

Tis dat moderne heksen de wet van drievoudigheid hebben uitgevonden anders zou er helemaal heel wat af vervloekt worden :tover:

Maar daar hebben alleen westerse heksjes last van, over de rest van de wereld wordt door alle gezinten (mono- of polytheist) vervloekt dat het een lieve lust is :haha:

Wat dacht je alleen al van gristelijke gebedsdiensten tijdens walgurgisnacht om hekserij en satanisme te bestrijden :hihi:
Stelletje intollerante vervloekende en vervloekte monotheisten :mad:

Oops nou deed ik het zelf ook :hihi:

:tik:

mark61
15-04-05, 17:16
Geplaatst door freya
Dacht je dat nu echt? :duivels:

...

Oops nou deed ik het zelf ook :hihi:

:tik:

Hé, jij komt er alleen voor een vervloeking nog uit? Ja, in het westen is het een beetje uit de mode geraakt. Verder alive & kicking. Als literaire rethorische vorm zal ik maar zeggen.

Nee hoor, je moet eerst de Godin aanroepen anders telt het niet.

freya
15-04-05, 18:01
Geplaatst door Alcibiades
Volgens mij heb je er niks geen last van als je door een namaakheks wordt vervloekt.

Nee, met een namaakheks niet nee :rolleyes:

Hoe weet jij het verschil tussen een echte heks en een namaak, btw?

freya
15-04-05, 18:02
Geplaatst door mark61
Hé, jij komt er alleen voor een vervloeking nog uit?

Ja, ik vind alles zo vreselijk saai de laatste tijd :slaap:

mark61
15-04-05, 18:16
Geplaatst door freya
Ja, ik vind alles zo vreselijk saai de laatste tijd :slaap:

Das de leeftijd. :hihi:

Tijd voor een wilde romance misschien.

Rabi'ah.
15-04-05, 18:17
Geplaatst door mark61

Tijd voor een wilde romance misschien.

Is dat een verkapt oneerbaar voorstel? :hihi:

mark61
15-04-05, 18:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Is dat een verkapt oneerbaar voorstel? :hihi:

Nee hoor, twas een geheel vrijblijvende suggestie waar ik mezelf verder buiten wilde houden. Ik ben voorzien, of nee, uitgeblust.

Rabi'ah.
15-04-05, 18:23
Geplaatst door mark61
Nee hoor, twas een geheel vrijblijvende suggestie waar ik mezelf verder buiten wilde houden. Ik ben voorzien, of nee, uitgeblust.

Ah, opa Mark kan tante Freya niet aan? :hihi:

En ik maar denken dat mannen maar 1 ding willen. :vreemd:

Ik wil ook voorzien worden, maar ik ben geloof ik niet zulk goed huwelijksmateriaal en de man die aan mijn eisen voldoet, moet nog geboren worden.

En de tijd dringt. :moe:

mark61
15-04-05, 18:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Ah, opa Mark kan tante Freya niet aan? :hihi:

Hoezo? Mag ik ook gewoon niet willen, of is dat meteen beledigend?


En ik maar denken dat mannen maar 1 ding willen. :vreemd:

Ik wil ook maar één ding.


Ik wil ook voorzien worden, maar ik ben geloof ik niet zulk goed huwelijksmateriaal en de man die aan mijn eisen voldoet, moet nog geboren worden.

En de tijd dringt. :moe:

Drama. Waarom dringt de tijd? Heb je voortplantingshaast? Ik voldoe wel aan jou eisen (nou ja, ik ben te oud), maar je krijgt me mooi niet. :ego:

mark61
15-04-05, 18:30
Geplaatst door Alcibiades
Als hij nu nog geboren moet worden trouw jij later met een 20 jaar jongere man. Maar daar trapt hij dan natuurlijk niet meer in.

Tis anders een trend. Maar geen duurzame, geloof ik.

Rabi'ah.
15-04-05, 18:32
Geplaatst door mark61

Drama. Waarom dringt de tijd? Heb je voortplantingshaast? Ik voldoe wel aan jou eisen (nou ja, ik ben te oud), maar je krijgt me mooi niet. :ego:

Jij voldoet niet aan mijn eisen. En bent sowieso te oud.

En ik heb zeker geen voortplantingshaast, maar ik ben wel 18 en ik ben niet van steen. :moe:

If you know what I mean.

mark61
15-04-05, 18:33
Geplaatst door Rabi'ah.
Jij voldoet niet aan mijn eisen. En bent sowieso te oud.

