PDA

Bekijk Volledige Versie : D66: Kind dubbele naam van vader én moeder geven



Bofko
21-04-05, 21:00
DEN HAAG - D66 wil dat ouders hun kind een dubbele achternaam mogen geven, zowel de naam van de vader als van de moeder. Sinds enkele jaren mogen ouders bij de geboorteaangifte kiezen voor de geslachtsnaam van de vader of van de moeder. Als zij geen keuze maken, of bij onenigheid, wordt standaard de naam van de vader
D66 vindt dit niet liberaal en niet geëmancipeerd anno 2005. ‘Ouders die dat willen, moeten hun kind beiden hun naam kunnen geven. Kunnen zij niet voor een naam kiezen, dan volgt automatisch de dubbele naam op alfabetische volgorde.’ Dat zei D66-Tweede-Kamerlid Van der Laan donderdag in een debat over wijzigingen in het Burgerlijk Wetboek omtrent geslachtsnaam, het gezamenlijk gezag en geregistreerd partnerschap.
Van der Laan baseert zich met haar plan voor de dubbele naam op het onderzoek Vaders wil, geen wet meer? door het voormalige Clara Wichmann Instituut. Het rapport kreeg donderdag juist de jaarprijs van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken. Het D66-Kamerlid wees erop dat het huidige Nederlandse naamrecht in strijd is met het VN-Vrouwenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Nederland is volgens haar al op de vingers getikt door een VN-commissie.

Vooralsnog ziet alleen de PvdA wel wat in de variant. ‘Het beginsel steunen we. Maar we hebben het liever simpeler: wij vinden altijd al dat de naam van de vrouw moet prevaleren boven die van de man’, aldus Albayrak (PvdA). Zij wil eerst het antwoord van minister Donner (Justitie) afwachten over de praktische uitwerking van de dubbele naam.
‘Dit werkt generaties door, dus de volgende kinderen zouden dan vier namen krijgen. Welke kies je daar dan van en geldt dat voor alle kinderen in een gezin? Het zou allemaal conflictverlagend moeten werken tussen de ouders maar nu zou het ook het tegenovergestelde kunnen zijn’, stelt Albayrak. Het debat wordt binnenkort voortgezet.

volkskrant.nl

Vennegoor of Hesselink zal hier blij mee zijn.

Prlwytzkofski
21-04-05, 21:31
Het aantal namen per persoon verdubbelt zich 1 X per generatie..
Rond de volgende eeuwwisseling voorzie ik computerproblemen.

TonH
21-04-05, 22:33
Dit is toch de Spaanse manier, of vergis ik me. :confused:

Vind het best een leuke. Zelf gebruik ik regelmatig de combinatie van mijn achternaam met die van mijn lief, zoals vrouwen ook nog wel doen en zelfst in mijn paspoort staat "e/v" en dan de achternaam van mijn vrouw... :D

Romantisch he? :verliefd:

mark61
21-04-05, 22:35
Geplaatst door TonH
Dit is toch de Spaanse manier, of vergis ik me. :confused:

Vind het best een leuke. Zelf gebruik ik regelmatig de combinatie van mijn achternaam met die van mijn lief, zoals vrouwen ook nog wel doen en zelfst in mijn paspoort staat "e/v" en dan de achternaam van mijn vrouw... :D

Romantisch he? :verliefd:

Ja, heel romantisch. Ik ken nog een stel dat een kind kreeg van voor de nieuwe wet. Om de achternaam van de moeder te krijgen moest het kind officiëel tot bastaard verklaard worden, anders kreeg het de naam van de vader. Dus nou is de vader geen vader meer. Bizar.

In Spanje dropt men de achternaam van de moeder bij trouwen.

Rabi'ah.
22-04-05, 21:44
Geplaatst door mark61


In Spanje dropt men de achternaam van de moeder bij trouwen.

Ik dacht toch ook echt dat het Spaans was.

Ik ken ook wel wat Zuid-Amerikaanse kinderen en ide hebben allemaal dubbele namen.