PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Ik zag eruit als een slechte imitatie van Ronnie Tober’



Xavier
20-04-05, 11:07
‘Ik zag eruit als een slechte imitatie van Ronnie Tober’
Van onze verslaggever Raoul du Pré

DEN HAAG - Geert Wilders leeft sinds de moord op Theo van Gogh op onbekende adressen en achter zware metalen deuren. Zijn laatste adres is Kamp Zeist. Hij beschrijft de details in een boek.

Geert Wilders schreef Kies voor vrijheid over zijn onderduiken: met opgeplakte snor en donkerbruine pruik naar het zoveelste schuiladres

Geert Wilders heeft de foto’s zelf gemaakt. De zware metalen deur, de wc met het opschrift prisoners toilet. De donkere gordijnen voor de raampjes met de tralies. Dit is Kamp Zeist, de zwaarbewaakte cel waar het onafhankelijke Tweede-Kamerlid na 2 november 2004 voor zijn eigen veiligheid in belandde. Hij zit er nog altijd. ‘Het ergste vind ik nog dat er geen direct daglicht is’, schrijft Wilders in zijn boek Kies voor Vrijheid dat vandaag verschijnt. ‘Ik heb me nooit zo gerealiseerd wat het is om de hele tijd alleen met kunstlicht te leven. Het deprimeert je.’

Geert Wilders wordt liever niet te frequent met Pim Fortuyn vergeleken, al was het maar om associaties met de beruchte wanorde in de LPF te voorkomen. ‘Ik ben geen LPF2’, zegt Wilders daarom zo vaak als hij kan. Maar intussen vertoont zijn carrière onmiskenbaar parallellen met die van Fortuyn: onbegrepen door de grote gevestigde partijen, uiteindelijk voor zichzelf begonnen, bij tijd en wijlen met grote potentie in de opiniepeilingen – en nu, ruim voor de volgende verkiezingen, is er dus ook het boek. Het is een combinatie geworden van zijn levensverhaal en een politiek pamflet, inclusief de al eerder uitgegeven Onafhankelijkheidsverklaring.

In het tweede deel van de titel (‘een eerlijk antwoord’) ligt de motivatie van de schrijver besloten: het boek is in de eerste plaats een antwoord op de ‘vele tienduizenden e-mailtjes’ die het Kamerlid de afgelopen maanden kreeg van sympathisanten. ‘Wanneer wordt u een partij?’, vroegen die. ‘Hoe is het nou om bewaakt te worden? Waar woont u eigenlijk?’

Wilders vertelt het allemaal. Onthullend is zijn relaas over hoe hij zich in november door Nederland begaf, toen er na de moord op Theo van Gogh nog geen veilig onderkomen was gevonden. Met zijn echtgenote sliep hij enkele nachten in een kazerne zonder verwarming of warm water. En soms in een ‘gewone’ woonwijk, waar hij niet herkend mocht worden door zijn buren. ‘Dan moest ik in de auto mijn vermomming in orde maken. Je lippen vol met aceton van de opgeplakte snor. Een donkerbruine pruik op die speciaal voor mijn grote hoofd was gemaakt, een bril op en ten slotte ook een hoed. Ik zag eruit als een slechte imitatie van Ronnie Tober.’

Kies voor vrijheid is ook Wilders' afrekening met velen. Met politieke tegenstanders als Wouter Bos (‘Denkt zich het Catshuis in te zwijgen’) maar vooral met zijn voormalige partijgenoten van de VVD. Ze krijgen er allemaal van langs: oud-partijleider Hans Dijkstal (‘Zelden een politicus zo incompetent zien opereren’), zijn vroegere maatje in de fractie Gert-Jan Oplaat (‘Aardig maar weinig heldhaftig’) en goed beschouwd bijna al zijn oude liberale collega's, omdat zij nauwelijks historisch besef hebben (‘Ze staan je als een schaap aan te kijken als je iets verder teruggaat dan het WK-voetbal 1978’).

Wanneer de Groep Wilders nou een echte partij wordt, met een kieslijst en partijgenoten? Medestanders zijn er al volop, schrijft Wilders. Hij heeft al zeker tien personen op het oog. ‘Maar zolang de veiligheidsomstandigheden minder florissant zijn, blijven hun namen voor het grote publiek ongewis.’

Voor wie het nog niet wist: het wordt in elk geval een partij voor gewone mensen. En dus niet voor gestudeerde types als minister Donner van Justitie. ‘Ik eis van mijn toekomstige fractiegenoten dat ze constant in contact staan met de burgers. Ik vind het belangrijker dat ze in normaal Nederlands in gesprek zijn en blijven met de mensen bij hen in de straat, dorp of stad, dan dat ze met Donner-termen als nochtans en desalniettemin een zogenaamd mooi Kamerdebat kunnen houden.’

Bron: volkskrant.nl

Bofko
20-04-05, 11:22
http://www.tober.nl/img/40jaar.jpg

TonH
20-04-05, 11:24
Ter info:

Inburgeringscursus
Hfst 6 Nederlandse cultuur


Ronnie Tober

Reeds vele jaren is Ronnie Tober een bekend en succesvol zanger/entertainer. Ruim 3 jaar na Ronnie’s geboorte op 21 april 1945 in Bussum emigreerde hij samen met zijn ouders, twee broers en zuster naar Amerika. Hier was het waar zijn muzikale talenten werden ontdekt. Hij zong op familiefeestjes, begeleid door zijn moeder op de piano. Van zijn 8e tot zijn 14e zong Ronnie bij een in Albany (New York) bekend kerkkoor (St. Peters Episcopal Boys Choir) en werd daar solo-zanger. Een jaar daarna werd zijn eerste single uitgebracht onder de titel “Who taught you how” en gaf hem bekendheid in Albany en omgeving.

Vanaf 1961 was Ronnie regelmatig te zien als gast in TV Shows als “The Perry Como Show” en “The Ed Sullivan Show”. Kreeg zijn eigen lokale TV shows en werd in 1962 uitgeroepen tot “Junior Mr. America”. Een tournee door alle staten van Amerika was het gevolg. Ronnie deed mee in de musicals “Little Mary Sunshine”, “The Boyfriend” en speelde mee in de TV film “Route 66” met George Maharis. Hoogtepunt van zijn Amerikaanse jaren is een optreden geweest voor Nixon en John F.Kennedy.

In 1963 bracht Ronnie een bezoek aan zijn grootouders in Nederland. Door een brief van zijn tante Henny kwam hij in contact met Willem O. Duys en zong op 27 december 1963 “Up a lazy river” in het t.v.programma “Voor de vuist weg”. De AVRO werd bedolven onder reacties. Deze reacties deed Ronnie besluiten om in augustus 1964 voorgoed terug te keren naar Nederland (zijn geboorteland).

Phonogram/Philips gaf hem een platencontract en “Iedere avond” kwam de Top-5 binnen. Vele succesvolle platen volgden. Hij was geregeld te gast in niet te tellen radio- en t.v.-programma’s (o.a. Corry Brokken, Willy en Willeke Alberti, enz.) en had jarenlang zijn eigen t.v.-show, waarin hij gasten ontving als Conny Vandenbos, Corrie van Gorp, Roger Whittaker, e.v.a.

Ronnie’s deelname aan het Knokke Festival bracht hem bekendheid in Europa. Gastoptredens in t.v.-shows van Caterina Valente, Nina en Frederik, grote oudejaarsavondshows in Duitsland waren regelmatig terugkerende activiteiten. Verschillende malen heeft Ronnie ons land mogen vertegenwoordigen op allerlei songfestivals. Zoals Knokke, Athene en Sopot (Polen). In Polen werd hij n.a.v. zin deelname vele malen uitgenodigd voor grote tv shows.

Tweemaal heeft hij de gelegenheid gehad mee te doen aan het Eurovisie-Songfestival. In 1965 was hij deelnemer aan de Nederlandse voorrondes met het nummer “Geweldig”, welk nummer hem geweldig veel succes bracht. En in 1968 mocht hij na de Nederlandse voorrondes te hebben gewonnen, Nederland vertegenwoordigen in de Royal Albert Hall te Londen met het lied “Morgen”.

In de jaren die volgden maakte Ronnie nog vele platen, waarvan een aantal hits werden die nog steeds bij optredens uit volle borst worden meegezongen. Om er enkele te noemen “Rosemarie”, “Arrivederci Ans”, “Naar de kermis”, en niet te vergeten “Rozen voor Sandra”. In de afgelopen 39 jaar heeft Ronnie honderden titels (waarvan er miljoenen zijn verkocht) opgenomen, overwegend Nederlandstalig. Een enkele Engelstalige c.d. staat ook op zijn zeer uitgebreide discografie.

Optredens in het land bleven talrijk en tijdens de weinige vrije dagen waren er radio en t.v.-opnames in o.a. “De Mounties Show”, “Met liedjes het land in”, “Herkent in deze tijd”, “Kwistig met muziek”, “Op volle toeren”, enz.

Tot op de dag van vandaag is hij een veel gevraagd zanger/entertainer en niet alleen in Nederland. In België, Duitsland, Engeland, Tunesië, Amerika, Zuid-Afrika, etc. wordt hij geregeld gevraagd om er een optreden te verzorgen.

Hij zingt bijna dagelijks in het land op bedrijfsfeesten en de t.v.-producenten zijn hem zeker niet vergeten. Recentelijk was Ronnie te gast bij RTL 4 in “Life and Cooking”, “Monte Carlo”, “Lijn 4”, bij de TROS in “Voor alle fans” en “Lunch t.v.”, bij de NCRV in “Praatjesmaker”, “Herberg De Leeuw” en “Man bijt hond”.

Een vaste gast is hij inmiddels geworden in speciale projekten van Mojo, zoals “Cover Top 100” in de Heineken Music Hall (uitgezonden bij de TROS tv), “Concert des Levens” tijdens het Lowlands Festival 2002 (uitgezonden op Radio 3FM), en de uitnodiging voor “Concert des Levens 2003” in de Heineken Music Hall is reeds binnen.

Bofko
20-04-05, 11:39
Geplaatst door TonH
Ter info:

Inburgeringscursus
Hfst 6 Nederlandse cultuur


Ronnie Tober



Heerlijke Ronnie-muzak :
Roos in je blonde haren (http://www.bladmuziek.com/files/roosblon.htm)

Ozer
20-04-05, 11:46
Geplaatst door Xavier

maar vooral met zijn voormalige partijgenoten van de VVD. Ze krijgen er allemaal van langs: oud-partijleider Hans Dijkstal (‘Zelden een politicus zo incompetent zien opereren’), zijn vroegere maatje in de fractie Gert-Jan Oplaat (‘Aardig maar weinig heldhaftig’) en goed beschouwd bijna al zijn oude liberale collega's, omdat zij nauwelijks historisch besef hebben (‘Ze staan je als een schaap aan te kijken als je iets verder teruggaat dan het WK-voetbal 1978’).

:melig2:

Als ik door het boek te kopen zijn campagne niet zou steunen, zou ik hem zeker halen.

~Panthera~
20-04-05, 12:25
Hij ziet er NU nog slechter uit. :moe:

:lachu:

taouanza
20-04-05, 12:25
Er zijn inderdaad geen overeenkomsten met Pim.
Ook schrijft hij geen boek om zijn collegas af te kraken.
Krijgen we ook dat demoniseringdrama. Eerst iedereen beledigen en dan janken als je koekje van eigen deeg krijgt.
De geschiedenis is namelijk o zo orgineel.:zozo:

Max Stirner
20-04-05, 12:42
Geplaatst door taouanza
Krijgen we ook dat demoniseringdrama. Eerst iedereen beledigen en dan janken als je koekje van eigen deeg krijgt.
De geschiedenis is namelijk o zo orgineel.:zozo:


Prettig ook dat mensen zo veel van die geschiedenis leren.......


`Koekje van eigen deeg?`........ Als er nog een paar `koekjes van eigen deeg` door weerskanten worden uitgedeeld, wordt het hier vast nog véééél gezelliger.........


:moe:

taouanza
20-04-05, 12:51
Geplaatst door Max Stirner
Prettig ook dat mensen zo veel van die geschiedenis leren.......


`Koekje van eigen deeg?`........ Als er nog een paar `koekjes van eigen deeg` door weerskanten worden uitgedeeld, wordt het hier vast nog véééél gezelliger.........


:moe:

Wordt je niet moe van jezelf?:moe:

Max Stirner
20-04-05, 12:58
Geplaatst door taouanza
Wordt je niet moe van jezelf?:moe:


:slapen: