PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Ons doel is vrouwen macht te geven’



Juliette
22-04-05, 20:01
BEIROET Common Ground News Service
ZIJ-TV GEEFT STEM AAN ARABISCHE VROUWEN

De Arabische vrouwen hebben een nieuw wapen in hun strijd voor zelfontplooiing: de satellietzender Heya (Arabisch voor ‘zij’). De omroep bereikt dagelijks naar schatting 15 miljoen vrouwen, van de ongeletterde inwoners van afgelegen dorpen in Egypte tot de Prada-fashionista’s in Beiroet.

Talkshowpresentatrice Matilde Farjallah schuift naar voren in haar stoel en kijkt sjeik Sunni, met witte baard tegenover haar aan tafel, strak in de ogen. “ Tahzib al-mara(‘de vrouw onderrichten’) wordt besproken in de koran. Is het toegelaten de vrouw te onderrichten door haar te slaan?”, vraagt ze. De sjeik antwoordt dat mannen vrouwen mogen onderrichten, maar “enkel met woorden”.

Maar, voegt de sjeik eraan toe, als een vrouw de boodschap niet lijkt te begrijpen, mag de echtgenoot haar slaan. “Maar enkel zacht met een liniaal”, zegt de sjeik, “en alleen met het achterste deel.” Farjallah zet zich schrap, haar ellebogen komen los van de tafel. “Sommige mannen”, zegt ze, “maken misbruik van de koran en zeggen: ‘Het staat geschreven, we mogen vrouwen slaan.

Het is ons recht.’”

Zulke gesprekken zijn niet gebruikelijk in het Midden-Oosten, maar worden wel elke dag uitgezonden door de satellietzender Heya. Wanneer je gedurende de dag afstemt op Heya zie je programma’s over mode, koken of huisdecoratie.

Maar de zender die bereikbaar is via het digitale Nijl Satelliet-televisiekanaal wil meer dan alleen maar ontspanning brengen. “Ons doel is vrouwen macht te geven”, zegt Abu Samah, die het station twee jaar geleden oprichtte. “We willen taboes ter discussie stellen en controverse uitlokken.”

De repressie van vrouwen was een van de drie ‘gebreken’ van de Arabische wereld in het VN-rapport van 2002 over de Arabische Menselijke Ontwikkeling, samen met een gebrek aan politieke vrijheid en analfabetisme.

Abu Samah, die vijftien jaar in Engeland verbleef voor Filmali Production Co, zegt dat zijn zender geen politieke uitspraken doet of standpunten inneemt bij religieuze kwesties. De zender wil enkel moeilijke vragen ter sprake brengen.

Volgens Abu Samah bestaat het potentiële publiek van Heya uit 100 miljoen vrouwen in het Midden-Oosten, bijna 70 procent van de televisiekijkers in de regio. Het analfabetisme is hoog bij de vrouwen in die regio en Abu Samah zegt dat satelliettelevisie een belangrijke manier is om hen te bereiken.

Het station heeft een personeelsbestand van zo’n zestig mensen, met correspondenten in Syrië, Saoedi- Arabië, de Palestijnse gebieden, Jordanië en Noord-Afrika. De studio’s bevinden zich in Beiroet en Dubai, in de Verenigde Arabische Emiraten.

Ongeveer 70 procent van de personeelsleden en alle topmanagers zijn vrouwen, zegt Abu Samah.

De show van Farjallah, Al-Makshouf(‘ Onbedekt’), is een van de programma’s over politieke en sociale onderwerpen voor vrouwen, van huiselijk geweld en discriminatie op de werkvloer tot seks voor het huwelijk.

“We proberen alle belangrijke onderwerpen aan te snijden”, zegt ze. “We hebben het voortdurend over controversiële wettelijke of religieuze onderwerpen.”

Voor de aflevering over huiselijk geweld nodigde Farjallah de jonge moeder Rola Heidar uit. Ze zei dat ze geregeld werd geslagen door haar echtgenoot en haar vader. Tijdens de uitzending rust Farjallah meestal bedachtzaam op haar ellebogen, maar ze kan het hard spelen. Ze is direct en krachtig, ook met Heidar: “Waarom ben je niet weggegaan bij hem?” Heidar, met een zwart masker om haar gezicht te bedekken, zegt dat haar kinderen – baby’s toen – “zouden sterven als ik was vertrokken, omdat hij geen eten meebrengt naar huis”.

Die aflevering was bijzonder verhit, de sjeik haalde zich de woede van het uitsluitend vrouwelijke panel op de hals. “Is er een wet die zegt dat een vrouw het huis mag verlaten als ze geslagen wordt door haar man?”, vraagt een van de panelleden, een Algerijnse schrijfster. “Voor elk probleem is er een oplossing”, antwoordt de sjeik. “Als ze door een wet gescheiden wordt van haar echtgenoot, zijn haar problemen dan voorbij?” Hij dringt er bij Heidar op aan de autoriteiten in te lichten over het slaan.

Een ander panellid, een vertegenwoordigster van een vrouwenrechtenorganisatie in Libanon, ant woordt: “Als ze naar de politie gaat, wordt ze uitgelachen en niet ernstig genomen.” De sjeik zegt dat het geweld waarmee Heidar te maken heeft het resultaat is van “een slechte opvoeding en een verkeerd begrip van de godsdienst”.

Farjallah benadrukt dat haar programma niet zomaar uit praatjes bestaat.

“We proberen actie te ondernemen in deze kwesties”, zegt ze en voegt eraan toe: “We nodigen gasten uit om hun problemen te delen, maar we proberen hen ook zo goed mogelijk te helpen – het gaat niet enkel om bewustmaking.” Ze legde een telefoonlijn in zodat kijkers kunnen bellen om Heidar te helpen en vermeldde ook het nummer van een vrouwenrechtenorganisatie. “In een andere aflevering hadden we twintig arme families te gast en we kregen (de Libanese minister van Industrie) Leila Solh en (de Saoedi-Arabische miljardair) Prins Al-Walid bin Talal zover hen te helpen”, zegt ze.

De show van Farjallah is echter niet het enige programma op Heya dat gevoelige snaren raakt. De Ochtendshowvan de zender snijdt onderwerpen aan als prostitutie, scheiding, hiv/aids, en zogenaamde eermisdrijven. Zelfs het nieuws gaat over vrouwenkwesties. Van dag tot dag brengt nieuws dat te maken heeft met vrouwen over de hele wereld.

Het nieuws vormt een kapstok voor een gesprek tussen het nieuwsanker en een commentator, beiden vrouwen.

Onlangs werd een aflevering opgehangen aan depressies bij moeders na de bevalling, een discussie over in-vitrofertilisatie, en een werkgever die vrouwelijke sollicitanten naar “sexy” foto’s vroeg.

De zender pakt op een hardhandige manier sociale kwesties aan, maar gaat nooit rechtstreeks in tegen religieuze autoriteiten of politieke leiders in het Midden-Oosten.

Volgens Abu Samah is dat de reden waarom hij nooit het slachtoffer werd van censuur. “Soms moeten we onze woorden zorgvuldig kiezen, maar toch krijgen we al die onderwerpen in onze programma’s”, zegt hij.

Bron: The Christian Science Monitor (www.csmonitor.com)

Oprichter Abu Samah: ‘We willen taboes ter discussie stellen en controverse uitlokken’

Eke
22-04-05, 20:21
:fpetaf: petje af....

~Panthera~
22-04-05, 20:46
Zo kan het dus ook. :duim:

Rabi'ah.
22-04-05, 22:29
Respect.:duim:

Juliette
24-04-05, 21:11
Push up.

Juliette
24-04-05, 21:18
Geplaatst door Marruecos
:haha:, gevat.

Tikje dubbele interpretatie? Enkel terug te brengen op de kronkels van jouw geest? :wink:

AARDIG
24-04-05, 21:21
Is dit nieuw?

Iqra heeft al jarenlang programma's voor vrouwen alleen. Deze onderwerpen zijn allang besproken.

Aljazeera heeft Linisaa Faqat (voor de vrouw alleen) waar hele leuke en leerzame onderwerpen naar voren worden geschoven.

http://www.aljazeera.net/NR/exeres/624F6EC0-DF1E-41A0-B0E4-1EF29DCBBAB0.htm

Ik vind het zeer goed, alleen men loopt een beetje achter.

Juliette
24-04-05, 21:32
Geplaatst door AARDIG
Is dit nieuw?



Misschien niet. Maar het blijft brandend actueel en erg belangrijk.

AARDIG
24-04-05, 21:35
Maar het blijft brandend actueel en erg belangrijk.

Klopt. Vooral hier in het Westen.

Juliette
24-04-05, 21:37
Geplaatst door AARDIG
Klopt. Vooral hier in het Westen.

Overal vind ik. Vrouwen hebben het door de band overal veel moeilijker dan mannen. Ongeacht waar ze wonen of welke godsdienst ze hebben.

AARDIG
24-04-05, 21:46
Overal vind ik. Vrouwen hebben het door de band overal veel moeilijker dan mannen. Ongeacht waar ze wonen of welke godsdienst ze hebben .

Klopt ook. Ik bedoelde eigenlijk meer dat de vrouwen aldaar, de mannen wijzen op de Islamitische fouten die ze maken. Hier gebruikt men het Westerse moraal om deze vrouwen te helpen. En dat is meestal niet waar ze naar op zoek zijn. En dat probeer ik de hele tijd duidelijk te maken. Vrouwen kunnen hun rechten krijgen door zich te beroepen op de Koran en de Soennah.

knuppeltje
24-04-05, 22:29
Geplaatst door AARDIG
.

Klopt ook. Ik bedoelde eigenlijk meer dat de vrouwen aldaar, de mannen wijzen op de Islamitische fouten die ze maken. Hier gebruikt men het Westerse moraal om deze vrouwen te helpen. En dat is meestal niet waar ze naar op zoek zijn. En dat probeer ik de hele tijd duidelijk te maken. Vrouwen kunnen hun rechten krijgen door zich te beroepen op de Koran en de Soennah.


Vooral in Iran en SA toch?

taouanza
24-04-05, 22:32
Geplaatst door knuppeltje
Vooral in Iran en SA toch?

Waarom vraag je dat?

knuppeltje
24-04-05, 22:43
Geplaatst door taouanza
Waarom vraag je dat?


Af en toe volg ik wel eens het nieuws.

taouanza
24-04-05, 22:44
Geplaatst door knuppeltje
Af en toe volg ik wel eens het nieuws.

En dan kom je stoer doen?

knuppeltje
24-04-05, 22:50
Geplaatst door taouanza
En dan kom je stoer doen?


Nee dat niet. Ik had ook kunnen vragen om even aan El Sadawi te vragen of dat wel overal zo werkt. Als dat zo was dan hoefde zij niet meer actie te voeren.

AARDIG
24-04-05, 22:51
Nee dat niet. Ik had ook kunnen vragen om even aan El Sadawi te vragen of dat wel overal zo werkt. Als dat zo was dan hoefde zij niet meer actie te voeren.

Heb je haar msn adres? Aangezien je haar zo goed kent.......

taouanza
24-04-05, 22:52
Geplaatst door knuppeltje
Nee dat niet. Ik had ook kunnen vragen om even aan El Sadawi te vragen of dat wel overal zo werkt. Als dat zo was dan hoefde zij niet meer actie te voeren.

Ik weet nog steeds niet wat je bijdehande vraag te maken heeft met het citaat van AARDIG?

knuppeltje
24-04-05, 22:54
Geplaatst door AARDIG
Heb je haar msn adres? Aangezien je haar zo goed kent.......




Nee, maar ken al meer dan tien jaar haar werk.

knuppeltje
24-04-05, 22:57
Geplaatst door taouanza
Ik weet nog steeds niet wat je bijdehande vraag te maken heeft met het citaat van AARDIG?



Omdat het een domme opmerking was. Noem maar eens een islamitisch land zonder dictatuur en een goed rechtssysteem, ook al zijn dat geen privileges van die landen.

AARDIG
24-04-05, 23:00
Omdat het een domme opmerking was. Noem maar eens een islamitisch land zonder dictatuur en een goed rechtssysteem, ook al zijn dat geen privileges van die landen.

Je bent niet origineel.............

taouanza
24-04-05, 23:01
Geplaatst door knuppeltje
Omdat het een domme opmerking was. Noem maar eens een islamitisch land zonder dictatuur en een goed rechtssysteem, ook al zijn dat geen privileges van die landen.

Ik vind eerder jouw vraag dom want ik zie het verband nog steeds niet.

knuppeltje
24-04-05, 23:09
Geplaatst door AARDIG
Je bent niet origineel.............


Nee nooit gezegd ook, maar denk liever eerst na. Al vele malen heb ik hier de door mij-en internationaal bewonderde schrijfster als een lichtend voorbeeld in de stijd voor de vrouwenrechten opgevoerd. Zoals ik al zei, haar werk ken ik al vele jaren.

En het was echt van de domme om te sugereren dat vrouwen overal met beroep op de koran en de soena hun rechten krijgen, netzomin als onder andere religies.

Mijn Advies is, lees ook eens wat anders dan die koran. En probeer wat minder te kotsen, staat wat netter.

knuppeltje
24-04-05, 23:11
Geplaatst door taouanza
Ik vind eerder jouw vraag dom want ik zie het verband nog steeds niet.


Ik denk ook niet dat je het ook ooit zult zien. Maar lees eens wat er staat-want er staat niet wat je leest.


De groeten.

AARDIG
24-04-05, 23:21
Nee nooit gezegd ook, maar denk liever eerst na. Al vele malen heb ik hier de door mij-en internationaal bewonderde schrijfster als een lichtend voorbeeld in de stijd voor de vrouwenrechten opgevoerd. Zoals ik al zei, haar werk ken ik al vele jaren.

En het was echt van de domme om te sugereren dat vrouwen overal met beroep op de koran en de soena hun rechten krijgen, netzomin als onder andere religies.

Mijn Advies is, lees ook eens wat anders dan die koran. En probeer wat minder te kotsen, staat wat netter.

Een paar Aanraders:

Is Nawal Sa'dawi de enige waar jij je op beroept?

Juliette
24-04-05, 23:25
Geplaatst door AARDIG
.

Klopt ook. Ik bedoelde eigenlijk meer dat de vrouwen aldaar, de mannen wijzen op de Islamitische fouten die ze maken. Hier gebruikt men het Westerse moraal om deze vrouwen te helpen. En dat is meestal niet waar ze naar op zoek zijn. En dat probeer ik de hele tijd duidelijk te maken. Vrouwen kunnen hun rechten krijgen door zich te beroepen op de Koran en de Soennah.

Dat blijft theorie. Niet meer dan dat. (Wat dat betreft zal je wel gelijk hebben.)

Alleen is de praktijk nog steeds anders. In moslimlanden verwijzen ze naar de koran. In het westen naar kapitalisme, bij de christenen naar de bijbel waarin iedereen zogenaamd gelijk is. En toch zijn het telkens weer de vrouwen die achtergesteld zijn of "de prijs betalen". Welke cultuur dan ook. En daar wil ik op reageren.

knuppeltje
24-04-05, 23:25
Geplaatst door AARDIG
Een paar Aanraders:

Is Nawal Sa'dawi de enige waar jij je op beroept?


Ken er nog meer.

Maar das niet meer voor vandaag, misschien morgen?

AARDIG
24-04-05, 23:29
Ken er nog meer.

Maar das niet meer voor vandaag, misschien morgen?

Wel eens literatuur gelezen die het tegenovergestelde beweert?


Dat blijft theorie. Niet meer dan dat. (Wat dat betreft zal je wel gelijk hebben.)

Alleen is de praktijk nog steeds anders. In moslimlanden verwijzen ze naar de koran. In het westen naar kapitalisme, bij de christenen naar de bijbel waarin iedereen zogenaamd gelijk is. En toch zijn het telkens weer de vrouwen die achtergesteld zijn of "de prijs betalen". Welke cultuur dan ook. En daar wil ik op reageren.

Ja ik denk dat je algemeen beeld daarin wel correct is. Gellukig zie ik heel veel progress in mijn omgeving. Zowel in Nederland als in Marokko. En dat doet mij deugd.

duende
25-04-05, 10:51
Geplaatst door AARDIG
.

Klopt ook. Ik bedoelde eigenlijk meer dat de vrouwen aldaar, de mannen wijzen op de Islamitische fouten die ze maken. Hier gebruikt men het Westerse moraal om deze vrouwen te helpen. En dat is meestal niet waar ze naar op zoek zijn. En dat probeer ik de hele tijd duidelijk te maken. Vrouwen kunnen hun rechten krijgen door zich te beroepen op de Koran en de Soennah.
Ik vind dat vrouwen gelijke rechten moeten hebben zonder dat zij zich hoeven te beroepen op welk religieus boekwerkje dan ook.
DE UNIVERSELE RECHTEN VAN DE MENS, daar gaat het om.
Iedereen heeft het recht op een gelijkwaardige behandeling, ongeacht afkomst religie of sexuele voorkeur. Daar zouden wij als mensheid van doordrongen moeten zijn en naar leven.
Het is toch belachelijk dat er nog vragen gesteld moeten worden over het onderichten van vrouwen???? en het al dan niet corrigeerende tikje met een lineaal????
Je mag je vrouw geen vuistslag in het gezicht geven, maar als ze je pantoffeltjes niet meteen pakt mag ze wel over de knie om tikjes met de lineaal te krijgen????
Waar gaat dit nog over. Ik lees zo vaak op maroc.nl en ik hoor in discussies met islamitische collega's zoveel verschillende interpretaties van de geschriften dat iedereen er zijn eigen draai aan meent en weet te geven, want de koran moet je niet letterlijk nemen zo is mij verteld.
Dus het letterlijk nemen van de universele rechten van de mens lijkt mij een stuk eenvoudiger.

taouanza
25-04-05, 11:43
Geplaatst door knuppeltje
Ik denk ook niet dat je het ook ooit zult zien. Maar lees eens wat er staat-want er staat niet wat je leest.


De groeten.

of jij bent vaag.

AARDIG
25-04-05, 14:17
Ik vind dat vrouwen gelijke rechten moeten hebben zonder dat zij zich hoeven te beroepen op welk religieus boekwerkje dan ook.
DE UNIVERSELE RECHTEN VAN DE MENS, daar gaat het om.
Iedereen heeft het recht op een gelijkwaardige behandeling, ongeacht afkomst religie of sexuele voorkeur. Daar zouden wij als mensheid van doordrongen moeten zijn en naar leven.
Het is toch belachelijk dat er nog vragen gesteld moeten worden over het onderichten van vrouwen???? en het al dan niet corrigeerende tikje met een lineaal????
Je mag je vrouw geen vuistslag in het gezicht geven, maar als ze je pantoffeltjes niet meteen pakt mag ze wel over de knie om tikjes met de lineaal te krijgen????
Waar gaat dit nog over. Ik lees zo vaak op maroc.nl en ik hoor in discussies met islamitische collega's zoveel verschillende interpretaties van de geschriften dat iedereen er zijn eigen draai aan meent en weet te geven, want de koran moet je niet letterlijk nemen zo is mij verteld.
Dus het letterlijk nemen van de universele rechten van de mens lijkt mij een stuk eenvoudiger.


Wil je verder nog iets kwijt :moe:

Juliette
25-04-05, 16:31
Geplaatst door duende
Ik vind dat vrouwen gelijke rechten moeten hebben zonder dat zij zich hoeven te beroepen op welk religieus boekwerkje dan ook.
DE UNIVERSELE RECHTEN VAN DE MENS, daar gaat het om.
Iedereen heeft het recht op een gelijkwaardige behandeling, ongeacht afkomst religie of sexuele voorkeur. Daar zouden wij als mensheid van doordrongen moeten zijn en naar leven.
Het is toch belachelijk dat er nog vragen gesteld moeten worden over het onderichten van vrouwen???? en het al dan niet corrigeerende tikje met een lineaal????
Je mag je vrouw geen vuistslag in het gezicht geven, maar als ze je pantoffeltjes niet meteen pakt mag ze wel over de knie om tikjes met de lineaal te krijgen????
Waar gaat dit nog over. Ik lees zo vaak op maroc.nl en ik hoor in discussies met islamitische collega's zoveel verschillende interpretaties van de geschriften dat iedereen er zijn eigen draai aan meent en weet te geven, want de koran moet je niet letterlijk nemen zo is mij verteld.
Dus het letterlijk nemen van de universele rechten van de mens lijkt mij een stuk eenvoudiger. :duim: maar helaas nog veraf :moe:

_h4T3D_sE7eN
25-04-05, 18:35
Geplaatst door knuppeltje
Omdat het een domme opmerking was. Noem maar eens een islamitisch land zonder dictatuur en een goed rechtssysteem, ook al zijn dat geen privileges van die landen.


Noem eens een land waar de democratie zoals deze door het huidige Westen wordt geïnterpreteerd heeft geleid tot een probleemloze samenleving zonder aanrandingen, verkrachtingen, kindermishandelingen, criminaliteit (en dan op elk niveau), 0% werkloosheid, totale vrede tussen alle bevolkingsgroepen en een rechtssysteem dat ook voor de 'armen' van de samenleving rechtlijnig en consequent is.

Je denkt dat je beter bent dan de next guy, maar je stelt zelf niet veel voor, gezien je posts.


Om nog maar te zwijgen over de vrouwenrechten waar je van rept, want die zijn ook in het Westen verre van goed geregeld.

AARDIG
25-04-05, 19:05
_h4T3D_sE7eN


Laat haar lekker joh. Ze is gewoon een niet genuanceerde Olive Yao. Allebei hebben ze zoveel kennis over de moslima. Ze kunnen alles staven met de ervaringen van Nawal, Siham, Fatoech, Khadija en Lalla Milouda.


(Groetjes S18 sssssssssssssssjt)

Julien
25-04-05, 19:16
Geplaatst door AARDIG
Laat haar lekker joh. Ze is gewoon een niet genuanceerde Olive Yao. Allebei hebben ze zoveel kennis over de moslima. Ze kunnen alles staven met de ervaringen van Nawal, Siham, Fatoech, Khadija en Lalla Milouda.


(Groetjes S18 sssssssssssssssjt)

dit vind ik een lage opmerking. zommar Olive Yao aanvallen terwijl het nergens op slaat. Je moet gewoon toegeven dat olive Yao jou vaak uitgelult heeft met haar uitstekende posts die ontzettend goed in elkaar zitten en er zitten nooit islamofobische dingen in. Helaas voor sommigen is zij geen moslimhater, hoewel sommigen haar wel in dat hoekje proberen te drukken. Daaruit kenmerkt zwakte.

Juliette
25-04-05, 19:21
Geplaatst door Julien
dit vind ik een lage opmerking. zommar Olive Yao aanvallen terwijl het nergens op slaat. Je moet gewoon toegeven dat olive Yao jou vaak uitgelult heeft met haar uitstekende posts die ontzettend goed in elkaar zitten en er zitten nooit islamofobische dingen in. Helaas voor sommigen is zij geen moslimhater, hoewel sommigen haar wel in dat hoekje proberen te drukken. Daaruit kenmerkt zwakte.

Iemand die Olive Yao een moslimshater noemt? Dat slaat helemaal nergens op. Diegene dat dat beweerd mag mij ook moslimhater noemen.

AARDIG
25-04-05, 19:28
dit vind ik een lage opmerking. zommar Olive Yao aanvallen terwijl het nergens op slaat. Je moet gewoon toegeven dat olive Yao jou vaak uitgelult heeft met haar uitstekende posts die ontzettend goed in elkaar zitten en er zitten nooit islamofobische dingen in. Helaas voor sommigen is zij geen moslimhater, hoewel sommigen haar wel in dat hoekje proberen te drukken. Daaruit kenmerkt zwakte.

Doe niet zielig kind. Heb ik al meerdere malen aangegeven.

Ik geef aan dat Olive Yao genuanceerd is in haar argumentatie. Dat kan je van knuppeltje niet zeggen.
Olive Yao heeft mij nergens uitgelult. Ik wacht nog op 3 reacties van haar. En het is al schandalig dat je het hebt over uitlullen........hoe oud ben je?

Ik heb niet gezegd dat ze een islamofoob is noch heb ik gezegd dat zij een moslimhater is.

Je posts zijn altijd zo zeikerig man. Ga Panthera lastig vallen, die heeft vast nog wel een paar gepeperde opmerkingen voor je.

Julien
25-04-05, 19:38
Geplaatst door AARDIG
Doe niet zielig kind. Heb ik al meerdere malen aangegeven.

Ik geef aan dat Olive Yao genuanceerd is in haar argumentatie. Dat kan je van knuppeltje niet zeggen.
Olive Yao heeft mij nergens uitgelult. Ik wacht nog op 3 reacties van haar. En het is al schandalig dat je het hebt over uitlullen........hoe oud ben je?

Ik heb niet gezegd dat ze een islamofoob is noch heb ik gezegd dat zij een moslimhater is.

Je posts zijn altijd zo zeikerig man. Ga Panthera lastig vallen, die heeft vast nog wel een paar gepeperde opmerkingen voor je.

wat "doe niet zo zielig kind" doe lekker tegen iemand anders arrogant.

maar misschien dat jij mij niet kent, maar ik heb nog nooit gehoord van andere prikkers dat ik zeik in m'n post. k ben misschien alleen vandaag chaggo omdat ik gezakt ben voor mn praktijk (auto) :hihi:

Ansari
25-04-05, 19:47
Geplaatst door knuppeltje
Nee nooit gezegd ook, maar denk liever eerst na. Al vele malen heb ik hier de door mij-en internationaal bewonderde schrijfster als een lichtend voorbeeld in de stijd voor de vrouwenrechten opgevoerd. Zoals ik al zei, haar werk ken ik al vele jaren.

En het was echt van de domme om te sugereren dat vrouwen overal met beroep op de koran en de soena hun rechten krijgen, netzomin als onder andere religies.

Je zou eens het boek van Joris Luyendijk genaamd "Egypte, een goede man slaat soms zijn vrouw" moeten lezen en dan vooral het stukje van ene Laila geloof ik (of iemand anders), die op een ongelofelijke, heel harde manier Sadawi met onderbouwde argumenten onderuit haalt. Dit terwijl zijzelf zeer vijandig is tegenover haar cultuur en zich zeer modern opstelt tegenover de islam.

Wiens oordeel is beter dan een "niet-onderdrukte, standvastige en moderne" vrouw afkomstig uit Egypte?

AARDIG
25-04-05, 19:58
wat "doe niet zo zielig kind" doe lekker tegen iemand anders arrogant.

maar misschien dat jij mij niet kent, maar ik heb nog nooit gehoord van andere prikkers dat ik zeik in m'n post. k ben misschien alleen vandaag chaggo omdat ik gezakt ben voor mn praktijk (auto)

Ik doe niet arrogant. Ik vind je gewoon een beetje iri. Jouw eerste reactie op mij was al een aanval. Daarna heb ik geprobeerd AARDIG te doen. Maar bij elke gelegenheid viel je aan.

Nou dan ben ik de eerste die aangeeft dat je zeikt. En misschien komt het inderdaad wel doordat je gezakt bent. Ik moet mijn praktijk nog doen, heb mijn theorie in ieder geval in 1 keer gehaald. Waarschijnlijk zal het ook zo gaan met mijn praktijk. Insja Allah.

En verder wil ik niet kibbelen, heb dat al een heel weekend gedaan. Ik zal je wel pmen als je verder gaat.

AARDIG
25-04-05, 20:00
Je zou eens het boek van Joris Luyendijk genaamd "Egypte, een goede man slaat soms zijn vrouw" moeten lezen en dan vooral het stukje van ene Laila geloof ik (of iemand anders), die op een ongelofelijke, heel harde manier Sadawi met onderbouwde argumenten onderuit haalt. Dit terwijl zijzelf zeer vijandig is tegenover haar cultuur en zich zeer modern opstelt tegenover de islam.

Wiens oordeel is beter dan een "niet-onderdrukte, standvastige en moderne" vrouw afkomstig uit Egypte?


Dit mag jij niet zeggen. Alleen "wij" lezen eenzijdige boeken. Koran en Hadith. "Zij" lezen nooit eenzijdige boeken. En "zij" zijn altijd kritisch naar alles wat "zij" lezen. :moe:

knuppeltje
25-04-05, 20:34
Geplaatst door Ansari
Je zou eens het boek van Joris Luyendijk genaamd "Egypte, een goede man slaat soms zijn vrouw" moeten lezen en dan vooral het stukje van ene Laila geloof ik (of iemand anders), die op een ongelofelijke, heel harde manier Sadawi met onderbouwde argumenten onderuit haalt. Dit terwijl zijzelf zeer vijandig is tegenover haar cultuur en zich zeer modern opstelt tegenover de islam.

Wiens oordeel is beter dan een "niet-onderdrukte, standvastige en moderne" vrouw afkomstig uit Egypte?


Zal het proberen te pakken te krijgen.

knuppeltje
25-04-05, 20:40
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Noem eens een land waar de democratie zoals deze door het huidige Westen wordt geïnterpreteerd heeft geleid tot een probleemloze samenleving zonder aanrandingen, verkrachtingen, kindermishandelingen, criminaliteit (en dan op elk niveau), 0% werkloosheid, totale vrede tussen alle bevolkingsgroepen en een rechtssysteem dat ook voor de 'armen' van de samenleving rechtlijnig en consequent is.

Je denkt dat je beter bent dan de next guy, maar je stelt zelf niet veel voor, gezien je posts.


Om nog maar te zwijgen over de vrouwenrechten waar je van rept, want die zijn ook in het Westen verre van goed geregeld.


Kijk, in volgorde van werkzaamheden gaan altijd eerst de grijze cellen, en daarna nogmaals tien keer de zelfde cellen, daarna tot tien tellen, en pas daarna-maar met niet al teveel te gelijk, de decibellen.

Even tien keer overschrijven en goed onthouden.

Julien
25-04-05, 20:46
Geplaatst door AARDIG
Ik doe niet arrogant. Ik vind je gewoon een beetje iri. Jouw eerste reactie op mij was al een aanval. Daarna heb ik geprobeerd AARDIG te doen. Maar bij elke gelegenheid viel je aan.

Nou dan ben ik de eerste die aangeeft dat je zeikt. En misschien komt het inderdaad wel doordat je gezakt bent. Ik moet mijn praktijk nog doen, heb mijn theorie in ieder geval in 1 keer gehaald. Waarschijnlijk zal het ook zo gaan met mijn praktijk. Insja Allah.

En verder wil ik niet kibbelen, heb dat al een heel weekend gedaan. Ik zal je wel pmen als je verder gaat.

is goed ;) eh wel snel zijn met die praktijk he, want na 1 jaar vervalt je theorie. Die fout heb ik namelijk net gemaakt!

mark61
25-04-05, 21:02
Geplaatst door knuppeltje
Zal het proberen te pakken te krijgen.

Leuk boek, maakt de titel helemaal waar. While you're at it, lees ook meteen 'Een tipje van de sluier: Islam voor beginners'
J. Luyendijk. Amsterdam: Podium, 2003.

IJzersterke inleiding, want gecomprimeerd tot een avondlang verhaal, maar genuanceerd en ik denk geheel foutloos.