En ik heb zeker geen voortplantingshaast, maar ik ben wel 18. If you know what I mean. :moe:

No I don't. Tell me. :lachu: Of liever, vanwaar de haast?

Wat een rare eisen heb jij. Ik ben de perfecte man. :ego: Behalve dan dat ik niet te vangen ben, das wel een major minpunt.

Rabi'ah.
15-04-05, 18:35
Geplaatst door mark61
No I don't. Tell me. :lachu: Of liever, vanwaar de haast?

Hormonen Mark, hormonen. :moe:


Geplaatst door mark61

Wat een rare eisen heb jij. Ik ben de perfecte man. :ego: Behalve dan dat ik niet te vangen ben, das wel een major minpunt.

Je moet niet te min over jezelf denken, maar te hoog over jezelf denken is ook niet goed. :rolleyes:

mark61
15-04-05, 18:37
Geplaatst door Rabi'ah.
Hormonen Mark, hormonen. :moe:

Warme en koude wisselbaden. Vraag Bilal, die is vast expert.


Je moet niet te min over jezelf denken,

Dat doe ik de rest van de tijd al, mag ik ook een keer?

Rabi'ah.
15-04-05, 18:47
Geplaatst door mark61
Warme en koude wisselbaden. Vraag Bilal, die is vast expert.


Bilal is getrouwd. :moe:

sadeeQ
15-04-05, 18:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Jij voldoet niet aan mijn eisen. En bent sowieso te oud.

En ik heb zeker geen voortplantingshaast, maar ik ben wel 18 en ik ben niet van steen. :moe:

If you know what I mean.


:boos: gedraag je !!!

ik hou je in de gaten :stomp:

Rabi'ah.
15-04-05, 18:53
Geplaatst door sadeeQ
:boos: gedraag je !!!

ik hou je in de gaten :stomp:

Begin liever te koken.

Ik heb honger. :fplet:

Rabi'ah.
15-04-05, 19:13
Geplaatst door Notabele
De Almachtige zal je bijstaan in het onderdrukken van de normale menselijke behoeftes die hij jou heeft gegeven, Rabiah.

Ah, Nobelien.

Alweer terug? :hihi:

Rabi'ah.
15-04-05, 19:24
Geplaatst door Notabele
Onkruid et cetera.
Heel even terug, trouwens. Woensdag ben ik weer foetsjie *nod*

Aha.

Tvalt me overigens op dat veel oude prikkers van back-in-the-day wegblijven. :cheefbek:

Ik ben er de laatste maanden ook minder geweest, heb het nogal druk.

Maar het moment dat ik jou ga missen, ga ik er ernstig over nadenken om af te kicken. :vreemd:

Rabi'ah.
15-04-05, 19:39
Geplaatst door Notabele

Heb je 't zo druk? .

De laatste tijd wel ja. Eindexamen over 5 weken. :wink:


Geplaatst door Notabele

For the record: je Frans is grammaticaal fijn.
Felicitaart met je hoge cijfer daarvoor by the way.

Dankjewel. :tik:


Geplaatst door Notabele

Het is toch ook veel beter voor je om te studeren, dan je tijd te verdoen met overjarige breezersletten en dogma-junks?

Yepz. Maar af en toe is de verleiding toch te groot. :hihi:

mark61
15-04-05, 21:53
Geplaatst door Rabi'ah.
Bilal is getrouwd. :moe:

Ik bedoelde schriftelijk advies. Wat jij er nou weer van maakt...

Afrux
16-04-05, 10:36
Geplaatst door Notabele
De Almachtige zal je bijstaan in het onderdrukken van de normale menselijke behoeftes die hij jou heeft gegeven, Rabiah.

Hoe doet hij dat?


In israel zeggen ze:

als de heer wakker is, dan slapen de hersenen.

Rabi'ah.
16-04-05, 19:36
Geplaatst door mark61
Ik bedoelde schriftelijk advies. Wat jij er nou weer van maakt...

Nee, jij denkt dat ik er wat anders van maak. :rolleyes:

Ik bedoelde dat Bilal dat probleem niet heeft, omdat hij getrouwd is.

Simon
16-04-05, 19:54
Geplaatst door mark61
Misschien is dat het. Als ik moefti was, zou ik iemand maar gewoon bij de autoriteiten aangeven. Dat lijkt me meer succes hebben. Op korte termijn dan.

Dacht je dan dat het verboden is om voor te gaan in het gebed als je geen plassertje hebt?

Rabi'ah.
16-04-05, 20:08
Geplaatst door Simon
Dacht je dan dat het verboden is om voor te gaan in het gebed als je geen plassertje hebt?

