PDA

Bekijk Volledige Versie : Kroonprins Willem-Alexander naar inhuldiging paus Benedictus XVI



Marsipulami
21-04-05, 16:34
Kroonprins Willem-Alexander naar inhuldiging paus Benedictus XVI

21 APRIL 2005 - DEN HAAG (ANP) - Kroonprins Willem-Alexander zal 24 april samen met minister-president Balkenende in Rome aanwezig zijn bij de inhuldiging van de nieuwe paus Benedictus XVI. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) vandaag laten weten.

Volgens de RVD heeft de aanwezigheid van de Prins van Oranje niets te maken met de kritiek die alom is geuit op het ontbreken van het Nederlandse koningshuis bij de begrafenis van paus Johannes Paulus II. Een woordvoerder van de RVD stelt dat het sinds 1978, toen paus Paulus VI overleed, steeds zo is geweest dat Nederland een hogere vertegenwoordiging stuurde naar de intronisatie van de nieuwe paus dan naar de begrafenis van de overleden kerkvorst. ,,De regering vindt nog steeds dat er een goed besluit is genomen omtrent de begrafenis van Johannes Paulus II'', aldus de woordvoerder.

Nederland stuurde de minister van Buitenlandse Zaken in 1978 naar de begrafenis van Paulus VI. Bij de inhuldiging ofwel intronisatie van Johannes Paulus I waren zowel de minister als de premier aanwezig. Toen Johannes Paulus I korte tijd later alweer overleed, stuurde Nederland de ambassadeur als hoogste vertegenwoordiging naar de uitvaart. Bij het feestelijke aantreden van Johannes Paulus II waren weer de premier en de minister van Buitenlandse Zaken aanwezig.

,,Ditmaal is er een hogere afvaardiging, namelijk de minister-president, naar de begrafenis geweest. Dat betekent automatisch dat er een nog hogere vertegenwoordiging bij de inhuldiging aanwezig is en daarom reist de Prins van Oranje af. Prinses M xima gaat niet mee'', zegt de woordvoerder van de RVD.

Prins Willem-Alexander en prinses M xima zijn op 9 april wel samen naar de herdenkingsmis voor de paus in Haarlem geweest. Prins Constantijn was op 12 april met de premier bij de requiemmis, die de Nuntius in Nederland voor de paus opdroeg.

,,De koningin, die zich ook in haar werk gesteund weet door het geloof, respecteert ieders godsdienst en levensovertuiging. Ze heeft uiteraard waardering voor de belangrijke rol die de overleden paus heeft gespeeld'', zo meldt de RVD op haar website. De RVD betreurt de suggestie die is ontstaan dat de koningin geen respect zou hebben betoond voor de overleden paus en de katholieken in Nederland.

wytze
21-04-05, 16:35
tmoet niet gekker worden

Tomas
21-04-05, 20:49
Wel ja. Nu de anti-christ de troon heeft bestegen zijn de oranjes ook van de partij.

mark61
21-04-05, 21:00
Geplaatst door Marsipulami
de intronisatie

De wat?

U hebt gezocht op intronisatie:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria.

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=intronisatie

Gelukkig gewoon weer een paustopic. Ik werd al onrustig.

Max Stirner
21-04-05, 21:10
Willempie zal het er wel naar gemaakt hebben, maar dan nog..........zoiets doe jeje kind toch niet aan....? :confused:

mark61
21-04-05, 21:15
Geplaatst door Max Stirner
Willempie zal het er wel naar gemaakt hebben, maar dan nog..........zoiets doe jeje kind toch niet aan....? :confused:

Dat zal m leren een paapse te trouwen. Zij mag voor straf juist niet mee. Bea heeft de wind er goed onder! :duim:

Marsipulami
21-04-05, 21:23
Geplaatst door Max Stirner
Willempie zal het er wel naar gemaakt hebben, maar dan nog..........zoiets doe jeje kind toch niet aan....? :confused:


Is het dochtertje van Willem Alexander en Maxima katholiek of protestant ?

Tomas
21-04-05, 21:25
Geplaatst door Marsipulami
Is het dochtertje van Willem Alexander en Maxima katholiek of protestant ?

Nee, iedereen wordt als moslim geboren, als katholiek opgevoed, in de pubertijd protestant en als volwassene atheist.

Marsipulami
21-04-05, 21:30
Geplaatst door Tomas
Nee, iedereen wordt als moslim geboren, als katholiek opgevoed, in de pubertijd protestant en als volwassene atheist.

Ik blijf liever peuter.

Maar nou weet ik nog niet of het kindje van WA + M katholiek of protestant is. Voor zover ik geïnformeerd ben kan een huwelijk tussen katholieken en protestanten alleen maar in orde zijn volgens het kerkelijk wetboek als men bereid is om de kinderen katholiek op te voeden. Anders is er een grond voor een nietig-verklaring van het huwelijk door een kerkelijke rechtbank.

Tomas
21-04-05, 21:33
Geplaatst door Marsipulami
Ik blijf liever peuter.

Maar nou weet ik nog niet of het kindje van WA + M katholiek of protestant is. Voor zover ik geïnformeerd ben kan een huwelijk tussen katholieken en protestanten alleen maar in orde zijn volgens het kerkelijk wetboek als men bereid is om de kinderen katholiek op te voeden. Anders is er een grond voor een nietig-verklaring van het huwelijk door een kerkelijke rechtbank.

Hierom is maxima geloof ik hervormd geworden voor d'r huwlijk. Anders had de paus natuurlijk eigenhandig ingegrepen.

Marsipulami
21-04-05, 22:04
Geplaatst door Tomas
Hierom is maxima geloof ik hervormd geworden voor d'r huwlijk. Anders had de paus natuurlijk eigenhandig ingegrepen.

Aaaaaargggh na wat gegoogel merk ik dat het prinsesje protestant gedoopt is. Heeft Maxima nou moeten buigen voor dat protestantse paternalisme. Ik dacht dat in Nederland man en vrouw gelijke rechten hadden. Tfoe.

mark61
21-04-05, 22:06
Geplaatst door Marsipulami
Aaaaaargggh na wat gegoogel merk ik dat het prinsesje protestant gedoopt is. Heeft Maxima nou moeten buigen voor dat protestantse paternalisme. Ik dacht dat in Nederland man en vrouw gelijke rechten hadden. Tfoe.

Man en vrouw wel, katholiek en protestant niet. :hihi:

mark61
21-04-05, 22:07
Geplaatst door Marsipulami
Ik blijf liever peuter.

Jah dat hebben we al overvloedig gemerkt. Geintje.