PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Kok hield excuus tegen van Beatrix’



barfly
23-04-05, 21:19
DEN HAAG - Koningin Beatrix wilde in 1995 haar excuses aanbieden aan het Indonesische volk voor de misdragingen van Nederlandse militairen tijdens de politionele acties in 1949 en in 1950. De toenmalige minister-president, Wim Kok, heeft die wens tegengehouden volgens betrokkenen. Kok ontkent dit in een reactie. Beatrix wilde de Indonesïers tegemoetkomen tijdens haar staatsbezoek aan dat land.

Dit wordt bevestigd door oud-minister Jan Pronk en de voormalige hoofddirecteur van de Rijksvoorlichtingsdienst Hans van der Voet. Volgens Pronk, partijgenoot van Kok, mocht er niets. ‘Beatrix wilde haar excuses aanbieden voor de Nederlandse schendingen van de mensenrechten. Maar Kok wilde dat niet en zei zonder dat inhoudelijk te beargumenteren, gewoon nee.’

Gistermiddag liet Kok weten: ‘Mij staat niets anders bij dan dat de gesprekken hierover tussen koninigin Beatrix, minister Van Mierlo van Buitenlandse Zaken en mijzelf steeds in grote zorgvuldigheid en zonder controverses zijn verlopen, waarbij op basis van een nauwgezette weging van alle relevante gezichtspunten ten slotte de formuleringen zijn gekozen die de gevoelens en opvattingen van de Nederlandse regering het meest nauwkeurig weergaven. Verklaringen van derden, hoe gerespecteerd ook, maar geen deelnemer aan bovengenoemd overleg, hebben in deze herinnering geen wijziging gebracht.’

Ook Van der Voet, die betrokken was bij moeizame besprekingen tussen Kok en minister Van Mierlo op het Catshuis, herinnert zich dat de twee ministers ‘een hoop gedoe’ hadden over de toespraak van de koningin. ‘Het ellendige woord ‘excuses’ speelde een rol. Koningin Beatrix wilde haar excuses aanbieden, maar de toenmalige premier wilde dat niet.’

Pronk, die betrokken was door zijn ministerschap van Ontwikkelingssamenwerking en erover discussieerde in het kabinet, herinnert zich waarom Kok het niet wilde: ‘Kok was bang voor de Nederlandse interne oppositie, zoals de veteranen. Kortzichtig, flauwekul! Dat is achter de geschiedenis aanlopen.’

Kok wilde ook niet dat de koningin aanwezig was tijdens de viering van de herdenking van vijftig jaar zelfstandigheid van Indonesïe, zegt Pronk.

Van der Voet: ‘Ieder onderdeeltje stikte van de pijnlijke dingen. Ik vind dat het hele staatsbezoek niet had moeten doorgaan.’

Ex-minister Van Mierlo heeft geen scherpe herinneringen aan wat Van der Voet ‘het gedoe’ noemt. Hij begeleidde de koningin.

De voormalige minister van Buitenlandse Zaken: ‘Iedere dag moest ik aan tweehonderd journalisten uitleggen, waarom de koningin wel sprak over het recente oorlogsverleden, maar niet zo ver ging dat ze haar excuses aanbood.’

Historicus Henk Wesseling, een van de adviseurs die koningin Beatrix samen met zijn collega's Jan Bank en Cees Fasseur voorbereidde op het staatsbezoek naar Indonesië, zegt terugblikkend: ‘Het was vanaf het begin een balanceer-act. Bij dit soort toespraken is net zo belangerijk wat je niet zegt als wat je wel zegt.’

Brob: www.volkskrant.nl

De sociaal democraat Kok wil het liever niet hebben over de wandaden tijdens de politionele acties in Nederlands-Indië. Een voorteken?

AARDIG
23-04-05, 21:34
Mij staat niets anders bij dan dat de gesprekken hierover tussen koninigin Beatrix, minister Van Mierlo van Buitenlandse Zaken en mijzelf steeds in grote zorgvuldigheid en zonder controverses zijn verlopen, waarbij op basis van een nauwgezette weging van alle relevante gezichtspunten ten slotte de formuleringen zijn gekozen die de gevoelens en opvattingen van de Nederlandse regering het meest nauwkeurig weergaven. Verklaringen van derden, hoe gerespecteerd ook, maar geen deelnemer aan bovengenoemd overleg, hebben in deze herinnering geen wijziging gebracht.’

