PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlaamse scholen / Die pets was verdiend



Xavier
16-04-05, 13:01
Vlaamse scholen / Die pets was verdiend
door Wendy Janssen
2005-04-16

Ouders willen een school die past bij hun stijl van opvoeden. Maar die stijl kan zeer verschillen. Daarom rijdt moeder Erika Ferwerda uren om haar zoon op een Iederwijs-school af te leveren, waar iedere mening telt. Maar om dezelfde reden zweren Frans en Maliët Martens bij een Vlaamse basisschool, waar juist tucht regeert. Twee reportages.

Stiptheid, discipline en prestatiedrang: de Nederlanders Frans en Maliët Martens vinden het belangrijke kwaliteiten die een school hun zes kinderen 'op een liefdevolle manier' moet bijbrengen. Het Nederlandse onderwijs vinden ze veel te slap. Ze sturen hun kroost daarom naar De Zonnebloem, een katholieke school net over de grens in België.

Ook thuis, in het gezin-Martens uit Koewacht (Zeeuws-Vlaanderen) heerst duidelijk discipline. Als vader praat, is de rest stil. Ze mogen alleen wat vertellen als hij hun een beurt geeft. ,,Ik heb niet het idee dat de kinderen ongelukkiger worden van discipline. Ik zie zes vrolijke kinderen die gezag hebben voor degene die boven hen staan.''

Steeds meer Nederlandse ouders sturen hun kinderen naar België op school. Van de vijftien leerlingen uit het vierde leerjaar (groep zes in Nederland) van De Zonnebloem komen zes kinderen uit Nederland. In de kleuterklassen is het percentage nog veel hoger, maar dat komt vooral doordat deze ouders gebruikmaken van de gratis 'kinderopvang'. In België mogen kinderen namelijk vanaf tweeënhalf jaar naar school. Zodra de kinderen voor de Nederlandse wet leerplichtig zijn, sturen de ouders ze weer in Nederland naar school. Maar er blijven steeds meer kinderen op Belgische scholen.

Vanaf de binnenplaats van De Zonnebloem klinken vrolijke kinderstemmen, leerlingen spelen en rennen door elkaar heen. Tot zover geen verschil met een willekeurige Nederlandse school. Dat verandert zodra de bel gaat. Bij de eerste bel snellen de 9-jarige tweeling Petrus en Jozef Martens naar 'hun' rij. Stippen op de grond geven de plaats aan waar ze zich moeten opstellen. Zodra de tweede bel klinkt staat iedereen netjes twee aan twee in de rij. Als de laatste bel rinkelt wordt het muisstil op het schoolplein. Een voor een vertrekken de rijen, geluidloos.

Voordat ze plaats nemen, blijven ze achter hun stoelen staan. Pas als juffrouw Marina een teken geeft, gaan de kinderen van het vierde leerjaar aan hun tafeltjes zitten. De rekenboeken komen te voorschijn. Stilletjes beginnen Petrus en Jozef aan de lange bladzijden sommen. ,,Ik denk dat we in België harder werken'', zegt Jozef.

De kinderen op Belgische scholen wordt gezag aangeleerd voor hun leerkracht. Ze moeten haar aanspreken met u en vooral doen wat ze zegt. ,,Ik heb gehoord van een leerkracht in Terneuzen die een vervelende jongen een pets gaf. De school wilde die leraar ontslaan. Als je in België een pets krijgt van de leraar, zul je het wel verdiend hebben. Je hebt zelfs kans dat je er twee bij krijgt, een van de directeur en een van je vader'', aldus Frans.

,,Als je hoort wat de Nederlandse kinderen soms tegen hun leerkracht zeggen. Vreselijk, ze schelden ze soms gewoon uit'', Maliët gruwelt bij het idee.

De Belgische scholieren leren al vroeg wat stiptheid en netheid is. Vanaf het eerste leerjaar krijgen de kinderen iedere dag een agenda mee. Petrus laat die van hem zien. Overzichtelijk staat er wat hij die week moet leren of mee moet nemen. De ouders zetten hun handtekening als alles gedaan is.

,,O wee als de agenda vergeten is af te tekenen, dan krijgen de leerlingen een minstreepje. Dat komt niet op het rapport, maar bij teveel minpunten wordt de leerling er wel op aangesproken'', vertelt moeder.

De scholieren kunnen ook pluspunten verdienen. Jozef komt er ineens achter dat hij vandaag eigenlijk een kadootje had mogen uitzoeken. Als de leerlingen een dag 'braaf' zijn geweest, krijgen ze een punt. Na veertig punten mogen ze een klein presentje uitzoeken. ,,Ik merk dat Petrus en Jozef daar echt op gebrand zijn. De spanning neemt toe zodra ze bijna bij de veertig punten zijn,'' zegt Maliët.

