PDA

Bekijk Volledige Versie : Benedictus XVI kan rekenen op blije inzet Opus Dei



Marsipulami
20-04-05, 09:58
Verklaring van de prelaat van het Opus Dei naar aanleiding van de pauskeuze

“Het is een moment van zeer grote vreugde”, aldus mgr. Javier Echevarría bij de bekendmaking van de verkiezing van Benedictus XVI.

19 april 2005


“Het is een moment van zeer grote vreugde voor de gehele Kerk. Katholieken overal ter wereld danken God voor de gave van de nieuwe paus, Benedictus XVI. Zij richten hun blik van dochters en zonen naar de opvolger van Petrus; in hem vinden zij licht en rust.

In mijn naam, en in de wetenschap dat ik ook de gevoelens vertolk van de vrouwen en mannen die de prelatuur van het Opus Dei vormen, bied ik Benedictus XVI de volle vereniging met zijn persoon en zijn onderricht aan: een diepe communio. De nieuwe paus kent de missie van de prelatuur goed. Hij weet dat hij kan rekenen op de blije inzet van priesters en leken van de prelatuur om de Kerk te dienen, wat de enige ambitie was van de heilige Jozefmaria Escrivá. Naast vereniging, bied ik de nieuwe paus mijn diepe kinderlijke genegenheid aan, samen met het gebed en de liefde van alle gelovigen van het Opus Dei.

Gedurende deze dagen van hoopvolle afwachting is veel gesproken over de grote verantwoordelijkheid van de bisschop van Rome, over de noodzaak van zijn dienstwerk voor de Kerk en over het gewicht dat op zijn schouders drukt. Dit is alles is waar, maar we zijn er ook getuigen van dat de paus, naast de hulp van God, kan rekenen op het gebed en de liefde van de katholieken en van ontelbare andere mensen van goede wil.

De omstandigheden rondom de dood van Johannes Paulus II en de verkiezing van Benedictus XVI zijn een indrukwekkende geloofsgetuigenis van miljoenen mensen geweest en een mooie uitdrukking van eenheid: eerst in het verdriet voor het gemis van de geliefde Johannes Paulus II en vervolgens in de vreugde voor de gave van de nieuwe paus. Moge Johannes Paulus II zijn opvolger beschermen in deze nieuwe lente!

Ik denk ook aan de wonderbaarlijke continuïteit van de Kerk, die zo goed tot uitdrukking is gekomen in de vreugde van het volk van God bij de keuze van de nieuwe opvolger van Petrus.”

+ Javier Echevarría
Prelaat van het Opus Dei