PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwartboek discriminerende bedrijven



bamajob.nl
18-04-05, 15:09
Er komt een jaarlijks zwartboek van bedrijven die werknemers en sollicitanten discrimineren. Dat heeft een kleine, linkse meerderheid van de gemeenteraad besloten. PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb verzet zich.

Volgens PvdA-raadslid Manon van der Garde stuiten veel allochtone werknemers op discriminatie bij bedrijven, waardoor zij veel moeilijker aan het werk raken dan autochtone Nederlanders. Ook zou het voor allochtone leerlingen veel moeilijker zijn aan een stageplek te komen.

Om daar een einde aan te maken, wil zij dat er een meldpunt discriminatie voor de Amsterdamse arbeidsmarkt komt. Dat moet leiden tot een zwartboek met bedrijven die over de schreef gaan. Daarnaast moet er een witboek komen met goede voorbeelden. Van der Garde werd gisteren in de gemeenteraad gesteund door de oppositiepartijen GroenLinks, SP en Amsterdam Anders/De Groenen.

PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken liet na afloop van het raadsdebat weten er alles aan te zullen doen om de zwarte lijst alsnog tegen te houden. Hij vreest het Amsterdamse bedrijfsleven van zich te vervreemden. Aboutaleb hoopt aan te kunnen tonen dat het zwartboek overbodig is en zal desnoods weigeren het raadsbesluit uit te voeren.

Voorzitter Ferry Houterman van MKB Amsterdam, tevens bestuurslid van de kamer van koophandel, gaf dinsdag in het tv-programma De Voorkamer van RTV Noord-Holland en Het Parool al blijk van zijn afkeer. Volgens hem horen bedrijven die discrimineren voor de rechter te worden gebracht en komt een zwartboek neer op symboolpolitiek: óf het staat vol met vage verdachtmakingen, óf het blijft leeg.

------------------------------------

Wat voor een klojo is die Abou Taleb?

taouanza
18-04-05, 15:12
Ik vind het prima
Geen allochtoon achter de balie dan ook geen allochtoon voor de balie.
Ik wil die bedrijven wel zien als ze allochtone klanten verliezen of ze dan ook zo zeker zijn van hun superioriteitswaan.

sienia
18-04-05, 15:20
Kan me wel vinden in de redenering van Ahmed. Die bedrijven moeten worden aangeklaagd wegens discriminatie en niet zo'n vaag boek.

bamajob.nl
18-04-05, 15:24
Geplaatst door sienia
Kan me wel vinden in de redenering van Ahmed. Die bedrijven moeten worden aangeklaagd wegens discriminatie en niet zo'n vaag boek.

Als er bewijzen zijn dat een bedrijf zich schuldig maakt, dan zie ik geen reden om dat in een boek te registreren. Dat werkt effectief vind ik.

sienia
18-04-05, 15:28
Geplaatst door bamajob.nl
Als er bewijzen zijn dat een bedrijf zich schuldig maakt, dan zie ik geen reden om dat in een boek te registreren. Dat werkt effectief vind ik.

Als er bewijzen zijn klaag je ze aan. Werkt nog effectiever.

Kid Capri
18-04-05, 15:42
Geplaatst door sienia
Kan me wel vinden in de redenering van Ahmed. Die bedrijven moeten worden aangeklaagd wegens discriminatie en niet zo'n vaag boek.

Mee eens.

Bedrijven moeten selecteren op de kwaliteiten van de sollicitant. Ze moeten, zoals de geblinddoekte Vrouwe Justitia, de voor- en nadelen per sollicitant afwegen, zonder te kijken naar afkomst, religie, etniciteit, etc. Maar op deze manier dwingt men de bedrijven wederom met een vooringenomenheid naar de allochtone sollicitant te kijken. Immers, bedrijven zullen bij afwijzing vrezen in het zwartboek te komen...

K.

Pixelshade
18-04-05, 18:39
Geplaatst door Kid Capri
Mee eens.

Bedrijven moeten selecteren op de kwaliteiten van de sollicitant. Ze moeten, zoals de geblinddoekte Vrouwe Justitia, de voor- en nadelen per sollicitant afwegen, zonder te kijken naar afkomst, religie, etniciteit, etc. Maar op deze manier dwingt men de bedrijven wederom met een vooringenomenheid naar de allochtone sollicitant te kijken. Immers, bedrijven zullen bij afwijzing vrezen in het zwartboek te komen...

K.

afgewezen worden door een stagebedrijf is vaak aan jezelf te danken, ik was ook aangenomen bij een bedrijf dat nog nooit een stagiair van allochtone afkomst heeft gehad en waar tevens de baas homo was. Ze kijken 9 van de 10 keer gewoon naar je portofolio of naar de manier waarop je over komt, als jij dan met zon mr. thugmocro houding gaat zitten tijdens de sollicitatie dan heb je het aan jezelf te danken.

Si_Y
18-04-05, 18:42
Geplaatst door Pixelshade
afgewezen worden door een stagebedrijf is vaak aan jezelf te danken, ik was ook aangenomen bij een bedrijf dat nog nooit een stagiair van allochtone afkomst heeft gehad en waar tevens de baas homo was. Ze kijken 9 van de 10 keer gewoon naar je portofolio of naar de manier waarop je over komt, als jij dan met zon mr. thugmocro houding gaat zitten tijdens de sollicitatie dan heb je het aan jezelf te danken.

:duim:

Maar het is makkelijk om de schuld aan iemand anders te geven.

tr_imparator
18-04-05, 19:32
wat nou boek! gewoon voor de rechter, vervolgens dreigen met publicatie! als het dan niet lukt bij de concurrent werk zoeken en dik concurreren.! :kalasniko

~Panthera~
18-04-05, 20:14
Zo makkelijk is het anders niet; hoe "bewijs" je, dat je gediscrimineerd wordt ?
het bedrijf kan gewoon zeggen dat een ander "geschikter" voor de baan is, en met een beetje mazzel nemen ze ook iemand aan met iets betere papieren.
Terwijl er wel degelijk achter kan zitten dat ze de allochtoon in kwestie niet wilde hebben, om zijn/haar allochtoon zijn.
Maak maar hard, dat lukt dus niet.

Paco.x
18-04-05, 20:28
Discriminatie op de arbeidsmarkt is uitentreure aangetoond, laast weer door een rapport van het ministerie van SZW. Blijft dat het natuurlijk achteraf moeilijk is aan te tonen, en soms onterecht als reden voor afwijzing wordt gebruikt. Ik begrijp Aboutaleb ergens wel: met zo'n zwartboek vervreemdt de gemeente zich van de bedrijven en maak je de dialoog onmogelijk. En dan is het moeilijk om ze te overtuigen van de noodzaak van diversiteit in hun organisatie. Vaak is discriminatie ook een gevolg van onwetendheid, over culturele gewoontes bijvoorbeeld. Dat neem je niet weg met een zwart-boek.

barfly
18-04-05, 23:13
Zo'n zwartboek is natuurlijk een soort schandpaal. Ik denk ook dat je bedrijven voor de rechter moet brengen als ze discrimineren, niet aan de schandpaal nagelen.

Stel je voor, dat ze dat met irritante rand-crimineeltjes doen en die in een kopklem op het Leidseplein zetten...

mark61
19-04-05, 02:12
Geplaatst door barfly
Zo'n zwartboek is natuurlijk een soort schandpaal. Ik denk ook dat je bedrijven voor de rechter moet brengen als ze discrimineren, niet aan de schandpaal nagelen.

Panthera heeft wel gelijk. Discriminatie is nooit te bewijzen; dat blijkt wel uit de sexediscriminatie die in NL welig tiert. Vrouwen verdienen minder voor dezelfde baan en komen niet in de hoogste regionen.

Ik ben voor anonieme sollicitatie-procedures tot aan het gesprek. Dat legt druk. Steekproeven in B en GB wijzen op gierende discriminatie ogv naam alleen.

Een zwartboek leidt tot niets, behalve in sectoren die te maken hebben met overheidsaanbesteding. Maar dat is in NL al zo corrupt. Hoog tijd voor EU-wide aanbesteding. Is officiëel al eeuwen geleden ingevoerd.