PDA

Bekijk Volledige Versie : Habemus papam: Er is een nieuwe paus!



Kid Capri
19-04-05, 18:12
Witte rook!!!

Later meer...

K.

Bofko
19-04-05, 18:15
Is ie gezond ?

Simon
19-04-05, 18:16
Alle bookmakers opgelet ....

Is dan toch snel gegaan vind ik ! Nou maar hopen dat het niet die neo-con Ratzinger is.

Kid Capri
19-04-05, 18:17
Geplaatst door Simon
Alle bookmakers opgelet ....

Is dan toch snel gegaan vind ik ! Nou maar hopen dat het niet die neo-con Ratzinger is.

Volgens insiders is de keuze gevallen op Ratzinger (what's in a name)...:hihi:.

K.

P.S. Op internet kan ik er nog nix over lezen...

Simon
19-04-05, 18:20
Geplaatst door Kid Capri
Volgens insiders is de keuze gevallen op Ratzinger (what's in a name)...:hihi:.

K.


Insiders ? Mars bedoel je ? Hmm ben benieuwd wanneer ze het bekend maken. Maar met Ratzinger verandert er dus NIKS .... in het beleid van de kerk.

TonH
19-04-05, 18:26
In het protestantse Amsterdam luiden de klokken :verward:


http://www.spiegel.de/img/0,1020,461241,00.jpg

Simon
19-04-05, 18:51
Ratzinger inderdaad ... een Duitser !!!

Dutchguy
19-04-05, 18:54
Maakt het veel uit welke homo- en vrouwenhaterd er in die jurk zit?

Simon
19-04-05, 19:06
Geplaatst door Dutchguy
Maakt het veel uit welke homo- en vrouwenhaterd er in die jurk zit?

Ik denk het wel ja. Een Noord-Europeaan is veel serieuzer in de leer en zal de leer van de kerk veel nadrukkelijker uitdragen. Ik had liever een Italiaan gehad die meer de poppenkast beheerd maar verder niet al te veel aan de weg timmert.

Dutchguy
19-04-05, 19:09
Geplaatst door Simon
Ik denk het wel ja. Een Noord-Europeaan is veel serieuzer in de leer en zal de leer van de kerk veel nadrukkelijker uitdragen. Ik had liever een Italiaan gehad die meer de poppenkast beheerd maar verder niet al te veel aan de weg timmert.

Nou ja hij schijnt iets van ver in de zeventig te zijn dus die kachel waar die rook uit komt kunnen ze maar beter warm houden. :wink:

Wortel
19-04-05, 19:09
In het protestantse Amsterdam luiden de klokken

We kunnen als Protestanten en Orthodoxen weer een paar jaar onze borst natmaken. Hopelijk valt het mee, maar ik verwacht voorlopig weinig van een brede oecumene.

mark61
19-04-05, 19:14
Geplaatst door Wortel
We kunnen als Protestanten en Orthodoxen weer een paar jaar onze borst natmaken. Hopelijk valt het mee, maar ik verwacht voorlopig weinig van een brede oecumene.

Geen paniek, in Leiden zingt alleen de nachtegaal.

Benedict XVI gaat het welbespraakt nog één keer uitleggen allemaal.

Tussenpausje, max 5 jaar. Een Daatser om straks te wennen aan wat exotischers.

Simon
19-04-05, 20:03
Iets over de standpunten van deze nieuwe Paus:

John Paul II's charisma was such that few dared challenge his strategy. Now that he is no longer there, however, his strategy will be subjected to scrutiny within the Catholic Church.

One critic is Cardinal Josef Ratzinger, a leading candidate for papacy. Ratzinger believes that John Paul II's strategy of alliance with Islam has put the Vatican not on the side of the Muslim peoples but on the side of despotic regimes that dominate the Muslim world. Ratzinger sees relations between Islam and Catholicism as one of competition over the truth.

Ratzinger suggests an alternative strategy under which the Catholic Church would focus on the consolidation of its position in its traditional strongholds in Europe and the American Continent . In that context Ratzinger has publicly opposed the admission of Turkey into the European Union.

Ratzinger regards a formal dialogue with Islam as a handicap for the Catholic Church because it would assume a measure of equality between the two faiths, signaling to people, especially in Europe, that they can shop around for religion. Ratzinger's strategy enjoys much support in the College of Cardinals. But it also has critics.

~Panthera~
19-04-05, 20:29
Another nitwit. :moe:


POPE BENEDICT XVI: PROFILE



The new Pope has been chosen from what could be termed the traditional side of the Catholic Church. To some, he heralds intellectual salvation during a time of confusion and compromise. To others, his record as Pope John Paul II's prefect of doctrine showed the then Cardinal Joseph Ratzinger to be an intimidating "Enforcer", punishing liberal thinkers, and keeping the Church in the Middle Ages.

He has described homosexuality as a "tendency" towards an "intrinsic moral evil". During the US election campaign, he called for pro-choice politicians to be denied Communion.

He has also argued that Turkey should not be admitted into the European Union.


Hoe lang is de houdbaarheidsdatum ? :moe:

mark61
19-04-05, 20:53
Geplaatst door ~Panthera~
Another nitwit. :moe:
Hoe lang is de houdbaarheidsdatum ? :moe:

In jouw schrank schier onbeperkt, als de stroom niet uitvalt. In het echt geef ik m 5 jaar. Maar je zal altijd zien.

~Panthera~
19-04-05, 20:59
Geplaatst door mark61
In jouw schrank schier onbeperkt, als de stroom niet uitvalt. In het echt geef ik m 5 jaar. Maar je zal altijd zien.

Daar zou ik zelfs mijn schrank voor opofferen. :hihi:

5 jaar ?? :schok:

Wat een ellende. :moe:

He has described homosexuality as a "tendency" towards an "intrinsic moral evil". During the US election campaign, he called for pro-choice politicians to be denied Communion.

He has also argued that Turkey should not be admitted into the European Union.


Back to the middle ages..

TonH
19-04-05, 21:08
Geplaatst door Wortel
We kunnen als Protestanten en Orthodoxen weer een paar jaar onze borst natmaken. Hopelijk valt het mee, maar ik verwacht voorlopig weinig van een brede oecumene.

Ja, dat wordt weer buiten staan en bidden dat het droog blijft voor die "gemankeerde" christenen...

Maar ik hoop dat het net zo gaat als in de Sovjet Unie: Tsjernenko {Woytila} (con) dood, kwamen ze met ultracon Andropov {Ratzinger}. Andropov heel snel dood, namen ze Gorby {?}. 10 Jaar later was er geen Sovjet Unie meer... :D

Een mens moet blijven geloven. :engel:

Julien
19-04-05, 21:15
Geplaatst door ~Panthera~
Daar zou ik zelfs mijn schrank voor opofferen. :hihi:

5 jaar ?? :schok:

Wat een ellende. :moe:

He has described homosexuality as a "tendency" towards an "intrinsic moral evil". During the US election campaign, he called for pro-choice politicians to be denied Communion.

He has also argued that Turkey should not be admitted into the European Union.


Back to the middle ages..

waarom gelijk weer zo negatief?? De EO was ook al zo negatief met haar reportage over il Papà Benedicto il XVI :verward:

dit is toch juist positief:

Ratzinger believes that John Paul II's strategy of alliance with Islam has put the Vatican not on the side of the Muslim peoples but on the side of despotic regimes that dominate the Muslim world. Ratzinger sees relations between Islam and Catholicism as one of competition over the truth

Bofko
19-04-05, 21:15
Een nieuwe naam kan ook: Thomas, Frans of Michaël
door Pieter van der Ven

2005-04-07
Welke naam zal de nieuwe paus aannemen? Hormisdas waarschijnlijk niet, Urbanus evenmin. Pius ligt ook niet voor de hand. Paulus? Geen kans. Wat het ook wordt, er ís over nagedacht.


Toen de dode paus zijn reputatie als Gods mannetjesputter al ruimschoots had gevestigd, liet de toen reeds hoogbejaarde kardinaal Alfrink zich ontvallen dat het wel tijd werd voor een 'paus Benedictus XVI'.

Een nieuwe paus kiest zijn naam zorgvuldig en wees er maar zeker van dat ze er allemaal over hebben nagedacht voor het geval dat.

Benedictus: een paus van deze naam koestert misschien wel grote eerbied voor de monnik Benedictus van Nursia uit de 6de eeuw, maar primair verwijst hij met zijn keuze naar directe voorgangers. De laatste Benedictus bijvoorbeeld (XV) was paus van 1914 tot 1922. Vergeefs probeerde hij de Eerste Wereldoorlog te helpen bedaren. Klein, mager, een gestalte zonder aanzien, maakte hij krachtig een einde aan de heksenjacht die zijn voorganger Pius X in de kerk had ontketend tegen de 'modernisten' of wie daarvoor doorgingen. Benedictus XV koos de naam met op zijn beurt zijn verre voorganger Benedictus XIV in gedachte -net als hijzelf oud-bisschop van Bologna, maar ook bekend om zijn in die tijd opmerkelijke openheid voor wetenschap en kunst.

trouw.nl

Julien
19-04-05, 21:18
't Lijkt me een interessante Paus te worden.. deze Benedicto de 16e..
Zijn naam zegt al dat hij net als zijn voorganger wil werken aan vrede in de wereld en meer tolerantie t.o.v. andere geloven.
Het feit dat hij hoofd was van de vroegere Inquisitie zegt dan al genoeg hoe de RK Kerk zich heeft ontwikkeld in positieve zin.

Ik vind het ook o.k. dat het een conservatief is.

Wide-O
19-04-05, 21:21
Geplaatst door Julien
waarom gelijk weer zo negatief?? De EO was ook al zo negatief met haar reportage over il Papà Benedicto il XVI :verward:

dit is toch juist positief:

De EO nog wel. Die bende anti-christs :D

Julienke toch, wat ben je ongelofelijk naief.

Tussenpaus, yup. :strik:

~Panthera~
19-04-05, 21:21
Geplaatst door Julien
't Lijkt me een interessante Paus te worden.. deze Benedicto de 16e..
Zijn naam zegt al dat hij net als zijn voorganger wil werken aan vrede in de wereld en meer tolerantie t.o.v. andere geloven.
Het feit dat hij hoofd was van de vroegere Inquisitie zegt dan al genoeg hoe de RK Kerk zich heeft ontwikkeld in positieve zin.

Ik vind het ook o.k. dat het een conservatief is.


Nou, wees er maar weer blij mee, met zo'n ouwe conservatieve zak.
Veel vrouwen zullen hem ook ERRUG goed vinden. :moe:

Wide-O
19-04-05, 21:21
Geplaatst door Julien
Ik vind het ook o.k. dat het een conservatief is.

Ik ook, conservatieven zijn vaak uitstekende personen.

Wide-O
19-04-05, 21:24
Geplaatst door ~Panthera~
Nou, wees er maar weer blij mee, met zo'n ouwe conservatieve zak.
Veel vrouwen zullen hem ook ERRUG goed vinden. :moe:

Weet je, ik heb me niet te moeien, want ik ben geen ketteliek.

Maar ik zag gisteren een reportage over Danneels.

Tsja, niet echt een "progressief" maar toch duizend keer realistischer dan de rest van de bende. Tegelijk begreep ik dat zo iemand nooit Paus zou worden.

Tegelijk dacht ik dat de RKK juist zo'n figuur zou kunnen gebruiken. Raar is dat, 't was niet eens uit Belgies nationalisme of zo.

Bofko
19-04-05, 21:26
Koningin Beatrix stuurt gelukswens

DEN HAAG - Koningin Beatrix heeft dinsdagavond in een telegram haar gelukswensen overgebracht aan de nieuwe paus, Benedictus XVI. Ze wenst hem sterkte bij de vervulling van zijn taak, meldde de Rijksvoorlichtingsdienst.

nu.nl
----------------------------------

Beetje overdreven niet. Emailtje was wel genoeg geweest.

Tomas
19-04-05, 21:27
Fijn dat een duitser weer eens de absolute macht heeft. 't werd tijd.

TonH
19-04-05, 21:27
Geplaatst door Tomas
Fijn dat een duitser weer eens de absolute macht heeft. 't werd tijd.

:hihi:

~Panthera~
19-04-05, 21:27
Geplaatst door Wide-O
Weet je, ik heb me niet te moeien, want ik ben geen ketteliek.

Maar ik zag gisteren een reportage over Danneels.

Tsja, niet echt een "progressief" maar toch duizend keer realistischer dan de rest van de bende. Tegelijk begreep ik dat zo iemand nooit Paus zou worden.

Tegelijk dacht ik dat de RKK juist zo'n figuur zou kunnen gebruiken. Raar is dat, 't was niet eens uit Belgies nationalisme of zo.


Nee, progressieven worden nooit paus.
Tast het mannenkoninkrijkje aan, wat ze met zijn allen gemaakt hebben in Rome.
En dat zullen ze nooit opgeven. :moe:

Julien
19-04-05, 21:29
Geplaatst door Wide-O
De EO nog wel. Die bende anti-christs :D

Julienke toch, wat ben je ongelofelijk naief.

Tussenpaus, yup. :strik:

Hoezo naief? Tussenpauzen bestaan niet :) Deze Paus is net zo bijzonder als Johannes Paulus de Grote en de opvolger van Benedictus XVI

Bofko
19-04-05, 21:29
Geplaatst door Tomas
Fijn dat een duitser weer eens de absolute macht heeft. 't werd tijd.

Echte Arische paus is het, dat kon je van Hitler niet zeggen.

Julien
19-04-05, 21:30
Geplaatst door Tomas
Fijn dat een duitser weer eens de absolute macht heeft. 't werd tijd.

voor het eerst sinds 1000 jaar een paus uit een protestants land!

Tomas
19-04-05, 21:31
Geplaatst door Bofko
Echte Arische paus is het, dat kon je van Hitler niet zeggen.

Dat zelfgenoegzame lachje, die valse bescheidenheid, en die naam Ratzinger alleen al... Ergens zit er 666 in dien naam, maar waar? Waarlijk, ik heb de anti-christ aanschouwd!

Julien
19-04-05, 21:31
Geplaatst door Bofko
Echte Arische paus is het, dat kon je van Hitler niet zeggen.

Hij heeft een schattig Duits accentje als hij Italiaans praat :hihi: Volgens mij is ie niet 100% Arier hoor by the way ;)

Tomas
19-04-05, 21:32
Geplaatst door Julien
voor het eerst sinds 1000 jaar een paus uit een protestants land!

Duitsers vallen niet onder het protestante ras. Da's een soort apart.

TonH
19-04-05, 21:33
Geplaatst door Julien
voor het eerst sinds 1000 jaar een paus uit een protestants land!

Ik hoorde dat het nog geen 500 jaar geleden is dat er een Duitser Paus was. Toen was Luther toch al lang aan het timmeren geslagen? :verward:

Julien
19-04-05, 21:34
Geplaatst door ~Panthera~
Nee, progressieven worden nooit paus.
Tast het mannenkoninkrijkje aan, wat ze met zijn allen gemaakt hebben in Rome.
En dat zullen ze nooit opgeven. :moe:

Ik word een beetje moe van je Panthera.

Je blijft maar zeiken over het katholicisme en dit geloof bekritiseren, terwijl je net zo goed als ik weet dat alle andere religies op de wereld MINSTENS net zo macho zijn als het Katholicisme...

Maar daar hoor ik je nooit over.. dan ben je opeens weer de Panthera die lollig moet doen.

Gewoon hypocriet dit.

Julien
19-04-05, 21:34
Geplaatst door Tomas
Duitsers vallen niet onder het protestante ras. Da's een soort apart.

het zijn gewoon untermenschen :D ;)

Bofko
19-04-05, 21:37
Geplaatst door TonH
Ik hoorde dat het nog geen 500 jaar geleden is dat er een Duitser Paus was. Toen was Luther toch al lang aan het timmeren geslagen? :verward:

Weet je wel hoe Duitsland er toen uitzag ? Dat waren tig elkaar bestrijdende vorstendommetjes met een hoop katholieke inwoners.

~Panthera~
19-04-05, 21:37
Geplaatst door Julien
Ik word een beetje moe van je Panthera.

Je blijft maar zeiken over het katholicisme en dit geloof bekritiseren, terwijl je net zo goed als ik weet dat alle andere religies op de wereld MINSTENS net zo macho zijn als het Katholicisme...

Maar daar hoor ik je nooit over.. dan ben je opeens weer de Panthera die lollig moet doen.

Gewoon hypocriet dit.


Ach, ik wordt een beetje moe van jouw pausverering, dus wat dat aangaat. :lachu:

Dus je geeft wel toe dat het Katholisisme zo macho als de pest is ? :haha:

En over het laatste: moet je toch beter je ogen openzetten, want als ik het over mannen heb, dan heb ik het over ALLE mannen, niet alleen de Katholieke. :fpetaf:

TonH
19-04-05, 21:46
Geplaatst door Bofko
Weet je wel hoe Duitsland er toen uitzag ? Dat waren tig elkaar bestrijdende vorstendommetjes met een hoop katholieke inwoners.

Ja dat wist ik. En nog een Duitse prins die zonodig de koning van Spanje moest gaan liggen vervelen, waardoor de burgers van de lage landen 70 jaar de shit in gingen en hij en de zijnen er met de gegoede burgerrij nog veel beter van werd... :D

marlies255
19-04-05, 21:52
Geplaatst door Julien
Ik word een beetje moe van je Panthera.

Je blijft maar zeiken over het katholicisme en dit geloof bekritiseren, terwijl je net zo goed als ik weet dat alle andere religies op de wereld MINSTENS net zo macho zijn als het Katholicisme...

Maar daar hoor ik je nooit over.. dan ben je opeens weer de Panthera die lollig moet doen.

Gewoon hypocriet dit.

:stout: neeeeee, als het op discussieren aankomt, gooit Panthera graag even een dooddoener in de strijd. Overigens, het was vanavond net de Poppenkast van Jan klaassen daar in Vaticaanstad. Oneerbiedig van mij he?????

Bofko
19-04-05, 21:59
Geplaatst door TonH
Ja dat wist ik. En nog een Duitse prins die zonodig de koning van Spanje moest gaan liggen vervelen, waardoor de burgers van de lage landen 70 jaar de shit in gingen en hij en de zijnen er met de gegoede burgerrij nog veel beter van werd... :D

Daarna hadden we het rampjaar 1672 waar we door een paar vorstendommetjes werden aangevallen, vervolgens WOII en ook nog Munchen 1974. We hebben door de geschiedenis heen weinig plezier van de oosterburen gehad.

~Panthera~
19-04-05, 21:59
Geplaatst door marlies255
:stout: neeeeee, als het op discussieren aankomt, gooit Panthera graag even een dooddoener in de strijd. Overigens, het was vanavond net de Poppenkast van Jan klaassen daar in Vaticaanstad. Oneerbiedig van mij he?????

En jij hebt na 241 posts niets anders te doen dan op mij te letten ? triest.
Dan zou ik ook maar eens andere discussies lezen.
:zwaai:

Xavier
19-04-05, 22:01
Ik had gehoopt op die neger.

Die Ratzinger heeft een pedofielenhoofd.

marlies255
19-04-05, 22:03
Geplaatst door ~Panthera~
En jij hebt na 241 posts niets anders te doen dan op mij te letten ? triest.
Dan zou ik ook maar eens andere discussies lezen.
:zwaai:

ja, heb best veel andere dingen te doen, maar in elke discussie die ik hier lees/volg kom ik met regelmaat jouw dooddoeners tegen. Maar laten we het weer over de Paus hebben....... :rolleyes:

~Panthera~
19-04-05, 22:06
Geplaatst door marlies255
ja, heb best veel andere dingen te doen, maar in elke discussie die ik hier lees/volg kom ik met regelmaat jouw dooddoeners tegen. Maar laten we het weer over de Paus hebben....... :rolleyes:


De paus ? prima hoor, ik geloof dat ik mijn mening daar al over gegeven heb, maar dat zal je wel niet opgevallen zijn. :rolleyes:

Ik vat het wel even samen voor je: een oerconservatieve zak, waar vrouwen en homo's en andere progressief denkenden geen hout van te verwachten hebben.

TonH
19-04-05, 22:15
Geplaatst door Bofko
Daarna hadden we het rampjaar 1672 waar we door een paar vorstendommetjes werden aangevallen, vervolgens WOII en ook nog Munchen 1974. We hebben door de geschiedenis heen weinig plezier van de oosterburen gehad.

Ik zou dat nou weer niet willen zeggen. De Golf GTI, het bier en de kuilen in het strand zouden toch node gemist worden... :D

Spoetnik
19-04-05, 22:25
Geplaatst door TonH
Ik hoorde dat het nog geen 500 jaar geleden is dat er een Duitser Paus was. Toen was Luther toch al lang aan het timmeren geslagen? :verward:


De laatste Duitse Paus was alweer uit het jaar 1011 ofzoiets.. las ik daarnet.

Wat interessant is, want omtrend die tijd waren ook de kruistochten!! :)

Kijk eens trouwens wat de nieuwe paus ondertekende toen hij nog niet stokoud was:
http://observer.guardian.co.uk/international/story/0,6903,1020400,00.html
Lawyers point to a letter the Vatican sent to bishops in May 2001 clearly stating the 1962 instruction was in force until then. The letter is signed by Cardinal Ratzinger, the most powerful man in Rome beside the Pope and who heads the Congregation for the Doctrine of the Faith - the office which ran the Inquisition in the Middle Ages.

~Panthera~
19-04-05, 22:30
Geplaatst door Spoetnik
De laatste Duitse Paus was alweer uit het jaar 1011 ofzoiets.. las ik daarnet.

Wat interessant is, want omtrend die tijd waren ook de kruistochten!! :)

Kijk eens trouwens wat de nieuwe paus ondertekende toen hij nog niet stokoud was:
http://observer.guardian.co.uk/international/story/0,6903,1020400,00.html
Lawyers point to a letter the Vatican sent to bishops in May 2001 clearly stating the 1962 instruction was in force until then. The letter is signed by Cardinal Ratzinger, the most powerful man in Rome beside the Pope and who heads the Congregation for the Doctrine of the Faith - the office which ran the Inquisition in the Middle Ages.



Tsum :kotsen:

TonH
19-04-05, 22:30
Geplaatst door Spoetnik
De laatste Duitse Paus was alweer uit het jaar 1011 ofzoiets.. las ik daarnet.

"Und mit einem schweren Makel ist die Amtszeit des bisher letzten deutschen Papstes Hadrian VI. (1522-1523) behaftet. Der Sohn mittelloser Eltern aus Utrecht, das damals zum Heiligen Römischen Reich Deutscher Nation gehörte, stand dem Ausbruch der Reformation hilflos gegenüber. "Beim lutherischen Aufstand begriff er nicht den Ernst der Lage", urteilen Kirchenexperten heute."

Ik zie op Der Spiegel dat de Duitsers deze Nederlandse Paus als de hunne beschouwen :verward:

Vandaar die 500 jaar en niet 1000. Nou daar kan ik wel vrede mee hebben. :D

Marsipulami
19-04-05, 22:33
Geplaatst door Wortel
We kunnen als Protestanten en Orthodoxen weer een paar jaar onze borst natmaken. Hopelijk valt het mee, maar ik verwacht voorlopig weinig van een brede oecumene.

Vergeet niet dat Benedictus XVI de eerste paus is die ik de communie heb zien uitreiken aan een protestant op het Sint Pietersplein.

TonH
19-04-05, 22:36
Geplaatst door Marsipulami
Vergeet niet dat Benedictus XVI de eerste paus is die ik de communie heb zien uitreiken aan een protestant op het Sint Pietersplein.

Toen was hij nog Joseph Kardinaal Ratzinger, toch? En nu eens zien of hij dat in deze gedaante ook zal doen.

Ron Haleber
19-04-05, 22:39
Geplaatst door marlies255
Maar laten we het weer over de Paus hebben....... :rolleyes:

Ben ik elk geval een fles champagne rijker. Had al mn kaarten op Rat gezet - mijn Italiaanse vriend natuurlijk op een Italiaan.

Maar ja dat mocht ook wel, was vroeger een paar jaar gedwongen met zo'n heer in rode jelleba en idem dito tarboesj op te trekken en dan hoor je nog wel eens hoe de kaarten precies liggen in de Curia Romana. Dus ik had ze wel door en won dus de weddenschap...

Ik vind het erg triest voor Schillebeeckx en met name voor Küng die indertijd aan de Uni Tübing nog voor promotie van Rat had gestemd. Beiden kregen later spreekverboden van Rat - het viel niet uit te praten met zijn middeleeuwse curia...

Interessant is dat Rat conservatief werd door de studentenrevolutie van de jaren zestig. Aan de UvA zag je hetzelfde. Proffen die zich heel progressief dachten, werd duidelijk gemaakt dat hun linksheid niets betekende. De bezetting van hun instituten trof hen heel erg. Ook Rat blijkt toen 180 graden gedraaid en is daar nooit meer van teruggekomen...

Alles bij elkaar had 't slechter gekund. Een bigotte Italiaan had een aanfluiting geweest... Rat is tenminste een intellectueel en hoe intelligentie uitwerkt kan je nooit voorspellen vooral nu hij de handen vrij heeft! :(



Een lachertje was het NOS-verslag: die boekengek Ross van de Tros ging zeggen dat Rat strijd zou gaan leveren met het Grote Gevaar voor de Kerk: de Islam! Maria van der Hoeven die naast hem zat, dacht: mijn god, wat voor volslagen idioot hebben ze nou weer van straat geplukt! :giechel:

Kid Capri
19-04-05, 22:45
Iemand zei op MSN tegen mij: 'Waar rook is, is de Paus'...:hihi:.

(ik vond dat ik jullie die zin niej kon onthouden)

K.

Julien
19-04-05, 23:00
Geplaatst door Xavier
Ik had gehoopt op die neger.

Die Ratzinger heeft een pedofielenhoofd.

:moe:

Kid Capri
19-04-05, 23:24
Geplaatst door Alcibiades
Nee hoor, nog niet eens 500 jaar geleden is er een Nederlandse paus geweest, Adrianus VI. Hij kwam uit Utrecht.

Oh, dat is in deze topic nog geen 23x langsgekomen, hoor.

K.

Kid Capri
19-04-05, 23:28
Geplaatst door Alcibiades
Sorry, te snel gereageerd.

No problem.

Het overkomt mij ook vaak...

K.

Orakel
19-04-05, 23:32
Habemus nennem.
Die vent schijnt lid geweest te zijn van de H!tlerjugend.

Wide-O
19-04-05, 23:35
Geplaatst door TonH
Ik zou dat nou weer niet willen zeggen. De Golf GTI, het bier en de kuilen in het strand zouden toch node gemist worden... :D

En dat van een Opel Corsa owner :D

Wide-O
19-04-05, 23:38
Geplaatst door Kid Capri
No problem.

Het overkomt mij ook vaak...

K.

Replyam preacox, ik ken er alles van :D

~Panthera~
19-04-05, 23:40
Geplaatst door Orakel
Habemus nennem.
Die vent schijnt lid geweest te zijn van de H!tlerjugend.

Maakt het uit joh ? hij heeft vast gebiecht. :D

:moe:

Orakel
19-04-05, 23:47
Geplaatst door ~Panthera~
Maakt het uit joh ? hij heeft vast gebiecht. :D


Kvonnum nog wel raar trekken met z'n rechter arm daar zo op dat balkon.
Maar goed, hij doet z'n best maar. Ik hoef niet van 'm te eten.

Wide-O
19-04-05, 23:48
Geplaatst door Ron Haleber
Ben ik elk geval een fles champagne rijker. Had al mn kaarten op Rat gezet - mijn Italiaanse vriend natuurlijk op een Italiaan.


Tsja, ik niet, ik had gegokt op een Italiaan (zelfs hier). Toont maar weer hoezeer ik de band met dit instituut verloren heb :D



promotie van Rat

Bij deze heeft ie z'n bijnaam al :engel:

Wide-O
19-04-05, 23:51
Geplaatst door Orakel
Kvonnum nog wel raar trekken met z'n rechter arm daar zo op dat balkon.
Maar goed, hij doet z'n best maar. Ik hoef niet van 'm te eten.

Old habits die hard :hihi:

Ik hoef ook niet van 'm te eten, maar ik ken best wel wat katholieken die ik een betere paus had toegewenst.

Ach, morgen vertienvoudigt vast het aantal priester-roepingen in België. Hebben we er 10 ipv 1. Voor een kerk of 2000 :ninja:

~Panthera~
19-04-05, 23:52
Geplaatst door Orakel
Kvonnum nog wel raar trekken met z'n rechter arm daar zo op dat balkon.
Maar goed, hij doet z'n best maar. Ik hoef niet van 'm te eten.


:hihi:

Wortel
20-04-05, 00:03
Vergeet niet dat Benedictus XVI de eerste paus is die ik de communie heb zien uitreiken aan een protestant op het Sint Pietersplein.

Dat was inderdaad een mooi gebaar, waarvoor oprechte dank.
Het zou fijn zijn als in het kielzog van dat gebaar de Protestantse geestelijkheid erkend zou worden, en niet door diezelfde Ratzinger zou worden neergezet als een stelletje patjepeeers die ook nog een beetje bijklussen in de firma God & Zoon, zoals anderen mandvlechten na vijf uur 's middags.


Een lachertje was het NOS-verslag: die boekengek Ross van de Tros ging zeggen dat Rat strijd zou gaan leveren met het Grote Gevaar voor de Kerk: de Islam! Maria van der Hoeven die naast hem zat, dacht: mijn god, wat voor volslagen idioot hebben ze nou weer van straat geplukt

Inderdaad. Hij zat zelfs met veel bombarie te orakelen over "de islamisering die gaande is". Zelfs als het over de Paus gaat krijgen moslims er weer eens van langs. Brute waanzin.

Orakel
20-04-05, 00:04
Geplaatst door Wide-O
Old habits die hard :hihi:

Ik hoef ook niet van 'm te eten, maar ik ken best wel wat katholieken die ik een betere paus had toegewenst.

Ach, morgen vertienvoudigt vast het aantal priester-roepingen in België. Hebben we er 10 ipv 1. Voor een kerk of 2000 :ninja:

Niet alleen de Katholieken gaan er op achteruit vrees ik. Ben benieuwd wat voor gevolgen het heeft voor de interreligieuse dialoog en voor de protestanten in NL. Hij heeft Protestanten namelijk nepChristenen genoemd en erkende hun kerk niet.
Zal de onlangs opgerichte PKN blij mee zijn.
Als ik hun was, ha'k fijn een paar memorysticks op z'n deur gespijkerd.

Wortel
20-04-05, 00:05
Dank voor het bekrachtigen van mijn bovengenoemde punt, Orakel

~Panthera~
20-04-05, 00:08
Geplaatst door Wortel
Dank voor het bekrachtigen van mijn bovengenoemde punt, Orakel

Wortel is ook erg blij met de nieuwe paus, zie ik. :D

Orakel
20-04-05, 00:12
Geplaatst door Wortel
Dank voor het bekrachtigen van mijn bovengenoemde punt, Orakel

De nada. Denk trouwens dat deze man nog een andere bijkomstigheid zal genereren, namelijk dat ie een boel Katholieken van de Kerk zal doen vervreemden als ie zich als conservatieve hardliner gaat opstellen.
Die houding zal um door een hoop niet in dank afgenomen worden.

Ron Haleber
20-04-05, 00:12
Geplaatst door Wide-O
Tsja, ik niet, ik had gegokt op een Italiaan (zelfs hier). Toont maar weer hoezeer ik de band met dit instituut verloren heb :D






Ik was aan het eten bij mijn italo vriend en hij zette de RAI aan voor de keuze - de rook bleek wit en wachtend sloegen we toen aan het wedden.

Voor mij telde met name de snelheid van de keuze. Dan moest het er een zijn die ze allemaal goed kennen en die een prominente positie heeft. Wie kon dat anders dan Rat zijn? Jouw Daneels kennen ze niet goed genoeg...



Bij deze heeft ie z'n bijnaam al :engel:

Rat is gewoon een afkorting hoor, ik bedoel geen rat...

Hoewel je het niet aan de stok met hem moest hebben. Vriendelijk maar wel een echte keiharde mof. Je kon het indertijd volgen met jullie Vlaming Edward Schillebeeckx die dominicaan - dat heeft hem en Küng heel wat slapeloze nachten gekost.


Bij ons bij Barend en Van Dorp deed bisschop Bär het voorkomen of het allemaal wel meeviel, maar dat geloof ik niet... Je kunt de Curie vergelijken met het "cabinet royal" van Hassan II. Daar liepen de mensen ook niet voor hun plezier in en uit...

Keek net naar Newsnight - daar vertelden ze hetzelfde ik ik al deed over Rat in de jaren zestig.

Wortel
20-04-05, 00:19
Wortel is ook erg blij met de nieuwe paus, zie ik.

Exsultet! :moe:

Ron Haleber
20-04-05, 00:21
Geplaatst door Orakel
Niet alleen de Katholieken gaan er op achteruit vrees ik. Ben benieuwd wat voor gevolgen het heeft voor de interreligieuse dialoog en voor de protestanten in NL. Hij heeft Protestanten namelijk nepChristenen genoemd en erkende hun kerk niet.
Zal de onlangs opgerichte PKN blij mee zijn.
Als ik hun was, ha'k fijn een paar memorysticks op z'n deur gespijkerd.

Ik vrees met name voor de Islam in Europa. Rat is wel slim genoeg om te doen alsof hij neutraal is.

Maar hij zal geen enkele echte toenadering dulden. En dat is koren op de molen van Verhagen - het CDA... Cörüs kan zn biezen wel pakken als ie nog wat wil bereiken :jammer:

~Panthera~
20-04-05, 00:25
Geplaatst door Wortel
Exsultet! :moe:

Halleluja ! :moe:

Ron Haleber
20-04-05, 00:26
@ Wortel. Die protestant in de rolstoel aan wie Rat de eucharistie uitreikte, was frère Roger van van de communiteit Taizé.

Taizé was de belangrijkste moderne tolerante franstalige oecumenische beweging gedurende de afgelopen decennia. Honderduizenden jongeren gingen daar elk jaar zomerkampen houden.

Nobelia
20-04-05, 00:30
Geplaatst door Ron Haleber
Ik vrees met name voor de Islam in Europa. Rat is wel slim genoeg om te doen alsof hij neutraal is.

Maar hij zal geen enkele echte toenadering dulden. En dat is koren op de molen van Verhagen - het CDA... Cörüs kan zn biezen wel pakken als ie nog wat wil bereiken :jammer:

Je dicht religie iets te veel invloed toe :)

Die hele teringsprookjeswereld was allang geen issue meer hier.

Ron Haleber
20-04-05, 00:42
Geplaatst door Nobelia
Je dicht religie iets te veel invloed toe :)

Die hele teringsprookjeswereld was allang geen issue meer hier.

Dacht je dat die AIVD en al dat gesijk van die processen voor niks is? :slaap:


Je moet maar eens een week deze site volgen - dan denk je wel anders! :knife_hea

Julien
20-04-05, 00:46
Geplaatst door Ron Haleber
Ik was aan het eten bij mijn italo vriend en hij zette de RAI aan voor de keuze - de rook bleek wit en wachtend sloegen we toen aan het wedden.

Voor mij telde met name de snelheid van de keuze. Dan moest het er een zijn die ze allemaal goed kennen en die een prominente positie heeft. Wie kon dat anders dan Rat zijn? Jouw Daneels kennen ze niet goed genoeg...


Uit welke Italiaanse regio komt die Italiaanse vriend van je? De Napolitani hebben het meeste met il papà

Ron Haleber
20-04-05, 01:08
Geplaatst door Julien
Uit welke Italiaanse regio komt die Italiaanse vriend van je? De Napolitani hebben het meeste met il papà

De mijne uit Sicilia... Maar zijn vrouw was communiste, programmamaakster voor de radio. Hij was dus ook een tijdje sympathiserend communist. Kan dat volgens jou in Italië goed samengaan?

TonH
20-04-05, 01:11
Geplaatst door Wide-O
En dat van een Opel Corsa owner :D

Nog zoiets dat een mens niet kan missen... :ego:

Nobelia
20-04-05, 01:12
Geplaatst door Ron Haleber
De mijne uit Sicilia... Maar zijn vrouw was communiste, programmamaakster voor de radio. Hij was dus ook een tijdje sympathiserend communist. Kan dat volgens jou in Italië goed samengaan?

Waarom sleep jij er toch godverju steeds anderen bij die zogenaamd iets gewichtigs zijn.
Zeg nou gewoon 's je eigen ding man, zonder er je 'vriend hier' of 'belangrijk mediapersoon daar' bij te betrekken. Dat gezanik over beroemde mensen is eerder een zwaktebod dan dat het je argument kracht bij zet.

"Ron, ik ben het niet met die stelling van die en die eens."
"Ja, maar hij heeft wel Pino gepijpt dus inbinden."

Wat nou, man.

Julien
20-04-05, 01:18
Geplaatst door Ron Haleber
De mijne uit Sicilia... Maar zijn vrouw was communiste, programmamaakster voor de radio. Hij was dus ook een tijdje sympathiserend communist. Kan dat volgens jou in Italië goed samengaan?

Ah che bene, Uno di Sicilia!! Daar wonen de mooiste Italianen zeggen ze wel eens. Sicilianen lijken trouwens verdacht veel op Marokkanen.

Maar goed, Communisme heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de Italiaanse politiek. Ook nu nog. Maar Italianen zijn nonchalant in alles :) Dus ook in politiek. Het ene moment is er een communistische premier (zoals Da Lema een 7 jaar geleden) en het andere moment een oer-rechtse zoals Berlusconi op dit moment.

Geen politicus zal het aandurven om de belangrijke rol die Il Papà heeft en speelt in Italia onder druk te zetten. Dus ook niet de communisten. Het gaat redelijk goed samen; communisme & Paus.

Ron Haleber
20-04-05, 01:24
Geplaatst door Julien
Ah che bene, Uno di Sicilia!! Daar wonen de mooiste Italianen zeggen ze wel eens. Sicilianen lijken trouwens verdacht veel op Marokkanen.

Maar goed, Communisme heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de Italiaanse politiek. Ook nu nog. Maar Italianen zijn nonchalant in alles :) Dus ook in politiek. Het ene moment is er een communistische premier (zoals Da Lema een 7 jaar geleden) en het andere moment een oer-rechtse zoals Berlusconi op dit moment.

Geen politicus zal het aandurven om de belangrijke rol die Il Papà heeft en speelt in Italia onder druk te zetten. Dus ook niet de communisten. Het gaat redelijk goed samen; communisme & Paus.

Bedankt voor je schets. Ik begrijp dat jij dus ook vind dat het op het menselijke vlak goed kan samengaan en het bij vriendschap etc. ook geen echt probleem hoeft op te leveren? Behalve bij de familie natuurlijk.

In Nederland lijkt mij het elkaar nogal uit te sluiten...

Al Sawt
20-04-05, 02:15
Geplaatst door Simon


One critic is Cardinal Josef Ratzinger, a leading candidate for papacy. [B]Ratzinger believes that John Paul II's strategy of alliance with Islam has put the Vatican not on the side of the Muslim peoples but on the side of despotic regimes that dominate the Muslim world. Wat dat betreft verschilt de beleid van Vaticaan nauwelijks van despotisme.

helly2002
20-04-05, 03:40
Geplaatst door Dutchguy
Maakt het veel uit welke homo- en vrouwenhaterd er in die jurk zit?


kan heel veel uitmaken vraag dat maar aan de polen .
dit is gewoon een tussenpaus schijnt niet altegezond tezijn .

maar wel ff wennen een duitse paus godamn

Wortel
20-04-05, 08:05
@ Wortel. Die protestant in de rolstoel aan wie Rat de eucharistie uitreikte, was frère Roger van van de communiteit Taizé.

Taizé was de belangrijkste moderne tolerante franstalige oecumenische beweging gedurende de afgelopen decennia. Honderduizenden jongeren gingen daar elk jaar zomerkampen houden.

Is bekend, Ron. Reden temeer om af te wachten wat dit zal betekenen voor de verhoudingen tussen Catholica en Reformata.

Ron Haleber
20-04-05, 09:02
Geplaatst door Wortel
Is bekend, Ron. Reden temeer om af te wachten wat dit zal betekenen voor de verhoudingen tussen Catholica en Reformata.

De identiteit en achergrond van frère Roger is - behalve misschien bij Julien - bij niemand bekend hier! Zo je het al wist, had je het dus moeten vermelden.


De mening van paus Rat kwam al duidelijk uit een laatste encycliek naar voren. Protestanten hebben geen enkele status vergeleken bij de aanhangers van de Roomse Kerk - dus geen dialoog... :duivel:

Ron Haleber
20-04-05, 09:14
Geplaatst door Wortel


Inderdaad. Hij zat zelfs met veel bombarie te orakelen over "de islamisering die gaande is". Zelfs als het over de Paus gaat krijgen moslims er weer eens van langs. Brute waanzin.

Dit is voor mij nu eens een echt bewijs dat er een hetze tegen moslims en de Islam aan de gang is...

Hoe halen ze het bij de NOS in hun stomme koppen om een idioot van de TROS - die Ros - uit te nodigen om nav een nieuwe paus, een nieuwe Kruistocht van de Kerk tegen de Islam af te kondigen? :fpotver:

En nog wel in het bijzijn van een NL-minister! :laser:

De islam-hatende NOS dient onmiddellijk te worden opgeheven! :boogie:

Wortel
20-04-05, 09:47
De mening van paus Rat kwam al duidelijk uit een laatste encycliek naar voren. Protestanten hebben geen enkele status vergeleken bij de aanhangers van de Roomse Kerk - dus geen dialoog...

Zie mijn commentaar, iets eerder in deze draad. Deze houding is voor een Bruggenbouwer nauwelijks te verteren: Fronten consolideren, hakken in het zand, concentratie op het dogmatische Unum Necessarium, xenofobie gesanctioneerd vanuit de catechismus en de blik op oneindig als het gaat over vermeende sacrosancte spiritualiteit.
Daarmee zijn we echt Gebenedijd.

Gewoonlijk ben ik niet zo scherp maar ik zie helaas maar al te pijnlijk wat er bezig is te gebeuren.

Ron Haleber
20-04-05, 10:18
Geplaatst door Wortel
Zie mijn commentaar, iets eerder in deze draad.

Deze houding is voor een Bruggenbouwer nauwelijks te verteren: Fronten consolideren, hakken in het zand, concentratie op het dogmatische Unum Necessarium, xenofobie gesanctioneerd vanuit de catechismus en de blik op oneindig als het gaat over vermeende sacrosancte spiritualiteit.

Daarmee zijn we echt Gebenedijd.

Gewoonlijk ben ik niet zo scherp maar ik zie helaas maar al te pijnlijk wat er bezig is te gebeuren.

Proficiat met je juiste bewoordingen...! Bene dictus, Amice! Rat is een ramp...:hihi:

Spoetnik
20-04-05, 11:48
Geplaatst door Orakel
De nada. Denk trouwens dat deze man nog een andere bijkomstigheid zal genereren, namelijk dat ie een boel Katholieken van de Kerk zal doen vervreemden als ie zich als conservatieve hardliner gaat opstellen.
Die houding zal um door een hoop niet in dank afgenomen worden.

Dat maakt hem niet uit Orakel, deze paus wil de katholieke kerk laten werken vanuit de schaduwen, met schimmige organisaties als Opus Dei: http://www.atimes.com/atimes/Front_Page/GD05Aa01.html
We might have to part with the notion of a popular Church. It is possible that we are on the verge of a new era in the history of the Church, under circumstances very different from those we have faced in the past, when Christianity will resemble the mustard seed (Matthew 13:31-32), that is, will continue only in the form of small and seemingly insignificant groups, which yet will oppose evil with all their strength and bring Good into this world.

Hij heeft de katholieke kerk in elk geval al opgegeven in Europa. En de katholieke kerk is meer dan Europa (al zou je dat met de keuze van de Pausen natuurlijk niet zeggen).

Orakel
20-04-05, 23:21
Geplaatst door Spoetnik
Dat maakt hem niet uit Orakel, deze paus wil de katholieke kerk laten werken vanuit de schaduwen, met schimmige organisaties als Opus Dei: http://www.atimes.com/atimes/Front_Page/GD05Aa01.html
We might have to part with the notion of a popular Church. It is possible that we are on the verge of a new era in the history of the Church, under circumstances very different from those we have faced in the past, when Christianity will resemble the mustard seed (Matthew 13:31-32), that is, will continue only in the form of small and seemingly insignificant groups, which yet will oppose evil with all their strength and bring Good into this world.

Hij heeft de katholieke kerk in elk geval al opgegeven in Europa. En de katholieke kerk is meer dan Europa (al zou je dat met de keuze van de Pausen natuurlijk niet zeggen).

Dank voor de link. Dat is bijna voer voor een nieuwe Da Vinci Code.
Maar d'r is iets raars aan de hand met Pappa Ratzi, want als Pappaz verkondigt hij andere meningen dan hij als kardinaal deed:

VATICAANSTAD – Paus Benedictus XVI streeft naar eenheid onder christenen. De nieuwe paus lijkt daarmee meteen af te
wijken van de opvattingen, die hij er als kardinaal Ratzinger nog op
nahield.

De Duitse kerkvorst kondigde woensdag in zijn eerste preek aan dat hij tijdens zijn pausschap „onophoudelijk" wil werken aan het herstel van de „volledige en zichtbare eenheid van alle christenen."
Benedictus maakte zijn voornemen bekend tijdens zijn eerste mis als paus in de Sixtijnse Kapel in het Vaticaan.

De nieuwe paus verklaarde „alles te doen wat in mijn macht is om de fundamentele zaak van de oecumene te bevorderen." Hij zei ook toegewijd te zijn aan een „open en eerlijke dialoog" met de volgelingen van andere religies.
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1211241

Wortel
20-04-05, 23:29
We zullen zien hoe dat met de oecumene zich zal gaan ontwikkelen. Dit lijkt inderdaad een ander geluid dan dat ik al jaren van hem gewend ben. Aan de vruchten zullen we de pauselijke boom wel leren kennen, maar vooralsnog moet ik het allemaal nog maar zien gebeuren.

TonH
20-04-05, 23:37
Geplaatst door Orakel
Dank voor de link. Dat is bijna voer voor een nieuwe Da Vinci Code.
Maar d'r is iets raars aan de hand met Pappa Ratzi, want als Pappaz verkondigt hij andere meningen dan hij als kardinaal deed:



Deed Johannes Paulus 1 dat ook niet? Daar heeft de Curie toen vlot korte metten mee gemaakt. :D

Wide-O
20-04-05, 23:46
Geplaatst door Orakel
De Duitse kerkvorst kondigde woensdag in zijn eerste preek aan dat hij tijdens zijn pausschap „onophoudelijk" wil werken aan het herstel van de „volledige en zichtbare eenheid van alle christenen."


Ah, hij wil een fusie van beide cluppies :rood:

Marsipulami
21-04-05, 00:00
Geplaatst door Wortel
We zullen zien hoe dat met de oecumene zich zal gaan ontwikkelen. Dit lijkt inderdaad een ander geluid dan dat ik al jaren van hem gewend ben. Aan de vruchten zullen we de pauselijke boom wel leren kennen, maar vooralsnog moet ik het allemaal nog maar zien gebeuren.


Benedictus zou via eucharistie handreiking aan protestanten kunnen doen

Hilversum (Van onze redactie) 20 april 2005 - Joseph Ratzinger, sinds gisteren als paus Benedictus XVI het hoofd der kerk, gaf vandaag in zijn eerste preek aan te willen handelen in de geest van het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965). Ook stelde hij in zijn preek nadrukkelijk, de eucharistie tot het hart van zijn pauselijke leer te willen maken. In zekere zin is dit opmerkelijk, want in 1965, het laatste jaar van het Concilie, publiceerde Ratzinger in het internationale tijdschrift Concilium een belangrijk artikel, gewijd aan de eucharistie. Het artikel roept de gedachte op dat Benedictus via de eucharistie wel eens een handreiking aan de protestanten zou kunnen gaan doen, zeker als in het achterhoofd wordt gehouden dat Ratzinger 8 april jl. voor het oog van de wereld aan een protestant de communie uitreikte.

Protestanten en eucharistie
Ratzinger schrijft in zijn Concilium-artikel onder de titel Is de eucharistie een offer? dat de vraag naar het offerkarakter van de eucharistie anno 1965 weliswaar niet op de voorgrond van de theologische discussie staat, maar toch de aandacht verdient. De vraag ligt immers aan de wortel van het schisma met de door Luther geïnspireerde protestanten.

’Positieve uitspraken’
Ratzinger tracht in zijn artikel in de hartstochtelijke polemische teksten van Luther “positieve uitspraken” te vinden. De huidige paus, zo blijkt, was als jong theoloog op zoek naar een sluitende dogmatische theorie van de eucharistie als offer. Daarbij tastte hij, zoals hij het zelf formuleert, naar een uitgangspunt, “van waaruit ook de gescheiden christenen zouden kunnen trachten elkaar te vinden en te verstaan.”

Eucharistie en oecumene
Het besluit van Ratzinger om de eucharistie in het hart van zijn pauselijke leer te plaatsen, door hem vandaag als Benedictus XVI bekend gemaakt, zou dus nog wel eens verrassende consequenties voor de oecumene kunnen hebben. Zou dat werkelijk uit het Concilium-artikel van 1965 kunnen worden afgeleid? We vragen het aan een expert, de theoloog prof. H. Häring, oud-leerling van Ratzinger en thans verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Vroege kerkvaders
Prof. Häring geeft aan dat Ratzinger na 1965 eigenlijk niet meer op zijn handreiking naar de protestanten inzake een theorie van de eucharistie is teruggekomen. De zaak is complex, aldus Häring. Ratzinger wil in het denken over de eucharistie terug naar de Oude Kerk. Hij zoekt afstand tot Middeleeuwse theorieën zoals die van de transsubstantiatie en laat zich liever door de vroege kerkvaders inspireren.

Toenadering?
Op het eerste gezicht lijkt het dat toenadering tot de protestanten in het verschiet ligt. Zij beroepen zich immers net als Ratzinger graag op de vroege Kerkvaders. Zo eenvoudig is het niet, evenwel. Volgens Ratzinger, zo legt Häring uit, is er namelijk bij het zogeheten Avondmaal van de protestanten géén sprake van eucharistie omdat er geen gewijde bedienaar (bisschop of priester) is die over de juiste sacramentele volmacht beschikt.

Theologische discussies
Prof. Häring sluit beweging in het denken van Ratzinger over de eucharistie nadrukkelijk niet uit. Wie weet, welke betekenis het Concilium-artikel nog kan krijgen. Hoe dit ook zij, wat de oecumene betreft heeft Ratzinger als Benedictus XVI in zijn preek vandaag nog eens het belang van theologische discussies onderstreept. Hij beloofde dat hij ieder initiatief zal ondersteunen dat het begrip en de toenadering tussen de christenen kan bevorderen en voegde daar een speciale groet aan al zijn broeders en zusters in Christus aan toe.

Communie-uitreiking 8 april
Van groot belang voor over de eucharistie nog te voeren discussies is zeker een veelopgemerkt voorval tijdens de begrafenis van Johannes Paulus II. Het was Ratzinger die toen voor het oog van de wereld de communie uitreikte aan de protestant Roger Schutz (89), stichter van de oecumenische gemeenschap Taizé. Kerkhistoricus prof. dr. P. Nissen sprak bij het zien van de beelden hiervan in het RKK-televisieprogramma Kruispunt van een "groots moment voor de toenadering tussen de kerken''.

Tomas
21-04-05, 00:03
Geplaatst door Marsipulami
Benedictus zou via eucharistie handreiking aan protestanten kunnen doen


Dat wordt weer vingers tellen.

Marsipulami
21-04-05, 00:14
Geplaatst door Tomas
Dat wordt weer vingers tellen.


Patriarch Aleksej roept op tot dialoog

Hilversum (Van onze redactie/ANP) 20 april 2005 - De Russisch-orthodoxe kerkleider Aleksej II heeft vandaag opgeroepen tot een dialoog met de RK-Kerk. De Russische patriarch feliciteerde paus Benedictus XVI met zijn verkiezing en zei te hopen op meer samenwerking. Aleksej II zei eerder deze maand nog in een interview met de Italiaanse krant Corriere della Sera te hopen dat de volgende paus over “wijsheid en de nodige tact” zal beschikken.
Droom JPII kwam niet uit
De patriarch van Moskou weerhield de Slavische Johannes Paulus van diens droom om Rusland te bezoeken. Maar de paus was niet welkom, omdat de Russisch-orthodoxe bisschoppen de RK-Kerk beschuldigden van zieltjeswinnerij op Russisch grondgebied. Het spijt Aleksej II dan ook niet dat het pausbezoek nooit gerealiseerd werd. “Wat me wel spijt is dat de betrekkingen tussen onze kerken zo problematisch zijn gebleven”, aldus de patriarch.

Zieltjeswinnerij
In februari 2002 werd de relatie Moskou-Rome ernstig verstoord doordat Johannes Paulus II vier katholieke bisdommen op Russisch grondgebied oprichtte. De paus deed dat ten behoeve van de meer dan een half miljoen katholieken in Rusland. Maar de Russisch-Orthodoxe Kerk was zwaar beledigd en vond de daad blijkgeven van regelrecht proselitisme, oftewel zieltjeswinnerij.

Tomas
21-04-05, 00:17
De illusie van zingeving.

Julien
21-04-05, 00:20
Geplaatst door Spoetnik
Dat maakt hem niet uit Orakel, deze paus wil de katholieke kerk laten werken vanuit de schaduwen, met schimmige organisaties als Opus Dei: http://www.atimes.com/atimes/Front_Page/GD05Aa01.html
We might have to part with the notion of a popular Church. It is possible that we are on the verge of a new era in the history of the Church, under circumstances very different from those we have faced in the past, when Christianity will resemble the mustard seed (Matthew 13:31-32), that is, will continue only in the form of small and seemingly insignificant groups, which yet will oppose evil with all their strength and bring Good into this world.

Hij heeft de katholieke kerk in elk geval al opgegeven in Europa. En de katholieke kerk is meer dan Europa (al zou je dat met de keuze van de Pausen natuurlijk niet zeggen).

niet zo negatief. in de preek die Benedicto XVI vandaag heeft gehouden, liet hij juist een progressiever signaal horen wat betreft de relaties tussen de RK-Kerk en andere religies.

Tomas
21-04-05, 00:29
De anti-christ heeft zijn troon bestegen. Hij zal geliefd wezen onder vriend en vijand. The end is near.