PDA

Bekijk Volledige Versie : Hebben moslim-allochtonen een boodschap aan 4 mei-herdenkingen?



Ron Haleber
27-04-05, 09:09
Hebben moslim-allochtonen een boodschap aan 4 mei-herdenkingen?

Op een buurtwebsite opende ik daar nav uitgebreide 4 mei-programma's de volgende felle discussie over met juriste Saskia (die hier met Maarten in discussie was over Samir A.):


Ron: Het moet me toch even van het hart: Sinds onze invasie als mede-‘bevrijders’ van Irak krijg ik bij herdenken vaak een erg vieze smaak in de mond. Zo ook toen ik ik deze week het volgende bericht las over één van de Amerikaanse ‘bevrijdingsakties’ waar ons Nederlandse leger aan meedoet, nl. in Afghanistan.

Blijkbaar om de sfeer rond 4 mei niet te verpesten, verscheen dit bericht in géén enkele Nederlandse krant of ander media. Over schijnheiligheid rond 4 mei gesproken!

Afghaanse gestenigd voor overspel: Faizabad. In Afghanistan is een vrouw gestenigd omdat ze is vreemdgegaan.Dat gebeurde voor het eerst sinds de val van de Taliban,drie jaar geleden. De 29-jarige vrouw werd donderdag door een rechter in het noordoosten van het land veroordeeld. Vandaag werd de straf in het openbaar uitgevoerd. (bron: nu.nl).

Ik begrijp natuurlijk wel dat - indien ze erbij waren - de moedige jongens van ons Nederlands Bevrijdingsleger er goed toezicht op hebben gehouden dat de vrouw netjes volgens de regels van onze Geallieerden dood werd gestenigd. En er dus geen onnodige wreedheid bij werd aangewend.

Maar ik zal op 4 mei om acht uur ‘s avonds deze gestenigde vrouw voor ogen hebben die met name dank zij de democratie bevorderende aktie van onze Amerikaanse bevrijders op gruwelijke wijze aan haar eind kwam.

Op die avond zal nergens deze vrouw mede worden herdacht - daar ben ik absoluut zeker van...! En de vele vrome christelijke herdenkers zullen overspelige gestenigde vrouwen verwijzen naar hun Bijbel waar haar lot beschreven staat. Wat is tenslotte een overspelige vrouw waard?

Maar dat verzwijgen door al onze vrome Excellenties en Eminenties - zo dien je die nette heren in zwart pak tegenwoordig weer te noemen - dat zit mij toch niet lekker. Ik heb er dan ook het volle begrip voor als er op 4 mei ergens een steen door de lucht vliegt…


Saskia: Ron, het gaat me wat mij betreft toch bij het herdenken nog vooral om WOII, de concentratiekampen, de deportaties vanaf Muiderpoort dat vlak bij mij om de hoek ligt, het platgooien van Eindhoven, Rotterdam, Nijmegen, en het vreselijke leed dat mensen elkaar toen aandeden om zelf te overleven of om minder goede redenen dan dat. Dat vind ik echt genoeg om te herdenken ik kan met mijn verstand niet bij de hype om nu ineens elke gevallenen uit elke oorlog te gaan herdenken, dat is inderdaad ongepast bij 4 mei ik vind het eerlijk gezegd vooral ongepast naar alle mensen die de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt. Elk ander land in Europa herdenkt nog zonder gewetensbezwaren zelfs de eerste wereldoorlog en de tweede apart.

Waarom moet hier door de Rijksoverheid gedaan worden alsof WOII niet op zichzelf relevant genoeg is als Bosnie er niet ook nog bij de haren wordt bijgesleept?

Ron: Saskia, je weet, ik voel me nu eenmaal erg verbonden met groepen die hier pas eind jaren zestig zijn gekomen.

Zij hebben part noch deel aan al die ellende van WOII en de holocaust, maar worden er wel vanuit een heilig moeten mee opgezadeld… Ik vind dat principieel onjuist. Om je dus schuldig te moeten voelen aan iets waar je eigen omgeving en land van herkomst volkomen vreemd aan is, en absoluut niets mee te maken had.

Daarbij zijn die herdenkingen hoe langer hoe meer een zuiver blanke aangelegenheid geworden, waar inbreng van allochtonen ongewenst is - behalve als decor ten eigen bate. Toen ik bij een 4 mei-voorbereiding voorstelde dat na de toespraak van de pastoor, een Marokkaan een Doeah - korte koranrecitatie - ter herdenking van de WOII-slachtoffers zou doen, werd dat afgestemd!


Met Marokkanen hadden we indertijd een bijeenkomst nav de Februari-staking georganiseerd op de Rozengracht. De zaal zat vol met allochtonen maar de Nederlanders lieten zich niet zien, hoewel ze daarvoor steen en been klaagden dat die staking voor de alloos niets betekende… Ik moest daar het woord voeren, nog wel namens de Marokkanen, maar het ging me echt niet makkelijk af (de mocro's weten wel wie ze met rotklussen moeten opzadelen - gelukkig doet Nabil tegenwoordig alles zelf).

Die absolute weigering van de 4 mei-comités om de herdenking óók te laten slaan op wat allochtonen willen herdenken, vind ik krampachtig en - het spijt me - soms op het racistische af. Menebhi werd van het podium afgehoond toen hij het waagde zijdelings de Palestijnen ook als (indirecte) slachtoffers van WOII ter sprake te brengen.


Saskia: Ja nee maar dat argument van je zou dan op moeten gaan voor iedere groep die de oorlog niet heeft meegemaakt of er weinig mee te maken heeft. Iedereen van na 1975 of zoiets heeft niet zo veel met de oorlog te maken, kijk dat het hypocriet is om te verwachten dat elke minderheidsgroepering verwacht wordt dat ze bij elke herdenking vertegenwoordigd zijn, dat snap ik best.

Maar om te zeggen dat dat voortvloeit uit het enkele herdenken van WOII, dat lijkt me belachelijk, een herdenking van WOII is er een van WOII, ik zie niet in wat er mis mee is om alleen dat te gedenken, de verhalen zijn voor iedereen even erg genoeg, lijkt mij zo. Het lijkt mij pas een vorm van raciale uitsluiting als we tegen 3e generatie Marokkanen zouden zeggen jullie hoeven niet mee te doen hoor, en de eigen kinders ondertussen met eigen wijze lessen te doordringen. Of je herdenkt alles, of je herdenkt niets en de Marokkaanse en Turkse kinders die gewoon Amsterdammers zijn, hebben net zo veel plicht te weten wat er gebeurd is op de Plantage Middenlaan als ik, die er ook alleen van verhalen uit derde hand opteert.

Ron: Saskia, jij en andere Nederlanders spreken altijd heel erg graag voor Marokkanen en Turken, over wat ze zouden moeten denken en moeten doen om in de gratie te vallen...! Ik denk hier maar even aan de heer Mahmoud Beerenhout azn en vele andere PvdA-ers die daar ook zo in excelleren.

Ik zou graag eens iemand van het KMAN, de AEL of van een zogenaamd "fundamentalische organisatie" hier eerlijk aan het woord over horen. Dus niet een van die gesubsidieerde napraters die Verdonk c.s. zo graag aan het woord laat.

Ik denk niet dat er dan iets van jouw verhaal overeind blijft. Het lijkt mij als Nederlander niet zinnig jouw verhaal verder onderuit te halen - dan ik al eerder deed! Dat zouden allochtonen die met jou van mening verschillen, moeten doen.


Buurman: Ron, je hebt wel gelijk.


Ron: Buurman, het gaat mij niet om gelijk te hebben, maar ik vind toch dat voor mensen als Saskia, voor wie de NL-tv en andere media weer weken avondenlang over WOII en de holocaust bezig zijn van bijna een eeuw geleden - toch wel erg monomaan en steriel bezig zijn. Nemelijk zonder dat hun media allochtonen - laat staan die met een andere mening - aan het woord laten.

Ze doen maar hoor! Maar ze merken in hun zelfgenoegzaamheid niet dat ook daardoor de uitsluiting, polarisatie en de kloof met name tussen moslims en autochtonen enkel maar toeneemt. Dat willen ze niet weten en willen ze niet waar hebben!




Elders speelde Saskia tegen mij een Kapelle-reis uit van stadsdeelvoorzitter Herrema naar de Marokkaanse oorlogsgraven. Ik antwoordde haar:

Ron: Op jullie verhaal moet ik een stevige domper zetten. Ik ken de familie Achahboun dank zij wier akties en lezingen deze oorlogsgraven voor het eerst onder aandacht van autochtonen kwamen. Op de overheidswebsite daaromtrent is hun naam maar met grote moeite terug te vinden. Wellicht omdat Achahboun jr. een taakstraf opliep wegens beledigen van Wilders.

Schandalig is het feit dat de jarenlange akties van Mohamed Achahboun om in Kappelle een bescheiden monument op te richten, door de overheid op botte wijze afgewezen werden. Reden was dat de betreffende Marokkanen in Franse krijgsdienst sneuvelden! De kruideniersmentaliteit van jouw herdenkende blanke autochtonen keur ik daarom met hun arrogantie sterk af.

Dat de akties van Achahboun thans politiek uitgemolken worden door met name de PvdA om Marokkaanse jongeren tot zwijgen te brengen, vind ik misbruik. Tekenend is dat bij overheidsdiscussies ter zake deze jongeren geen vragen mochten stellen over de huidige genocide waaraan hun Palestijnse broeders en zusters zijn blootgesteld…

Ik blijf mij dus verzetten tegen de schijnheiligheid van herdenkingen die Marokkaanse oorlogsslachtoffers ten eigen bate misbruiken!

Saskia antwoordde - blijkbaar in grote verwarring geraakt:

Neeeneeee nee ik had 't dáár helemaal niet over ik had er geen idee van ik verkeerde in totale onwetendheid tot ik dit forum las. Ik had het erover dat het vorig jaar een speciaal thema was en op het acht uur journaal, dat er ook Marokkaansen aan geallieerde zijde meevochten en ja nou ik weet t niet meer tis nu wel een beetje uit zijn verband gerukt ik weet zelf al niet meer wat ik zei in t andere forum, maar als ik het goed begrijp dan vind je dat er een monument moet komen maar ook dat dat monument niet mag worden uitgemolken voor andere doelen.

Nou mee eens en Herrema geloof ik ook, gelet op zijn opmerking: "Ik had altijd wat een dubbel gevoel bij dat boekje van de Gemeente Amsterdam. Het moet toch niet uitmaken om de 4e mei te herdenken dat er ook Marokkaanse soldaten zijn gesneuveld?"

Ron: Ik krijg ook een (sterk onfris) dubbel gevoel bij het "dubbele gevoel" van onze stadsdeelvoorzitter "dat het toch niet uitmaakt [...] dat er ook Marokkaanse soldaten zijn gesneuveld ”.

Ik denk dat die gesneuvelde Marokkanen zich bij dat 'dubbele gevoel' in hun graf omdraaien en zeggen: "Taboen dimak. Alsnog bedankt, ondankbaar zooitje kafirs...!".


Bron:
http://www.indischebuurt.nl/index.php/weblog/comments/1717/

Spoetnik
27-04-05, 09:30
Wat een titel... ik ben niet eens een moslim allochtoon, en ik heb ook geen boodschap aan 4 mei. Je bent een minuut stil, en dat moet een oorlog herdenken waar ik me geen enkele ware voorstelling bij kan maken?

Tomas
27-04-05, 09:34
Geplaatst door Spoetnik
Wat een titel... ik ben niet eens een moslim allochtoon, en ik heb ook geen boodschap aan 4 mei. Je bent een minuut stil, en dat moet een oorlog herdenken waar ik me geen enkele ware voorstelling bij kan maken?

Nou, 't lijkt mij wel belangrijk voor ze om te weten hoe de duitsers echt zijn. 't is namelijk niet ver van hier.

Ron Haleber
27-04-05, 09:35
Geplaatst door Spoetnik
Wat een titel... ik ben niet eens een moslim allochtoon, en ik heb ook geen boodschap aan 4 mei. Je bent een minuut stil, en dat moet een oorlog herdenken waar ik me geen enkele ware voorstelling bij kan maken?

Precies Spoetnik... Maar wij zijn er nog op aan te spreken dat onze ouders hier toen woonden...?

Ron Haleber
27-04-05, 09:37
Geplaatst door Tomas
Nou, 't lijkt mij wel belangrijk voor ze om te weten hoe de duitsers echt zijn. 't is namelijk niet ver van hier.

Tomas ik heb best begip voor jouw negatieve gevoelens tav Duitsers.

Maar om de haat tegen Duitsers aan de volgende generatie over te brengen, kan toch niet het doel zijn van al dat plechtige gefanfaar op 4 mei?

Tomas
27-04-05, 09:45
Geplaatst door Ron Haleber
Tomas ik heb best begip voor jouw negatieve gevoelens tav Duitsers.

Maar om de haat tegen Duitsers aan de volgende generatie over te brengen, kan toch niet het doel zijn van al dat plechtige gefanvaar op 4 mei?

Vreemd hoe dat doel je kan ontgaan. 4 mei herdenken we onze doden en 5 mei vieren we de duitse.

Spoetnik
27-04-05, 09:48
Geplaatst door Tomas
Nou, 't lijkt mij wel belangrijk voor ze om te weten hoe de duitsers echt zijn. 't is namelijk niet ver van hier.

Ik kom duitsers wel eens tegen op vakantie..

Ron Haleber
27-04-05, 09:49
Geplaatst door Tomas
Vreemd hoe dat doel je kan ontgaan. 4 mei herdenken we onze doden en 5 mei vieren we de duitse.

Ik geloof dat deze diepe zingeving de Herdenkings-autoriteiten tot nu toe is ontgaan! :knipoog:

Tomas
27-04-05, 09:50
Geplaatst door Spoetnik
Ik kom duitsers wel eens tegen op vakantie..

