PDA

Bekijk Volledige Versie : Roze rook in het Vaticaan



Julien
24-04-05, 21:34
Homoblad hangt posters op met roze rook

Bij de Amsterdamse RAI zijn vandaag tientallen grote posters geplakt die het katholicisme oproepen tot tolerantie jegens homoseksuelen. Op de posters staat een foto van de schoorsteen in Vaticaanstad waar rook uitkomt ten teken dat er een nieuwe paus is gekozen. De rook is echter niet wit of zwart, maar roze. Er onder staat de tekst: ''Wordt het niet eens tijd voor een godsdienst die van alle mensen houdt?''. In de RAI vindt momenteel de homobeurs Rainbow Experience plaats.

De posteractie is afkomstig van het homojongerenblad Expreszo. De komende dagen komen de posters door heel Amsterdam te hangen. En dinsdag zal vanaf het kantoor van het blad symbolisch roze rook opstijgen.

Expreszo, nooit te beroerd voor ludieke acties, heeft tot de actie besloten vanwege de negatieve uitlatingen van de katholieke kerk jegens homoseksuelen nadat Spanje afgelopen week als derde EU-land het homohuwelijk bij wet goedkeurde. Volgens hoofdredacteur T. Elferink is de actie echter geen steek naar het Vaticaan of naar de paus, ''maar een oproep aan de kerk om iedereen te accepteren. God heeft immers ook de homo's geschapen''.

Eerder verspreidde Expreszo al posters met twee zoenende Marokkaanse jongens en twee zoenende allochtone meisjes om acceptatie van homoseksualiteit onder Marokkaanse jongeren te vergroten. Dit najaar verspreidde Expreszo onder scholen de stickers 'Deze school is homovriendelijk'. Dat deed het blad nadat eerder tientallen allochtone en christelijke scholen weigerden een door het ministerie van Onderwijs gesubsidieerd scholierennummer van Expreszo te verspreiden. En toen imam El Moumni in hoger beroep werd vrijgesproken van het beledigen van homo's, riep het blad iedere homo op om zich ziek te melden, omdat homofilie kennelijk als ziekte en schadelijk voor de samenleving mag worden bestempeld.
---

ik kan er wel om lachen. op zich heben ze wel gelijk (dat homotijdschrift), maar ze moeten het ook toleren van mij en andere gelovigen dat een homohuwelijk gewoon een stap te ver gaat.

Juliette
24-04-05, 22:31
Geplaatst door Julien
ik kan er wel om lachen. op zich heben ze wel gelijk (dat homotijdschrift), maar ze moeten het ook toleren van mij en andere gelovigen dat een homohuwelijk gewoon een stap te ver gaat.

Een stap te ver naar wat? Waarom zouden 2 mannen in een stabiele relatie een kind niet goed kunnen opvoeden?

Alsof alle hetero relaties stabiel zijn.

Kinderen hebben gewoon een stabiele liefdevolle omgeving nodig.
Het soort mensen dat die omgeving bevolkt lijkt me minder belangrijk.

mark61
24-04-05, 22:37
Geplaatst door Julien
ik kan er wel om lachen. op zich heben ze wel gelijk (dat homotijdschrift), maar ze moeten het ook toleren van mij en andere gelovigen dat een homohuwelijk gewoon een stap te ver gaat.

Zo grappig is het niet als zo'n Colombiaanse mongool begint over 'onrechtvaardig, destructief en de weg openend naar ontmenselijking' ivm het homohuwelijk, en Spaanse ambtenaren oproept hun werk niet te doen.

Simon
24-04-05, 22:39
Geplaatst door Julien

ik kan er wel om lachen. op zich heben ze wel gelijk (dat homotijdschrift), maar ze moeten het ook toleren van mij en andere gelovigen dat een homohuwelijk gewoon een stap te ver gaat.

Nou in principe heb je er natuurlijk niks mee te maken.

Maar goed de bezoekersaantallen van die beurs vallen behoorlijk tegen las ik dus nu hebben ze weer wat publiciteit. Homo's genoeg in het Vaticaan dus die roze rook is niet eens zo'n gek idee. En dat bedoel ik zowel letterlijk als figuurlijk.