PDA

Bekijk Volledige Versie : Angst voor enorme asteroïde groeit



NIS
18-04-05, 08:46
Angst voor enorme asteroïde groeit
De angst dat over pakweg 30 jaar een asteroïde met de aarde in botsing zal komen, wordt steeds groter.

2029
Britse deskundigen maken zich grote zorgen over het hemellichaam, aldus de krant The Times. De asteroïde zal in 2029 rakelings langs de aarde scheren. Maar de kans bestaat dat de zwaartekracht van de aarde de baan van het object dusdanig verandert, dat het later terugkeert.

Ramkoers
De asteroïde, met de naam 2004 MN4, zal dan op 'ramkoers' liggen en alsnog in botsing kunnen komen met de aarde. Dat zou dan gebeuren tussen 2034 en 2036.

Mark
18-04-05, 08:54
Ik stel voor dat we een grote trampoline bouwen om hem zo weer terug te kaatsen :blij:

Joesoef
18-04-05, 08:54
Waar slaat dat ding in, ik ga kaartjes verkopen.....

Bofko
18-04-05, 08:55
FF kijken wat Volkssterrenwacht Urania hier over te melden heeft.

-----------------------
2004 MN4, een recent ontdekte asteroïde, heeft volgens de NASA een kans van 1.60% om op 13 april 2029 in botsing te komen met de aarde. Hiervoor krijgt het circa 400 meter grote object een klassificatie van 2 op de Torino impactrisicoschaal, een 'gebeurtenis die aandacht verdient'. De kans is echter groot dat na meer waarnemingen blijkt dat de kans op problemen veel kleiner is. Het is echter de eerste keer dat een asteroïde een 2/10 haalt. De Torino schaal werd ingevoerd nadat Near Earth Objects door films als Deep Impact de publieke aandacht kregen. Opmerkelijk is dat 2004 MN4 zich momenteel dichter bij de aarde bevindt dan in het meest waarschijnlijke scenario voor 2029. Nu is er echter geen enkel gevaar, aangezien de kortetermijnsvoorspellingen wel zeer betrouwbaar zijn.

Update 27 december: tijdens Kerstnacht werd 2004 MN4 opgewaardeerd naar categorie 4 op de Torino schaal. Per definitie is dit een kans van meer dan 1% op een impact met regionale verwoesting. De aanpassing is het gevolg van bijkomende waarnemingen de voorbije dagen, die de kans op inslag (die voortdurend bijgestuurd wordt) hebben doen stijgen tot 2.70%. Zoals eerder bericht zijn er echter meer observaties nodig om echt betrouwbare informatie te bekomen, en is er dus zeker nog geen reden tot bezorgdheid.

Update 28 december: zoals verwacht hebben bijkomende observaties ervoor gezorgd dat de waarschijnlijkheid op impact enorm gedaald is. Bijgevolg is 2004 MN4 herleid naar categorie 1 op de Torinoschaal, een gebeurtenis die 'normale' opvolging verdient. De kans op een inslag in 2029 is zelfs herleid naar nul.

Update 1 januari: vannacht werd 2004 MN4 dan tenslotte afgezwakt tot nul op de Torino schaal, wat betekent dat er geen risico op impact meer bestaat.

------------------------------
:blij:

Spoetnik
18-04-05, 09:35
De Toba supervulkaan staat ook op uitbarsten.. the end of times is near!

Simon
18-04-05, 10:23
Zegt Urania ook nog wat over de voorspelling van een Britse wetenschapper dat wegens oververhitting van de kern de zon binnen 5 jaar zal ontploffen?

Bofko
18-04-05, 10:41
Geplaatst door Simon
Zegt Urania ook nog wat over de voorspelling van een Britse wetenschapper dat wegens oververhitting van de kern de zon binnen 5 jaar zal ontploffen?

Weer zo´n wetenschapper die de kosmische schaal (miljarden jaren) wil terugbrengen naar menselijke schaal (jaren) .

De zon is een ster. En sterren hebben een vrij strict vastgelegde levensloop. Volgens deze levensloop heeft de zon nog zo´n 7 miljard jaar te gaan alvorens te ´ontploffen´.

Simon
18-04-05, 11:15
Geplaatst door Bofko
De zon is een ster. En sterren hebben een vrij strict vastgelegde levensloop. Volgens deze levensloop heeft de zon nog zo´n 7 miljard jaar te gaan alvorens te ´ontploffen´.

Dan hebben we nog wel even om op tijd weg te wezen .... :)

Bofko
18-04-05, 11:18
Geplaatst door Simon
Dan hebben we nog wel even om op tijd weg te wezen .... :)

:vreemd: Niet te snel juichen Simon. D´r zijn nog tientallen andere manieren denkbaar waardoor de wereld eerder aan zijn eind zou kunnen komen. En de meesten zijn veel minder goed te voorspellen.

~Panthera~
18-04-05, 11:23
Spannend. :hihi:

Mark
18-04-05, 11:47
mijn favorieten zijn de omkering van de magnetische polen, een nieuwe ijstijd en het ontploffen van de supervulkaan onder yellowstone park.

~Panthera~
18-04-05, 11:52
Geplaatst door Mark
mijn favorieten zijn de omkering van de magnetische polen, een nieuwe ijstijd en het ontploffen van de supervulkaan onder yellowstone park.

Heb je de rechten voor de film al opgekocht, of zeg je: das niet meer nodig erna ? :jeweetog:

Bofko
18-04-05, 11:56
Geplaatst door Mark
mijn favorieten zijn de omkering van de magnetische polen, een nieuwe ijstijd en het ontploffen van de supervulkaan onder yellowstone park.

Ook leuk zijn : opgeslokt worden door een zwart gat, superebola-virus
en de top-of-the-bill : invasie van kwaadaardig buitenaards leven .

Juliette
18-04-05, 12:47
Enkel bekering tot vakkevullen kan u redden.

taouanza
18-04-05, 12:56
Geplaatst door Mark
mijn favorieten zijn de omkering van de magnetische polen, een nieuwe ijstijd en het ontploffen van de supervulkaan onder yellowstone park.

Ik zeg toch dat je te veel tijd om handen hebt.