PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste zegen Urbi et Orbi door Benedictus XVI



Marsipulami
19-04-05, 21:28
Eerste zegen Urbi et Orbi door Benedictus XVI


Geplaatst op 19/4 '05 om 21:58u
Door Ton Huitink (Bron: ANP)



VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - De nieuwe paus Benedictus XVI heeft bij zijn eerste verschijning op het balkon van de Sint Pietersplein de hulp gevraagd van God en Maria in de taak die hem wacht. Hij vroeg de verzamelde menigte voor hem te bidden.
Vervolgens gaf Benedictus XVI - tot zijn verkiezing door het conclaaf kardinaal Ratzinger - de zegen ’Urbi et Orbi’, ’Voor de stad en voor de Wereld’.

Naar schatting waren 100.000 mensen naar het plein gestroomd om getuige te zijn van Benedictus’ verkiezing.

"Beste broeders en zusters, na de grote paus Johannes Paulus II hebben de kardinalen mij gekozen, een simpele en nederige arbeider in de wijngaard van God’’, zei de paus na de aankondiging van zijn verkiezing.

De 78-jarige Duitser is niet de oudste paus die ooit gekozen is. Onder anderen Celestinus III (86), die de kerk bestuurde van 1191 tot en met 1198, en Clemens X (79), van 1670 tot 1676, waren ouder. Johannes XXIII was 77 jaar, toen hij in 1958 tot paus werd gekozen.

Tomas
19-04-05, 21:30
Haaallleeeelluuuuujaaaaa!!!

~Panthera~
19-04-05, 21:32
JIPPIE !!! :moe:

TonH
19-04-05, 21:33
En Mars, een oordeel over deze paus?

Marsipulami
19-04-05, 21:38
Geplaatst door TonH
En Mars, een oordeel over deze paus?

Ik denk dat Ratzinger een goede keuze is. Een groot intellectueel met een klare visie en trouw aan de christelijke traditie. Bovendien iemand die vertrouwd is met de secularisatie en de specifieke vragen van de Europeanen verstaat, bovendien conservatief genoeg om de parel van de éénheid met de kerk op andere continenten niet in het gedrang te brengen.

Tomas
19-04-05, 21:39
Praise the lord!

TonH
19-04-05, 21:40
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat Ratzinger een goede keuze is. Een groot intellectueel met een klare visie en trouw aan de christelijke traditie. Bovendien iemand die vertrouwd is met de secularisatie en de specifieke vragen van de Europeanen verstaat, bovendien conservatief genoeg om de parel van de éénheid met de kerk op andere continenten niet in het gedrang te brengen.

:fpetaf:

Ik ben ook wel blij dat hij gekozen is. Het zal voor iedereen in ieder geval heel duidelijk zijn waar de kerk staat en daar hou ik wel van. :D

Marsipulami
19-04-05, 21:44
Geplaatst door TonH
:fpetaf:

Ik ben ook wel blij dat hij gekozen is. Het zal voor iedereen in ieder geval heel duidelijk zijn waar de kerk staat en daar hou ik wel van. :D


Ja, klopt ik hou ook van duidelijkheid. Liever dan zo'n windhaan die met elke maatschappelijke modetrend meedraait en iedereen naar de mond zit te praten zonder ooit iets inhoudelijks te vertellen. Ben blij dat het niet Danneels geworden is. Das zo'n gladjanus die zich nergens voor durft engageren.

Tomas
19-04-05, 21:46
Aaaaaaaamen!!

Marsipulami
19-04-05, 21:51
Geplaatst door Tomas
Praise the lord!


Dat Alleluiageroep is meer iets voor protestanten. Bij katholieken gaat het er saai en degelijk aan toe in kerkdiensten.

Tomas
19-04-05, 21:55
Geplaatst door Marsipulami
Dat Alleluiageroep is meer iets voor protestanten. Bij katholieken gaat het er saai en degelijk aan toe in kerkdiensten.

Integendeel, ik ben ooit 's op een ras-katholieke begravenis geweest en heb nog nooit zoveel rituelen, kleding, kaarsen, wierrook etc gezien. Zelfs niet in de jaren 60 tijdens een popconcert. Was heel wat leurker dan die hel-en-verdoemenis begravenissen van mijn kerk. Maar aan de andere kant, had je na zo'n griffo-preek wel vaak het gevoel dat het hartstikke terecht was dat ie dood was. Voelt goed.

Marsipulami
19-04-05, 22:05
Geplaatst door Tomas
Integendeel, ik ben ooit 's op een ras-katholieke begravenis geweest en heb nog nooit zoveel rituelen, kleding, kaarsen, wierrook etc gezien. Zelfs niet in de jaren 60 tijdens een popconcert. Was heel wat leurker dan die hel-en-verdoemenis begravenissen van mijn kerk.

Ja, klopt maar de liturgie van de orthodoxe christenen is nog mooier. Daar moeten de katholieken maar eens een voorbeeld aan nemen.


Maar aan de andere kant, had je na zo'n griffo-preek wel vaak het gevoel dat het hartstikke terecht was dat ie dood was. Voelt goed.

Wat is een griffo-preek ?

mark61
19-04-05, 22:58
Geplaatst door Marsipulami
Wat is een griffo-preek ?

ge-re-for-meerd

Maarten
19-04-05, 23:01
Geplaatst door Marsipulami
De nieuwe paus Benedictus XVI heeft bij zijn eerste verschijning op het balkon van de Sint Pietersplein de hulp gevraagd van God en Maria in de taak die hem wacht.

God??! Maria??.. Dat begint al goed! Wat is dit nou weer voor flauwe kul??
Volgens de leer is God helemaal niet direct benaderbaar, en gaat/moet alles via Christus. Maar die vraagt ie niks. Of heeft ie als plaatsvervanger van Christus op aarde meteen een GSM met God?..

En Maria? Is die ook al opgeklommen tot levend intermediar tot God? Blijkbaar wel. Leve de Heilige Viereenheid!


.... en dan te bedenken dat die club pretendeert een "spiritueel leider" te zijn. Yuk! Ooit een vlammende rede door een paus gezien? Een echt origineel geluid, of iets dat echt inspirerend was? Iets dat echt inzicht gaf?

Een ding is zeker... als er geen Christendom bestond, dan zou geen van dit soort jongens het in zijn mars hebben om een godsdienst te ontketenen. De zaak drijft enkel op traditie, en op wishfull thinking. Mogelijk een schoolvoorbeeld van de kleren van de keizer.

Eén lichtpunt.. De zaak komt dichter bij de traditionele Islam. Beiden kunnen nou stuntelen rond de leer, zonder er echt in te leren zwemmen. Geloof zal op deze manier een curiositeit blijven, los van het echte geloof in het leven.

I'm Out! Morgen het bisdom bellen om me te laten uitschrijven. Op die manier komt er zeker meer eenheid in de kerk. :hihi:

Marsipulami
19-04-05, 23:11
Geplaatst door Maarten
God??! Maria??.. Dat begint al goed! Wat is dit nou weer voor flauwe kul??
Volgens de leer is God helemaal niet direct benaderbaar, en gaat/moet alles via Christus. Maar die vraagt ie niks. Of heeft ie als plaatsvervanger van Christus op aarde meteen een GSM met God?..

En Maria? Is die ook al opgeklommen tot levend intermediar tot God? Blijkbaar wel. Leve de Heilige Viereenheid!

Dat ie zich rechtstreeks tot God richt brengt het katholicisme dichter bij de joden en de moslims. Zijn gebed tot Maria was bedoeld als een ode aan de feministen in de RK kerk.

Maarten
19-04-05, 23:13
Simonis al gezien? En maar lullen hoe blij ie is, met die sjacherijnige blik...
Als dit soort jongens "de Weg, de Waarheid, en het Leven" moeten vertegenwoordigen, dan wordt het nooit wat he?

En balkenende met z'n gewauwel dat het een goede keus is.. Daar heeft ie én als Premier, én als gereformeerde geen pest over in te brengen. Hij had de kerk geluk kunnen wensen of zoiets, maar veel verder kan dat niet gaan. Maar inmengen in wat nou goed voor de kerk is, dat mag hij vanuit zijn positie al helemaal niet. Al die kerels... het staat maar te lullen...

~Panthera~
19-04-05, 23:15
Geplaatst door Maarten
Simonis al gezien? En maar lullen hoe blij ie is, met die sjacherijnige blik...
Als dit soort jongens "de Weg, de Waarheid, en het Leven" moeten vertegenwoordigen, dan wordt het nooit wat he?

En balkenende met z'n gewauwel dat het een goede keus is.. Daar heeft ie én als Premier, én als gereformeerde geen pest over in te brengen. Hij had de kerk geluk kunnen wensen of zoiets, maar veel verder kan dat niet gaan. Maar inmengen in wat nou goed voor de kerk is, dat mag hij vanuit zijn positie al helemaal niet. Al die kerels... het staat maar te lullen...



Gezwam in de ruimte. :hihi:
Zijn ze goed in, die eikels.

Maarten
19-04-05, 23:35
Geplaatst door Marsipulami
Dat ie zich rechtstreeks tot God richt brengt het katholicisme dichter bij de joden en de moslims. Zijn gebed tot Maria was bedoeld als een ode aan de feministen in de RK kerk.

Luister, deze vent pretendeert net een terugkeer tot de dogmatiek! En juist die dogmatiek geeft Christus een zeer bijzondere plaats. Niemand komt tot de Heere, dan door mij, aldus Christus. God heeft géém voordeurbel, aldus de leer! Kortom, dat begint al goed! Meteen al rotzooien met de dogmatiek, vanwege de een of andere politiek.

En de verwijzing naar maria was niet zozeer een ode aan de feministen, als wel aan het leger Maria-vereerders, zeker in italie en Zuid-Amerika. Die Maria-verering kan misschien nog net, maar is toch controversieel. Het is in feite iets wat toegelaten wordt, ook al past het in feite niet erg in de leer. Een Paus mag daar best iets aardigs over zeggen hoor, maar éen ding moet ie niet doen, en dat is zeggen, dat ie maria om hulp vraagt, want dan maakt ie er dus echt een viereenheid van.
Dan is die vent dus hezij een ketter, hetzij lult maar wat.
En dat is precies wat het Vaticaan kenmerkt: ze lullen er maar wat.

Maar het is al ironisch zat, dat zo'n liberaal christen als ik al moeite heeft met hoe conservatieven met dogmatiek bezig zijn.. Ik ben nou al roomser dan de paus, en vind het gewoon een bende. Niks geloofwaardig..

mark61
19-04-05, 23:37
Geplaatst door ~Panthera~
Gezwam in de ruimte. :hihi:
Zijn ze goed in, die eikels.

Kzeg toch, ouwe mannetjes onder elkaar.

~Panthera~
19-04-05, 23:39
Geplaatst door mark61
Kzeg toch, ouwe mannetjes onder elkaar.


ja, dat hoef je mij niet meer te vertellen, hoor. :moe:

Maarten
19-04-05, 23:55
Geplaatst door ~Panthera~
Gezwam in de ruimte. :hihi:
Zijn ze goed in, die eikels.

Leuk uitgedrukt trouwens, dat de wereld rijker wordt aan armen door de kerk met z'n condoomverbod.

Ik snap ook dat gelul niet. De dogmatiek zegt iets over seks buiten het huwelijk, maar eigenlijk niet over condoomgebruik. Als de kerk het daarbij zou laten, dan bleven ze bij hun leer, die duidelijk zat is, maar voorkwamen ellende.. Maar nee, ze gaan lullen over rubbertjes.

~Panthera~
20-04-05, 00:02
Geplaatst door Maarten
Leuk uitgedrukt trouwens, dat de wereld rijker wordt aan armen door de kerk met z'n condoomverbod.

Ik snap ook dat gelul niet. De dogmatiek zegt iets over seks buiten het huwelijk, maar eigenlijk niet over condoomgebruik. Als de kerk het daarbij zou laten, dan bleven ze bij hun leer, die duidelijk zat is, maar voorkwamen ellende.. Maar nee, ze gaan lullen over rubbertjes.

Ja, precies. k heb het woord "condoom" ook nooit ergens gelezen in de bijbel.
Maar als het ze uitkomt, dan wordt zo'n woord ineens bij de "leer" gedonderd.
Voor de verdere rest lopen ze eeuwen achter.
Het valt wel erg op. :hihi:

Maarten
20-04-05, 00:04
Geplaatst door mark61
Kzeg toch, ouwe mannetjes onder elkaar.

Jij bent te jong om mee te kunnen lullen in het Vaticaan. Je moet minstens een Parkinson verder zijn, voor je spiritueel leider der wereld kunt zijn.
Kunnen ze geen schildpad nemen? Die worden 150 jaar. Galapagos de Eerste, vredelievender dan ooit... Aanbiddelijke dieren, wat wil je nog meer? Doen enkel aan seks, als ze er door 5 biologen bovenop getild worden.

~Panthera~
20-04-05, 00:05
Geplaatst door Maarten
Jij bent te jong om mee te kunnen lullen in het Vaticaan. Je moet minstens een Parkinson verder zijn, voor je spiritueel leider der wereld kunt zijn.
Kunnen ze geen schildpad nemen? Die worden 150 jaar. Galapagos de Eerste, vredelievender dan ooit... Aanbiddelijke dieren, wat wil je nog meer? Doen enkel aan seks, als ze er door 5 biologen bovenop getild worden.

:lole: :lole: :hihi: