PDA

Bekijk Volledige Versie : Melkert- of ID-banen weer terug?



TonH
19-04-05, 09:47
Telegraaf,di 19 apr 2005, 09:56
'Mensen in de bijstand moeten aan de slag' DEN HAAG - Mensen in de bijstand moeten aan het werk, met behoud van uitkering en in gesubsidieerde banen, maar niet onder het minimumloon. Dat staat in een advies voor het kabinet van de Raad van Werk en Inkomen (CWI).
Het zou moeten gaan om banen tegen het minimumloon, in de vorm van 'leerwerkplekken' en 'participatiebanen' voor deze groep mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Deze oplossing is volgens de Raad, waarin gemeenten, werkgevers en werknemers zijn vertegenwoordigd, beter dan de door CDA en VVD in een motie bepleite oplossing van werken onder dat minimum.



Breed advies: werken met behoud bijstand
door Esther Lammers en Wilma van Meteren
Trouw, 2005-04-19

Bijstandgerechtigden moeten met behoud van hun uitkering aan het werk, desnoods in gesubsidieerde banen. Dat gaat de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) adviseren.


Het is voor het eerst dat de vakbonden instemmen met het idee dat mensen moeten werken voor hun uitkering. Het kabinet krijgt het nog geheime advies binnenkort.

De RWI adviseert subsidiebanen tegen het minimumloon, die daarmee goedkoper zijn dan de oude Melkertbanen (120 procent minimumloon). Het adviesorgaan, waarin vakbonden, werkgevers en gemeenten zitten, verwacht dat mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt zo aan het werk komen.

De RWI pleit voor de terugkeer van gesubsidieerde arbeid, omdat die de arbeidsmarkt minder verstoort dan werken onder het minimumloon, zoals VVD en CDA willen. De raad stelt dat er een groep is -laaggeschoolden met een sociale, lichamelijke of psychische arbeidshandicap- die zonder subsidiebaan niet of nauwelijks aan het werk komt.

Deze groep zou twee à drie dagen aan de slag moeten in de maatschappelijke dienstverlening. Voor de gewerkte dagen krijgen ze een bonus, voor de niet-gewerkte dagen behouden ze hun uitkering.

De raad wil ook leerwerktrajecten introduceren. Laag geschoolde werklozen, jongeren en dropouts kunnen maximaal een halfjaar met behoud van uitkering aan de slag. Daarna moet de werkgever hen 1,5 jaar in dienst nemen, met begeleiding en in ruil voor een gemeentelijke loonkostensubsidie. Het kabinet-Balkenende heeft alle loonkostensubsidies en subsidiebanen juist afgeschaft.

In zijn advies omzeilt de raad gevaarlijke politieke klippen, zoals werken onder het minimumloon. De RWI zag veel bezwaren in de motie van CDA en VVD. Daarin werd voorgesteld langdurig werklozen 90 procent van het miniumumloon te betalen, op voorwaarde dat de werkgever uitzicht gaf op een vaste baan van ten minste vier jaar.

Volgens werkgeversorganisaties was het voorstel van de coalitiepartijen veel te rigide en schept zo'n maatregel geen nieuwe banen. ,,Veel te riskant; geen werkgever stapt in een baangarantie van vier jaar'', oordeelt Nieuwsma van VNO-NCW. ,,Het gaat ons niet om het minimumloon, maar om het terugdringen van de totale loonkosten'', schetst Van Delft van MKB Nederland.

Volgens FNV-bestuurder Heerts wordt met het advies eindelijk eens geïnvesteerd in het ,,ijzeren bestand uitkeringsgerechtigden. We maken ze weerbaarder op de arbeidsmarkt en zorgen ervoor dat werkgevers niet alleen maar buitenlandse arbeidskrachten inhuren.''




Eerst helemaal afbouwen en dan weer invoeren? :moe:

Goodnight
19-04-05, 11:57
wij hebben nog steeds voormalige ID-ers in dienst.....

mark61
19-04-05, 11:59
In Rotterdam bestaan ze ook nog volop. Of het ergens toe leidt weet ik niet.

Goodnight
19-04-05, 12:04
Geplaatst door mark61
In Rotterdam bestaan ze ook nog volop. Of het ergens toe leidt weet ik niet. nergens naar....die mensen krijgen voor de rest van hun leven een ettiketje opgedrukt waar ze niet of moeilijk van af komen.Werkgevers nemen geen voormalige ID-ers aan voor regulier werk....

mark61
19-04-05, 12:12
Geplaatst door Goodnight
nergens naar....die mensen krijgen voor de rest van hun leven een ettiketje opgedrukt waar ze niet of moeilijk van af komen.Werkgevers nemen geen voormalige ID-ers aan voor regulier werk....

Mja, dat denk ik ook. Het leidt tot goedkope arbeidskrachten, dat wel.

wytze
19-04-05, 12:14
Geplaatst door mark61
In Rotterdam bestaan ze ook nog volop. Of het ergens toe leidt weet ik niet."


quote:
"nergens naar....die mensen krijgen voor de rest van hun leven een ettiketje opgedrukt waar ze niet of moeilijk van af komen.Werkgevers nemen geen voormalige ID-ers aan voor regulier werk...."


Daarom vind ik ook dat de ID banen gewoon moeten blijven bestaan c.q. terugkeren. 115% van het minimumloon is en blijft beter dan bijstand.

Goodnight
19-04-05, 12:17
Geplaatst door wytze
Geplaatst door mark61
In Rotterdam bestaan ze ook nog volop. Of het ergens toe leidt weet ik niet."


quote:
"nergens naar....die mensen krijgen voor de rest van hun leven een ettiketje opgedrukt waar ze niet of moeilijk van af komen.Werkgevers nemen geen voormalige ID-ers aan voor regulier werk...."


Daarom vind ik ook dat de ID banen gewoon moeten blijven bestaan c.q. terugkeren. 115% van het minimumloon is en blijft beter dan bijstand. ja maar door dat ze als ID-er ( wat haast voor kansloze staat) worden bestempeld is het ook voor deze mensen veel moeilijker om serieus genomen te worden.

ID-banen waren ooit bedoeld als door stroom naar regulier werk.
Nu blijven die mensen op een uitzichtloze plek hangen ook als ze wel de potentie hebben.

Het zijn gewoon goedkope arbeidskrachten....

mark61
19-04-05, 12:19
Geplaatst door wytze
Daarom vind ik ook dat de ID banen gewoon moeten blijven bestaan c.q. terugkeren. 115% van het minimumloon is en blijft beter dan bijstand.

Het leidt tevens tot concurrentievervalsing, is het voornaamste bezwaar. Bovendien hebben de betrokkenen uitzicht op niks, zoals Goodnight al zei.

wytze
19-04-05, 12:24
quote:
"ID-banen waren ooit bedoeld als door stroom naar regulier werk.
Nu blijven die mensen op een uitzichtloze plek hangen ook als ze wel de potentie hebben.

Het zijn gewoon goedkope arbeidskrachten...."


het is een dilemma. het is waar dat toen die banen werden ingevoerd het feitelijk een neerwaartse druk op de lonen betekende. aan de andere kant: veel melkert/id-baners blijven liever melketier/id-er dan weer werkloos te worden.

Goodnight
19-04-05, 12:27
Geplaatst door wytze
quote:


het is een dilemma. het is waar dat toen die banen werden ingevoerd het feitelijk een neerwaartse druk op de lonen betekende. aan de andere kant: veel melkert/id-baners blijven liever melketier/id-er dan weer werkloos te worden. ja...maar die zelfde id-ers klagen wel dat ze niet genoeg geholpen worden om door te stromen naar een reguliere baan.Dus zo graag willen ze niet id-er blijven.

De werkgevers hebben er massaal ge(mis)bruik van gemaakt.En doen dat feitelijk nog steeds....

Umarvlie
19-04-05, 12:32
Moeilijk he .. eigenlijk een keuze tussen "markwerking" waarbij werkelozen werkeloos zijn (en dus niet tegen een uitkering werk doen wat ten koste gaat van andermans/vrouws baan) of een soort van communistische staat waar alle die normaal werkeloos zijn in dienst van de overheid komen en dan dus toch aan het werk (al dan niet zinvol) worden gezet....

Of het model Singapore....

wytze
19-04-05, 12:32
quote:
"ja...maar die zelfde id-ers klagen wel dat ze niet genoeg geholpen worden om door te stromen naar een reguliere baan.Dus zo graag willen ze niet id-er blijven."

Is dat zo? of is dat vooral zo nu die banen worden opgeheven? ik had de indruk dat veel werknemers het ook wel ok vonden, zelfs als ze niet doorstroomden.

quote:
"De werkgevers hebben er massaal ge(mis)bruik van gemaakt.En doen dat feitelijk nog steeds...."

Dat is waar maar in een aantal gevallen denk ik met medeweten/werking van de werknemer. Ik ken althans een aantal id-ers die het wel prima vinden zo en liever dit hebben dan bijstand.

Zwarte Kat
19-04-05, 12:50
Geplaatst door mark61
Het leidt tevens tot concurrentievervalsing, is het voornaamste bezwaar. Bovendien hebben de betrokkenen uitzicht op niks, zoals Goodnight al zei.


Hoho!
Er zijn aardig wat non-profit stichtigingen en clubs die afhankelijk zijn van hun ID-ers.
Allerlei instellingen die geen betaalde krachten kunnen betalen maar die ook niet genoeg vrijwilligers kunnen vinden kunnen toch bestaan dankzij de ID-banen.
De ID-ers die ik ken zijn zeer blij met hun baan. Ze doen nuttig werk waar ze plezier in hebben.
Ik ken ook een aantal clubs die inmiddels over de kop gegaan zijn doordat de ID-banen stop gezet werden.

Goodnight
19-04-05, 12:56
Geplaatst door Zwarte Kat
Hoho!
Er zijn aardig wat non-profit stichtigingen en clubs die afhankelijk zijn van hun ID-ers.
Allerlei instellingen die geen betaalde krachten kunnen betalen maar die ook niet genoeg vrijwilligers kunnen vinden kunnen toch bestaan dankzij de ID-banen.
De ID-ers die ik ken zijn zeer blij met hun baan. Ze doen nuttig werk waar ze plezier in hebben.
Ik ken ook een aantal clubs die inmiddels over de kop gegaan zijn doordat de ID-banen stop gezet werden.

:blij:

Alcides is over de kop gegaan door mismanagement....andere welzijn organisatie trouwens ook.....

De ID-ers die ik ken en begeleid binnen onze organisatie balen ervan dat ze additionele arbeid verrichten en nooit echt de waardering krijgen die ze willen.Ik maak regelmatig mee dat een ID-er een MBO opleiding afrond maar geen reguliere baan krijgt, waarom?

Want het is een ID-er en daar is toch wel 'iets' mee...

Veel instellingen kunnen reguliere arbeidskrachten niet betalen,maar dat was nooit de insteek van ID banen.de insteek was: bied deze mensen een leer werkplek aan waardoor ze een opleiding gaan volgen en uiteindelijk een normale baan kunnen krijgen.

Zwarte Kat
19-04-05, 13:33
Geplaatst door Goodnight
:blij:

Alcides is over de kop gegaan door mismanagement....andere welzijn organisatie trouwens ook.....

De ID-ers die ik ken en begeleid binnen onze organisatie balen ervan dat ze additionele arbeid verrichten en nooit echt de waardering krijgen die ze willen.Ik maak regelmatig mee dat een ID-er een MBO opleiding afrond maar geen reguliere baan krijgt, waarom?

Want het is een ID-er en daar is toch wel 'iets' mee...

Veel instellingen kunnen reguliere arbeidskrachten niet betalen,maar dat was nooit de insteek van ID banen.de insteek was: bied deze mensen een leer werkplek aan waardoor ze een opleiding gaan volgen en uiteindelijk een normale baan kunnen krijgen.

Ach, dat doorstroom-principe is voor een deel vd ID-ers niet interessant. Die willen juist graag blijven op de plek waar ze zitten omdat ze werk verichten dat ze anders nooit hadden kunnen doen binnen het reguliere arbeidscircuit. Die zijn allang blij dat er niks valt te doorstromen.
Sommige van hen willen koste wat het kost blijven werken als ID-er of banenpooler bij hun werkplek en staan zelfs maandelijks een deel van hun loon af aan de stichting waarvoor ze werken.

ID-ers binnen organisaties als waar jij bij zit lijkt me vervelend ja voor die mensen.
Die moeten toezien dat andere wel een 'normale' baan hebben en zij 3e rangs werk verichten en dat hun baan kunstmatig in stand gehouden wordt.
Maar dat geldt dus niet voor alle ID-ers.
Er is een groep mensen die daadwerkelijk baat hebben bij die ID-regeling en er zijn instellingen zelfs afhankelijk van.

Ik geloof dat NV Werk dit jaar zo'n 4000 hopeloze gevallen gaat overdragen aan de gemeente..........

mark61
19-04-05, 13:48
Geplaatst door Zwarte Kat
Hoho!
Er zijn aardig wat non-profit stichtigingen en clubs die afhankelijk zijn van hun ID-ers.
Allerlei instellingen die geen betaalde krachten kunnen betalen maar die ook niet genoeg vrijwilligers kunnen vinden kunnen toch bestaan dankzij de ID-banen.

Jawel, maar het is een onzeker bestaan, en stigmatiseert. Stroomt er ooit iemand door dat je weet?

mark61
19-04-05, 13:49
Geplaatst door Zwarte Kat
Ach, dat doorstroom-principe is voor een deel vd ID-ers niet interessant. Die willen juist graag blijven op de plek waar ze zitten omdat ze werk verichten dat ze anders nooit hadden kunnen doen binnen het reguliere arbeidscircuit. Die zijn allang blij dat er niks valt te doorstromen.

Onderhad lijkt het dan meer op betaald vrijwilligerswerk. Met behoud van uitkering alleen hadden ze het ook kunnen doen, maar daar komen ze hun bed niet 'vrijwillig' voor uit.

Goodnight
19-04-05, 13:53
Geplaatst door Zwarte Kat
Ach, dat doorstroom-principe is voor een deel vd ID-ers niet interessant. Die willen juist graag blijven op de plek waar ze zitten omdat ze werk verichten dat ze anders nooit hadden kunnen doen binnen het reguliere arbeidscircuit. Die zijn allang blij dat er niks valt te doorstromen.
Sommige van hen willen koste wat het kost blijven werken als ID-er of banenpooler bij hun werkplek en staan zelfs maandelijks een deel van hun loon af aan de stichting waarvoor ze werken.

ID-ers binnen organisaties als waar jij bij zit lijkt me vervelend ja voor die mensen.
Die moeten toezien dat andere wel een 'normale' baan hebben en zij 3e rangs werk verichten en dat hun baan kunstmatig in stand gehouden wordt.
Maar dat geldt dus niet voor alle ID-ers.
Er is een groep mensen die daadwerkelijk baat hebben bij die ID-regeling en er zijn instellingen zelfs afhankelijk van.

Ik geloof dat NV Werk dit jaar zo'n 4000 hopeloze gevallen gaat overdragen aan de gemeente..........

Die mensen ken ik dan zelf niet, de ID-ers bij ons zijn half gefrustreerd doordat ze moeilijk of niet doorstromen.

Maar jouw laatste opmerking vind ik wel heel interessant........

Vraag me af wat NV-werk dan gedaan heeft aan die zogenaamde 'hopeloze' gevallen.Behalve uit hun neus zitten vreten....:moe:

mark61
19-04-05, 14:05
Geplaatst door Goodnight
Vraag me af wat NV-werk dan gedaan heeft aan die zogenaamde 'hopeloze' gevallen.Behalve uit hun neus zitten vreten....:moe:

Nouw, de werknemers van NV Werk hadden in ieder geval werk. Dat houdt ze mooi van de straat.

Zwarte Kat
19-04-05, 14:26
Geplaatst door Goodnight


Vraag me af wat NV-werk dan gedaan heeft aan die zogenaamde 'hopeloze' gevallen.Behalve uit hun neus zitten vreten....:moe:

NV Werk zelf heeft zat gedaan.
Ze zijn met bakke geld over de brug gekomen om cursussen te betalen. Om mensen te begeleiden. Om werkgevers te voorzien van allerlei leuke kantoorspulletjes.
En die +4000 gevallen die aan de gemeente wordt overgedragen proberen ze ook zoveel mogelijk te begeleiden.

Zwarte Kat
19-04-05, 14:31
Geplaatst door mark61
Jawel, maar het is een onzeker bestaan, en stigmatiseert. Stroomt er ooit iemand door dat je weet?

Onzeker bestaan?
Ik ken gasten die al vanaf 1997 erin zitten en al die tijd het werk doen dat ze willen doen........
En er zijn banenpoolers die vanaf 1995 meedraaien.

Zwarte Kat
19-04-05, 14:35
Geplaatst door mark61
Onderhad lijkt het dan meer op betaald vrijwilligerswerk. Met behoud van uitkering alleen hadden ze het ook kunnen doen, maar daar komen ze hun bed niet 'vrijwillig' voor uit.

Vijwilligerswerk gaat tegenwoordig niet zo makkelijk meer als dat het vroeger was.
Met een ID-baan heb je geen gezeik vd sociale dienst en je verdient een paar honderd euro meer per maand...........
Al met al not bad at all......

TonH
19-04-05, 16:21
Geplaatst door mark61
Jawel, maar het is een onzeker bestaan, en stigmatiseert. Stroomt er ooit iemand door dat je weet?

Hier in Amsterdam functioneren de filmhuizen als Rialto als scholing voor ID-ers die daarna doorstromen naar de grote bioscoopbedrijven. En daarin zijn ze zeer succesvol.

TonH
19-04-05, 16:23
Geplaatst door Zwarte Kat
Onzeker bestaan?
Ik ken gasten die al vanaf 1997 erin zitten en al die tijd het werk doen dat ze willen doen........
En er zijn banenpoolers die vanaf 1995 meedraaien.

En dat was nooit de bedoeling en het is een schande dat iedereen daarmee weg is gekomen. Zowel de ID-ers, de instellingen als de werkgevers die hen niet in dienst namen maar toch steen en been klaagden dat ze niemand konden vinden.

Zwarte Kat
19-04-05, 17:13
Geplaatst door TonH
En dat was nooit de bedoeling en het is een schande dat iedereen daarmee weg is gekomen. Zowel de ID-ers, de instellingen als de werkgevers die hen niet in dienst namen maar toch steen en been klaagden dat ze niemand konden vinden.

Een schande??? Integendeel.....

TonH
19-04-05, 20:24
Geplaatst door Zwarte Kat
Een schande??? Integendeel.....

Ja ik vind het een schande om als werkgever, en of je nu een ideële club bent of niet doet er niet toe, een werknemer volwaardige arbeid te laten verrichten en hem/haar daar dan niet volwaardig voor te gaan betalen. Wanneer een ID-er onmisbaar in een organisatie werd had men hem/haar een volwaardige aanstelling moeten geven. Maar zo werd het een soort moderne slavernij en zeker uitbuiting.

Het doel is altijd geweest om zgn kanslozen een kans te geven weer ervaring op te doen en een kans op een volledige baan te geven. Die kans hebben heel veel nooit gehad omdat veel werkgevers hen bleven zien als mensen met een vlekje en samen met grote delen van de politiek, bleven praten over 'kunstbanen' en liever hun personeel drie maal zoveel betaalden in overuren dan één van de ID-baners aan te nemen. En de rest zat in semi-overheidsbanen waar ze uiteindelijk als goedkope vervangers voor 'reguliere' werknemers dienden.

Om die houding nog even te belonen ook wilde dit hondse kabinet van de ID-ers af, want die konden toch niet ingezet worden in het bedrijfsleven en daarvoor in de plaats moest dan maar het minimumloon afgeschaft worden. En die heilboodschap zou de opmaat dan worden voor de kapitalistische heilstaat waarin een ieder aan 1 baan niet meer genoeg zou hebben om rond te komen, zodat er voor gezeur en opkomen voor rechten eindelijk ook fysiek geen ruimte meer zou zijn.

marlies255
19-04-05, 20:46
ID-baan is altijd nog beter dan geen baan of verplicht asperges steken of aardbeien plukken. Maar daar hebben de tuinders liever Polen voor. Kost evenveel maar daar hebben ze wel gemotiveerde krachten voor. En voor die ID-baners of laaggeschoolden kunnen bedrijven/stichtingen ook opleidings-subsidie aanvragen bij het Europees Sociaal Fonds in Brussel (ESF-3 subsidie), dat maakt de kans op doorstroom of betere baan groter.

TonH
19-04-05, 20:51
Geplaatst door marlies255
ID-baan is altijd nog beter dan geen baan of verplicht asperges steken of aardbeien plukken. Maar daar hebben de tuinders liever Polen voor. Kost evenveel maar daar hebben ze wel gemotiveerde krachten voor. En voor die ID-baners of laaggeschoolden kunnen bedrijven/stichtingen ook opleidings-subsidie aanvragen bij het Europees Sociaal Fonds in Brussel (ESF-3 subsidie), dat maakt de kans op doorstroom of betere baan groter.

Met die Polen ontduiken ze de CAO's en alle verzekeringen die ze anders zouden moeten afdragen. Geeft precies aan waarheen men eigenlijk wil.

Wat betreft die ESF-gelden heeft men in Amsterdam nu speciale loketten om daar wegwijs in te worden omdat het anders zoveel energie vergt om aan alle voorwaarden te voldoen dat de meeste instellingen het er maar bij laten...

Maar het is toch "bij de wilde spinnen af", om Neelie Smit-Kroes maar eens te citeren, dat de 8e (?) economie in de wereld ESF-gelden nodig zou moeten hebben om mensen te scholen en aan het werk en een fatsoenlijk bestaan te helpen... :moe:

marlies255
19-04-05, 20:58
Geplaatst door TonH
Met die Polen ontduiken ze de CAO's en alle verzekeringen die ze anders zouden moeten afdragen. Geeft precies aan waarheen men eigenlijk wil.

Wat betreft die ESF-gelden heeft men in Amsterdam nu speciale loketten om daar wegwijs in te worden omdat het anders zoveel energie vergt om aan alle voorwaarden te voldoen dat de meeste instellingen het er maar bij laten...

Maar het is toch "bij de wilde spinnen af", om Neelie Smit-Kroes maar eens te citeren, dat de 8e (?) economie in de wereld ESF-gelden nodig zou moeten hebben om mensen te scholen en aan het werk en een fatsoenlijk bestaan te helpen... :moe:

tjsa, ben het wel met je eens, maar die subsidies liggen gewoon klaar in Brussel, dus ze kunnen maar beter aangevraagd worden. En het vergroot de kansen van laaggeschoolden of het helpt mensen om omgeschoold te worden, dat is ook een beter alternatief dan werkloos te zijn.

Voor die Polen moeten overigens ook gewoon verzekeringspremies afgedragen worden hoor! Dat gaat tegenwoordig echt niet zwart meer maar via uitzendbureaus. En dan vallen die Polen gewoon onder de uitzend-CAO. En ik geef die tuinders nog gelijk ook. Ze hebben in ieder geval gemotiveerd personeel!

TonH
19-04-05, 21:12
Geplaatst door marlies255
tjsa, ben het wel met je eens, maar die subsidies liggen gewoon klaar in Brussel, dus ze kunnen maar beter aangevraagd worden. En het vergroot de kansen van laaggeschoolden of het helpt mensen om omgeschoold te worden, dat is ook een beter alternatief dan werkloos te zijn.

Voor die Polen moeten overigens ook gewoon verzekeringspremies afgedragen worden hoor! Dat gaat tegenwoordig echt niet zwart meer maar via uitzendbureaus. En dan vallen die Polen gewoon onder de uitzend-CAO. En ik geef die tuinders nog gelijk ook. Ze hebben in ieder geval gemotiveerd personeel!

Ik dacht nog niet zo lang geleden gelezen te hebben dat die Polen via allerlei U-bochtconstructies betaald worden om maar niet onder de uitzend-CAO te vallen maar onder de Poolse regelgeving... En verder werden tot voor kort wekelijks 100-en illigale arbeiders opgepakt in de kassen in het Westland.
Gemotiveerd personeel door bittere armoede. Is dat wat je ook voor de Nederlandse werknemer wilt? Dan zit je met dit kabinet wel goed.

Tuurlijk kun je dat geld aanvragen. Is ook altijd gedaan. Die ESF-1 gelden moest NL zelfs zowat nog helemaal terugbetalen. Dat gold ook voor Amsterdam met de Banenmarkt. Maar ook voor deze fondsen geldt wat ik rond de ID-banen beschreef: de doelstelling is heel goed, maar in de praktijk zal het niet gebruikt worden om mensen een kans te geven, om te scholen en aan een fatsoenlijke baan te helpen.

Zwarte Kat
19-04-05, 21:57
Geplaatst door TonH
Ja ik vind het een schande om als werkgever, en of je nu een ideële club bent of niet doet er niet toe, een werknemer volwaardige arbeid te laten verrichten en hem/haar daar dan niet volwaardig voor te gaan betalen. Wanneer een ID-er onmisbaar in een organisatie werd had men hem/haar een volwaardige aanstelling moeten geven. Maar zo werd het een soort moderne slavernij en zeker uitbuiting.



Moderne slavernij en uitbuiting????
tjeezus das een mond vol.......
Nou die indruk krijg ik totaal niet wanneer ik met ID-ers praat.
Menig non-profit instelling kan domweg geen betaalde arbeidskrachten betalen en de ID-regeling is een prima oplossing. De instelling blij en de werknemer blij.
Er zijn zelfs ID-ers die een deel van hun salaris storten op de rekening van de instelling waarvoor ze werken.
Geloof het of niet maar er zijn ook mensen die niet geinteresseerd zijn om veel poen te verdienen. Die vinden het belangrijker om werk te doen waar ze plezier in hebben en voor sommige van hen is de ID-regeling een goed middel. Doorstromen naar een goed betaalde baan geen issue voor hen.
Het is een fabeltje om maar te denken dat die zielige ID-ers zo uittgebuit worden en dat ze zo graag willen doorstromen naar ander werk.
Het zal vast wel dat een groot deel vd ID-ers zich wel genaaid zal voelen maar er is dus ook een groep mensen die dat helemaal niet zo ervaren.

Zwarte Kat
19-04-05, 22:02
Geplaatst door marlies255
ID-baan is altijd nog beter dan geen baan of verplicht asperges steken of aardbeien plukken. Maar daar hebben de tuinders liever Polen voor. Kost evenveel maar daar hebben ze wel gemotiveerde krachten voor.

Vind je t gek dat die Kaasboeren niet gemotiveerd zijn. Mij krijg je ook met geen mogelijkheid zo'n plantenkas ingedouwd.
pppfff de hele dag met je handen in aarde wroeten en lopen te klooien met plantjes.
Daa-aag......

TonH
19-04-05, 23:39
Geplaatst door Zwarte Kat
Moderne slavernij en uitbuiting????
tjeezus das een mond vol.......

Ach, ik dacht: ik zet het maar een beetje duidelijk aan... :D


Het zal vast wel dat een groot deel vd ID-ers zich wel genaaid zal voelen maar er is dus ook een groep mensen die dat helemaal niet zo ervaren.

Yep. Die beide kanten ken ik ook. Alleen ben ik inmiddels politiek gezien het niet meer eens met die tweede groep. Prima hoor, wanneer ze gaan voor zelfontplooiing en plezier. Moeten ze ook vooral blijven doen. Maar dan hou je zelf ook maar je broek op, zodat mensen die het echt moeilijk hebben en daarin geen keuze hebben omdat ze door allerlei omstandigheden voortdurend buiten de boot vallen, geholpen kunnen worden met een zinnige dagbesteding en een aardig inkomen. :fpetaf:

Zwarte Kat
20-04-05, 13:21
Geplaatst door TonH
......zodat mensen die het echt moeilijk hebben en daarin geen keuze hebben omdat ze door allerlei omstandigheden voortdurend buiten de boot vallen, geholpen kunnen worden met een zinnige dagbesteding en een aardig inkomen. :fpetaf:

Mee eens. Ware het niet dat het toch vooral aan hen zelf ligt. NV Werk biedt genoeg mogelijkheden hiervoor maar het moet toch echt zelf van die mensen uit komen.
Als ID-er krijg je tijd en geld om allerlei cursussen naar eigen keuze te kunnen volgen. Je krijgt een vaste contactpersoon die met je doorneemt wat je wilt gaan doen en kijkt hoe dat bereikt kan worden. Kortom er wordt energie, tijd en geld in ID-ers gestopt. Maar uiteindelijk komt het erop aan dat die ID-er het zelf gaat doen. En ik ben bang dat vooral daar de kink zit...........

wytze
20-04-05, 13:25
ik zit als id-er op vakkevullen. pfffffffffff.

en die vaste contactpersoon heb ik nog nooit gezien.

Zwarte Kat
20-04-05, 13:31
Geplaatst door wytze
ik zit als id-er op vakkevullen. pfffffffffff.

en die vaste contactpersoon heb ik nog nooit gezien.

Ooh das raar. Ik had begrepen dat alle ID-ers in Amsterdam vorig jaar bij NV Werk langs moesten komen voor een gesprek om te kijken of je bemiddelbaar bent voor de reguliere arbeidsmarkt of dat je onbemiddelbaar bent (hopeloos geval).
Ben je bemiddelbaar dan stellen ze een plan met je op om te kijken wat je wilt etc.
De ID-ers die ik ken hebben allen dit gesprek gehad en enkele van hen zijn zo'n traject aangegaan met hun.

wytze
20-04-05, 13:36
quote:
"Ooh das raar. Ik had begrepen dat alle ID-ers in Amsterdam vorig jaar bij NV Werk langs moesten komen voor een gesprek om te kijken of je bemiddelbaar bent voor de reguliere arbeidsmarkt of dat je onbemiddelbaar bent (hopeloos geval).
Ben je bemiddelbaar dan stellen ze een plan met je op om te kijken wat je wilt etc.
De ID-ers die ik ken hebben allen dit gesprek gehad en enkele van hen zijn zo'n traject aangegaan met hun."


Ik heb begin dit jaar een gesprek gehad met een consulent idd om te kijken of ik bemiddelbaar ben. Dat was de eerste keer in drie jaar.

Zwarte Kat
20-04-05, 13:45
Geplaatst door wytze


Ik heb begin dit jaar een gesprek gehad met een consulent idd om te kijken of ik bemiddelbaar ben. Dat was de eerste keer in drie jaar.

Tsja, als het goed is dan had in de afgelopen 3 jaar de werkgever moeten aankaarten dat je de mogelijkheid hebt om cursussen te volgen. Zij krijgen van NV Werk daar geld voor.

Maar heb je bij het gesprek met NV Werk de mogelijkheid gehad om een traject met ze aan te gaan? Of ben je als onbemiddelbaar afgeschreven?

wytze
20-04-05, 13:47
Geplaatst door Zwarte Kat
Tsja, als het goed is dan had in de afgelopen 3 jaar de werkgever moeten aankaarten dat je de mogelijkheid hebt om cursussen te volgen. Zij krijgen van NV Werk daar geld voor.

Maar heb je bij het gesprek met NV Werk de mogelijkheid gehad om een traject met ze aan te gaan? Of ben je als onbemiddelbaar afgeschreven?



ziz iz very confidential information i can obviouzlie not reveal

Zwarte Kat
20-04-05, 13:58
Geplaatst door wytze
ziz iz very confidential information i can obviouzlie not reveal

:stout: Je bent dus onbemiddelbaar

wytze
20-04-05, 14:02
Geplaatst door Zwarte Kat
:stout: Je bent dus onbemiddelbaar


az i zaide: no comment.

Zwarte Kat
20-04-05, 14:43
Geplaatst door wytze
az i zaide: no comment.

http://www.mainzelahr.de/smile/genervt/ditsch.gif Het is niet erg om onbemiddelbaar te zijn hoor. Niets om voor te schamen.

wytze
20-04-05, 14:46
Geplaatst door Zwarte Kat
http://www.mainzelahr.de/smile/genervt/ditsch.gif Het is niet erg om onbemiddelbaar te zijn hoor. Niets om voor te schamen.


your concluzionz are entirelie yourzzz
dream on. if you look at ze department vakkevulle you would c zat i make millionzz everyday.....

Zwarte Kat
20-04-05, 15:03
Geplaatst door wytze
your concluzionz are entirelie yourzzz
dream on. if you look at ze department vakkevulle you would c zat i make millionzz everyday.....

Ahaaa! Je bent wel bemiddelbaar. :gsm: Dus je bent een 'Plan Van Aanpak' aangegaan bij NV Werk?
:p Ik krijg het wel uit je getrokken. Al moet ik prikken tot ik erbij neerval.