PDA

Bekijk Volledige Versie : Extreem-rechts / De haat van holland-hardcore



marlies255
25-04-05, 18:44
Extreem-rechts / De haat van holland-hardcore
door Maaike Homan
2005-04-25

Internet is de enige plek waar wij vrijuit kunnen spreken, zeggen extreem-rechtse jongeren. Met duizenden komen ze op websites als holland-hardcore. com en stormfront.org. Racisme-onderzoekers noemen die populariteit beangstigend.


'De politie en de geheime dienst AIVD gaan onderzoek doen naar extreem-rechtse jongeren', staat boven aan het forum van de site holland-hardcore.com. ,,Wij worden altijd gezien als 'de slechte' maar als een buitenlander weer eens iets flikt maakt dat schijnbaar niet uit'', reageert iemand die zich Made-in-Holland noemt. ,,Laat ze maar lekker onderzoek doen. Wit is de kleur van ons ras dat nooit mag vergaan'', schrijft Ruud Hogenboom (17) uit het Limburgse Eijsden.

Sinds december 2004 staat de mbo-scholier geregistreerd op de site. Hij heeft bijna 1500 keer een reactie geplaatst op het forum. ,,Ik noem mijzelf geen rechts-extremist, maar een nationalist'', laat hij via e-mail weten. Praten over de telefoon of ergens afspreken, wil hij niet.

'Holland-hardcore' is een vrijplaats voor iedereen die zijn of haar mening kwijt wil over asielzoekerscentra, het nieuws, hardcore-feesten, acties en demonstraties. Uitlatingen op het forum liegen er niet om: 'Geen gek@nker Nederland moet blanker', 'Eigen volk eerst' en 'NL trots en vrij, de islam hoort daar niet bij''. Onder aan de site staat vermeld dat de makers van de site 'niet verantwoordelijk zijn voor de uitspraken van gebruikers op de stek'.

'holland-hardcore' bestaat sinds juni 2004 en telt 3969 leden, voornamelijk jongens tussen de vijftien en twintig jaar van verschillende opleidingsniveaus. De ledenlijst laat zien dat zij voor het overgrote deel uit dorpen en steden buiten de randstad komen. Velen van hen hebben een hekel aan allochtonen en moslims, maar keuren gewelddadige acties als de twee brandstichtingen op de islamitische basisschool Bedir in Uden af. Een link tussen hardcore muziek, extreem-rechts en de zogenoemde Lonsdale-jongeren is er volgens hen niet. Hogenboom: ,,Lonsdale wordt vaak alleen gedragen door meelopers die niets van het nationalisme afweten.''

Ook op het forum van 'stormfront' zijn jongeren actief, zij het in mindere mate dan op 'holland-hardcore'. Dit Amerikaanse webforum trekt dagelijks 37325 bezoekers, van wie 18,5 procent uit Nederland. Volgens de bezoekers zijn de discussies hier van een hoger niveau dan op holland-hardcore. Het gebruik van raciale scheldwoorden en het woord kanker is op dit forum niet toegestaan.

,,Stormfront is de enige plek waar je je mening als rechts-extremist openlijk kan uiten'', vertelt een

19-jarige jongen die zich Orion88 noemt.


Vertaald betekent dat: Our race is our nation, 88 staat voor tweede keer de achtste letter van het alfabet, HH oftewel Heil Hitler).

Van de benaderde jongeren is hij de enige die wil afspreken. In een restaurant in Almere vertelt de jongen (blauwe ogen, deels geblondeerd haar, jeans met blauw shirt) dat hij sinds twee jaar actief is op stormfront. ,,Je doet daar veel ideeën op en leert een mening vormen. Daarnaast vind je veel informatie die normaal wordt achtergehouden door de media, zoals over de holocaust. Er zijn bijvoorbeeld minder Joden vergast dan men beweert, maar dat mag je in Nederland niet openlijk zeggen.''

In de 'Monitor Racisme en extreem-rechts' van afgelopen december uiten onderzoekers van de Anne Frank Stichting hun zorgen over deze extreem-rechtse internetfora. Zij schrijven: ,,Steunbetuigingen aan geweld zijn op deze fora veelvuldig voorgekomen en ook meer of minder verkapte oproepen tot geweld zijn te lezen geweest. Op 'holland-hardcore' maakt men zich vrolijk over asielzoekers die verdrinken omdat zij niet kunnen zwemmen. Stormfront vormt een podium waar een niet te tellen aantal racistische uitlatingen wordt gedaan. Alleen als er wordt aangezet tot geweld, wordt er een beetje afgeremd.''

Wat zoeken jongeren op deze sites? ,,Ik leer van de discussies en uitspraken van anderen'', mailt Veronica van Beuningen (15) uit Winssen. Zij is zeker vijf uur per dag op 'holland-hardcore' en plaatste binnen een jaar ruim 3300 berichten.

,,Het is de enige plek waar ik kan praten met mensen die hetzelfde gedachtegoed aanhangen'', laat The Trooper (een jongen van 16) via

e-mail weten. De vmbo-leerling, die graag naar Duitse marsliederen uit het Derde Rijk luistert, zegt wel te weten waarom rechts-extremisme aanhang vindt onder jongeren.

,,Veel allochtonen zijn crimineel. Ze verdommen het om zich aan te passen'', zegt hij. ,,Wie steekt Theo van Gogh neer? Een allochtoon. Wie schiet er een leraar dood op een school? Een allochtoon. Op deze manier kan ik nog wel uren doorgaan.'' ,,Via stormfront kan ik mijzelf scholen'', vertelt een 17-jarige jongen uit 5 vwo ('noem mij maar White The Hague'). Hij zegt dat stormfront zijn kennis en mening over 'zaken' enorm heeft beïnvloed. ,,Daarvoor had ik al een hekel aan de multiculturele samenleving en voelde ik dat er dingen niet goed zitten. Dankzij Stormfront kan ik bepalen wat dat was. Allochtonen zie ik als ongewenste en schadelijke elementen.''

Het zijn precies dit soort jongeren waar Willem Hart van de antifascistische onderzoeksgroep Kafka zich druk om maakt. In het artikel 'Gabbers anno 2005' dat afgelopen maand op hun site (kafka.antifa.net) verscheen, schrijft Hart, die zich regelmatig op deze sites begeeft:

,,Het is beangstigend hoe makkelijk jongeren op die sites worden beïnvloed en gemobiliseerd. De berichten erop zijn heel selectief. Het is een gevaarlijk en groot probleem.'' Hij vindt het niet verwonderlijk dat uit het deelnemersveld van 'holland-hardcore' een aantal personen is overgegaan tot gewelddadige acties. Brandstichting bijvoorbeeld, in een islamitische school.

Iemand die op 'holland-hardcore' onder de naam Zyphax berichten plaatst, claimt inderdaad betrokken te zijn geweest bij de brandstichting op de islamitische basisschool Bedir in Uden van afgelopen november. Hij wil daar niet over praten. ,,Ik was toen nog een zogeheten Lonsdale-jongere: een leek die geen idee heeft waar hij over praat. Nu weet ik dat het volkomen onzin is om white-powertekens en hakenkruizen op een moskee te zetten, omdat Turken tot het arische ras behoren en Hitler een islamitische SS-divisie had.''

Hij vindt zichzelf geen rechts-extremist. ,,Ik haat alleen buitenlanders die in Nederland wonen en niet onze normen en waarden respecteren en haat zaaien.'' Ruud Hogenboom zegt dat autochtone jongeren grote moeite hebben met 'allochtonen die weigeren te integreren'. ,,Als zij geen Nederlands praten, lijkt het net of zij iets te verbergen hebben'', zegt de mbo-scholier.

Van Donselaar en Hart vinden dat justitie moet optreden tegen racistische uitlatingen op internet. Ze wijten de toenemende populariteit van extreem-rechts onder jongeren voor een groot deel aan deze webfora. Het is niet de eerste keer dat ze wijzen op het lakse optreden van de overheid. Justitie leunt op het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI), dat met grote regelmaat zaken aangeeft (1800 in 2004), maar slechts een aantal maal spande het OM een rechtszaak aan. Uitingen worden wel verwijderd door de provider van de site, nadat het MDI daarop wijst.

Het openbaar ministerie (OM) laat weten dat de vluchtigheid van het medium hen deels parten speelt. ,,Het is lastig te achterhalen wie erachter zit. Wil je iemand vervolgen die racistische teksten op het internet plaatst, dan moet diegene op heterdaad worden betrapt'', zegt een woordvoerster.

Marco Hughes, directeur van het MDI, beaamt dit. ,,Er komen er wel eens klachten binnen over 'stormfront' en 'holland-hardcore', maar omdat de sites van een Amerikaanse provider zijn, kunnen zij niet worden vervolgd.''

Maar volgens Hart kan de politie internet aftappen en achterhalen wie achter de sites zit. ,,Wat de overheid doet blijft hap-snap-werk. Toch moet iedereen die goed naar deze sites kijkt, het gevaar en de omvang van het probleem zien.''