PDA

Bekijk Volledige Versie : Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein



Ron Haleber
15-04-05, 17:33
Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein

Mohammed Benzakour stuurde mij de volgende column op - voor het laatste nummer van Contrast.

Hij beschrijft daarin op geestige wijze de dwaalridders die ten strijde trekken tegen de als draken veronderstelde moslims.


Don Quichotjes van marsepein

Er zijn momenten dat je je afvraagt of iets toeval is of niet.
In onze tijden, waarin oproepen tot historisch bewustzijn dagelijkse kost zijn, en je pas salonfähig bent als je de sterfdag weet van de gebroeders Johan en Cornelis De Witt, mag wereldliteratuur niet ontbreken. Dus ook niet Don Quichot.

De ridder van de Mancha is de geschiedenis ingegaan als de zonderlinge, lachwekkende, droevige, meelijwekkende maar vooral onnozele hals die zo rijkelijk door slagen werd getroffen. Als we aan hem denken zien we een magere, slungelige figuur op een zielig, uitgemergeld paard, gebogen neus, gestoken in een karikaturaal harnas met lans, ter zijde gestaan door zijn koddige maar trouwe schildknaap Sancho Panza. Wat zijn persoon ten diepste uitdrukt is die mateloze, onverwoestbare mix van lyriek en dramatiek die even plechtstatig als ziekelijk is. Zo ziekelijk dat hij achter iedere boom of struik een spook of vijand vermoedt, zelfs waar bomen noch struiken zijn. Spreekwoordelijk proefstuk is natuurlijk die scène waarin hij met ridderlijke kloekmoedigheid afstormt op een stel windmolens die hij aanziet voor reusachtige monsters met kwaad in de zin.

Nu, vier eeuwen later, kun je je afvragen of het toeval is dat voor deze beroemde gevechtsscène het meest stereotype merkteken van ons land is uitgekozen: de molen.

Soms dichten we schrijvers te snel profetische gaven toe, maar als we dat op spoken jagende legertje ‘angsthandelaren’ (Geert Mak) aanschouwen dat ons vandaag omringt, mag Cervantes met trots de hand schudden van Nostradamus.

In het 17e eeuwse Spanje bleken reuzenmonsters vredige wiekmolentjes, in de 21e eeuwse Holland zien we iets soortgelijks: 1. Abou Jahjah is niet de alom verfoeide ‘moslimterrorist’, maar gewoon een iets te intelligente moslimdemocraat; 2. de aan het kruis genagelde Abdul Jabbar van de Ven blijkt gewoon een grondwetminnende zeloot die modieus zei wat hij dacht; 3. de ‘discriminerende’ en ‘misogyne’ handjesweigerende imam blijkt een kloon van onze geliefde mediarabbijn Evers; 4. ‘Al Qaida kroonlid’ Samir A. mag rustig naar huis omdat weinig strafbaars op zijn kerfstok is aangetroffen; 5. de ‘van terreur en homofobie vergeven’ Al Tawheedmoskee is ontmaskerd als een normaal vredig godshuis. (let op: dit nieuws had ik zonder loep niet opgemerkt in de krant)

Dit laatste is interessant. Het OM moest na grondig onderzoek die hele Al Tawheed vrijpleiten; hun bibliotheek bleek niet vergeven van draken en bloeddorstige potenrammers, maar van lectuur die aanspoort tot godsvrucht en goede werken. Dit is komisch, want weet u het nog? Je kon de krant of tv niet bekijken of je werd bevangen door het claustrofobische gevoel dat het elk moment gigantisch homo’s kon gaan regenen. Dat zoals in de bizarre film Magnolia plotseling vette kikkers uit de hemel vielen, we in dit land, als we niet snel ingrepen, getrakteerd zullen worden op fikse flikkerbuien; pakketjes zondig vlees die vanaf hoge flats met het hoofd omlaag naar beneden worden gedonderd.

Misschien heb ik iets gemist, maar ik heb evenveel homo’s naar beneden zien flikkeren als zwijnen parels in hun kont hebben.
Don Quichot dus, gereïncarneerd in de lage landen van de eenentwintigste eeuw.

Hoe is het met deze dwaze ridder afgelopen? Tragisch. Zijn naam werd al bij leve een spotnaam. Na vele tegenslagen en een onvervulde want ingebeelde liefde, keert de arme drommel berooid en ontgoocheld huiswaarts. IJlend op een kale sponde geeft hij ten slotte de geest. Zijn tot stervens toe aan hem verknochte metgezel Sancho barst neergeknield aan zijn bedstede in snikken uit.

Zal het ook zo treurig aflopen met onze Don Quichotjes? Zullen onze pathologische verlichtingsriddertjes ook eenzaam en ontgoocheld op een kaal bed eindigen? Vast niet. Onze riddertjes draaien - vóór zij goed en wel bij het oud vuil zijn bijgelegd - hun Duracel-kontjes dusdanig bij dat ze weer eindeloos lang kunnen mee tetteren. Zie maar hoe plotseling mild hun nieuwe toon klinkt, nu alsmaar duidelijk wordt hoe hopeloos leeg hun taal klonk. Zie hoe hun oude handelsmerk – gezwollen retoriek doorspekt met grove generalisaties – stiekem wordt ingeruild voor de nuance, vaak in bijzinnetjes. Zie hoe de bakens worden verzet, door zich bijvoorbeeld dapper af te keren van hun oude strijdmakker Geert Wilders. Alles onder het mom: wie niet van gedachte kan veranderen, heeft geen gedachten. Ja demagogen blijven het, goedschiks of kwaadschiks.

Daarmee openbaart zich ook meteen hét grote verschil met de echte Don Quichot. Deze bleef tot op het sterfbed geloven in zijn idealen en dromen, hoe zot ook. Precies dat maakt hem zo echt, authentiek, en daarom zo minzaam. Onze don quichotjes niet; zij dragen een harnas, daarachter sappelt het marsepein.



Ps. Als de wereld vergaat, vlucht ik naar Nederland; daar gebeurt alles 50 jaar later, zei Heine in een helder moment. Nu pas, bijna 30 jaar na dato, verschijnt de Nederlandse vertaling van misschien wel de belangwekkendste studie van de vorige eeuw: Oriëntalism van Edward Said. Mogelijk dat dit onze wijdverbreide donquichotterie verklaart…

Mohammed Benzakour

Mill
15-04-05, 17:42
Maar van wie is het stuk nou echt?

Ron Haleber
15-04-05, 19:49
Geplaatst door Mill
Maar van wie is het stuk nou echt?

Wat zijn dan de tekenen van onechtheid? Daar moet je wel iets over kunnen zeggen.

Want mensen eindeloos nadragen dat ze een keer plagiaat pleegden, is erg kinderachtig.

Notabele
15-04-05, 20:08
Geplaatst door Ron Haleber
[I][B]Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein

Mohammed Benzakour stuurde mij de volgende column op -

Ron, wanneer begin jij nou 's je eigen Barend & Van Dorp rip-off bij Fox Kids?

Punchline: "Naast mij zit mijn goede vriend [invullen]"

Kid Capri
15-04-05, 22:12
Leuk stuk.

Ik ben 't er grotendeels mee eens.

Ook erg goed dat hij wijst op de (naar mijn mening) onderkenning van Edward Said's Oriëntalism.

K.

Xavier
16-04-05, 00:12
Geplaatst door Ron Haleber
1. Abou Jahjah is niet de alom verfoeide ‘moslimterrorist’, maar gewoon een iets te intelligente moslimdemocraat;

Daar denkt de AIVD toch heel anders over.


2. de aan het kruis genagelde Abdul Jabbar van de Ven blijkt gewoon een grondwetminnende zeloot die modieus zei wat hij dacht;

Zou best kunnen, iemand linkje met bewijs?


3. de ‘discriminerende’ en ‘misogyne’ handjesweigerende imam blijkt een kloon van onze geliefde mediarabbijn Evers;

Fijn - + - = +


4. ‘Al Qaida kroonlid’ Samir A. mag rustig naar huis omdat weinig strafbaars op zijn kerfstok is aangetroffen;

Zelfs de rechters waren er van overtuigd dat Samir A. kwaad in de zin had. Gebrek aan bewijs is nog iets anders dan onschuldig.


5. de ‘van terreur en homofobie vergeven’ Al Tawheedmoskee is ontmaskerd als een normaal vredig godshuis. (let op: dit nieuws had ik zonder loep niet opgemerkt in de krant)


Vandaar dat al die radikalen daar over de vloer komen. Slaap zacht Nederland!


Jammer dat vorm en inhoud kwalitatief zo verschillen bij Benzakour.

Ron Haleber
16-04-05, 08:52
Geplaatst door Xavier
Daar denkt de AIVD toch heel anders over.

Zou best kunnen, iemand linkje met bewijs?

Fijn - + - = +

Zelfs de rechters waren er van overtuigd dat Samir A. kwaad in de zin had. Gebrek aan bewijs is nog iets anders dan onschuldig.

Vandaar dat al die radikalen daar over de vloer komen. Slaap zacht Nederland!

Jammer dat vorm en inhoud kwalitatief zo verschillen bij Benzakour.

Xavier, voor wat betreft 'vorm en inhoud' moet je wel begrijpen dat Benzakour hier columnist is, dus op bovenstaan punt, iemand die caricaturale overdrijvingen in de media tot normaler proporties wil terugbrengen...


Benzakour blijft daarbij ook kritisch: "de aan het kruis genagelde Abdul Jabbar van de Ven blijkt gewoon een grondwetminnende zeloot die modieus zei wat hij dacht" noemt hij dus een "zeloot" (Jehova Getuige) en "modieus" (iemand die met alle winden meedraait).

Als je het wat betreft die 2 zaken met hem eens bent, kijk ook ik tegen die malloot Abdul Jabbar van de Ven wat realister aan.

Als je op elke convertiet in NL de AIVD gaat zetten, wordt het een hetze... Zelf heb ik een gruwelijke hekel aan bekeerlingen - ze komen op mij altijd als hysterisch over... Enkel imam Van Bommel vind ik een weldadige uitzondering op die regel.

Dat die stommeling Abdul Jabbar bij Andries Knevel in de val liep, was echt zn eigen schuld. Knevel is geen onschuldig koorknaapje, maar een sluwe fundamentalistische zendeling...



Kijk, ik ben principieel tegen het weigeren van hand zeker als het Marokkanen betreft.

Kid Capri, Al3arbi, Matt_ttie, RinC zou ik vanuit hun valse streken op dit forum om me te bannen (wat dus altijd door angkor of Mo teruggedraaid werd), als mijn 'vijanden' kunnen beschouwen, maar ik zal ze ondanks hun ongein altijd een hand blijven geven... Veel Nederlanders zouden dat trouwens niet doen - ik kan je er trieste voorbeelden van noemen...

Maar ik weet nu eenmaal dat Marokkanen hun 'vijanden' niet alleen een hand geven, maar zelfs uitgebreid afzoenen... Raar onbetrouwbaar volkje hè, die naffers?


Die hand van rabbijn Evers heb ik meteen al na de Salam-affaire dan ook tegen mijn joodse vrienden uitgespeeld.



Samir Azzouz is nog steeds 'verdachte'... Pas het hof kan uitsluitsel geven. Zie daartoe mijn standpunt op: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=135400


Voor een korte en overzichtelijke samenvatting: de discussie tussen mijzelf, jurist "Maarten" en "Orakel" zie mijn website:

http://www.ronhaleber.nl/Samir.html



Tot slot: ik ben natuurlijk geen advocaat van Benzakour, maar vind zijn relativeringen van de caricatuur van moslims best geslaagd.

Xavier
16-04-05, 13:15
Waarom toch al die toppers die de moderatoren bevestigen in hun wereldbeeld?

Is er dan geeneen die over zijn eigen schaduw kan heenspringen?

irenaeus
16-04-05, 14:46
Geplaatst door Xavier
Waarom toch al die toppers die de moderatoren bevestigen in hun wereldbeeld?

Is er dan geeneen die over zijn eigen schaduw kan heenspringen?

Kritiek van de "anderen" kan al niet velen, verwacht jij dan zélfkritiek?

Ron Haleber
16-04-05, 14:49
Geplaatst door Xavier
Waarom toch al die toppers die de moderatoren bevestigen in hun wereldbeeld? Is er dan geeneen die over zijn eigen schaduw kan heenspringen?

Dit is een Marokkaanse site waar men onderwerpen waarvan men denkt dat Marokkanen het leuk/belangrijk vinden, als topper kiest. Op zich niks mis mee, lijkt me.

Xavier je staat hier bekend als doordrammer die niet beargumenteert.

Ik ben (net als Maarten) ook een drammer maar schrijf er wel lappen argumenten bij! Ga jij dan eens in op mijn antwoord op jouw bezwaren!

Xavier
16-04-05, 15:02
Geplaatst door Ron Haleber
Xavier je staat hier bekend als doordrammer die niet beargumenteert.

Ik ben (net als Maarten) ook een drammer maar schrijf er wel lappen argumenten bij! Ga jij dan eens in op mijn antwoord op jouw bezwaren!

Mischien dat als ik wat minder vaak gebanned wordt, ik dan weer wat meer zin krijg om te typen.

Maar ik zal zo wel even reageren op jouw bezwaren.

Ron Haleber
16-04-05, 15:04
Geplaatst door Kid Capri
Leuk stuk.

Ik ben 't er grotendeels mee eens.

Ook erg goed dat hij wijst op de (naar mijn mening) onderkenning van Edward Said's Oriëntalism.

K.

Als je Edward Said noemt, raak je bij mij altijd een gevoelige snaar...

Ik kan je dan ook niet een citaat onthouden uit een tekst die ik op verzoek van mijn vrienden schreef voor een nieuwe politieke stadsdeelpartij die ze willen opzetten voor de komende raadsverkiezingen: http://www.indischebuurt.nl/index.php/weblog/comments/1685/

Burgers van Zeeburg wordt wakker!

[...] Ik zal hiervan één enkel voorbeeld geven.

Terwijl de kranten en media bol staan van sensationele verhalen over de toenemende onrust in het land, over de alsmaar groeiende spanning en polarisatie tussen autochtonen en allochtonen - waarbij zelfs het woord ‘burgeroorlog’vaak valt..

Terwijl de media daarbij van dag tot dag de aandacht op Zeeburg en andere oude stadswijken richten, waar volgens de AIVD terroristische cellen van pizza-koeriers en verdachte Syriërs in onze moskeeën actief zouden zijn, horen we niets van de Zeeburgse politiek om effectieve tegen-maatregelen te nemen - ja gut, we treffen plotseling de Zeeburgtunnel ontruimd aan door het Nederlandse leger - op bevel van Remkes tijdens Fase Oranje!

Ondertussen blijft het Bestuur van Stadsdeel Zeeburg ongestoord zonder enige reactie, zonder enig vruchtbaar tegen-initiatief in diepe slaap doorsnurken…

Zo bleek het Dagelijks Bestuur Zeeburg wegens het politieke risico voor hen eraan verbonden, niet bereid welk initiatief dan ook te honoreren om de bewoners van dit stadsdeel met in elkaar in contact te brengen om via begrip en kennis van elkaar, iets aan de problemen te doen. Derhalve werd een concreet initiatief - ‘Edward Said’ genaamd naar de vader van nu mondiaal verbreide multiculturele studies -, op uiterst onhoffelijke manier door het DB zonder meer herhaaldelijk naar de prullebak verwezen als niet ter zake. Dit voorstel in de lijn van de inspirerende ideeën van onze alerte burgemeester Job Cohen, opgepakt door bovengenoemde groep - was zelfs in het leven geroepen na een ‘stimulerend’ gesprek met PvdA-stadsdeelvoorzitter Herrema zélf, en dat nota bene al in 2002!

In plaats van in dergelijke burgerinitiatieven stak het DB zijn geld in een nutteloos pr-project "Hallo Buuf" ten eigen bate dat in de landelijke media als van de VARA gepromoot werd en dat tenslotte uitliep op een ondemocratische blokkade van een partij als D66 en een actie tot het weer aanblijven van de wegens wanbeleid tot aftreden gedwongen PvdA en GL.

[....]

Ook als uitgangspunt op het vervolg van dit initiatief:
http://www.indischebuurt.nl/index.php/weblog/comments/1694/

Ook op: http://www.zeeburgnieuws.nl/ van journalist Martin van Etten.

Ron Haleber
16-04-05, 15:35
Geplaatst door Xavier
Mischien dat als ik wat minder vaak gebanned wordt, ik dan weer wat meer zin krijg om te typen.

Maar ik zal zo wel even reageren op jouw bezwaren.

Xavier reageert op een apart topic met een artikel, dat bij nazoeken te komen blijkt uit het Krakersblad "Ravage" waar onze altijd originele kraker en metal-drummer Krakeb, Zwarte Kat actief is:

http://www.antenna.nl/ravage/archief2003/2003archief/1003ar11.htm

Jammer dat Xavier het er hier niet bijzet. Kan hij alsnog doen! Want hier blijven teksten normaliter wat langer staan en elders zakken ze soms al binnen een paar uur weg.

Ik zal hem eventueel hier beantwoorden. Want ik ga geen twee pittige discussies tegelijkertijd voeren. Daar moet je maar Mark61 voor uitkiezen. Die is onvermoeibaar, blijft altijd alert, typt als een kievit, en is gehuwd met maroc.nl! Ik delf bij hem het onderspit...

Het artikel heet 'Ik stoorde mij aan dat labbekakkerige, multicultiwereldje' door Marina Groen. Het is uit 19 juli 2004. Benzakour zal na TvG zijn visie in details wel bijgesteld hebben.


In juli 2004 kon ik het nagenoeg nog met hem eens zijn.

Xavier als je hier nu eens je grootste bezwaren tegen Benzakour neerzet???

Xavier
16-04-05, 16:41
Geplaatst door Ron Haleber
Xavier als je hier nu eens je grootste bezwaren tegen Benzakour neerzet???

Daar kan ik kort in zijn.

Mijn grootste bezwaar tegen Benzakour - maar dit geldt ook voor vele andere Marokkanen, en niet-Marokkanen - is dat ie alleen maar vanuit z'n eigenbelang redeneert.

Zoiets als DE waarheid bestaat weldegelijk...

Ron Haleber
16-04-05, 16:48
Geplaatst door Xavier
Daar kan ik kort in zijn.

Mijn grootste bezwaar tegen Benzakour - maar dit geldt ook voor vele andere Marokkanen, en niet-Marokkanen - is dat ie alleen maar vanuit z'n eigenbelang redeneert.

DE waarheid bestaat weldegelijk...

Ach Xavier, je moet het maar zo zien, eigenbelang is ons allemaal niet vreemd. En vasthouden aan het eigen gelijk ook niet - nu spreek ik ff alleen voor ons tweeën...

Maar met jouw DE waarheid heb ik juist bij Marokkanen erg grote moeite... Want dan gaat het om DE waarheid van het 'ware geloof'. Maar goed, jij hebt daar dus met ze gelukkig géén enkel probleem mee...! :tik:

taouanza
16-04-05, 17:02
Geplaatst door Xavier
Daar kan ik kort in zijn.

Mijn grootste bezwaar tegen Benzakour - maar dit geldt ook voor vele andere Marokkanen, en niet-Marokkanen - is dat ie alleen maar vanuit z'n eigenbelang redeneert.

Zoiets als DE waarheid bestaat weldegelijk...

http://www.smilieportal.de/img/frech/1/29.gif

Xavier
16-04-05, 17:20
Geplaatst door Ron Haleber
Ach Xavier, je moet het maar zo zien, eigenbelang is ons allemaal niet vreemd. En vasthouden aan het eigen gelijk ook niet - nu spreek ik ff alleen voor ons tweeën...

Maar met jouw DE waarheid heb ik juist bij Marokkanen erg grote moeite... Want dan gaat het om DE waarheid van het 'ware geloof'. Maar goed, jij hebt daar dus met ze gelukkig géén enkel probleem mee...! :tik:

Het valt altijd op hoe weinig zogenaamde intellectuelen echt geven om waarheidsvinding. Aanzien, prestige, geld, dat is alles waar ze om geven. Natuurlijk koester ik ook mijn gelijk. Maar dit doe ik pas na velen uren contemplatie. Als ik ergens geen verstand van meen te hebben, zwijg ik.

En over die zogenaamde waarheid van de koran. Kent de Islamitische wereld iemand zoals Spinoza, die de koran onderzoekt op stijlverschillen? Waarheid vind je alleen door te falen uit alle macht de onwaarheid van iets aan te tonen.

Doeschate
17-04-05, 00:19
Ik begrijp niets van Benzakours triomfalistische gevoelens. Hij beschrijft de critici van de islam als verloren figuren die niet bestaande fenomenen bestrijden. Waarom?
Van zijn argumenten klopt niets:
• Het moet nog blijken of Abou Jahjah al of niet een terrorist zal zijn. Hij is zeker geen democraat, als voorstander van de sharia.
• Abdul Jabbar van der Ven zou in de toekomst wel eens een terrorist kunnen blijken te zijn, wie weet. Zijn ideologie lijkt op die van Osama Bin Laden.
• Samir A. lijkt in alles op een terrorist.
• Ook zijn andere conclusies zijn discutabel. Zijn conclusie over de handjesweigerende imam zegt niets, wat bedoelt hij eigenlijk? Joden, moslims of christenen, het is één pot nat. Die Al Tawheedmoskee mag dan juridisch vrijuit gaan, maar dat zegt niets. Dat boek over het homowerpen mag ook nog steeds worden verspreid. Onze rechtstaat stelt niets voor zo lang allerlei afschrikwekkende, barbaarse, religieuze geschriften vrijelijk verspreid mogen worden.

De critici van de islam zullen onvermoeibaar doorgaan met hun kritiek, ook al kan Benzakour daar niet tegen.

Ron Haleber
17-04-05, 09:43
Geplaatst door Xavier
Het valt altijd op hoe weinig zogenaamde intellectuelen echt geven om waarheidsvinding. Aanzien, prestige, geld, dat is alles waar ze om geven.

Je rekent Benzakour dus onder de zogenaamde intellectuelen...

In Nederland levert het sympathiseren met - en het schrijven voor een al of niet terecht in het verdomhoekje gezette groep als de Marokkanen je echt geen aanzien, prestige, noch geld op...

Als hij daar op uit was, moet je toch toegeven dat Benzakour voor het verkeerde kamp heeft gekozen. Zou hij dat echt niet door hebben?





Natuurlijk koester ik ook mijn gelijk. Maar dit doe ik pas na velen uren contemplatie. Als ik ergens geen verstand van meen te hebben, zwijg ik.


Ik meen dat noch niemand jouw sereniteit en contemplatie in je posts is opgevallen. Jammer! Je leek mijn inziens meer op die cynicus die vanuit zijn ton naar buiten keek...




En over die zogenaamde waarheid van de koran. Kent de Islamitische wereld iemand zoals Spinoza, die de koran onderzoekt op stijlverschillen? Waarheid vind je alleen door te falen uit alle macht de onwaarheid van iets aan te tonen.

Oh, dus toch - ook jij hebt er een probleem mee? :traan2:


Het Tractatus Theologico-politicus uit de 17e eeuw - in de nieuwe Spinoza vertaling uitstekend leesbaar - zou verplichte leerstof moeten zijn op alle theologische opleidingen in Nederland. Met name bij de nieuwe islamopleidingen... Maar wedden dat Rita Verdonk vergeet het op de lijst te zetten? :wtf:


Spinoza geeft daar voor het eerst in Europa en voor de rest van de wereld de heldere principes aan hoe je bij het uitleggen ervan, met Heilige Teksten tekstkritisch moet omgaan!

Spinoza zelf was natuurlijk via de joodse midrasj door de wol geverfd. Hij wist beter dan al die wannabee Verlichters - ook die schreeuwlelijken als Philipse en Ellian van vandaag - waar het om gaat. Ook op Maroc.NL zouden zijn principes een electrische schok veroorzaken in de hersencellen...

Niet voor niets heeft de Portugese Sjoel op het J.D. Meierplein Spinoza dan ook uit het jodendom gebannen...





Ik paste zijn methode toe tegen de al te gemakkelijke uitleg van Mohamed Arkoun en ook tegen rabbijn Emmanuel Levinas in mijn boek "Islam en Humanisme".


Dom genoeg heeft de VU-uitgeverij het net voor de moord op Theo van Gogh in de ramsj gedaan, waar je het nog wel zult kunnen vinden... :maf2: Conclusie:

http://www.felix-en-sofie.nl/images/Slegte.gif

Ron Haleber
17-04-05, 09:52
Geplaatst door Doeschate
Ik begrijp niets van Benzakours triomfalistische gevoelens. Hij beschrijft de critici van de islam als verloren figuren die niet bestaande fenomenen bestrijden. Waarom?
Van zijn argumenten klopt niets:
• Het moet nog blijken of Abou Jahjah al of niet een terrorist zal zijn. Hij is zeker geen democraat, als voorstander van de sharia.
• Abdul Jabbar van der Ven zou in de toekomst wel eens een terrorist kunnen blijken te zijn, wie weet. Zijn ideologie lijkt op die van Osama Bin Laden.
• Samir A. lijkt in alles op een terrorist.
• Ook zijn andere conclusies zijn discutabel. Zijn conclusie over de handjesweigerende imam zegt niets, wat bedoelt hij eigenlijk? Joden, moslims of christenen, het is één pot nat. Die Al Tawheedmoskee mag dan juridisch vrijuit gaan, maar dat zegt niets. Dat boek over het homowerpen mag ook nog steeds worden verspreid. Onze rechtstaat stelt niets voor zo lang allerlei afschrikwekkende, barbaarse, religieuze geschriften vrijelijk verspreid mogen worden.

De critici van de islam zullen onvermoeibaar doorgaan met hun kritiek, ook al kan Benzakour daar niet tegen.

Doeschate, jammer dat je hier weer met al die oude vooroordelen komt aanzetten. Laten we maar zeggen dat je vandaag je dag niet hebt met die gebedsmolen van je.

Lees nu maar eens dat interview met Benzakour van die Marina Bloem in 'Ravage', dan kun je zien dat je nu aan het raaskallen bent. Daarna zien we verder... :D

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=136444

Xavier
17-04-05, 11:13
Geplaatst door Ron Haleber
Ik meen dat noch niemand jouw sereniteit en contemplatie in je posts is opgevallen. Jammer! Je leek mijn inziens meer op die cynicus die vanuit zijn ton naar buiten keek...

Je maakt er nou meer van dan ik er mee bedoelde. Maar komaan, die opmerking van 'm, dat Samir A. weinig strafbaars op z'n kerfstok had, kan toch niet?

Iedereen die een beetje nadenkt weet toch dat dat niet klopt?

Dus of hij is oerdom, of hij redeneert alleen vanuit z'n eigenbelang.

Mij zul je hier nooit iets vergelijkbaars zien doen met 'onze' lonsdale-jongeren hoor.

taouanza
17-04-05, 13:14
Geplaatst door Doeschate
Ik begrijp niets van Benzakours triomfalistische gevoelens. Hij beschrijft de critici van de islam als verloren figuren die niet bestaande fenomenen bestrijden. Waarom?
Van zijn argumenten klopt niets:
• Het moet nog blijken of Abou Jahjah al of niet een terrorist zal zijn. Hij is zeker geen democraat, als voorstander van de sharia.
• Abdul Jabbar van der Ven zou in de toekomst wel eens een terrorist kunnen blijken te zijn, wie weet. Zijn ideologie lijkt op die van Osama Bin Laden.
• Samir A. lijkt in alles op een terrorist.
• Ook zijn andere conclusies zijn discutabel. Zijn conclusie over de handjesweigerende imam zegt niets, wat bedoelt hij eigenlijk? Joden, moslims of christenen, het is één pot nat. Die Al Tawheedmoskee mag dan juridisch vrijuit gaan, maar dat zegt niets. Dat boek over het homowerpen mag ook nog steeds worden verspreid. Onze rechtstaat stelt niets voor zo lang allerlei afschrikwekkende, barbaarse, religieuze geschriften vrijelijk verspreid mogen worden.

De critici van de islam zullen onvermoeibaar doorgaan met hun kritiek, ook al kan Benzakour daar niet tegen.

Noem jij dit argumenten ik noem dit vooroordelen.
En jij bent een tegenstander van democratie.Want iedereen die het niet met je eens zie je als een potentiele terrorist. Het rechsysteem veeg je ook al je reet mee af want mensen zijn al bij voorbaat schuldig.
Wie is hier nou het echte gevaar voor de democratie?
Tenzij je een eigen definitie voor hebt maar die moet je dan wel eerst uitleggen.

Ella
17-04-05, 18:48
Waarom wordt er bij NVDD zo vaak over Marokkanen gepraat... alsof er hier geen Marokkanen zijn. :jammer:

Ron Haleber
18-04-05, 10:29
Geplaatst door Ella
Waarom wordt er bij NVDD zo vaak over Marokkanen gepraat... alsof er hier geen Marokkanen zijn. :jammer:

Dat er hier geen Marokkanen zijn, viel mij ook al op!

Behalve twee mods - die nu eenmaal beroepshalve op elk topic aanwezig zijn - reageerde nog geen enkele Marokkaan op de geestige ter zake doende column van een Marokkaans auteur die op unieke wijze in de pers aanwezig is! :cool:

Deze afwezigheid van Marokkanen blijkt mij in zo'n geval de regel te zijn.

Ik betreur het en beklaag de weinige Marokkanen die in de media het woord voeren. Het is blijkbaar water naar de zee dragen :schrik:

Ron Haleber
18-04-05, 10:48
@ Xavier, blijkbaar heb je mijn post hierboven niet gelezen. Daarom herhaal ik hem nog maar even:

Samir Azzouz is nog steeds 'verdachte'... Pas het hof kan uitsluitsel geven. Zie daartoe mijn standpunt op: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=135400


Voor een korte en overzichtelijke samenvatting: de discussie tussen mijzelf, jurist "Maarten" en "Orakel" zie mijn website:

http://www.ronhaleber.nl/Samir.html

Ella
18-04-05, 11:31
Geplaatst door Ron Haleber
Dat er hier geen Marokkanen zijn, viel mij ook al op!

Behalve twee mods - die nu eenmaal beroepshalve op elk topic aanwezig zijn - reageerde nog geen enkele Marokkaan op de geestige ter zake doende column van een Marokkaans auteur die op unieke wijze in de pers aanwezig is! :cool:

Deze afwezigheid van Marokkanen blijkt mij in zo'n geval de regel te zijn.

Ik betreur het en beklaag de weinige Marokkanen die in de media het woord voeren. Het is blijkbaar water naar de zee dragen :schrik:

Tja... voordat ik kon reageren waren anderen er al met de discussie vandoor gegaan. Het is echter opvallend dat er verder weinig inhoudelijks wordt gezegd. Het gaat meer over wie Mohammed Benzakour wel mag en wie niet.

En ja hoor... ook de vermeende ontbrekende zelfkritiek van Marokkanen komt weer naar voren. Sorry, maar in het hele debat omtrent Marokkanen en Moslims doen Nederlanders ook niet echt aan zelfkritiek. Ik bedoel, ik kan me heel goed vinden in wat Mohammed Benzakour in zijn artikel zegt maar ik denk dat sommige mensen deze waarheid niet onder ogen willen zien. De waarheid bestaat niet, Xavier, de waarheid is een subjectieve realiteit. Wanneer gaan jullie eens beamen dat Marokkanen wel degelijk worden gestigmatiseerd en dat dit echt niet helemaal onze eigen schuld is.

Doeschate
18-04-05, 12:42
Geplaatst door Ron Haleber
Doeschate, jammer dat je hier weer met al die oude vooroordelen komt aanzetten. Laten we maar zeggen dat je vandaag je dag niet hebt met die gebedsmolen van je.

Lees nu maar eens dat interview met Benzakour van die Marina Bloem in 'Ravage', dan kun je zien dat je nu aan het raaskallen bent. Daarna zien we verder... :D

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=136444
Anti-darwinisten doen mij naar de rozenkrans grijpen; mijn gebeden zullen de andersgelovige zeker niet bevallen. Daarvan afkicken is geen eenvoudige zaak, wie heeft er geen moeite zijn religieuze tredmolen te verlaten?
Even off-topic, hoe denk jij over het anti-darwinisme? Ik begrijp niet dat het opkomende creationisme binnen de islam zo weinig aandacht krijgt.

Dat is een goed artikel van Benzakour. Maar het laat ook zien dat het heel begrijpelijk is wantrouwen te hebben tegen Abou Jahjah. Iemand die heeft staan juichen bij de aanslagen van 11-9 kan verwachten als een potentiële terrorist gezien te worden. Ik heb al vaker gezegd dat je me niet hebt overtuigd van de goede trouw van Abou, Benzakour als opvolger lijkt me een goede zaak.

Overigens begrijp ik echt niets van de triomfalistische gevoelens van Benzakour.

taouanza
18-04-05, 12:45
Geplaatst door Doeschate
Anti-darwinisten doen mij naar de rozenkrans grijpen; mijn gebeden zullen de andersgelovige zeker niet bevallen. Daarvan afkicken is geen eenvoudige zaak, wie heeft er geen moeite zijn religieuze tredmolen te verlaten?
Even off-topic, hoe denk jij over het anti-darwinisme? Ik begrijp niet dat het opkomende creationisme binnen de islam zo weinig aandacht krijgt.

Dat is een goed artikel van Benzakour. Maar het laat ook zien dat het heel begrijpelijk is wantrouwen te hebben tegen Abou Jahjah. Iemand die heeft staan juichen bij de aanslagen van 11-9 kan verwachten als een potentiële terrorist gezien te worden. Ik heb al vaker gezegd dat je me niet hebt overtuigd van de goede trouw van Abou, Benzakour als opvolger lijkt me een goede zaak.

Overigens begrijp ik echt niets van de triomfalistische gevoelens van Benzakour.

WIe heeft gezegd dat hij stond te juichen?

Ron Haleber
18-04-05, 13:19
Geplaatst door taouanza
WIe heeft gezegd dat hij stond te juichen?

DAJJ heeft 9/11 net als ieder ander normaal mens afgekeurd. Kon echter een kort gevoel van rechtvaardiging niet onderdrukken, gezien zijn kritiek op de USA en Israël...

Wat Doesschate bedoelt met de "triomfalistische gevoelens van Benzakour" is mij een raadsel...?

Betreffend DAJJ kan Doesschate beter eerst zijn boek lezen om zijn motieven en achtergrond te begrijpen.



Op mijn aandringen bij Benzakour de leiding van de AEL op zich te nemen - zie het interview voor zijn weigering -, maakte hij zelfs de grap dat ik die kar maar moest trekken. Alleen al gezien mijn slaande ruzies met Taouanza en de andere Marokkaanse mods leek mij dit een erg slecht idee...!

Ik zag meer in taouanza's vriendin Rabiah, maar die houdt zich de laatste tijd ook erg op de vlakte over haar AEL... :tranen:

Doeschate
18-04-05, 14:24
Geplaatst door Ron Haleber

Wat Doesschate bedoelt met de "triomfalistische gevoelens van Benzakour" is mij een raadsel...?


Op mijn aandringen bij Benzakour de leiding van de AEL op zich te nemen - zie het interview voor zijn weigering -, maakte hij zelfs de grap dat ik die kar maar moest trekken. Alleen al gezien mijn slaande ruzies met Taouanza en de andere Marokkaanse mods leek mij dit een erg slecht idee...!

Ik zag meer in taouanza's vriendin Rabiah, maar die houdt zich de laatste tijd ook erg op de vlakte over haar AEL... :tranen:
Benzakour gaat zonder argumenten tekeer tegen de critici van de islam, en doet voorkomen dat zij een smadelijke nederlaag hebben geleden, en zelfs van gedachten zijn veranderd. Waarom?
Bijv.:

“Hij beschrijft daarin op geestige wijze de dwaalridders die ten strijde trekken tegen de als draken veronderstelde moslims.”

“Zal het ook zo treurig aflopen met onze Don Quichotjes? Zullen onze pathologische verlichtingsriddertjes ook eenzaam en ontgoocheld op een kaal bed eindigen? Vast niet. Onze riddertjes draaien - vóór zij goed en wel bij het oud vuil zijn bijgelegd - hun Duracel-kontjes dusdanig bij dat ze weer eindeloos lang kunnen mee tetteren. Zie maar hoe plotseling mild hun nieuwe toon klinkt, nu alsmaar duidelijk wordt hoe hopeloos leeg hun taal klonk. Zie hoe hun oude handelsmerk – gezwollen retoriek doorspekt met grove generalisaties – stiekem wordt ingeruild voor de nuance, vaak in bijzinnetjes. Zie hoe de bakens worden verzet, door zich bijvoorbeeld dapper af te keren van hun oude strijdmakker Geert Wilders. Alles onder het mom: wie niet van gedachte kan veranderen, heeft geen gedachten. Ja demagogen blijven het, goedschiks of kwaadschiks.”

Hij is erg grappig, Benzakour, dat wel.

Laat ik de twijfels over Abou Jahjah in een groter verband plaatsen:
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1113721196650.html

“Klink zelf discussieerde zaterdag op de CDA-bijeenkomst in Ede met Haci Karacaer, de directeur van de islamitische koepelorganisatie Milli Görüs. Hij stelde na afloop vast dat de onduidelijkheid niet was weggenomen.
,,Mij is niet helder welke invloed de sjaria volgens moslims op de politiek mag uitoefenen. Ik wil daarover meer zekerheid. Sommige islamitische landen zeggen dat zij achter het principe van godsdienstvrijheid staan, maar tegelijkertijd zet de sjaria een straf op bekering tot het christendom. Geeft godsdienstvrijheid nu het recht om zich van de islam te bekeren tot een andere godsdienst of niet?'' Zolang hij over dit soort vragen in het duister tast, hield Klink Karacaer voor, zal hij achterdochtig zijn jegens de islam en niet meer dan welwillendheid kunnen betrachten, wat een tot weinig verplichtende houding is.
Volgens Klink slaagde Karacaer er niet in zijn vragen te beantwoorden. Dat antwoord kwam erop neer dat de CDA'er de veelvormigheid in de islamitische wereld miskent: ,,Als Klink spreekt over 'de' islamitische staat, heeft hij het dan over Libië of over Indonesië? Dat maakt nogal een verschil. En wat is 'de' sjaria in zijn ogen? In Turkije verstaan ze daar iets anders onder dan in Indonesië.''
Ook in de eigen kring van Milli Görüs-Nederland kent Karacaer rekkelijken en preciezen, bleek uit een kleine anekdote. In een discussie wees hij zijn geloofsgenoten op die ene God die de drie abrahamitische religies islam, christendom en jodendom gemeen hebben; ,,God is te groot voor één religie.'' Meteen volgde de reactie: ,,Dan is jouw God niet mijn God.''

Het wantrouwen waar ik over spreek wordt dus door velen ondervonden. Jij hebt daar kennelijk geen last van. Daar zijn al vele topics aan gewijd. Wat Abou Jahjah betreft zullen wij het nooit eens worden. Het lijkt mij een goede zaak als hij vervangen wordt. Jij lijkt me daar niet de geschikte figuur voor, dat wordt alleen maar ruzie. Maar Benzakour wel, uit het artikel in Ravage lijkt hij de mogelijkheid open te laten

Overigens ben ik het met bepaalde meningen van Jahjah en Benzakour wel eens. Het zou goed zijn als er een emancipatorische islamitische beweging komt met duidelijke standpunten.

Doeschate
18-04-05, 14:55
Geplaatst door taouanza
Noem jij dit argumenten ik noem dit vooroordelen.
En jij bent een tegenstander van democratie.Want iedereen die het niet met je eens zie je als een potentiele terrorist. Het rechsysteem veeg je ook al je reet mee af want mensen zijn al bij voorbaat schuldig.
Wie is hier nou het echte gevaar voor de democratie?
Tenzij je een eigen definitie voor hebt maar die moet je dan wel eerst uitleggen. Ik ben ondemocratisch als het gaat om de strijd tegen mensen die mijn democratie ondermijnen.
Ook heb ik het democratische recht bepaalde moslims te wantrouwen, ook al zijn zij juridisch onaantastbaar.

Probeer eens op de essentie van mijn betoorg in te gaan: hoe kun je mijn wantrouwen tegen bedoelde moslims weg nemen. Met name Abou Jahjah, de anderen zijn de moeite niet waard.

taouanza
18-04-05, 15:06
Geplaatst door Doeschate
Ik ben ondemocratisch als het gaat om de strijd tegen mensen die mijn democratie ondermijnen.
Ook heb ik het democratische recht bepaalde moslims te wantrouwen, ook al zijn zij juridisch onaantastbaar.

Probeer eens op de essentie van mijn betoorg in te gaan: hoe kun je mijn wantrouwen tegen bedoelde moslims weg nemen. Met name Abou Jahjah, de anderen zijn de moeite niet waard.

Ik vertrouw jou ook niet.
Wat dacht je daarvan?

Doeschate
18-04-05, 15:53
Geplaatst door taouanza
Ik vertrouw jou ook niet.
Wat dacht je daarvan?
Waarom niet?

taouanza
18-04-05, 15:55
Geplaatst door Doeschate
Waarom niet?

Waarom wel?

Doeschate
18-04-05, 15:56
Geplaatst door taouanza
Waarom wel?
Ik ben heel wat duidelijker in mijn standpunten dan Abou Jahjah of de gemiddelde moslim.

taouanza
18-04-05, 16:14
Geplaatst door Doeschate
Ik ben heel wat duidelijker in mijn standpunten dan Abou Jahjah of de gemiddelde moslim.

Je bent aroganter bedoel je.

Kid Capri
18-04-05, 16:33
Geplaatst door Doeschate
Ik ben heel wat duidelijker in mijn standpunten dan Abou Jahjah of de gemiddelde moslim.

:haha:

De gemiddelde moslim.

Het collectivisme viert hoogtij...

K.

Doeschate
18-04-05, 17:01
Geplaatst door taouanza
Je bent aroganter bedoel je.
Arroganter dan Abou Jahjah of de gemiddelde moslim? Dat is onmogelijk! :stomp:

Ron Haleber
18-04-05, 18:03
Geplaatst door Doeschate
Laat ik de twijfels over Abou Jahjah in een groter verband plaatsen:
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1113721196650.html

“Klink zelf discussieerde zaterdag op de CDA-bijeenkomst in Ede met Haci Karacaer, de directeur van de islamitische koepelorganisatie Milli Görüs. Hij stelde na afloop vast dat de onduidelijkheid niet was weggenomen.
,,Mij is niet helder welke invloed de sjaria volgens moslims op de politiek mag uitoefenen. Ik wil daarover meer zekerheid. Sommige islamitische landen zeggen dat zij achter het principe van godsdienstvrijheid staan, maar tegelijkertijd zet de sjaria een straf op bekering tot het christendom. Geeft godsdienstvrijheid nu het recht om zich van de islam te bekeren tot een andere godsdienst of niet?'' Zolang hij over dit soort vragen in het duister tast, hield Klink Karacaer voor, zal hij achterdochtig zijn jegens de islam en niet meer dan welwillendheid kunnen betrachten, wat een tot weinig verplichtende houding is.
Volgens Klink slaagde Karacaer er niet in zijn vragen te beantwoorden. Dat antwoord kwam erop neer dat de CDA'er de veelvormigheid in de islamitische wereld miskent: ,,Als Klink spreekt over 'de' islamitische staat, heeft hij het dan over Libië of over Indonesië? Dat maakt nogal een verschil. En wat is 'de' sjaria in zijn ogen? In Turkije verstaan ze daar iets anders onder dan in Indonesië.''

Ook in de eigen kring van Milli Görüs-Nederland kent Karacaer rekkelijken en preciezen, bleek uit een kleine anekdote. In een discussie wees hij zijn geloofsgenoten op die ene God die de drie abrahamitische religies islam, christendom en jodendom gemeen hebben; ,,God is te groot voor één religie.'' Meteen volgde de reactie: ,,Dan is jouw God niet mijn God.''

Het wantrouwen waar ik over spreek wordt dus door velen ondervonden. Jij hebt daar kennelijk geen last van. Daar zijn al vele topics aan gewijd. Wat Abou Jahjah betreft zullen wij het nooit eens worden. Het lijkt mij een goede zaak als hij vervangen wordt. Jij lijkt me daar niet de geschikte figuur voor, dat wordt alleen maar ruzie. Maar Benzakour wel, uit het artikel in Ravage lijkt hij de mogelijkheid open te laten

Overigens ben ik het met bepaalde meningen van Jahjah en Benzakour wel eens. Het zou goed zijn als er een emancipatorische islamitische beweging komt met duidelijke standpunten.


Na lezing van Trouw lijkt 't mij dat Haci de juiste lijn koos tegen die Klink van het CDA-bureau.

Het is onzinnig om Haci de verantwoordelijkheid voor alle vormen van islam in de hele wereld op zn nek te gooien. Die Klink is dus een halfgare idioot.

Waar Haci voor staat is duidelijk. Anders zoek je op deze site maar mijn topics over hem op. Ik heb hem hier zelfs op mijn verzoek fatwa's laten afgeven officieel via Milli Görüs. :love:

Dat er bij MG ook idioten zitten net als bij alle andere clubs - die beginnen te gillen als Haci iets zegt wat hen niet bevalt, is duidelijk.

Jij bent dus net als die Klink, Verhagen en Wilders ondemocratisch. Prettig het nogmaals van je te horen! :kwaad: Uit je eigen mond:


Ik ben ondemocratisch als het gaat om de strijd tegen mensen die mijn democratie ondermijnen.
Ook heb ik het democratische recht bepaalde moslims te wantrouwen, ook al zijn zij juridisch onaantastbaar.


Het is daarmee dus ook tegelijk duidelijk dat wij het over DAJJ nooit eens zullen worden. Daar leg ik me dus maar bij neer. Noord Korea of China lijken me voor jou de ideale aangewezen landen - daar zijn ze ook stevig ondemocratisch. SA zal ik je maar niet aanraden... :wink:

In NK wordt het wel je haar milimeteren!

Doeschate
18-04-05, 19:04
Geplaatst door Ron Haleber

Jij bent dus net als die Klink, Verhagen en Wilders ondemocratisch. Prettig het nogmaals van je te horen! :kwaad: Uit je eigen mond:
Begrippen zoals tolerantie en democratie kennen hun grens. Verschillende denkbeelden zijn bij wet verboden, er moet nog bewezen worden of het streven naar de sharia strookt met onze rechtstaat, daar worden steeds vaker vragen over gesteld.
Niet ik, maar de aanhangers van de sharia zijn de werkelijke anti-democraten. Zoals allen die menen een superieure religie aan te hangen.

Haci is okee, dat weet ik wel. Maar net als Ramadan durft hij niet volledig afstand te nemen van de religieuze verplichting van moslims om naar de sharia te streven. Daaruit kun je afleiden dat dit streven breed wordt ondersteund. Dat laat een belangrijk cultuurverschil zien, waarover de discussie terecht geopend is.


Het valt me van je tegen dat jij diezelfde domme neiging tot generaliseren hebt als alle gevaarlijke populisten, door mij te vereenzelvigen met Klink, Verhagen en Wilders.

Orakel
18-04-05, 22:33
Geplaatst door Doeschate
[B]Haci is okee, dat weet ik wel. Maar net als Ramadan durft hij niet volledig afstand te nemen van de religieuze verplichting van moslims om naar de sharia te streven. Daaruit kun je afleiden dat dit streven breed wordt ondersteund. Dat laat een belangrijk cultuurverschil zien, waarover de discussie terecht geopend is.

Geen discussie, maar een monoloog. Tis overigens een vreemde gevolgtrekking die je hierboven maakt. Dat je met zulk een gemak meent aan te kunnen nemen dat de invoering van de sharia breed wordt ondersteund.

Ron Haleber
19-04-05, 08:08
Geplaatst door Orakel
Geen discussie, maar een monoloog. Tis overigens een vreemde gevolgtrekking die je hierboven maakt. Dat je met zulk een gemak meent aan te kunnen nemen dat de invoering van de sharia breed wordt ondersteund.

Orakel, wat mij verbaasd is dat buitenstaanders altijd precies weten wat Marokkanen denken.

Zoals over de sharia, wanneer NOVA moslims een vraag voorlegt van wel of niet invoeren...? En dan 50% enthousiast blijkt! :rolleyes:


We weten natuurlijk van Doesschate precies wat ze bedoelen: Samir A en Med B. willen als 't ff kan natuurlijk al die ongelovigen over de kling jagen... En dus wil die 50 of 80% mocro's dat ook...! De mocro's zijn nu eenmaal een volgzaam volkje...! :student:

Ron Haleber
19-04-05, 08:26
Geplaatst door Doeschate


Het valt me van je tegen dat jij diezelfde domme neiging tot generaliseren hebt als alle gevaarlijke populisten, door mij te vereenzelvigen met Klink, Verhagen en Wilders.

Het lijkt me geen "gevaarlijke popularistische generalisatie" wanneer ik speciaal jou vereenzelvig met die drie lui, die - net als jij - om reden van theocratie niet de SGP maar wel de MDP willen verbieden...



Van een "domme neiging tot generaliseren" vind ik overigens wel een treffend voorbeeld, als je zegt:


Niet ik, maar de aanhangers van de sharia zijn de werkelijke anti-democraten. Zoals allen die menen een superieure religie aan te hangen.

Doeschate noem mij eens een religie die zichzelf niet superieur acht? :ergleuk:

Of ging je hier met jouw "domme neiging tot generaliseren" weer net iets te ver? :schrik:

Doeschate
19-04-05, 11:35
Geplaatst door Ron Haleber
Het lijkt me geen "gevaarlijke popularistische generalisatie" wanneer ik speciaal jou vereenzelvig met die drie lui, die - net als jij - om reden van theocratie niet de SGP maar wel de MDP willen verbieden...Op dit forum kun je lezen dat ik meerdere keren een verbod op de SGP bepleit heb. Een verbod op de MDP heb ik daarentegen nergens bepleit, omdat hun standpunt over de sharia onduidelijk is. Ik pleit slechts voor een discussie over de sharia. Daarna, eventueel, een verbod op de MDP. Maar als de SGP niet verboden wordt, dan ook geen verbod op de MDP. Gelijke monniken, gelijke kappen. Zo zie je maar hoe je je kunt vergissen als je in de valkuil van de generalisatie valt. Ook ik maak me daar wel eens schuldig aan, als ik kwaad wordt gemaakt. Gelukkig heb je mijn generalisatie over moslims in mijn gevecht met taouanza niet gezien, anders had je die wel tegen me gebruikt. :D


Doeschate noem mij eens een religie die zichzelf niet superieur acht? :ergleuk:

Of ging je hier met jouw "domme neiging tot generaliseren" weer net iets te ver? :schrik: Superioriteitsgevoel en een minderwaardige behandeling van andersgelovigen is een kenmerk van alle religies, ideaaltypisch gezien, maar gelukkig zijn veel gelovigen bezig hun religie te humaniseren. Dat gebeurt ook met de islam.

Niet alleen ik, ook jij en taouanza zijn verantwoordelijk voor het ontsporen van deze topic. Ik sla terug als ik beledigd wordt. Dat doe jij ook, terecht. Zo gaat het nou eenmaal meestal op dit forum.

Ron Haleber
19-04-05, 13:39
Geplaatst door Doeschate
Op dit forum kun je lezen dat ik meerdere keren een verbod op de SGP bepleit heb. Een verbod op de MDP heb ik daarentegen nergens bepleit, omdat hun standpunt over de sharia onduidelijk is. Ik pleit slechts voor een discussie over de sharia. Daarna, eventueel, een verbod op de MDP. Maar als de SGP niet verboden wordt, dan ook geen verbod op de MDP. Gelijke monniken, gelijke kappen. Zo zie je maar hoe je je kunt vergissen als je in de valkuil van de generalisatie valt. Ook ik maak me daar wel eens schuldig aan, als ik kwaad wordt gemaakt. Gelukkig heb je mijn generalisatie over moslims in mijn gevecht met taouanza niet gezien, anders had je die wel tegen me gebruikt. :D Superioriteitsgevoel en een minderwaardige behandeling van andersgelovigen is een kenmerk van alle religies, ideaaltypisch gezien, maar gelukkig zijn veel gelovigen bezig hun religie te humaniseren. Dat gebeurt ook met de islam.

Niet alleen ik, ook jij en taouanza zijn verantwoordelijk voor het ontsporen van deze topic. Ik sla terug als ik beledigd wordt. Dat doe jij ook, terecht. Zo gaat het nou eenmaal meestal op dit forum.

Ik vind dit topic niet zo ontspoord. Benzakour ridiculiseert islam-bashers als jij en Xavier - zie hiervoor ook arbiter Taouanza.

Benzakour zal jou en Xavier wel als gestoorden zien en dus off-topic - het goed recht van een auteur!


Je begint je er nu uit te draaien met:


Een verbod op de MDP heb ik daarentegen nergens bepleit, omdat hun standpunt over de sharia onduidelijk is.

Dit terwijl de MDP een kind is van DAJJ die jij duidelijk bestrijdt als ondermijner van de democratie - zie ook je kritiek op zijn 9/11!

Benzakour heeft een heel boek geschreven ter verdediging van o.a. door jou onterecht aangevallen DAJJ - dus hij valt - als "triomfalist" óók - onder jouw felle kritiek! :verward:

Anders heeft je kritiek hier geen enkel object meer en dus géén enkele zin:


Ik ben ondemocratisch als het gaat om de strijd tegen mensen die mijn democratie ondermijnen. .

Ik val dus zo snel niet als jij denkt in jouw "valkuil van de generalisatie" :boos:

Of slik je nu al je kritiek in? En zit je hier bij nader inzien op het verkeerde topic te prikken?

Doeschate
19-04-05, 14:37
Geplaatst door Ron Haleber
Ik vind dit topic niet zo ontspoord. Benzakour ridiculiseert islam-bashers als jij en Xavier - zie hiervoor ook arbiter Taouanza.

Benzakour zal jou en Xavier wel als gestoorden zien en dus off-topic - het goed recht van een auteur!


Je begint je er nu uit te draaien met:



Dit terwijl de MDP een kind is van DAJJ die jij duidelijk bestrijdt als ondermijner van de democratie - zie ook je kritiek op zijn 9/11!

Benzakour heeft een heel boek geschreven ter verdediging van o.a. door jou onterecht aangevallen DAJJ - dus hij valt - als "triomfalist" óók - onder jouw felle kritiek! :verward:

Anders heeft je kritiek hier geen enkel object meer en dus géén enkele zin:



Ik val dus zo snel niet als jij denkt in jouw "valkuil van de generalisatie" :boos:

Of slik je nu al je kritiek in? En zit je hier bij nader inzien op het verkeerde topic te prikken?
Ik slik niets van mijn kritiek in, en ik draai niet. Je pogingen om mijn mening dat Abou geen democraat is te koppelen aan mijn mening over de MDP is een goedkope truc. Dat zijn wat mij betreft verschillende zaken. Ik wist niet eens dat Abou erachter zit. Inhoudelijk gezien ben je beter op de hoogte dan ik, dat geef ik toe.

Als we de smadelijke nederlaag die de islamcritici geleden zouden hebben als onderwerp van deze topic nemen (daar heeft Benzakour het toch over?), dan stel ik daartegenover dat de kritiek op de islam nog maar net begonnen is. De christelijke partijen hebben hun aanvankelijke schroom laten vallen en zullen de islam op de korrel gaan nemen:
“Haci Karacaer was op die dag voor zijn doen nogal provocerend en liet snel de behoedzaamheid varen waarin hij doorgaans zijn boodschap verpakt. Zo hamerde hij op de islamitische wortels van Europa en toen Rouvoet deze ontkende nam Karacaer geen blad meer voor de mond:
,,Natuurlijk heeft Europa islamitische wortels. Sterker nog: Europa heeft helemaal géén joods-christelijke wortels. Die hebben wij jullie gegeven.'' Tja. Nog explosiever werd het onderwerpen van het confessionele onderwijs. Karacaer opperde dat christelijke scholen met in de grote steden een meerderheid aan moslimse leerlingen 'van kleur zouden moeten verschieten', dus islamitisch zouden moeten worden. Karacaer: ,,Maar André, als je wordt ingehaald door de feiten, door een demografische ontwikkeling, dan kun je als schoolbestuur je evangelische missie toch niet volhouden? (...) Ik durf nog te stellen dat de christelijke identiteit van die scholen geen ene moer voorstelt.''

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/columnisten/artikelen/1113285397213.html

Jammer, tot nu toe dacht ik dat Karacaer een redelijke figuur was. Islamkritiek brengt bepaalde moslims ertoe hun ware aard te laten zien, zoals al die jongeren die erdoor radicaliseren. Daarom moet de islamkritiek verhevigd worden, we hebben niets aan leugenachtige hypocrieten die een dubbele agenda hebben. Er moet in het debat afgerekend worden met iedereen die streeft naar een theocratie, moslim of christen.

Heb je die topics over het darwinisme gelezen? Dan zou jij toch wakker moeten worden. Jij doet me vaak denken aan Don Quichote, als ik zie hoe je belachelijk wordt gemaakt door de moslimdeelnemers aan dit forum. Hoe komt dat? Zijn ze van jouw steun niet gediend? Bestaat de redelijke moslim wel, waar jij zo naar verlangt? Ooit zul je blij zijn dat er mensen zijn die begrijpen waar het werkelijk om gaat, dezelfde mensen die jij nu zit uit te schelden.

Doeschate
19-04-05, 17:05
Geplaatst door Ron Haleber
Benzakour heeft een heel boek geschreven ter verdediging van o.a. door jou onterecht aangevallen DAJJ - dus hij valt - als "triomfalist" óók - onder jouw felle kritiek! :verward:

Helaas geef je hier weer blijk van dom generaliseren. Benzakour mag Abou verdedigen zoveel hij wil, maar iemand die een prachtig gedicht van Gerard Reve naast zijn bed heeft hangen heeft sowieso mijn sympathie. Ook aan jou heb ik geen hekel, hoewel je Abou verdedigt. Natuurlijk zal ik jullie niet van een ondemocratische instelling beschuldigen, voorlopig. De wereld is iets genuanceerder dan jij denkt. Zelfs Abou wil ik niet van het debat uitsluiten, integendeel. Hij kan van groot belang zijn bij de bewustwording van de burger omtrent de onplezierige aspecten van de islam. Laat de rechter beslissen wie in strijd met onze grondwet denkt.

Xavier
19-04-05, 17:08
Geplaatst door Ron Haleber
Ik vind dit topic niet zo ontspoord. Benzakour ridiculiseert islam-bashers als jij en Xavier - zie hiervoor ook arbiter Taouanza.

Benzakour zal jou en Xavier wel als gestoorden zien en dus off-topic - het goed recht van een auteur!

:haha:

Je vleit me Ron...

Ron Haleber
20-04-05, 09:45
Geplaatst door Doeschate
Helaas geef je hier weer blijk van dom generaliseren. Benzakour mag Abou verdedigen zoveel hij wil, maar iemand die een prachtig gedicht van Gerard Reve naast zijn bed heeft hangen heeft sowieso mijn sympathie. Ook aan jou heb ik geen hekel, hoewel je Abou verdedigt. Natuurlijk zal ik jullie niet van een ondemocratische instelling beschuldigen, voorlopig. De wereld is iets genuanceerder dan jij denkt. Zelfs Abou wil ik niet van het debat uitsluiten, integendeel. Hij kan van groot belang zijn bij de bewustwording van de burger omtrent de onplezierige aspecten van de islam. Laat de rechter beslissen wie in strijd met onze grondwet denkt.

Nu ga je ook nog even op de emotionele toer over, om de discussie te ontwijken - er is dus geen touw meer aan vast te knopen. Dat jij al of niet een portret van Geert Wilders boven je bed hebt hangen, is geen argument.

Over wat generaliseren is, zou ik toch eindelijk eens het woordenboek raadplegen...

Ron Haleber
20-04-05, 10:02
Geplaatst door Doeschate
Ik slik niets van mijn kritiek in, en ik draai niet. Je pogingen om mijn mening dat Abou geen democraat is te koppelen aan mijn mening over de MDP is een goedkope truc. Dat zijn wat mij betreft verschillende zaken. Ik wist niet eens dat Abou erachter zit. Inhoudelijk gezien ben je beter op de hoogte dan ik, dat geef ik toe.


Het is geen "goedkope truc" DAJJ aan de MDP te koppelen... Maar het is dus wel onmogelijk om te debatteren met iemand die totaal niet weet waar hij het over heeft.




Als we de smadelijke nederlaag die de islamcritici geleden zouden hebben als onderwerp van deze topic nemen (daar heeft Benzakour het toch over?), dan stel ik daartegenover dat de kritiek op de islam nog maar net begonnen is. De christelijke partijen hebben hun aanvankelijke schroom laten vallen en zullen de islam op de korrel gaan nemen:
“Haci Karacaer was op die dag voor zijn doen nogal provocerend en liet snel de behoedzaamheid varen waarin hij doorgaans zijn boodschap verpakt. Zo hamerde hij op de islamitische wortels van Europa en toen Rouvoet deze ontkende nam Karacaer geen blad meer voor de mond:
,,Natuurlijk heeft Europa islamitische wortels. Sterker nog: Europa heeft helemaal géén joods-christelijke wortels. Die hebben wij jullie gegeven.'' Tja. Nog explosiever werd het onderwerpen van het confessionele onderwijs. Karacaer opperde dat christelijke scholen met in de grote steden een meerderheid aan moslimse leerlingen 'van kleur zouden moeten verschieten', dus islamitisch zouden moeten worden. Karacaer: ,,Maar André, als je wordt ingehaald door de feiten, door een demografische ontwikkeling, dan kun je als schoolbestuur je evangelische missie toch niet volhouden? (...) Ik durf nog te stellen dat de christelijke identiteit van die scholen geen ene moer voorstelt.''

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/columnisten/artikelen/1113285397213.html

Jammer, tot nu toe dacht ik dat Karacaer een redelijke figuur was.


Karacaer scoort m.i. een duidelijk punt. Een school dient zijn curriculum en grondslag aan te passen aan leerlingen en ouders. Daar is niks mis mee! Anders wordt je een dynosaurus...

Karacaer prikt gewoon door de schijnheiligheid van de bijzondere scholen heen. Overigens verdraait Ephimenco de woorden van mensen in zijn zogenaamd verslag- hij is duidelijk bevooroordeeld als altijd...



Over de mythe van "onze joods-christelijke wortels" verwijs ik je naar mn oude discussies - ook samen met Simon en Lennart - met de prikker Jaja.



Islamkritiek brengt bepaalde moslims ertoe hun ware aard te laten zien, zoals al die jongeren die erdoor radicaliseren. Daarom moet de islamkritiek verhevigd worden, we hebben niets aan leugenachtige hypocrieten die een dubbele agenda hebben. Er moet in het debat afgerekend worden met iedereen die streeft naar een theocratie, moslim of christen.

Heb je die topics over het darwinisme gelezen? Dan zou jij toch wakker moeten worden. Jij doet me vaak denken aan Don Quichote, als ik zie hoe je belachelijk wordt gemaakt door de moslimdeelnemers aan dit forum. Hoe komt dat? Zijn ze van jouw steun niet gediend? Bestaat de redelijke moslim wel, waar jij zo naar verlangt? Ooit zul je blij zijn dat er mensen zijn die begrijpen waar het werkelijk om gaat, dezelfde mensen die jij nu zit uit te schelden.

Ik wil best aannemen dat jij veel over Darwin weet, enkel blijkt het nergens uit...

Maar jouw eis me uit te spreken over het creationisme negeer ik. Die topics lees ik echt niet. Dat is discussie van de crazy USA-Bible-belt. Dat moslims dat naäpen tekent hun gebrek aan ontwikkeling - zie Staphorst en de NL-Koran-belt... :mad:


Over mijn kritiek op de moslimprikkers: die spoort geheel met die van Maarten. Lees daarover onze lappen tekst van de afgelopen drie jaar! :zwaai:

Ron Haleber
20-04-05, 10:13
Verzoek ook namens Rabiah: "Abou" bestaat niet. Gebruik zijn naam Abou Jahjah.

wildeGeert
22-04-05, 12:21
Geplaatst door Ron Haleber
Dat jij al of niet een portret van Geert Wilders boven je bed hebt hangen, is geen argument.

Over wat generaliseren is, zou ik toch eindelijk eens het woordenboek raadplegen...
Je gooit alle critici van de islam op een hoop, dat noem ik generaliseren. Dat is een gevaarlijk spelletje. De bedreigingen tegen Wilders nemen toe; als jij mensen gelijk stelt aan Wilders, dan plaats je ze op een dodenlijst.

Ron Haleber
22-04-05, 14:31
Geplaatst door wildeGeert
Je gooit alle critici van de islam op een hoop, dat noem ik generaliseren. Dat is een gevaarlijk spelletje. De bedreigingen tegen Wilders nemen toe; als jij mensen gelijk stelt aan Wilders, dan plaats je ze op een dodenlijst.

Heer Geert, welkom! Dit is uw eerste post, dus u moet nog ff wennen.

Ik gooi zeker niet "alle critici van de islam op een hoop". Ik citeer voor 't gemak maar even uit een mailtje aan Maarten wiens teksten u goed moet bestuderen.

"Wat vond je van dat Topper over Benzakour? - met die Doesschate kan ik erg weinig leuks doen - die is zo monomaan. Of zag jij nog een opening? Wat kinderachtig hè dat ze steeds maar weer op Ayaan zitten te schelden - en dat is nou net het enige wijf in de 2e kamer die haar bek opentrekt over die gedumpten in Marokko... Maar ja we gaven ze al van katoen - dus lama...".

Als Doesschate al een portret van Wilders boven zn bed heeft hangen, plaatst hem dat evenmin als mij - wie hij een portret van DAJJ boven het bed zal toeschrijven - op een dodenlijst.

Ook DAJJ staat bij de salafisten te boek als gevaarlijke shi'ietische ketter, dus er is nog plaats genoeg op die lijst!

dicksr
22-04-05, 18:24
Geplaatst door Ron Haleber
Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein

Mohammed Benzakour stuurde mij de volgende column op - voor het laatste nummer van Contrast.

Hij beschrijft daarin op geestige wijze de dwaalridders die ten strijde trekken tegen de als draken veronderstelde moslims.


Don Quichotjes van marsepein

Er zijn momenten dat je je afvraagt of iets toeval is of niet.
In onze tijden, waarin oproepen tot historisch bewustzijn dagelijkse kost zijn, en je pas salonfähig bent als je de sterfdag weet van de gebroeders Johan en Cornelis De Witt, mag wereldliteratuur niet ontbreken. Dus ook niet Don Quichot.


Absoluut mee eens!


Geplaatst door Ron Haleber
[I][B]Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein
De ridder van de Mancha is de geschiedenis ingegaan als de zonderlinge, lachwekkende, droevige, meelijwekkende maar vooral onnozele hals die zo rijkelijk door slagen werd getroffen. Als we aan hem denken zien we een magere, slungelige figuur op een zielig, uitgemergeld paard, gebogen neus, gestoken in een karikaturaal harnas met lans, ter zijde gestaan door zijn koddige maar trouwe schildknaap Sancho Panza. Wat zijn persoon ten diepste uitdrukt is die mateloze, onverwoestbare mix van lyriek en dramatiek die even plechtstatig als ziekelijk is. Zo ziekelijk dat hij achter iedere boom of struik een spook of vijand vermoedt, zelfs waar bomen noch struiken zijn. Spreekwoordelijk proefstuk is natuurlijk die scène waarin hij met ridderlijke kloekmoedigheid afstormt op een stel windmolens die hij aanziet voor reusachtige monsters met kwaad in de zin.


De karikatuur van de man die strijdt tegen windmolens, geeft de moed en volharding van de principiele strijder weer en het resultaat van zijn inspanningen omdat zijn strijd niet gehoord en gezien werd.
'Groot' is hierbij dat hij niet uit frustratie een aantal boeren afslachtte.


Geplaatst door Ron Haleber
[I][B]Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein
Nu, vier eeuwen later, kun je je afvragen of het toeval is dat voor deze beroemde gevechtsscène het meest stereotype merkteken van ons land is uitgekozen: de molen. Soms dichten we schrijvers te snel profetische gaven toe, maar als we dat op spoken jagende legertje ‘angsthandelaren’ (Geert Mak) aanschouwen dat ons vandaag omringt, mag Cervantes met trots de hand schudden van Nostradamus.


Gekozen is voor een aan de willekeur van een niet zijn eigen verantwoording willende of kunnende nemende bevolking, verbeeldt in windmolens. De vergelijking met de NL windmolens en het brakkige pamflet van MAK zijn gezocht en weinig ter zake doen. De link met Nostradamus is werkelijk een literaire vrijheid die kant nog wal raakt. In absolute termen spreken we over windmolens in dezelfde historie als waarin cervantes schreef. Daar zit dus geen enkel voorspellend vermogen in. Lulkoek dus!


Geplaatst door Ron Haleber
[I][B]Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein
In het 17e eeuwse Spanje bleken reuzenmonsters vredige wiekmolentjes, in de 21e eeuwse Holland zien we iets soortgelijks: 1. Abou Jahjah is niet de alom verfoeide ‘moslimterrorist’, maar gewoon een iets te intelligente moslimdemocraat; 2. de aan het kruis genagelde Abdul Jabbar van de Ven blijkt gewoon een grondwetminnende zeloot die modieus zei wat hij dacht; 3. de ‘discriminerende’ en ‘misogyne’ handjesweigerende imam blijkt een kloon van onze geliefde mediarabbijn Evers; 4. ‘Al Qaida kroonlid’ Samir A. mag rustig naar huis omdat weinig strafbaars op zijn kerfstok is aangetroffen; 5. de ‘van terreur en homofobie vergeven’ Al Tawheedmoskee is ontmaskerd als een normaal vredig godshuis. (let op: dit nieuws had ik zonder loep niet opgemerkt in de krant)


Opvallend bij deze zich van niet erg relevante vergelijkingen bedienende columnist is niet de karikatuur, maar de loochening van de werkelijkheid. Per definitie een diskwalificatie!

De auteur van de column blijkt niet anders dan een Pavlov allochtoon die alle registers opentrekt om kritiek te keren. Verdedigen door de verkeerde vergelijking te maken met de verkeerde schrijver op basis van halve feiten. Slachtoffer dus! Wat jammer! Weer eenallochtoon die zijn eigen verantwoording niet neemt en zijn frustratie een een vals offensief verpakt.


Geplaatst door Ron Haleber
[I][B]Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein

Dit laatste is interessant. Het OM moest na grondig onderzoek die hele Al Tawheed vrijpleiten; hun bibliotheek bleek niet vergeven van draken en bloeddorstige potenrammers, maar van lectuur die aanspoort tot godsvrucht en goede werken. Dit is komisch, want weet u het nog? Je kon de krant of tv niet bekijken of je werd bevangen door het claustrofobische gevoel dat het elk moment gigantisch homo’s kon gaan regenen. Dat zoals in de bizarre film Magnolia plotseling vette kikkers uit de hemel vielen, we in dit land, als we niet snel ingrepen, getrakteerd zullen worden op fikse flikkerbuien; pakketjes zondig vlees die vanaf hoge flats met het hoofd omlaag naar beneden worden gedonderd. Misschien heb ik iets gemist, maar ik heb evenveel homo’s naar beneden zien flikkeren als zwijnen parels in hun kont hebben.
Don Quichot dus, gereïncarneerd in de lage landen van de eenentwintigste eeuw.


De werkelijkheid is zoals altijd bij slachtoffers, anders: Een aantal gewraakte passages in de gewraakte literatuur dient verwijderd te worden.


Geplaatst door Ron Haleber
[I][B]Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein
Hoe is het met deze dwaze ridder afgelopen? Tragisch. Zijn naam werd al bij leve een spotnaam. Na vele tegenslagen en een onvervulde want ingebeelde liefde, keert de arme drommel berooid en ontgoocheld huiswaarts. IJlend op een kale sponde geeft hij ten slotte de geest. Zijn tot stervens toe aan hem verknochte metgezel Sancho barst neergeknield aan zijn bedstede in snikken uit.

Het trieste lot van de brakke collumnist beschreven.



Geplaatst door Ron Haleber
[I][B]Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein
Zal het ook zo treurig aflopen met onze Don Quichotjes? Zullen onze pathologische verlichtingsriddertjes ook eenzaam en ontgoocheld op een kaal bed eindigen? Vast niet. Onze riddertjes draaien - vóór zij goed en wel bij het oud vuil zijn bijgelegd - hun Duracel-kontjes dusdanig bij dat ze weer eindeloos lang kunnen mee tetteren. Zie maar hoe plotseling mild hun nieuwe toon klinkt, nu alsmaar duidelijk wordt hoe hopeloos leeg hun taal klonk. Zie hoe hun oude handelsmerk – gezwollen retoriek doorspekt met grove generalisaties – stiekem wordt ingeruild voor de nuance, vaak in bijzinnetjes. Zie hoe de bakens worden verzet, door zich bijvoorbeeld dapper af te keren van hun oude strijdmakker Geert Wilders. Alles onder het mom: wie niet van gedachte kan veranderen, heeft geen gedachten. Ja demagogen blijven het, goedschiks of kwaadschiks.


Van alle povere vergelijkingen die de auteur vergeefs maakt is dit wel de meest trieste. In dit citaat bouwt hij (typisch slachtoffer) alvast het ongelijk van zijn stellingen in.



Geplaatst door Ron Haleber
[I][B]Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein
Daarmee openbaart zich ook meteen hét grote verschil met de echte Don Quichot. Deze bleef tot op het sterfbed geloven in zijn idealen en dromen, hoe zot ook. Precies dat maakt hem zo echt, authentiek, en daarom zo minzaam. Onze don quichotjes niet; zij dragen een harnas, daarachter sappelt het marsepein.

Uiteindelijk enige kwaliteit bij de columnist, na veel woorden geeft hij het manco van zijn vergelijking aan. Eigenlijk schrijft hij: Sorry, wrong number!





Geplaatst door Ron Haleber
[I][B]Mohammed Benzakour: Don Quichotjes van marsepein
Ps. Als de wereld vergaat, vlucht ik naar Nederland; daar gebeurt alles 50 jaar later, zei Heine in een helder moment. Nu pas, bijna 30 jaar na dato, verschijnt de Nederlandse vertaling van misschien wel de belangwekkendste studie van de vorige eeuw: Oriëntalism van Edward Said. Mogelijk dat dit onze wijdverbreide donquichotterie verklaart…

Mohammed Benzakour

Eigenlijk zegt de columnist hier: Wat een prettige omgeving, hier open ze maar 50 jaar achter, waar ik vandaan kom was dat meer dan 500 jaar!

Ron Haleber
23-04-05, 08:27
Dicksr geeft een kritische tekstanalyse van de column van Benzakour



Geplaatst door dicksr


De karikatuur van de man die strijdt tegen windmolens, geeft de moed en volharding van de principiele strijder weer en het resultaat van zijn inspanningen omdat zijn strijd niet gehoord en gezien werd.
'Groot' is hierbij dat hij niet uit frustratie een aantal boeren afslachtte.

Gekozen is voor een aan de willekeur van een niet zijn eigen verantwoording willende of kunnende nemende bevolking, verbeeldt in windmolens. De vergelijking met de NL windmolens en het brakkige pamflet van MAK zijn gezocht en weinig ter zake doen. De link met Nostradamus is werkelijk een literaire vrijheid die kant nog wal raakt. In absolute termen spreken we over windmolens in dezelfde historie als waarin cervantes schreef. Daar zit dus geen enkel voorspellend vermogen in. Lulkoek dus!



Opvallend bij deze zich van niet erg relevante vergelijkingen bedienende columnist is niet de karikatuur, maar de loochening van de werkelijkheid. Per definitie een diskwalificatie!

De auteur van de column blijkt niet anders dan een Pavlov allochtoon die alle registers opentrekt om kritiek te keren. Verdedigen door de verkeerde vergelijking te maken met de verkeerde schrijver op basis van halve feiten. Slachtoffer dus! Wat jammer! Weer eenallochtoon die zijn eigen verantwoording niet neemt en zijn frustratie een een vals offensief verpakt.



De werkelijkheid is zoals altijd bij slachtoffers, anders: Een aantal gewraakte passages in de gewraakte literatuur dient verwijderd te worden.



Het trieste lot van de brakke collumnist beschreven. Van alle povere vergelijkingen die de auteur vergeefs maakt is dit wel de meest trieste. In dit citaat bouwt hij (typisch slachtoffer) alvast het ongelijk van zijn stellingen in... Uiteindelijk enige kwaliteit bij de columnist, na veel woorden geeft hij het manco van zijn vergelijking aan. Eigenlijk schrijft hij: Sorry, wrong number!


Eigenlijk zegt de columnist hier: Wat een prettige omgeving dat Nederland, hier open ze maar 50 jaar achter, waar ik vandaan kom was dat meer dan 500 jaar!

Benzakours wapen 'sarkasme en ironie' op dit forum


Dicksr, ik merk nu toch duidelijk dat ook jij uit het onderwijs stamt. En dus teksten onbarmhartig op hun inhoud beoordeelt. :wow:


Ikzelf vond Benzakours column een aardige pastisch en op zich erg origineel om erudiet de klassieke parodie van Cervantes op te pakken. Om dus verleid door het Hollandse beeld van de windmolens de strijd van de aan bijziendheid lijdende ridder toe te passen op de demonisering waarmee veel wetenschappers als Philipse en Ellian de islam en moslims benaderen.

Te weinig wordt die demonisering gerelativeerd. Het pamflet van Geert Mak ging op zn beurt de demoniseerders demoniseren nota bene vanuit Goebbels - dus dat ligt bij mij ook onder in de prullebak.

De Hollandse discussie over moslims is dus zo loodzwaar en Calvinistisch dat humor en sarkasme als van Benzakour door mij met grote vreugde wordt verwelkomd! :p





Ook op dit forum is ironie een zeldzaam goed dat niet gewaardeerd wordt. Het op zich al met humor en sarkasme benaderen van religie wordt als blasfemisch ervaren.

Eigenlijk worden ironie en sarkasme hier als wapen dus volstrekt niet begrepen. Als wapen bedient men zich van schelden en beledigen van de persoon die zich sarkastisch uit. Juist ook de autochtone dames en heren hier nemen zichzelf - net als de moslims - geweldig au serieux...

Vandaar dat er ook vanuit de moslims hier eigenlijk niemand op Benzakours column heeft gereageerd, ook al gebruikt Benzakour die wapens polemisch in omgekeerde richting ter vedediging van moslims!


Mijzelf wordt mijn ironie en sarkasme als van iemand met de meest kwade bedoelingen geduid. Mods als Taouanza wantrouwen dat dan ook ten sterkste en zeggen: "pas op, let maar op, die Ron laat heus wel zijn ware gezicht zien".

Je zit op dit forum namelijk tussen twee fronten waarbij men je dwingt te kiezen: je kiest vóór de Marokkanen en doe je dat niet, dan ben je dus tégen ze. Een derde wordt niet getolereerd. Mars, Wide-O e.a. kiezen duidelijk vóór en dan wordt je in dank aanvaard - wat voor onzin je ook verder uitkraamt...! :hihi:

De enige Marokkaan op dit forum die humor en sarkasme gebruikt - en nog effectief ook - is Orakel . Hij zou in staat zijn stukken voor een krant te schrijven en ik heb hem dan ook wel ongevraagd porren in de rug gegeven. Maar hij acht zich daartoe 'nog niet rijp'... Ik ben bang dat hij de bui al ziet hangen bij zijn geloofsgenoten wanneer hij zich daar aan waagt... :denk:




Per slot van rekening - ondanks mijn sympathie voor de idee en de opzet van het stuk - geef ik je dus in je onbarmhartige tekst-analyse gelijk. Ik hoop dat veel mensen hem zullen lezen. Met name de jongeren die in het onderwijs zelf teksten moeten schrijven, kunnen er hun voordeel mee doen! :student:




Ik besluit met je te verwijzen naar onze vriend Maarten die ook nimmer een blad voor de mond neemt. Ook hij pakt zonder scrupules het middeleeuws gietijzeren harnas aan, waarin onze trotse moslimridders en hun jonkvrouwen hoog te paard gezeten hier hun strijd tegen het verderflijk Ongeloof voeren.

Een licht stootje van Maartens humor en sarkasme doet ze met harnas en al van hun paard af flikkeren... :dood:

Zie hiervoor vanaf pag.5 :http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=136783&perpage=15&display=&pagenumber=5

Maarten
23-04-05, 14:56
De prooi is daar, onmiskenbaar. Maar schiet Benzakour wel raak? Dat is de vraag!

De metafoor van de Don Quichotte-figuur dringt zich al jaren op, als het gaat om politici of commentatoren over Islam/moslims/terrorisme. Dat is niet nieuw, en geen uitvinding van Benzakour. Ze zijn er echt zat, de Don Quichottes, de moralisten, die uit angst voor verval van normen en waarden nauwelijks nog echt naar de praktijk kijken, de common sense verliezen, en zich beperken tot allerlei inadequate angstkreten. Dat soort moralisten heeft misschien wel gelijk waar het de moraal of de angsten betreft, maar faalt vervolgens geheel waar het een adequate oplossing betreft. Als heelmeester zijn ze vaak erger dan de kwaal.

Het heeft gestikt van de politici van dit kaliber. Hoogtepunt van de stommiteiten waren alle gevallen, waarbij een groep flink aangevallen werd, terwijl je voor de oplossing in feite de vrijwillige medewerking van die groep nodig hebt. Die willen dan natuurlijk niet meer. Hier zijn hopen voorbeelden van. Duurde jaren voor dat lampje ging branden.

Maar is Benzakour hier niet zelf een beetje een Don Quichotte? Ik snap zijn gedrevenheid en zijn optiek voor dit stuk natuurlijk precies, want daar is aanleiding zat voor. Maar kan het zijn, dat hij door de aanblik van die prooi zo enthousiast geworden is, dat hij in zijn overmoed mis schiet? In feite toont zijn stuk vooral aan, dat de Nederlandse rechtsstaat blijkbaar de druk van de publieke opinie kan weerstaan, meer niet. Blijkbaar heeft het recht gewoon zijn loop, ondanks de stevige voorgeprogrammeerdheid, dat de foute jongens nu gepakt waren.

In feite is deze boodschap vooral van nut voor die Fundies om wie het hier gaat, die zich vooral mogen afvragen, of dit soort kwaliteit ook in een Islamitische Heilstaat gerealiseerd kan worden, en welke waarborgen ze daar voor denken aan te dragen. De Nederlandse rechtsstaat heeft er namelijk een heleboel, en dat heeft klaarblijkelijk resultaten.

Maar verder? Vrijspraken bewijzen geen onschuld, en al helemaal niet dat er geen problemen zijn. Niets aan het handje? Er zijn genoeg geluiden waaruit blijkt dat er wél wat aan het handje is. Alleen is niet duidelijk wat, hoeveel, en bij wie. Benzakour maakt eigenlijk het Don Quichotte-gedrag niet duidelijk, met name omdat juist in alle gevallen van concrete vervolging alle politici hun mond er over houden, om de rechter niet voor de voeten te lopen. Juist in die gevallen vallen de Don Quichottes niet aan. Wat is het dan precies waar Benzakour hier tegen vecht? Toch een beetje tegen het tumult van de windmolens?
Jammer! Je voelt wel aan dat hij ergens gelijk heeft. Dat kan niet missen bij dit. Maar dat doet ie wel! Hij heeft het vizier niet helemaal scherp, hoewel hij wel gelijk heeft dat menig politicus inmiddels een beschaamde toon lager zingt. Maar de overtuiging dat de problemen er in feite niet zijn, die is er zeker niet. Daarom bewijst Benzakour in feite het Don Quichotte-gehalte van de politici ook niet. Niet met dit.

Benzakour moet scherper worden, vind ik. Ik was nooit zo kapot van 'm. Hij lijkt te snel tevreden met zijn analyses, en schrijft er dan vaak een erg goed geschreven brei omheen. Ook dit stuk is prachtig. Maar in de kern moeten de dingen beter kloppen.. Maar ik geef hem graag mee, dat je tegenwoordig al bijna rechten gestudeerd moet hebben, gewoon om de structuren van de dingen goed te zien, en om tot echt goede analyses van veel dingen te komen.

Maarten
23-04-05, 15:20
Geplaatst door Ron Haleber

Jonkvrouwen? Heb je er nog eentje over dan? Ik heb geloof ik dringend een nieuwe nodig, die ik van afstand kan aanbidden, anders krijg ik dat roest van mijn harnas niet meer voortgesleept. Of je krijgt je lans niet meer goed gericht. Of Sancho gaat aan je twijfelen.

En orakel? Die is vooral reden om Overijssel nog even niet af te koppelen en cadeau te doen aan Letland of zoiets. Maar dan moet ie de kranten wel blijven verpletteren met goede stukken enzo. Misschien moeten we hem gaan beledigen met dat ie als Marokkaan te lui is of zoiets. Of dat ie als half-afrikaan toch maar blijft hangen of zo. Wat sarren, dat kan best werken. Is ie met die Arabische genen sowieso niet gedoemd te mislukken trouwens? :hihi: