PDA

Bekijk Volledige Versie : De vvd-er met de grootste bek is een fraudeur



vgeld
25-04-05, 20:48
AMSTERDAM, 25 APRIL. De Amsterdamse wethouder Frits Huffnagel (Financiën, VVD, foto (http://www.amsterdam.nl/gemeente/college/frits_huffnagel) ?) is in opspraak geraakt omdat hij de extra vergoedingen die hij in 2002 en 2003 als fractievoorzitter kreeg, niet heeft gemeld bij de fiscus.
Vervolg lees je op NRC (http://www.nrc.nl)

Wizdom
25-04-05, 21:19
Dat is wel pijnlijk...

vgeld
25-04-05, 21:30
Geplaatst door Wizdom
Dat is wel pijnlijk...
Pijnlijk? De fraudeur moet zich voor de rechtbank verantwoorden.
In zijn belastingbiljet heeft hij toch verklaard dat hij alles naar waarheid heeft ingevuld?
Hij weet (temeer omdat hij over de financien van 020 gaat) ook dat op het oplichten van de staat (=fiscus) een fikse straf staat.

Afvoeren die fraudeur !

Simon
25-04-05, 21:48
Geplaatst door Alcibiades
Je gebruikt wel grote woorden. Als je een paar centen vergeet op te schrijven ben je nog geen fraudeur.

Nou ... hij is wel wethouder van financiën ! En lees het volgende vanavond in het Parool :

In de zomer van 1999 nam de VVD-fractie, waarvan Huffnagel destijds deel uitmaakte, nog een interne integriteitsnota aan, die een einde moest maken aan de onduidelijkheid over wat wel en niet geoorloofd is. Op 'grove overtredingen' stond maar één sanctie: vertrek.

Belastingontduiking werd beschouwd als zo'n grove overtreding. Letterlijk werd volgens de VVD-nota van de fractieleden 'naleving van fiscale wetten naar letter en geest' verwacht.

helly2002
26-04-05, 03:05
niks bijzonders fraude komt ook bij dat soort lui voor .denk maar aan bram peper

duende
26-04-05, 07:29
Geplaatst door splijtstof
Het is ons land-ons volk -ons fiscus-en onze zaak ,
dat geen een niet Nederlander aan gaat.

Net zo min het ons aan gaat hoeveel die gore hond van arafat
zijn volk heeft bestolen.
Dit slaat toch nergens meer op. Wat heeft Arafat met Hufnagel te maken????
Hufnagel had moeten weten dat hij dat niet kon flikken. Een Nederlander is geacht de wet te kennen. Zeker als hij wethouder van financien is.

Joesoef
26-04-05, 07:41
Geplaatst door Alcibiades
Je gebruikt wel grote woorden. Als je een paar centen vergeet op te schrijven ben je nog geen fraudeur.


Binnenland


Vergoedingen niet gemeld

Amsterdamse wethouder in opspraak


Door onze Amsterdamse redactie


AMSTERDAM, 25 APRIL. De Amsterdamse wethouder Frits Huffnagel (Financiën, VVD) is in opspraak geraakt omdat hij de extra vergoedingen die hij in 2002 en 2003 als fractievoorzitter kreeg, niet heeft gemeld bij de fiscus.


De partij heeft sinds 1999 een gedragscode waarin belastingontduiking geldt als ,,doodzonde''.

Het niet melden van de vergoeding blijkt uit een onderzoek van de gemeentelijke accountantsdienst (Acam) naar de besteding van de fractiebudgetten in de Amsterdamse gemeenteraad. Uit het onderzoek blijkt ook dat veel andere partijen de vergoedingen die ze van de gemeente krijgen gebruiken voor extra salarissen, campagnes en etentjes.

Huffnagel ontving als fractievoorzitter 1.000 euro in de maand boven zijn normale vergoeding van circa 1.400 euro per maand. Volgens de VVD geldt voor onkostenvergoedingen van meer dan 700 euro per jaar dat de verstrekker, in dit geval de Stichting Bestuursassistentie VVD, een regeling moet treffen met de fiscus, zodat het duidelijk is dat het om onkosten gaat. Dat gebeurde bij de VVD niet, waardoor het bedrag wordt aangemerkt als een aanvulling op het loon, waarover inkomstenbelasting betaald moet worden. Huffnagel heeft van het extra loon nooit aangifte gedaan. In totaal ontving Huffnagel naar eigen zeggen ,,iets minder dan 23.000 euro''.

De wethouder ,,baalt als een stekker'' van de kwestie, zegt hij in een reactie, maar zegt ook ,,naar eer en geweten'' gehandeld te hebben. ,,Het was een onkostenvergoeding, dus heb ik dat niet opgegeven als loon. Maar ik wist niet dat de partij niets met de fiscus geregeld had.'' De partij heeft inmiddels een afspraak gemaakt met de fiscus om de zaak op te lossen. Huidig fractievoorzitter Van der Burg noemt het ,,een stomme fout''.

Huffnagels voorganger Geert Dales stelde in 1999 een integriteitsnotitie op voor zijn fractie met duidelijke richtlijnen. Daarin stonden ook de sancties. Grote overtredingen van verkeers- of andere wetten werden in die notitie als ,,politieke doodzonde'' bestempeld. Belastingontduiking, 'naleving van de fiscale wetgeving naar letter en geest' geldt sindsdien als politieke doodzonde zonder kans op herhaling. Wie in overtreding ging hoefde niet te rekenen op steun vanuit de fractie. Van de VVD hoeft Huffnagel niet weg. ,,We zullen een eventuele boete betalen'', aldus Van der Burg.

TonH
26-04-05, 09:52
Geplaatst door Joesoef
Huffnagels voorganger Geert Dales stelde in 1999 een integriteitsnotitie op voor zijn fractie met duidelijke richtlijnen. Daarin stonden ook de sancties. Grote overtredingen van verkeers- of andere wetten werden in die notitie als ,,politieke doodzonde'' bestempeld. Belastingontduiking, 'naleving van de fiscale wetgeving naar letter en geest' geldt sindsdien als politieke doodzonde zonder kans op herhaling. Wie in overtreding ging hoefde niet te rekenen op steun vanuit de fractie. Van de VVD hoeft Huffnagel niet weg. ,,We zullen een eventuele boete betalen'', aldus Van der Burg.

Blij dat de VVD die linkse onzin allemaal opzij zet. Wat is dat nou voor linkse bullsh*t: "integriteit"...

,,We zullen een eventuele boete betalen'', aldus Van der Burg.
Ook dit is van harte toe te juichen. Je kunt je toch niet voorstellen dat je als nietwerknemer van de VVD zelf je boetes zou moeten betalen. Je laat je chauffeur toch ook niet hangen wanneer hij met 100 met de vrachtwagen door rood rijdt omdat anders je spullen te laat op hun bestemming komen en hij dan geheel per ongeluk een moeder met kind plat rijdt. Het is goed om te zien dat solidariteit nog bestaat.

taouanza
26-04-05, 10:03
Geplaatst door Alcibiades
Je gebruikt wel grote woorden. Als je een paar centen vergeet op te schrijven ben je nog geen fraudeur.

Als je een paar centen vergeet te betalen bij de kassa ben je nog geen dief

Mill
26-04-05, 10:28
Volgens de VVD geldt voor onkostenvergoedingen van meer dan 700 euro per jaar dat de verstrekker, in dit geval de Stichting Bestuursassistentie VVD, een regeling moet treffen met de fiscus, zodat het duidelijk is dat het om onkosten gaat. Dat gebeurde bij de VVD niet, waardoor het bedrag wordt aangemerkt als een aanvulling op het loon, waarover inkomstenbelasting betaald moet worden.

,,Het was een onkostenvergoeding, dus heb ik dat niet opgegeven als loon. Maar ik wist niet dat de partij niets met de fiscus geregeld had.'' De partij heeft inmiddels een afspraak gemaakt met de fiscus om de zaak op te lossen.

Ik vond hem bij Het Lagerhuis altijd een enorme eikel, en van mij mag hij hangen, maar ik vind deze uitleg niet heel implausibel klinken, als ik eerlijk ben.

TonH
26-04-05, 10:55
"Huffnagel combineert in de periode 2003 - 2004 zijn werk als fractievoorzitter met een baan als parttime consultant/ mediatrainer."

Daar had hij kennelijk nog tijd genoeg voor als fractievoorzitter. Dat is mooi. Zijn voorganger deed dat werk namelijk nog met behoud van zijn uitkering.
Maar dan is 1400 euro per maand ook wel ruim genoeg betaald lijkt me zo. Kun je heel wat onkosten mee vergoeden, toch? Waar dan die 1000 euro toeslag voor nodig is ontgaat me dan.

vgeld
27-04-05, 17:11
Geplaatst door Mill
Ik vond hem bij Het Lagerhuis altijd een enorme eikel, en van mij mag hij hangen, maar ik vind deze uitleg niet heel implausibel klinken, als ik eerlijk ben.
Wat hij in het Lagerhuis zei is freedom of speech. :knipoog:
Het gaat hier om fraude en daarop moet hij hard worden aangepakt.
Ik ben pas tevreden als de CID een vuilniszak op zijn hoofd zet en afvoert.