PDA

Bekijk Volledige Versie : Persbericht: Cijfers MDI geen afspiegeling van de praktijk



angkor
26-04-05, 17:25
Persbericht


Cijfers MDI geen afspiegeling van de praktijk

Recentelijk is het MDI (meldpunt discriminatie internet) met haar jaarlijkse cijfers naar buiten gekomen over discriminatie op het internet.

Hierbij meldt het MDI o.a. dat er in alle categorieen een stijging is waar te nemen en dat antisemitisme de grootste groep blijft.

Een aantal grote Nederlandstalige communities met een islamitische achtergrond, te weten www.maroc.nl, www.marokko.nl en www.maghreb.nl, stelt dat de cijfers geen realistische afspiegeling zijn van de werkelijke situatie.

De reden hiervan is gelegen in het ontbreken van vertrouwen bij de genoemde communities in het MDI als objectieve en onafhankelijke organisatie.

Een belangrijk gevolg hiervan is dat genoemde communities zich allang niet meer tot het MDI wenden wanneer er sprake is van discriminerende berichten en/of mails.

Het ontbreken van het vertrouwen staat niet op zichzelf maar is een geleidelijk proces geweest met als climax het incident tussen Maghreb-online.nl en het MDI vorig jaar.

Maghreb-online.nl deed toen 2 onafhankelijke meldingen bij het MDI waarbij de teksten van beide meldingen identiek waren met als enig verschil dat in de tweede melding het woord moslim vervangen was door het woord jood. Bij de eerste melding gaf het MDI aan geen racistische en/of discriminerende passages te kunnen ontdekken terwijl men bij de tweede melding direct aandrong op verwijdering vanwege antisemitische teksten.

Zouden alle discriminerende, met name anti-islamitische, uitingen die zich op de genoemde communities voordeden meegenomen worden in de cijfers dan zou er een heel ander beeld naar voren komen. Vooral na de moord op Theo van Gogh is het aantal discriminerende en beledigende uitingen op deze websites enorm toegenomen.

Conclusie is dan ook dat de cijfers van het MDI niet serieus genomen kunnen worden en zelfs een gevaarlijk onjuiste voorstelling van zaken geven.

RinC
26-04-05, 22:52
Waar is Maarten wanneer je 'em nodig hebt. Die vreet de MDI op :D

Maarten
27-04-05, 02:16
Grrrrr!... WAFWAFWAF!!!!.....

Eissens… ach ach ach.. vorig jaar net niet genoeg tijd gehad om ‘m te wippen..
Goed stuk van Angkor, maar eigenlijk nog te slap, hoewel to the point.

Eissens is aantoonbaar de israel-man, en dat komt met de bijbehorende propaganda.
Ik heb hem uitvoerig gemaild hoe er hier door joden geprovoceerd werd, om de begrijpelijke reacties vervolgens te melden bij het MDI, maar daar wou ie niet eens van horen.. Later op de radio zei ie nog, dat het schandelijk was dat er zoiets gesuggereerd werd… nou, als je nog een voorbeeld wilt hebben van een “joods complot” dan heb je er hier een. Keurige samenwerking met als ridicuul resultaat, dat er op internet meer antisemitisme te vinden zou zijn, dan anti-moslim-sentimenten. De werkelijke verhouding ligt waarschijnlijk op 1:100 of zoiets. En vervolgens natuurlijk van niks weten, die Eissens.

Ving die man nou 2 ton, enkel om die paar meldingen te registreren, en er een paar aan te kaarten? En die weet verder niks van wat er zoal op internet te lezen is qua discriminatie?
De man weet precies dat zijn cijfers gezien worden als representatief voor de discriminatieverhoudingen zoals die in werkelijkheid liggen. Maar die man houdt zijn bek, en is daardoor een wandelend voorbeeld van discriminatie.
Komt ervan als Balkenende dit soort dingen aan een joodse organisatie over laat. Komt niks dan gerotzooi van.. Het vertrouwen van moslims er in is sowieso al tot ver onder het nulpunt gedaald, en dat is al reden zat om de centen aan een nieuw bureau toe te kennen. Wie weet neem ik nog de tijd om de argumenten eens goed op een rijtje te zetten, want deze rotte appel moet er gewoon uit. Gesubsidieerde splijtzwammen moeten gewoon weg. Het laatste wat we kunnen gebruiken is ook nog corruptie rond discriminatie-meldingen.

Hoeveel activiteit zou Eissens plegen om te bewerkstelligen dat juist joodse klachten zijn bureau halen? Het feit dat hier twijfels rijzen, maakt hem al ongeschikt voor de functie, Net als in andere gevallen is het criterium eigenlijk, of hij er in slaagt de “schijn van belangenverstrengeling te vermijden”. Dat is al lang niet meer zo. Dit is een algemeen criterium voor bestuursfuncties, en die haalt hij gewoon niet.

OK, Rincoonie.. speciaal voor jou heb ik nog even m’n principe laten varen, om hier maar éen topic tegelijk te doen. :D Tis o.a. gewoon te druk..

Wide-O
27-04-05, 06:08
De werkelijke verhouding ligt waarschijnlijk op 1:100 of zoiets.


Dat lijkt mij ook meer aan te sluiten bij de werkelijkheid.

freya
27-04-05, 07:38
Beetje lullig voor het MDI dat er juist in deze tijd ook veel gepubliceerd is over extreem rechtse sites.Hoe vaak zullen die te vinden zijn in hun jaarverslag?


Het is wel een feit dat moslimbashen tegenwoordig zo bon ton is dat ook goedwillende mensen het niet in gaten hebben als moslims worden gediscrimineerd. Gewoon omdat men ondertussen is overvoert met misinformatie :(

Voorbeeld:

Cursus interculturele dialoog aan de hand van de socratische gespreksmethode.

Iemand die zich filosoof noemt (niet van de organisatie) die een aantal deelnemers waarschuwt dat het denken van de westerse mens natuurlijk wel eeuwenlang beinvloed is door Griekse filosofen, maar de oosterse mens niet. En dat zij dus niet zo kunnen abstract kunnen denken als wij, of we daar wel even rekening mee wilden houden.

Men zat het geintimideerd aan te horen, totdat ik ontplofte en riep dat hij zich duidelijk nooit in de islam verdiept had.
Dat had hij idd niet, gaf hij toe :moe:

Maar de goegemeente zat het als makke schapen aan te horen en had echt niet in de gaten dat er ergens iets niet klopte.


Mijn lijst met dit soort voorbeelden is ondertussen eindeloos :moe:

Wanneer komt er nu eindelijk eens een goed georganiseerd objectief informatieburo over islam en islamitische cultuur?!

sjaen
27-04-05, 10:34
Geplaatst door freya

Wanneer komt er nu eindelijk eens een goed georganiseerd objectief informatieburo over islam en islamitische cultuur?! [/B]

Onmogelijk.
Islam is (geld trouwens voor alle geloven) nu eenmaal subjectief!!

:(

Spoetnik
27-04-05, 10:54
Iemand die zich filosoof noemt (niet van de organisatie) die een aantal deelnemers waarschuwt dat het denken van de westerse mens natuurlijk wel eeuwenlang beinvloed is door Griekse filosofen, maar de oosterse mens niet. En dat zij dus niet zo kunnen abstract kunnen denken als wij, of we daar wel even rekening mee wilden houden.



Haha, wat een onzin zeg.. De oosterse mens kwam al veel eerder in aanraking met de Griekse filosofie dan de westerse mens. Met name omdat Alexander de Grote half Azie heeft veroverd :)

freya
27-04-05, 10:58
Geplaatst door Spoetnik
Haha, wat een onzin zeg.. De oosterse mens kwam al veel eerder in aanraking met de Griekse filosofie dan de westerse mens.

Waarom denk je dat ik ontploftte? :strik:

freya
27-04-05, 11:02
Geplaatst door sjaen
Onmogelijk.
Islam is (geld trouwens voor alle geloven) nu eenmaal subjectief!!

:(

Maar een infocentrum kan wel objectieve informatie geven, bv omdat er niet-islamitische islam-deskundigen aan verbonden kunnen zijn.

Bv iemand als bijzonder hoogleraar islamitisch recht Ruud Peters, die is zelf geen moslim, maar wel een internationaal erkende authoriteit in zijn vakgebied.
En zo zijn er nog wel meer, die zonder de verdenking op zich te laden aan het zieltjes winnen te zijn, goede info over de islam kunnen geven.

Simon
27-04-05, 16:38
Geplaatst door angkor
Persbericht
Het ontbreken van het vertrouwen staat niet op zichzelf maar is een geleidelijk proces geweest met als climax het incident tussen Maghreb-online.nl en het MDI vorig jaar.


Ik neem Maghreb-online zelf ook niet erg serieus want daar wordt je onmiddelijk geband als je een melding bij het MDI indient. En dit zonder verdere uitleg of toelichting.

Simon
27-04-05, 18:59
Geplaatst door iQra
Dag Simon, of moet ik Judas zeggen? Waarom is het bij wet verboden om een mening over de "holocaust" te hebben?

Het ging helemaal niet om een mening over de holocaust maar om uitingen die opzettelijk geplaatst werden met het doel om Joden in het algemeen te beschadigen. Daar hoef je het niet mee eens te zijn. Maar dat is mij opvatting over die posting van je. Het MDI was het daar overigens wel mee eens en vond het een wettelijk strafbare uiting. Je bent al vaker voor de rechter gedaagd omdat jij vindt dat je altijd mag zeggen wat je wil. Maar waar het mij nu om gaat: ik heb altijd het recht om een aanklacht bij het MDI in te dienen als ik dat wil. En als een Maghrebonline eigenaar mij bant zonder enige vorm van uitleg om dit simpele feit dan kan ik geen enkele opvatting van diezelfde eigenaar over het MDI nog serieus nemen.

P.S.: Het Judas evangelie komt ongeveer over een jaar uit.

Maarten
28-04-05, 00:21
Geplaatst door Simon
Ik neem Maghreb-online zelf ook niet erg serieus want daar wordt je onmiddelijk geband als je een melding bij het MDI indient. En dit zonder verdere uitleg of toelichting.

Maghrebonline mag je bannen zodra je s'morgens niet om 10.34 uur een lolly eet, rondloopt in een roze pofbroek, en om 13.20 Zum Teufel roept!
Valt het kwartje?
Ze zijn daar volstrekt vrij om wie of wat toe te laten of niet.
Als je nog om een mening gebanned wordt - wat bijv. op Joods.nl om de haverklap gebeurt - dan kun je dat echt hardstikke zwak noemen, maar het mag op zich.
Maar als ze een melding bij het MDI als regelrechte aanval op de site zien, ook al zie jij dat heel anders, dan moet je verder ook niet klagen. Het is een private onderneming, en daar heb je het mee te doen. Die maken zelf de dienst uit. En wat je mening er dan over is, dat doet er niet toe. Ze zijn volledig vrij om te pruimen wie ze willen.

Ik snap helemaal niet hoe je zoiets vergelijkt met een club die door de overgeid betaald wordt, en er nota bene voor de signalering van discriminatie zit! Zodra daar ook maar een spoor van discriminatie is, dienen daar onmiddelijk maatregelen tegen genomen te worden. Stelende politieagenten, belastingonduikende belastinginspecteurs, corrupte notarissen, chemisch afval storten door milieuambtenaren.. OK? En Balkenende blijft dit subsidieren na die klachten!!!! Dit is allemaal van een heel andere grootte, dan wat een prive-siteje doet...

Overigens heb ik de omgekeerde ervaring daar qua het onderwerp joden...
Ik plaatste daar een bijzonder pittige post over Nederlandse joden en Israel.
Ik vond meteen moderator AMA op mijn weg. Die had een tamelijk grote mond over dat ze daar wel subtieler en genuanceerder gewend waren over joden.. Prachtige volzinnen met terechtwijzingen, maar goed bekeken zonder enige inhoud. Ik bleef dus maar aandringen over waar die genuanceerdere posts over joden dan wel stonden, maar ze bleef dat negeren. Intussen poneerde ik daar pittige stellingen, die echter heel goed hard te maken waren, maar AMA gooide het topic gewoon dicht, zonder ook maar een zinnig woord over wat dan ook te zeggen.
Kortom over Nederlandse joden kon daar niks, ook al was het goed onderbouwd. Net joods.nl.
Als dit soort kikkers daar de dienst uitmaken, dan ben ik weg. Van die types Juffrouw Ooievaar, die op tilt slaan zodra er echt op het scherp van de snede gediscussieerd wordt, daar ga ik niet onder schrijven.

Verder zijn er nogal wat redenen waarom je het MDI onderhand als corrupt kunt aanmerken. Verbaas je dan ook maar niet, als mensen een bijdrage aan die club dus ook als een bijdrage aan corruptie aanmerken.
Je kunt dan wel protesteren, dat je toch zeker wel racistische post mag melden, maar die mensen zullen dan vinden dat er in Nederland door toedoen van Balkenende nu eenmaal geen club met voldoende fatsoen is, waar je dat kunt doen. Daarom krijg je het Judas-predicaat. Probeer anders het bureau rassendiscriminatie, maar niet de sjoemelende Eissens.

Wat het nog erger maakt, is dat je de beschuldiging uit naar een lid van de groep, waarvan de discriminatie door Eissens juist gebagatelliseerd wordt. En ten faveure van de groep ten behoeve van wie de corruptie plaats vindt. En als het klopt dat moslims ongeveer 100x zoveel last hebben van allerlei discriminatie dan joden, wat me een redelijke schatting lijkt, dan krijg je meteen de vraag hoeveel daarvan jij bij het MDI gemeldt hebt?!
O, O, O, Simon, wat lig je hier onder vuur, of je het nou snapt of niet...

Simon
28-04-05, 07:19
Geplaatst door Maarten

Wat het nog erger maakt, is dat je de beschuldiging uit naar een lid van de groep, waarvan de discriminatie door Eissens juist gebagatelliseerd wordt. En ten faveure van de groep ten behoeve van wie de corruptie plaats vindt.

Eissens is daar al 4 maanden geen directeur mee. Bovendien gaf het MDI recent een persbericht uit dat als volgt begon:

Persbericht MDI d.d. 25-4-2005
DISCRIMINATIE OP INTERNET STERK GESTEGEN
- Moslimhaat op internet fors toegenomen -
Het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) meldt in haar net verschenen jaarverslag 2004 dat discriminatie op het Nederlandse deel van het internet steeds vaker voorkomt en een onderschat probleem is. Het aantal meldingen dat het MDI in 2004 ontving is weer gestegen: van ruim 1200 in 2003 naar ruim 1800. Het aantal uitingen waarover meldingen zijn binnengekomen is eveneens gestegen; van ruim 1400 naar ruim 2900 in 2004. In alle categoriëen is een stijging waar te nemen, waarbij de stijging van discriminatie van Marokkanen, Turken, moslims, autochtone Nederlanders en homoseksuelen opvallen. Antisemitisme blijft de grootste categorie, maar is slechts licht gestegen vergeleken met de andere categoriëen (...) etc.

Kortom, je kletst maar wat. Ze geven juist aan dat dat aanklachten rond anti-semitisme relatief het minst zijn gestegen en richting moslims relatief het meest zijn toegenomen. Dat noem ik geen bagataliseren. Verder is het fijn dat je constateert dat mijn mening over mijn verbanning niet van belang is. Dan vind ik op mijn beurt jouw mening daarover ook niet van belang. Overigens gaf ik alleen het volgende aan (ik geloof dat je niet goed hebt gelezen): "(..) als een Maghrebonline eigenaar mij bant zonder enige vorm van uitleg om dit simpele feit (dat ik een aanklacht indien bij het MDI) dan kan ik geen enkele opvatting van diezelfde eigenaar over het MDI nog serieus nemen". Jij pikt daar elementen uit die ik helemaal niet beweerd heb ... bijvoorbeeld of ze het recht hebben mij te bannen e.d.. Daar heb ik mij helemaal niet over uitgelaten.