PDA

Bekijk Volledige Versie : Zoveelste autochtone eerwraak in de vorm van meervoudige moord...



Ourzazate
23-04-05, 04:19
2005

- APRIL: Man bekent na vondst bloedsporen in huis en auto de moorden op zijn vrouw en 2 kinderen.

- APRIL: Een familiedrama in Hilversum eist vijf levens. In een woning aan de Hilvertsweg worden vijf lichamen aangetroffen op de bovenverdieping. Volgens de politie heeft de man zijn vrouw en drie kinderen vermoord, waarna hij de hand aan zichzelf heeft geslagen.

- JANUARI: Door een steekpartij in een woning in Den Haag komt een 55-jarige man uit die plaats om het leven. De vermoedelijke dader is de 30-jarige zoon, hij meldt zich op het politiebureau. De 22-jarige broer van de verdachte raakt zwaargewond, de moeder (48) van het gezin komt er met lichte verwondingen vanaf. De steekpartij volgde op een ruzie tussen de gezinsleden, aldus de politie.

- JANUARI: De politie treft twee kinderen van 3 en 6 jaar dood aan in een woning aan de Kikkersloot in Zoetermeer. De 38-jarige moeder heeft uren eerder zelfmoord gepleegd door zich voor de trein te gooien.

2004

DECEMBER: in Ruurlo is in haar ouderlijke woning een 22-jarige vrouw door haar ex-man omgebracht. Ook haar moeder overlijdt later in een ziekenhuis aan haar verwondingen. De 32-jarige ex-man heeft zich kort na het misdrijf bij de politie aangegeven.

- OKTOBER: een 37-jarige moeder en haar drie kinderen van 1, 2 en 12 jaar worden met ernstige steekwonden aangetroffen in en rond een woning in Naaldwijk. De moeder overlijdt later in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Een vierde kind, een 13-jarig meisje, is ontkomen aan het drama omdat het al naar school was.

- MEI: drie kinderen van 5, 7 en 8 jaar oud worden door hun opa en oma vermoord aangetroffen in een woning in Berghem. De slag- en steekwonden waaraan de jongens zijn overleden, blijken te zijn toegebracht door de 36-jarige moeder. Zij heeft dezelfde dag zelfmoord gepleegd door voor een trein te springen.

- APRIL: Een 36-jarige inwoner van Winschoten steekt met een mes zijn 23-jarige ex-vrouw en haar moeder hebben dood. De vader van zijn ex raakt zwaargewond.

- APRIL: Een 41-jarige vader in Zwolle doodt zijn 14 maanden oude zoontje en pleegt daarna zelfmoord. De politie vindt de lichamen nadat het jongetje niet op het afgesproken tijdstip door zijn vader was afgezet bij de moeder.

Ourzazate
23-04-05, 04:53
En ik maar denken dat eerwraak een typisch islamitische aangelegenheid is...:confused:.

ps: Oh ja, je had op een gegeven moment ook zo'n Nederlandse huisarts (Edwin ten Winkel) die er een sport van had gemaakt om Filipijnse vrouwen naar Nederland te halen en om ze daarna koud te maken (waarschijnlijk uit jaloezie)...:).

~Panthera~
23-04-05, 10:17
Sorry Ourza, Autochtonen steken elkaar overhoop voor: geld, ruzie, jaloezie en 10.000 andere stupide redenen, maar eerwraak is daar geen 1 van.

Eerwraak is een moord, gepleegd om de "eer" van de familie of whatever te "redden", en dat is wel het laatste waar een autochtoon zich druk om maakt.
Jaloezie op zichzelf is geen eerwraak.

Even een subtiel onderscheid dus. :fpetaf:

Couscousje
23-04-05, 10:36
Ik ben het eens met PoesjUh.

Hoezo is de moord op de 3 kinderen in Berghem en de zelfmoord van de moeder een gevolg van eerwraak?

In de Nederlandse samenleving speelt "eer" en "trots" lang niet zo een belangrijke rol als in de Islamitische cultuur.

Met deze topic heb je weer eens afbreuk gedaan aan je geloofwaardigheid, Ourzazate.

Dit is het typische allochtone wijzen met het vingertje, zij het totaal misplaatst in dit geval.

Cc

knuppeltje
23-04-05, 10:45
Geplaatst door ~Panthera~
Sorry Ourza, Autochtonen steken elkaar overhoop voor: geld, ruzie, jaloezie en 10.000 andere stupide redenen, maar eerwraak is daar geen 1 van.

Eerwraak is een moord, gepleegd om de "eer" van de familie of whatever te "redden", en dat is wel het laatste waar een autochtoon zich druk om maakt.
Jaloezie op zichzelf is geen eerwraak.

Even een subtiel onderscheid dus. :fpetaf:




En toch heeft ze misschien gelijk. Al gaat het dan niet om de eer van de familie, de dader voelt zich misschien net iets teveel in zijn trots en eer aangetast en slaan alle stoppen door?

nl-x
23-04-05, 10:57
Ik geloof dat deze recentste moord eigenlijk wel onder eerwraak zou kunnen vallen. Het is nog lang niet duidelijk. Maar waarschijnlijk had die moordenaar de gedachte 'Hoe durft die slet MIJ dat nou ...'. Wat hem in conflict bracht, vanwege zn eigen eer.

Het is niet dat ie er psychisch kapot van was. Meneer heeft doodleuk zelf aangifte gedaan van vermissing, na zn daad. Hij dacht er schoon mee weg te komen.

Couscousje
23-04-05, 10:59
Geplaatst door nl-x
Ik geloof dat deze recentste moord eigenlijk wel onder eerwraak zou kunnen vallen. Het is nog lang niet duidelijk. Maar waarschijnlijk had die moordenaar de gedachte 'Hoe durft die slet MIJ dat nou ...'. Wat hem in conflict bracht, vanwege zn eigen eer.

Het is niet dat ie er psychisch kapot van was. Meneer heeft doodleuk zelf aangifte gedaan van vermissing, na zn daad. Hij dacht er schoon mee weg te komen.

Ja, was die gast niet een allochtoon?

(Als we het hebben over die ene kneus die zijn kinderen om het leven heeft gebracht en zijn ex.)

Cc

Wizdom
23-04-05, 11:05
De reden waarom eerwraak 'zogenaamd' niet zou bestaan voor autochtonen is omdat eerwraak een mooie alibi is voor Islam-Haters om de mensen op hun identiteit aan te vallen....

Voor autochtonen zou dat betekenen dat ze zichzelf achter de oren zouden moeten krabben over hun eigen identiteit vandaar dat bij autochtonen 'eerwraak' niet voorkomt maar wordt vervangen door jaloezie....

Spelen met woorden... Hoe je het went of keert het is een autochtone vorm van eerwraak waarbij er in autochtone vorm wel altijd meer slachtoffers vallen dan de veroorzaker van het leed....

~Panthera~
23-04-05, 11:08
Geplaatst door nl-x
Ik geloof dat deze recentste moord eigenlijk wel onder eerwraak zou kunnen vallen. Het is nog lang niet duidelijk. Maar waarschijnlijk had die moordenaar de gedachte 'Hoe durft die slet MIJ dat nou ...'. Wat hem in conflict bracht, vanwege zn eigen eer.

Het is niet dat ie er psychisch kapot van was. Meneer heeft doodleuk zelf aangifte gedaan van vermissing, na zn daad. Hij dacht er schoon mee weg te komen.


Dat is dan meer zijn eigen aangetaste "ego" denk ik.
ALS dat de reden was, natuurlijk.
Maar dan nog heeft het niets met "redden" van de eer van de familie te maken.
Autochtonen hebben nl helemaal niets met "familie eer", het zegt ze niets.



De twee kinderen speelden volgens de drie meisjes maar zelden buiten.

DIT vind ik wel zeer vreemd in het verhaal.
De moeder zagen ze ook alleen maar af en toe in de winkel.

Dus dat het een "normaal" functionerend gezin was, gaat er bij mij even niet in.

Couscousje
23-04-05, 11:11
Geplaatst door Wizdom
De reden waarom eerwraak 'zogenaamd' niet zou bestaan voor autochtonen is omdat eerwraak een mooie alibi is voor Islam-Haters om de mensen op hun identiteit aan te vallen....

Voor autochtonen zou dat betekenen dat ze zichzelf achter de oren zouden moeten krabben over hun eigen identiteit vandaar dat bij autochtonen 'eerwraak' niet voorkomt maar wordt vervangen door jaloezie....

Spelen met woorden...

Eerwraak heeft niet zo heel erg veel te maken met jaloezie, maar meer met de "schande" die een bepaalde daad met zich meebrengt voor de familie. Jaloezie is in het geval van een man die het niet kan verkroppen dat zijn ex-vrouw bij hem weg is niet aan de orde, meer het feit dat hij zich niet meer kan vertonen in de gemeenschap en die schande kan alleen maar hersteld worden, door haar om het leven te brengen. Immers, als zij er niet meer is, dan is er ook geen schande om dagelijks mee geconfronteerd te worden. Dat heeft hij maar mooi opgelost, niej?

Cc

Wizdom
23-04-05, 11:18
Geplaatst door Couscousje
Eerwraak heeft niet zo heel erg veel te maken met jaloezie, maar meer met de "schande" die een bepaalde daad met zich meebrengt voor de familie. Jaloezie is in het geval van een man die het niet kan verkroppen dat zijn ex-vrouw bij hem weg is niet aan de orde, meer het feit dat hij zich niet meer kan vertonen in de gemeenschap en die schande kan alleen maar hersteld worden, door haar om het leven te brengen. Immers, als zij er niet meer is, dan is er ook geen schande om dagelijks mee geconfronteerd te worden. Dat heeft hij maar mooi opgelost, niej?

Cc

Hoe je het went of keert... Aan beide ligt jaloezie ten grondslag...

Je wilt niet dat de persoon die je lief hebt gehad verraad pleegt door zich te vervreemden...

Ga me nu niet vertellen dat eerwraak van een autochtoon een edelere vorm is van eerwraak dan die van een allochtoon...

Couscousje
23-04-05, 11:22
Geplaatst door Wizdom
Hoe je het went of keert... Aan beide ligt jaloezie ten grondslag...

Je wilt niet dat de persoon die je lief hebt gehad verraad pleegt door zich te vervreemden...

Ga me nu niet vertellen dat eerwraak van een autochtoon een edelere vorm is van eerwraak dan die van een allochtoon...

Eerwraak bij de autochtoon bestaat niet.

Er valt dus geen vergelijking te trekken.

Wat wel bestaat, zijn allochtonen zoals jij die dat niet willen erkennen.

Maar dat maakt het niet minder een feit.

Cc

Charlie
23-04-05, 11:26
Geplaatst door Wizdom
Hoe je het went of keert... Aan beide ligt jaloezie ten grondslag...

Je wilt niet dat de persoon die je lief hebt gehad verraad pleegt door zich te vervreemden...

Ga me nu niet vertellen dat eerwraak van een autochtoon een edelere vorm is van eerwraak dan die van een allochtoon...

Wat een eervol mens ben jij toch. Hopelijk ben je niet getrouwt en heb je geen kinderen.

Wizdom
23-04-05, 11:28
Geplaatst door Couscousje
Eerwraak bij de autochtoon bestaat niet.

Er valt dus geen vergelijking te trekken.

Wat wel bestaat, zijn allochtonen zoals jij die dat niet willen erkennen.

Maar dat maakt het niet minder een feit.

Cc

Feit is dat autochtonen familie leden vermoorden onder de verzamelnaam eerwraak...

Eerwraak heeft meerdere redenen en niet alleen die jou welgevalt...

Wizdom
23-04-05, 11:29
Geplaatst door Charlie
Wat een eervol mens ben jij toch. Hopelijk ben je niet getrouwt en heb je geen kinderen.

Blijf aub een beetje on-topic en als je dat niet kunt laten kun je ook gewoon mij negeren...

RinC
23-04-05, 11:33
Eerwraak is een gewoonterechtelijk fenomeen waarbij een familie of stam de verloren gegane zedelijke eer kan herstellen door het plegen van een moord op de veroorzaker van het eerverlies. Het gaat uitsluitend om verlies van de zedelijke eer en wel na een fysieke aantasting daarvan. Het besluit eerwraak te plegen valt alleen als er geen andere oplossing is, zoals bijvoorbeeld een huwelijk. Een man kan in principe niet op eigen houtje besluiten eerwraak te plegen; het is een kwestie van de hele familie of de stam. De term 'eerwraak' is in 1978 bedacht door de Leidse turkoloog Ane Nauta, als pendant van bloedwraak.

Bron (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak)

Rabi'ah.
23-04-05, 11:33
Geplaatst door Couscousje


In de Nederlandse samenleving speelt "eer" en "trots" lang niet zo een belangrijke rol als in de Islamitische cultuur.



Voor jouw informatie komt eerwraak niet alleen bij moslims voor, maar ook bij hindoes, katholieken, oosters-orthodoxen en christenen in het M-O.

