PDA

Bekijk Volledige Versie : Kan vlees in NEderland wel halal zijn?



taouanza
20-04-05, 14:22
Ik zat zo te denken he?
Paling he dat is haram omdat paling een, een hoe noem je zo'n beest dat andere dooie beesten op eet, is?
Dus dacht ik zo gekweekte paling zou dan halal moeten zijn want ik denk niet dat ze in zo'n kweekbassin kadavers laten slingeren
Toen dacht ik zo ja maar het kan in het voedsel zitten.
Dat daar gemalen kadavers inzitten en dat die beesten toch dood vlees binnen krijgen
En toen dacht ik zo nou dan geldt dat ook voor schapen koeien en noem het maar op want in veevoer zit ook van alles en nog wat gemalen zoals moederkoek en weet ik veel.
Nou ja dan denk ik zo je kan zo'n koe of schaap dan wel ritueel slachten maar dat beest heeft ook andere beesten opgegeten.

wytze
20-04-05, 14:26
nou ik begreep dus dat haram puur en alleen met de manier van slachten te maken had. is dat dan niet zo?
en wat die koeien betreft, nou als het goed is he, dan krijgen die geen dierlijke producten meer. daar zijn ze door die gekke koeien ziekte wel van teruggekomen. hoogsten wat illegale hormonen ofzo.
wat schapen betreft weet ik het niet.

Mill
20-04-05, 14:27
Geplaatst door taouanza
Ik zat zo te denken he?
Paling he dat is haram omdat paling een, een hoe noem je zo'n beest dat andere dooie beesten op eet, is?
Dus dacht ik zo gekweekte paling zou dan halal moeten zijn want ik denk niet dat ze in zo'n kweekbassin kadavers laten slingeren
Toen dacht ik zo ja maar het kan in het voedsel zitten.
Dat daar gemalen kadavers inzitten en dat die beesten toch dood vlees binnen krijgen
En toen dacht ik zo nou dan geldt dat ook voor schapen koeien en noem het maar op want in veevoer zit ook van alles en nog wat gemalen zoals moederkoek en weet ik veel.
Nou ja dan denk ik zo je kan zo'n koe of schaap dan wel ritueel slachten maar dat beest heeft ook andere beesten opgegeten.

Doe net als de rest van de vleeseters: gewoon niet over nadenken wat er heeft moeten gebeuren om die bloedige stukken kadaver op je aanrecht te krijgen. Dan smaakt het veel lekkerder :student:

taouanza
20-04-05, 14:28
Geplaatst door Mill
Doe net als de rest van de vleeseters: gewoon niet over nadenken wat er heeft moeten gebeuren om die bloedige stukken kadaver op je aanrecht te krijgen. Dan smaakt het veel lekkerder :student:

Want ik zou je nog kunnen teleurstellen als ik het wel deed.:moe:

Umarvlie
20-04-05, 14:29
Geplaatst door taouanza
Ik zat zo te denken he?
Paling he dat is haram omdat paling een, een hoe noem je zo'n beest dat andere dooie beesten op eet, is?
Dus dacht ik zo gekweekte paling zou dan halal moeten zijn want ik denk niet dat ze in zo'n kweekbassin kadavers laten slingeren
Toen dacht ik zo ja maar het kan in het voedsel zitten.
Dat daar gemalen kadavers inzitten en dat die beesten toch dood vlees binnen krijgen
En toen dacht ik zo nou dan geldt dat ook voor schapen koeien en noem het maar op want in veevoer zit ook van alles en nog wat gemalen zoals moederkoek en weet ik veel.
Nou ja dan denk ik zo je kan zo'n koe of schaap dan wel ritueel slachten maar dat beest heeft ook andere beesten opgegeten.

Alles wat uit zee komt is halal ... dus .. zeepaling mag dan wel? (vergeet niet, vis vreet alles wat los en vast zit hoor...)

Dat van die diervoeding hier is inderdaad een goeie, net zoals hoe hier met dieren (bio industrie) om gegegaan wordt. Anderzijds, Allah swt wil het ons ook niet onmogelijk/moeilijk maken dus de vraag is tot hoever moet je daarmee gaan?

Ik ga naar de Islamitische slager, vraag hem of het Halal is en als hij als moslim mij verzekert dat dit halal is ... tja...

Charlie
20-04-05, 14:30
Geplaatst door taouanza
Ik zat zo te denken he?
Paling he dat is haram omdat paling een, een hoe noem je zo'n beest dat andere dooie beesten op eet, is?
Dus dacht ik zo gekweekte paling zou dan halal moeten zijn want ik denk niet dat ze in zo'n kweekbassin kadavers laten slingeren
Toen dacht ik zo ja maar het kan in het voedsel zitten.
Dat daar gemalen kadavers inzitten en dat die beesten toch dood vlees binnen krijgen
En toen dacht ik zo nou dan geldt dat ook voor schapen koeien en noem het maar op want in veevoer zit ook van alles en nog wat gemalen zoals moederkoek en weet ik veel.
Nou ja dan denk ik zo je kan zo'n koe of schaap dan wel ritueel slachten maar dat beest heeft ook andere beesten opgegeten.

Een paling is een aas-eter, wat er in veevoer verwerkt wordt weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat daar dierlijke bestanddelen in zitten.

Goodnight
20-04-05, 14:30
Ta, Check Viva van deze week :o



Volgens mij is het vlees niet halal, als ze allemaal troep naar binnen krijgen.

Vlees is niet alleen halal omdat het ritueel geslacht is.De rituele slachting is bedoeld om het bloed weg te laten stromen.
Maar als zo'n dier een afschuwelijk leven heeft geleefd is het vlees naar mijn mening niet halal.

Ma goeth ik ben geen geleerde.Lijkt me alleen zo krom als het anders blijkt te zijn.

taouanza
20-04-05, 14:32
Geplaatst door Goodnight
Ta, Check Viva van deze week :o



Volgens mij is het vlees niet halal, als ze allemaal troep naar binnen krijgen.

Vlees is niet alleen halal omdat het ritueel geslacht is.De rituele slachting is bedoeld om het bloed weg te laten stromen.
Maar als zo'n dier een afschuwelijk leven heeft geleefd is het vlees naar mijn mening niet halal.

Ma goeth ik ben geen geleerde.Lijkt me alleen zo krom als het anders blijkt te zijn.
Zo denk ik er ook over.

wytze
20-04-05, 14:34
Geplaatst door Goodnight
Ta, Check Viva van deze week :o



Volgens mij is het vlees niet halal, als ze allemaal troep naar binnen krijgen.

Vlees is niet alleen halal omdat het ritueel geslacht is.De rituele slachting is bedoeld om het bloed weg te laten stromen.
Maar als zo'n dier een afschuwelijk leven heeft geleefd is het vlees naar mijn mening niet halal.

Ma goeth ik ben geen geleerde.Lijkt me alleen zo krom als het anders blijkt te zijn.


Dus dan zou Biologisch vlees wel als halal beschouwd kunnen worden?

Goodnight
20-04-05, 14:36
Geplaatst door wytze
Dus dan zou Biologisch vlees wel als halal beschouwd kunnen worden? Ik denk het wel...want een dier wordt dan toch beter behandeld geloof ik.

Maar dat is puur mijn interpetatie...

Zwarte Kat
20-04-05, 14:36
Geplaatst door Goodnight

Maar als zo'n dier een afschuwelijk leven heeft geleefd is het vlees naar mijn mening niet halal.



Dus bijna al het vlees is haram.........

Goodnight
20-04-05, 14:38
Geplaatst door Zwarte Kat
Dus bijna al het vlees is haram.........

Even voor de duidelijkheid, voor dat dit een eigen leven gaat leiden.
Ik weet niet of het haram is, maar het lijkt mij dat een dier wat niet goed behandeld is.En wat allerlei troep te eten heeft gekregen niet opeens halal is.

Nogmaals: dit is mijn eigen conclusie.

mark61
20-04-05, 14:39
Ik zag net halale kaas. Daar moest ik heel lang over nadenken. Zijn ze bang dat hier ook zeugenkaas wordt verkocht?

wytze
20-04-05, 14:40
Geplaatst door Goodnight
Ik denk het wel...want een dier wordt dan toch beter behandeld geloof ik.

Maar dat is puur mijn interpetatie...



Biologisch opgegroeide dieren zijn beter af zowel qua voeding als qua leven.
Ik kan jouw interpretatie wel volgen.
dus ik eet in die zin veel halal vlees :roken:

Goodnight
20-04-05, 14:43
Geplaatst door wytze
Biologisch opgegroeide dieren zijn beter af zowel qua voeding als qua leven.
Ik kan jouw interpretatie wel volgen.
dus ik eet in die zin veel halal vlees :roken: hahahaha...moet het wel ritueel geslacht zijn natuurlijk...anders is het nog geen halal vlees.

mark61
20-04-05, 14:44
Geplaatst door Goodnight
hahahaha...moet het wel ritueel geslacht zijn natuurlijk...anders is het nog geen halal vlees.

Ik dacht altijd, tis een gat in de markt. Tot je de prijzen ziet natuurlijk, daar word je haram van.

taouanza
20-04-05, 14:48
Geplaatst door mark61
Ik zag net halale kaas. Daar moest ik heel lang over nadenken. Zijn ze bang dat hier ook zeugenkaas wordt verkocht?

Voor een irritante betweter zeg je wel hele domme dingen.
HEt gaat om de stremsel dat wordt gemaakt van gal van kalveren.

wytze
20-04-05, 14:49
Geplaatst door Goodnight
hahahaha...moet het wel ritueel geslacht zijn natuurlijk...anders is het nog geen halal vlees.


wat is precies ritueel slachten? ik weet dat veel biologische koeien anders geslacht worden dan niet biologische koeien. Of dat voor kippen en varkens ook zo geldt weet ik niet.

@mark61
ja, de prijzen zijn wel erg hoog vergeleken bij bio-industrie vlees. ik eet dan ook minder vlees.
maar de prijs van biologisch gehakt is wel redelijk.

mark61
20-04-05, 14:51
Ff gezocht....zo dan:

3. Welke productgroepen vallen onder categorie 3 materiaal dat gebruikt mag worden als dier-voeder?
De categorie 3 materiaal is uitgebreid in vergelijking tot de vroegere destructieregelgeving. Samengevat vallen de volgende producten onder categorie 3 materiaal (zie voor de volledige benoeming van de pro-ducten artikel 6 van de Dierlijke Bijproducten Verordening):

a. Goedgekeurd vlees/vleesproducten, niet bestemd voor menselijke consumptie;
b. Vlees dat ongeschikt is voor menselijke consumptie, maar niet ‘gevaarlijk’;
c. Huiden, hoeven, veren e.d. afkomstig van voor het slachten goedgekeurde dieren;
d. Bloed van andere dieren dan herkauwers, van voor het slachten goedgekeurde dieren;
e. Dierlijke bijproducten verkregen bij de productie (restmateriaal, mis-producties);
f. Andere voormalige voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong (THT, retouren), zie vraag 10;
g. Rauwe melk (van gezonde dieren);
h. Op volle zee voor de productie van vismeel gevangen vis;
i. Verse bijproducten van vis afkomstig van bedrijven die visproducten voor menselijke consumptie vervaardigen;
j. Eierschalen, bijproducten van broederen en bijproducten van gebarsten eieren;

http://www.pdv.nl/lmbinaries/va-lijst_dbpvo_versie_3.pdf

Eet u smakelijk!

Zwarte Kat
20-04-05, 14:52
Geplaatst door Goodnight


Nogmaals: dit is mijn eigen conclusie.

:p Eigen conclusies tellen niet binnen religies. Ofwel je leeft naar het religieuze keurmerk of je kiest ervoor je eigen weg in te slaan.

Maar ik vind het wel een zinvolle conclusie van je. Zeker gezien de schofterige manier waarop we hier met slachtdieren omgaan in het westen.......

mark61
20-04-05, 14:53
Geplaatst door wytze
@mark61
ja, de prijzen zijn wel erg hoog vergeleken bij bio-industrie vlees. ik eet dan ook minder vlees.
maar de prijs van biologisch gehakt is wel redelijk.

Yep, dat eet ik ook het meest. Kip als het feest is.

Umarvlie
20-04-05, 15:01
Geplaatst door taouanza

HEt gaat om de stremsel dat wordt gemaakt van gal van kalveren.

Stremsel is een bacterie cultuurtje uit de lebmaag van een koe. Dus er is een discussie (waarover niet eigenlijk) of het wel/niet halal is als de koe niet halal geslacht is want die bacterie is leven wat los staat van die koe... zucht.

taouanza
20-04-05, 15:06
Geplaatst door wytze
wat is precies ritueel slachten? ik weet dat veel biologische koeien anders geslacht worden dan niet biologische koeien. Of dat voor kippen en varkens ook zo geldt weet ik niet.

@mark61
ja, de prijzen zijn wel erg hoog vergeleken bij bio-industrie vlees. ik eet dan ook minder vlees.
maar de prijs van biologisch gehakt is wel redelijk.

Inderdaad dan eet je toch gewoon minder zo geniet je er ook meer van.
Met hompen vlees maak je me echt niet blij.

Een vrouw vertelde me een keer dat haar man geen gehakt lust dan krijg hij een droge keel van ik begreep er niks van.
Hoe kan je nou een droge keel krijgen van gehakt?
Tot ik een keer kilo gehakt vergeten was in de vriezer te stoppen het maar in een keer had gebakken.
Toen kreeg ik ook een droge keel van zo veel vlees.

Overdaad schaadt ook de smaak.

taouanza
20-04-05, 15:08
Geplaatst door Umarvlie
Stremsel is een bacterie cultuurtje uit de lebmaag van een koe. Dus er is een discussie (waarover niet eigenlijk) of het wel/niet halal is als de koe niet halal geslacht is want die bacterie is leven wat los staat van die koe... zucht.

Vandaar de halalkaas oftewel vegatarische kaas en niet omdat het mischien van zeugen zou zijn.

taouanza
20-04-05, 15:10
Geplaatst door Zwarte Kat
:p Eigen conclusies tellen niet binnen religies. Ofwel je leeft naar het religieuze keurmerk of je kiest ervoor je eigen weg in te slaan.

Maar ik vind het wel een zinvolle conclusie van je. Zeker gezien de schofterige manier waarop we hier met slachtdieren omgaan in het westen.......



En hamams zijn badplaatsen waar vrouwen bijelkaar komen voor lesbische orgies.:moe:

mark61
20-04-05, 15:12
Geplaatst door taouanza
Voor een irritante betweter zeg je wel hele domme dingen.
HEt gaat om de stremsel dat wordt gemaakt van gal van kalveren.

Nouw ik zat hier met 6 moslims en niemand die een idee had waar het over ging.

taouanza
20-04-05, 15:15
Geplaatst door mark61
Nouw ik zat hier met 6 moslims en niemand die een idee had waar het over ging.

Oh sorry ik vergeet steeds dat moslims een homogene groep zijn die alles wel of alles niet weten.:maf:

Umarvlie
20-04-05, 15:17
Geplaatst door taouanza
Vandaar de halalkaas oftewel vegatarische kaas en niet omdat het mischien van zeugen zou zijn.

ehh.. zeugen zijn vrouwtjesvarkens hoor.. daar kan je geen kaas van maken! :D

Zwarte Kat
20-04-05, 15:18
Geplaatst door taouanza
En hamams zijn badplaatsen waar vrouwen bijelkaar komen voor lesbische orgies.:moe:

Val je nu van je stoel van het lachen?

taouanza
20-04-05, 15:23
Geplaatst door Umarvlie
ehh.. zeugen zijn vrouwtjesvarkens hoor.. daar kan je geen kaas van maken! :D

Dat moet je niet mij vertellen maar onze betweterige Turkeloog hij begon over zeugenmelk.

taouanza
20-04-05, 15:24
Geplaatst door Zwarte Kat
Val je nu van je stoel van het lachen?

Nee

mark61
20-04-05, 15:26
Geplaatst door Umarvlie
ehh.. zeugen zijn vrouwtjesvarkens hoor.. daar kan je geen kaas van maken! :D

Waarom niet?

mark61
20-04-05, 15:27
Geplaatst door taouanza
Oh sorry ik vergeet steeds dat moslims een homogene groep zijn die alles wel of alles niet weten.:maf:

Huh?

Maar waarom is een bacterie uit een kalvermaag nou niet halal? Ten eerste is al het kalfsvlees in NL officiëel halal. Ten tweede wordt het wat moeilijk als bacteriën ook onder het halal/haram-regime vallen.

taouanza
20-04-05, 15:30
Geplaatst door mark61
Huh?

Maar waarom is een bacterie uit een kalvermaag nou niet halal? Ten eerste is al het kalfsvlees in NL officiëel halal. Ten tweede wordt het wat moeilijk als bacteriën ook onder het halal/haram-regime vallen.

Vandaar de vegatarische kaas.

En jij hebt het al 2 keer over zeugenmelk maar Umarvlie doet stoer tegen mij. Waarom?
Omdat ik een vrouw ben?
Omdat ik een allochtoon ben?

Umarvlie
20-04-05, 15:33
Geplaatst door taouanza
En jij hebt het al 2 keer over zeugenmelk maar Umarvlie doet stoer tegen mij. Waarom?

Nee.. nee die's mooi.. nou heb ik het weer gedaan! :D

Umarvlie
20-04-05, 15:34
Geplaatst door taouanza
Omdat ik een vrouw ben?
Omdat ik een allochtoon ben?

En daarbij ben ik met en allochtoonse getrouwd... :duim:

taouanza
20-04-05, 15:37
Geplaatst door Umarvlie
En daarbij ben ik met en allochtoonse getrouwd... :duim:

Dat wist ik al maar dat zegt niks!
Waarom doe je stoer tegen mij terwijl onze Turkoloog erover begon?

Umarvlie
20-04-05, 15:38
Geplaatst door taouanza
Dat wist ik al maar dat zegt niks!
Waarom doe je stoer tegen mij terwijl onze Turkoloog erover begon?

Ik begrijp niet wat je bedoelt hier met stoer doen hoor.. ben maar een autochtoonse vent dus heb een gelimiteerde grijze massa....

taouanza
20-04-05, 15:44
Geplaatst door Umarvlie
Ik begrijp niet wat je bedoelt hier met stoer doen hoor.. ben maar een autochtoonse vent dus heb een gelimiteerde grijze massa....

Nou ik zou zeggen lees de topic nog eens en zie wie er begon over zeugenmelk.
En dan wil ik graag weten waarom je aan mij ging uitleggen wat een zeug is.

Umarvlie
20-04-05, 15:51
Geplaatst door taouanza
Nou ik zou zeggen lees de topic nog eens en zie wie er begon over zeugenmelk.

Hier dan:

Geplaatst door taouanza
Vandaar de halalkaas oftewel vegatarische kaas en niet omdat het mischien van zeugen zou zijn.

dus jij begon over kaas van zeugen (of in dit geval niet....)



En dan wil ik graag weten waarom je aan mij ging uitleggen wat een zeug is.

Ik heb alleen even uitgelegd dat er van zeugen (melk) geen kaas gemaakt kan worden.... in verband met de eerder kwote "misschien van zeugen"

Dus ik ben (plaat voor me kop misschien) me van geen kwaad bewsut hoor....

~Panthera~
20-04-05, 15:52
conclusie: wat ik bij de Turkse slager koop, is halal ?

taouanza
20-04-05, 15:54
Geplaatst door Umarvlie
Hier dan:


dus jij begon over kaas van zeugen (of in dit geval niet....)



Ik heb alleen even uitgelegd dat er van zeugen (melk) geen kaas gemaakt kan worden.... in verband met de eerder kwote "misschien van zeugen"

Dus ik ben (plaat voor me kop misschien) me van geen kwaad bewsut hoor....

Dat was een reactie op dit:


Geplaatst door mark61
Ik zag net halale kaas. Daar moest ik heel lang over nadenken. Zijn ze bang dat hier ook zeugenkaas wordt verkocht?

taouanza
20-04-05, 15:57
Geplaatst door ~Panthera~
conclusie: wat ik bij de Turkse slager koop, is halal ?

Je kan het beter vragen.

~Panthera~
20-04-05, 16:03
Geplaatst door taouanza
Je kan het beter vragen.

oki.

Zwarte Kat
20-04-05, 16:05
Geplaatst door taouanza
Nee


Je meent het dus serieus om lesbische seks tussen moslima's te associëren met slachtdieren.....
:rolleyes:

taouanza
20-04-05, 16:23
Geplaatst door Zwarte Kat
Je meent het dus serieus om lesbische seks tussen moslima's te associëren met slachtdieren.....
:rolleyes:

Nou je bent een orientalist of je bent het niet!

Zwarte Kat
20-04-05, 16:30
Geplaatst door taouanza
Nou je bent een orientalist of je bent het niet!

Mischien dat jij een lesbische moslima bent dat ervan houdt om in een lesbische gangbang verwikkeld te zijn maar een orientalist ben je in geen geval.
Eerder een domme Hollander.........

allard
20-04-05, 17:03
Geplaatst door mark61
Ik zag net halale kaas. Daar moest ik heel lang over nadenken. Zijn ze bang dat hier ook zeugenkaas wordt verkocht? Kaas wordt gemaakt met behulp van "stremsel". Dat is zuur uit een kalvermaag. Het kalf is dan dus "halal" geslacht. Tegenwoordig is byna al het "stremsel" afkomstig van halal geslachte kalveren ,is efficienter werken voor de zuivel industrie Oh sorry zie nu dat er al zo'n soort antwoord was! :nerd:

Goodnight
20-04-05, 19:57
Geplaatst door Zwarte Kat
:p Eigen conclusies tellen niet binnen religies. Ofwel je leeft naar het religieuze keurmerk of je kiest ervoor je eigen weg in te slaan.

Maar ik vind het wel een zinvolle conclusie van je. Zeker gezien de schofterige manier waarop we hier met slachtdieren omgaan in het westen....... DAAROM zet ik het er ook DUIDELIJK bij :P.....ik ben geen geleerde.

Waar is Bil@l eigenlijk?

Goodnight
20-04-05, 20:01
Geplaatst door wytze
wat is precies ritueel slachten? ik weet dat veel biologische koeien anders geslacht worden dan niet biologische koeien. Of dat voor kippen en varkens ook zo geldt weet ik niet.

. Ritueel slachten is dat het dier de keel wordt doorgesneden.En wel op zo'n manier dat het snel en zo pijnloos mogelijk gebeurt.Doordat de slagaders doorgesneden worden stroomt het bloed weg en sterft het dier sneller.En wat VOORAL belangrijk is bij ritueel slachten is het zeggen van : In naam van Allah.


Varkens zijn hoe dan ook niet halal voor moslims en voor joden.En eigenlijk ook niet voor Christenen maar ze eten het lekker toch....de stouterds :D

AARDIG
20-04-05, 20:10
Ik heb een goed stuk in een boek over Haram vlees. Maar ik moet nog zo veel doen, Insja Allah als ik tijd heb, zal ik het vertalen. Het is in het Arabisch. Het is heel gedetailleerd, tot Jagen aan toe.

Over die halalkaas heb ik ook gelezen. Hier een antwoord.

Het eten van kaas.

Vraag: Ik hoorde laatst van een islam geleerde dat het eten van kaas dat verkocht word haram is omdat er stremsel in zit en stremsel bevat de inhoud van de maag van een kalf. Ik zou heel graag willen weten wat hiervan waar is, want als dit zo is wat mag je dan nog wel eten? (Een gefrustreerde Moslima :haha:)

Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste zuster

Voordat wij uw vraag beantwoorden moeten we eerst definiëren wat stremsel precies is. Al-Fayroez Aabaadi heeft gezegd in zijn woordenboek, blz 313, onder de definitie van stremsel (al-infih'ah) dat het een gele substantie is die verkregen wordt uit de magen van jonge zogende geitjes. Infah'ah (stremsel) is ook gedefinieerd in Mawsoe'ah al-Fiqhiyyah, en wel als volgt: "Het is een geel/wit-achtige substantie (dat zich bevindt in een omhulsel van huid) dat verkregen wordt uit de magen van zogende geiten of lammeren. Wanneer een klein beetje van deze substantie aan melk wordt toegevoegd dan stolt het en wordt het kaas. In sommige Arabisch-sprekende regio's noemen mensen dit stremsel "moedjabbinah" (kaas-maker) en de maag (waaruit het stremsel verkregen wordt) wordt "karsh" genoemd wanneer het een dier betreft dat graast.

Het Islamitische oordeel over stremsel is dat als het genomen wordt van een dier dat geslacht is volgens de Shari'ah, dat het dan rein (taahir) is, en het kan gegeten worden. Dit is de mening van alle geleerden.

Wat betreft het eten van een dier dat een natuurlijke dood is gestorven, of dat niet geslacht is in overeenstemming met de Shari'ah, dan is het volgens de mening van de meerderheid van de geleerden onrein (naadjis) en het dient dan niet gegeten te worden. Ze baseren deze uitspraak op de aya (vertaling van de betekenis): "Verboden voor jullie zijn de kadavers (al maytah)... " (Soerat al-Maa'idah, aya 3) - het stremsel wordt dan onrein vanwege de dood van het dier, en het is niet mogelijk om daar de onreinheid van te verwijderen.

Imaam al-Nawawi heeft gezegd in al-Madjmoe' (9/68): "De Oemmah is het er over eens dat het toegestaan is om kaas te eten zolang het niet gemengd is met iets onreins, zoals stremsel dat afkomstig is van een bron die niet halaal is, omdat het niet geslacht is volgens de methode van de Shari'ah. Deze idjmaa (consensus) is het bewijs wat gebruikt wordt om dit toegestaan te verklaren."

De tweede mening is die van Aboe Haniefaa en het is tevens een van de twee meningen die hier over zijn overgeleverd van Imaam Ahmed, dat het stremsel dat afkomstig is van kadavers die niet zijn geslacht volgens de Shari'ah toch rein (taahir) zijn. Dit is tevens de mening die Sheikh al-Islaam ibn Taymiyyaah als het meest correct beoordeelde in al-Fataawa (21-102), waarbij hij zei: "Het is correct dat hun (de ongelovigen) kaas halaal is, en dat het stremsel en de melk van dode dieren rein (taahir) is."

Een persoon. is vrij in de keuze om een van deze twee meningen te volgen.

En Allah weet het beste.

Cyber-imam,
Het team van al-Islaam.com

Wat het vlees betreft, ik weet dat SA haar vlees importeert uit Nieuw Zeeland. In NZ krijgt het vee geen organische rotzooi. Dus........ ??

Tomas
20-04-05, 20:17
Geplaatst door Goodnight


Varkens zijn hoe dan ook niet halal voor moslims en voor joden.En eigenlijk ook niet voor Christenen maar ze eten het lekker toch....de stouterds :D

Handelingen 11

1 De apostelen nu, en de broeders, die in Judea waren, hebben gehoord, dat ook de heidenen het Woord Gods aangenomen hadden.

2 En toen Petrus opgegaan was naar Jeruzalem, twistten tegen hem degenen, die uit de besnijdenis waren,

3 Zeggende: Gij zijt ingegaan tot mannen, die de voorhuid hebben, en hebt met hen gegeten.

4 Maar Petrus, beginnende, verhaalde het hun vervolgens, zeggende:

5 Ik was in de stad Joppe, biddende en zag in een vertrekking van zinnen een gezicht, namelijk een zeker vat, gelijk een groot linnen laken, nederdalende, bij de vier hoeken nedergelaten uit den hemel, en het kwam tot bij mij;

6 Op welk laken als ik de ogen hield, zo merkte ik, en zag de viervoetige dieren der aarde, en de wilde, en de kruipende dieren, en de vogelen des hemels.

7 En ik hoorde een stem, die tot mij zeide: Sta op, Petrus, slacht en eet.

8 Maar ik zeide: Geenszins, Heere, want nooit is iets, dat gemeen of onrein was, in mijn mond ingegaan.

9 Doch de stem antwoordde mij ten tweeden male uit den hemel: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken.

10 En dit geschiedde tot driemaal; en alles werd wederom opgetrokken in den hemel.

Met de groeten van de christelijke Bil@l.

Goodnight
20-04-05, 20:18
Wat het vlees betreft, ik weet dat SA haar vlees importeert uit Nieuw Zeeland. In NZ krijgt het vee geen organische rotzooi. Dus........ ?? [/B] Ik ben eigenlijk nu heel erg benieuwd hoe dat zit.

de laatste tijd denk ik meer en meer om vegetarisch te worden omdat die dieren niet op een correcte natuurlijke manier worden behandeld.

Irritante alleen is dat ik vlees ( vooral kip) lekker vindt...dillema.

Tomas
20-04-05, 20:20
Geplaatst door AARDIG

Wat het vlees betreft, ik weet dat SA haar vlees importeert uit Nieuw Zeeland. In NZ krijgt het vee geen organische rotzooi. Dus........ ??

Ik denk dat er ook wel geleerden zullen zijn die precies berekend hebben wanneer een substantie niet meer dierlijk is. Planten leven namelijk ook van dierlijk afval en dat betekent dat moleculen en atomen van dieren op een gegeven moment niet meer dierlijk zijn. Wanneer precies? En geldt dat ook voor gemalen beenderen dat nog nauwelijks te onderscheiden is van gewoon gedolven kalk.

contradictio
20-04-05, 20:22
Zoals met zoveel dingen moeten we gewoon terug naar de "middeleeuwen", naar ritueel-geslacht-biologisch vlees :p



6:145 Say: "I find not in the message received by me by inspiration any (meat) forbidden to be eaten by one who wishes to eat it, unless it be dead meat, or blood poured forth, or the flesh of swine,- for it is an abomination - or, what is impious, (meat) on which a name has been invoked, other than Allah's". But (even so), if a person is forced by necessity, without wilful disobedience, nor transgressing due limits,- thy Lord is Oft-forgiving, Most Merciful.

Þõá áÇøó ÃóÌöÏõ Ýöí ãóÇ ÃõæúÍöíó Åöáóíøó ãõÍóÑøóãðÇ Úóáóì ØóÇÚöãò íóØúÚóãõåõ ÅöáÇøó Ãóä íóßõæäó ãóíúÊóÉð Ãóæú ÏóãðÇ ãøóÓúÝõæÍðÇ Ãóæú áóÍúãó ÎöäÒöíÑò ÝóÅöäøóåõ ÑöÌúÓñ Ãóæú ÝöÓúÞðÇ Ãõåöáøó áöÛóíúÑö Çááøåö Èöåö Ýóãóäö ÇÖúØõÑøó ÛóíúÑó ÈóÇÛò æóáÇó ÚóÇÏò ÝóÅöäøó ÑóÈøóßó ÛóÝõæÑñ ÑøóÍöíãñ

16:115 He has only forbidden you dead meat, and blood, and the flesh of swine, and any (food) over which the name of other than Allah has been invoked. But if one is forced by necessity, without wilful disobedience, nor transgressing due limits,- then Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.

ÅöäøóãóÇ ÍóÑøóãó Úóáóíúßõãõ ÇáúãóíúÊóÉó æóÇáúÏøóãó æóáóÍúãó ÇáúÎóäÒöíÑö æóãó Ãõåöáøó áöÛóíúÑö Çááøåö Èöåö Ýóãóäö ÇÖúØõÑøó ÛóíúÑó ÈóÇÛò æóáÇó ÚóÇÏò ÝóÅöäøó Çááøåó ÛóÝõæÑñ ÑøóÍöíãñ

6:119 Why should ye not eat of (meats) on which Allah's name hath been pronounced, when He hath explained to you in detail what is forbidden to you - except under compulsion of necessity? But many do mislead (men) by their appetites unchecked by knowledge. Thy Lord knoweth best those who transgress.
Ëõãøó Åöäøó ÑóÈøóßó áöáøóÐöíäó ÚóãöáõæÇú ÇáÓøõæÁó ÈöÌóåóÇáóÉò Ëõãøó ÊóÇÈõæÇú ãöä ÈóÚúÏö Ðóáößó æóÃóÕúáóÍõæÇú Åöäøó ÑóÈøóßó ãöä ÈóÚúÏöåóÇ áóÛóÝõæÑñ ÑøóÍöíãñ

Goodnight
20-04-05, 20:23
Geplaatst door Tomas
Handelingen 11

1 De apostelen nu, en de broeders, die in Judea waren, hebben gehoord, dat ook de heidenen het Woord Gods aangenomen hadden.

2 En toen Petrus opgegaan was naar Jeruzalem, twistten tegen hem degenen, die uit de besnijdenis waren,

3 Zeggende: Gij zijt ingegaan tot mannen, die de voorhuid hebben, en hebt met hen gegeten.

4 Maar Petrus, beginnende, verhaalde het hun vervolgens, zeggende:

5 Ik was in de stad Joppe, biddende en zag in een vertrekking van zinnen een gezicht, namelijk een zeker vat, gelijk een groot linnen laken, nederdalende, bij de vier hoeken nedergelaten uit den hemel, en het kwam tot bij mij;

6 Op welk laken als ik de ogen hield, zo merkte ik, en zag de viervoetige dieren der aarde, en de wilde, en de kruipende dieren, en de vogelen des hemels.

7 En ik hoorde een stem, die tot mij zeide: Sta op, Petrus, slacht en eet.

8 Maar ik zeide: Geenszins, Heere, want nooit is iets, dat gemeen of onrein was, in mijn mond ingegaan.

9 Doch de stem antwoordde mij ten tweeden male uit den hemel: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken.

10 En dit geschiedde tot driemaal; en alles werd wederom opgetrokken in den hemel.

Met de groeten van de christelijke Bil@l.

Lieve Tomas,

Mijn zwager die ex katholiek is ( en nu moslim is geworden :duim:) vertelde me dat varkensvlees eigenlijk verboden is.Hij at het als katholiek ook niet.

Een surinaamse vriendin van mij die zwaar Christelijk is, eet geen varkensveels.Omdat het volgens haar ook verboden is :blij:

Verder heb ik tot 3 keer ergens gelezen dat varkensvlees in den beginne verboden was voor Christenen.Maar dat men dat verbod negeert en zelf eigen regeltjes toepast.

groetjes van Goodnight :D

Tomas
20-04-05, 20:24
Geplaatst door contradictio
Zoals met zoveel dingen moeten we gewoon terug naar de "middeleeuwen", naar ritueel-geslacht-biologisch vlees :p

Kwestie van geduld. Wachten tot de olie op is.

Goodnight
20-04-05, 20:25
Oh Tomas,

kan je even punt drie verklaren?
wat wordt bedoeld met?:
3 Zeggende: Gij zijt ingegaan tot mannen, die de voorhuid hebben,

Tomas
20-04-05, 20:27
Geplaatst door Goodnight
Lieve Tomas,

Mijn zwager die ex katholiek is ( en nu moslim is geworden :duim:) vertelde me dat varkensvlees eigenlijk verboden is.Hij at het als katholiek ook niet.

Een surinaamse vriendin van mij die zwaar Christelijk is, eet geen varkensveels.Omdat het volgens haar ook verboden is :blij:

Verder heb ik tot 3 keer ergens gelezen dat varkensvlees in den beginne verboden was voor Christenen.Maar dat men dat verbod negeert en zelf eigen regeltjes toepast.

groetjes van Goodnight :D

Wat ik je liet lezen is het nieuwe testament. Het oude testament spreekt nog van oneine dieren enzo. Maar het nieuwe verandert dat dus. Het is voor alle christenen dezelfde bijbel. Christenen die anders beweren kennen blijkbaar hun eigen bijbel niet zo goed. Wat voor katholieken vrij normaal is trouwens, want dat mogen ze ook niet van meneer pastoor.

Natuurlijk ben ik het ls atheist met je eens dat het slechts eigenbelang is geweest om de regeltjes te veranderen. Maar dat vind ik dan van zo'n beetje alle religieuze regels. Wat jij het dan weer niet mee eens bent.

Tomas
20-04-05, 20:29
Geplaatst door Goodnight
Oh Tomas,

kan je even punt drie verklaren?
wat wordt bedoeld met?:
3 Zeggende: Gij zijt ingegaan tot mannen, die de voorhuid hebben,

Dat laat ik liever aan jouw en mijn fantasie over. Die is veel leuker dan de officiele uitleg.

Goodnight
20-04-05, 20:36
Oh Tomas? :o

Geen ceremoniële wet
De instructie in Leviticus 11 en Deuteronomium 14 is niet een of andere rituele regeling enkel voor de tijd van Mozes. Waarom hebben zoveel mensen toch het idee dat God een of ander groot onredelijk monster is dat Zijn volk dwaze ongemakken oplegt? Wat God ons ook instrueert, is voor ons welzijn, niet een of andere onzinnige beperking voor een bepaalde periode die weer helemaal wordt veranderd voor de mensen van een andere periode.
Deuteronomium 14:4-8 Dit zijn de dieren die gij eten moogt: rund, schaap en geit; hert, gazel, antiloop, steenbok, das, wilde os en wild schaap; elk dier, dat gespleten hoeven heeft (namelijk de beide hoeven geheel gekloofd) en herkauwt onder de dieren, moogt gij eten. De volgende echter zult gij niet eten van de dieren die herkauwen of geheel gespleten hoeven hebben: de kameel, de haas, en de klipdas, omdat zij wel herkauwen, maar geen gespleten hoeven hebben; onrein zullen zij voor u zijn. Ook het zwijn, omdat het wel gespleten hoeven heeft, maar niet herkauwt; onrein zal het voor u zijn. Van hun vlees zult gij niet eten …
Paardenvlees is niet geschikt voor mensen, omdat paarden geen gespleten hoeven hebben en ook niet herkauwen. Hetzelfde geldt voor varkensvlees: ham, spek, worst , maar ook konijnenvlees etc.; het is eenvoudig niet geschikt voor menselijke consumptie. Zo ook oesters, kreeft, mosselen, krab, garnalen, hondenvlees, slangen, ratten en stinkdieren.
Het enige zeevoedsel dat geschikt is om te eten is vis die zowel vinnen als schubben heeft. Heilbot heeft beide en is rein; zeewolf is gladde vis, dus onrein.
Het is allemaal een kwestie van waaraan wij gewend zijn. Het lijkt vreemd en afschuwelijk dat sommige Oosterlingen muizen eten als lekkernij. Maar vele Oosterlingen zijn met afschuw vervuld als zij horen dat wij smerige, slijmerige, vieze oesters eten! Sommige volwassenen willen net als baby's, alles eten wat zij met hun handen te pakken kunnen krijgen en in hun mond kunnen proppen.
In bepaalde zogenaamde 'delicatessen'-zaken die gespecialiseerd zijn in zeldzame lekkernijen, kunt u 'heerlijke' ingeblikte ratelslang kopen – als u ervan houdt.
Zij die gehoorzaam willen zijn aan de Maker van voedsel wensen het niet te eten om dezelfde reden dat ze geen slakken, stinkdieren, katten of paling eten – om dezelfde reden dat ze geen vergiftige klimop of onkruid eten. Inderdaad, om dezelfde reden ook dat we geen benzine, vermengd met zand, in de tank van onze auto stoppen.
De dag zal komen waarop wij eindelijk zullen leren dat het eten van vet varkensvlees en ander ongeschikt 'voedsel' een van de belangrijkste oorzaken van kanker en andere dodelijke ziekten is geweest.

Goodnight
20-04-05, 20:37
Geplaatst door Tomas
Dat laat ik liever aan jouw en mijn fantasie over. Die is veel leuker dan de officiele uitleg. laten we elkaars conclusies even bespreken.dat is ook hartstikke leuk hoor.:strik:

Ella
20-04-05, 20:39
Ok... mijn vader's theorie is:

Geen enkel vlees is halal. Simpelweg omdat het economisch onverantwoord is. Als ze elk dier ritueel zouden slachten, zou dat veel te veel tijd en geld kosten. Zelfs in Saoudi-Arabie is het vlees niet halal.
Een nicht van mij werkte in een kippenplukfabriek in Groningen en die kippen gingen ook naar Saoudi-Arabie. Dus tja... ik weet niet of je tegenwoordig nog halal vlees kan vinden. Tenzij je zelf gaat slachten.

Tomas
20-04-05, 20:41
Geplaatst door Goodnight
Oh Tomas? :o


Oh Goodnight,

Ik probeerde je slechts duidelijk te maken dat christenen volgens hun bijbel geen onrein voedsel meer kennen. Dat dat daadwerkelijk in hun bijbel staat. En als (ex)christenen jou vertellen dat zij dat anders zien, moeten ze dat zelf weten, maar dan ontkennen ze dit stuk uit hun bijbel of kennen het uberhaupt niet. Maakt niet uit.

Dat jij gelooft dat er daadwerkelijk onreine dieren bestaan enzo verbaats mij niks. Dat hoort bij de islam en het jodendom. Open deur zogezegd.

Dat daar trouwens allerlei figuren tussen zitten die de grootst mogelijke onzin op internet zetten om hun religie zogenaamd wetenschappelijk te laten lijken ammusert mij slechts.

Goodnight
20-04-05, 20:42
Geplaatst door Tomas
Oh Goodnight,

Ik probeerde je slechts duidelijk te maken dat christenen volgens hun bijbel geen onrein voedsel meer kennen. Dat dat daadwerkelijk in hun bijbel staat. En als (ex)christenen jou vertellen dat zij dat anders zien, moeten ze dat zelf weten, maar dan ontkennen ze dit stuk uit hun bijbel of kennen het uberhaupt niet. Maakt niet uit.

Dat jij gelooft dat er daadwerkelijk onreine dieren bestaan enzo verbaats mij niks. Dat hoort bij de islam en het jodendom. Open deur zogezegd.

Dat daar trouwens allerlei figuren tussen zitten die de grootst mogelijke onzin op internet zetten om hun religie zogenaamd wetenschappelijk te laten lijken ammusert mij slechts.

En Petrus' visioen dan?
Maar hoe zit het dan met het laken met onreine dieren dat de apostel Petrus in een visioen werd getoond (Handelingen 10)? Wijzigde dit visioen de gehele samenstelling van alle onreine dieren, of van het menselijk organisme, zodat het plotseling gezond voedsel werd?
Helemaal niet!
Het doel van dit visioen was niet om Gods voedsel- en gezondheidswetten die vanaf den beginne onverbiddelijk van kracht waren, te veranderen, maar om Petrus te tonen dat ik niemand onheilig of onrein mag noemen (Handelingen 10:28). Waarom? Omdat het joodse volk was geleerd heidenen als onreine dieren te beschouwen, met wie zij niets te maken hadden.
Het wordt tijd dat u een volledig begrip van dit visioen krijgt. Het kan zeer waarschijnlijk van invloed zijn op uw gezondheid en geluk.
Handelingen 10:1-8 En er was te Caesarea iemand, genaamd Cornelius, een hoofdman van de zogenaamde Italiaanse afdeling, een godvruchtig man, een vereerder van God met zijn gehele huis, die vele aalmoezen aan het volk gaf en geregeld tot God bad. Hij zag in een gezicht, omstreeks het negende uur van de dag, duidelijk een engel Gods bij zich binnenkomen en tot hem zeggen: Cornelius! Hij staarde hem aan en werd zeer bevreesd en zeide: Wat is er, heer! En hij zeide tot hem: Uw gebeden en uw aalmoezen zijn voor God in gedachtenis gekomen. En nu, zend mannen naar Joppe en nodig een zekere Simon uit, die bijgenaamd wordt Petrus: deze is de gast van een Simon, een leerlooier, wiens huis bij de zee ligt. Zodra de engel, die tot hem sprak, weggegaan was, riep hij twee van zijn huisslaven en een godvruchtige soldaat uit degenen, die voortdurend bij hem waren; en nadat hij hun alles uitgelegd had, zond hij hen naar Joppe.
Vergeet niet dat Cornelius een Italiaans soldaat was – een onbesneden Italiaan – een heiden van geboorte. Voor de nauwgezette joden moest hij worden beschouwd als een onrein mens. Maar God kijkt naar het hart. Cornelius gaf vele aalmoezen aan het joodse volk (vers 2). God dacht aan zijn aalmoezen en openbaarde in een visioen dat hij enkele van zijn bedienden naar Joppe moest sturen om contact met Petrus op te nemen.
Vers 9-16 De volgende dag, terwijl dezen onderweg waren en de stad naderden, ging Petrus omstreeks het zesde uur op het dak, om zijn gebed te verrichten. En hij werd hongerig en verlangde te eten, en terwijl men iets gereed maakte, geraakte hij in zinsverrukking, en hij zag de hemel geopend en een voorwerp nederdalen in de vorm van een groot laken, dat aan de vier hoeken nedergelaten werd op de aarde; hierin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en allerlei vogelen des hemels. En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet! Maar Petrus zeide: Geenszins, Here, want ik heb nog nooit iets gegeten, dat onheilig of onrein was. En nogmaals ten tweeden male, kwam een stem tot hem: Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden. En dit geschiedde tot driemaal toe, en terstond werd het voorwerp weer opgenomen in de hemel.
Treffend is dat dit laken alle denkbare diersoorten bevatte, met inbegrip van wilde dieren: leeuwen, tijgers, hyena's, apen, stinkdieren. En kruipende dieren: slangen en hagedissen, ongedierte en spinnen. En vogels als gieren en kraaien en arenden!
Petrus was geschokt toen hij al deze schepselen zag. En dan gebood God Petrus ook nog deze schepselen te slachten en ze te eten! Wat zei Petrus? Geenszins, Here, want ik heb nog nooit iets gegeten, dat onheilig of onrein was. (vers 14).
Petrus had gedurende ruim drie jaar dag en nacht met Jezus geleefd.
Hij begreep beslist uit Jezus' onderwijs dat sommige schepselen eenvoudig niet geschikt zijn als voedsel voor de mens. Daarom weigerde Petrus te eten toen dit visioen kwam, tien jaar nadat de rituelen en ceremoniën aan het kruis waren genageld. Hij wist dat Gods wet van rein en onrein vlees nog altijd volkomen van kracht was!
Lees nu verder wat de stem uit de hemel zei toen Petrus weigerde te eten: Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden (vers 15). Er wordt niet gezegd dat God deze weerzinwekkende reptielen, vogels en wilde dieren reinigde. Wat er wel wordt gezegd is dat wat God rein verklaart niet onheilig genoemd mag worden! Maar wat verklaarde God rein?

:o...dus je wil beweren dat dit geen 'ware' Christenen zijn? :hihi:

Tomas
20-04-05, 20:42
Geplaatst door Goodnight
laten we elkaars conclusies even bespreken.dat is ook hartstikke leuk hoor.:strik:

Nou ok dan. Homofilie was vroegah dus geen enkel probleem, zolang je het maar niet met mannen met een voorhuid deed.

Goodnight
20-04-05, 20:44
Wat God werkelijk rein verklaarde
In het visioen dat Petrus zag, sprak de stem uit de hemel driemaal, toen werd het laken weer in de hemel opgenomen. En wat deed Petrus? Petrus (was) bij zichzelf in onzekerheid, wat het gezicht, dat hij gezien had, betekenen mocht (vers 17). Hij nam niet zomaar onmiddellijk aan, zoals zoveel mensen doen, dat God plotseling tien jaar na de kruisiging Zijn wetten veranderde!
Wat gebeurde er nu? Vers 19-20 En terwijl Petrus nog steeds over het gezicht nadacht, zeide de Geest: Zie, twee mannen zoeken naar u; sta dan op, ga naar beneden en reis, zonder bezwaar te maken, met hen mede, want Ik heb hen gezonden.
Petrus ging met hen mee om Cornelius een bezoek te brengen. Dit is het moment waarop Petrus het visioen begreep! In vers 28 bekende hij: en hij sprak tot hen: Gij weet, hoe het een Jood verboden is zich te voegen bij of te gaan tot een niet-jood; doch mij heeft God doen zien, dat ik niemand onheilig of onrein mag noemen. Wat God rein verklaarde waren niet die onreine dieren, maar die heidense mannen, die voordien door het joodse volk als onrein werden beschouwd.
Die onreine dieren uit Petrus' visioen werden gebruikt als symbool van de heidense mensenrassen. Het joodse volk was het verboden omgang met hen te hebben vanwege hun gruwelijke praktijken. Maar nu was deze geestelijke scheidingsmuur afgebroken en werd het heil uitgebreid tot de heidenen. Petrus realiseerde zich ten slotte dat dit de betekenis van het visioen was en hij zei: vers 34-35 Inderdaad bemerk ik, dat er bij God geen aanneming des persoons is, maar onder elk volk is wie Hem vereert en gerechtigheid werkt, Hem welgevallig.
Inderdaad, om door God geaccepteerd te worden, moeten wij Hem vrezen en gerechtigheid nastreven. Wat is gerechtigheid? Al uw geboden zijn gerechtigheid" (Psalmen 119:172). En bij deze geboden behoren de wetten die ons zeggen welke soorten vlees rein zijn en welke onrein!

Tomas....is toch wel frappant dat ik dit hoor van verschillende mensen die elkaar niet kennen.En die overigens geen ex-Christenen zijn.Afgezien van mijn zwager dan.

Tomas
20-04-05, 20:44
Geplaatst door Goodnight

:o...dus je wil beweren dat dit geen 'ware' Christenen zijn? :hihi:

Whatever. Je kunt het ook zelf lezen, zoveel tekst is het niet. Maar als je liever recensies die jouw goed uitkomen leest, mij best.

Goodnight
20-04-05, 20:46
Geplaatst door Tomas
Nou ok dan. Homofilie was vroegah dus geen enkel probleem, zolang je het maar niet met mannen met een voorhuid deed.

Ik heb een andere conclusie: namelijk dat men zich toen ook besneed.En diegenen die dat niet deden waren onrein. :wink:

Tomas
20-04-05, 20:49
Geplaatst door Goodnight
Ik heb een andere conclusie: namelijk dat men zich toen ook besneed.En diegenen die dat niet deden waren onrein. :wink:

Yep. En als je de tekst nou eens echt zelf zou lezen dan zou je daar ook in kunnen lezen dat die mensen dus niet meer onrein zijn. Ergo: besnijdenis is niet meer van die tijd.

Waarom lees je de tekst niet? Zo moeilijk is dat toch niet? Het lijk wel alsof je dat niet durft. Liever zoek je heel internet af of je niet een tekst OVER deze tekst kunt vinden die je goed uitkomt. Komt ietwat bevreemdend over. Is de bijbel eng ofzo?

Goodnight
20-04-05, 20:50
Geplaatst door Tomas
Whatever. Je kunt het ook zelf lezen, zoveel tekst is het niet. Maar als je liever recensies die jouw goed uitkomen leest, mij best.

Ik heb het zelf gelezen.Anders plaatste ik het hier niet :wink:

Waarom zou het mij goed uitkomen?
Ik hoef niemand te overtuigen.Ik geloof in rein en onrein vlees.

Als anderen dat niet geloven en alles eten moeten ze het zelf weten.
Maar niet beweren dat het gelegitimeerd wordt door het geloof.Want ik hoor zelf van verschillende Christenen (EN ex Christenen) dat het duidelijk verboden wordt.Ja ook in de Bijbel.

Maar aangezien ik dat niet als argument kan gebruiken,want men kent die mensen verder niet, ben ik gaan kijken op internet.En het was na de eerste zoekopdracht meteen bingo!
Maar dat is dus ook onbetrouwbaar als ik jou mag geloven :rolleyes:

Goodnight
20-04-05, 20:51
Geplaatst door Tomas
Yep. En als je de tekst nou eens echt zelf zou lezen dan zou je daar ook in kunnen lezen dat die mensen dus niet meer onrein zijn. Ergo: besnijdenis is niet meer van die tijd.

Waarom lees je de tekst niet? Zo moeilijk is dat toch niet? Het lijk wel alsof je dat niet durft. Liever zoek je heel internet af of je niet een tekst OVER deze tekst kunt vinden die je goed uitkomt. Komt ietwat bevreemdend over. Is de bijbel eng ofzo? Jouw reactie zegt genoeg.

Have a nice evening :wink:

Tomas
20-04-05, 20:51
Geplaatst door Goodnight
Ik heb het zelf gelezen.Anders plaatste ik het hier niet :wink:

Waarom zou het mij goed uitkomen?
Ik hoef niemand te overtuigen.Ik geloof in rein en onrein vlees.

Als anderen dat niet geloven en alles eten moeten ze het zelf weten.
Maar niet beweren dat het gelegitimeerd wordt door het geloof.Want ik hoor zelf van verschillende Christenen (EN ex Christenen) dat het duidelijk verboden wordt.Ja ook in de Bijbel.

Maar aangezien ik dat niet als argument kan gebruiken,want men kent die mensen verder niet, ben ik gaan kijken op internet.En het was na de eerste zoekopdracht meteen bingo!
Maar dat is dus ook onbetrouwbaar als ik jou mag geloven :rolleyes:

Ik zal eens kijken of ik een modernere vertaling kan vinden. Misschien dat die makkelijker leest.

Tomas
20-04-05, 21:04
De Leidse vertaling:

1 Te Cesarea nu woonde een man Cornelius genaamd, kapitein in het dusgenaamde Italiaansche bataljon,
2 een vroom en, evenals zijn gehele gezin, godvrezend man, die veel aalmoezen gaf aan het volk en voortdurend God bad.
3 Deze zag in een gezicht, omtrent het negende uur duidelijk een engel Gods bij hem binnenkomen, die zeide: Cornelius!
4 Angstig staarde hij hem aan en zeide: Wat is er, Heer? Hij zeide tot hem: Uw gebeden en aalmoezen zijn opgeklommen tot God, en Hij gedenkt ze.
5 Nu dan, zend een paar mannen naar Joppe en ontbied zekeren Simon, die ook Petrus heet.
6 Hij woont bij een leerlooier Simon, wiens huis bij de zee staat.
7 Zodra de engel die met hem gesproken had was heengegaan, riep hij uit degenen die meest bij hem waren twee van zijn dienaren en een vromen soldaat,
8 deelde hun alles mee en zond hen naar Joppe.
9 Den volgenden dag, terwijl zij op reis waren en de stad naderden, klom Petrus, omstreeks het zesde uur, op het dak om te bidden.

10 Hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl men het gereedmaakte, kwam over hem een zinsverrukking.
11 Hij zag, hoe de hemel openging en een voorwerp dat op een groot laken geleek neerdaalde, aan de vier hoeken op aarde neergelaten.
12 Daarin waren alle viervoetige en kruipende dieren der aarde en alle vogelen des hemels.
13 En een stem kwam tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet.
14 Maar Petrus zeide: Dat doe ik niet, Heer; want nooit heb ik iets gegeten dat onrein of bezoedeld is.
15 Toen kwam de stem weer tot hem: Wat God gereinigd heeft zult gij niet onrein achten.
16 Dit geschiedde driemaal; waarna het voorwerp aanstonds naar den hemel werd opgetrokken.

17 Toen Petrus in verlegenheid zich afvroeg, wat toch dat gezicht betekende, daar kwamen juist de mannen die door Cornelius waren gezonden. Zij vroegen naar het huis van Simon, gingen aan de voordeur staan
18 en vroegen luide of Simon die Petrus werd bijgenaamd daar verblijf hield.
19 Terwijl nu Petrus nadacht over het gezicht, zeide de Geest tot hem: Daar zijn twee mannen die naar u vragen.
20 Sta op, ga naar beneden en trek zonder u te bedenken met hen mee; want ik heb hen gezonden.
21 Beneden komend, zeide Petrus tot de mannen: Ik ben het dien gij zoekt. Wat is de reden van uw komst?
22 Zij zeiden: Kapitein Cornelius, een rechtschapen en godvrezend man, van wien het gehele Joodse volk eervolle getuigenis kan afleggen, heeft door een heiligen engel het bevel Gods gekregen u uit te nodigen in zijn huis te komen en aan te horen wat gij hem te zeggen hebt. --
23 Hierop verzocht hij hun binnen te komen en bewees hun gastvrijheid. Den volgenden dag vertrok hij met hen, en enige broeders uit Joppe gingen met hem mee.
24 Den dag daarna kwam hij te Cesarea. Cornelius wachtte hem af en had zijn bloedverwanten en beste vrienden saamgeroepen.
25 Toen dan Petrus binnenkwam, ging Cornelius hem tegemoet en viel vol eerbied aan zijn voeten neer.
26 Maar Petrus richtte hem op met de woorden: Sta op; ik ben ook maar een mens.
27 Met hem sprekend, ging hij naar binnen en vond er velen verzameld.
28 Hij zeide tot hen: Gij weet wel dat het voor een Jood ongeoorloofd is met een heiden te verkeren of bij hem in huis te komen; maar mij heeft God getoond dat ik geen mens onrein of onheilig mag achten.
29 Daarom ben ik zonder weerstreven gekomen toen ik ontboden werd. Dus vraag ik: Om welke reden hebt gij mij verzocht hier te komen?
30 Cornelius zeide: Vier dagen geleden deed ik op het negende uur in mijn huis mijn gebed,
31 toen plotseling een man in een schitterend kleed voor mij stond en zeide: Cornelius, uw gebed is verhoord en van uw aalmoezen is melding gemaakt voor God.
32 Zend dan een boodschap naar Joppe en verzoek Simon die den bijnaam Petrus heeft bij u te komen. Hij woont bij den leerlooier Simon aan zee.
33 Dadelijk heb ik om u gezonden, en gij hebt goed gedaan met hier te komen. Nu zijn wij allen in Gods tegenwoordigheid bijeen om aan te horen alwat u door den Heer bevolen is.
34 Hierop opende Petrus zijn mond en zeide: Thans zie ik inderdaad in dat God geen aanzien des persoons kent,
35 maar dat alwie Hem vreest en recht handelt, tot welk volk hij ook behoort, Hem welbehaaglijk is.
36 Dit is de prediking die Hij heeft doen brengen aan de zonen Israels: de verkondiging van vrede door Jezus Christus: want die is aller Heer.
37 Gij weet wel wat in geheel Judea gebeurd is, te beginnen van Galilea na den doop dien Johannes predikte,
38 hoe God Jezus van Nazaret met heiligen geest en kracht gezalfd heeft, en hoe hij rondtrok weldoend en allen die door den Duivel overweldigd waren genezend; want God was met hem.
39 En wij zijn getuigen van alwat hij verrichtte in het land der Joden en in Jeruzalem. Hem hebben zij gedood door hem aan een kruishout op te hangen.
40 God nu heeft hem ten derden dage opgewekt en hem de macht gegeven zich zichtbaar te vertonen,
41 niet aan het gehele volk, maar aan ons, die van tevoren door God uitverkoren waren getuigen hiervan te zijn, die nadat hij uit de doden was opgestaan met hem gegeten en gedronken hebben.
42 En ons heeft hij opgedragen aan het volk te prediken en te getuigen dat hij de door God aangewezen rechter van levenden en doden is.
43 Alle profeten leggen getuigenis omtrent hem af, dat door zijn naam ieder die in hem gelooft vergiffenis van zonden ontvangt.
44 Terwijl Petrus nog zo sprak, daalde de Heilige Geest neer op allen die de rede aanhoorden.
45 En de gelovigen uit het Jodendom die met Petrus meegekomen waren stonden er versteld van dat de gave van den Heiligen Geest ook over de heidenen uitgestort was;
46 want zij hoorden hen tongetaal spreken en God verheerlijken. Toen hernam Petrus:
47 Kan wel iemand het water weren en verhinderen dat dezen gedoopt worden, zij, die den Heiligen Geest hebben ontvangen evenals wij?
48 En hij beval dat zij met den naam van Jezus Christus gedoopt werden. Toen verzochten zij hem enige dagen te blijven.


Ik geloof natuurlijk dat ie dat gewoon uit pure gemakzucht verzon om eindelijk eens een lekker speklapje te kunnen verorberen. Of wat waarschijnlijker is: om het christendom te kunnen verkopen in europa. Maar ik ben dan ook een ongelovige. Als je christen beweert te zijn, moet je wel heel erg last van hersenkronkels hebben wil je hier iets anders in lezen dan het opheffen van onrein voedsel. En mischien moet je eens naar een "wit" winkelcentrum gaan. Overal in "christelijk" europa wordt varkensvlees gegeten. Echt waar.

Tomas
20-04-05, 21:14
Geplaatst door Goodnight
Ik heb het zelf gelezen.Anders plaatste ik het hier niet :wink:


Ik geloof dat dus echt niet. Als je het had gelezen was je zelf wel op de tekst in gegaan.



Waarom zou het mij goed uitkomen?
Ik hoef niemand te overtuigen.Ik geloof in rein en onrein vlees.


Nou daarom dus. Da's toch duidelijk. Het komt jou uit, omdat je dat nu eenmaal gelooft. Het is voor jou een bewijs dat christenen die varkensvlees eten hun bijbel verkeerd begrijpen. Da's toch simpel? Dat past dan toch gewoon in jouw straatje? Duidelijker kan het volgens mij niet.



Als anderen dat niet geloven en alles eten moeten ze het zelf weten.
Maar niet beweren dat het gelegitimeerd wordt door het geloof.Want ik hoor zelf van verschillende Christenen (EN ex Christenen) dat het duidelijk verboden wordt.Ja ook in de Bijbel.


Geloof ik ook niks van. Het zou uitermate toevallig zijn dat jij net dat kleine groepje "christenen" kent dat er zo over denkt. Dit verzin je.


Maar aangezien ik dat niet als argument kan gebruiken,want men kent die mensen verder niet, ben ik gaan kijken op internet.En het was na de eerste zoekopdracht meteen bingo!
Maar dat is dus ook onbetrouwbaar als ik jou mag geloven :rolleyes:

Geloof jij dan alles wat je op het internet leest ofzo? Lijkt me niet echt gezond.

AARDIG
20-04-05, 22:30
Wat ik maar steeds niet kan begrijpen is waarom intelligente mensen datgene wat ze mogen eten laten bepalen door geschriften uit een ander werelddeel en een andere tijd.
Wie zijn gezond verstand gebruikt bepaalt zelf wel wat hij eet. Moslims zijn ook gewone mensen met gezond verstand en zullen er diep in hun hart dan ook niet anders over denken. Misschien is het daardoor te verklaren dat ze voor hun voorschriften vaak ook steun zoeken in de bijbel.
Die steun kunnen ze vinden in het OT maar niet in het NT. Het is wel duidelijk dat in het christendom geen onderscheid bestaat tussen rein en onrein voedsel. Het onderscheid is in de eerste eeuw, lang voordat de koran naar de aarde afdaalde, al afgeschaft. Onder andere het verhaal dat Tomas citeert maakt dat duidelijk. Maar, voor wie daar behoefte aan heeft, er zijn ook uitspraken van Jezus. Probeer maar eens de NBV (Nieuwe Bijbel Vertaling, op internet te vinden) en zoek op onrein in het NT.

Kortom: "Waarom geloven intelligente mensen in God?"

Goodnight
21-04-05, 08:55
Geplaatst door Tomas
Ik geloof dat dus echt niet. Als je het had gelezen was je zelf wel op de tekst in gegaan.



Nou daarom dus. Da's toch duidelijk. Het komt jou uit, omdat je dat nu eenmaal gelooft. Het is voor jou een bewijs dat christenen die varkensvlees eten hun bijbel verkeerd begrijpen. Da's toch simpel? Dat past dan toch gewoon in jouw straatje? Duidelijker kan het volgens mij niet.



Geloof ik ook niks van. Het zou uitermate toevallig zijn dat jij net dat kleine groepje "christenen" kent dat er zo over denkt. Dit verzin je.


Geloof jij dan alles wat je op het internet leest ofzo? Lijkt me niet echt gezond.

Hier kan en wil ik maar op 1 manier op reageren: :giechel:

Prlwytzkofski
21-04-05, 09:18
Geplaatst door AARDIG
Kortom: "Waarom geloven intelligente mensen in God?"


Smart people believe weird things because they are skilled at defending beliefs they arrived at for non-smart reasons.

wytze
21-04-05, 10:40
quote:
"Een vrouw vertelde me een keer dat haar man geen gehakt lust dan krijg hij een droge keel van ik begreep er niks van.
Hoe kan je nou een droge keel krijgen van gehakt?
Tot ik een keer kilo gehakt vergeten was in de vriezer te stoppen het maar in een keer had gebakken.
Toen kreeg ik ook een droge keel van zo veel vlees."


Gehakt kan heel droog zijn, vooral als je het niet prepareert met een rauw ei.

taouanza
21-04-05, 10:45
Geplaatst door wytze
quote:
"Een vrouw vertelde me een keer dat haar man geen gehakt lust dan krijg hij een droge keel van ik begreep er niks van.
Hoe kan je nou een droge keel krijgen van gehakt?
Tot ik een keer kilo gehakt vergeten was in de vriezer te stoppen het maar in een keer had gebakken.
Toen kreeg ik ook een droge keel van zo veel vlees."


Gehakt kan heel droog zijn, vooral als je het niet prepareert met een rauw ei.

Ik zei toch dat je het expres doet.

wytze
21-04-05, 10:48
Geplaatst door taouanza
Ik zei toch dat je het expres doet.



:tik: sorry........foutje

wytze
21-04-05, 12:58
Geplaatst door Goodnight
Ritueel slachten is dat het dier de keel wordt doorgesneden.En wel op zo'n manier dat het snel en zo pijnloos mogelijk gebeurt.Doordat de slagaders doorgesneden worden stroomt het bloed weg en sterft het dier sneller.En wat VOORAL belangrijk is bij ritueel slachten is het zeggen van : In naam van Allah.


Varkens zijn hoe dan ook niet halal voor moslims en voor joden.En eigenlijk ook niet voor Christenen maar ze eten het lekker toch....de stouterds :D



hmmm. In dat geval worden biologische dieren niet ritueel geslacht, denk ik, met name wat het laatste punt betreft.