PDA

Bekijk Volledige Versie : Nahed Selim over Ayaan Hirsi Ali



Olive Yao
18-04-05, 20:50
LINKS LOOP AAN LEIBAND MOSLIM-EER

Nahed Selim

De Volkskrant, maandag 9 april 2005


VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali, volgens Time behorend tot de invloedrijkste personen ter wereld, spreekt vandaag in Genève op een VN-congres over de positie van vrouwen in de islam. Nahed Selim steunt haar strijd, want met de rechten van moslimvrouwen is het wel degelijk bedroevend gesteld.

Nooit eerder is een Tweede Kamerlid opgenomen in de lijst van invloedrijkste personen van Time. Ayaan Hirsi Ali schrijft dus geschiedenis. Geschiedenis die door een deel van de politiek en de samenleving niet op waarde wordt geschat. Maar is dat niet inherent aan revolutionairen en leiders, dat ze zowel bewondering en afschuw oproepen? Revolutie en leiderschap zijn dan ook geen typisch nederlandse eigenschappen (meer). Hier is men eerder geneigd tot compromissen en pacificeren.

Toch is er een tijd geweest waarin een hele generatie zich afzette tegen de toen geldende normen en opvattingen. De generatie van de jaren zestig en zeventig bracht niet een, maar meerdere revoluties tot stand: onder andere een sexuele revolutie en een revolutie tegen gezag en authoriteit. Een tijd waarin Nederland een visionair land was dat niet schroomde, als een gidsland, voor de troepen uit te lopen.

Paradoxaal genoeg zijn het juist de figuren van weleer – die zich sterk hebben gemaakt voor waarden als individualisme, de rechten van vrouwen en gelijke kansen voor alle mensen – die zich nu afzetten tegen de strijd van het VVD-Kamerlid, terwijl die in wezen over dezelfde principes gaat.
De revolutionairen van toen zijn revolutie-moe. Ze geloven niet meer in de maakbaarheid van de mens en hebben zich bekerd tot het alles omvattende begrip “respect”. Ze propageren conformisme, kritiekloos realisme en verering van religie, wat die religie ook voorschrijf. De revolutionairen van weleer zijn de behoudende conservatieven van vandaag.

De revolutie tegen de onderdrukking van vrouwen is links Nederland een doorn in het oog geworden. Zo moest een voorvechtster voor vrouwenrechten verhuizen van een conservatieve PvdA naar een progressieve VVD. Was het ooit niet juist andersom? Ik weet het ook niet meer. Als moslim-feministe merk ik dat mijn geestverwanten, als het om vrouwenrechten gaat, zich vooral bevinden onder de, traditioneel gezien, rechtse vleugel van denkend Nederland, terwijl ik mezelf altijd zag als iemand met een linkse oriëntatie!

Het is verwarrend te moeten geloven dat emancipatie en gelijke rechten van vrouwen alleen voor westerse vrouwen van toepassing zijn. Zodra het om moslimvrouwen gaat, gelden andere normen – normen die gedicteerd worden door texten en voorschriften die pasten bij een tribale samenleving van 14 eeuwen gelden.

Tot een dergelijk schizofreen denken ben ik niet in staat. Het lijkt me vreemd dat de geldigheid van universele ideeën en waarden, geografisch of etnisch zou worden bepaald. Voor mij riekt dat eerder naar opportunisme.

Hoewel Ayaan Hirsi Ali en ik in methode van aanpak verschillen, is onze strijd voor vrouwenrechten en de individuele vrijheid van de mens dezelfde. Het verschil zit hem voornamelijk in nuances. Waar Hirsi Ali de verschillen van interpretatie binnen de verschillende islamitische gemeenschappen over het hoofd ziet, zie ik ze en onderken ik ze wel. Feit blijft echter dat haar kritiek volledig geldt voor de letterlijke, orthodoxe stroming binnen de islam, een stroming waartoe de meerderheid van de moslims in Nederland gerekend kan worden. Volgens deze stroming dienen de voorschriften van de koran en de overlevering van de profeet letterlijk te worden nageleefd, ook wanneer ze strijdig zijn met de Grondwet hier.

Uit een onderzoek in opdracht van Nova bleek onlangs dat bijna 50% van de ongeveer een miljoen in Nederland wonende moslims, de sharia boven de Grondwet vindt staan en ingevoerd wil zien in Nederland.

Ook bleek dat 80% van de moslims die zeggen te gaan stemmen, stemt op PvdA en Groen Links. Dat wil zeggen dat zich onder het electoraat van PvdA en Groen Links ongeveer 400.000 moslims bevinden die voorstander zijn van de toepassing van de sharia in Nederland. Geen wonder dat deze polititiek partijen de vrijheid van geloof, zelfs wanneer deze in strijd is met vrouwenrechten en andere grondrechten van de individu, altijd laat prevaleren. In het kader van de vrijheid van geloof kan men in principe de invoering van de sharia in Nederland grondwettig verklaren. Met de PvdA en Groen Links heb je niet eens een Moslim Partij nodig.

In een recent boek beschrijft Jamaal al-Banna, nazaat van Hassan al-Banna – de grondlegger van de Moslim Broederschap in Egypte en de oom van de bekende zwitserse moslimfilosoof Tariq Ramadan – het gedachtegoed van enkele radicale groepen, zoals de Hizb ut Tahrir (die vrij snel na oprichting verboden werd in alle islamitische landen). Dat gedachtegoed heeft vooral veel aanhang verworven onder moslims in het Westen – “vruchtbare aarde om zijn boodschap te zaaien in de verschillende europese landen, gebruik makend van de bijzondere omstandigheden van deze landen die zijn leden asielrecht en ruimte voor hun activiteiten hebben geboden”.

Een cruciale alinea luidt:
“Een van de belangrijkste prncipes van kapitalisme is de bescherming van de democratische vrijheden van de mens. Deze vrijheden zijn: vrijheid van geloof, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van bezit en persoonlijke vrijheid (...). Over het algemeen zijn deze vier vrijheden tegengesteld aan de regels van de islam. Een moslim is niet vrij in zijn geloof. Als hij van zijn geloof valt, wordt hem bevolen zich terug te bekeren. Doet hij dat niet, dan wordt hij gedood (gebaseerd op een overlevering van de profeet: Doodt ieder die zijn geloof afvalt). Een moslim is niet vrij in zijn mening, hij kan van iets slechts datgene vinden wat de islam ook officieel vindt. Het kan niet zo zijn dat een moslim zich een andere mening aanmeet dan de mening van de islam. Een moslim is niet vrij om bezitting te vergaren. Wat betreft de persoonlijke vrijheid, die bestaat niet in de islam. Een moslim is persoonlijk niet vrij, maar gebonden aan voorschriften. Dus de persoonlijke vrijheden die het kapitalisme beschermen, bestaan niet voor de moslim”.

Daarmee wil ik absoluut niet beweren dat de meeste nederlandse moslims dit radicale gedachtegoed onderschrijven, maar – gelet op voornoemd Nova-onderzoek – minstens twee van deze punten (zo niet meer) scoren hoog bij de meerderheid van de nederlandse moslims.

En dat is geen polarisatie, geen overdrijving, geen handel in angst, maar pragmatisch analyseren (normaal een gedegen eigenschap waarop Nederlanders prat gaan) en aan die analyse de onvermijdelijke consequenties verbinden.

Wat je wel op het VVD-kamerlid tegen kan hebben, zijn haar provocaties en haar schoktherapie. Maar is provoceren per definitie slecht? Is het niet soms nodig om een kwestie op scherp te zetten, voordat er in de politiek naar een oplossing gezocht kan worden?

Emancipatie en vrouwenrechten zijn typisch westerse ideeën, roepen moslimfundamentalisten en hun linksige aanhang vaak. Ze weten wellicht niet dat er reeds in 1898 een boek, getiteld De bevrijding van de vrouw, van Qasim Amien, in Egypte verscheen. In 1902 verscheen zijn tweede boek, De nieuwe vrouw, waardoor deze dappere egyptische voorvechter van vrouwenrechten bespot werd door practisch het hele land. Ook hij werd ontslagen, verketterd en bijna vermoord. Hij bracht de rest van zijn leven door in isolement. Toch hebben zijn boeken en traject uiteengezet dat door vrouwen later is opgepakt. Dankzij zijn publicaties werden voor het eerst meisjesscholen opgericht.

Het argument dat Hirsi Ali haar doelgroep mist, bestrijd ik. Hoewel vele mondige moslimvrouwen steeds roepen dat ze niet onderdrukt worden, betekent dat nog niet dat andere moslimvrouwen niet te maken hebben met verwerpelijke en agressieve practijken in hun dagelijkse leven. Maar die worden niet gezien of gehoord, die komen hun huizen niet uit en spreken geen nederlands.

De krampachtige ontkenning van feiten die met cijfers zijn onderbouwd, moet gezien worden in het verlengd van het begrip eergevoel. Zoals de eer van de familie niet geschonden mag worden – en liever moet worden opgelapt door een hersteloperatie van het maagdenvlies, dan dat iedereen weet wat er aan de hand is – zo mogen ook de goede naam en de eer van de gemeenschap niet bezoedeld worden door toe te geven dat er foute dingen binnen de gemenscap plaat vinden. Een soort hersteloperatie van de gemeenschappelijke eer.

In hun hart weten ook deze vrouwen dat het niet zo is. Maar hoe lang gaan ze nog door met deze cosmetische operatie, meestal onder de noemer “bestrijding van de vooroordelen tegen de islam”?

Weldenkende vrouwen en mannen, moslims en niet-moslims, westers en niet-westers, het wordt tijd dat we onze krachten bundelen, dat we openlijk opkomen voor wat we werkelijk denken: gelijkheid van vrouwen en mannen, een optimale onplooiing van onze talenten en potentie en een menselijke samenleving waarin niemand voor zijn/haar mening afgeslacht of bedreigd hoeft te worden.

Vandaag wordt onder auspiciën van de VN een congres georganiseerd met als thema jihad and its victims. Daaraan zal Ayaan Hirsi Ali deelnemen. Zij spreekt over vrouwen. Haar slotconclusie is: “Oorlog tegen islamitisch terrorisme kan nooit gewonnen worden als meisjes en vrouwen blijven leven volgens een tribale mentaliteit”.


Nahed Selim is schrijfster (van egyptische oorsprong) van onder meer Brieven uit Egypte en Vrouwen van de profeet
Ayaan Hirsi Ali schonk haar en Naema Tahir (Een moslima ontsluierd) het geldbedrag dat verbonden is aan de emancipatieprijs van Opzij, die Hirsi Ali in februari ontving.

AARDIG
18-04-05, 21:18
The_Reporter http://www.maroc.nl/islam/forums/sh...threadid=107120

:stout:

Olive Yao
18-04-05, 21:28
Eerst even mijn mening over AHA:

Haar generaliserende beeldvorming van moslims is stuitend en schadelijk.
Er is bij haar een schrijnend gebrek aan analyse:
- ze valt “de islam” aan
- ze kijkt niet naar de ingewikkelde wisselwerking tussen mensen, levensbeschouwinging, sociale systemen en sociale omstandigheden
(op die vierhoeksverhouding van mij gaf Vlegeltje hier op zijn beurt trouwens goede kritiek:
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1949235#post1949235)

Zie Fadela Amara, Ni putes ni soumises voor hoe het ook kan: een steengoeie analyse van de situatie in de franse voorsteden. Orakel, Mark61, Rabi’ah, Julien en anderen, ik weet zeker dat jullie dit ijzersterk vinden.

Goed van AHA vind ik haar frontale aanval op reactionaire vormen van de moslimse godsdienst en op het gezag van hun leiders.


Ayaan Hirsi Ali spreekt vandaag in Genève op een VN-congres over de positie van vrouwen in de islam.
Als ze niet beter analyseert heeft ze daar m. i. toch te weinig over te zeggen.


volgens Time behorend tot de invloedrijkste personen ter wereld
Mij zegt dat niet veel.


dat mijn geestverwanten, als het om vrouwenrechten gaat, zich vooral bevinden onder de, traditioneel gezien, rechtse vleugel van denkend Nederland
Dat kan mede komen omdat de strijd voor vrouwenrechten, volkomen terecht op zichzelf en hard nodig, tegelijk misbruikt kan worden als stok om de moslimse hond te slaan. En dat verwacht je eerder van sommige rechtse kringen dan van links.


Waar Hirsi Ali de verschillen van interpretatie binnen de verschillende islamitische gemeenschappebn over het hoofd ziet
Gebrek aan analyse. Nahed Selim stapt hier m. i. te gemakkelijk overheen.


Feit blijft echter dat haar kritiek volledig geldt voor de letterlijke, orthodoxe stroming binnen de islam,
Wat ik zeg over werkelijk bestaande, concrete vormen van de godsdienst.


een stroming waartoe de meerderheid van de moslims in Nederland gerekend kan worden.
Dubieus?


Uit een onderzoek in opdracht van Nova bleek onlangs dat bijna 50% van de ongeveer een miljoen in Nederland wonende moslims, de sharia boven de Grondwet vindt staan en ingevoerd wil zien in Nederland.
Dubieus?


In het kader van de vrijheid van geloof kan men in principe de invoering van de sharia in Nederland grondwettig verklaren.
Blunder. Godsdienstvrijheid omvat o. a. dat je een god niet hoeft te erkennen, en zijn wil dus niet hoeft te aanvaarden. Als gods wil wet is, moet je hem echter wel aanvaarden. Dat is in strijd met godsdienstvrijheid.
Als gods wil wet is, heb je een theocratie, geen democratie. Democratie kan niet in overeenstemming met de actuele nederlandse grondwet afgeschaft worden.


Met de PvdA en Groen Links heb je niet eens een Moslim Partij nodig.
Wat wil een MDP dan? Abou Jahjah spreekt zich de laatste tijd uit voor laïciteit, en ook Nabil Marmouch daagt het.


de verschillende europese landen, gebruik makend van de bijzondere omstandigheden van deze landen
Laïciteit onder andere, in de overtuiging dat vrijheid uiteindelijk tot vooruitgang leidt.


Een van de belangrijkste principes van kapitalisme is de bescherming van de democratische vrijheden van de mens.
Onzin, is helemaal geen beginsel van "kapitalisme". Wel zag je bij een klassieke liberaal als John Locke bijna heiligverklaring van eigendom. En dat is natuurlijk van belang voor kapitalisme: privé-eigendom van de productiefactor kapitaal. Een aspect daarvan is ook weer scheiding van staatsmacht en economische macht, een van de in Europa uitgevonden vormen van machtenscheiding.


Een moslim is persoonlijk niet vrij, maar gebonden aan voorschriften.
Een onzinnige tegenstelling. Welke concrete vrijheden heb je, en aan welke voorschriften ben je gebonden, daar gaat het om.


dit is geen handel in angst
dit is geen “islamofobie”


aan die analyse de onvermijdelijke consequenties verbinden.
Welke?


Hoewel vele mondige moslimvrouwen steeds roepen dat ze niet onderdrukt worden, betekent dat nog niet dat andere moslimvrouwen niet te maken hebben met verwerpelijke en agressieve practijken in hun dagelijkse leven.
Precies wat ik AARDG afgelopen zaterdag tegenwierp.


De krampachtige ontkenning van feiten die met cijfers zijn onderbouwd
Mensen sluiten zich vaak af voor kritiek omdat ze het onderscheid tussen ideaal en werkelijkheid niet zien.
Je kunt een ideaal gebruiken om kritiek te leveren op de werkelijkheid.
Dankzij een ideaal kun je je gemakkelijker openstellen voor kritiek op de werkelijkheid. Kritiek op de werkelijkheid is immers nog niet direct kritiek op het ideaal. Je hoeft je ideaal niet met het vuile water van de werkelijkheid hoeft weg te gooien.

Een ander belangrijk onderscheid is tussen theoretische orthodoxie en realistische practijk. Het leven is sterker dan de leer.

AARDIG
18-04-05, 21:33
Eerst even mijn mening over AHA:

Haar generaliserende beeldvorming van moslims is stuitend en schadelijk.
Er is bij haar een schrijnend gebrek aan analsye:
- ze valt “de islam” aan
- ze kijkt niet naar de ingewikkelde wisselwerking tussen mensen, levensbeschouwinging, sociale systemen en sociale omstandigheden
(op die vierhoeksverhouding van mij gaf Vlegeltje op zijn beurt trouwens goede kritiek).

Zie Fadela Amara, Ni putes ni soumises voor hoe het ook kan: een steengoeie analyse van de situatie in de franse voorsteden. Orakel, Mark61, Rabi’ah, Julien en anderen, ik weet zeker dat jullie dit ijzersterk vinden.

Goed van AHA vind ik haar frontale aanval op reactionaire vormen van de moslimse godsdienst en op het gezag van hun leiders.


:wohaa:


Precies wat ik AARDG afgelopen zaterdag tegenwierp.

Lees mijn reactie daarop.

Olive Yao
18-04-05, 21:56
Geplaatst door The_Reporter
http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=107120
Je weet dat ik niet voor lange texten terugdeins, en nu wil ik natuurlijk ook op Bil@ls text te reageren – komt er hopelijk nog wel eens van.


Geplaatst door AARDIG
Lees mijn reactie daarop.
Ik heb er alleen even een korte blik op geworpen, ik reageer later nog wel.

Orakel
18-04-05, 21:58
Geplaatst door Olive Yao
[B]LINKS LOOP AAN LEIBAND MOSLIM-EER

Nahed Selim

De Volkskrant, maandag 9 april 2005


Nooit eerder is een Tweede Kamerlid opgenomen in de lijst van invloedrijkste personen van Time. Ayaan Hirsi Ali schrijft dus geschiedenis.

Poehpoeh. Ff me broek weer ophijsen zeg. Ben d'r helemaal ondersteboven van. En dan heb ze ook al zo'n gouwen ring gewonnen op de kermis.


Paradoxaal genoeg zijn het juist de figuren van weleer – die zich sterk hebben gemaakt voor waarden als individualisme, de rechten van vrouwen en gelijke kansen voor alle mensen – die zich nu afzetten tegen de strijd van het VVD-Kamerlid

Gelul in de ruimte. Die 'figuren van weleer' (waarmee geïmliceerd wordt dat ze inmiddels irrelevant zijn) verzetten zich niet tegen 'de strijd', maar tegen de manier waarop die strijd gevoerd wordt. Da's een wezenlijk verschil.



Ook bleek dat 80% van de moslims die zeggen te gaan stemmen, stemt op PvdA en Groen Links. Dat wil zeggen dat zich onder het electoraat van PvdA en Groen Links ongeveer 400.000 moslims bevinden die voorstander zijn van de toepassing van de sharia in Nederland.

:verward: Waar is Doesschate? Hier heb je nog zo'n hinkstapsprongconlclusietrekker.




Daarmee wil ik absoluut niet beweren dat de meeste nederlandse moslims dit radicale gedachtegoed onderschrijven, maar – gelet op voornoemd Nova-onderzoek – minstens twee van deze punten (zo niet meer) scoren hoog bij de meerderheid van de nederlandse moslims.

Wat een rabiate onzin. Men stemt pvda en is daarom voor de sharia, afvalligen worden aan de lopende band gedood.....
Ik geef het op.
Begrijp nu dat als ik een stuk geplaats wil hebben in de krant, ik gewoon de meest debiele onzin moet uitkramen.
Moet lukken.

Ourzazate
18-04-05, 22:14
Geplaatst door Olive Yao

Nahed Selim is schrijfster (van egyptische oorsprong) en
Ayaan Hirsi Ali schonk haar en Naema Tahir het geldbedrag dat verbonden is aan de emancipatieprijs van Opzij, die Hirsi Ali in februari ontving.

Dit is het belangrijkste stukje van bovenstaande tekst...:).

bounif
19-04-05, 00:00
Nahid Selim heeft letterlijk nooit ene fuck gegeven om het geloof van haar ouders. Slim weet ze in te spelen op de vraag vanuit de intellectuele en politieke kermis van Nederland. Het 'New Age' gedachtengoed is het meest spirituele waar ze zich toe voelt aangetrokken. Moslim-feministe, wat dat ook mag wezen, is in ieder geval misplaats. Laat de Nederlandse beleidsmakers maar lekker verder dromen en zich laven aan de manna van deze nachtegaal.

Wizdom
19-04-05, 00:24
Top 3 Propaganda Stunten Islam Haters:

1 - Sharia invoeren (doet het altijd goed)

Er wonen pak hem beet hooguit 5% Moslims in Nederland waarvan wellicht 2% of 3% stemrecht heeft en deze minderheid zou als je menigeen mag geloven de Sharia willen doordrukken... Sharia kan alleen worden ingevoerd wanneer de meerderheid van het land instemt met de Sharia...

2 - Terrorisme aanslag

Er is 1 uitgelokte incident geweest met 2 Amerikaanse broertjes... Er zijn tientallen valse meldingen geweest en er is een vergelijkbare Pim Fortuyn incident geweest...

De Stadion Hooligan problematiek, de Huis Wiet teelt die welig floreert, Professionele Criminaliteit liquidaties, Het Rechts Extremisme, de Graaicultuur, De Verpleging en Zorg, de Vergrijzing, het pesten van Jan Modaal en de minima zijn zaken die de Nederlandse gemeenschap 100 keer sterker bedreigen maar 100 keer minder aandacht krijgen dan het zogenaamde terrorisme gevaar.

3 - Onderdrukking van de vrouw

Idem dito... Heeft aandacht nodig maar wordt 100 keer opgeblazen vanuit ideologische overweging en zeker niet door compassie met de vrouw anders zouden ze eerst maar eens wat gaan doen aan de overduidelijke uitbuiting van al die dames in de prostitutie en de arme bijstandsmoeders die niet rond kunnen komen van een uitkering... of erger nog voor het blok worden gezet om te werken met een kind in huis... Waar is die compassie met de vrouw gebleven....

Ourzazate
19-04-05, 04:58
Geplaatst door Wizdom

3 - Onderdrukking van de vrouw

Idem dito... Heeft aandacht nodig maar wordt 100 keer opgeblazen vanuit ideologische overweging en zeker niet door compassie met de vrouw anders zouden ze eerst maar eens wat gaan doen aan de overduidelijke uitbuiting van al die dames in de prostitutie en de arme bijstandsmoeders die niet rond kunnen komen van een uitkering... of erger nog voor het blok worden gezet om te werken met een kind in huis... Waar is die compassie met de vrouw gebleven....

Nergens, waar is de compassie met vrouwelijke zwervers in NL? Ook nergens...:).

Ook zogenaamde moslima's die geilen op een spotlichtje hier en daar gebruiken de onderdrukking van de moslima om media aandacht te krijgen...:).

Rabi'ah.
19-04-05, 09:17
Geplaatst door Olive Yao


Zie Fadela Amara, Ni putes ni soumises voor hoe het ook kan: een steengoeie analyse van de situatie in de franse voorsteden. Orakel, Mark61, Rabi’ah, Julien en anderen, ik weet zeker dat jullie dit ijzersterk vinden.


Ik heb dat boek van haar gelezen, inderdaad een goed, genuanceerd betoog, maar desalniettemin niet minder strijdbaar. :duim:

taouanza
19-04-05, 09:31
Geplaatst door Ourzazate
Nergens, waar is de compassie met vrouwelijke zwervers in NL? Ook nergens...:).

Ook zogenaamde moslima's die geilen op een spotlichtje hier en daar gebruiken de onderdrukking van de moslima om media aandacht te krijgen...:).

Heb je gister Nova gezien over jeugdhulpverlening?:moe:

Olive Yao
19-04-05, 18:59
Geplaatst door Bounif
Nahid Selim heeft letterlijk nooit ene fuck gegeven om het geloof van haar ouders.
Sommige posts boezemen me de gedachte in dat ik dat niet anders dan als een goede eigenschap kan beschouwen.


Slim weet ze in te spelen op de vraag vanuit de intellectuele en politieke kermis van Nederland.
Hier staat in feite niets anders dan: ze verschaft kennis.
Plus een doorzichtige insinuatie die Bounif niet motiveert.


Het 'New Age' gedachtengoed is het meest spirituele waar ze zich toe voelt aangetrokken. Moslim-feministe, wat dat ook mag wezen, is in ieder geval misplaats.
Typisch moslims: ze is geen ware moslima!


Laat de Nederlandse beleidsmakers maar lekker verder dromen
Nou nee, sommige mensen in Europa zijn juist klaarwakker.


en zich laven aan de manna van deze nachtegaal.
Poëtisch compliment.


Geplaatst door Wizdom
Top 3 Propaganda Stunten Islam Haters:
Valt me vaak op hoe sommige moslims de zaken op z’n kop zetten. “Allah niet aanbidden” heet “de islam haten”.
Oorzaak: islam in de letterlijke betekenis van het woord als absolute maatstaf voor alles nemen.


1 - Sharia invoeren (doet het altijd goed)
Er wonen pak hem beet hooguit 5% Moslims in Nederland waarvan wellicht 2% of 3% stemrecht heeft en deze minderheid zou als je menigeen mag geloven de Sharia willen doordrukken ... Sharia kan alleen worden ingevoerd wanneer de meerderheid van het land instemt met de Sharia ...
Nee, dat kan niet. De sharia kan niet met meerderheid van stemmen worden ingevoerd, dat zou opheffing van godsdienstvrijheid en democratie en invoering van theocratie betekenen.
Dat Wizdom dat niet begrijpt, is een van de problemen met sommige godsdienstigen.


3 - Onderdrukking van de vrouw
Idem dito... Heeft aandacht nodig maar wordt 100 keer opgeblazen vanuit ideologische overweging en zeker niet door compassie met de vrouw
Nee, want het zijn inmiddels onderdrukte vrouwen zelf en hun medestandsters en voorvechtsters die voor zichzelf opkomen. Volgens jou doen ze dat niet uit compassie met zichzelf?


anders zouden ze eerst maar eens wat gaan doen aan de overduidelijke uitbuiting van al die dames in de prostitutie
Twee jaar geleden had de franse politie een bende roemeense vrouwenhandelaars opgerold. Zaten ook een paar van de roemeense vrouwen in Nederland, ik hoorde een paar van hun verhalen, en vond het voor een keer (gevoelsmatig) niet zo erg dat de franse politie soms een tikje minder zachtzinnig is dan de nederlandse.
Men doet wel degelijk wat, maar het is moelijk te bestrijden, omdat de vrouwen zelf vaak niets durven te doen om te ontsnappen of authoriteiten in te schakelen.

Ook loverboys worden nu actief bestreden.

(Overigens kunnen hoeren in Nederland allerlei begeleiding en ondersteuning krijgen, Nederland is daarin wel uniek in de wereld, en verdienen ze vaak veel geld).


en de arme bijstandsmoeders die niet rond kunnen komen van een uitkering ...
Kletskoek. De maagdelijkheidscultus en de gevolgen daarvan zijn in het algemeen erger dan “niet rond kunnen komen van een uitkering plus kinderbijslag”.


of erger nog voor het blok worden gezet om te werken met een kind in huis ...
AHA pleit voor kinderopvang als basisvoorziening, maar dat telt niet.

Olive Yao
19-04-05, 19:03
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik heb dat boek van haar gelezen, inderdaad een goed, genuanceerd betoog, maar desalniettemin niet minder strijdbaar. :duim:
Rabi’ah, je bent voor mij een oase in de woestijn. :duim:

mark61
19-04-05, 19:08
Geplaatst door The_Reporter
Ik hoop dat je er ooit een keer achter komt dat het een fatamorgana is.

Jij hebt makkelijk praten, jij bivakkeert naast Zemzem.

taouanza
19-04-05, 19:11
Geplaatst door Olive Yao
Rabi’ah, je bent voor mij een oase in de woestijn. :duim:

Ik heb het boek van Nahed Salem gelezen. De vrouwen van de profeet.
En ik vind haar qua tunnelvisie weinig verschillen van die baardmannen waar ze het steeds over heeft.

En wat vind je van mij?:tik:

Olive Yao
19-04-05, 19:14
Geplaatst door The_Reporter
Ik hoop dat je er ooit een keer achter komt dat het een fatamorgana is.
:giechel: Leuke woordspeling.

Weet je dan niet dat ik fata morgana's tot werkelijkheid maak?

Trouwens, jouw fata morgana vind ik ook best mooi.

Olive Yao
19-04-05, 19:16
Geplaatst door taouanza
Ik heb het boek van Nahed Salem gelezen. De vrouwen van de profeet.
En ik vind haar qua tunnelvisie weinig verschillen van die baardmannen waar ze het steeds over heeft.
:boeps: Dat is niet het boek waar we het over hadden.


En wat vind je van mij?:tik:
Heb ik pas iets over geschreven. En dat weet je best.

taouanza
19-04-05, 19:26
Geplaatst door Olive Yao
:boeps: Dat is niet het boek waar we het over hadden.


Heb ik pas iets over geschreven. En dat weet je best.

Ik weet het maar ik het over dit boek en deze opmerking die erover heb gemaakt. :lachu:

Doeschate
19-04-05, 20:41
Geplaatst door Olive Yao
Eerst even mijn mening over AHA:

Haar generaliserende beeldvorming van moslims is stuitend en schadelijk.
Er is bij haar een schrijnend gebrek aan analyse:
- ze valt “de islam” aan
- ze kijkt niet naar de ingewikkelde wisselwerking tussen mensen, levensbeschouwinging, sociale systemen en sociale omstandigheden

Schrijf je dit om de moslimlezers tegemoet te komen?

Ten eerste is AHA heel goed in staat de samenhang tussen al de door jouw genoemde samenhangen te begrijpen. Ze generaliseert niet door onderscheid te maken tussen positieve en negatieve aspecten van de islam.

Inderdaad valt ze de islam aan, omdat ze volledig terecht begrepen heeft dat daar het probleem ligt. Slechts door onwelgevallige religieuze opvattingen aan te vallen kun je ze veranderen. Vooral als die opvattingen met vrouwenonderdrukking, homoseksualiteit, anti-darwinisme, de sharia of de jihad te maken hebben.
Er zijn velen die het belang van een interreligieuze dialoog ontkennen, ze willen niet eens over religieuze opvattingen debatteren, alles ligt aan de economie, etc. Onzin, de huidige problemen vinden hun oorsprong in de religie.

Olive Yao
19-04-05, 22:02
Geplaatst door Doeschate
Schrijf je dit om de moslimlezers tegemoet te komen?
Nee, omdat ik het zo zie. Er is in Submission bijvoorbeeld geen verband tussen drie van de vier geciteerde koranverzen en de gebeurtenissen.


Ten eerste is AHA heel goed in staat de samenhang tussen al de door jouw genoemde samenhangen te begrijpen.
Ze kan het wel, maar ze maakt er qua analyse niets van.


Ze generaliseert niet door onderscheid te maken tussen positieve en negatieve aspecten van de islam.
Bedoel je geen onderscheid? Dan impliceert je opmerking dat je alles aan de moslimse godsdienst slecht vindt. Je bent dus net zo radicaal als moslims die alles eraan volmaakt vinden.


Inderdaad valt ze de islam aan, omdat ze volledig terecht begrepen heeft dat daar het probleem ligt.
Is "de islam" één ding?


Slechts door onwelgevallige religieuze opvattingen aan te vallen kun je ze veranderen. Vooral als die opvattingen met vrouwenonderdrukking, homoseksualiteit, anti-darwinisme, de sharia of de jihad te maken hebben.
Ja, zulke opvattingen (nader omschreven) zullen alle weldenkende mensen bestrijden.

Maar wat als die religieuze opvattingen te maken hebben met naastenliefde, zelfbeheersing, respect voor de natuur en een vorm van spiritualiteit waar veel mensen zich goed bij voelen?


Er zijn velen die het belang van een interreligieuze dialoog ontkennen, ze willen niet eens over religieuze opvattingen debatteren, .
Ja, die zijn er, en er zijn er ook genoeg die dat wel doen. Orakel plaatste pas nog die topic over Plato en de islam, lees een paar van z'n posts daarbij, lees Salmaya Salem, Goodnight, Kid Capri.


alles ligt aan de economie, etc
Onzin, de huidige problemen vinden hun oorsprong in de religie.
Vooralsnog dreigt de wereld ten onder te gaan door de plutocratie, niet door de moslimse godsdienst.

Doeschate
19-04-05, 22:36
Geplaatst door Olive Yao
Nee, omdat ik het zo zie. Er is in Submission bijvoorbeeld geen verband tussen drie van de vier geciteerde koranverzen en de gebeurtenissen.Het kan zijn dat ik iets gemist heb, maar Ayaan heeft volgens mij slechts de bedoeling gehad vrouwenonderdrukking en de rol van de koran daarbij ter discussie te stellen. Dat betekent niet dat zij beweerd, of bedoeld, heeft dat alle moslims hun vrouw mishandelen. Het verwijt dat zij gegeneraliseerd heeft is onterecht. De koran biedt aanleiding tot vrouwenonderdrukking, zie het volgende artikel: http://www.etiennevermeersch.be/vermeersch/artikels/god_rel/vrouw_islam
In België kon hierover een belangwekkend debat met Abou Jahjah gevoerd worden. Terwijl Vermeersch veel verder gaat in zijn kritiek dan Ayaan. Waarom daar wel en hier niet?


Ze kan het wel, maar ze maakt er qua analyse niets van.Ben ik niet met je eens.



Bedoel je geen onderscheid? Dan impliceert je opmerking dat je alles aan de moslimse godsdienst slecht vindt. Je bent dus net zo radicaal als moslims die alles eraan volmaakt vinden. Helaas ben ik een komma vergeten, de bedoeling was: "Ze generaliseert niet, door onderscheid te maken tussen positieve en negatieve aspecten van de islam."



Is "de islam" één ding?Nee, natuurlijk niet. Maar daarom kun je nog wel van "de islam" spreken, zoals je over "het christendom" of "de stoel" kunt spreken.



Ja, zulke opvattingen (nader omschreven) zullen alle weldenkende mensen bestrijden.

Maar wat als die religieuze opvattingen te maken hebben met naastenliefde, zelfbeheersing, respect voor de natuur en een vorm van spiritualiteit waar veel mensen zich goed bij voelen?Religies kennen ook hun positieve aspecten, zoals Ayaan ook altijd benadrukt, maar de beminde gelovigen weigeren te erkennen dat hun religie ook voor veel ellende verantwoordelijk is. Daarom dienen ze voortdurend heftig becritiseerd te worden.



Ja, die zijn er, en er zijn er ook genoeg die dat wel doen. Orakel plaatste pas nog die topic over Plato en de islam, lees een paar van z'n posts daarbij, lees Salmaya Salem, Goodnight, Kid Capri.Helaas begin ik enigszins teleurgesteld te raken, wat dit betreft.



Vooralsnog dreigt de wereld ten onder te gaan door de plutocratie, niet door de moslimse godsdienst. Het gaat niet alleen om de moslimse godsdienst, het gehele religieuze denken moet veranderen.

Hoe wil je de plutocratie bestrijden?

ninaroos
19-04-05, 23:28
Nahed Selim is schrijfster (van egyptische oorsprong) van onder meer Brieven uit Egypte en Vrouwen van de profeet
Ayaan Hirsi Ali schonk haar en Naema Tahir (Een moslima ontsluierd) het geldbedrag dat verbonden is aan de emancipatieprijs van Opzij, die Hirsi Ali in februari ontving.

Dit is je reinste omkoping!! AHA is triest!!
Ze betaalt nu zelfs mensen om haar ideologie te promoten!!

wat een giller


joke!

Ourzazate
20-04-05, 02:49
Geplaatst door taouanza
Heb je gister Nova gezien over jeugdhulpverlening?:moe:

Nope...:).