De huidige stand van zaken is, dat zowel een man als een vrouw imam/imama kan worden.

Een man kan in het gebed voorgaan bij zowel mannen als vrouwen, een vrouw alleen bij vrouwen.

Vrouwen bidden in dezelfde ruimte als mannen, maar achterin vanachter een afscheiding, of in een andere ruimte.


Rabiah.

Simon
16-04-05, 20:16
Geplaatst door Rabi'ah.
De huidige stand van zaken is, dat zowel een man als een vrouw imam/imama kan worden.

Een man kan in het gebed voorgaan bij zowel mannen als vrouwen, een vrouw alleen bij vrouwen.

Vrouwen bidden in dezelfde ruimte als mannen, maar achterin vanachter een afscheiding, of in een andere ruimte.


Rabiah.

Ja dat mag zo wezen maar ik reageerde op Mark61 die adviseerde om aangifte te doen. Er lijkt mij niets aan de hand dat wettelijk verboden is. Alleen de geestelijkheid kan er bezwaar tegen maken maar dat doen ze tegen zoveel dingen die God toch echt niet verboden heeft.

Hier volgt een chronologisch overzicht van de toelating van vrouwen tot het predikants- en priesterambt:

* 1911 - De doopsgezinde A. Mankes-Zernike wordt de eerste vrouwelijke predikant in Nederland.

* 1915 - De Remonstrantse Broederschap laat vrouwen toe tot de predikantsopleiding. Rond 1920 gaan de eerste vrouwelijke voorgangers aan het werk.

* 1958 - De Nederlandse Hervormde Kerk stelt de ambten van diaken en ouderling open voor vrouwen. Het synodebestuur krijgt het recht om vrouwen in bijzondere situaties en voor bepaalde werkzaamheden als predikant aan te stellen. In 1967 volgt de toelating van vrouwen tot het predikantsambt. De behoudende Gereformeerde Bond betreurt de besluiten en blijft er tot op de dag van vandaag tegen.

* 1969 - De Gereformeerde Kerken (synodaal) besluiten tot de toelating van vrouwelijke predikanten.

* 1992 - De Anglicaanse Kerk stelt het priesterambt voor vrouwen open. Conservatieve kerkleden hebben grote bezwaren. De Rooms-Katholieke Kerk waarschuwt dat het besluit negatieve gevolgen zal hebben voor het streven naar kerkelijke eenheid met de anglicanen.

* 1995 - Het wereldcongres van het kerkgenootschap van de Zevende-Dags Adventisten verwerpt een voorstel om de regio's het recht te geven vrouwelijke predikanten toe te laten. Vrouwen mogen wel predikant worden, maar krijgen beperkte bevoegdheden. In Nederland wordt ds. E. Heikoop in 1999 de eerste vrouw die als predikant in alle adventistengemeenten mag voorgaan.

* 1995 - De Nederlands Gereformeerde Kerken besluiten als eerste orthodox-protestants kerkgenootschap tot de toelating van vrouwelijke diakenen.

* 1998 - De algemene vergadering van de Unie van Baptistengemeenten besluit dat de gemeenten elkaar de ruimte laten om voor vrouwelijke voorgangers te kiezen.

* 1998 - De Oud-Katholieke Kerk in Nederland stelt het priesterambt open voor vrouwen. G. Verhey-De Jager wordt in 1999 de eerste vrouwelijke priester. In internationaal verband blijken vrouwelijke priesters bij de oud-katholieken een splijtzwam te zijn.

* 2004 - De Nederlands Gereformeerde Kerken besluiten, weer als eerste orthodox-protestants kerkverband, tot toelating van vrouwelijke ouderlingen en predikanten. Om praktische redenen wordt de toelating tot het predikantschap voorlopig uitgesteld.
©Nederlands Dagblad

mark61
17-04-05, 00:54
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee, jij denkt dat ik er wat anders van maak. :rolleyes:

Ik bedoelde dat Bilal dat probleem niet heeft, omdat hij getrouwd is.

Hij is ook wel s niet getrouwd geweest. Afgezien daarvan heeft hij vast wel een toepasselijke tekst.

mark61
17-04-05, 00:56
Geplaatst door Simon
Dacht je dan dat het verboden is om voor te gaan in het gebed als je geen plassertje hebt?

Dacht je dat ik daar over kon oordelen? Tis alleen dat sommigen, hier en in the real world, blijkbaar bij de gedachte alleen al volledig door het lint gaan.

mark61
17-04-05, 00:58
Geplaatst door Simon
Ja dat mag zo wezen maar ik reageerde op Mark61 die adviseerde om aangifte te doen.

Dat was als suggestie iets effectievers dan een vervloeking te doen.


Om praktische redenen wordt de toelating tot het predikantschap voorlopig uitgesteld.

Wat zijn uitgerekend mannen toch altijd goed in het bedenken van k**smoezen.

~Panthera~
17-04-05, 00:59
Geplaatst door Simon
Ja dat mag zo wezen maar ik reageerde op Mark61 die adviseerde om aangifte te doen. Er lijkt mij niets aan de hand dat wettelijk verboden is. Alleen de geestelijkheid kan er bezwaar tegen maken maar dat doen ze tegen zoveel dingen die God toch echt niet verboden heeft.

Hier volgt een chronologisch overzicht van de toelating van vrouwen tot het predikants- en priesterambt:

* 1911 - De doopsgezinde A. Mankes-Zernike wordt de eerste vrouwelijke predikant in Nederland.

* 1915 - De Remonstrantse Broederschap laat vrouwen toe tot de predikantsopleiding. Rond 1920 gaan de eerste vrouwelijke voorgangers aan het werk.

* 1958 - De Nederlandse Hervormde Kerk stelt de ambten van diaken en ouderling open voor vrouwen. Het synodebestuur krijgt het recht om vrouwen in bijzondere situaties en voor bepaalde werkzaamheden als predikant aan te stellen. In 1967 volgt de toelating van vrouwen tot het predikantsambt. De behoudende Gereformeerde Bond betreurt de besluiten en blijft er tot op de dag van vandaag tegen.

* 1969 - De Gereformeerde Kerken (synodaal) besluiten tot de toelating van vrouwelijke predikanten.

* 1992 - De Anglicaanse Kerk stelt het priesterambt voor vrouwen open. Conservatieve kerkleden hebben grote bezwaren. De Rooms-Katholieke Kerk waarschuwt dat het besluit negatieve gevolgen zal hebben voor het streven naar kerkelijke eenheid met de anglicanen.

* 1995 - Het wereldcongres van het kerkgenootschap van de Zevende-Dags Adventisten verwerpt een voorstel om de regio's het recht te geven vrouwelijke predikanten toe te laten. Vrouwen mogen wel predikant worden, maar krijgen beperkte bevoegdheden. In Nederland wordt ds. E. Heikoop in 1999 de eerste vrouw die als predikant in alle adventistengemeenten mag voorgaan.

* 1995 - De Nederlands Gereformeerde Kerken besluiten als eerste orthodox-protestants kerkgenootschap tot de toelating van vrouwelijke diakenen.

* 1998 - De algemene vergadering van de Unie van Baptistengemeenten besluit dat de gemeenten elkaar de ruimte laten om voor vrouwelijke voorgangers te kiezen.

* 1998 - De Oud-Katholieke Kerk in Nederland stelt het priesterambt open voor vrouwen. G. Verhey-De Jager wordt in 1999 de eerste vrouwelijke priester. In internationaal verband blijken vrouwelijke priesters bij de oud-katholieken een splijtzwam te zijn.

* 2004 - De Nederlands Gereformeerde Kerken besluiten, weer als eerste orthodox-protestants kerkverband, tot toelating van vrouwelijke ouderlingen en predikanten. Om praktische redenen wordt de toelating tot het predikantschap voorlopig uitgesteld.
©Nederlands Dagblad


Dit is wat voor Mars: de Katholieken schitteren weer door afwezigheid. :haha:

mark61
17-04-05, 01:00
Geplaatst door Rabi'ah.
De huidige stand van zaken is, dat zowel een man als een vrouw imam/imama kan worden.
Een man kan in het gebed voorgaan bij zowel mannen als vrouwen, een vrouw alleen bij vrouwen.
Vrouwen bidden in dezelfde ruimte als mannen, maar achterin vanachter een afscheiding, of in een andere ruimte.
Rabiah.

In dat licht bezien zijn in feite de mannen die bij mevrouw Wadud komen bidden in overtreding. Zij was gewoon een aantal vrouwen aan het voorgaan.

Maar ik zal het wel weer van de verkeerde kant bezien. :)

Simon
17-04-05, 08:11
Geplaatst door ~Panthera~
Dit is wat voor Mars: de Katholieken schitteren weer door afwezigheid. :haha:

Nu ja de oud-katholieken die in 1998 het priesterambt open stellen voor vrouwen. Maar ik neem aan dat Rome hier geen toestemming voor geeft. Dat vergt minstens 500 jaar.