PDA

Bekijk Volledige Versie : Soennieten gijzelen tientallen sjiieten



Bofko
16-04-05, 18:35
MADAEN (ANP) - In de Iraakse stad Madaen houden soennieten zaterdag voor de tweede dag tientallen sjiieten in gijzeling. Zij eisen het vertrek van de sjiitische gemeenschap uit de gemengde stad.
Als niet op hun eis wordt ingegaan, dreigen zij hen te doden. Tussen de zestig en tachtig mensen worden in gijzeling gehouden.
Speciale eenheden van het Iraakse leger zouden de stad hebben omsingeld, maar in Madaen kunnen de rebellen zich nog vrij bewegen. Volgens een bron binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken hebben de opstandelingen een sjiitische moskee opgeblazen om hun eisen kracht bij te zetten. Het gebedshuis was op dat moment leeg, voegde hij eraan toe.

Soennieten
Gewapende soennieten trokken vrijdag met vijftien auto's Madaen binnen, aldus een vooraanstaande functionaris van een sjiitische partij. Zij namen daarna tientallen mensen gevangen. Volgens de bron binnen Binnenlandse Zaken gaat het mogelijk om een vergeldingsactie. Eerder werden in de buurt leden van de soennitische Dulaimi-stam ontvoerd.
Madaen ligt ongeveer 40 kilometer zuidoostelijk van de hoofdstad Bagdad. Veel inwoners zijn al gevlucht. ,,Schutters gaan rond met luidsprekers en eisen het vertrek van alle sjiieten uit de stad'', aldus kapitein Haitham Mohhammed van het Iraakse leger. Hij vluchtte uit Madaen. Onder de gijzelaars zijn volgens hem vrouwen en kinderen.

home.nl

taouanza
16-04-05, 18:38
Geplaatst door Bofko
MADAEN (ANP) - In de Iraakse stad Madaen houden soennieten zaterdag voor de tweede dag tientallen sjiieten in gijzeling. Zij eisen het vertrek van de sjiitische gemeenschap uit de gemengde stad.
Als niet op hun eis wordt ingegaan, dreigen zij hen te doden. Tussen de zestig en tachtig mensen worden in gijzeling gehouden.
Speciale eenheden van het Iraakse leger zouden de stad hebben omsingeld, maar in Madaen kunnen de rebellen zich nog vrij bewegen. Volgens een bron binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken hebben de opstandelingen een sjiitische moskee opgeblazen om hun eisen kracht bij te zetten. Het gebedshuis was op dat moment leeg, voegde hij eraan toe.

Soennieten
Gewapende soennieten trokken vrijdag met vijftien auto's Madaen binnen, aldus een vooraanstaande functionaris van een sjiitische partij. Zij namen daarna tientallen mensen gevangen. Volgens de bron binnen Binnenlandse Zaken gaat het mogelijk om een vergeldingsactie. Eerder werden in de buurt leden van de soennitische Dulaimi-stam ontvoerd.
Madaen ligt ongeveer 40 kilometer zuidoostelijk van de hoofdstad Bagdad. Veel inwoners zijn al gevlucht. ,,Schutters gaan rond met luidsprekers en eisen het vertrek van alle sjiieten uit de stad'', aldus kapitein Haitham Mohhammed van het Iraakse leger. Hij vluchtte uit Madaen. Onder de gijzelaars zijn volgens hem vrouwen en kinderen.

home.nl

En dan heb je van die pessimisten die zeggen dat Amerika geen vrede en democratie komt brengen.
Sta ze ff mooi voor schut.

En hoe zit dat nou met Soenitten en Shi'iten. Zijn Shi'iten joden ofzo?

Wide-O
16-04-05, 18:46
Geplaatst door taouanza
En dan heb je van die pessimisten die zeggen dat Amerika geen vrede en democratie komt brengen.
Sta ze ff mooi voor schut.

En hoe zit dat nou met Soenitten en Shi'iten. Zijn Shi'iten joden ofzo?

Tsja, we kunnen in ieder geval objectief vaststellen dat in dit land waar officiëel al 2 jaar vrede heerst het nog niet echt leuk wonen is :verward:

Simon
16-04-05, 20:32
Legeractie na gijzeling in Irak

************
BAGDAD Iraakse en Amerikaanse troepen
zijn de stad Madaen binnengevallen,waar
rebellen sinds gisteren tientallen
sjiieten gijzelen en hen dreigen dood
te schieten.De tv-zender al-Arabiya
meldt dat militairen de stad uitkammen
om erachter te komen waar de rebellen
de gijzelaars vasthouden.

De Iraakse regering liet vanavond weten
dat alle pogingen om de zaak vreedzaam
op te lossen waren mislukt,en dat werd
overwogen om geweld te gebruiken.

Soennitische opstandelingen namen de
stad ten zuidoosten van Bagdad gisteren
in.Ze eisten dat alle sjiieten Madaen
zouden verlaten.

Wide-O
16-04-05, 22:34
Geplaatst door Alcibiades
Het zijn moslimbroeders, die je dus blijkbaar zomaar mag vermoorden. En dat nog wel in een gebied waar weid und breit geen Amerikaan of andere geallieerde te bekennen is, alleen Irakese moslims. Wedden dat er toch nog plenty mensen te vinden zijn die de Amerikanen (of de Joden, dat is ook goed) hiervan de schuld durven te geven?

Goh Alci, ik denk dat ik de US regering toch tenminste mag laken voor hun "de oorlog is voorbij". Nee ?

mark61
17-04-05, 01:05
Tis anders nog reuze beschaafd. In Pakistan pleuren ze gewoon een handgranaat of wat bij de moskee van de concurrentie naar binnen.

taouanza
17-04-05, 10:13
Geplaatst door Alcibiades
Het zijn moslimbroeders, die je dus blijkbaar zomaar mag vermoorden. En dat nog wel in een gebied waar weid und breit geen Amerikaan of andere geallieerde te bekennen is, alleen Irakese moslims. Wedden dat er toch nog plenty mensen te vinden zijn die de Amerikanen (of de Joden, dat is ook goed) hiervan de schuld durven te geven?

Maar jij zei toch dat Palestijnen Israelis haten omdat het joden zijn?
Met andere woorden waren Israelis moslims dan waren de Palestijnen zelf in die bulldozers geklommen om hun eigen huizen plat te walsen voor hun moslimbroeders.

taouanza
17-04-05, 12:32
Geplaatst door Alcibiades
Nee, dat heb ik nooit gezegd.





Dat heb je egwel gezegd!

taouanza
17-04-05, 12:39
Geplaatst door Alcibiades
Je denkt wel eens vaker dat ik iets gezegd heb. Meestal mis je de nuance die ik in mijn woorden leg. Ik heb wel eens het idee dat vervolgens jouw interpretatie van mijn woorden in jouw gedachten een eigen leven gaat leiden.

Nuance? Je bedoelt betutteling zovan : Luister nou naar ome gerrit die weet het beter.:loens:

Julien
17-04-05, 12:40
Geplaatst door taouanza
Nuance? Je bedoelt betutteling zovan : Luister nou naar ome gerrit die weet het beter.:loens:

Ome Gerrit :D alleen die naam al :hihi:

maar vergeet niet dat 'ie schoolmeester is he! bad girl..

taouanza
17-04-05, 12:45
Geplaatst door Julien
Ome Gerrit :D alleen die naam al :hihi:

maar vergeet niet dat 'ie schoolmeester is he! bad girl..

Schoolmeester hoe kan ik het vergeten?!
Elke keer als bezig is zie ik een kleutermeester voor me op een stoel. En allemaal kleuters op de grond die met hoofd in hun nek en mond open alles voor zoete koek slikken wat meester gerrit te vertellen heeft.

taouanza
17-04-05, 12:50
Geplaatst door Alcibiades
Je moest eens weten hoe verschrikkelijk leuk het is om geschiedenisles te geven. Ik kick er gewoon op. Morgen mag ik weer.

Het kwartje was bij mij ook opeens gevallen.
Op eens bedacht ik me waarom deed ik de PABO?
Waarom ging ik niet voor geschiedenis heb ik toch altijd willen doen?
Maar goed wat er niet is kan nog komen


Maarre lukt dat dan wel. Het schijnt namelijk onmogelijk te zijn om geschiedenisles tegen aan allochtonen.

taouanza
17-04-05, 13:03
Geplaatst door Alcibiades
Je vergist je. Vanzelf komt het niet. Als je het wil doen dan moet je NU beginnen. Wat let je?






Ben met andere net zo belangrijke dingen bezig.


Als je het probeert op de manier van de kleuterklas die jij zonet omschreef dan lukt het niet. Als je ze de kans geeft om ook hun eigen verhaal te vertellen, dan lukt het wel. Je moet ook niet te gauw schrikken.

Hallaluja zijn we het eindelijk ergens over eens.
Dat had ik dus ook als leerling je mocht niks vertellen niks vragen.
Je kon namen en jaartallen uit je hoofd dreunen.
Ik ging zelf geschiedenisboeken lezen zowel schoolboeken als andere boeken.
Als er toch vragen kwamen uit de zaal dan zei de docente: We dwalen af.:loens:
Ik had wel leuk geschiedenis gekregen van Sorensen die kon wel leuk vertellen maar ook hij sloeg heel veel over

taouanza
17-04-05, 13:26
Geplaatst door Alcibiades
Het beoefenen van de geschiedenis komt eigenlijk maar op één ding neer, namelijk het stellen van de juiste vragen. Wie, wat, waar, wanneer en vooral: waarom. Voordat je feiten kunt overbrengen moet je daar in de les ruime aandacht aandacht aan geven. En dan maar hopen dat je nieuwsgierigheid opgewekt hebt. (Lukt niet altijd bij pubers.)

Nou je wekt geen nieuwsgierigheid met jaartallen dat kan ik je wel vertellen.:moe:

mark61
17-04-05, 15:14
Geplaatst door taouanza
Nou je wekt geen nieuwsgierigheid met jaartallen dat kan ik je wel vertellen.:moe:

Nee, maar alle begin is doorbijten. Jaartallen zijn essentiëel voor je ergens anders over kan beginnen, zoals grammatica en woordenschat essentiëel zijn om een taal te leren.

Leren is vermoeiend, das zeker. En veel mensen zijn lui. En als je om te beginnen al geen interesse in iets hebt wordt het heel moeilijk. Het verdriet van het onderwijs. Het vanzelfsprekende is er uit, in de hele westerse wereld tenminste. In de rest van de wereld zie je nog mensen dorsten naar kennis. Tklinkt oubollig, en het is het ook, helaas. De gemiddelde Marokkaan, Turk, ja wie eigenlijk niet staat te springen om een plaatsje op school. Misschien niet direct om kennis om de kennis te vergaren, maar toch.

o o ik ben zo'n opa.

Wide-O
17-04-05, 15:15
Geplaatst door mark61
o o ik ben zo'n opa.

Opa Gozewijn :hihi:

mark61
17-04-05, 15:33
Geplaatst door Wide-O
Opa Gozewijn :hihi:

Wies da?

Spoetnik
17-04-05, 17:45
Mystery Shrouds Hostage Crisis in Iraqi Town

BAGHDAD, April 17, 2005 (IslamOnline.net & News Agencies) – US-backed Iraqi troops launched on Sunday, April 17, an operation to rescue Shiites reportedly held hostage by militants in Al-Madaen town, with some locals charging the whole thing was a fabricated prelude for a Fallujah-like onslaught.

Iraqi troops armed with machineguns and assault rifles moved in vehicles on the edge of Al-Madaen, about 40 km (25 miles) southeast of Baghdad, as US troops cut off two key bridges leading into the area, Reuters reported.

Iraqi officials gave conflicting statements on the actual number of people taken hostage.

A senior Shiite official in Baghdad said up to 150 hostages, including women and children, were held by militants toting rocket-propelled grenades and AK-47s who stormed the town with their cars on Friday, April 15.

But a police official said the number of hostages could be as few as three.

An Iraqi defense ministry official told Agence France-Presse (AFP) that Iraqi troops have recaptured half of Al-Madaen town and freed 10 to 15 families.

He added that the clashes were continuing.

Iraqi army special forces on Saturday, April 16, surrounded the town, home to Shiites and Sunnis.

An interior ministry source said the gunmen, reported to be Sunnis, blew up the building housing Al-Rasul Al-Adham mosque built on the ruins of the ancient city of Ctesiphon, which was empty at the time.

“Fabricated”

But several locals in Al-Madaen, where shops have started closing in anticipation of fierce fighting, insisted that the whole thing was “fabricated” and there was no hostage crisis.

“I am afraid we will pay the price for media reports which are not true. Troops are cutting off the entrance to Al-Madaen. If they attack we will defend ourselves,” one resident who declined to be identified told Reuters.

Emad Dawoud, another resident of the town, gave similar statements.

“There are no Sunni militants holding Shiite civilians hostage,” he told Al-Jazeera news channel Sunday from inside the besieged town.

He admitted there were tribal clashes in the town.

“We are getting ready to defend our town against any incursion,” he said emphatically.

A spokesman for Shiite leader Moqtada Al-Sadr, Abdul Hadi Al-Darraji, also denied Saturday that Sunnis were holding Shiites in the town.

He told Al-Jazeera that the incident was merely a score-settling among some families in the community.

Al-Darraji accused some parties of playing the sectarian tune to pit Iraqi Shiites and Sunnis against each other.

The Association of Muslim Scholars, Iraq’s highest Sunni religious authority, further denied in a statement carried by the Doha-based broadcaster that Sunnis were taking Shiites hostage.

Meanwhile, Iraq's Al-Qaeda wing said on Sunday that Al-Madaen hostage crisis had been fabricated to give US-backed Iraqi forces a pretext to raid the town and attack Sunni resistance fighters, reported Reuters.

“The infidels fabricated the case of the hostages. They are lying,” said an Internet statement from the group led by Jordanian militant Abu Musab Al-Zarqawi.

“The infidels and apostates incited them (Shiites) to lie so that they can invade Madaen as they did Fallujah ... and other cities,” said the statement, whose authenticity could not be immediately verified.

A massive US raid into Fallujah has turned it into a ghost city, with deserted homes and roads, thick smoke and ubiquitous destruction.
http://www.islamonline.org/English/News/2005-04/17/article02.shtml

Hmm, mmm

Bofko
18-04-05, 08:44
MADAIN/BAGDAD - Eenheden van het Iraakse leger zijn zondag, met steun van Amerikaanse militairen, opgetrokken naar de stad Madain in een poging een einde te maken aan de gijzeling van naar schatting 35 tot 150 shi’ieten door circa honderd soennitische rebellen. Tijdens een spoedzitting van het Iraakse parlement is een speciale commissie ingesteld die de crisis in de stad, gelegen ten zuidoosten van Bagdad, moet coördineren en aanbevelingen moet doen voor een vreedzame afloop.
‘We moeten onderkennen dat er een serieuze poging gaande is het land in een sectarische oorlog te storten. Het is onze taak dat gevaar te bezweren’, zei Qassim Dawoud, de minister voor Nationale Veiligheid en een van de vijf leden van de crisiscommissie.
De rebellen zouden dreigen alle gijzelaars te doden als niet alle shi’ieten de regio waarin Madain ligt, verlaten. De Iraakse interim-premier Iyad Allawi stelt de Iraakse tak van Al Qa’ida verantwoordelijk voor de situatie in Madain, dat veertig kilometer bij Bagdad vandaan ligt.

De verantwoordelijkheid voor de gijzeling is nog niet opgeëist. Op islamitische websites verschenen afgelopen weekeinde berichten die afkomstig zouden zijn het terreurnetwerk van Abu Musab al-Zarqawi, waarin de gijzeling een verzinsel van de Iraakse regering wordt genoemd. ‘De ongelovigen hebben een verhaal uit hun duim gezogen. Ze liegen, zodat ze een excuus hebben om soennitische huizen binnen te vallen, soennieten te vernederen en soennieten te arresteren’, luidde de verklaring op de website. De Jordaniër Al-Zarqawi is de leider van de Iraakse tak van Al Qa’ida.
Zwaar bewapende eenheden van het Iraakse leger trokken gisteren door Madain en doorzochten tientallen huizen. Amerikaanse troepen hadden de toegangswegen naar de stad afgegrendeld. Haidar Khayon, een woordvoerder van het Iraakse ministerie van Defensie, zei dat vijftien shi’itische gezinnen tijdens de actie zijn bevrijd en dat na een kort vuurgevecht vijf rebellen zijn gearresteerd.
De crisis in Madain begon volgens Iraakse overheidsfunctionarissen donderdag, toen circa honderd gewapende rebellen door de stad zouden zijn getrokken. Ze zouden talloze huizen zijn binnengevallen en shi’itische gezinnen in gijzeling houden. Een shi’itische moskee in de stad zou door de rebellen ernstig zijn beschadigd.

Enkele inwoners van Madain lieten telefonisch aan buitenlandse persbureau’s weten dat volgens hen van gijzelingen geen sprake is in hun stad. Wel werd gezegd dat veel winkels en kantoren hun deuren en ramen barricaderen en dat veel inwoners een veilig heenkomen proberen te zoeken, in de veronderstelling dat de komende dagen zware gevechten zullen losbarsten.
Drie Amerikaanse militairen werden dit weekeinde gedood na een aanval met mortieren door rebellen op een Amerikaanse legerbasis bij Ramadi. Ten noorden van Bagdad werd een Amerikaanse militair gedood toen het konvooi waarvan hij deel uit maakte werd getroffen door een bom. Een bom in een restaurant in Baquba kostte het leven aan negen Irakezen. In Haditha werden een Iraakse politieman en drie van zijn familieleden gedood nadat ze waren overvallen door rebellen.

Iraakse veiligheidstroepen arresteerden zondag Hashim Hussein Radhan al-Jabouri, een prominent lid van het Iraakse verzet. Hij speelde onder Saddam Hussein een belangrijke rol binnen de geheime dienst en is een neef van Izzat Ibrahim, een van de vroegere topfiguren van Saddams regime. De VS hebben een beloning van 10miljoen dollar uitgeloofd voor de tip die leidt naar Ibrahim.

www.volkskrant.nl

Spoetnik
18-04-05, 09:32
Iraqi forces have reportedly found no hostages in the Iraqi town of Madain, where Sunni militants were said to have taken scores of Shia captive.

The security forces say they saw no sign of unrest after entering the town.

A leading Sunni cleric has told the BBC the reports of hostage-taking were fabricated as an excuse to raid Madain.

Iraq's outgoing Prime Minister Iyad Allawi had described the reported hostage-taking as a "dirty atrocity" designed to foment sectarian strife.

Reports say a force of 1,500 Iraqi soldiers, backed up by US forces, entered the town of Madain, some 30km south of Baghdad in an area known as a stronghold of bandits and insurgents.

"The whole city is under control," Brig Gen Mohammed Sabri Latif of the Iraqi army told the AFP news agency.

"We've secured houses where people said there were hostages. We could not find any. I don't think we'll find any. There are no signs of any killings," he said.

He added that militants may have fled across the river, taking with them any people they may have taken hostage.

Iraqi officials said last week that Sunni militants had called on the town's Shia residents to leave, and a local mosque has been destroyed.

A Shia official had claimed the militants had taken up to 100 Shias hostage.

A spokesman for the Committee of Muslim Scholars, Sunni cleric Sheikh Abdulsalem al-Qubaisi, said the story had been fabricated as an excuse to raid the town and rid it of insurgents.

Correspondents say tribal divisions may have been behind original reports, which later became exaggerated.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4455657.stm

Geen gegijzelde Shia, maar gewoon weer een poging van de Allawi regering om een burgeroorlog te creeeren.