Ondertussen wordt zoon Ruben terechtgewezen. Hij heeft een slecht cijfer voor Frans gehaald. Dat moet beter, vindt z'n vader. Ook in het Belgische onderwijs wordt veel nadruk gelegd op presteren. ,,Een klasgenootje krijgt extra les in lezen van juf Marina, omdat hij een zeven had. Hij is niet zo goed in lezen'', vertelt Jozef aan zijn vader.

Op de rapporten staat ook het klasgemiddelde afgedrukt. Kinderen worden voortdurend geprest om beter dan de rest te zijn. ,,Bij mijn vorige rapport zat ik veel hoger dan het klasgemiddelde'', vertelt Jozef trots. ,,Ja, mijn zoons zijn slimme jongens'', glundert Frans.

Er wordt weinig met computers gewerkt. Eens in de maand mogen de leerlingen er op werken om bijvoorbeeld tafels te oefenen. ,,Maar dan hebben we het al van de juf geleerd. Op de computer oefenen we alleen maar'', vertelt Petrus. ,,Heel soms mogen we een spelletje doen op de computer'', vult Jozef zijn broer aan.

Frans en Maliët vinden het belangrijk dat hun kinderen goede banen in de buurt krijgen, zodat ze in Koewacht of omgeving blijven wonen. Zelfs al was de universiteit van Amsterdam de beste in de wereld, dan nog mochten de kinderen Martens daar niet heen. ,,Als de kinderen alle kanten op vliegen, krijg je alleen maar rotzooi. Ik wil ze bij mij in de buurt houden'', zegt Frans stellig.

Dat is ook een reden dat ze hun kinderen in België naar school sturen. Zo kunnen ze daar ook aan de slag. Zonder Belgische diploma's is het vrijwel onmogelijk om in België vervolgonderwijs te volgen of een baan te vinden. Omgekeerd willen de Nederlandse bedrijven maar wat graag Belgen in dienst nemen. ,,Op de Belgische scholen leren ze nog gedegen vakwerk. Daar leren ze wat werken is,'' aldus Frans.

Het Belgische onderwijs heeft echter ook nadelen, erkent Frans. ,,Er heerst een hele sterke hiërarchie, die je ook in het bedrijfsleven tegenkomt. De baas heeft het voor het zeggen en de onderdanen moeten doen wat hij zegt, die hebben geen inbreng.''

Voor de familie Martens is het Belgische onderwijs het beste wat er is. ,,Maar je moet vanaf het eerste leerjaar onderwijs in België volgen, anders wen je nooit aan de stiptheid en discipline.''


Bron: trouw.nl (http://www.trouw.nl/opvoedingenonderwijs/artikelen/1113542415939.html)

Xavier
16-04-05, 13:04
Uit internationaal onderzoek blijkt keer op keer dat het Nederlandse onderwijs bij de top zit, en minstens net zo goed is als het Vlaamse.

Verder zie ik in die tucht alleen maar nadelen. Vlamingen zijn niet voor niets initiatiefloze, en oncreatieve robots.

Juliette
16-04-05, 17:14
Geplaatst door Xavier
Uit internationaal onderzoek blijkt keer op keer dat het Nederlandse onderwijs bij de top zit, en minstens net zo goed is als het Vlaamse.

Verder zie ik in die tucht alleen maar nadelen. Vlamingen zijn niet voor niets initiatiefloze, en oncreatieve robots.

:lol: De kenner spreekt.

Wide-O
16-04-05, 19:43
Geplaatst door Xavier
Uit internationaal onderzoek blijkt keer op keer dat het Nederlandse onderwijs bij de top zit, en minstens net zo goed is als het Vlaamse.

Verder zie ik in die tucht alleen maar nadelen. Vlamingen zijn niet voor niets initiatiefloze, en oncreatieve robots.

En zo laat ieder weer z'n ware gezicht zien, ongeacht het aantal nicks :)

Enfin, jij als wetenschapper... wil je mij eens uitleggen waarom het onderwijs in België slechter zou zijn ? Ben heel benieuwd.

Xavier
16-04-05, 19:51
Geplaatst door Wide-O
En zo laat ieder weer z'n ware gezicht zien, ongeacht het aantal nicks :)

Enfin, jij als wetenschapper... wil je mij eens uitleggen waarom het onderwijs in België slechter zou zijn ? Ben heel benieuwd.

Zoals ik al zei, puur objectief gezien zal het wel vergelijkbaar zijn. Scores mbt lezen, rekenen etc zijn ongeveer gelijk.

Maar onderwijs dient ook nog een ander doel. Namelijk het vormen van burgers. En het is nou net daar waar het Belgische onderwijs faalt.

Ik vind Belgen idd vaak oncreatief en zonder initiatief. Het lijkt me niet meer dan aanneemelijk dat het onderwijs daar op z'n minst voor een deel voor verantwoordelijk is.

Marsipulami
16-04-05, 19:57
Geplaatst door Xavier
Uit internationaal onderzoek blijkt keer op keer dat het Nederlandse onderwijs bij de top zit, en minstens net zo goed is als het Vlaamse.

Verder zie ik in die tucht alleen maar nadelen. Vlamingen zijn niet voor niets initiatiefloze, en oncreatieve robots.


Vlaamse kinderen scoren beter dan Nederlandse kinderen op IQ-test


(vbr) 19/06/2002

GENT -- Vlaamse kinderen scoren beter dan Nederlandse op de nieuwe WISC-III, de IQ-test die vanaf volgend schooljaar in omloop komt. Meisjes doen het even goed als jongens. Allochtone kinderen doen het enkel slechter als hun ouders tot de eerste generatie behoren of laaggeschoold zijn.


De Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) is mondiaal dé intelligentietest voor kinderen van zes tot zestien jaar. Hij wordt ook in Vlaanderen courant gebruikt, maar was dringend aan een herziening toe. Want een test ,,verslijt'' omdat onderwerpen gedateerd geraken of juist overbekend zijn geworden.

Onder meer om die reden zijn liefst zes op tien items uit de oude versie -- die van 1986 -- geschrapt. Zo wordt er niet meer gevraagd wie Copernicus was en waarom je bij onweer donderslagen kunt horen. In de plaats kwamen allerlei nieuwigheden, bijvoorbeeld uit de wereld van de telefoon en de computer.

Ook zag het onderzoeksteam van de Universiteit Gent er nauwlettend op toe dat de test net zo goed in Nederland als in Vlaanderen kan worden gebruikt. Typisch regionale begrippen werden daarom ook geschrapt.

Uit vooronderzoek blijkt dat Vlaamse kinderen op de nieuwe versie duidelijk beter scoren dan Nederlandse. Ze doen het bij nagenoeg elke subttest beter. Bij kennisvragen blijkt bijvoorbeeld dat tweemaal zoveel Vlaamse kinderen weten in welke richting de zon ondergaat. Vlaamse kinderen beschikken over een grotere woordenschat, kunnen beter spellen en rekenen en doen het beter bij overeenkomsten.

Maar in doolhof-tests doen ze het minder goed. En er gaat ook een opvallend verschil schuil achter de gelijke resultaten voor de test ,,Begrijpen''. Vlaamse kinderen die een begrip moeten uitleggen, zeggen ofwel dat ze dat niet kunnen/kennen, of ze geven een perfect antwoord. Nederlandse kinderen praten veel meer, ook als ze niet zo zeker zijn.

Concludeer daar niet uit dat Vlaamse kinderen ,,slimmer'' zijn, zegt de Gentse hoogleraar Paul Verhaeghe: ,,Een intelligentiequotiënt is slechts het resultaat van een test, en die test blijkt sterk verbonden met het onderwijs. In die zin kunnen we uit deze verschillen vooral conclusies trekken over het onderwijsniveau in beide landen. Ons systeem is duidelijk effectiever. Al doet het verschil zich vooral voor in het lager onderwijs.''

In tegenstelling tot de verwachting, en vroegere bevindingen, presteren meisjes nu evengoed als jongens op de nieuwe IQ-test. Jongens doen het evengoed in verbale tests en meisjes beschikken over evenveel feitenkennis. ,,Uit sommige subtests blijkt nog wel dat meisjes sneller en nauwkeurig werken.''

Dat oudste kinderen beter scoren dan jongere, wijt Verhaeghe mogelijk aan het feit dat ze door hun ouders meer gestimuleerd zijn geworden. Er is geen verschil tussen tweede oudste kinderen en jongere kinderen.

Acht procent van de 1.600 jongeren die aan het onderzoek voor de nieuwe IQ-test deelnamen, was allochtoon. Op het eerste gezicht weken zij flink van autochtone kinderen af. Bij nader toezicht blijkt dat enkel te gelden voor allochtone kinderen wiens ouders tot de eerste generatie behoren of laaggeschoold zijn.



©Copyright De Standaard

Wide-O
16-04-05, 20:04
Geplaatst door Xavier
Ik vind Belgen idd vaak oncreatief en zonder initiatief.

En ik vind dat alle Nederlanders (want jij zegt dit) een totaal gebrek aan genuanceerd denken hebben :hihi:

Wat zegt het onderwijs bij "ulder" over generaliseren ? Niet veel, zo blijkt :)


Enfin, nou heb je Mars al over je heen. Je eigen schuld :ego:

Marsipulami
16-04-05, 20:43
Geplaatst door Xavier
Vlaamse scholen / Die pets was verdiend

door Wendy Janssenn 2005-04-16




Dat Vlaamse scholen een pak efficiënter zijn dan de Nederlandse, dat is wel algemeen bekend. Maar zo'n school als in dit artikeltje heb ik toch ook nog nooit gezien in Vlaanderen. Die Hollanders moeten altijd overdrijven met hun geblaat. Ze zouden beter eens een normaal artikel in de krant te zetten.

De auteur van het artikeltje heeft bovendien duidelijk niet op een Vlaamse school gezeten. Zij schrijft consequent 'gezag' op plaatsen waar het woordje 'ontzag' thuishoort. :wink: