PDA

Bekijk Volledige Versie : Meer details over afgebroken KLM vlucht



Simon
17-04-05, 08:36
'Verdachte KLM-passagiers kenden kaper 11 september'

Uitgegeven: 17 april 2005 08:55
Laatst gewijzigd: 17 april 2005 08:59

WASHINGTON - Aan boord van de KLM-vlucht die 8 april de toegang tot het Amerikaanse luchtruim werd geweigerd, bevonden zich twee Saudische broers die op dezelfde vliegschool hebben gezeten als een van de kapers van 11 september 2001. Dat meldde het Amerikaanse tijdschrift Newsweek zondag op basis van anonieme bronnen bij Amerikaanse en Europese veiligheidsdiensten.

Toen bleek dat het duo voorkwam op de passagierslijst van vlucht KL-685 gingen bij de Amerikaanse autoriteiten de alarmbellen af. Zij vreesden volgens een artikel op de website van het weekblad voor een herhaling van de terroristische aanslagen op New York en Washington van 3,5 jaar geleden en namen het zekere voor het onzekere door de KLM-Boeing terug te sturen.


Een Amerikaanse antiterreurfunctionaris betitelt het duo als "slechte kerels" en een bron bij een Europese inlichtingendienst stelt dat de broers "uitgebreide maar secundaire" contacten hebben met het terreurnetwerk al-Qaeda van Osama bin Laden.

Vliegschool

Ten minste een van de Saudi's is eerder de Verenigde Staten uitgezet. De man werd enkele weken na de aanslagen van '9/11' opgepakt en zou tijdens zijn verhoor hebben toegegeven dat hij een van de negentien kapers die de zelfmoordaanslagen uitvoerde, Hani Hanjour, kende. De broers volgden op dezelfde vliegschool als de terrorist lessen.

Een week na het incident moeten de onderzoekers echter toegeven dat het waarschijnlijk is dat de verdachte broers niets kwaads in de zin hadden. Het tweetaal vloog naar eigen zeggen naar Mexico om hun zieke vader, een gepensioneerde Saudische diplomaat, te bezoeken. Anderen wijzen er echter op dat al-Qaeda juist in Mexico voet aan de grond probeert te krijgen. Van daaruit zouden terroristen gemakkelijk de poreuze grens met de Verenigde Staten kunnen oversteken.

Verhoor

Het duo vloog na terugkeer op Schiphol door naar Londen. Daar werd hen volgens Newsweek echter de toegang geweigerd, waarop de mannen weer op een vlucht naar Schiphol werden ze gezet. Hier brachten ze onder politietoezicht de tijd door tot een rechtstreekse vlucht hen eindelijk naar hun thuisland bracht. In Saudi-Arabië aangekomen werden ze door de autoriteiten voor verhoor vastgenomen.

bron: nu.nl

Simon
17-04-05, 08:38
Ik ben benieuwd of Donner hier nog vragen over krijgt. Die beweerde eerder dat deze broers niet op een lijst van NL voorkomen. Maar ja, ik zou niet graag met ze in één vliegtuig zitten moet ik zeggen .

nl-x
17-04-05, 10:23
Wat de fuck !?

Je moet dus echt goed gaan uitkijken, wie je waar maar tegen komt en met wie je in de klas terecht komt :maf3:

Deze jongens waren dus al blijkbaar eerder door de Amerikanen (Nota bene!) vrijgelaten.

Maar omdat ze op de zelfde school zaten als 1 vd 19 terroristen, en ze toevallig ook nog eens moslim waren, zijn ze al veroordeeld.


En ow jah. Sure. Herhaling van 9/11. In dit klimaat lijkt me het dat de stoutste terrorist daar niet van zou durven dromen. Daar wordt een beetje te veel op gelet.

nl-x
17-04-05, 10:25
Geplaatst door Alcibiades
Kun je de Amerikanen ongelijk geven dat ze het vliegtuig hebben geweigerd? Het lijkt erop dat de KLM en onze inlichtingendiensten hier een steekje hebben laten vallen.
Welke inlichtingendiensten hebben wij dan?
Ik ken enkel een parodie op inlichtingendiensten, die wij hebben.

taouanza
17-04-05, 10:52
Geplaatst door nl-x
Welke inlichtingendiensten hebben wij dan?
Ik ken enkel een parodie op inlichtingendiensten, die wij hebben.

We zijn dol op parodieen zeker als ze ook nog taart kunnen bakken.

Simon
17-04-05, 12:14
Geplaatst door nl-x

En ow jah. Sure. Herhaling van 9/11. In dit klimaat lijkt me het dat de stoutste terrorist daar niet van zou durven dromen.

:wow: Ik geloof dat je NIKS van terroristen snapt. Ze dromen over NIKS anders.

AARDIG
17-04-05, 12:26
Nog steeds blijven mijn vragen onbeantwoord. Waarom worden deze 2 mogelijk extremistische terroristen weer mee terug genomen, in het vliegtuig? Waren die passagiers niet doodsbang? Waarom worden ze daarna weer met passagiers vervoerd naar London? En waarom worden ze daarna weer met passagiers vervoerd naar SA? Als ze werkelijk zo gevaarlijk zijn, waarom worden er geen veiligheidsmaatregelen genomen? En nog steeds vraag ik me af wat die passagiers gevoeld moeten hebben.

assassijn
17-04-05, 12:41
Zodra het volk zichzelf bepaalde kritische vragen gaat stellen, en hun vraagtekens zetten bij bepaalde gebeurtenissen, dan bied El-Qaida uitkomst.
Noem gewoon El-Qaida en alles is weer vergeten en vergeven :cola:

mark61
17-04-05, 13:01
Geplaatst door AARDIG
Nog steeds blijven mijn vragen onbeantwoord. Waarom worden deze 2 mogelijk extremistische terroristen weer mee terug genomen, in het vliegtuig?

Nouw een paar antwoorden kan ik je wel geven. Het vliegtuig is nooit geland in de VS, dus hadden ze ze in mid-air de deur uit moeten zetten?


Waren die passagiers niet doodsbang?

Misschien wisten die wel nergens van. Of dachten ze dat die mensen alleen vliegtuigen op de VS willen laten storten, niet in de Atlantische Oceaan. Maar het geeft wel te denken, ja.


Waarom worden ze daarna weer met passagiers vervoerd naar London?

Tsja, wat NL betreft was er niks aan de hand met ze. Dus probeerden ze misschien via Londen in Mexico te komen?


En waarom worden ze daarna weer met passagiers vervoerd naar SA?

Omdat GB altijd braaf doet wat Bush zegt.


Als ze werkelijk zo gevaarlijk zijn, waarom worden er geen veiligheidsmaatregelen genomen? En nog steeds vraag ik me af wat die passagiers gevoeld moeten hebben.

Nah het roept inderdaad een hoop vragen op. Tegenwoordig is er blijkbaar een klasse van mensen die heel eng zijn, maar nergens van beschuldigd worden en zomaar de wereld rond gevlogen kunnen worden zonder dat ze er zelf wat van te zeggen hebben. Griezelig.

Spoetnik
17-04-05, 14:09
Volgens mij had er in het artikel moeten staan: 2 saudische broers die dezelfde namen hebben als 2 mensen die naar dezelfde vliegtuigschool gingen als de 9/11 terroristen.

Overigens is algemeen bekend dat de 9/11 terroristen onder vervalsde paspoorten naar deze vliegscholen gingen, om wie het werkelijk ging is nog altijd niet duidelijk.