Maargoed, dat maakt verder niet zoveel uit voor de slachtoffers ervan, natuurlijk.

Maar even ter nuancering, voor het geval dat er weer een paar zielige idioten langskomen die roepen dat het allemaal aan "De islam" ligt. :moe:

RinC
23-04-05, 11:42
Maargoed, aangezien voor dit structureel probleem geen naam bestaat, stel ik voor om dit "huis-boompje-beestje-moord" te noemen :student:

mark61
23-04-05, 11:44
Ouarza, last van een terugval? Als je niet weet waar je over praat, kan je beter je klep houden, want het staat zo stom. Maar jij hebt dus ontdekt dat er in Nederland mensen hun gezin vermoorden. Das een hele prestatie. Voel je je nou beter?

Rabi'ah.
23-04-05, 11:47
Geplaatst door mark61
Ouarza, last van een terugval? Als je niet weet waar je over praat, kan je beter je klep houden, want het staat zo stom. Maar jij hebt dus ontdekt dat er in Nederland mensen hun gezin vermoorden. Das een hele prestatie. Voel je je nou beter?

Zo, iemand is in een felle bui vandaag. :hihi:

Couscousje
23-04-05, 11:47
Geplaatst door Wizdom
Feit is dat autochtonen familie leden vermoorden onder de verzamelnaam eerwraak...

Eerwraak heeft meerdere redenen en niet alleen die jou welgevalt...

Dat je het eerwraak wilt noemen, maakt het nog niet echt eerwraak.

Cc

RinC
23-04-05, 11:48
Geplaatst door mark61
Ouarza, last van een terugval? Als je niet weet waar je over praat, kan je beter je klep houden, want het staat zo stom. Maar jij hebt dus ontdekt dat er in Nederland mensen hun gezin vermoorden. Das een hele prestatie. Voel je je nou beter?

Hij is gewoon bezorgd dat er de laatste tijd veel huis-boompje-beestje-moorden (<--copyright :D ) worden gepleegd door de autochtonen. Tis gewoon zorgwekkend!

mark61
23-04-05, 11:48
Geplaatst door Wizdom
Spelen met woorden... Hoe je het went of keert het is een autochtone vorm van eerwraak waarbij er in autochtone vorm wel altijd meer slachtoffers vallen dan de veroorzaker van het leed....

Ook jij kletst uit je nek, maar dat zijn we wel gewend.

Het enige positieve dat ervan te zeggen valt is dat eerwraak blijkbaar niet bij Marokkanen voorkomt, want jullie weten er geen klap vanaf.

Het negatieve is dan weer, dat jullie blijkbaar niet met Turken, Koerden en Palestijnen omgaan

Rabi'ah.
23-04-05, 11:49
Geplaatst door mark61


Het negatieve is dan weer, dat jullie blijkbaar niet met Turken, Koerden en Palestijnen omgaan

En Hindoestanen, Pakistanen, Egyptenaren, Jordaniërs en Oost-Europeanen.

Couscousje
23-04-05, 11:50
Geplaatst door Rabi'ah.
Voor jouw informatie komt eerwraak niet alleen bij moslims voor, maar ook bij hindoes, katholieken, oosters-orthodoxen en christenen in het M-O.

Maargoed, dat maakt verder niet zoveel uit voor de slachtoffers ervan, natuurlijk.

Maar even ter nuancering, voor het geval dat er weer een paar zielige idioten langskomen die roepen dat het allemaal aan "De islam" ligt. :moe:

Ik spreek niet voor de hindoes, katholieken en Oosters-orthodoxen, wat die laatste ook mag wezen, omdat ik zelf onder geen ervan val. Ik ben Nederlandse, van Marokkaanse afkomst en moslim en spreek daarom alleen voor die 3 en niet voor anderen. Zouden meer mensen moeten doen, zou een hoop onzin schelen van nitwits die denken het recht te hebben voor anderen te spreken.

Cc

mark61
23-04-05, 11:50
Geplaatst door Rabi'ah.
Zo, iemand is in een felle bui vandaag. :hihi:

Ach, de zon schijnt en ik ga zo fietsen. Maar eerst nog wat Ouarzabashen. :)

Couscousje
23-04-05, 11:50
Geplaatst door mark61
Ouarza, last van een terugval? Als je niet weet waar je over praat, kan je beter je klep houden, want het staat zo stom. Maar jij hebt dus ontdekt dat er in Nederland mensen hun gezin vermoorden. Das een hele prestatie. Voel je je nou beter?

Eensch.

Cc

mark61
23-04-05, 11:51
Geplaatst door RinC
Hij is gewoon bezorgd dat er de laatste tijd veel huis-boompje-beestje-moorden (<--copyright :D ) worden gepleegd door de autochtonen. Tis gewoon zorgwekkend!

5 gevallen per jaar. Is dat veel? Moord is altijd teveel.

Couscousje
23-04-05, 11:52
Geplaatst door mark61
Ook jij kletst uit je nek, maar dat zijn we wel gewend.

Het enige positieve dat ervan te zeggen valt is dat eerwraak blijkbaar niet bij Marokkanen voorkomt, want jullie weten er geen klap vanaf.

Het negatieve is dan weer, dat jullie blijkbaar niet met Turken, Koerden en Palestijnen omgaan

Wij moorden niet zo gauw, we hebben andere "effectievere" straffen, zoals onderdrukking, mishandeling, uithuwelijking, verstoting en meer van dat soort lieflijk gedrag, waar wij Marokkanen kennelijk patent op hebben.

Cc

mark61
23-04-05, 11:53
Geplaatst door knuppeltje
En toch heeft ze misschien gelijk. Al gaat het dan niet om de eer van de familie, de dader voelt zich misschien net iets teveel in zijn trots en eer aangetast en slaan alle stoppen door?

Je zou kunnen zeggen dat beide verschijnselen elkaar overlappen. Toch is eerwraak distinctly iets anders. Vooral in de houding van de omgeving is dat te zien. Al is er in Turks/Koerdische kringen beslist een omslag in het denken gaande. Langzamerhand. Ook en misschien vooral in Turkije.

taouanza
23-04-05, 11:53
Geplaatst door mark61
Ouarza, last van een terugval? Als je niet weet waar je over praat, kan je beter je klep houden, want het staat zo stom. Maar jij hebt dus ontdekt dat er in Nederland mensen hun gezin vermoorden. Das een hele prestatie. Voel je je nou beter?

Waarom vraag je of hij zich beter voelt?
Is dat wat je voelt wanneer allochtonen iets slecht doen?
Je weet toch
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

RinC
23-04-05, 11:54
Geplaatst door mark61
5 gevallen per jaar. Is dat veel? Moord is altijd teveel.


Elke moord is er 1 teveel. Weet je misschien hoevaak eerwraak voorkomt?

Rabi'ah.
23-04-05, 11:54
Geplaatst door Couscousje
. Zouden meer mensen moeten doen, zou een hoop onzin schelen van nitwits die denken het recht te hebben voor anderen te spreken.

Cc

Maar als je het over het onderwerp eerwraak hebt, moet je volledig zijn.

Anders kun je 't ook hebben over "eerwraak onder moslims", voor mijn part, maar voor een zuivere discussie zijn er volledige feiten nodig, dus niet alleen de helft van het verhaal.

mark61
23-04-05, 11:54
Geplaatst door Wizdom
Feit is dat autochtonen familie leden vermoorden onder de verzamelnaam eerwraak...

Eerwraak heeft meerdere redenen en niet alleen die jou welgevalt...

Nee, das geen feit, das kletspraat. Maar ik zie dat jij graag met woorden speelt en nieuwe betekenissen verzint. Dan wordt het lastig praten.

Couscousje
23-04-05, 11:59
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar als je het over het onderwerp eerwraak hebt, moet je volledig zijn.

Anders kun je 't ook hebben over "eerwraak onder moslims", voor mijn part, maar voor een zuivere discussie zijn er volledige feiten nodig, dus niet alleen de helft van het verhaal.

Mijn verhaal is aardig compleet.

Dat jij dingen mist, ligt meer aan jouw perceptie dan aan de manier waarop ik het formuleer.

Cc

mark61
23-04-05, 12:00
Geplaatst door Ourzazate
2005

- APRIL: Man bekent na vondst bloedsporen in huis en auto de moorden op zijn vrouw en 2 kinderen.

Ik zal ze maar even nalopen voor je. De gemiddelde eerwreker geeft zich zelf aan bij de politie. Hij heeft immers zijn maatschappelijke plicht vervuld, en heeft niets te verbergen.


- APRIL: Een familiedrama in Hilversum eist vijf levens. In een woning aan de Hilvertsweg worden vijf lichamen aangetroffen op de bovenverdieping. Volgens de politie heeft de man zijn vrouw en drie kinderen vermoord, waarna hij de hand aan zichzelf heeft geslagen.

Iets wat een eerwreker NOOIT doet, is zelfmoord plegen. Hij zou wel gek zijn. Zelfmoord is bijzonder oneervol.


- JANUARI: Door een steekpartij in een woning in Den Haag komt een 55-jarige man uit die plaats om het leven. De vermoedelijke dader is de 30-jarige zoon, hij meldt zich op het politiebureau. De 22-jarige broer van de verdachte raakt zwaargewond, de moeder (48) van het gezin komt er met lichte verwondingen vanaf. De steekpartij volgde op een ruzie tussen de gezinsleden, aldus de politie.

Je vader vermoorden valt NIET onder eerwraak.


- JANUARI: De politie treft twee kinderen van 3 en 6 jaar dood aan in een woning aan de Kikkersloot in Zoetermeer. De 38-jarige moeder heeft uren eerder zelfmoord gepleegd door zich voor de trein te gooien.

Vrouwen kunnen geen eerwraak plegen. Zie verder onder suicide.


2004

DECEMBER: in Ruurlo is in haar ouderlijke woning een 22-jarige vrouw door haar ex-man omgebracht. Ook haar moeder overlijdt later in een ziekenhuis aan haar verwondingen. De 32-jarige ex-man heeft zich kort na het misdrijf bij de politie aangegeven.

Dat had er een kunnen zijn, maar eerwraak bestaat niet in NL.


- OKTOBER: een 37-jarige moeder en haar drie kinderen van 1, 2 en 12 jaar worden met ernstige steekwonden aangetroffen in en rond een woning in Naaldwijk. De moeder overlijdt later in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Een vierde kind, een 13-jarig meisje, is ontkomen aan het drama omdat het al naar school was.

Is de dader al gevonden?


- MEI: drie kinderen van 5, 7 en 8 jaar oud worden door hun opa en oma vermoord aangetroffen in een woning in Berghem. De slag- en steekwonden waaraan de jongens zijn overleden, blijken te zijn toegebracht door de 36-jarige moeder. Zij heeft dezelfde dag zelfmoord gepleegd door voor een trein te springen.

Zie boven.


- APRIL: Een 36-jarige inwoner van Winschoten steekt met een mes zijn 23-jarige ex-vrouw en haar moeder hebben dood. De vader van zijn ex raakt zwaargewond.

Ken geen geval van eerwraak waarbij de ex-schoonouders ook slachtoffer worden.


- APRIL: Een 41-jarige vader in Zwolle doodt zijn 14 maanden oude zoontje en pleegt daarna zelfmoord. De politie vindt de lichamen nadat het jongetje niet op het afgesproken tijdstip door zijn vader was afgezet bij de moeder.

Zie ergens boven. Ach wat een gelul ook. Zeker ruzie gehad met een auto gisteren in de disco Ouar?

mark61
23-04-05, 12:01
Geplaatst door nl-x
Ik geloof dat deze recentste moord eigenlijk wel onder eerwraak zou kunnen vallen. Het is nog lang niet duidelijk. Maar waarschijnlijk had die moordenaar de gedachte 'Hoe durft die slet MIJ dat nou ...'. Wat hem in conflict bracht, vanwege zn eigen eer.

Eer is een sociaal verschijnsel. Geen Hollo vermoordt zijn ex omdat zijn omgeving dat van hem verwacht. Maar fantaseer rustig verder als je dat gemoedsrust geeft. Ik beken hier namens 15 miljoen hollo's: we zijn geen haar beter dan de rest van de wereldbevolking. Opgelucht?

Rabi'ah.
23-04-05, 12:02
Geplaatst door Couscousje
Mijn verhaal is aardig compleet.

Dat jij dingen mist, ligt meer aan jouw perceptie dan aan de manier waarop ik het formuleer.

Cc

Wat ik miste is het feit dat eerwraak een verschijnsel is dat over de grenzen van godsdienst en cultuur stijgt.

Door het alleen te hebben over de islamitische culturen waarin dit voorkomt, suggereer je dat het alleen in islamitische culturen voorkomt en suggereer je een link tussen islam en eerwraak, een link die er dus niet is, zowel in de theorie als in de praktijk.