Kortom: "ik heb het verboden".



Pronk, die betrokken was door zijn ministerschap van Ontwikkelingssamenwerking en erover discussieerde in het kabinet, herinnert zich waarom Kok het niet wilde: ‘Kok was bang voor de Nederlandse interne oppositie, zoals de veteranen. Kortzichtig, flauwekul! Dat is achter de geschiedenis aanlopen.’

:argwaan: Echt serieus, ik vroeg altijd aan mijn Ges leraar, waarom NL geen excuses aanbood aan Indonesië. Meestal omdat het boek neigde, de onderdrukking/terreur/uitbuiting/diefstal/verkrachting/mishandeling/marteling/moord/enz. te verbloemen.
Maar ik vind het wel zielig voor de koningin. Zij wil haar excuses aanbieden (terwijl zij niks heeft gedaan) maar mag dat niet doen. Omdat de veteranen dan gaan huilen? Die veteranen hebben dankzij de uitbuiting van Indonesië een goed onderkomen, dat kan je niet zeggen van de Indonesiërs. Absurd en ridicuul :ego:

Kid Capri
23-04-05, 21:44
Ik heb 't ook altijd vreemd gevonden dat er zo verbloemend werd gepraat over de kolonisatie van Indonesië (en de politionele acties). Men reserveerde de afkeur voor de behandeling die de Japanners de Nederlanders gaven. En daarnaast werd Sukarnoe (?) steevast neergezet als een misdadiger...

K.

P.S. Waarschijnlijk wil men dat pas over 2 generaties doen (wanneer alle veteranen dood zijn)...

AARDIG
23-04-05, 22:12
Off topic: Weet je wat die leraar ook deed. Het hoofdstuk van de tweede wereld oorlog bevatte ook wat vertakkingen over wat daarna plaatsvond. 1 van die vertakkingen (paragraafjes) ging over de oliecrisis. We moesten dat overslaan. Iedereen natuurlijk blij. Maar ik moest natuurlijk weten wat daar stond. En ik begrijp denk ik waarom we dat over moesten slaan, kon het alleen niet bewijzen dus hield me mond maar dicht.
Er stond een stukje in, waarin werd verteld dat Palestina door Engeland is geschonken aan bepaalde (ik mag niet generaliseren) Joden.

sienia
23-04-05, 22:22
Het is maar net wat voor geschiedenisleraar je hebt gehad. Die van mij zij letterlijk zoiets als dat de Engelsen en Fransen uit schuldgevoel de Zionisten Palestina schonken. De Zionisten hadden al een hoop land opgekocht en als ze het land aan de Zionisten gaven dan konden ze min of meer hun schuldgevoel af kopen.

Over de politionele acties was hij ook duidelijk: een zwarte pagina uit de Nederlandse geschiedenis.
De hele toestand met de Molukkers, ze konden niet anders dan ze 'tijdelijk' naar Nederland halen.

AARDIG
23-04-05, 22:25
Het is maar net wat voor geschiedenisleraar je hebt gehad.

Klopt. Hij was wel een goeie hoor. Maar vond het jammer dat er wat zaken werden weggelaten, die heel relevant zijn. Maar volgens mij had het ook een beetje te maken met de cultures om mij heen.

Raffi
26-04-05, 06:44
Geplaatst door sienia
Het is maar net wat voor geschiedenisleraar je hebt gehad. Die van mij zij letterlijk zoiets als dat de Engelsen en Fransen uit schuldgevoel de Zionisten Palestina schonken. De Zionisten hadden al een hoop land opgekocht en als ze het land aan de Zionisten gaven dan konden ze min of meer hun schuldgevoel af kopen.

Over de politionele acties was hij ook duidelijk: een zwarte pagina uit de Nederlandse geschiedenis.
De hele toestand met de Molukkers, ze konden niet anders dan ze 'tijdelijk' naar Nederland halen.


In palastina woonden onder vele bezettingen waarvan de laatste door engeland altijd al zowel joden en arabieren.

De joodse palastijnen wilden gewoon hun eigen deel en na een onafhankelijkheidsoorlog in 1948 trokken de engelsen zich terug uit palastina en werd het door de VN terug gegeven aan de joodse en arabische palastijnen.

De onderverdeling van het land tussen de joodse en arabische palastijnen is tot opvandaag de dag nog niet opgelost.

Tomas
26-04-05, 09:11
Wij excuses maken? Zolang die indo's zo verschrikkelijk veel -en warm!- nederlands grondgebied bezet houden, moeten ze niet zeuren over excuses.

Umarvlie
26-04-05, 09:54
Geplaatst door Tomas
Wij excuses maken? Zolang die indo's zo verschrikkelijk veel -en warm!- nederlands grondgebied bezet houden, moeten ze niet zeuren over excuses.

Precies, van de zotte dat als ik naar mijn plantage wil deze zomer een visum moet aanvragen...

Ik heb mijn witte pak al klaarliggen.... kan niet wachten zeg!

Tomas
26-04-05, 10:05
Geplaatst door Umarvlie
Precies, van de zotte dat als ik naar mijn plantage wil deze zomer een visum moet aanvragen...

Ik heb mijn witte pak al klaarliggen.... kan niet wachten zeg!

Je bent toch niet sarcastisch, eej?

Umarvlie
26-04-05, 10:19
Geplaatst door Tomas
Je bent toch niet sarcastisch, eej?

IK?? :bril:

Nee, 't zal een korte broek/t-shirt worden maar dat koloniaale gedrag was ik toch echt wel van plan hoor.... heerlijk!

Overigens, als het waar is wat Jantje Pronk zei (en hij niet stomlazeres een delirium doorstond) verdiend Bea wel meer respect.. jammer dat ze het excuus er niet doorheen kreeg. Indonesiers zijn niet haatdragend gelukkig, maar zouden het bijzonder op prijs hebben gesteld en met die excuses hadden Nederlanders nu waarschijnlijk geen visum nodig gehad buiten wat je tegenwoordig aan de grens moet kopen - buiten het feit dat je als Nederland dan ook eens schoon schip hebt gemaakt met (in ieder geval een gedeelte) van het verleden.

Tomas
26-04-05, 10:23
Geplaatst door Umarvlie
IK?? :bril:

Nee, 't zal een korte broek/t-shirt worden maar dat koloniaale gedrag was ik toch echt wel van plan hoor.... heerlijk!

Overigens, als het waar is wat Jantje Pronk zei (en hij niet stomlazeres een delirium doorstond) verdiend Bea wel meer respect.. jammer dat ze het excuus er niet doorheen kreeg. Indonesiers zijn niet haatdragend gelukkig, maar zouden het bijzonder op prijs hebben gesteld en met die excuses hadden Nederlanders nu waarschijnlijk geen visum nodig gehad buiten wat je tegenwoordig aan de grens moet kopen - buiten het feit dat je als Nederland dan ook eens schoon schip hebt gemaakt met (in ieder geval een gedeelte) van het verleden.

't is denk ik eerder onze zuinige inborst. Aangezien de indo's niet haatdragend zijn hoeven we ook niet zo nodig excuses te maken.

Wide-O
26-04-05, 12:12
Geplaatst door Umarvlie
Overigens, als het waar is wat Jantje Pronk zei (en hij niet stomlazeres een delirium doorstond)

Plakken ze tegenwoordig de spiegelruiten af als Pronk langskomt ? :zegniets:

mark61
26-04-05, 12:31
Geplaatst door Wide-O
Plakken ze tegenwoordig de spiegelruiten af als Pronk langskomt ? :zegniets:

Je mag tegenwoordig toch niet meer roken in openbare ruimtes. Dat scheelt een stuk.

~Panthera~
26-04-05, 12:44
Geplaatst door mark61
Je mag tegenwoordig toch niet meer roken in openbare ruimtes. Dat scheelt een stuk.

Voel mij danig in mijn vrijheid beknot. :ego:

:hihi: