PDA

Bekijk Volledige Versie : Toenemende focus op financieel, technologisch en ook wetenschappelijk succes



Ins
16-04-05, 12:30
Hebben jullie ook het gevoel dat dingen uit de hand lopen. Nog nooit is zoveel aandacht gehecht aan geld, economie en een exponentiële uitbreiding hiervan. Het lijkt wel of mensen voor niets anders meer opstaan dan voor technologische vooruitgang, winstbejag, etc. Waar gaan we toch naartoe? We maken zoveel machines die ons ook nog eens zodanig obsederen dat we op de duur zelf machines worden. Persoonlijke sfeer en een degelijk privé-leven wordt letterlijk steeds meer op de achtergrond gedrukt en weldra bestaan ze niet meer. De mens zal in een robot veranderd zijn die zichzelf 's morgens op ON zet en 's avonds op OFF. :cheefbek:

Wizdom
16-04-05, 12:58
Dat heb je goed gezien.... Dat zijn de 'zegeningen' van het liberalisme, atheisme en evolutionisme... Die leggen nadruk op de technologische, commerciele en financiele concentratie van welvaart (niet de verdeling uiteraard) ongeacht de uitwerking op de sociale verhoudingen...

Xavier
16-04-05, 13:05
Geplaatst door Wizdom
Dat heb je goed gezien.... Dat zijn de 'zegeningen' van het liberalisme, atheisme en evolutionisme... Die leggen nadruk op de technologische, commerciele en financiele concentratie van welvaart (niet de verdeling uiteraard) ongeacht de uitwerking op de sociale verhoudingen...

Met alle respect, maar wat doe je hier dan nog?

Zelf was ik een aantal jaren geleden ook Nederland-moe, toen ben ik ook vertrokken.

Wizdom
16-04-05, 13:08
Geplaatst door Xavier
Met alle respect, maar wat doe je hier dan nog?

Zelf was ik een aantal jaren geleden ook Nederland-moe, toen ben ik ook vertrokken.

De shit helpen opruimen totdat ik merk dat het totaal geen zin meer heeft...

Xavier
16-04-05, 13:10
Geplaatst door Wizdom
De shit helpen opruimen totdat ik merk dat het totaal geen zin meer heeft...

Ah, dus er is toch iets wat je aan Nederland de moeite waard vind.

Vertel eens, wat is dat dan?

Mischien lucht dat op, iets positiefs over dit land zeggen. Is beter dan al die zwartgalligheid. :hardlach:

Ontopic:

Zelf heb ik er geen enkel probleem mee, als de ultieme consequentie zou zijn, dat de mens zichzelf gaat modificeren.

Wizdom
16-04-05, 13:15
Geplaatst door Xavier
Ah, dus er is toch iets wat je aan Nederland de moeite waard vind.

Vertel eens, wat is dat dan?

Mischien lucht dat op, iets positiefs over dit land zeggen. Is beter dan al die zwartgalligheid. :hardlach:

Ontopic:

Zelf heb ik er geen enkel probleem mee, als de ultieme consequentie zou zijn, dat de mens zichzelf gaat modificeren.

De sfeer tot pak hem beet Pim Fortuyn... Daarna heeft 'De Pest' zich in het land verspreid....

Bofko
16-04-05, 17:02
Geplaatst door Xavier
Met alle respect, maar wat doe je hier dan nog?

Zelf was ik een aantal jaren geleden ook Nederland-moe, toen ben ik ook vertrokken.

:rolleyes: Ik heb wat vragen. Waarom en waar naar toe ? En hoe keek je toe en nu tegen Nederland aan ?

Xavier
16-04-05, 17:30
Geplaatst door Bofko
:rolleyes: Ik heb wat vragen. Waarom en waar naar toe ? En hoe keek je toe en nu tegen Nederland aan ?

Het was een combinatie van factoren.

Mijn innerlijke onrust. De kans om aan een (prestigeuze) buitenlandse universiteit verder te studeren. Problemen in de familie. Een liefde in dat land, want alleen zou ik nooit zijn gegaan.

En dus ook die walging voor de Nederlandse volksaard. Tijdens mijn verhuizing had iemand mij aangegeven bij de milieu-politie, omdat ik de deuren open hield met vuilniszakken. Toen vond ik dat echt heel typerend.

Maar nu - inmiddels wat ouder en wijzer - weet ik dat het in de meeste andere landen NOG slechter is. Al met al kwam ik na dat studiejaar al weer terug.

Ins
16-04-05, 20:52
Ik denk niet dat je aan deze trend kan ontsnappen, het is wereldwijd en zet zich iedere dag meer voort. Het is om gek van te worden.

Simon
16-04-05, 21:02
Geplaatst door Ins
Ik denk niet dat je aan deze trend kan ontsnappen, het is wereldwijd en zet zich iedere dag meer voort. Het is om gek van te worden.

Ach dat riepen ze 2000 jaar geleden al ...

mark61
17-04-05, 02:12
Geplaatst door Ins
Ik denk niet dat je aan deze trend kan ontsnappen, het is wereldwijd en zet zich iedere dag meer voort. Het is om gek van te worden.

Als je nou s begint met je pc het raam uit te pleuren. :)

Ins
12-05-05, 19:19
Geplaatst door Simon
Ach dat riepen ze 2000 jaar geleden al ...

Maakt het niet acceptabeler.

Tomas
12-05-05, 19:24
Ik mis juist de status die technologie had in de jaren 60 en 70. Sindsdien hebben de managers (teiltje!) het voor 't zeggen en is de vooruitgang minimaal.

barfly
12-05-05, 22:45
Ik ken een hoop mensen die het geweldig vinden om 80 uur in de week te werken en niets liever willen. Die mensen zien dat als een nuttige besteding van hun leven. Ikzelf ben van mening dat werk een noodzakelijk kwaad is, ik zou zonder werk veel meer tijd hebben om alle technische vooruitgang lekker uit te proberen hoe complexer hoe beter...

kaasinator
12-05-05, 23:02
Geplaatst door barfly
Ik ken een hoop mensen die het geweldig vinden om 80 uur in de week te werken en niets liever willen. Die mensen zien dat als een nuttige besteding van hun leven. Ikzelf ben van mening dat werk een noodzakelijk kwaad is, ik zou zonder werk veel meer tijd hebben om alle technische vooruitgang lekker uit te proberen hoe complexer hoe beter...

Zonder technologie zouden we ook zo'n prachtig plaatje van Smit moeten missen en dat zou toch erg jammer zijn.


Ik wordt juist een beetje ziek van die techniekfobie die in bepaalde kringen op dit moment als modeverschijnsel de ronde doet.

Ok, zetten we de klok dertig jaar terug:



Geen Internet dus zeg maar dag met je handje tegen maroc.nl

6 zenders op je TV: NL1, NL2, BRT, RTBF en twee Duitslanden

Een zuipschuitende milieuvervuilende auto die niet harder gaat dan 130

Onvruchtbaar? Jammer, geen kinderen

Voedselveiligheid? Ja..eeeeeeeehhh

Luchtvervuiling? Dat zouden we eens moeten meten....

Met het vliegtuig op vakantie? Zelfs voor een gemiddelde Gooibewoner een pittige uitgave

Kindermishandeling: Ja daar hoor je wel eens wat over, verder kweenie.

AIDS: Moet nog bekend worden, zo ook een succesvolle behandeling, maar dat was jaaaaren later.

barfly
12-05-05, 23:12
Geplaatst door kaasinator
Zonder technologie zouden we ook zo'n prachtig plaatje van Smit moeten missen en dat zou toch erg jammer zijn.


Ik wordt juist een beetje ziek van die techniekfobie die in bepaalde kringen op dit moment als modeverschijnsel de ronde doet.

Ok, zetten we de klok dertig jaar terug:



Geen Internet dus zeg maar dag met je handje tegen maroc.nl

6 zenders op je TV: NL1, NL2, BRT, RTBF en twee Duitslanden

Een zuipschuitende milieuvervuilende auto die niet harder gaat dan 130

Onvruchtbaar? Jammer, geen kinderen

Voedselveiligheid? Ja..eeeeeeeehhh

Luchtvervuiling? Dat zouden we eens moeten meten....

Met het vliegtuig op vakantie? Zelfs voor een gemiddelde Gooibewoner een pittige uitgave

Kindermishandeling: Ja daar hoor je wel eens wat over, verder kweenie.

AIDS: Moet nog bekend worden, zo ook een succesvolle behandeling, maar dat was jaaaaren later.

Vooral mensen die er eer in stellen om niet technisch te zijn, komt me bekend voor. Onbegrijpelijk is dat. Je kunt er toch niet oprecht blij mee zijn dat je niet weet hoe je een band moet verwisselen...?

kaasinator
12-05-05, 23:25
Geplaatst door barfly
Vooral mensen die er eer in stellen om niet technisch te zijn, komt me bekend voor. Onbegrijpelijk is dat. Je kunt er toch niet oprecht blij mee zijn dat je niet weet hoe je een band moet verwisselen...?

Yep. Over van alles zeiken dat ie te ingewikkeld is, dat ze niet zo maar een instructieboekje gaan zitten lezen (even vergeten dat ze hun rijbewijs ook niet na twee lessen hebben gehaald) en dat de hele stad vergalt wordt door steeds meer van die stinkende ronkende dingen. Maar er mag geen tram voor de deur, de bus stinkt ook al en de trein maakt lawaai. Oftewel, ga maar lekker lopen naar je werk. Kan best, om 04:30 je bed uit en hopen dat het niet regent...

barfly
13-05-05, 01:05
Geplaatst door kaasinator
Yep. Over van alles zeiken dat ie te ingewikkeld is, dat ze niet zo maar een instructieboekje gaan zitten lezen (even vergeten dat ze hun rijbewijs ook niet na twee lessen hebben gehaald) en dat de hele stad vergalt wordt door steeds meer van die stinkende ronkende dingen. Maar er mag geen tram voor de deur, de bus stinkt ook al en de trein maakt lawaai. Oftewel, ga maar lekker lopen naar je werk. Kan best, om 04:30 je bed uit en hopen dat het niet regent...

Je bent de vakantiehordes vergeten die 2 a'3 keer per jaar een vliegtuig nemen naar verre oorden en de rest van het jaar naast hun drukke banen in een anti Schiphol comité zitten omdat er godbetere vliegtuigen over hun woonstee vliegen.

mark61
13-05-05, 01:20
Geplaatst door barfly
Je bent de vakantiehordes vergeten die 2 a'3 keer per jaar een vliegtuig nemen naar verre oorden en de rest van het jaar naast hun drukke banen in een anti Schiphol comité zitten omdat er godbetere vliegtuigen over hun woonstee vliegen.

nimby for short.

barfly
13-05-05, 01:22
Geplaatst door mark61
nimby for short.

Idd, die afkorting is treffend.

Ins
13-05-05, 09:34
Ik denk dat jullie het punt missen.

salinger
13-05-05, 10:43
Geplaatst door Ins
Hebben jullie ook het gevoel dat dingen uit de hand lopen. Nog nooit is zoveel aandacht gehecht aan geld, economie en een exponentiële uitbreiding hiervan. Het lijkt wel of mensen voor niets anders meer opstaan dan voor technologische vooruitgang, winstbejag, etc. Waar gaan we toch naartoe? We maken zoveel machines die ons ook nog eens zodanig obsederen dat we op de duur zelf machines worden. Persoonlijke sfeer en een degelijk privé-leven wordt letterlijk steeds meer op de achtergrond gedrukt en weldra bestaan ze niet meer. De mens zal in een robot veranderd zijn die zichzelf 's morgens op ON zet en 's avonds op OFF. :cheefbek:


Welnee, technologie is op dit moment onmisbaar. Hoe denk je dat alle miljarden mensen gevoed moeten worden zonder technologie, hoeveel oude mensen meteen zouden sterven zonder technologie? De maatschappij zou ineenklappen zonder alle techniek, direkt, en mensen zouden, lekker ouderwets, elkaar gewoon weer het hoofd inslaan voor voedsel en onderdak.

Hoe denk je dat vroeger de mensen leefden? Als werkelijk mens?

Zonder die mensen die zich nu uit de naad werken voor winstbejag en voor god weet wat allemaal, zou de economie er niet op beteren, en ik hoef je niet te vertellen hoe gezellig een land wordt die in een economische crisis zit.

Ins
13-05-05, 11:04
Geplaatst door salinger
Welnee, technologie is op dit moment onmisbaar. Hoe denk je dat alle miljarden mensen gevoed moeten worden zonder technologie, hoeveel oude mensen meteen zouden sterven zonder technologie? De maatschappij zou ineenklappen zonder alle techniek, direkt, en mensen zouden, lekker ouderwets, elkaar gewoon weer het hoofd inslaan voor voedsel en onderdak.

Hoe denk je dat vroeger de mensen leefden? Als werkelijk mens?

Zonder die mensen die zich nu uit de naad werken voor winstbejag en voor god weet wat allemaal, zou de economie er niet op beteren, en ik hoef je niet te vertellen hoe gezellig een land wordt die in een economische crisis zit.


Iedereen mist het punt: natuurlijk is technologie niet slecht, natuurlijk is wetenschappelijk succes niet slecht,...Ben jij echt gelukkig in deze kapitalistische wereld?

salinger
13-05-05, 11:27
Geplaatst door Ins
Iedereen mist het punt: natuurlijk is technologie niet slecht, natuurlijk is wetenschappelijk succes niet slecht,...Ben jij echt gelukkig in deze kapitalistische wereld?

ik ga er niet vanuit, dat ik - gegeven alle nadelen van een niet-kapitalistische wereld - per definitie gelukkiger zou zijn.

Ik zou een grotere kans hebben om ongelukkig te zijn in een niet-kapitalistische wereld, ja daar ga ik wel van uit. Volgens mij ben ik t.o.v het verleden en andere landen, gezegend om nu in Nederland te leven - ik ben geen slaaf, geen werker in het veen, ik ben niet opgejaagd door rovers, heb geen kinderen zien sterven, geen oorlog, geen honger, geen onderdrukking vanwege godsdienst, huidskleur, sexuele geaardheid, geen corruptie, geen tirannie, geen communistische staatspartij, etc.

het is misschien wat slechter geworden dan een paar jaar geleden (persoonlijk klonk mij de hippie tijd als de beste tijd ooit toe, maar toen was ik er nog niet), en het zal allemaal nog wel slechter worden - maar het is nog steeds zo slecht nog niet.

duende
13-05-05, 13:10
Geplaatst door Wizdom
De shit helpen opruimen totdat ik merk dat het totaal geen zin meer heeft...
Ik voel me een stuk beter nu ik weet dat jij de boel komt redden. :hihi: