PDA

Bekijk Volledige Versie : Conservatieve moslims en nieuwe paus op één lijn



Bofko
21-04-05, 10:15
Gezamenlijk ten strijde tegen condooms’

BEIROET - Conservatieve moslims en de nieuwe paus kunnen elkaar wel eens goed liggen. ‘We spreken dezelfde taal, en hebben dezelfde morele standpunten.’
Conservatieve moslims zien toekomst in Benedictus XVI .

In veel moslimlanden is enthousiast gereageerd op de benoeming van paus Benedictus XVI. Veel conservatieve moslimgeestelijken herkennen zich in de behoudende standpunten van de nieuwe kerkvorst. ‘We spreken dezelfde taal, en hebben vergelijkbare standpunten over morele vraagstukken’, zegt de shi’itische geestelijke sheik Fauzi al-Seif in Qatif, Saudi Arabië.
‘Neem de secularisatie van de maatschappij. Zowel wij als de paus willen die een halt toeroepen’, meent de Pakistaanse geestelijke Anis Ahmad, vice-voorzitter van de universiteit van Islamabad. Hij vindt dat moslims en het Vaticaan zouden moeten samenwerken in de strijd tegen bijvoorbeeld condoomgebruik ‘door gezamelijk de religiositeit van de bevolking te versterken’. ‘Wij delen de opvatting dat het gezin de hoeksteen is van de samenleving, en dat met een sterke rol van het gezin het sociale kwaad kan worden bestreden.’
Veel moslims hopen dat Benedictus XVI de lijn van zijn voorganger voortzet, die pleitte voor religieuze tolerantie. Johannes Paulus II was de eerste paus die een voet zette in een moskee. Hij maakte zich tevens populair met zijn afkeuring van de oorlog in Irak en met zijn oproep een einde te maken aan het voortdurende Israëlisch-Palestijnse conflict.
Sheik Salah Keftaro, een prominente geestelijke uit Syrië, vergezelde Johannes Paulus II tijdens zijn bezoek aan een moskee in Damascus in mei 2001. De foto van de katholieke kerkvorst hangt nog in zijn kantoor. Keftaro: ‘De vorige paus had gedurfde en briljante standpunten.’
Toen paus Benedictus XVI nog kardinaal Joseph Ratzinger was, maakte hij zich in 2000 niet populair bij andersgezindten met zijn uitspraken over de superioriteit van het rooms-katholieke geloof. Enthousiaster waren de moslims over wat hij in 2002 zei: ‘De moslims zitten er niet ver naast met hun afkeuring van de morele decadentie van het Westen.’ Gisteren zei de nieuwe paus dat hij ‘de veelbelovende dialoog met andere culturen zal voortzetten die mijn voorgangers zijn begonnen’.

volkskrant.nl

Wizdom
21-04-05, 10:18
Dat is volkomen juist... De Islam heeft meer overeenkomsten met de Christelijke Traditie dan de Seculiere Traditie....

Dus ik geloof dat het het beste is wanneer de 2 'tradities' samen de uitdaging van de secularisatie op zich nemen....

Simon
21-04-05, 10:24
Ja maar daar zitten moslims altijd in een spagaat. Ze hebben de normen en waarden van SGP'ers maar stemmen PvdA omdat die beter hun belangen dient. Hetzelfde geldt voor het Vaticaan: de normen en waarden komen wel overeen maar als je terugleest wat deze Paus over de Islam heeft gezegd dan zouden ze wel minder hard juichen.

En die verzoeningswoorden van deze Paus vlak na zijn verkiezing zeggen weinig. Dat is traditie en zag je ook in de eerste speech van Bush vlak na zijn verkiezing.

Wizdom
21-04-05, 10:28
Dat komt omdat de PvDA een partij is die tot nu toe de sociale rechtvaardigheid hoog in het vaandel had, het extremisme het sterkst heeft veroordeelt en de vrijheid van Godsdienst garandeert... Ook overeenkomsten in de Islam... Het valt te bezien of de PvDA deze waarden blijft vasthouden...

Simon
21-04-05, 10:30
Geplaatst door Wizdom
Dat komt omdat de PvDA een partij is die tot nu toe de sociale rechtvaardigheid hoog in het vaandel had, het extremisme het sterkst heeft veroordeelt en de vrijheid van Godsdienst garandeert... Ook overeenkomsten in de Islam... Het valt te bezien of de PvDA deze waarden blijft vasthouden...

Ja ik begrijp heel goed waarom ...

van het Internet: voor zijn verkiezing werden Ratzinger's standpunten in dit kader als volgt omschreven:

John Paul II’s charisma was such that few dared challenge his strategy. Now that he is no longer there, however, his strategy will be subjected to scrutiny within the Catholic Church.

One critic is Cardinal Josef Ratzinger, a leading candidate for papacy. Ratzinger believes that John Paul II’s strategy of alliance with Islam has put the Vatican not on the side of the Muslim peoples but on the side of despotic regimes that dominate the Muslim world. Ratzinger sees relations between Islam and Catholicism as one of competition over the truth.

Ratzinger suggests an alternative strategy under which the Catholic Church would focus on the consolidation of its position in its traditional strongholds in Europe and the American Continent. In that context Ratzinger has publicly opposed the admission of Turkey into the European Union.

Ratzinger regards a formal dialogue with Islam as a handicap for the Catholic Church because it would assume a measure of equality between the two faiths, signaling to people, especially in Europe, that they can shop around for religion. Ratzinger’s strategy enjoys much support in the College of Cardinals. But it also has critics.

Overigens denk ik dat die conservatieve moslims andersom niet echt anders over de katholieke kerk denken.

Wizdom
21-04-05, 10:35
Geplaatst door Simon
Ja ik begrijp heel goed waarom ...

van het Internet: voor zijn verkiezing werden Ratzinger's standpunten in dit kader als volgt omschreven:

John Paul II’s charisma was such that few dared challenge his strategy. Now that he is no longer there, however, his strategy will be subjected to scrutiny within the Catholic Church.

One critic is Cardinal Josef Ratzinger, a leading candidate for papacy. Ratzinger believes that John Paul II’s strategy of alliance with Islam has put the Vatican not on the side of the Muslim peoples but on the side of despotic regimes that dominate the Muslim world. Ratzinger sees relations between Islam and Catholicism as one of competition over the truth.

Ratzinger suggests an alternative strategy under which the Catholic Church would focus on the consolidation of its position in its traditional strongholds in Europe and the American Continent. In that context Ratzinger has publicly opposed the admission of Turkey into the European Union.

Ratzinger regards a formal dialogue with Islam as a handicap for the Catholic Church because it would assume a measure of equality between the two faiths, signaling to people, especially in Europe, that they can shop around for religion. Ratzinger’s strategy enjoys much support in the College of Cardinals. But it also has critics.

Overigens denk ik dat die conservatieve moslims andersom niet echt anders over de katholieke kerk denken.

Naar mijn mening heeft Ratzinger daar volkomen gelijk in....

Simon
21-04-05, 10:40
Geplaatst door Wizdom
Naar mijn mening heeft Ratzinger daar volkomen gelijk in....

Nou dan vraag ik mij af of je het goed gelezen hebt ...

Wizdom
21-04-05, 10:43
Geplaatst door Simon
Nou dan vraag ik mij af of je het goed gelezen hebt ...

Met een kanttekening... Ondanks de verschillen vredig met elkaar samen kunnen leven....

Simon
21-04-05, 10:44
Geplaatst door The_Reporter
De toestemming van Coïtus interruptus.

Het is toegestaan voor een hem om coïtus interruptus te praktiseren. Er zijn verschillende ahadieths hierover:

Merkwaardige voorbeelden waarin de profeet toestemming geeft slavinnen en oorlogsbuit sexueel te misbruiken en daarbij het inderdaad niet nodig vind voor het zingen de kerk uit te gaan. Een strategie die recent nog in Joegoslavië is toegepast en voor vele nakomelingen heeft gezorgd van gemengde achtergrond die gediscrimineerd worden.

Deze vergat je nog:

Bukhari: Volume 7, Book 62, Number 137:
Narrated Abu Said Al-Khudri:

We got female captives in the war booty and we used to do coitus interruptus with them. So we asked Allah's Apostle about it and he said, "Do you really do that?" repeating the question thrice, "There is no soul that is destined to exist but will come into existence, till the Day of Resurrection."

Simon
21-04-05, 10:49
Geplaatst door The_Reporter
De gosdienst schrijft geen seksueel misbruik voor. Tevens is het in de Islaam verboden om een vrij mens tot slaaf te maken. Behalve in tijden van oorlogen, want laten leven is beter dan doden.

Voornoemd citaat van Bukhari hierboven gedoogd sexueel misbruik wel degelijk.

mark61
21-04-05, 11:38
Ik zeg de hele tijd al dat ouwe mannetjes de world over het altijd prima met elkaar eens zijn. Wat is daar zo verrassend aan?

Wat mij verrast, is dat de grote concrete strijdpunten van de hedendaagse godsdienst zich niet om theologie bekommert, maar om voortplanting, of liever (met name vrouwelijke) sexualiteit. Is dat niet bespottelijk? Bespottelijk als je bedenkt hoe klein dit onderwerp is ivm alle andere sociale en morele onderwerpen?

Verder, in het kader van het principe Gij zult niet doden maakt de kerk zich vooral druk om enkele abortussen en euthanasiegevallen per jaar, terwijl intussen tientallen miljoenen mensen per jaar worden vermoord en nog eens tientallen miljoenen sterven aan ziektes en gebrek die voorkomen hadden kunnen worden. Daaraan wordt alleen lippendienst bewezen.

Wat is een kerk dan eigenlijk nog waard als moreel instituut? Moslims mogen meedenken over deze vraag. Vooral over hun gedeelde obsessie voor de (vrouwelijke) sexualiteit.

Hoe langer ik hier wordt doodgegooid met religie, hoe meer me opvalt dat het voor 99% gaat over mannen geobsedeerd door sexualiteit en vrouwen. Iemand dezelfde indruk?

Simon
21-04-05, 11:45
Geplaatst door The_Reporter
..En dwingt jullie slavinnen niet tot onkuisheid, als zij eerbaar wensen te blijven, in jullie streven naar het stoffelijk gewin van het tegenwoordige leven. En als iemand hen dwingt dan is Allaah nadat zij gedwongen zijn geweest vergevend en barmhartig. [24:33]

Ik had het over dit citaat:

Bukhari: Volume 7, Book 62, Number 137:
Narrated Abu Said Al-Khudri:

We got female captives in the war booty and we used to do coitus interruptus with them. So we asked Allah's Apostle about it and he said, "Do you really do that?" repeating the question thrice, "There is no soul that is destined to exist but will come into existence, till the Day of Resurrection."

Overigens is in jouw citaat dit natuurlijk ook een vreemde strofe ...
En als iemand hen dwingt dan is Allaah nadat zij gedwongen zijn geweest vergevend en barmhartig.

Wizdom
21-04-05, 11:50
Geplaatst door mark61
Ik zeg de hele tijd al dat ouwe mannetjes de world over het altijd prima met elkaar eens zijn. Wat is daar zo verrassend aan?

Wat mij verrast, is dat de grote concrete strijdpunten van de hedendaagse godsdienst zich niet om theologie bekommert, maar om voortplanting, of liever (met name vrouwelijke) sexualiteit. Is dat niet bespottelijk? Bespottelijk als je bedenkt hoe klein dit onderwerp is ivm alle andere sociale en morele onderwerpen?

Verder, in het kader van het principe Gij zult niet doden maakt de kerk zich vooral druk om enkele abortussen en euthanasiegevallen per jaar, terwijl intussen tientallen miljoenen mensen per jaar worden vermoord en nog eens tientallen miljoenen sterven aan ziektes en gebrek die voorkomen hadden kunnen worden. Daaraan wordt alleen lippendienst bewezen.

Wat is een kerk dan eigenlijk nog waard als moreel instituut? Moslims mogen meedenken over deze vraag. Vooral over hun gedeelde obsessie voor de (vrouwelijke) sexualiteit.

Hoe langer ik hier wordt doodgegooid met religie, hoe meer me opvalt dat het voor 99% gaat over mannen geobsedeerd door sexualiteit en vrouwen. Iemand dezelfde indruk?

Dat heeft alles te maken met de oorzaken van het ziektebeeld... Het heeft niets te maken met sexualiteit... Als je sexualiteit op een gezonde manier bedrijft d.w.z. binnen het huwelijk en binnen de grenzen van het betamelijke is er niets aan de hand maar wanneer sexualiteit een voorwerp wordt van anarchisme en pure materialisme gaat het mis.... (Toevallig dacht je.... Nee!)

Als we weten waar de oorzaak ligt dan moeten we de oorzaak bestrijden en niet het symptoom.... Symptoom bestrijding is voor dummies...

Dus als mensen er echt iets aan willen doen moeten ze hun sexuele gedrag aanpassen en niet naar dingen als condooms grijpen want ook condooms kunnen wel eens scheuren enzo... Verder helpt het de moraal en de mens waardering geen goed wanneer mensen als pleziertjes worden gezien....

Simon
21-04-05, 11:51
Geplaatst door mark61

Hoe langer ik hier wordt doodgegooid met religie, hoe meer me opvalt dat het voor 99% gaat over mannen geobsedeerd door sexualiteit en vrouwen. Iemand dezelfde indruk?

En macht natuurlijk ... ! Anderen jouw wil opleggen. Verder denk ik wel degelijk dat gelovigen ook oprechte bedoelingen hebben als ze anderen tot hun geloof willen bekeren omdat ze zich daar wel bij voelen. Hoe naïef dat ook kan zijn.

mark61
21-04-05, 11:58
Geplaatst door Wizdom
ziektebeeld...sexualiteit... sexualiteit betamelijke sexualiteit anarchisme bestrijden symptoom.... Symptoom bestrijding sexuele gedrag condooms moraal pleziertjes ....

This sums it up quite nicely. Je bewijst mijn stelling.

Geen woord over echte misstanden in de echte wereld. Geobsedeerd door (vrouwelijke) sexualiteit.

mark61
21-04-05, 11:59
Geplaatst door Simon
En macht natuurlijk ... ! Anderen jouw wil opleggen. Verder denk ik wel degelijk dat gelovigen ook oprechte bedoelingen hebben als ze anderen tot hun geloof willen bekeren omdat ze zich daar wel bij voelen. Hoe naïef dat ook kan zijn.

Nou dan is dit niet de methode. Ik was ontspannen ongelovig, nu ben ik verstokt. Elk woord over de paus, zina en ik weet niet wat drijft mij verder van enig geloof.

Simon
21-04-05, 12:02
Geplaatst door mark61
Nou dan is dit niet de methode. Ik was ontspannen ongelovig, nu ben ik verstokt. Elk woord over de paus, zina en ik weet niet wat drijft mij verder van enig geloof.

Hahaha nou ja 3/4 van de katholieken en 2/3 van de niet-katholieken in nederland is NIET blij met deze Paus. Hoeveel katholieken en hoeveel protestanten zijn er overigens in nederland?

~Panthera~
21-04-05, 12:03
Geplaatst door Simon
Hahaha nou ja 3/4 van de katholieken en 2/3 van de niet-katholieken in nederland is NIET blij met deze Paus. Hoeveel katholieken en hoeveel protestanten zijn er overigens in nederland?

2
Jules en Thomas. :haha:

Wizdom
21-04-05, 12:08
Geplaatst door mark61
This sums it up quite nicely. Je bewijst mijn stelling.

Geen woord over echte misstanden in de echte wereld. Geobsedeerd door (vrouwelijke) sexualiteit.

Abdullah Bin Omer reported that the prophet (PBUH) said,

'..."Whenever adultery and homosexuality becomes spread in a society
and they make the public then plague and other diseases which were
not previously known to their predecessors will appear and spread among them".

Er is geen sprake van obessie.... Jij brengt sexualiteit ter sprake en ik geef antwoord punt... Als je wilt kunnen we het ook over ander dingen hebben....

De omroepen en de maatschappij zijn geobsedeerd door sexualiteit dat kun je wel stellen...

Wortel
21-04-05, 12:47
Ik was ontspannen ongelovig, nu ben ik verstokt.

Maar Mark :schok: Wat moet er nu worden van het relaxte nihilisme?
Ga jij eens heel erg gauw terloops en achteloos geloven dat je niet in God gelooft!
Met die discussies over sexualiteit en de kronkels en bochten waarin je je moet wringen om je roer recht te houden heb ik trouwens ook niet veel op. Geldt voor mij ook voor de seculiere SBS6 variant, trouwens.


hoeveel protestanten zijn er overigens in nederland?

Van de boekhoudkundig geregistreerde exemplaren ongeveer twee en een half miljoen.