Dit blijkt dus uit het feit dat ook sommige niet-moslims vrolijk hun dochters/vrouwen afmaken als hun "eer" is geschonden. :moe:

taouanza
23-04-05, 12:03
Geplaatst door mark61
Ik zal ze maar even nalopen voor je. De gemiddelde eerwreker geeft zich zelf aan bij de politie. Hij heeft immers zijn maatschappelijke plicht vervuld, en heeft niets te verbergen.



Iets wat een eerwreker NOOIT doet, is zelfmoord plegen. Hij zou wel gek zijn. Zelfmoord is bijzonder oneervol.



Je vader vermoorden valt NIET onder eerwraak.



Vrouwen kunnen geen eerwraak plegen. Zie verder onder suicide.



Dat had er een kunnen zijn, maar eerwraak bestaat niet in NL.



Is de dader al gevonden?



Zie boven.



Ken geen geval van eerwraak waarbij de ex-schoonouders ook slachtoffer worden.



Zie ergens boven. Ach wat een gelul ook. Zeker ruzie gehad met een auto gisteren in de disco Ouar?

TIs wat met die zelfkritiek he Mark.
Iedereen kan zien dat Ouarzazate het ironisch bedoeld maar je zou geen beterweter zijn als je dat niet in zag.

mark61
23-04-05, 12:08
Geplaatst door Rabi'ah.
En Hindoestanen, Pakistanen, Egyptenaren, Jordaniërs en Oost-Europeanen.

Jij heb t niet zo op Hindoestanen, wat? :lachu: Ehm, tis voor het eerst dat ik ze in het lijstje zie. Ik ben het er niet mee eens. Ik geloof niet dat er 1 Hindoestaan is die het normaal vindt dat een man zijn vrouw vermoordt. In het algemeen in ieder geval helemaal niet. Egyptenaren dacht ik ook niet. Oost-Europeanen? :maf:

Tis blijkbaar een geografisch continu gebied waar je het moet zoeken, maar dan weer met uitzondering van Iran en ? Syrië.

Couscousje
23-04-05, 12:11
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat ik miste is het feit dat eerwraak een verschijnsel is dat over de grenzen van godsdienst en cultuur stijgt.

Door het alleen te hebben over de islamitische culturen waarin dit voorkomt, suggereer je dat het alleen in islamitische culturen voorkomt en suggereer je een link tussen islam en eerwraak, een link die er dus niet is, zowel in de theorie als in de praktijk.

Dit blijkt dus uit het feit dat ook sommige niet-moslims vrolijk hun dochters/vrouwen afmaken als hun "eer" is geschonden. :moe:

Om eerlijk te zijn beperk ik me alleen tot de Islamitische cultuur, omdat die er voor mij er toe doende is.

Ik kan als Nederlandse moslima helemaal niets gaan willen wijzigen in de manier waarop katholieken of hindoes met hun vrouwen omgaan, dat zal toch echt uit hun eigen achterban moeten komen en niet van mij. Ik kan me wel in gaan zetten voor alle vrouwen op deze aardkloot, maar ik heb besloten om me toch te focussen op een groep waar ik tenminste enige geloofwaardigheid en inbreng heb, omdat ik 1 van hen ben.

Cc

mark61
23-04-05, 12:11
Geplaatst door Couscousje
Wij moorden niet zo gauw, we hebben andere "effectievere" straffen, zoals onderdrukking, mishandeling, uithuwelijking, verstoting en meer van dat soort lieflijk gedrag, waar wij Marokkanen kennelijk patent op hebben.

Cc

:hihi: Maar je bloed blijft meestal aan de goede kant van je huid en je overleeft het ook meestal. Kan me niet herinneren ooit iets gelezen te hebben over een Marokkaan die zijn vrouw vermoordt. Maar misschien lees ik wel selectief of komt het niet in de krant...

mark61
23-04-05, 12:12
Geplaatst door taouanza
Waarom vraag je of hij zich beter voelt?
Is dat wat je voelt wanneer allochtonen iets slecht doen?
Je weet toch
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Jaja mfouw.

mark61
23-04-05, 12:14
Geplaatst door RinC
Elke moord is er 1 teveel. Weet je misschien hoevaak eerwraak voorkomt?

In NL dacht ik ook iets van 5 keer per jaar. Kan me de bron van deze gegevens ff niet voor de geest halen.


Sorry Bilal, als je dit nog gaat lezen. Zemzem dan maar weer? A joh...

mark61
23-04-05, 12:15
Geplaatst door taouanza
TIs wat met die zelfkritiek he Mark.
Iedereen kan zien dat Ouarzazate het ironisch bedoeld maar je zou geen beterweter zijn als je dat niet in zag.

Wat is er precies ironisch aan?

RinC
23-04-05, 12:16
Geplaatst door mark61
Jij heb t niet zo op Hindoestanen, wat? :lachu: Ehm, tis voor het eerst dat ik ze in het lijstje zie. Ik ben het er niet mee eens. Ik geloof niet dat er 1 Hindoestaan is die het normaal vindt dat een man zijn vrouw vermoordt. In het algemeen in ieder geval helemaal niet. Egyptenaren dacht ik ook niet. Oost-Europeanen? :maf:

Tis blijkbaar een geografisch continu gebied waar je het moet zoeken, maar dan weer met uitzondering van Iran en ? Syrië.


Hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak) staat dat ook in die landen voorkomt. Eerwraak is ook een eeuwenoude fenomeen, een vermelding van eerwraak staat ook in de bijbel. :auw2:

mark61
23-04-05, 12:17
Geplaatst door Rabi'ah.
Door het alleen te hebben over de islamitische culturen waarin dit voorkomt, suggereer je dat het alleen in islamitische culturen voorkomt en suggereer je een link tussen islam en eerwraak, een link die er dus niet is, zowel in de theorie als in de praktijk.

Ik dacht dat in dit topic alleen Ouarza die link legde. Volgens Ta ironisch. Wat er ironisch aan is begrijp ik niet, maar dat komt misschien nog.

Rabi'ah.
23-04-05, 12:18
Geplaatst door mark61
Jij heb t niet zo op Hindoestanen, wat? :lachu: Ehm, tis voor het eerst dat ik ze in het lijstje zie. Ik ben het er niet mee eens. Ik geloof niet dat er 1 Hindoestaan is die het normaal vindt dat een man zijn vrouw vermoordt.

Jawel, die zijn er zeer zeker wel.

Mijn ouders hebben zat van dat soort gevallen bij Hindoestanen meegemaakt en in bepaalde gebieden in Oost-Europa en op de Balkan komt het ook voor. Dat laatste las ik in een artikel over eerwraak.

Rabi'ah.
23-04-05, 12:19
Geplaatst door Couscousje
Om eerlijk te zijn beperk ik me alleen tot de Islamitische cultuur, omdat die er voor mij er toe doende is.


Voor mij is ieder onrecht er toe doende.

knuppeltje
23-04-05, 12:19
Geplaatst door mark61
Je zou kunnen zeggen dat beide verschijnselen elkaar overlappen. Toch is eerwraak distinctly iets anders. Vooral in de houding van de omgeving is dat te zien. Al is er in Turks/Koerdische kringen beslist een omslag in het denken gaande. Langzamerhand. Ook en misschien vooral in Turkije.



Duidelijk blijkt weer dat het op interpretatie aankomt.

Couscousje
23-04-05, 12:21
Geplaatst door Rabi'ah.
Voor mij is ieder onrecht er toe doende.

Dan zet jij je toch lekker in om ieder onrecht ongedaan te maken.

Ik beperk me liever tot wat in mijn macht ligt, dank je.

Cc

taouanza
23-04-05, 12:22
Geplaatst door Couscousje
Om eerlijk te zijn beperk ik me alleen tot de Islamitische cultuur, omdat die er voor mij er toe doende is.

Ik kan als Nederlandse moslima helemaal niets gaan willen wijzigen in de manier waarop katholieken of hindoes met hun vrouwen omgaan, dat zal toch echt uit hun eigen achterban moeten komen en niet van mij. Ik kan me wel in gaan zetten voor alle vrouwen op deze aardkloot, maar ik heb besloten om me toch te focussen op een groep waar ik tenminste enige geloofwaardigheid en inbreng heb, omdat ik 1 van hen ben.

Cc

Dit is duidelijk en dan ben ik het ook met je eens.

Rabi'ah.
23-04-05, 12:25
Geplaatst door Couscousje


Ik beperk me liever tot wat in mijn macht ligt,

Doe ik ook.

mark61
23-04-05, 12:28
Geplaatst door RinC
Hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak) staat dat ook in die landen voorkomt. Eerwraak is ook een eeuwenoude fenomeen, een vermelding van eerwraak staat ook in de bijbel. :auw2:

Tis niet zo'n best verhaaltje omdat ze eerwraak niet duidelijk scheiden van bloedwraak. Wat ze aanhalen over de bijbel is bijvoorbeeld bloedwraak, vendetta, iets heel anders. Het is ook niet 'stamgebonden', Turken denken al eeuwen niet meer in stammen. Het woord 'vrouw' komt in het verhaal niet voor, wat essentiëel is. Er zijn in het Turks minstens drie woorden voor 'eer'; slechts 1 daarvan, 'namus', is de eer van de vrouw die op de familie terugslaat en gewroken moet worden. Das het gevaar van terugvertalen, wat de schrijver van dat wikiding doet.
Dat gedoe over 'schaamteculturen' is intussen ook achterhaald.

Clementine van Eck (http://www.taalvorming.nl/Nieuwsbrief/KN34.htm) heeft er echt een studie van gemaakt. Proefschrift, maar alleen over Turken.

Rabi'ah.
23-04-05, 12:30
Geplaatst door mark61
. Er zijn in het Turks minstens drie woorden voor 'eer'; slechts 1 daarvan, 'namus', is de eer van de vrouw die op de familie terugslaat en gewroken moet worden. .

Ja.

Want wat vrij onbekend is, is dat ook mannen het slachtoffer van eerwraak kunnen worden, maar dan minder geloof ik.

Back in the day kende mijn pa een Turkse vriend die op de vlucht was voor zijn vader en familie vanwege zijn te "vrijgevochten" levensstijl. :cheefbek:

mark61
23-04-05, 12:33
Geplaatst door Rabi'ah.
Jawel, die zijn er zeer zeker wel.

Mijn ouders hebben zat van dat soort gevallen bij Hindoestanen meegemaakt en in bepaalde gebieden in Oost-Europa en op de Balkan komt het ook voor. Dat laatste las ik in een artikel over eerwraak.

Ha, Balkan. Niet Polen of Wit-Rusland. Albanezen zullen er ook wel eens aan doen. Jouw ouders hebben vast Hindoestanen meegemaakt die hun vrouw vermoordden, dat gebeurt nog al s. Maar of dat eerwraak is. Zal s navragen. Garandeer je dat ze vreemd zullen opkijken. Het concept is nl. niet bekend, er is geen woord voor. In het Turks trouwens ook niet direct, maar goed. Sinds het een onderwerp van discussie is is er een term voor verzonnen, gek genoeg. Vroeger viel het onder 'erekwestie'. Van moord hoeft geen sprake te zijn.

mark61
23-04-05, 12:35
Geplaatst door taouanza
Dit is duidelijk en dan ben ik het ook met je eens.

Aan de andere kant, eerwraak is niet islamitisch en ook niet Marokkaans. Dus waar maken jullie je eigenlijk druk over? :lachu:

Rabi'ah.
23-04-05, 12:37
Geplaatst door mark61
Ha, Balkan. Niet Polen of Wit-Rusland. Albanezen zullen er ook wel eens aan doen. Jouw ouders hebben vast Hindoestanen meegemaakt die hun vrouw vermoordden, dat gebeurt nog al s. Maar of dat eerwraak is. Zal s navragen. Garandeer je dat ze vreemd zullen opkijken. Het concept is nl. niet bekend, er is geen woord voor. In het Turks trouwens ook niet direct, maar goed. Sinds het een onderwerp van discussie is is er een term voor verzonnen, gek genoeg. Vroeger viel het onder 'erekwestie'. Van moord hoeft geen sprake te zijn.

Balkan, maar ook bepaalde gebieden op het platteland van Oost-Europa. Dat er geen woord voor is komt misschien omdat het zo vaak voorkwam, dat er geen woord voor nodig was, denk ik. En eer en schaamte en schande speelt ook een grote rol bij Hindoestanen en Pakistanen. Zelf nooit wat van gemerkt, maar het zijn wel de verhalen die ik hoor van mensen die met Hindoestanen en Pakistanen omgaan en wat blijkt uit boeken en tv-programma's daarover.

Wizdom
23-04-05, 12:37
Geplaatst door mark61
Aan de andere kant, eerwraak is niet islamitisch en ook niet Marokkaans. Dus waar maken jullie je eigenlijk druk over? :lachu:

Zo wordt het wel geportretteerd door Islam-Haters ala AHA vanwege hun dubbele agenda...

AHA overigens die gisteren bij NOVA nog vertelde dat ze het liefst zat bij Sharon vanwege zijn 'democratische' gehalte.... :lole:

Rabi'ah.
23-04-05, 12:38
Geplaatst door mark61
Aan de andere kant, eerwraak is niet islamitisch en ook niet Marokkaans. Dus waar maken jullie je eigenlijk druk over? :lachu:

Tsja. Vraag het Cc eens in dat andere topic.

Couscousje
23-04-05, 12:43
Geplaatst door Rabi'ah.
Tsja. Vraag het Cc eens in dat andere topic.

Hij vroeg het anders aan jou, hoor, Tante Es. :rolleyes:

Geef die man gewoon antwoord en probeer het niet op mij af te schuiven.

Cc

house
23-04-05, 12:45
De volwassenheid is hier ook al ver te zoeken.

Moord is toch gewoon moord..of zie ik het nou verkeerd?

Veroordelen we moord alleen, wanneer het gepleegd wordt door een Allochtoon? Of zoals hier wordt gezegd; door een iemand met een islamitische achtergrond?

mark61
23-04-05, 12:46
Geplaatst door Wizdom
Zo wordt het wel geportretteerd door Islam-Haters ala AHA vanwege hun dubbele agenda...

Nou, dan mag je naar mij verwijzen met bovenstaand zinnetje. Joepie, ik ben Bron geworden!

mark61
23-04-05, 12:52
Geplaatst door Couscousje
Hij vroeg het anders aan jou, hoor, Tante Es. :rolleyes:

Geef die man gewoon antwoord en probeer het niet op mij af te schuiven.

Cc

Nou, ik vroeg het eigenlijk aan alle Marokkanen hier. Rabi`ah is sowieso niet in een hokje te stoppen, vervelend mens. In plaats van je druk te maken over aantijgingen die jou en je groep totaal niet aangaan kan je je energie beter ergens anders aan besteden.

Als sommige hollo's MarokNLers lastig vallen met onware aantijgingen waar ze niks mee te maken hebben helpt het niet om hetzelfde te doen bij hollo's. Dat zeg ik, voor de duidelijkheid, niet tegen jou, maar tegen Ouarza en Wizdom.

Een simpel 'No, it's not islamic and it's not a Moroccan thing either' will do. Gek, moest dat weer in het Engels.

Couscousje
23-04-05, 13:11
Geplaatst door mark61
Nou, ik vroeg het eigenlijk aan alle Marokkanen hier. Rabi`ah is sowieso niet in een hokje te stoppen, vervelend mens. In plaats van je druk te maken over aantijgingen die jou en je groep totaal niet aangaan kan je je energie beter ergens anders aan besteden.

Als sommige hollo's MarokNLers lastig vallen met onware aantijgingen waar ze niks mee te maken hebben helpt het niet om hetzelfde te doen bij hollo's. Dat zeg ik, voor de duidelijkheid, niet tegen jou, maar tegen Ouarza en Wizdom.

Een simpel 'No, it's not islamic and it's not a Moroccan thing either' will do. Gek, moest dat weer in het Engels.

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat jij loopt te wauwelen.

Maar aan de andere kant is dat niet gek, gezien jij een Nederlandse uitkeringtrekker bent, die denkt de wijsheid in pacht te hebben en dat eens effetjes aan al die onwetende Marokkaantjes op het forum te vertellen. Dus bespaar me je hoog van de toren blazende opmerkingen, die zijn totaal niet aan mij besteed.

En waag het niet nog 1 keer mij te vertellen wat ik moet doen, ik ben je hondje niet, kneus.

Cc

mark61
23-04-05, 14:16
Geplaatst door Couscousje
Ik heb werkelijk geen flauw idee wat jij loopt te wauwelen.

Maar aan de andere kant is dat niet gek, gezien jij een Nederlandse uitkeringtrekker bent, die denkt de wijsheid in pacht te hebben en dat eens effetjes aan al die onwetende Marokkaantjes op het forum te vertellen. Dus bespaar me je hoog van de toren blazende opmerkingen, die zijn totaal niet aan mij besteed.

En waag het niet nog 1 keer mij te vertellen wat ik moet doen, ik ben je hondje niet, kneus.

Cc

Leren lezen en geen onwaarheden verkopen. Ik weet het, het is heel moeilijk voor jou om langer dan een kwartier rustig te blijven. Ciao.

Zwarte Kat
23-04-05, 14:38
Geplaatst door Wizdom

AHA overigens die gisteren bij NOVA nog vertelde dat ze het liefst zat bij Sharon vanwege zijn 'democratische' gehalte.... :lole:

Zet er gelijk ff bij dat ze moest kiezen tussen een Noord-Koreaanse dictator, een martelbeul uit het Midden-Oosten of Sharon..........

AARDIG
23-04-05, 14:44
Zet er gelijk ff bij dat ze moest kiezen tussen een Noord-Koreaanse dictator, een martelbeul uit het Midden-Oosten of Sharon..........

Zet er gelijk even bij; oorlogsmisdadiger/terrorist (Remember Sabra & Chatila) Sharon bij................

Ik begreep haar keuze wel hoor. Straks had ze haar eigen vriendin Jessica Durlacher er naast die vervelende moslims ook nog bij. En dan was ze een anti-semitiste.

Zwarte Kat
23-04-05, 14:47
Geplaatst door AARDIG

Ik begreep haar keuze wel hoor. Straks had ze haar eigen vriendin Jessica Durlacher er naast die vervelende moslims ook nog bij. En dan was ze een anti-semitiste.

Ik begreep haar keuze ook en zou hetzelfde antwoord als haar hebben gegeven......

AARDIG
23-04-05, 14:53
Ik begreep haar keuze ook en zou hetzelfde antwoord als haar hebben gegeven......

Ik niet, en ik zou zeggen dat ik niet naast oorlogsmisdadigers zou zitten........

Zwarte Kat
23-04-05, 14:56
Geplaatst door AARDIG
Ik niet, en ik zou zeggen dat ik niet naast oorlogsmisdadigers zou zitten........

Ga jij maar gezellig naast Kim Jong II zitten....

AARDIG
23-04-05, 15:09
Ga jij maar gezellig naast Kim Jong II zitten....

Kim Jong is toch ook een oorlogsmisdadiger? Net als Zarqawi en Sharon.


en ik zou zeggen dat ik niet naast oorlogsmisdadigers zou zitten........

Cliché, maar o zo waar; "Lezen is de helft van het werk." :jammer:

Zwarte Kat
23-04-05, 15:17
Geplaatst door AARDIG
Kim Jong is toch ook een oorlogsmisdadiger? Net als Zarqawi en Sharon.



Cliché, maar o zo waar; "Lezen is de helft van het werk." :jammer:

Idd!
Er werd haar gevraagd te kiezen.
Ze heeft niet gezegd dat ze Sharon een goeie vent vond.
Ze zei enkel dat ze Sharon koos omdat Israhel een democratie is in tegenstelling tot de andere 2 keuzes.

AARDIG
23-04-05, 15:42
Idd!
Er werd haar gevraagd te kiezen.
Ze heeft niet gezegd dat ze Sharon een goeie vent vond.
Ze zei enkel dat ze Sharon koos omdat Israhel een democratie is in tegenstelling tot de andere 2 keuzes.

:cheefbek: Dus............
Ik gaf aan wat ik zou zeggen. Dat valt onder bedachtzaam antwoorden. Immers werd haar geen mes op de keel gezet.

knuppeltje
23-04-05, 18:28
Geplaatst door Zwarte Kat
Idd!
Er werd haar gevraagd te kiezen.
Ze heeft niet gezegd dat ze Sharon een goeie vent vond.
Ze zei enkel dat ze Sharon koos omdat Israhel een democratie is in tegenstelling tot de andere 2 keuzes.



Sinds wanneer is een verkapte theocratie een democratie? Kan ze dat ook uitleggen?

Couscousje
23-04-05, 19:22
Geplaatst door mark61
Leren lezen en geen onwaarheden verkopen. Ik weet het, het is heel moeilijk voor jou om langer dan een kwartier rustig te blijven. Ciao.

En ik weet dat jij denkt dat je alles weet...

Maar ondertussen ben je wel de dorpsgek van dit forum met je misplaatste betweterigheid.

Jammer dat je al die kennis niet toepast in het zoeken van werk.

(Hoe ik weet dat je al jaren werkloos bent? Jahahahahaha.)

Cc

Ourzazate
24-04-05, 01:13
Geplaatst door ~Panthera~
Sorry Ourza, Autochtonen steken elkaar overhoop voor: geld, ruzie, jaloezie en 10.000 andere stupide redenen, maar eerwraak is daar geen 1 van.

Eerwraak is een moord, gepleegd om de "eer" van de familie of whatever te "redden", en dat is wel het laatste waar een autochtoon zich druk om maakt.
Jaloezie op zichzelf is geen eerwraak.

Even een subtiel onderscheid dus. :fpetaf:

Hoe weet jij of die laatste moord niet is gepleegd omdat zijn vrouw rommelde met een andere man? Jaloezie kan toch ook leiden tot eerwraak? En wat is uberhaupt de definitie van eerwraak? Als je als autochtone Hendrik er achter komt dat je vrouw of vriendin vreemdgaat en je voelt je aangetast in je eer en snijdt haar in stukken, is dat dan geen eerwraak...?

Zo subtiel is dat onderscheid dus niet...:).

Ourzazate
24-04-05, 01:15
Geplaatst door Couscousje

In de Nederlandse samenleving speelt "eer" en "trots" lang niet zo een belangrijke rol als in de Islamitische cultuur.

Met deze topic heb je weer eens afbreuk gedaan aan je geloofwaardigheid, Ourzazate.

Dit is het typische allochtone wijzen met het vingertje, zij het totaal misplaatst in dit geval.

Cc


Hebben Nederlandse mannen dan geen eer en trots? Als ik in een cafeetje de vrouw van een Nederlandse man probeer nat te maken dan krijg ik net zo goed op mijn flikker als wanneer ik dat zou flikken bij de vrouw van een moslim. Jaloezie, gekrenkt in de eer, bedrogen, etc. Het heeft allemaal invloed op het eergevoel vanuit psychologisch oogpunt. Ik denk niet dat er onderscheid is tussen autochtonen en allochtonen op dit punt. Wel kan je wellicht stellen dat het eergevoel bij een allochtoon eerder naar boven komt drijven dan bij een autochtoon...:).

Hoe heb ik met deze topic afbreuk gedaan aan mijn geloofwaardigheid? Ik wijs zeker met het wijsvingertje maar dat doet niets af aan de feiten: veelvuldig sprake van meervoudige moord op basis van eerwraak bij autochtonen. En natuurlijk eerwraak komt ook voor in de islamitische wereld en ook in NL, maar ik heb nog geen islamitische gezinsuitroeiingen gezien op basis van eerwraak...:).

~Panthera~
24-04-05, 01:32
Geplaatst door Ourzazate
Hoe weet jij of die laatste moord niet is gepleegd omdat zijn vrouw rommelde met een andere man? Jaloezie kan toch ook leiden tot eerwraak? En wat is uberhaupt de definitie van eerwraak? Als je als autochtone Hendrik er achter komt dat je vrouw of vriendin vreemdgaat en je voelt je aangetast in je eer en snijdt haar in stukken, is dat dan geen eerwraak...?

Zo subtiel is dat onderscheid dus niet...:).


Laat ik het dan zo zeggen: het woordje "eer" komt bijna bij geen enkele Hollander in de opvoeding voor.
Het zegt helemaal niets hier dus.
Je kunt gepikeerd zijn, kwaad, pissig en je ego kan geknakt zijn, maar "eer" zal niet gauw in ons hoofd opkomen.
Vandaar dat een moord hier niet gepleegd wordt voor de "eer", en zeker niet voor de eer van de familie.
Snappieum nu ?

Ourzazate
24-04-05, 03:03
Geplaatst door Couscousje
Eerwraak bij de autochtoon bestaat niet.
Cc


Eerwraak bestaat wel degelijk ook onder autochtonen. Wel eens gehoord van de crime passionelle? Overigens is het niet per saldo zo dat je pas van eerwraak kunt spreken als de eer van de familie is aangetast en dit vanwege ongeschreven wetten en regels moet worden rechtgetrokken dmv moord oid. Zo hoef je maar naar Italie of Amerika te gaan om te zien hoeveel mensen uit wraak leden van familie x vermoorden omdat in een eerder stadium leden van hun eigen familie zijn gedood door familie x...:).

Als je wil kun je dus bepaalde afrekeningen in het crimineel milieu ook onder eerwraak plaatsen. De ruzie tussen een drugsfamilie uit Utrecht en een drugsfamilie uit Tilburg (waarbij enkele doden zijn gevallen) is een goed voorbeeld...:).

Ourzazate
24-04-05, 03:09
Geplaatst door mark61
Ouarza, last van een terugval? Als je niet weet waar je over praat, kan je beter je klep houden, want het staat zo stom. Maar jij hebt dus ontdekt dat er in Nederland mensen hun gezin vermoorden. Das een hele prestatie. Voel je je nou beter?

Nee, ik voel me bedreigd...:).

Gezinsuitroeiingen beginnen zowaar een trend te worden in Nederland. Ik vraag me af hoe dat komt? Atheisme? Darwinisme? Of gewoon een gebrek aan normen en waarden...?

Ourzazate
24-04-05, 03:15
Geplaatst door mark61


Dat had er een kunnen zijn, maar eerwraak bestaat niet in NL.



Hahahaha...:).

Jij bent niet gek ook, 'dat had er een keer kunnen zijn maar tja eerwraak bestaat niet in NL...' Die is mooi! En als een Turkse gozer zijn zusje koudmaakt dan is het wel eerwraak ondanks het feit dat hij zijn familie niet heeft verteld over zijn voornemen om zijn zusje naar de andere wereld te sturen...?

Eerwraak is een heel ruim begrip en als je het gaat hanteren zoals het is uitgevonden en beschreven door de eerder door jou aangehaalde persoon dan is er helemaal geen eerwraak in NL, niet bij allochtonen en niet bij autochtonen. Alleen op het platteland in Turkije en in Jordanie eo...:).

Ourzazate
24-04-05, 03:26
Geplaatst door ~Panthera~
Laat ik het dan zo zeggen: het woordje "eer" komt bijna bij geen enkele Hollander in de opvoeding voor.
Het zegt helemaal niets hier dus.
Je kunt gepikeerd zijn, kwaad, pissig en je ego kan geknakt zijn, maar "eer" zal niet gauw in ons hoofd opkomen.
Vandaar dat een moord hier niet gepleegd wordt voor de "eer", en zeker niet voor de eer van de familie.
Snappieum nu ?


Bij mij kwam het ook niet voor in de opvoeding, toch hoef ik mijn vrouw straks niet in bed aan te treffen met een andere man. Ik denk niet dat de gevolgen te overzien zijn. Alsof ik op zo'n moment vrees heb op een paar jaar vastzitten in een 2 sterren hotel, in NL beter bekend onder de naam gevangenis. En eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelfs niet weet wat eer betekent in de Berberse dialecten...:).

Het eer van de familie ding zie je vooral terug in Turkije, Jordanie, Balkan. Dan wordt vanuit de familie besloten om iemand iets aan te doen die de eer van de familie heeft geschaad. Nadat de wraak heeft plaatsgevonden wordt dit toegejuicht door de familieleden en door vrienden en kenissen. Nou, dit protocol is vrijwel nooit aanwezig bij zogenaamde eerwraak zaken hier in NL. Valt ie...?

Julien
24-04-05, 03:30
Het ontgaat mij een beetje wat de nieuwswaarde is van dit topic..

idd Ouarzazate, autochtonen plegen ook moorden net als allochtonen, en sommigen doen dat zelfs uit eer-motieven.
Is dat nou zo bijzonder?

Wat ik persoonlijk het ergste vind van eerwraakmoorden, zoals de media ze noemt, is het goedpraten van de moord door vele familieleden en het goedpraten van de moord vanuit de "cultuur" ..

naar ik weet was dit niet het geval bij de moorden die Ouarzazate opnoemde.

Couscousje
24-04-05, 10:37
Geplaatst door Ourzazate
Hebben Nederlandse mannen dan geen eer en trots? Als ik in een cafeetje de vrouw van een Nederlandse man probeer nat te maken dan krijg ik net zo goed op mijn flikker als wanneer ik dat zou flikken bij de vrouw van een moslim. Jaloezie, gekrenkt in de eer, bedrogen, etc. Het heeft allemaal invloed op het eergevoel vanuit psychologisch oogpunt. Ik denk niet dat er onderscheid is tussen autochtonen en allochtonen op dit punt. Wel kan je wellicht stellen dat het eergevoel bij een allochtoon eerder naar boven komt drijven dan bij een autochtoon...:).

Hoe heb ik met deze topic afbreuk gedaan aan mijn geloofwaardigheid? Ik wijs zeker met het wijsvingertje maar dat doet niets af aan de feiten: veelvuldig sprake van meervoudige moord op basis van eerwraak bij autochtonen. En natuurlijk eerwraak komt ook voor in de islamitische wereld en ook in NL, maar ik heb nog geen islamitische gezinsuitroeiingen gezien op basis van eerwraak...:).

Beste Ourzazate, je kan zoveel vinden wat je wilt, het maakt het nog geen eerwraak. Crime passionelle is een crime passionelle, geen eerwraak. Eerwraak is immers een geplande moord, crime passionelle valt naar mijn weten niet onder een geplande moord, maar is een moord die gepleegd wordt in the heat of the moment, hence the "passionelle". Maar goed, dit is naar mijn mening gewoon een goedkope poging tot autochtoontje bashen, omdat jij als allochtoontje nu eenmaal vaak het nieuws weet te halen met de walgelijke praktijken die je dominante Islamitische mannelijke cultuur voortbrengt.

Heel heel heel erg sneu.

Tot zover je geloofwaardigheid inderdaad, want ik denk niet dat je nog serieus genomen zal worden als discussiepartner of als oprechte bruggenbouwer in deze samenleving. Met dit trieste wijzen met de vinger heb je dus helemaal niets bijgedragen aan slagen van de multiculturele samenleving, maar probeer je mensen nog meer uit elkaar te drijven.

Dat hadden we nou net nodig.

Cc

Gerard074
24-04-05, 10:55
Moord=moord welke naam je er ook aangeeft. Zelfs de doodstraf is moord, zelfs eerwraak is moord.

en als je voor jou gemoedsrust crime passionelle ook moord wilt noemen ga je gang.

mark61
24-04-05, 12:52
Geplaatst door Ourzazate
Nee, ik voel me bedreigd...:).

Gezinsuitroeiingen beginnen zowaar een trend te worden in Nederland. Ik vraag me af hoe dat komt? Atheisme? Darwinisme? Of gewoon een gebrek aan normen en waarden...?

Hoe weet je dat het een trend is? 4 gevallen per jaar is geen trend. Hoezo bedreigd? Dreigt je vader of moeder door het lint te gaan?

Ik zag wel dat een psycholoog zich zorgen maakt over het copycatverschijnsel. Twee keer op 1 school schijnt geen toeval te zijn.

Charlie
24-04-05, 16:13
Geplaatst door taouanza
Waarom vraag je of hij zich beter voelt?
Is dat wat je voelt wanneer allochtonen iets slecht doen?
Je weet toch
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Hoi Ta, is het niet gewoon zo, dat er in elke bevolkingsgroep slechte en minder slecht mensen zijn, of zie ik dit nou weer verkeerd.

taouanza
24-04-05, 17:18
Geplaatst door Charlie
Hoi Ta, is het niet gewoon zo, dat er in elke bevolkingsgroep slechte en minder slecht mensen zijn, of zie ik dit nou weer verkeerd.


Ja maar wat heeft dat te maken met mijn vraag aan Mark?

de Geus
24-04-05, 18:27
Sodemieter op me je eerwraak! Da's in de Nederlandse al meer dan een eeuw geen issue meer. In Marokko komen nog dagelijks gevallen voor waar het leven van een direkt familielid minder waarde heeft dan de eer van die familie. Bah! En nou net zo lang ouwehoeren totdat je gelooft dat Hollanders ook die achterlijke cultuureigenschap overnemen... :kotsen2:

Tomas
24-04-05, 18:29
Geplaatst door de Geus
Sodemieter op me je eerwraak! Da's in de Nederlandse al meer dan een eeuw geen issue meer. In Marokko komen nog dagelijks gevallen voor waar het leven van een direkt familielid minder waarde heeft dan de eer van die familie. Bah! En nou net zo lang ouwehoeren totdat je gelooft dat Hollanders ook die achterlijke cultuureigenschap overnemen... :kotsen2:

Voor zover ik weet is het iets typisch turks. Ik heb nog nooit van een marokkaanse eerwraak gehoord.

knuppeltje
24-04-05, 19:40
Geplaatst door ~Panthera~
Laat ik het dan zo zeggen: het woordje "eer" komt bijna bij geen enkele Hollander in de opvoeding voor.
Het zegt helemaal niets hier dus.
Je kunt gepikeerd zijn, kwaad, pissig en je ego kan geknakt zijn, maar "eer" zal niet gauw in ons hoofd opkomen.
Vandaar dat een moord hier niet gepleegd wordt voor de "eer", en zeker niet voor de eer van de familie.
Snappieum nu ?


Een oud Nederlands gezegde is: het is m'n eer te na om............

taouanza
24-04-05, 20:09
Geplaatst door de Geus
Sodemieter op me je eerwraak! Da's in de Nederlandse al meer dan een eeuw geen issue meer. In Marokko komen nog dagelijks gevallen voor waar het leven van een direkt familielid minder waarde heeft dan de eer van die familie. Bah! En nou net zo lang ouwehoeren totdat je gelooft dat Hollanders ook die achterlijke cultuureigenschap overnemen... :kotsen2:

Weer zo'n aanwinst voor het forum

de Geus
24-04-05, 20:18
Geplaatst door taouanza
Weer zo'n aanwinst voor het forum

Helaas taouanza, hier spreekt geen doorgedraaide draaideur-Londsdaler. Je zou me graag afschilderen als xenofooob bruinhemd, maar ik moest simpelweg effe m'n ei kwijt.

Ik word alleen spuugziek van het fenomeen eerwraak in het algemeen en zeker als het vervolgens ook nog wordt afgeschilderd alsof in holland ook zo'n kultuureigenschap zou bestaan.

ECHTER, het is de afgelopen decennia wel naar ons land geďmporteerd, .

taouanza
24-04-05, 20:21
Geplaatst door de Geus
Helaas taouanza, hier spreekt geen doorgedraaide draaideur-Londsdaler.
Ik word alleen spuugziek van het fenomeen eerwraak in het algemeen en zeker als het vervolgens ook nog wordt afgeschilderd alsof in holland ook zo'n kultuureigenschap zou bestaan.

ECHTER, het is de afgelopen decennia wel naar ons land geďmporteerd.

Maar als je het afschildert als een Marokkaanse cultuureigenschap dan is het wel oke?:loens:

Tomas
24-04-05, 20:22
Geplaatst door de Geus

Ik word alleen spuugziek van het fenomeen eerwraak in het algemeen

Ik vind 't ook geen kermis, maar de wijze waarop autochtone mannen altijd weer subtiel hun huwelijkse problemen weten op te lossen, wordt ik ook niet vrolijk van. En volgens mij is dat heel wat ernstiger qua proporties enzo.

En ach, dat gezeur over dat het niet zou bestaan of dat autochtonen het ook doen, lees ik allang niet meer.

Julien
24-04-05, 20:30
Geplaatst door taouanza
Maar als je het afschildert als een Marokkaanse cultuureigenschap dan is het wel oke?:loens:

nee want meneertje de hypocriete Geus is geen Lonsdale bruinhemd :rolleyes: :lol:

Ozer
24-04-05, 20:32
Geplaatst door Tomas
Voor zover ik weet is het iets typisch turks. Ik heb nog nooit van een marokkaanse eerwraak gehoord.
Nou...

Ik weet iig er bij Irakezen/koerden ook eerwraken worden gepleegd.

Tomas
24-04-05, 20:34
Geplaatst door Ozer
Nou...

Ik weet iig er bij Irakezen/koerden ook eerwraken worden gepleegd.

OK. 't is niet typisch turks.

En armeniers?

Ozer
24-04-05, 20:34
Geplaatst door taouanza
Maar als je het afschildert als een Marokkaanse cultuureigenschap dan is het wel oke?:loens:
Gebeurd het écht nooit in Marokko?

Ozer
24-04-05, 20:35
Geplaatst door Tomas
OK. 't is niet typisch turks.

En armeniers?
Ik zou het niet durven te zeggen. Voor zover ik weet zijn het Christenen, en hebben ze meer banden met Rusland, dan met Turkije. Dus ik denk het niet.

de Geus
24-04-05, 20:35
Geplaatst door taouanza
Maar als je het afschildert als een Marokkaanse cultuureigenschap dan is het wel oke?:loens:

Hoezo ok? Hoe kun je een dergelijk afschuwelijk fenomeen ooit goedkeuren. <retorische vraag>


En 't is niet per definitie een Marokaans begrip, het komt veelvuldig voor in Oost Turkije, Palestijnse gebieden, Marokko, Afghanistan, Pakistan, Iran, Irak, Somalië en bij sommige Hindoestaanse groeperingen.

Tomas
24-04-05, 20:36
Geplaatst door Ozer
Ik zou het niet durven te zeggen. Voor zover ik weet zijn het Christenen, en hebben ze meer banden met Rusland, dan met Turkije. Dus ik denk het niet.

Russen grijpen in zulke situaties naar de drank. Dus ik denk 't ook niet, nee.

mark61
24-04-05, 23:30
Geplaatst door Ourzazate
Eerwraak is een heel ruim begrip en als je het gaat hanteren zoals het is uitgevonden en beschreven door de eerder door jou aangehaalde persoon dan is er helemaal geen eerwraak in NL, niet bij allochtonen en niet bij autochtonen. Alleen op het platteland in Turkije en in Jordanie eo...:).

Eerwraak is helemaal geen ruim begrip. Je bedoelt dat de betekenis jou niet aanstaat en je er graag van alles in wilt proppen wat jou zo uitkomt. Tsja als de woorden geen algemeen erkende betekenissen meer hebben wordt het zeer, zeer moeilijk praten. Ik denk dat je het hele proefschrift even moet lezen.

mark61
24-04-05, 23:34
Geplaatst door Ozer
Ik zou het niet durven te zeggen. Voor zover ik weet zijn het Christenen, en hebben ze meer banden met Rusland, dan met Turkije. Dus ik denk het niet.

Nah je bent de eerste moslim (?) die de link met islam legt. Egyptische christenen doen er in ieder geval vrolijk aan mee, en ik heb geen reden om te vermoeden dat Syrische, Palestijnse, Jordaanse en Irakese christenen er niet aan doen. Het zou best kunnen dat Armeniërs het vroeger deden, maar nu ws. niet meer omdat de meesten allang in het westen dan wel Istanboel wonen. Al zou ik het van inwoners van de republiek Armenië niet weten.

tr_imparator
24-04-05, 23:44
eerwraak zoals het vroeger was bestaat niet meer; ik weet niet of je de moorden nu kan toespelen in eerwraak. In turkije ken je 2 'soorten' eer:
namus(dit geldt meer voor vrouwen) en seref(dit meer voor mannen).

De moorden die tegenwoordig plaatsvinden heeft meer te maken met 'zich verraden' voelen en daardoor moorden en het is niet zozeer moorden om je familienaam te 'zuiveren'.

Die tijd is voorbij.

wat men nu onder eerwraak verstaat is wel een te ruim genomen begrip en meestal vraag ik me ook af waarom men soms dat begrip gebruikt voor sommige misdrijven, die er niks mee te maken hebben.

Ik denk dat het iets met vernederen van je medemens te maken heeft, door het steeds te noemen. anyways zo denk ik erover.

mark61
25-04-05, 00:03
Geplaatst door tr_imparator
De moorden die tegenwoordig plaatsvinden heeft meer te maken met 'zich verraden' voelen en daardoor moorden en het is niet zozeer moorden om je familienaam te 'zuiveren'.

Die tijd is voorbij.

Een paar maanden geleden wurgde in Istanboel een vader zijn 14-jarige dochter met een electriciteitssnoer nadat ze verkracht was op straat. Hij had het aangekondigd en de familie of de politie deed niets. De verdere details kan ik me niet meer herinneren, ik vergeet zulke verhalen het liefst zo snel mogelijk. Tegenwoordig is de algemene verontwaardiging in TR erg groot.

Het is wel waar dat 'gewone' moord uit jaloezie of niet kunnen verdragen dat je ex haar eigen leven leidt niet altijd scherp te scheiden is van eerwraak. Het is waarschijnlijk vaak een combinatie van die twee. Maar zeggen dat eerwraak niet meer bestaat is iets te optimistisch.

Ourzazate
25-04-05, 05:54
Geplaatst door Couscousje
Beste Ourzazate, je kan zoveel vinden wat je wilt, het maakt het nog geen eerwraak. Crime passionelle is een crime passionelle, geen eerwraak. Eerwraak is immers een geplande moord, crime passionelle valt naar mijn weten niet onder een geplande moord, maar is een moord die gepleegd wordt in the heat of the moment, hence the "passionelle". Maar goed, dit is naar mijn mening gewoon een goedkope poging tot autochtoontje bashen, omdat jij als allochtoontje nu eenmaal vaak het nieuws weet te halen met de walgelijke praktijken die je dominante Islamitische mannelijke cultuur voortbrengt.

Heel heel heel erg sneu.

Tot zover je geloofwaardigheid inderdaad, want ik denk niet dat je nog serieus genomen zal worden als discussiepartner of als oprechte bruggenbouwer in deze samenleving. Met dit trieste wijzen met de vinger heb je dus helemaal niets bijgedragen aan slagen van de multiculturele samenleving, maar probeer je mensen nog meer uit elkaar te drijven.

Dat hadden we nou net nodig.

Cc

Als eerwraak een geplande moord is dan zijn al die door mij geciteerde moorden dus vormen van eerwraak. Aldus jouw eigen bewering. Tel daarbij op dat de eer/trots is gekrenkt van degene die de moorden heeft gepleegd en je hebt volwaardige voorbeelden van eerwraak...:).

Als jij meent dat ik op deze manier autochtoontje aan het bashen ben dan is het wel heel armzalig gesteld met jouw inschattingsvermogen. Aan de ene kant had ik dat niet verwacht, aan de andere kant ook weer wel gezien jij als allochtoontje nu eenmaal vaak het nieuws weet te halen met de walgelijke praktijken die je dominante Islamitische mannelijke cultuur voortbrengt...:).

Laat mij toe een misverstand jouwerzijds uit de wereld te helpen: ik ben hier niet om te discussieren met CC volgens de gedragscodes van CC wat dat ook moge zijn, echt niet. Bruggenbouwer? Ben je gek, Maroc.nl is geen Tweede Kamer noch een verlengstuk naar de samenleving toe. Ik zie dit prikbord als tijdverdrijf, niet (zoals sommigen) als levensmotto...:).

Het vingerwijzen waar je mij van beschuldigt, daar ben jij ook een kei in gezien jouw reacties over moslims en over Marokkanen. Of is kritiek leveren op een Marokkaan/moslim wel te accorderen, maar kritiek op een autochtoon niet...?

Dit zinnetje vond ik het grappigst:

"Met dit trieste wijzen met de vinger heb je dus helemaal niets bijgedragen aan slagen van de multiculturele samenleving, maar probeer je mensen nog meer uit elkaar te drijven..."

:haha:

Het feit dat jij, mijn beste CC, in de zinsbegoocheling leeft dat dit forumpje op welke manier dan ook invloed heeft op het al dan niet slagen van de multiculturele samenleving zegt meer dan genoeg over jouw perceptievermogen en de wanen waarin jij verkeert. Straks ga je nog zeggen dat Ourzazate invloed heeft op de aandelenkoersen...:).

Ourzazate
25-04-05, 05:59
Geplaatst door mark61
Hoe weet je dat het een trend is? 4 gevallen per jaar is geen trend. Hoezo bedreigd? Dreigt je vader of moeder door het lint te gaan?

Ik zag wel dat een psycholoog zich zorgen maakt over het copycatverschijnsel. Twee keer op 1 school schijnt geen toeval te zijn.

De laatste tijd zie je wel een toename van het aantal gezinsuitroeiingen. Dat kan niet zomaar toeval zijn denk ik. Ik denk dat daar maar eens grondig onderzoek naar moet worden gedaan. Als ze dan toch mijn belastinggeld verkwisten, dan maar op deze manier...:).

Bedreigd omdat ik niet wil meemaken dat straks een gezin bij mij in de buurt wordt uitgeroeid. Lijkt me heel eng. En mijn vader en moeder zijn geen autochtonen, dus ik heb op dit punt niets te vrezen...:).

Ourzazate
25-04-05, 06:03
Geplaatst door de Geus
Sodemieter op me je eerwraak! Da's in de Nederlandse al meer dan een eeuw geen issue meer. In Marokko komen nog dagelijks gevallen voor waar het leven van een direkt familielid minder waarde heeft dan de eer van die familie. Bah! En nou net zo lang ouwehoeren totdat je gelooft dat Hollanders ook die achterlijke cultuureigenschap overnemen... :kotsen2:

Kun jij mij dan artikelen citeren waaruit blijkt dat eerwraak een hot item is in Marokko? Ik betwijfel het...:).

Vreemd, als een Nederlander zijn vrouw vermoordt omdat ze is vreemdgegaan dan is het moord. Doet een Turk hetzelfde dan is het eerwraak...:).

mark61
25-04-05, 09:02
Geplaatst door Ourzazate
De laatste tijd zie je wel een toename van het aantal gezinsuitroeiingen. Dat kan niet zomaar toeval zijn denk ik. Ik denk dat daar maar eens grondig onderzoek naar moet worden gedaan. Als ze dan toch mijn belastinggeld verkwisten, dan maar op deze manier...:).

Heb je daar cijfers van?

Couscousje
25-04-05, 09:19
Geplaatst door Ourzazate
Als eerwraak een geplande moord is dan zijn al die door mij geciteerde moorden dus vormen van eerwraak. Aldus jouw eigen bewering. Tel daarbij op dat de eer/trots is gekrenkt van degene die de moorden heeft gepleegd en je hebt volwaardige voorbeelden van eerwraak...:).

Als jij meent dat ik op deze manier autochtoontje aan het bashen ben dan is het wel heel armzalig gesteld met jouw inschattingsvermogen. Aan de ene kant had ik dat niet verwacht, aan de andere kant ook weer wel gezien jij als allochtoontje nu eenmaal vaak het nieuws weet te halen met de walgelijke praktijken die je dominante Islamitische mannelijke cultuur voortbrengt...:).

Laat mij toe een misverstand jouwerzijds uit de wereld te helpen: ik ben hier niet om te discussieren met CC volgens de gedragscodes van CC wat dat ook moge zijn, echt niet. Bruggenbouwer? Ben je gek, Maroc.nl is geen Tweede Kamer noch een verlengstuk naar de samenleving toe. Ik zie dit prikbord als tijdverdrijf, niet (zoals sommigen) als levensmotto...:).

Het vingerwijzen waar je mij van beschuldigt, daar ben jij ook een kei in gezien jouw reacties over moslims en over Marokkanen. Of is kritiek leveren op een Marokkaan/moslim wel te accorderen, maar kritiek op een autochtoon niet...?

Dit zinnetje vond ik het grappigst:

"Met dit trieste wijzen met de vinger heb je dus helemaal niets bijgedragen aan slagen van de multiculturele samenleving, maar probeer je mensen nog meer uit elkaar te drijven..."

:haha:

Het feit dat jij, mijn beste CC, in de zinsbegoocheling leeft dat dit forumpje op welke manier dan ook invloed heeft op het al dan niet slagen van de multiculturele samenleving zegt meer dan genoeg over jouw perceptievermogen en de wanen waarin jij verkeert. Straks ga je nog zeggen dat Ourzazate invloed heeft op de aandelenkoersen...:).

Je tekst is zo onsamenhangend als de neten. Er staan zinnen van mij tussen, terwijl ze niet geciteerd worden. Wellicht dat je eerst met je dronken kop boven de plee had moeten hangen, eer je hier je bla komt verkondigen op dit forum.

Want het feit dat de kranten dagelijks citeren van dit forum, is al een bewijs dat dit forum wel degelijk invloed heeft op de samenleving. Ik bedoel, je moet niet alles staven aan je onbenullige, blonde vrouwenneukende, wiet en hasj rokende, cocaine snuivende en alcohol zuipende persoontje, want als er iemand is die in wanen verkeert, dan ben jij het wel. Je hoeft alleen het kant noch wal rakende gewauwel van je te lezen, te beginnen met deze hele topic.

Ik snap dat je, chauvinistisch Marokkaantje zijnde, een beetje moeite hebt met het feit dat je terecht gewezen wordt, maar quite frankly is dat verre van mijn probleem en ik voel me ook totaal niet geroepen daar wat aan te doen. Mijn doel was de rest van de lezers laten zien dat jij een randfiguur bent, wiens mening met een korreltje zout genomen moet worden, immers, dit forum is voor jou alleen maar tijdverdrijf tot het moment dat jij jezelf weer eens goed kan gaan bezatten in de kroegen van autochtonen, autochtone wijven kan gaan naaien en autochtoon bier kan gaan nuttigen, vergetend dat het allemaal van moordenaars en eerwrekers komt...

:haha:

Cc

P.S.: Bespaar me je bullshit. Je volgende reactie wordt niet gelezen, omdat het toch alleen maar dronkemanspraat is.

taouanza
25-04-05, 12:11
Ik zag net iemand bij GMNL die beweerde dat het komt door de media.
Omdat gezinnen niet meer met elkaar aten en dus niet praten.
Ben ik het niet mee eens. Want vroegah at men wel samen maar werd er zeker niet over dit soort dit zaken gepraat.
Daarnaast beweerde hij dat het komt door dat door de eeuwen heen allerlei bevolkingsgroepen hun zieken en melaatsen hier achter lieten in de lage landen en die oorsprong ook nog steeds mee speelt.
Nou dat ook een beetje ver gezocht.:hihi:

j.knoppers
25-04-05, 13:27
[QUOTE]Geplaatst door Couscousje
[B]Beste Ourzazate, je kan zoveel vinden wat je wilt, het maakt het nog geen eerwraak. Crime passionelle is een crime passionelle, geen eerwraak. Eerwraak is immers een geplande moord, crime passionelle valt naar mijn weten niet onder een geplande moord, maar is een moord die gepleegd wordt in the heat of the moment, hence the "passionelle". Maar goed, dit is naar mijn mening gewoon een goedkope poging tot autochtoontje bashen, omdat jij als allochtoontje nu eenmaal vaak het nieuws weet te halen met de walgelijke praktijken die je dominante Islamitische mannelijke cultuur voortbrengt.

Heel heel heel erg sneu.

Tot zover je geloofwaardigheid inderdaad, want ik denk niet dat je nog serieus genomen zal worden als discussiepartner of als oprechte bruggenbouwer in deze samenleving. Met dit trieste wijzen met de vinger heb je dus helemaal niets bijgedragen aan slagen van de multiculturele samenleving, maar probeer je mensen nog meer uit elkaar te drijven. Dat hadden we nou net nodig. einde citaat

Beste CC,

Lees het in eerdere topics, als je te lang met deze dame van gedachten wisselt, valt ze vanzelf door de mand en worden haar discussies zwakker. Ze kiest er dan voor om niet meer met je te praten en noemt je bijvoorbeeld, zo als bij mij gebeurd is, dom. Zoals ik al eerder aangaf, zit deze dame in een slachtofferrol en die bevalt haar kennelijk prima.
Politie en Justitie zijn nog druk doende, de motief(ven) van dit afschijwelijke misdrijf te onderzoeken, maar mevrouw O heeft haar conclussies al getrokken. Gemakshalve gaat ze voorbij aan een heel belangrijke constatering, heeft ze als ze over eerwraak nadenkt ook weleens nagedacht over de schande, die het in dit specifieke geval aan schande teweeg brengt, als het gaat om de familie van de verdachte (vader). Dat heet in dit land schande voor..........
Als je het over eerwraak hebt, probeer je als verdacht (dader) juist een schande over je familie te voorkomen. In de hele discussie met mevrouw O, is zij wederom veel te stellig, ze is een allesweter, althans dat denkt ze.
Mijn advies aan jou is derhalve discussieer nog een poosje door en ze valt vanzelf door de mand. En trek je van dure woorden die zij gebruikt niets aan, want ik krijg in ieder geval de indruk, dat ze die zelf ook niet goed snapt.

Met vriendelijke groet Rico

de Geus
25-04-05, 20:26
Geplaatst door Ourzazate
Kun jij mij dan artikelen citeren waaruit blijkt dat eerwraak een hot item is in Marokko? Ik betwijfel het...:).[

Ik niet, lees ' Verschijnsel eerwraak in Marokko' door Dr. M. Amran


[Vreemd, als een Nederlander zijn vrouw vermoordt omdat ze is vreemdgegaan dan is het moord. Doet een Turk hetzelfde dan is het eerwraak...:).

Moord, eerwraak, de vrouw is in beide gevallen dood, toch? En in beide gevallen wordt je in de rechtzaal idem behandeld. Sterker nog, eerwraak werd recentelijk in nederland nog als verzachtende omstandigheid aangemerkt. Mooie vorm van discriminatie lijkt me.

Wat doet een man in Nederland als z'n vouw is verkracht? Ook vermoorden onder het mom van verdoezeling van de familie -eer?

Nogmaals, eerwraak is geen onderdeel van de Nederlandse kultuur. Ik trap een open deur in als ik zeg dat we dat ook in de toekomst niet willen hebben...

Ourzazate
27-04-05, 02:12
Geplaatst door j.knoppers
[QUOTE]

Beste CC,

Lees het in eerdere topics, als je te lang met deze dame van gedachten wisselt, valt ze vanzelf door de mand en worden haar discussies zwakker. Ze kiest er dan voor om niet meer met je te praten en noemt je bijvoorbeeld, zo als bij mij gebeurd is, dom. Zoals ik al eerder aangaf, zit deze dame in een slachtofferrol en die bevalt haar kennelijk prima.
Politie en Justitie zijn nog druk doende, de motief(ven) van dit afschijwelijke misdrijf te onderzoeken, maar mevrouw O heeft haar conclussies al getrokken. Gemakshalve gaat ze voorbij aan een heel belangrijke constatering, heeft ze als ze over eerwraak nadenkt ook weleens nagedacht over de schande, die het in dit specifieke geval aan schande teweeg brengt, als het gaat om de familie van de verdachte (vader). Dat heet in dit land schande voor..........
Als je het over eerwraak hebt, probeer je als verdacht (dader) juist een schande over je familie te voorkomen. In de hele discussie met mevrouw O, is zij wederom veel te stellig, ze is een allesweter, althans dat denkt ze.
Mijn advies aan jou is derhalve discussieer nog een poosje door en ze valt vanzelf door de mand. En trek je van dure woorden die zij gebruikt niets aan, want ik krijg in ieder geval de indruk, dat ze die zelf ook niet goed snapt.

Met vriendelijke groet Rico

Zoals door iemand in deze draad al eerder is opgemerkt is deze topic meer met sarcasme gelardeerd dan dat ik een serieus punt aan de kaak probeer te stellen. Het enige dat ik serieus probeerde aan te halen is het feit dat eerwraak ook onder autochtonen voorkomt als je daarbij (veel van de) de argumenten en de regels tav de definitie van eerwraak ontziet en dan vnl de algehele familiale consensus theorie...:).

Ik ben allerminst een allesweter, maar ik weet wel dat er op bepaalde vlakken in de NLse samenleving flink wordt gediscrimineerd zoals ik heb aangegeven in die andere topic (waar jij blijkens bovenstaand gekerm nog steeds een trauma aan hebt overgehouden). En ook jij kan niets aan dat gegeven veranderen agentje. Of je nu 15 of 25 jaar bekeurinkjes hebt staan uitschrijven...:).

Door de mand vallen? Omdat een ellendig kneusje zoals jij dat beweert? Laat me niet lachen. Dure woordjes? Dat is voor mij normale praattaal, ik was alleen vergeten dat ook Nederlandse morons zoals jij die hun eigen taal niet machtig zijn dit forum frequenteren. Ik zal in het vervolg trachten aan 'dure woordjes' in te boeten zodat jij het ook kan volgen...:).

Ourzazate
27-04-05, 02:26
Geplaatst door de Geus
Ik niet, lees ' Verschijnsel eerwraak in Marokko' door Dr. M. Amran

Heb jij dat boek gelezen...?


Geplaatst door de Geus

Moord, eerwraak, de vrouw is in beide gevallen dood, toch? En in beide gevallen wordt je in de rechtzaal idem behandeld. Sterker nog, eerwraak werd recentelijk in nederland nog als verzachtende omstandigheid aangemerkt. Mooie vorm van discriminatie lijkt me.

Wat doet een man in Nederland als z'n vouw is verkracht? Ook vermoorden onder het mom van verdoezeling van de familie -eer?

Nogmaals, eerwraak is geen onderdeel van de Nederlandse kultuur. Ik trap een open deur in als ik zeg dat we dat ook in de toekomst niet willen hebben...

Kun je me aangeven door wie dmv een citaat oid eerwraak als verzachtende omstandigheid aangemerkt werd?

Ken jij voorbeelden van Turkse vrouwen die in NL zijn verkracht en die door hun mannen zijn vermoord hierdoor? Ik had het overigens over vreemdgaan van de vrouw en het gedrag van de man in de vorm van moord daaropvolgend...:).

Eerwraak is onderdeel van alle culturen, ook de Nederlandse. Dat is als je niet alle regels en argumenten geldend voor het begrip eerwraak laat meewegen...:).

Ourzazate
27-04-05, 02:31
Geplaatst door mark61
Heb je daar cijfers van?

Check mijn topic, ik neem aan dat je zelf ook kan tellen...:).

mark61
27-04-05, 09:21
Geplaatst door Ourzazate
Check mijn topic, ik neem aan dat je zelf ook kan tellen...:).

Jouw zogenaamde cijfers tonen niets aan. In werkelijkheid is dit soort gevallen aan het afnemen. Zie ook journaal 26/4.

Ourzazate
27-04-05, 09:54
Geplaatst door mark61
Jouw zogenaamde cijfers tonen niets aan. In werkelijkheid is dit soort gevallen aan het afnemen. Zie ook journaal 26/4.

Het Journaal zei dat er geen toenname was van het aantal moorden in het algemeen (ondanks de gezinsuitroeiingen de laatste tijd). Ik beweer ook niets anders: ik heb het niet over moorden pur sang maar over (gedeeltelijke) gezinsuitroeiingen...:).

Wide-O
27-04-05, 09:58
Geplaatst door Ourzazate
Het Journaal zei dat er geen toenname was van het aantal moorden in het algemeen (ondanks de gezinsuitroeiingen de laatste tijd). Ik beweer ook niets anders: ik heb het niet over moorden pur sang maar over (gedeeltelijke) gezinsuitroeiingen...:).

Wat noem jij de "laatste tijd" ? Gezinsdrama's zijn hier in België bijvoorbeeld bijna "klassiek" sinds zolang ik kan lezen (1967). De long rifle boven de haard, je kunt de berichtjes bijna dromen.

Maakt het niet minder eng natuurlijk, maar ik zie zelf niet echt een toename hiervan.

Tomas
27-04-05, 10:02
Geplaatst door Wide-O
Wat noem jij de "laatste tijd" ? Gezinsdrama's zijn hier in België bijvoorbeeld bijna "klassiek" sinds zolang ik kan lezen (1967). De long rifle boven de haard, je kunt de berichtjes bijna dromen.

Maakt het niet minder eng natuurlijk, maar ik zie zelf niet echt een toename hiervan.

In nl leeft dat "gevoel" wel denk ik op dit moment. We hebben er nu een aantal zeer ernstige vlak achter elkaar gehad. Dat zegt statistische natuurlijk niks. Maargoed. 't blijven bizarre en enge gebeurtenissen. Je vraagt je toch onwillekeurig af: kan dat mij ook gebeuren? Wat beweegt zo'n vent?

~Panthera~
27-04-05, 10:23
Geplaatst door Ourzazate

Ik had het overigens over vreemdgaan van de vrouw en het gedrag van de man in de vorm van moord daaropvolgend...:).



Ja.

Hier in Haarlem, midden op de dag, voor het Station.
Dood geschoten.
Zat kort ervoor in een BVML huis.

mark61
27-04-05, 10:45
Geplaatst door Ourzazate
Het Journaal zei dat er geen toenname was van het aantal moorden in het algemeen (ondanks de gezinsuitroeiingen de laatste tijd). Ik beweer ook niets anders: ik heb het niet over moorden pur sang maar over (gedeeltelijke) gezinsuitroeiingen...:).

Beter opletten bij het journaal. Zowel het totaal aantal moorden als gezinsdrama's neemt af.

mark61
27-04-05, 10:46
Geplaatst door Wide-O
Wat noem jij de "laatste tijd" ? Gezinsdrama's zijn hier in België bijvoorbeeld bijna "klassiek" sinds zolang ik kan lezen (1967). De long rifle boven de haard, je kunt de berichtjes bijna dromen.

Maakt het niet minder eng natuurlijk, maar ik zie zelf niet echt een toename hiervan.

Hoorde gisteren dat de lijst met vuurwapenbezitters een bende is. 40.000 houders blijken dood; niemand weet waar hun wapens zijn. Verder stond er een meneer Mickey Mouse op de lijst.

mark61
27-04-05, 10:54
Geplaatst door ~Panthera~
Ja.

Hier in Haarlem, midden op de dag, voor het Station.
Dood geschoten.
Zat kort ervoor in een BVML huis.

Bij mijn weten was ze niet vreemd gegaan.

~Panthera~
27-04-05, 10:59
Geplaatst door mark61
Bij mijn weten was ze niet vreemd gegaan.


Of ze vreemd was gegaan, weet ik niet.
Maar ze moest wel dood, voor de "eer" van de familie. :moe:

Gelukkig weer een familie gered. :moe:

Al Sawt
27-04-05, 17:29
Geplaatst door Couscousje
Ik ben het eens met PoesjUh.

Hoezo is de moord op de 3 kinderen in Berghem en de zelfmoord van de moeder een gevolg van eerwraak?

In de Nederlandse samenleving speelt "eer" en "trots" lang niet zo een belangrijke rol als in de Islamitische cultuur.

Met deze topic heb je weer eens afbreuk gedaan aan je geloofwaardigheid, Ourzazate.
Cc Tuurlijk.

Niet Autochtone Nederlanders zijn geëvolueerde mensen en hebben geen last van onderontwikkelde sentimenten als trots en eergevoel.


Dit is het typische allochtone wijzen met het vingertje, zij het totaal misplaatst in dit geval. Vingerwjzen komt ook voor bij autochtonen.

Al Sawt
27-04-05, 17:36
Geplaatst door mark61
Jij heb t niet zo op Hindoestanen, wat? :lachu: Ehm, tis voor het eerst dat ik ze in het lijstje zie. Ik ben het er niet mee eens. Ik geloof niet dat er 1 Hindoestaan is die het normaal vindt dat een man zijn vrouw vermoordt. In het algemeen in ieder geval helemaal niet. Egyptenaren dacht ik ook niet. Oost-Europeanen? Bij Hindoestanen was het gewoon, om de vrouw met haar overleden echtgenoot te cremeren. Misschien zou eerwraak bij hun voorkomen.

Bij Oost-Europeanen? Het komt voor op de Balkan, Griekenland en Malta.

Al Sawt
27-04-05, 17:49
Geplaatst door de Geus
Helaas taouanza, hier spreekt geen doorgedraaide draaideur-Londsdaler. Je zou me graag afschilderen als xenofooob bruinhemd, maar ik moest simpelweg effe m'n ei kwijt.

Ik word alleen spuugziek van het fenomeen eerwraak in het algemeen en zeker als het vervolgens ook nog wordt afgeschilderd alsof in holland ook zo'n kultuureigenschap zou bestaan.

ECHTER, het is de afgelopen decennia wel naar ons land geďmporteerd, . Ik durf te beweren dat je nooit van eerwraak had gehoord, als er geen VVD politica uitlatingen over had geuit.

Olive Yao
27-04-05, 22:25
Geplaatst door mark61
Ik beken hier namens 15 miljoen hollo's: we zijn geen haar beter dan de rest van de wereldbevolking. Opgelucht?
Ik beken het namens de fransen.

Olive Yao
27-04-05, 22:29
Geplaatst door Ourzazate
Eerwraak bestaat wel degelijk ook onder autochtonen. Wel eens gehoord van de crime passionelle?
Natuurlijk. Maar dat is geen eerwraak.

mark61
27-04-05, 22:50
Geplaatst door Al Sawt
Bij Hindoestanen was het gewoon, om de vrouw met haar overleden echtgenoot te cremeren. Misschien zou eerwraak bij hun voorkomen.

Bij Oost-Europeanen? Het komt voor op de Balkan, Griekenland en Malta.

Aangezien ik voornamelijk islamitische Hindoestanen ken had ik daar nog niet eens aan gedacht. Tis wel erg vrouwonvriendelijk ja, dat verbranden, maar tis geloof ik toch iets anders. Tenslotte ging elke vrouw eraan, zonder dat ze wat misdaan hoefde te hebben.

Zuidoosteuropeanen inderdaad.

mark61
27-04-05, 22:51
Geplaatst door Olive Yao
Ik beken het namens de fransen.

Hoezo? Vous ętes française d'origine?

Ongelovelijk
28-04-05, 00:18
Ik weet niet welke moorden in NL meer voorkomen. Een moord waarbij een man/vrouw zijn/haar familie uitroeid is vreselijk. Ik zou dit ook als crime passionelle betitelen. Een moord waarbij de vader/neef/achterneef een moord pleegt op een meisje omdat zij de familie eer zou schenden is voor mij toch een ander verhaal. Ik geloof dat eerste geval in de wereld evenredig voorkomt. Laatste geval komt denk ik bij auto's minder voor.

Ourzazate
29-04-05, 03:20
Geplaatst door ~Panthera~
Ja.

Hier in Haarlem, midden op de dag, voor het Station.
Dood geschoten.
Zat kort ervoor in een BVML huis.

En zij was vreemdgegaan? Of moet ze eerst in BVML huis hebben gezeten en allochtoon zijn alvorens je kunt spreken over eerwraak...?

Ourzazate
29-04-05, 03:22
Geplaatst door mark61
Beter opletten bij het journaal. Zowel het totaal aantal moorden als gezinsdrama's neemt af.

Echt niet. Het aantal gezinsdrama's neemt helemaal niet af volgens het Journaal, daar is niet eens over gesproken in die hoedanigheid...:).

mark61
29-04-05, 13:00
Geplaatst door Ourzazate
En zij was vreemdgegaan? Of moet ze eerst in BVML huis hebben gezeten en allochtoon zijn alvorens je kunt spreken over eerwraak...?

Scheiden en/of een vermoeden van zijn genoeg. Voor de tigste keer: als hij en zij uit het rijtje landen komt dat hierboven genoemd is. Dus niet MA of NL.

mark61
29-04-05, 13:01
Geplaatst door Ourzazate
Echt niet. Het aantal gezinsdrama's neemt helemaal niet af volgens het Journaal, daar is niet eens over gesproken in die hoedanigheid...:).

In mijn herinnering wel degelijk. In any case, 4 of 5 gevallen zijn statistisch niet significant, m.a.w. je kan daar niets uit afleiden.

de Geus
30-04-05, 09:32
Geplaatst door Al Sawt
Ik durf te beweren dat je nooit van eerwraak had gehoord, als er geen VVD politica uitlatingen over had geuit.

Trek je bewering maar weer in, het landelijk bekende geval van eerwraak gepleegd op een school in Hedel was vóór de komst van Hirshi.

Maar inderdaad, heel lang heeft de Nederlandse samenleving nooit eerwraak gekend. Dit in tegenstelling tot enkele forummers hier, die met alle geweld willen beweren dat Hollanders net zo goed 'eerwraken'.

Coolassprov MC
30-04-05, 10:27
Geplaatst door mark61
eerwreker (...) eerwreker (...) oneervol. (...)
Je vader vermoorden valt NIET onder eerwraak. (...)
Vrouwen kunnen geen eerwraak plegen. (...)
eerwraak bestaat niet in NL (...)
eerwraak(...)


Kan iemand me uitleggen welke ‘eer’ aan ‘wraak’ te halen is?


Geplaatst door mark61
Eer is een sociaal verschijnsel. Geen Hollo vermoordt zijn ex omdat zijn omgeving dat van hem verwacht. Maar fantaseer rustig verder als je dat gemoedsrust geeft. Ik beken hier namens 15 miljoen hollo's: we zijn geen haar beter dan de rest van de wereldbevolking. Opgelucht?

Al met al blijft het een manipulatief gegooi met termen, statistiek en dooddoeners door politici; zoals het hun goeddunkt;

Moord is moord en het nederlandsche strafsysteem is al voorzien hierop.

die geen effect hebben op de toekomstige slachtoffers van dit soort gruwelijke misdaden. Om maar niet te spreken over de onderlinge verhoudingen tussen mensen die, bewust of onbewust, abusievelijk genoemd worden in adem met moord en doodslag.


Geplaatst door mark61
In plaats van je druk te maken over aantijgingen die jou en je groep totaal niet aangaan kan je je energie beter ergens anders aan besteden.

Tijd om ook de boezem in eigen hand te steken? Of was het nu ook andersom en vice versa?

Eerwraak is op zich een woord dat slecht gekozen is om te beschrijven wat men wil beschrijven.

mark61
30-04-05, 12:55
Geplaatst door Coolassprov MC
Kan iemand me uitleggen welke ‘eer’ aan ‘wraak’ te halen is?

Vraag maar aan een Turk of Koerd. I wouldn't know.


Al met al blijft het een manipulatief gegooi met termen, statistiek en dooddoeners door politici; zoals het hun goeddunkt;

Nee, dat is het niet. Dat jij niet begrijpt wat eerwraak is jouw probleem.


Tijd om ook de boezem in eigen hand te steken? Of was het nu ook andersom en vice versa?

?


Eerwraak is op zich een woord dat slecht gekozen is om te beschrijven wat men wil beschrijven.

Het woord is gemaakt door een deskundige.

j.knoppers
30-04-05, 18:01
Quote: Ik ben allerminst een allesweter, maar ik weet wel dat er op bepaalde vlakken in de NLse samenleving flink wordt gediscrimineerd zoals ik heb aangegeven in die andere topic (waar jij blijkens bovenstaand gekerm nog steeds een trauma aan hebt overgehouden). En ook jij kan niets aan dat gegeven veranderen agentje. Of je nu 15 of 25 jaar bekeurinkjes hebt staan uitschrijven....

Door de mand vallen? Omdat een ellendig kneusje zoals jij dat beweert? Laat me niet lachen. Dure woordjes? Dat is voor mij normale praattaal, ik was alleen vergeten dat ook Nederlandse morons zoals jij die hun eigen taal niet machtig zijn dit forum frequenteren. Ik zal in het vervolg trachten aan 'dure woordjes' in te boeten zodat jij het ook kan volgen....
Einde citaat.

Consequent ben je dus ook al niet, je had aangegeven niet meer met me te praten.
Ook nu val je met het bovenstaande weer door de mand.
Gediscrimineerd wordt er in de Nederlandse samenleving, alleen jij betrekt het op een te beperkte groep. Dit levert, na je goed te hebben gevolgd, de conclusie op, dat je je prima thuisvoelt in die bewuste slachofferrol en je werkelijk niets doet om het eens van een andere cq positievere kant te benaderen. Ik heb je daar voorbeelden over gegeven, EXTREEMPOSITIEF.NL weet je nog? Je reageert daar totaal niet op, omdat het niet in je beperkte straat past.
Een trauma kan iemand zoals jij mij zeker niet bezorgen, daar ben je gewoon te simpel voor.
Ik heb nooit op welk topic dan ooit gepretendeert (beweert), dit gegeven, ik denk dat je bedoelt die discriminatie, te kunnen veranderen.
Het enige wat ik wel beweerd heb, is, dat je het van een positievere kant zou moeten benaderen en niet zoals jij doet, voortdurend met negatieve voorbeelden komen.
En ook nu weer je vooroordelen; heb ik ooit beweerd, een, zoals jij stelt agentje te zijn of te zijn geweest. Jij weet helemaal niet wat ik binnen de Politie voor functie bekleed of heb bekleed. Sarcastisch bedoelt, jazeker, maar ik kan er tegen, jij kennelijk niet.
Noem mij een voorbeeld waaruit blijkt, dat ik mijn eigen taal niet machtig ben, op tikfouten na dan natuurlijk.
Wat mij betreft, zou ik het prima vinden als je op deze manier doorgaat.
Je maakt je volkomen belachelijk. En ja, ik blijf de topics "frequenteren"
over dure woorden gesproken.........!!!!!!!!!
Maar ik geef toe, het staat zeker interessant en het verbergt een hoop onzekerheid, althans bij die, die niet verder kijken dan hun neus lang is.
En ik doe dit gewoonlijk wel.
Verdoe geen kostbare tijd meer om te reageren, je zal het nooit op deze manier een positieve wending kunnen geven.

peyote
02-05-05, 17:11
Geplaatst door Ourzazate
- OKTOBER: een 37-jarige moeder en haar drie kinderen van 1, 2 en 12 jaar worden met ernstige steekwonden aangetroffen in en rond een woning in Naaldwijk. De moeder overlijdt later in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Een vierde kind, een 13-jarig meisje, is ontkomen aan het drama omdat het al naar school was.

Zoveelste autochtone eerwraak in de vorm van meervoudige moord?

De Haagse rechtbank heeft de 40-jarige Cebbar K. van Turkse komaf veroordeeld tot zeventien jaar cel en tbs met dwangverpleging wegens de moord op zijn ex-vriendin Annemieke. Ook sneed hij met een stanleymes de kelen van drie van haar kinderen door. De man beging zijn uitzinnige daad op 14 oktober 2004 in Naaldwijk.

Of is deze straf de eerwraak van Annemiek?

Coolassprov MC
05-05-05, 11:44
Geplaatst door Coolassprov MC
Kan iemand me uitleggen welke ‘eer’ aan ‘wraak’ te halen is?


Geplaatst door mark61
Vraag maar aan een Turk of Koerd. I wouldn't know.

Jij gebruikt dus graag woorden waarvan je de betekenis niet kent; laat staan dat je achter dat taalgebruik staat?

Maar ik snap het wel:

Het staat wel interessant en kan de ontvanger de illusie geven dat je snapt waar je het over hebt.

Het concept van weten en begrijpen en de verschillen tussen deze blijken nog steeds lastige materie?


Geplaatst door Coolassprov MC
Eerwraak is op zich een woord dat slecht gekozen is om te beschrijven wat men wil beschrijven.


Geplaatst door Coolassprov MC
Al met al blijft het een manipulatief gegooi met termen, statistiek en dooddoeners door politici; zoals het hun goeddunkt;

politieke issue, maatschappelijke issue of helemaal niks :


Geplaatst door Coolassprov MC
Moord is moord en het nederlandsche strafsysteem is hierop al ruimschoots voorzien.


Geplaatst door mark61
Nee, dat is het niet. Dat jij niet begrijpt wat eerwraak is jouw probleem.

Ook jouw probleem klaarblijkelijk?


Geplaatst door mark61
Het woord is gemaakt door een deskundige.

Heil 'deskundige'! En heil degene die mij lezen heeft geleerd!