Dat overkomt mij ook wel eens, moet je gewoon doen alsof er niks aan de hand is.

Tomas
27-04-05, 09:51
Geplaatst door Ron Haleber
Ik geloof dat deze diepe zingeving de Herdenkings-autoriteiten tot nu toe is ontgaan! :knipoog:

Nee hoor, dat weten ze donders goed. 't is alleen een beetje impopulair om dat hardop te zeggen.

Spoetnik
27-04-05, 09:54
Geplaatst door Tomas
Dat overkomt mij ook wel eens, moet je gewoon doen alsof er niks aan de hand is.

En als het een lekker Duits wijf is dan? Want dat is me ook wel eens overkomen.

Jaroon46
27-04-05, 09:59
Ik heb wel wat met 4 mei. Het is het een herdenking voor de Nederlandse (burgers en militairen) die omgekomen zijn in oorlogen en vredesoperaties. Als allochtonen ook bepaalde gebeurtenissen willen herdenken op die dag lijkt mij dat prima en zo niet dan moet men uit respect rekening houden met de 2 minuten stilte. Het staat iedereen vrij om om mensen/groepen te herdenken op die dag.....


"Afghaanse gestenigd voor overspel: Faizabad. In Afghanistan is een vrouw gestenigd omdat ze is vreemdgegaan.Dat gebeurde voor het eerst sinds de val van de Taliban,drie jaar geleden. De 29-jarige vrouw werd donderdag door een rechter in het noordoosten van het land veroordeeld. Vandaag werd de straf in het openbaar uitgevoerd. (bron: nu.nl).

Ik begrijp natuurlijk wel dat - indien ze erbij waren - de moedige jongens van ons Nederlands Bevrijdingsleger er goed toezicht op hebben gehouden dat de vrouw netjes volgens de regels van onze Geallieerden dood werd gestenigd. En er dus geen onnodige wreedheid bij werd aangewend.

Maar ik zal op 4 mei om acht uur ‘s avonds deze gestenigde vrouw voor ogen hebben die met name dank zij de democratie bevorderende aktie van onze Amerikaanse bevrijders op gruwelijke wijze aan haar eind kwam.

Op die avond zal nergens deze vrouw mede worden herdacht - daar ben ik absoluut zeker van...! En de vele vrome christelijke herdenkers zullen overspelige gestenigde vrouwen verwijzen naar hun Bijbel waar haar lot beschreven staat. Wat is tenslotte een overspelige vrouw waard?

Maar dat verzwijgen door al onze vrome Excellenties en Eminenties - zo dien je die nette heren in zwart pak tegenwoordig weer te noemen - dat zit mij toch niet lekker. Ik heb er dan ook het volle begrip voor als er op 4 mei ergens een steen door de lucht vliegt… "

Bijzonder vreemd stukje tekst. Begrijp o.a. link tussen de steniging en de 'vrome christelijke herdenkers' niet, vind de insinuatie dat de Nederlandse commando's wel toezicht hadden gehouden op de steniging ook uitermate ver gezocht en dat de steniging met name door de ‘gebrachte’ democratie van de US komt slaat helemaal nergens op. Stenigingen kwamen daar al vaak voor. Als jij die mevrouw wil herdenken doe je dat! Denk jij aan 2 Franse vrienden van mij die zijn omgekomen? Nee! Iedereen mag iedereen herdenken op die dag lijkt mij. Hoeft niet altijd groots, kan ook gewoon thuis zoals ik het zal doen.

Tomas
27-04-05, 10:03
Geplaatst door Spoetnik
En als het een lekker Duits wijf is dan? Want dat is me ook wel eens overkomen.

Die zijn meestal onschuldig. Je moet natuurlijk niet generaliseren. Enige nuance moet je blijven betrachten.

delirious
27-04-05, 10:18
Geplaatst door Tomas
Nou, 't lijkt mij wel belangrijk voor ze om te weten hoe de duitsers echt zijn. 't is namelijk niet ver van hier.



Niet alle Duitsers waren Nazi's, een beetje respect Thomas. :D

Jaroon46
27-04-05, 10:20
Geplaatst door Alcibiades
Valt dit niet onder opruiing?

In iedergeval geeft het een vreemde manier van denken aan.

Tomas
27-04-05, 10:26
Geplaatst door delirious
Niet alle Duitsers waren Nazi's, een beetje respect Thomas. :D

Die nuance heb ik net al aangebracht in gesprek met spoetnik.

Ron Haleber
27-04-05, 10:29
Geplaatst door Jaroon46
Ik heb wel wat met 4 mei. Het is het een herdenking voor de Nederlandse (burgers en militairen) die omgekomen zijn in oorlogen en vredesoperaties. Als allochtonen ook bepaalde gebeurtenissen willen herdenken op die dag lijkt mij dat prima en zo niet dan moet men uit respect rekening houden met de 2 minuten stilte. Het staat iedereen vrij om om mensen/groepen te herdenken op die dag.....



Het punt dat ik maak, is dat - neem de moslimallochtonen - zij geen enkele ruimte krijgen om zoals jij stelt "bepaalde gebeurtenissen te herdenken op die dag".

Ik noem hierboven het voorstel van mij en een Marokkaan, om na de pastoor, een korte koran-recitatie (als moslim-deelname aan rouw) in te lassen. Ook dat vinden Nederlanders al volstrekt onuitstaanbaar! Duidelijk?



Bijzonder vreemd stukje tekst. Begrijp o.a. link tussen de steniging en de 'vrome christelijke herdenkers' niet, vind de insinuatie dat de Nederlandse commando's wel toezicht hadden gehouden op de steniging ook uitermate ver gezocht en dat de steniging met name door de ‘gebrachte’ democratie van de US komt slaat helemaal nergens op. Stenigingen kwamen daar al vaak voor. Als jij die mevrouw wil herdenken doe je dat! Denk jij aan 2 Franse vrienden van mij die zijn omgekomen? Nee! Iedereen mag iedereen herdenken op die dag lijkt mij. Hoeft niet altijd groots, kan ook gewoon thuis zoals ik het zal doen.

Ik heb respect voor jouw manier van herdenken...

Vreemd dat je niet kunt begrijpen "dat de steniging met name door de ‘gebrachte’ democratie van de US komt".

Wie anders dan "onze bevrijders" hebben in Afghanistan en Irak ten koste van 10.000en doden democratie gebracht...? En nu levert die democratie op uitspraak van de rechter, steniging van vrouwen op! Vindt je dat niet erg gek? :fplet:

delirious
27-04-05, 10:32
Geplaatst door Tomas
Die nuance heb ik net al aangebracht in gesprek met spoetnik.

Dacht effe dat je met twee maten aan het meten was.

Jaroon46
27-04-05, 10:41
Geplaatst door Ron Haleber
Het punt dat ik maak, is dat - neem de moslimallochtonen - zij geen enkele ruimte krijgen om zoals jij stelt "bepaalde gebeurtenissen te herdenken op die dag".

Ik noem hierboven het voorstel van mij en een Marokkaan, om na de pastoor, een korte koran-recitatie (als moslim-deelname aan rouw) in te lassen. Ook dat vinden Nederlanders al volstrekt onuitstaanbaar! Duidelijk?




Ik heb respect voor jouw manier van herdenken...

Vreemd dat je niet kunt begrijpen "dat de steniging met name door de ‘gebrachte’ democratie van de US komt".

Wie anders dan "onze bevrijders" hebben in Afghanistan en Irak ten koste van 10.000en doden democratie gebracht...? En nu levert die democratie op uitspraak van de rechter, steniging van vrouwen op! Vindt je dat niet erg gek? :fplet:

Ik denk dat 4 mei geen dag is om voor allochtonen om "andere gebeurtenissen te herdenken" tijdens een officiële herdenkingsceremonie. Het gaat in principe over de Nederlandse gevallenen en een ieder die andere mensen ook wil herdenken (zoals ik) kan dat doen op zijn eigen manier. Ik zou het vreemd vinden als tijdens een officiële ceremonie ineens een imam opstaat die begint over de Palestijnen.

Stenigen is niet met name gebracht door de US. Vreemd dat jij dat niet begrijpt. In vroegere tijden werden vrouwen in een stadion vermoord. Dat de democratie daar nog niet echt werkt is waar.....kost ook tijd.....maar dat levert niet meer moorden op zoals deze steniging.

Ron Haleber
27-04-05, 10:57
Donderdag 28 april, 19.30 uur:

Nederland Marokko tijdens crises


Stichting TANS (Towards A New Start) biedt in samenwerking met het Verzetsmuseum een avond over de historische banden tussen Nederland en Marokko tijdens crises. Sprekers zijn onder meer Wim Klinkert, militair historicus, over de Marokkaanse militaire bijdragen in de Eerste en Tweede Wereldoorlog en Jan Durk Tuinier, Stichting Vredeseducatie en Ahmed Achahboun, die ingaan op de betekenis van deze bijdragen voor jongeren van nu.

De bijeenkomst is gratis toegankelijk.

Ron Haleber
27-04-05, 11:05
Geplaatst door Alcibiades
Valt dit niet onder opruiing?

Nog steeds niet, Alcibiades...! Jammer voor jou, maar "Begrip hebben voor" is nog steeds niet strafbaar.

Maar de heer Donner zal binnenkort een strengere wetgeving afkondigen waarin ook dit strafbaar wordt!


Tegelijk zal de AIVD weer met duizend man gedachtepolitie worden uitgebreid om alle verdachten die "begrip hebben voor" te gaan schaduwen en hun telefoon en mailings af te tappen!

Alcibiades, je zult op je wenken bediend worden!

Ron Haleber
27-04-05, 11:10
Geplaatst door The_Reporter
Ehm, ik kreeg laatst een tip van mijn vader over een project dat opgestart is in ik dacht Amsterdam waarbij men studenten met een moslim achtergrond zocht voor het geven van inlichtingen omtrent WO 2 en al dat daarmee te maken heeft aan jongeren op scholen...

Inderdaad, Reporter! Wat zou jij deze moslims aanraden om over WOII te gaan vertellen?

Ik hoor erg graag jouw visie vanuit moslimperspectief, want daar zit de Gemeente Amsterdam nu juist om te springen!

Ron Haleber
27-04-05, 11:34
Geplaatst door Alcibiades
Spreek iets uit en je hebt grote kans dat iemand jouw idee oppakt. Zo werkt het en dat weet jij ook. Je dan verschuilen achter 'begrip hebben voor' vind ik zeer aanvechtbaar.

Wie op dit forum acht je in staat door mij dermate opgeruid te raken, dat hij met stenen gaat gooien? Of met kransen gaat voetballen?

GJ? Seif? Tomas? Reporter? Cc? Spoetnik?

Tomas
27-04-05, 11:35
Geplaatst door Ron Haleber
Wie op dit forum acht je in staat dermate opgeruid te raken, dat hij met stenen gaat gooien? Of met kransen gaat voetballen?

GJ? Seif? Tomas? Reporter? Spoetnik?

Als jij dan de schuld krijgt, wil ik gaarne een steentje werpen. Zeg maar waar de overspelige is.

Ron Haleber
27-04-05, 11:58
Geplaatst door Alcibiades
In plaats van een steen door jouw ruit te gooien, zou ik liever je boekenkast eens willen bekijken.

Alcibiades, het genoegen is wederzijds. Ik trek er wel een goed wijntje bij open om op onze verzoening te kunnen drinken! :stout:

Don Vito
27-04-05, 12:05
Waarom moeten wij herdenken dat bezetters van andere delen van de wereld zelf ff 5 jaar zijn bezet?
Nederland viel dood leuk Indonesie binnen toen zij hun onafhankelijkheid uitriepen, Frankrijk en Engeland hebben lekkergemoord in Afrika en Azie. Moet ik dan treuren omdat Adolf hen allen hun verdiende loon heeft gegeven?

Julien
27-04-05, 12:16
Geplaatst door Don Vito
Waarom moeten wij herdenken dat bezetters van andere delen van de wereld zelf ff 5 jaar zijn bezet?
Nederland viel dood leuk Indonesie binnen toen zij hun onafhankelijkheid uitriepen, Frankrijk en Engeland hebben lekkergemoord in Afrika en Azie. Moet ik dan treuren omdat Adolf hen allen hun verdiende loon heeft gegeven?

ik neem aan dat je het er gewoon om doet, om te provoceren. want iedereen die een beetje hersenen heeft, zou dit niet serieus menen! :kotsen2: om maar weer dat cliché te gebruiken: er hebben ook Marokkaanse soldaten gevochten om Europa te bevrijden van NaziDuitsland. Noord-Afrika is ook bevrijd door geallieerden.

Wat betreft dat kolonialisme, daar wil ik graag met je over discissieren.. want het klinkt behoorlijk hypocriet als moslims Westerlingen beschuldigt van kolonialisme, maar dat gaat dan offtopic.

Jaroon46
27-04-05, 12:16
Geplaatst door Don Vito
Waarom moeten wij herdenken dat bezetters van andere delen van de wereld zelf ff 5 jaar zijn bezet?
Nederland viel dood leuk Indonesie binnen toen zij hun onafhankelijkheid uitriepen, Frankrijk en Engeland hebben lekkergemoord in Afrika en Azie. Moet ik dan treuren omdat Adolf hen allen hun verdiende loon heeft gegeven?


Je hoeft nergens om te treuren als je maar respect hebt voor de mensen die op 4 mei de nederlandse doden herdenken.

Don Vito
27-04-05, 12:25
Geplaatst door Julien
ik neem aan dat je het er gewoon om doet, om te provoceren. want iedereen die een beetje hersenen heeft, zou dit niet serieus menen!


Iedereen met familieleden die kunnen vertellen over de tijden dat zij bezet zijn geweest zullen mij wel serieus nemen. Ik noem Marokkanen lagerijnen, Tunesiers,Egyptenaren,Heel Afrika, Heel India en nog een paardelen van de wereld.


Geplaatst door Julien

:kotsen2: om maar weer dat cliché te gebruiken: er hebben ook Marokkaanse soldaten gevochten om Europa te bevrijden van NaziDuitsland. .

Moet ik dan opeens van mening veranderen omdat er Marokkanen aan de ander ekantwaren? Vichy was een Fransman.



Geplaatst door Julien

Noord-Afrika is ook bevrijd door geallieerden.

Bevrijdt? Joh als iets anders dan de Fransen iets bezet is het pas een bezetting? Marokko was pas bevrijdt in 1956.
Moet ik H.itlers invasie betreuren terwijl de Franssen marokko bezetten? Haaronafhankelijkheid beloofden na de oorlog maar niet gaven? Adolf had van mij een nog grotere koek kunnen maken van die Franse engelse en Nederlandse deeg.



Geplaatst door Julien

Wat betreft dat kolonialisme, daar wil ik graag met je over discissieren.. want het klinkt behoorlijk hypocriet als moslims Westerlingen beschuldigt van kolonialisme, maar dat gaat dan offtopic.

Hypocriet? Het is toch gebeurd? Of gaan we praten overExpansie van de Islam? Vraagje: Zijn de mensen die in Frans bezet gebied leefden nu nog steeds Fransen?

Ron Haleber
27-04-05, 12:27
Geplaatst door Jaroon46
Ik denk dat 4 mei geen dag is om voor allochtonen om "andere gebeurtenissen te herdenken" tijdens een officiële herdenkingsceremonie. Het gaat in principe over de Nederlandse gevallenen en een ieder die andere mensen ook wil herdenken (zoals ik) kan dat doen op zijn eigen manier. Ik zou het vreemd vinden als tijdens een officiële ceremonie ineens een imam opstaat die begint over de Palestijnen.



Bij het Nationale monument op de Dam staan ook urnen van de Nederlandse militairen die omkwamen bij het begaan van oorlogsmisdaden tijdens onze koloniale oorlog in Indonesië. Die worden op 4 mei in één ruk mee herdacht.

Over de omgekomen Indonesische moslimstrijders, daar wordt géén woord aan vuil gemaakt!

Geschiedsschrijver Lou de Jong mocht zelfs niet van "oorlgsmisdaden" spreken in zijn Nationale Werk - werd gedwongen het over "excessen" te hebben!



Marokkaan Don Vito heeft het er ook al over... :slaap:

mark61
27-04-05, 12:34
Geplaatst door Don Vito
Vichy was een Fransman.

Vichy is een stad. Voor de rest geen commentaar. :hihi:

Wide-O
27-04-05, 12:36
Geplaatst door mark61
Vichy is een stad. Voor de rest geen commentaar. :hihi:

Pétain de merde nog an toe !

mark61
27-04-05, 12:49
Geplaatst door Wide-O
Pétain de merde nog an toe !

Hé hé wat een taal nou weer!

Julien
27-04-05, 12:52
Moet ik dan opeens van mening veranderen omdat er Marokkanen aan de ander ekantwaren? Vichy was een Fransman.
Nee het zou niet moeten uitmaken. Aangezien je (geboren en getogen?) Europeaan bent, moet je ook het respect kunnen brengen voor de bevrijding van Europa. Andersom zou ik die respect ook hebben in Marokko, al kom ik uit França.


Bevrijdt? Joh als iets anders dan de Fransen iets bezet is het pas een bezetting? Marokko was pas bevrijdt in 1956.
Moet ik H.itlers invasie betreuren terwijl de Franssen marokko bezetten? Haaronafhankelijkheid beloofden na de oorlog maar niet gaven? Adolf had van mij een nog grotere koek kunnen maken van die Franse engelse en Nederlandse deeg.
En kan jij je ook niet in de Fransen verplaatsen? Alsof Marokko makkelijk afstand doet van het bezette West-Sahara.. jammer genoeg is macht verslavend, dat gold ook voor Frankrijk. Natuurlijk was die oorlog niet goed die Frankrijk voerde om de Maghreb te behouden, maar zoals bij elke oorlog vallen er bij allebei de kanten slachtoffers. Het was totaal niet te vergelijken met WO2.. dat je de Europeanen meer slachtoffers wenst tijdens WO2 is misselijkmakend.. ik zeg toch ook niet dat ik zou hopen dat Le Pen jouw familie eens onder handen zou nemen in een martelkamer? Doe eens normaal man.



Hypocriet? Het is toch gebeurd? Of gaan we praten overExpansie van de Islam? Vraagje: Zijn de mensen die in Frans bezet gebied leefden nu nog steeds Fransen? [/B]
Ik vind het hypocriet, omdat moslims zich net zo schuldig hebben gemaakt aan kolonialisme als de europeanen. Met als laatste voorbeeld de Ottomanen, en die vermeende genocide op de Armeniërs.

Wizdom
27-04-05, 12:55
Het feit dat deze vraag gesteld wordt is al een vreemde insinuatie... Moslims veroordelen elk onrecht aangedaan aan onschuldige mensen... Dat moge duidelijk wezen...

taouanza
27-04-05, 13:14
Ik heb totaal geen boodschap aan ellende van 60 jaar geleden te denken terwijl sindsdien alleen maar erger is geworden.
Ellende is aan de orde van de dag en het leven gaat gewoon door en dan moeten we stil staan bij de ellende van 60 jaar geleden.
Een beetje schijnheilig doen ze3ma we hebben er van geleerd.

duende
27-04-05, 13:22
Geplaatst door taouanza
Ik heb totaal geen boodschap aan ellende van 60 jaar geleden te denken terwijl sindsdien alleen maar erger is geworden.
Ellende is aan de orde van de dag en het leven gaat gewoon door en dan moeten we stil staan bij de ellende van 60 jaar geleden.
Een beetje schijnheilig doen ze3ma we hebben er van geleerd.
Je hoeft er ook niet bij stil te staan. Dat is iets waar een individu zelf maar uit moet komen, maar ik vind wel dat de geen die hun overleden familieleden of andere ellende van de 2de wereldoorlog herdenken gerespecteerd moeten worden en 2 minuten stilte in acht nemen kan geen kwaad.

taouanza
27-04-05, 13:36
Geplaatst door duende
Je hoeft er ook niet bij stil te staan. Dat is iets waar een individu zelf maar uit moet komen, maar ik vind wel dat de geen die hun overleden familieleden of andere ellende van de 2de wereldoorlog herdenken gerespecteerd moeten worden en 2 minuten stilte in acht nemen kan geen kwaad.

He ik ben dan gewoon thuis ik val niemand lastig!

Prlwytzkofski
27-04-05, 13:40
Geplaatst door taouanza
He ik ben dan gewoon thuis ik val niemand lastig!

Geen PC thuis ?

Ron Haleber
27-04-05, 13:43
Geplaatst door Julien

En kan jij je ook niet in de Fransen verplaatsen? Natuurlijk was die oorlog niet goed die Frankrijk voerde om de Maghreb te behouden, maar zoals bij elke oorlog vallen er bij allebei de kanten slachtoffers.

Het was totaal niet te vergelijken met WO2..



Nou ik vind die alleen al in Algerije 1 miljoen slachtoffers best te vergelijken met WOII. Of was dat volgens jou nog niet genoeg? Tel jullie koloniale oorlog in Vietnam er dan maar bij op!

En Frankrijk is zo racistisch - o ja, chauvinistisch noemen jullie het - dat die koloniale oorlogen nog steeds niet verwerkt zijn... Men blijft er omheen lopen.


Andersom zou ik die respect ook hebben in Marokko, al kom ik uit França.

Ja vertaal dat respect van je maar eens in een "graf van de Onbekende Noord Afrikaan" onder de Arc de Triomphe in Parijs met eeuwige vlam erbij. Dan zul je wat beleven!

taouanza
27-04-05, 14:12
Geplaatst door Prlwytzkofski
Geen PC thuis ?

Zo jij denkt dus dat je grappig bent?
So sad.

Jaroon46
27-04-05, 14:27
Geplaatst door Ron Haleber
Bij het Nationale monument op de Dam staan ook urnen van de Nederlandse militairen die omkwamen bij het begaan van oorlogsmisdaden tijdens onze koloniale oorlog in Indonesië. Die worden op 4 mei in één ruk mee herdacht.

Over de omgekomen Indonesische moslimstrijders, daar wordt géén woord aan vuil gemaakt!

Geschiedsschrijver Lou de Jong mocht zelfs niet van "oorlgsmisdaden" spreken in zijn Nationale Werk - werd gedwongen het over "excessen" te hebben!



Marokkaan Don Vito heeft het er ook al over... :slaap:

We kunnen moeilijk op de Dam gaan zeggen "we herdenken iedereen behalve: Jan de Vrees, Jaap de Groot, etc.etc. want die hebben oorlogsmisdaden begaan" We hebben het dus gewoon over alle Nederlandse gevallenen.

Er zijn in Indonesie inderdaad oorlogsmisdaden gepleegd en weet dat uit eerste hand van een oud strijder. Mag van mij aan de kaak gesteld worden.

Van mij mogen alle mensen die voor en onder Nederlandse vlag zijn gestorven worden genoemd bij de herdenking…….ik maak daarin geen verschil in ras of kleur. Je had het eerder over allochtonen en noemde ook de Palestijnen……..4 mei is daar gewoon niet voor bedoelt.

“Zij hebben part noch deel aan al die ellende van WOII en de holocaust, maar worden er wel vanuit een heilig moeten mee opgezadeld… Ik vind dat principieel onjuist. Om je dus schuldig te moeten voelen aan iets waar je eigen omgeving en land van herkomst volkomen vreemd aan is, en absoluut niets mee te maken had.”

Niemand wordt ergens mee opgezadeld er wordt gewoon verwacht dat je respect toont. Hoezo “schuldig voelen”? “er absoluut niets mee te maken hebt” nou dan zijn we er toch.

Sommige dingen zijn gewoon specifiek Nederlands en niet alles hoef ‘samen’ te worden gedaan. Denk wat je denkt, toon je respect en verder niets.

mark61
27-04-05, 14:38
Geplaatst door Jaroon46
Niemand wordt ergens mee opgezadeld er wordt gewoon verwacht dat je respect toont. Hoezo “schuldig voelen”? “er absoluut niets mee te maken hebt” nou dan zijn we er toch.

Ik dacht altijd dat de boodschap 'Nooit meer' aan de jongere generaties moest worden doorgegeven en zo. Nu maak jij er een bijeenkomst voor een clubje geronten van.

Dat die boodschap nu niet meer hoeft te worden doorgegeven komt zeker doordat NL nu wel s als dader wordt gezien en zekere anderen als slachtoffer. Dat was niet de bedoeling.

Tomas
27-04-05, 14:41
Geplaatst door mark61
Ik dacht altijd dat de boodschap 'Nooit meer' aan de jongere generaties moest worden doorgegeven en zo. Nu maakt jij er een bijeenkomst voor een clubje geronten van.

Dat die boodschap nu niet meer hoeft te worden doorgegeven komt zeker doordat NL nu wel s als dader wordt gezien en zekere anderen als slachtoffer. Dat was niet de bedoeling.

Dat bedoel ik: We herdenken 4 mei de slachtoffers van de duitsers en vieren 5 mei die van ons.

duende
27-04-05, 14:44
Geplaatst door taouanza
He ik ben dan gewoon thuis ik val niemand lastig!
Ik bedoelde het niet als aanval.
Do what thou will.

duende
27-04-05, 14:45
Geplaatst door Tomas
Dat bedoel ik: We herdenken 4 mei de slachtoffers van de duitsers en vieren 5 mei die van ons.
Als je moppen wil vertellen doe het dan goed.

Prlwytzkofski
27-04-05, 14:45
Geplaatst door taouanza
Zo jij denkt dus dat je grappig bent?


Nee, ik denk dat jij last veroorzaakt.

Tomas
27-04-05, 14:47
Geplaatst door duende
Als je moppen wil vertellen doe het dan goed.

Doe 's voor dan.

Al Sawt
27-04-05, 14:49
Geplaatst door Julien
ik neem aan dat je het er gewoon om doet, om te provoceren. want iedereen die een beetje hersenen heeft, zou dit niet serieus menen! :kotsen2: om maar weer dat cliché te gebruiken: er hebben ook Marokkaanse soldaten gevochten om Europa te bevrijden van NaziDuitsland. Noord-Afrika is ook bevrijd door geallieerden.
Geallieerden hebben Noord Afrika niet bevrijdt. Maar van de ene naar de andere bezetter veruildt. Wat betreft de Marokkaanse deelname aan WO2? Dat zie ik eerder als een verraad aan onze nationale plicht, om tegen de Fransen te vechten dan te vechten tegen de vijand van onze vijand.

TonH
27-04-05, 14:54
"NIMMER, VAN ERTS TOT AREND, WAS ENIG SCHEPSEL VRIJ ONDER DE ZON, NOCH DE ZON ZELVE, NOCH DE GESTERNTEN. MAAR GEEST BRAK WET EN STELDE OP DE GESLAGEN BRES DE MENS. UIT DIE EERSTELING DAALDEN DE ONTELBAREN. DUCHTEND ZIJN HOGE BLIK DEINSDEN HUN ZWERMEN BINNEN DE WET TERUG EN WERDEN VOLKEN EN STONDEN ELKANDER NAAR HET LEVEN, ONDER NACHTGEWOLKTEN VERWARD TREURSPEL, DAT WERELD HEET. SINDSDIEN WERD GEEN MENS VRIJ DAN ONTBODEN VAN BOVEN ZIJN DAK, GEEN VOLK DAN BEHEERST VAN BOVEN ZIJN TORENS. BLIJVE ONS DAT BIJ, VERLOST ALS WE WERDEN UIT HET SCHRIKBEWIND VAN EEN ONDERWERELD. NIET ONBEHEERST, DOCH ENKEL BEHEERST VAN BOVEN DE WERELD BLIJFT VRIJHEID ONS DEEL."

duende
27-04-05, 15:06
Geplaatst door Tomas
Doe 's voor dan.
okay
Er loopt een duitser over het damrak op 4 mei rond een uur of half acht.
Hij ziet dat er iets aan de hand is bij ons nationale fallusmonument.
Hij vraagt aan een Nederlander:"wat gebeurd hier?"
De Nederlander antwoord:"het is 4 mei en dan herdenken wij de Nederlandse slachtoffers die in de 2 de wereld oorlog gevallen zijn."
Zegt de Duitser:"maar er zijn ook veel Duitsers gevallen."
Zegt de Nederlander:"Ja dat vieren we morgen".
Dat was hem dus.
Dit steekt natuurlijk wel schraal af tegen het hierboven geschrevene.

Ron Haleber
27-04-05, 15:08
Geplaatst door Jaroon46
We kunnen moeilijk op de Dam gaan zeggen "we herdenken iedereen behalve: Jan de Vrees, Jaap de Groot, etc.etc. want die hebben oorlogsmisdaden begaan" We hebben het dus gewoon over alle Nederlandse gevallenen.

Er zijn in Indonesie inderdaad oorlogsmisdaden gepleegd en weet dat uit eerste hand van een oud strijder. Mag van mij aan de kaak gesteld worden.



Lijkt me toch beter als jij de koningin op 4 mei ff vertelt dat ze dan die krans op de verkeerde plek legt! Want ik geloof niet dat het haar bedoeling is om oorlogdmisdadigers te eren...?




Sommige dingen zijn gewoon specifiek Nederlands en niet alles hoef ‘samen’ te worden gedaan. Denk wat je denkt, toon je respect en verder niets.

Platbranden van dessa's is dus ook "gewoon specifiek Nederlands" - vraag je kennis - die oudstrijder maar... Zullen we dat dan maar op de Onafhankelijkheidsherdenking in Djakarta herdenken samen met de Indonesische president? Met een excuus van onze konigin?

Maar toevallig weigert onze regering om daar toestemming voor te geven. zelfs premier Kok was tegen het aanbieden van excuus!

Er is toch iets mis met die herdenkingen, begrijp je het?

Tomas
27-04-05, 15:11
Geplaatst door duende
Dit steekt natuurlijk wel schraal af tegen het hierboven geschrevene.

Dat niet alleen. Het is ook niet aangepast aan de situatie. Je bent niet echt flex wat dat betreft.

Jaroon46
27-04-05, 15:12
Geplaatst door mark61
Ik dacht altijd dat de boodschap 'Nooit meer' aan de jongere generaties moest worden doorgegeven en zo. Nu maakt jij er een bijeenkomst voor een clubje geronten van.

Dat die boodschap nu niet meer hoeft te worden doorgegeven komt zeker doordat NL nu wel s als dader wordt gezien en zekere anderen als slachtoffer. Dat was niet de bedoeling.

Iedereen is welkom bij de herdenkingsplechtigheden. Het gaat erom dat mensen weer even stil staan bij de gevallenen.....en je hoeft niet alleen te denken aan de Nederlanders. Waar ik moeite mee zou hebben is dat een imam opstaat die over de Palestijnen begint. En ja, de boodschap "nooit meer moet zeker worden doorgegeven". Ik bedoelde in de stukjes hiervoor niet dat allochtonen er helemaal niets te maken mogen hebben met de herdenking maar heb respect voor hetgeen waar het om gaat; in dit geval de Nederlandse slachtoffers. Wil je iets voor de palestijnen doen dan zijn er nog vele andere dagen in het jaar.

duende
27-04-05, 15:14
Geplaatst door Tomas
Dat niet alleen. Het is ook niet aangepast aan de situatie. Je bent niet echt flex wat dat betreft.
Weet je ik kan het niet iedereen naar de zin maken.
Maar je zou me eens een spaghaatje moeten zien maken. :zwaai:

Jaroon46
27-04-05, 15:17
Geplaatst door Ron Haleber
Lijkt me toch beter als jij de koningin op 4 mei ff vertelt dat ze dan die krans op de verkeerde plek legt! Want ik geloof niet dat het haar bedoeling is om oorlogdmisdadigers te eren...?





Platbranden van dessa's is dus ook "gewoon specifiek Nederlands" - vraag je kennis maar... Zullen we dat dan maar op de Onafhankelijkheidsherdenking in Djakarta herdenken samen met de Indonesische president? Met een excuus van onze konigin?

Maar toevallig weigert onze regering om daar toestemming voor te geven. zelfs Kok was tegen!

Er is toch iets mis met die herdenkingen, begrijp je het?

Okay, dus er liggen louter en alleen oorlogsmisdadigers daar......dat is helemaal nieuw voor me.
Een excuus voor dingen die nederland heeft gedaan in Indonesia lijkt mij zeker niet verkeerd. Maar....dat alles heeft TOTAAL niets te maken met 4 mei. Zullen we 5 mei ook maar afschaffen omdat er nog landen zijn waar geen vrijheid is? Maar zou als ik jou was eens de media opzoeken om een pleidooi te houden tegen 4 mei..........ben benieuwt wat de algemene reacties van de Nederlander is.

Ron Haleber
27-04-05, 15:24
Geplaatst door Jaroon46
Iedereen is welkom bij de herdenkingsplechtigheden. Het gaat erom dat mensen weer even stil staan bij de gevallenen.....en je hoeft niet alleen te denken aan de Nederlanders. Waar ik moeite mee zou hebben is dat een imam opstaat die over de Palestijnen begint.


Imaams zitten jou toch wel erg dwars hè. Die mogen niet meedoen...Heb je een trauma aan één van ze overgehouden? :jeweetog:

Als we "niet meer alleen te denken hoeven aan de Nederlanders", dan wordt het op 4 mei op de Dam wel erg mistig... :confused:


Dan kunnen we idd Seys Inquart en de rest van de moffen.. Maar met name Mussert en de Nederlandse SS-ers ook wel gaan herdenken en de weduwe Rost van Tonningen een krans voor ze laten leggen ...

Ron Haleber
27-04-05, 15:31
Geplaatst door Jaroon46
Okay, dus er liggen louter en alleen oorlogsmisdadigers daar......dat is helemaal nieuw voor me.


Zeker niet alléén. Dat heb ik echt nooit beweerd. Maar jij was zo eerlijk om te erkennen dat er ook oorlogsmisdadigers geëerd worden...?



Mark61 zegt wel eens dat ik de jonge generatie niet zo goed begrijp... Nou hij mag het me uitleggen!

Wide-O
27-04-05, 15:34
Geplaatst door Ron Haleber
Maar met name Mussert

Dat kan niet want die ligt in België :ego:

(is maar een half geintje)

Ron Haleber
27-04-05, 15:38
Geplaatst door TonH
"NIMMER, VAN ERTS TOT AREND, WAS ENIG SCHEPSEL VRIJ ONDER DE ZON, NOCH DE ZON ZELVE, NOCH DE GESTERNTEN. MAAR GEEST BRAK WET EN STELDE OP DE GESLAGEN BRES DE MENS. UIT DIE EERSTELING DAALDEN DE ONTELBAREN. DUCHTEND ZIJN HOGE BLIK DEINSDEN HUN ZWERMEN BINNEN DE WET TERUG EN WERDEN VOLKEN EN STONDEN ELKANDER NAAR HET LEVEN, ONDER NACHTGEWOLKTEN VERWARD TREURSPEL, DAT WERELD HEET. SINDSDIEN WERD GEEN MENS VRIJ DAN ONTBODEN VAN BOVEN ZIJN DAK, GEEN VOLK DAN BEHEERST VAN BOVEN ZIJN TORENS. BLIJVE ONS DAT BIJ, VERLOST ALS WE WERDEN UIT HET SCHRIKBEWIND VAN EEN ONDERWERELD. NIET ONBEHEERST, DOCH ENKEL BEHEERST VAN BOVEN DE WERELD BLIJFT VRIJHEID ONS DEEL ."

Dat was toch van Jan Campert, niet? Die was toch fout hè? Maar ja veel Grieken waren net als de meerderheid van de Serviers ook fout in de oorlog? Alles één pot nat.

Ron Haleber
27-04-05, 15:42
Geplaatst door Wide-O
Dat kan niet want die ligt in België :ego:

(is maar een half geintje)

Dan hebben jullie voor die Nederlandse SS-ers zeker ook een erebegraafplaats - zeker een kleintje naast die heel grote voor de Belgen? :duivel:

Jaroon46
27-04-05, 15:42
Geplaatst door Ron Haleber
Imaams zitten jou toch wel erg dwars hè. Die mogen niet meedoen...Heb je een trauma aan één van ze overgehouden? :jeweetog:

Als we "niet meer alleen te denken hoeven aan de Nederlanders", dan wordt het op 4 mei op de Dam wel erg mistig... :confused:


Dan kunnen we idd Seys Inquart en de rest van de moffen.. Maar met name Mussert en de Nederlandse SS-ers ook wel gaan herdenken en de weduwe Rost van Tonningen een krans voor ze laten leggen ...

Imams zitten mij totaal niet dwars maar zou het er niet mee eens zijn als een van hen het over de Palestijnen zou hebben op 4 mei. Zie niet echt in wat zij te zeggen hebben over de Nederlandse slachtoffers maar als men wil dan kan dat wat mij betreft. Beetje zielig om net te doen of ik problemen heb met imams trouwens.

Je kan, moet je zelf besluiten, ook aan andere mensen denken op zo’n moment…..doe ik ook.

Je laatste zin slaat echt kant nog wal. Reageer daar ook verder maar niet op

“ Zeker niet alléén. Dat heb ik echt nooit beweerd. Maar jij was zo eerlijk om te erkennen dat er ook oorlogsmisdadigers geëerd worden...?
Mark61 zegt wel eens dat ik de jonge generatie niet zo goed begrijp... Nou hij mag het me uitleggen "

Nee, met het verdraaien van dingen maak je geen goede discussie. Wat ik zeg is dat de gevallen Nederlanders worden herdacht. Dat er misschien ook foute Nederlanders tussen liggen is niet waar het over gaat.

Persoonlijk denk ik dat het niet alleen de jonge generatie is die jou niet goed begrijpt…….zou zo niemand kunnen opnoemen die het met je eens is en heb toch een aardig uitgebreide kennissenkring.

AARDIG
27-04-05, 15:42
Hebben moslim-allochtonen een boodschap aan 4 mei-herdenkingen?

Nee.

Ron Haleber
27-04-05, 15:46
Geplaatst door AARDIG
Nee.

Dat is tenminste een duidelijk antwoord. Jij draait er niet omheen!

Kun je ook vertellen waarom niet? :engel:

Wide-O
27-04-05, 15:47
Geplaatst door Ron Haleber
Dan hebben jullie voor die Nederlandse SS-ers zeker ook een erebegraafplaats - zeker een kleintje naast die heel grote van de Belgen? :duivel:

Je mist het punt glansrijk :)

Edit: wat heel jammer is eigenlijk. De onderschatting van extreem rechts in België verbaast me elke dag opnieuw.

AARDIG
27-04-05, 15:58
Dat is tenminste een duidelijk antwoord. Jij draait er niet omheen!

Kun je ook vertellen waarom niet?

Ja hoor.

Ik vind het hypocriet. Ik herdenk en gedenk in mijn gebeden en in mijn vrije tijd. Ik ga daar geen maatschappelijke minuten voor inlassen, omdat we anders een paar dagen stil kunnen staan.
De Islam leert "ons" om altijd dankbaar voor de situatie te zijn, waarin je leeft, want er zal altijd iemand zijn die het slechter dan "ons" heeft. En helaas zie ik dat niet terug in het dagelijkse leven.

Maar, ik heb respect voor ieder zijn keuze. Herdenken of niet.

Ron Haleber
27-04-05, 16:13
Geplaatst door AARDIG
Ja hoor.

Ik vind het hypocriet. Ik herdenk en gedenk in mijn gebeden en in mijn vrije tijd. Ik ga daar geen maatschappelijke minuten voor inlassen, omdat we anders een paar dagen stil kunnen staan.
De Islam leert "ons" om altijd dankbaar voor de situatie te zijn, waarin je leeft, want er zal altijd iemand zijn die het slechter dan "ons" heeft. En helaas zie ik dat niet terug in het dagelijkse leven.

Maar, ik heb respect voor ieder zijn keuze. Herdenken of niet.

Erg begrijpelijk. Je doet dus nooit mee aan herdenkingen in dit land?

Het hoeft van mij niet hoor - dat heb je wel van me begrepen. Maar neem die begraafplaats van de Marokkanen in Kapelle, daar zou jij dus ook op uitnodiging nooit naar toegaan?

Overigens heb ik nooit gemerkt dat Marokkanen wat tegen begraafplaatsen hebben om er overleden verwanten te bezoeken - kaars te branden enzo...


Ik vraag het omdat ik hier op deze site met Haci Karacaer er een discussie over had. Haci is er erg positief over en die zendt altijd een delegatie namens Milli Görüs...

AARDIG
27-04-05, 16:27
Erg begrijpelijk. Je doet dus nooit mee aan herdenkingen in dit land?

Ik herdenk in elk land, maar niet met de hele massa.


Het hoeft van mij niet hoor - dat heb je wel van me begrepen. Maar neem die begraafplaats van de Marokkanen in Kapelle, daar zou jij dus ook op uitnodiging nooit naar toegaan?

Nee.


Overigens heb ik nooit gemerkt dat Marokkanen wat tegen begraafplaatsen hebben om er overleden verwanten te bezoeken - kaars te branden enzo...

Begraafplaatsen bezoeken is hartstikke goed. Het herrinert je aan de dood. Maar geen bloemetje en kaarsje.......

Ron Haleber
27-04-05, 17:08
Geplaatst door Jaroon46

Nee, met het verdraaien van dingen maak je geen goede discussie. Wat ik zeg is dat de gevallen Nederlanders worden herdacht. Dat er misschien ook foute Nederlanders tussen liggen is niet waar het over gaat.


Excuus als ik je geen recht deed. Maar het is duidelijk dat jonge Nederlanders anders over dat herdenken denken dan mensen die 40-45 nog aan den lijve hebben meegemaakt. En daarom stelde ik er wat dwarse vragen over.

Zoals je ziet, een Marokkaan als aardig voldoet ook niet aan de standaard van Nederlandse verwachtingen!

rja2
27-04-05, 17:21
Geplaatst door Don Vito
Waarom moeten wij herdenken dat bezetters van andere delen van de wereld zelf ff 5 jaar zijn bezet?
Nederland viel dood leuk Indonesie binnen toen zij hun onafhankelijkheid uitriepen, Frankrijk en Engeland hebben lekkergemoord in Afrika en Azie. Moet ik dan treuren omdat Adolf hen allen hun verdiende loon heeft gegeven?
Of je met je dodenherdenking moet je zelf weten.

Maar je moet wel respect hebben voor de mensen die wel doen.

Dat een paar Marokkaanse rot jochies, de dodenherdenking verstoort hebben paar jaar gelden , gaat mij volgens veel te ver.

Ik had niet moeten zien, want dat was ik heel boos geworden.

Wide-O
27-04-05, 17:31
Geplaatst door rja2
Of je met je dodenherdenking moet je zelf weten.

Maar je moet wel respect hebben voor de mensen die wel doen.

Dat een paar Marokkaanse rot jochies, de dodenherdenking verstoort hebben paar jaar gelden , gaat mij volgens veel te ver.

Ik had niet moeten zien, want dat was ik heel boos geworden.

Drink, maar geniet met mate Ria !

Wide-O
27-04-05, 17:35
Geplaatst door Ron Haleber
Zoals je ziet, een Marokkaan als aardig voldoet ook niet aan de standaard van Nederlandse verwachtingen!

Soms denk ik: ik ben te hard tegen Ron.

Dan zie ik dit soort "parels"weer en denk: this guy deserves all the flack he gets. And then some.

Ik ben blij dat ik geen Maroc ben die door jou gered moet worden.

Ben je'r al uit met Mussert, oh-ik-lees-boeken-jullie-stom-want-google-hah-ik-heb-hopen-vriendjes ?

Ron Haleber
27-04-05, 17:52
Geplaatst door iQra
Hee ron, het stuk is te lang om gelijk een reaktie geven. Zal komende dagen inhoudelijk reageren.

groet

F.

Leuk dat Farid ook nog gaat reageren! :duim:

Had gehoopt hem morgen in het Verzetsmuseum te ontmoeten waar zijn vader met anderen een verhaal houdt over Marokkaanse jongeren. Maar de bibliotheek in Den Haag zal hem wel te veel bezig houden. :nerd:

Ron Haleber
27-04-05, 17:55
Geplaatst door Wide-O
Ben je'r al uit met Mussert, oh-ik-lees-boeken-jullie-stom-want-google-hah-ik-heb-hopen-vriendjes ?

Boeken zijn je beste vrindjes, Wide-O! Mussert laat ik maar aan jou over :fpetaf:

Wide-O
27-04-05, 17:57
Geplaatst door Ron Haleber
Leuk dat Farid ook nog gaat reageren! :duim:

Had gehoopt hem morgen in het Verzetsmuseum te ontmoeten waar zijn vader met anderen een verhaal houdt over Marokkaanse jongeren. Maar de bibliotheek in Den Haag zal hem wel te veel bezig houden. :nerd:

Lafaard.

Edit: smiley weggehaald.

Wide-O
27-04-05, 17:58
Geplaatst door Ron Haleber
Boeken zijn je beste vrindjes, Wide-O! Mussert laat ik maar aan jou over :fpetaf:

Ok, je weet het dus niet...

tr_imparator
27-04-05, 21:06
Geplaatst door rja2
Of je met je dodenherdenking moet je zelf weten.

Maar je moet wel respect hebben voor de mensen die wel doen.

Dat een paar Marokkaanse rot jochies, de dodenherdenking verstoort hebben paar jaar gelden , gaat mij volgens veel te ver.

Ik had niet moeten zien, want dat was ik heel boos geworden.


respect moet je verdienen.

Max Stirner
27-04-05, 22:58
Geplaatst door tr_imparator
respect moet je verdienen.


De doden uit WO II moeten respect verdienen? Hoe zouden ze dat moeten doen?

Leg es uit, want ik denk dat ze veel behoefte hebben aan jouw respect.......ze zijn pas 60 jaar dood.

:wink:

tr_imparator
28-04-05, 00:04
Geplaatst door Max Stirner
De doden uit WO II moeten respect verdienen? Hoe zouden ze dat moeten doen?

Leg es uit, want ik denk dat ze veel behoefte hebben aan jouw respect.......ze zijn pas 60 jaar dood.

:wink:

http://www.rogerwimmer.com/reunionpics/dgsixthsense.jpg

heb jij geen sixth sense?

Jaroon46
28-04-05, 01:09
Geplaatst door Ron Haleber
Excuus als ik je geen recht deed. Maar het is duidelijk dat jonge Nederlanders anders over dat herdenken denken dan mensen die 40-45 nog aan den lijve hebben meegemaakt. En daarom stelde ik er wat dwarse vragen over.

Zoals je ziet, een Marokkaan als aardig voldoet ook niet aan de standaard van Nederlandse verwachtingen!

Nee, je deed mij geen recht en excuses aanvaart. Ja, jonge Nederlanders denken er waarschijnlijk anders over maar kom uit een familie waar de oorlog zeker nog een rol speelde.
Dwarse vragen…….kun je ook wel iets normaler verwoorden, je bent geen 16 jaar oud.

Van je laatste zin begrijp ik niets.Een aardige Marokkaan voldoet wel aan mijn verwachting en ken er meer dan een paar. Misschien komt het hier niet over, omdat ik kritisch ben en sommige mensen daar niet erg veel moeite mee hebben (Taouanza), maar sta uiterst open voor allerlei mensen met wat voor een achtergrond en geloof dan ook. Ik vind wel dat bepaalde dingen niet geaccepteerd hoeven te worden in Nederland. 1 daarvan is voor mij het NIET accepteren van een herdenking voor gevallen Palestijnen op 4 mei.
Sluit mij ook aan bij een prikker die eerder schreef dat hij blij was geen Marokkaan te zijn die door jou wordt vertegenwoordigd. Weet niet of je de dingen meent die je hier schrijft maar vraag mij af (als dat wel zo mocht zijn) wat je probeert te bereiken. Op mij kom je tot nu toe (dit onderwerp) niet okay over. Maar goed, volgens mij vertegenwoordig je eigenlijk ook niemand want ken niemand die je kent.

rja2
28-04-05, 06:17
Geplaatst door tr_imparator
respect moet je verdienen.
Wat je kun geeneens respect opbrengen voor mensen die de doden herdenken.

Dat lijkt me vanzelfsprekend.

Dat sommige allochtonen hier anders over denken, zegt veel over hun.

Ron Haleber
28-04-05, 08:30
Geplaatst door Jaroon46
Ik vind wel dat bepaalde dingen niet geaccepteerd hoeven te worden in Nederland. 1 daarvan is voor mij het NIET accepteren van een herdenking voor gevallen Palestijnen op 4 mei.


Mijn vraag was of jij als vriendelijk autochtoon bezwaar hebt tegen de houding van een Marokkaan als AARDIG die uit principe niet aan herdenkingen meedoet.

Vaak speelt bij hen daarbij religie een rol, omdat zij het leggen van kransen voor beelden als onjuist ervaren. Hoe ga jij om met die andere houding? Als moslims dus niet op komen dagen als Nederlanders het juist wel als hun plicht zien?





Sluit mij ook aan bij een prikker die eerder schreef dat hij blij was geen Marokkaan te zijn die door jou wordt vertegenwoordigd. Weet niet of je de dingen meent die je hier schrijft maar vraag mij af (als dat wel zo mocht zijn) wat je probeert te bereiken. Op mij kom je tot nu toe (dit onderwerp) niet okay over. Maar goed, volgens mij vertegenwoordig je eigenlijk ook niemand.

Ik heb nooit in mijn leven Marokkanen vertegenwoordigd. Wel schuiven zij mij soms naar voren om namens hen het woord te doen en dat kan ik maar moeilijk weigeren omdat in geval van mijn weigering hun ideeën al helemaal niet aan de orde komen. :slaap:


Overigens vertegenwoordig ik niemand, ik ben ook geen politicus. Ik ben er voor dat mensen zichzelf vertegenwoordigen en eerlijk zeggen wat ze er van vinden zoals jij hier doet...

Maar om die mensen aan de praat te krijgen - hier en elders - moet je wel vragen stellen die "niet okay" zijn want anders herhalen ze meestal erg schaapachtig wat iedereen zegt. Bij jou leek me dat toch aardig gelukt? :duim:

Wel moet je daar dan kritisch het resultaat van bekijken zoals ook Mark61 met jouw antwoord deed.




Waar ik me wel op voor laat staan, is dat ik veel tijd besteed heb aan een vak dat theologie heet en daarnaast aan de filosofie en sociologie van de islam.

Daar laat ik me door de Alcibiadessen op deze site geen knollen voor citroenen verrkopen! :boeps:

taouanza
28-04-05, 09:25
Geplaatst door rja2
Of je met je dodenherdenking moet je zelf weten.

Maar je moet wel respect hebben voor de mensen die wel doen.

Dat een paar Marokkaanse rot jochies, de dodenherdenking verstoort hebben paar jaar gelden , gaat mij volgens veel te ver.

Ik had niet moeten zien, want dat was ik heel boos geworden.

Weet je wat ik nog rotter vindt?
Die zeikerds die dat elke keer ophalen om de rest van de Marokkanen mee om de oren te slaan.

taouanza
28-04-05, 09:26
Geplaatst door rja2
Wat je kun geeneens respect opbrengen voor mensen die de doden herdenken.

Dat lijkt me vanzelfsprekend.

Dat sommige allochtonen hier anders over denken, zegt veel over hun.

Dat jij steeds over Marokkanen zeikt en nooit iets goeds je strot uit komt wat zegt dat over jou?

Jaroon46
28-04-05, 09:31
Geplaatst door Ron Haleber
Mijn vraag was of jij als vriendelijk autochtoon bezwaar hebt tegen de houding van een Marokkaan als AARDIG die uit principe niet aan herdenkingen meedoet.

Vaak speelt bij hen daarbij religie een rol, omdat zij het leggen van kransen voor beelden als onjuist ervaren. Hoe ga jij om met die andere houding? Als moslims dus niet op komen dagen als Nederlanders het juist wel als hun plicht zien?




Ik heb nooit in mijn leven Marokkanen vertegenwoordigd. Wel schuiven zij mij soms naar voren om namens hen het woord te doen en dat kan ik maar moeilijk weigeren omdat in geval van mijn weigering hun ideeën al helemaal niet aan de orde komen. :slaap:


Overigens vertegenwoordig ik niemand, ik ben ook geen politicus. Ik ben er voor dat mensen zichzelf vertegenwoordigen en eerlijk zeggen wat ze er van vinden zoals jij hier doet...

Maar om die mensen aan de praat te krijgen - hier en elders - moet je wel vragen stellen die "niet okay" zijn want anders herhalen ze meestal erg schaapachtig wat iedereen zegt. Bij jou leek me dat toch aardig gelukt? :duim:

Wel moet je daar dan kritisch het resultaat van bekijken zoals ook Mark61 met jouw antwoord deed.




Waar ik me wel op voor laat staan, is dat ik veel tijd besteed heb aan een vak dat theologie heet en daarnaast aan de filosofie en sociologie van de islam.

Daar laat ik me door de Alcibiadessen op deze site geen knollen voor citroenen verrkopen! :boeps:


Okay, al die namen ook…..
Natuurlijk heb ik daar geen bezwaar tegen. Moet ieder voor zich weten. Blijkbaar heb jij het idee dat ik vind dat IEDEREEN aanwezig moet zijn bij de herdenkingen……zeker niet het geval. Mijn vriendin is allochtoon en heeft verder ook niets met 4 mei…….prima.

Vraag mij af wat de “niet okay” vragen uiteindelijk opleveren maar iedereen heeft zijn eiegen manier om een discussie op gang te houden.

Alcibiadessen…..wat zijn dat?

Wat vindt jij nu echt over die 4 mei herdenking?

Ron Haleber
28-04-05, 10:06
Geplaatst door Jaroon46
Okay, al die namen ook…..
Natuurlijk heb ik daar geen bezwaar tegen. Moet ieder voor zich weten. Blijkbaar heb jij het idee dat ik vind dat IEDEREEN aanwezig moet zijn bij de herdenkingen……zeker niet het geval. Mijn vriendin is allochtoon en heeft verder ook niets met 4 mei…….prima.

Vraag mij af wat de “niet okay” vragen uiteindelijk opleveren maar iedereen heeft zijn eiegen manier om een discussie op gang te houden.

Alcibiadessen…..wat zijn dat?

Wat vindt jij nu echt over die 4 mei herdenking?

Dus jij stoort je er helemaal niet aan dat Marokkanen andere gewoontes en gebruiken hebben?

Waarom zitten volgens jou dan veel autochtonen op ze te kankeren - ff de boefjes onder hen buiten beschouwing gelaten?

Wat ik "over die 4 mei herdenking vind", dat moet uit deze 10 pagina's toch ondertussen wel duidelijk zijn geworden - lees ze anders nog een keer over!

"Alcibiadessen…..wat zijn dat?" Lees daarvoor maar vanaf pag 5: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=136917

Jaroon46
28-04-05, 11:29
Geplaatst door Ron Haleber
Dus jij stoort je er helemaal niet aan dat Marokkanen andere gewoontes en gebruiken hebben?

Waarom zitten volgens jou dan veel autochtonen op ze te kankeren - ff de boefjes onder hen buiten beschouwing gelaten?

Wat ik "over die 4 mei herdenking vind", dat moet uit deze 10 pagina's toch ondertussen wel duidelijk zijn geworden - lees ze anders nog een keer over!

"Alcibiadessen…..wat zijn dat?" Lees daarvoor maar vanaf pag 5: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=136917


Nee, heb totaal geen moeite met andere gebruiken en gewoontes al vind ik dat sommige dingen niet thuis horen in bedrijfsleven……doel hierbij op andere discussie over handen schudden. De meeste autochtonen klagen denk ik omdat men vooral te maken heeft met de vervelende Marokkanen. Een mooi voorbeeld was gisterenavond in de kroeg waar een aardige Marokkaan zat en iemand die ik zie als racist. De man zegt op een gegeven ogenblik tegen de Marokkaan “maar JIJ bent wel okay” tja, dan loopt mijn bloed ook wel weg om eerlijk te zijn. 2e punt is dat er ‘ineens’ wel erg veel allochtonen te vinden zijn in een stad als bijv. Amsterdam en autochtonen, zeker de wat oudere, hebben daar moeite mee. 3e punt is cijfers over criminaliteit en werkeloosheid onder Marokkanen…..soms volkomen scheef getrokken door bijv. een krant als de Telegraaf maar men neemt het toch erg serieus. 4e punt, en sluit mij daarbij aan, het is moeilijk om een discussie te hebben met Marokkanen. Men is ERG snel op de tenen getrapt, zeker als men op een directe Amsterdamse manier wordt benadert.
Maar, en praat dan vooral uit ervaring door discussies met klanten in de horeca, men is minder tegen allochtonen/Marokkanen dan algemeen wordt aangenomen. Ja, er worden racistische dingen gezegd maar als je verder praat is men genuanceerder.

Je gaf eerder aan dat jouw teksten vooral waren bedoelt om mensen aan het praten te krijgen dus neem aan dat jouw mening niet is zoals eerder beschreven.

ZaZkia
28-04-05, 11:37
Wat een geweldig forum, Ron, dank voor je niet zo succesvolle link hiernaartoe. :)
@ alle andere gebruikers,
het is Rons bedoeling dat jullie het er allemaal over eens zijn dat de WOII herdenking er een is van blanke suprematie, waaraan iedereen op semi-fascistische wijze gedwongen wordt mee te doen.

Wat grappig om te zien dat hier op dit forum Ron zijn best moet doen om dat antwoord uit jullie te trekken, met uitzondering van diegene die zich laat vertenwoordigen onder de Italiaanse vlag, maar die meteen lik op stuk krijgt van ik dacht Jaroon, die er terecht opmerkt dat moslims nu niet zomaar ongestraft de blanke Fransen/Nederlanders kolonialisme verwijten, dat hebben d emoslims zelf bij de berber en weet ik wie de papoae in Afganhistan en zo, immers ook gedaan.

Mijn conclusie uit dit alles is, dat het de meesten van jullie 4 mei worst zal wezen, om nu te zeggen dat jullie vreselijk je best doen om alle gevallenen te herdenken, nee, maar het is ook niet zo dat jullie je enorm onderdrukt voelen doordat het de bedoeling is dat je op de Dam twee minuten je mond houdt, om 8 uur.
Wat geweldig, dat had ik namelijk ook gevonden, als niet zelf mijn halve familie was omgekomenvande honger/tewerkgesteld etc. etc.

We zijn dus allemaal normale mensen, goh,

wat onverwacht maar niet heus...

:fparty:

Ron Haleber
28-04-05, 11:55
@Leuk Saskia dat je je hier laat zien! Jouw site is ook geweldig hoor - alleen minder gevarieerd... Don Vito met die Italo-vlag is overigens een echte Marokkaan. En vertrouw ook de sekse niet.

Verder: niemand hoeft hier om reacties te gaan trekken hoor. Als het de luitjes geen barst interesseert, zakt het topic binnen het uur weg - ook al is het van de voorzitter MO_NL zelf... En als Admin angkor er een Topper van maakt, dat helpt op zich ook niks.


Wat ik wel doe is de reden vragen waarom... Neem AARDIG en ook nieuwkomer Jaroon (kijk maar eens wat een erg leuk stuk die boven jouw post zet! - daar moest ik dus wel eerst aan trekken...)! Dan wordt het pas interessant...

Jammer dat je je tegenover Maarten niet over Samir A. vertoonde.




Ik moet je toch wel even deze aanraden waar Maarten op zijn best is - veel beter dan die kerkelijke Rogier op jouw site:

Paus-hype toppunt van schijnheiligheid / "Interface" - met name Ron, Simon & Maarten over christendom en islam

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=136783


Sas, je moet jezelf niet met je collega Taouanza gaan vergelijken hoor want die is wel heel erg speciaal!

ZaZkia
28-04-05, 12:14
@ Ron,

Rogier is kwijt, dood van een kerk afgesprongen, wat ik niet hoop, of leefbaar zeeburg aan het op touw zetten in elk geval hoor ik maar niets, en op Maarten had ik niet gereageerd omdat ik mij voor het eerst moest inschriven en t een vreselijk gedoe was vooraleer dat eens gelukt waar en ik toen ook al weer vergeten was wat ik zeggen wilde.
@ ieders
Fantastisch stuk van Jaroon, dat direct onder mijn eerste bericht stond idd ja dat j"jij bent wel een goeie" dat is heel herkenbaar, zegt mijn oma nou ook altijd. (En die was goed in de oorlog.) Afschuwelijk, ik kan t maar niet uit dr hoofd krijgen.
En t komt allemaal door 1 bovenbuurman die niet wist hoe zijn wasmachine werkt en de afvoer over haar zonnescherm liet lopen en zij t niet aan m kon uitleggen omdat hij alleen berber sprak en mijn oma alleen haags.
Pfff en daarom zit t VVD nou eeuwen in de regering, muv Lubbers III. Braak.

Ron Haleber
28-04-05, 13:18
Geplaatst door ZaZkia
@ Ron,

En t komt allemaal door 1 bovenbuurman die niet wist hoe zijn wasmachine werkt en de afvoer over haar zonnescherm liet lopen en zij t niet aan m kon uitleggen omdat hij alleen berber sprak en mijn oma alleen haags.

Pfff en daarom zit t VVD nou eeuwen in de regering, muv Lubbers III. Braak.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zei mijn moeder altijd... :knife_hea

Ron Haleber
29-04-05, 15:03
Ik zet er hier nog mar even de reactie van IQra op dit topic bij:

Oke gelezen. Ik was bang dat ik de gehele thread door moest nemen maar gelukkig bestaan de meeste paginas uit zinloos gebrabbel. kan ook wel leuk zijn, maar even geen tijd voor.


Saskia stelt dus dat ze niet kan begrijpen waarom tijdens de herdenking van de tweede wereldoorlog andere ellende en oorlogen wordt herdacht? Althans dat is wat ik uit haar stukken opmaak. pas toen het besef door drong dat het ging om marokkaanse strijders die tegen hitler streden leek ze van mening te veranderen. Ik denk dat er te veel dingen door elkaar lopen.

Jij stelt terecht dat de nieuwkomers het schuldgevoel niet met de paplepel mee moeten krijgen omdat ze niets met de holocaust te maken hebben gehad. Saskia stelt dat ze vind dat iedereen en vooral altijd moet weten wat er gebeurd is. Op zich als dat gebeurd zonder steun te geven aan een terreurstaat die daar misbruik van maakt om het palestijnse volk te onderdrukken, kan ik met die mening leven. En mits alle slachtoffers, zigeuners, katholieken, joden, communisten e..d herdacht worden en niet enkel op het leed van joden gefocust wordt.

Ik vind dat je nieuwkomers niet kunt dwingen iets te voelen wat ze niet voelen. Voorts vind ik dat men de doden moet respecteren, van welke religie of visie dan ook. Wat ik wel belangrijk vind is dat er inderdaad een gemeenschappelijke waarde wordt ontwikkeld. En dat is o.a onbekend gegeven dat marokkanen hebben meegeholpen aan de bevrijding van nederland en europa.

Ik begrijp namelijk niet waarom armeniers in nederland wel een monument krijgen terwijl de misdaden tegen armeniers niet in nederland hebben plaats gevonden en een monument voor marokkaanse strijders die in nederland zijn begraven worden gemakshalve afgewezen vanwege het zwakke excuus dat ze onder de franse vlag kwamen.

rja2
29-04-05, 18:49
Geplaatst door taouanza
Dat jij steeds over Marokkanen zeikt en nooit iets goeds je strot uit komt wat zegt dat over jou?
Dat is gewoon gelul.

Maar als ik zeg dat je respect voor mensen die de doden herdenkt.

En hij reageert, respect moet je verdienen, dan kan hij zo'n reactie verwachten.

marlies255
29-04-05, 19:44
Geplaatst door taouanza
Dat jij steeds over Marokkanen zeikt en nooit iets goeds je strot uit komt wat zegt dat over jou?

Actie is reactie en het gezegde "wat je zegt ben je zelf" gaat vaak op. Dus je weet zelf het antwoord op die vraag, ookal is dat misschien alleen jouw waarheid. Andersom geldt het ook.
Als mensen (allochtonen/marokkanen) geen respect kunnen opbrengen voor het "gebruik" in Nederland om op 4 mei de doden te herdenken, gedragen ze zich niet respectvol naar diegenen die dat wel belangrijk vinden. Op hun beurt zullen ze niet veel respect van de samenleving krijgen, vanwege deze houding ten opzichte van de Nederlandse dodenherdenking. Actie is reactie, heel menselijk eigenlijk, zonder respect krijg je geen respect! En als je je vaak negatief opstelt naar anderen Taouanza, dan krijg je ook veel negatieve reacties terug. :stout:

Ik ga nu werken aan mijn Oranjegevoel en lekker biertjes drinken in de gezelligste buurt van Nederland. :boogie:

Ron Haleber
29-04-05, 22:25
Geplaatst door marlies255
Actie is reactie en het gezegde "wat je zegt ben je zelf" gaat vaak op. Dus je weet zelf het antwoord op die vraag, ookal is dat misschien alleen jouw waarheid. Andersom geldt het ook.
Als mensen (allochtonen/marokkanen) geen respect kunnen opbrengen voor het "gebruik" in Nederland om op 4 mei de doden te herdenken, gedragen ze zich niet respectvol naar diegenen die dat wel belangrijk vinden. Op hun beurt zullen ze niet veel respect van de samenleving krijgen, vanwege deze houding ten opzichte van de Nederlandse dodenherdenking. Actie is reactie, heel menselijk eigenlijk, zonder respect krijg je geen respect! En als je je vaak negatief opstelt naar anderen Taouanza, dan krijg je ook veel negatieve reacties terug. :stout:

Ik ga nu werken aan mijn Oranjegevoel en lekker biertjes drinken in de gezelligste buurt van Nederland. :boogie:

Ik ben het daarmee eens over die Taouanza. Over bepaalde ongure types zegt ze helemaal niets - die vind ze prachtig omdat die onder de gordel mensen aanvallen die zij mentaal volstrekt niet aankan... Het is allemaal vreselijk puberaal en knderachtig. :strik:

Daarbij als je kritisch wil zijn, moet je het ook duidelijk laten blijken als mensen iets positiefs zeggen... :)

Wat Rja zei was heus niet beledigend of je moet erg lange tenen hebben - laat hem zijn mening,,,

Wortel
29-04-05, 23:20
Dit zal mijn enige bijdrage zijn aan dit topic...

Vrijheid is leven met het besef dat je als mens een geschiedenis hebt, een geschiedenis die verder terugreikt dan de tijd die je zelf geleefd hebt. In de tijd waarin wij vandaag leven is maar al te vaak dat besef verdampt. Maar al te vaak leven mensen van vandaag in een vacuüm van alleen maar het hier en nu. En in dat vacuüm zoeken mensen naar een snelle inwilliging van al hun verlangens, een sfeer van consumeren om te consumeren grijpt om zich heen en dan gaat het er al heel snel op lijken dat verleden en toekomst er niet meer toe doen. Het gaat er immers om, zo is dan de gedachte, dat je je hier en nu lekker voelt, en dat lekker voelen moet dan zo snel mogelijk komen en zo lang mogelijk duren.
Alweer, dan verdampt het besef dat jij als mens ergens vandaan komt en ergens naar toegaat.
En dan verdampt al helemaal het besef dat die oorsprong en die bestemming jouw eigen tijd van leven verre overstijgt.
Die mentaliteit heeft zich de laatste decennia in onze maatschappij breed gemaakt en maar al te vaak hebben we die mentaliteit vrijheid genoemd. Vrijheid, zo werd gedacht, vrijheid dat is dat ieder voor zich maar uit moet maken hoe hij of zij zijn leven inricht, iedereen moet maar doen wat ie lekker vindt, en iedereen moet maar zien hoe ie dat bereikt. Dat zou vrijheid zijn.
Inmiddels beginnen we in onze maatschappij de onvrijheid te voelen die die mentaliteit met zich meebrengt. Eerst nog wat schoorvoetend maar toch steeds luider klinkt de roep om gezamenlijke normen en waarden. Enkele jaren geleden verscheen in het NRC een oproep van diverse mensen, waaronder ook Freek de Jonge, die zich het lot van onze cultuur aantrekken en zich teweer willen stellen tegen de verkommering en verloedering van onze maatschappij.
Geluiden die klinken uit zorg en ongerustheid over waar het met onze samenleving heengaat als we maar door blijven denderen op de wegen van onze zelfgeschapen schijnvrijheid.
Met opzet noem ik de vrijheid van ieder voor zich, vrijheid dus zonder oog voor de ander en zonder oog voor verleden en toekomst een schijnvrijheid.
Want wat ook steeds luider klinkt is de angst die deze zogeheten vrijheid van ieder voor zich, onmiskenbaar oproept. Vrijheid is inderdaad leven zonder angst, maar wonderlijk genoeg roept deze schijnvrijheid van ieder voor zich de angst op dat we de zo broodnodige sociale verbanden bezig zijn te verliezen. Steeds breder hoor je de angst om zich heen grijpen dat we bezig zijn in onze maatschappij als los zand uit elkaar te vallen. Onverschilligheid en vereenzaming zijn daar de vruchten van. Ook hoor je vandaag steeds luider de angst uitgesproken worden dat we als mensen geen respect voor elkaar meer hebben. Vaak is de mentaliteit zo geworden dat respect niet meer iets is dat je geeft aan een ander, nee, respect is iets wat jijzelf verdient, wat die ander jou dus moet geven, en als je dat respect niet krijgt dan heb je het recht, zo lijkt het wel, om de ander op zijn gezicht te slaan. Tot wat voor treurigheid dat kan leiden kunnen al die families vertellen die een geliefde uit handen hebben moeten geven aan de meedogenloze klauwen van zinloos geweld.
Angst voor verlies aan sociale verbanden, angst voor verlies van respect voor elkaar, het zijn de wrange vruchten van een schijnvrijheid die zo lang gekoesterd is als ware vrijheid.
En daarom is het goed dat wij juist op de vierde mei ons te binnen brengen wat nu precies de offers zijn die hen die vielen gebracht hebben, ook voor ons vandaag. Zovele duizenden hebben hun leven gegeven voor een vrijheid die werkelijk de naam vrijheid verdient. Zij hebben geweten, ook in de diepste doodsangst, wat het was waarvoor zij hun leven gaven; een leven zonder angst, een leven verbonden met anderen in het besef dat ieder mensenleven kostbaar is en uniek en niet en nooit inwisselbaar voor een ander leven. Het was omwille van dat stille weten, -dat ware vrijheid namelijk alleen kan bestaan, in respect voor ieder mensenleven, dat van de ander en dat van jezelf-, dat zij hun wegen gegaan zijn. Wegen die regelrecht ingingen tegen het kwaad van de tirannie die hen het hart doorwondde. Maar ook wegen die ze wel moesten gaan wilden ze trouw blijven aan die diepste en puurste vrijheid waarin zij het ware mens-zijn en het ware samenleven hadden gevonden.
Meer dan aan hun eigen leven zijn zij trouw geweest aan die ware vrijheid en zo hebben zij hun leven verloren. Maar zo ook hebben zij de vrijheid helpen bouwen voor al diegenen die na hen kwamen. Zo hebben zij ook gebouwd aan onze vrijheid, een vrijheid die wij tot onze schande keer op keer weer opnieuw moeten leren. Het is omwille van hen die gevallen zijn voor de vrijheid van het ware mens-zijn dat wij op 4 mei gedenken. Maar ook omwille van het feit dat wij die vrijheid voor onze maatschappij vandaag keer op keer opnieuw weer moeten leren is het dat wij twee minuten stil zijn.
Als het dan stil is dan denk ik b.v. aan die boer die een joods jongetje als onderduiker in huis kreeg. Op de eerste avond dat die jongen er was las die boer aan tafel uit de bijbel. Hij las van een van de profeten van Israël, gestalten die zich altijd voor de ware vrijheid hebben ingezet. “Troost, troost, mijn volk, roep het toe dat haar lijdenstijd voorbij is”.(Jesaja 40)
klonk het aan die tafel midden in bezet gebied. En ook al werd die boer later opgepakt en gefusilleerd vanwege zijn hulp aan joodse onderduikers; hij wist zich, net als die kleine jongen, geborgen in die profetische stem uit het verleden die ook zijn leven had aangesproken
en gedragen tot over de grenzen van de dood heen naar een nieuwe toekomst zonder tirannie.
Als het dan stil is dan denk ik aan die rabbijn die als gevangene moest verblijven in de hel van Dachau. Vanzelfsprekend was er nauwelijks te eten, maar wat er aan voedsel was dat weigerde hij te eten. Het eten was namelijk niet kosjer, niet bereid volgens de joodse spijswetten. En iedere keer als zijn bezorgde medegevangenen hem smeekten te eten, antwoordde hij vastbesloten: “Dat doe je niet”. En natuurlijk ging het deze rabbijn allang niet meer om wat koolsoep met wat sliertjes paardenvlees, het ging hem om de wereld erachter. Het ging hem erom dat hoezeer de wereld om je heen ook verwilderen en tot barbarij vervallen mag, jij als vrij mens hebt je daartegen te verzetten en daar niet aan mee te doen. “Dat doe je niet”. Tenslotte is hij aan ontbering gestorven.
Deze offers en de zovele duizenden andere offers zijn het die geholpen hebben onze ware vrijheid te herkrijgen en te behouden. Maar het zijn ook deze offers die ons er steeds aan willen herinneren dat wij met onze vrijheid waardig moeten omgaan. Waar het besef gaat ontbreken dat er mensen zijn geweest die dit voor de ware menselijkheid, en dus ook voor ons hebben overgehad; waar het besef gaat ontbreken dat dit ook onze taak voor de toekomst is, waar dat vergezicht ons gaat ontbreken, daar vervalt een samenleving uiteindelijk in de tirannie en de barbarij van de wet van de jungle. Zo is vrijheid nooit vanzelfsprekend maar een kostbaar goed dat in elke tijd steeds opnieuw bewaakt, gekoesterd en bevochten moet worden.

ZaZkia
29-04-05, 23:32
Haj, IQra wat een zinvolle samenvatting, ik snap nu pas ook weer dat ik het vooral had in het begin, dat ik niet snap waarom elke oorlog ineens even relevant is voor de 4 mei herdenking, wellicht op dezelfde manier als dat IQra niet snapt waarom er hier wel een monument is voor de gevallen Armeniers en waarom niet voor de gevallen Marokkanen. Ik bedoel maar, waarom staat dat ding voor de Armeniers er uberhaupt?
Geen enkel buitenland houdt bij herdenkingen op zo'n krampachtige manier rekening met WOI of WOII dat het ineens ook over huidige oorlogen zou moeten gaan, denk ik. (Hoewel ik er niet helemaal zeker van ben)

Maar ik heb ook echt nooit gevonden dat ieder(e) allochtoon, kind daarvan of toeristof weet ik wie daar nu verplicht iets bij moet 'voelen'of zo, daar krijg ik ook echt kriebels van, niemand kan gedwongen worden iets te voelen toch (ons aller Camus indachtig, was dat geen Algerijn?

Is het nu zo dat je door het te hebben over gesneuvelden in recentere oorloger, je daar als hoe zeg je dat nu "relatieve nieuwkomer" meer doet betrekken bij de herdenking? Moet dat dan?

Ik denk zo van niet zo zeuren, gewoon iedereen de WOII herdenken, geen tranen met tuiten huilen maar wel daar staan als het kan en anders in elk geval geen obstructie plegen.

Leiden eet ook nog steeds elk jaar haring en wittebrood omdat ze in de 17e eeuw eens van de Spanjaarden ontzet zijn, niet omdat er sinds die tijd zo veel steden ontzet zijn en er is ook niemand die je dwingt om haring en wittebrood te eten maar er is ook niemand die zegt dat het zinloos is geworden en dat je er daarom maar mee op zou moeten houden.

Ron Haleber
30-04-05, 09:17
Saskia voegt op haar site er nog hetvolgende aan toe:



Ik vind overigens, Ron, dat t toch niet zo is dat er nou van mij geen spaan wordt heel gelaten. Farid is geloof ik niet zo’n jongen die iedereen maar meteen in spanen slaat.

Het is meer een verstandig beetje van allebei, aristotelische gulden middenweg, maar waarom nooit een gulden insulindeweg? Misschien is dat laatste dan een ideetje voor nasje wethouder van ROB voor tijdens Zeeburg Schoon.

Gepost door ZaZkia on 29/04/05 at 11:33 PM


@Saskia over Marokkaan Farid Achahboun zijn door Wilders via NOVA en de media de wildste verhalen de wereld ingestuurd.

Zowel op jouw site als op Maroc.nl zullen vele prikkers de feiten niet kennen - daarom hier toelichting:




Als je Wilders moet geloven gaat het dus om een wilde Rifbarbaar die met een bijl boven zn hoofd woest zwaaiend op zoek is naar weerloze slachtoffers om ze te onthoofden.

In werkelijkheid is Farid een nette erudiete webmaster van de Openbare Bibliotheek in Den Haag die iedereen correct te woord staat. En in zn vrije tijd met hartstocht aan zn hobby werkt, om op internet als op Maghreb Online de leugens van Bush en Sharon te weerleggen die ook in de Nederlandse politiek sterk opgeld doen en kritiekloos aanvaard worden… Daarbij irriteert Farid als moslim ook het islambashen van politici dat door de gewone bevolking schaapachtig wordt overgenomen.

Ik heb Wouter Bos laatst op tv. in een kamerdebat horen zeggen dat Wilders het toch ook wel te bont maakte door op bezoek in Israël te zeggen dat hij Arafat als gekozen president dood wenste… Farid deed niet anders dan Wilders lik op stuk geven door hem als gerechtigde straf hetzelfde toe te wensen…

Omdat Farid - die in Den Haag werkt - Wilders o.a. na overleg met kamerlid Boris Dittrich had benaderd en een brief schreef om een gesprek met hem in het restaurant van de kamer te hebben, rook Wilders publiciteit en zag zijn kans schoon om er als kamerlid een rel van te maken.

In eerste instantie zei de politie over de aanklacht; Ja meneer Wilders, ff dimmen, we kunnnen in Nederland niet achter iedereen aangaan die een ander dood wenst… Wilders zette echter zijn actie tegen Farid door en ik moet zeggen Farid was als Marokkaan te eigenwijs - te veel overtuigd van zn eigen gelijk - om hem schriftelijk zijn excuses te maken. Daarop werd ook Farid door de telefoon en op de site “Nieuw Rechts” van Michiel Smit met de dood bedreigd - ik wees er Farid zelfs op omdat ik dat las omdat ik daar ook voor muticulturele kontlikker van mocro's werd uitgemaakt... En ik zei hem daar aangifte van te doen…

Het liep voor Farid ook na het in beroep gaan voor de rechter tenslotte op een boete en een taakstraf uit. Ondertussen was door de moord op TvG het klimaat in Nederland namelijk totaal veranderd zodat de rechter zo’n internet-‘bedreiging’ niet meer ongestraft kon laten passeren. De Hofstadgroep waar Farid niets mee te maken heeft, had namelijk op internet de kop opgestoken...

De rest van het verhaal ken je: Wilders was ondertussen door extremisten ook 'bedreigd', maar nu echt en serieus en moest tragischerwijs onderduiken - geheel onterecht belemmerd in zn werk als volksvertegenwoordiger.

In een interview op radio 1 - op Maghreb Online staan de links om dat te beluisteren (ik zette ze op Maroc.nl neer) heeft Farid het gebeuren nog eens uitgelegd dat hij enkel een politieke discussie beoogde…

Dit alles even ter informatie.

Als ik het niet naar waarheid weergeef, verzoek ik IQra hierbij dringend mijn verhaal op details te corrigeren!

marlies255
30-04-05, 09:55
Geplaatst door Ron Haleber
Ik ben het daarmee eens over die Taouanza. Over bepaalde ongure types zegt ze helemaal niets - die vind ze prachtig omdat die onder de gordel mensen aanvallen die zij mentaal volstrekt niet aankan... Het is allemaal vreselijk puberaal en knderachtig. :strik:

Daarbij als je kritisch wil zijn, moet je het ook duidelijk laten blijken als mensen iets positiefs zeggen... :)

Wat Rja zei was heus niet beledigend of je moet erg lange tenen hebben - laat hem zijn mening,,,

Dat klopt helemaal. Ik reageerde nu alleen op taouanza en zij ervaart hetgeen Rja prikte als negatief, dat is echter haar mening en/of beleving, niet de mijne.

tr_imparator
30-04-05, 10:51
Geplaatst door rja2
Wat je kun geeneens respect opbrengen voor mensen die de doden herdenken.

Dat lijkt me vanzelfsprekend.

Dat sommige allochtonen hier anders over denken, zegt veel over hun.


als het je vanzelfsprekend lijkt, waarom dan de volgende quote?



Maar je moet wel respect hebben voor de mensen die wel doen.

Dat een paar Marokkaanse rot jochies, de dodenherdenking verstoort hebben paar jaar gelden , gaat mij volgens veel te ver.

Wie ben jij wel om te denken dat allochtonen geen respect hebben voor diegenen die hun dierbare herdenken?

En vertel me is waarom ik respect moet tonen als de mensen toch denken dat ik geen respect kan opbrengen? Moet ik me hier bewijzen dat ik dat kan? Moet ik om deze reden meedoen aan de dodenherdenking, die me niks aangaat.

Je bovenstaande reactie was er gewoon om nog een keer te BENADRUKKEN dat een paar jochies de dodenherdenking verstoord hadden, en dat weet je zelf ook. Laat staan dat je ontduikt wat Don Vito te melden heeft. Hoezo moet ik alleen denken aan mensen die tijdens WO2 zijn dood gegaan? Moet ik soms vergeten wat er hier en nu gebeurd op onze mooie aarde?

2 minuten herdenken dat er veel mensen zijn dood gegaan in de oorlog, adolf afschuwen, ondertussen vriendelijk verder gaan om 'democratie te brengen'(lees: verderf te zaaien) op de wereld, en helemaal niet denken aan andere doden..die in het verleden zijn overleden.

Hoezo moet ik respect opbrengen voor mensen die zo laf waren om mee te werken aan Hitlers plannen?

respect moet je verdienen, je kan hoogstens mijn afwezigheid vragen, minstens een uitnodiging sturen. Voor de rest bepaal ik zelf wel wat ik doe of niet. Ik moet niks.

ZaZkia
30-04-05, 11:15
Zeg Turkish imperator,

Ben je nou niet aan het schieten op mensen die aan dezelfde ik-hoef-niet-te-herdenken-maar-vooruit-als-anderen-zo-nodig-moeten
kant staan?

Ik denk helemaal niet dat nogeenseenkaassie hier nou iets benadrukt over met kransenvoetballers, misschien ligt dat bij jou gewoon nog erg hoog?

Nu ja uit het bovenstaande blijkt wel dat je respect wel even op meer manieren kan vatten. De openbare orde tijdens de verdenking verstoren is zeker een kwestie van geen respect tonen wat niet zou moeten mogen, maar als denken van goh wat een flauwekul ineens streng moet worden aangepakt al een vorm is van respect, dan ben ik ook niet voor respect.

Verder kaassie, vind ik maar dat je uit je kaaskop zwetst als het je nu gaat om alle andere oorlogen te herdenken via de dit-mag-nooit-meer-gebeuren-maar-is-toch-al-vaak-gebeurd constructie.
Ik vind het namelijk eerder afdoen aan de WOII herdenking om hier nu de het bombardement op Sarajevo, of de zelf op de hals gehaalde Irak oorlog mee te gaan herdenken. Ongepast en onterecht.

Als dat nu ook weer niet je bedoeling is, dan neem ik nog maar eens een kaasje.

taouanza
30-04-05, 11:24
Geplaatst door rja2
Dat is gewoon gelul.

Maar als ik zeg dat je respect voor mensen die de doden herdenkt.

En hij reageert, respect moet je verdienen, dan kan hij zo'n reactie verwachten.

Jouw reacties zijn allemaal zo. Jij bent hier alleen als er wat te zeiken valt.

taouanza
30-04-05, 11:26
Geplaatst door marlies255
Actie is reactie en het gezegde "wat je zegt ben je zelf" gaat vaak op. Dus je weet zelf het antwoord op die vraag, ookal is dat misschien alleen jouw waarheid. Andersom geldt het ook.
Als mensen (allochtonen/marokkanen) geen respect kunnen opbrengen voor het "gebruik" in Nederland om op 4 mei de doden te herdenken, gedragen ze zich niet respectvol naar diegenen die dat wel belangrijk vinden. Op hun beurt zullen ze niet veel respect van de samenleving krijgen, vanwege deze houding ten opzichte van de Nederlandse dodenherdenking. Actie is reactie, heel menselijk eigenlijk, zonder respect krijg je geen respect! En als je je vaak negatief opstelt naar anderen Taouanza, dan krijg je ook veel negatieve reacties terug. :stout:

Ik ga nu werken aan mijn Oranjegevoel en lekker biertjes drinken in de gezelligste buurt van Nederland. :boogie:

Met andere woorden de hele Marokkaanse gemeenschap voetbalt met kransen tijdens de dodeherdenking en is het niet meer dan terecht dat ze er ook allemaal op aangekeken worden.

Ja meis ga jij maar lekker bier drinken.
Zid 3la 7mar chel7 manad manad.:rolleyes:

marlies255
30-04-05, 11:27
Geplaatst door taouanza
Jouw reacties zijn allemaal zo. Jij bent hier alleen als er wat te zeiken valt.

en wat is dan eigenlijk de reden dat jij hier bent?? Met uitzondering van strafpunten uitdelen natuurlijk. :haha:

marlies255
30-04-05, 11:31
Geplaatst door taouanza
Met andere woorden de hele Marokkaanse gemeenschap voetbalt met kransen tijdens de dodeherdenking en is het niet meer dan terecht dat ze er ook allemaal op aangekeken worden.


Ja meis ga jij maar lekker bier drinken.
Zid 3la 7mar chel7 manad manad.:rolleyes:

1) Dat is jouw perceptie, niet de mijne.

2) Het was erg gezellig gisteren, dank je. Wat betekent de laatste zin?

Max Stirner
30-04-05, 11:33
Geplaatst door tr_imparator
Hoezo moet ik respect opbrengen voor mensen die zo laf waren om mee te werken aan Hitlers plannen?

respect moet je verdienen, je kan hoogstens mijn afwezigheid vragen, minstens een uitnodiging sturen.


:haha:


Where did you escape from?

taouanza
30-04-05, 12:06
Geplaatst door marlies255
1) Dat is jouw perceptie, niet de mijne.

2) Het was erg gezellig gisteren, dank je. Wat betekent de laatste zin?

Ja het was so geselli dat jij niet eens meer kan herinneren wat je schreef. :maf:

marlies255
30-04-05, 12:21
Geplaatst door taouanza
Ja het was so geselli dat jij niet eens meer kan herinneren wat je schreef. :maf:

doel jij soms op dat topic van een paar maanden geleden wat ging over die met kransen voetballende marokkanen. Als ik het me goed herinner heb ik toen 2 strafpunten van je gekregen omdat ik "kutmarokkanen" had aangehaald. Tussen aanhalingstekens natuurlijk, omdat dat niet mijn eigen woorden zijn, maar die nuance zag jij uiteraard niet.
Wat mij betreft herdenk je niet en velen met jou niet, maar het is de normaalste zaak van de wereld om die herdenking niet te verstoren uit respect voor diegenen die wel herdenken. Kun je dat respect niet opbrengen en het tegenovergestelde uitdragen, dan zul je merken dat je zelf ook minder respect krijgt. Simpel toch??

Mocht je iets anders bedoelen, dan raad ik je aan iets duidelijker aan te geven wat je dan wel bedoelt want zo is er geen touw aan vast te knopen.

En wat betekende de onderstaande zin?
Zid 3la 7mar chel7 manad manad.

tr_imparator
30-04-05, 12:23
Geplaatst door veelmeerkaassie


begrijp het niet verkeerd, wat ik bedoel te zeggen is dat niet juist is om respect te vragen; ff denken hoe ik dit anders kan zeggen..anders klinkt het weer zo vaag. Als ik toevallig uit de lucht kom vallen op de dam, om 8 uur, dan vind ik het noodzakelijk om uit respect 2 minuten mee te doen, al vind ik het flauwekul. Het gaat mij erom, dat het net zo respectloos is om te eisen naar respect, ik voel me persoonlijk beledigd als iemand vraagt : 'kom je ff wat respect tonen op de dam?' Dat is dan ook vele malen erger dan voetballen met kransen, want ik weet dat zij dat hebben gedaan, zonder reden, maar wat jij vraagt is wel doordacht. Daarom vind ik het niet kunnen als iemand roept dat ik respect moet tonen voor doden, alsof ik dat niet weet, en iets vanzelfsprekends is. Natuurlijk vind ik het dom, maar niet respectloos, dat die mensen gingen voetballen met kransen, maar ik neem het ze niet kwalijk, omdat ze onwetend zijn. Daarom zeg ik ook: vraag me afwezigheid, maar stuur me een uitnodiging. maw: 2 minuten stilte kan ik niet weigeren, al vind ik het flauwekul.

taouanza
30-04-05, 12:24
Geplaatst door marlies255
doel jij soms op dat topic van een paar maanden geleden wat ging over die met kransen voetballende marokkanen. Als ik het me goed herinner heb ik toen 2 strafpunten van je gekregen omdat ik "kutmarokkanen" had aangehaald. Tussen aanhalingstekens natuurlijk, omdat dat niet mijn eigen woorden zijn, maar die nuance zag jij uiteraard niet.
Wat mij betreft herdenk je niet en velen met jou niet, maar het is de normaalste zaak van de wereld om die herdenking niet te verstoren uit respect voor diegenen die wel herdenken. Kun je dat respect niet opbrengen en het tegenovergestelde uitdragen, dan zul je merken dat je zelf ook minder respect krijgt. Simpel toch??

Mocht je iets anders bedoelen, dan raad ik je aan iets duidelijker aan te geven wat je dan wel bedoelt want zo is er geen touw aan vast te knopen.

En wat betekende de onderstaande zin?
Zid 3la 7mar chel7 manad manad.

Ik heb je geciteerd muts dus het lijkt me zeer duidelijk wat ik bedoel.
Mischien moet je maar eerst gaan ontnuchteren je ziet niet alles helder. :cola:

marlies255
30-04-05, 12:35
Geplaatst door taouanza
Ik heb je geciteerd muts dus het lijkt me zeer duidelijk wat ik bedoel.
Mischien moet je maar eerst gaan ontnuchteren je ziet niet alles helder. :cola:

taouanza, jij weet toch zelf wel dat niet de hele marokkaanse gemeenschap met kransen voetbalt? Voor diegenen die dat doen kan ik geen respect opbrengen, voor diegenen die dat goedpraten ook niet en voor de gemeenschap daarom heen met oogkleppen en doet alsof er niets aan de hand is nog minder. En graag korte metten maken met die rotjochies. En als jij niet wilt herdenken, ga vooral je gang. Die vrijheid hebben we hier in Nederland.
In dit topic ging het op een gegeven moment over respect. Ik herhaal nog maar eens: actie is reactie, als je je niet repsectvol gedraagt, zul je geen respect van anderen ervaren. Jij krijgt in verschillende topics veel negatief commentaar van verschillende mensen (en dan druk ik me zachtjes uit). Dat is de reactie die je zelf oproept met je voortdurende gescheld, machtsmisbruik en negatieve en ongenunceerde geklets. Ga daar maar eens over nadenken. Ik ga nu Koninginnedag vieren.

tr_imparator
30-04-05, 12:37
Geplaatst door Max Stirner
:haha:


Where did you escape from?


from people like you. I am still running, and dont want to look back.

taouanza
30-04-05, 12:38
Geplaatst door tr_imparator
from people like you. I am still running, and dont want to look back.

:haha:

tr_imparator
30-04-05, 12:40
Geplaatst door marlies255


smeagol.

Max Stirner
30-04-05, 12:44
Geplaatst door tr_imparator
from people like you. I am still running, and dont want to look back.


Zou ik ook maar niet doen, want dan ren je met een kop tegen een lantaarnpaal op en ga je nog dommere dingen zeggen......

:wink:

tr_imparator
30-04-05, 12:47
Geplaatst door Max Stirner
Zou ik ook maar niet doen, want dan ren je met een kop tegen een lantaarnpaal op en dan ga je nog dommere dingen zeggen......

:wink:

:ego:

Orakel
30-04-05, 15:56
Geplaatst door Ron Haleber
[B]Hebben moslim-allochtonen een boodschap aan 4 mei-herdenkingen?

*kuch* Moslim-allochtonen?
Een samentrekking die slaat als kut op Dirk. En daarbij zijn de Dirken die ik ken geheelonthouder, al dan niet uit vrije wil.

Van de Moslims die ik ken, hebben beiden wel een boodschap aan 4 en 5 mei, maar vinden het weinig consistent.
"Dat nooit weer" is het morele adagium dat achter de herdenkingen schuilgaat, maar desondanks is de wereld nog steeds een brandhaard.

Vanaf onze comfortabele canapé zappen we geeuwend van de genocide in Rwanda, via de horror in Irak naar het al 35 jaar durend Palestijns leed, en van Sreberenica vragen we ons af wanneer we d'r eindelijk es goedkoop op vakantie kunnen.

Herdenken is dus niet het probleem waar eventueel tegen geageerd wordt. Wel de ongerijmdheden tussen woord en daad.

rja2
30-04-05, 16:25
Geplaatst door taouanza
Jouw reacties zijn allemaal zo. Jij bent hier alleen als er wat te zeiken valt.
Wat een onzin,

Ik op dit forum over heel wat onderwerpen gediscussieert, deze week nog over de EU grondwet.

Misschien lees je die onderwerpen niet ?

Max Stirner
30-04-05, 16:58
Geplaatst door Orakel

"Dat nooit weer" is het morele adagium dat achter de herdenkingen schuilgaat, maar desondanks is de wereld nog steeds een brandhaard.

Vanaf onze comfortabele canapé zappen we geeuwend van de genocide in Rwanda, via de horror in Irak naar het al 35 jaar durend Palestijns leed, en van Sreberenica vragen we ons af wanneer we d'r eindelijk es goedkoop op vakantie kunnen.

Herdenken is dus niet het probleem waar eventueel tegen geageerd wordt. Wel de ongerijmdheden tussen woord en daad.



De spijker op zijn kop...... :)

Wide-O
30-04-05, 17:25
Geplaatst door Max Stirner
De spijker op zijn kop...... :)

Ik wou net hetzelfde zeggen.

taouanza
30-04-05, 20:14
Geplaatst door Wide-O
Ik wou net hetzelfde zeggen.

Ik zei het zelfduh.:ego:

Orakel
30-04-05, 21:14
Geplaatst door Alcibiades
[B]Moet daar door anderen die niets hebben met de herdenkingen zo nodig een morele component aan toegevoegd worden?

'Kletskoppen', daaarmee doelt men toch op die koekjes?
Ik schreef "dat nooit weer" bewust tussen aanhalingstekens, omdat ik het niet zelf bedacht heb. Dat wordt keer op keer herhaald, zeker in discussies tussen lelieblanke, witte, autochtone niet-Moslims onderling.
Want ja, ook die vragen zich af of en hoe we nog moeten herdenken.

Daarmee kom ik op onze olijke Islamoloog die net als vele anderen tegenwoordig een antwoord probeert te vinden op zijn eigen existentiële onzekerheden, door ze in Islamitisch perspectief te plaatsen.
Lees de eerste regels van het openingsartikel er nog es op na. Hij vraagt zich af wat hij moet met de herdenking en de topictitel luidt: hebben Moslim-allochtonen een boodschap aan 4 mei?
Schiet mij maar lek.


Moeten de rouwenden schuldig verklaard worden aan Rwanda, Irak en Srebrenica?

Niet schuldig vrind, dat is niet de issue. Na WW2 zijn we blijven herdenken en hebben we zelfs een mondiaal instituut in het leven geroepen om de wereldvrede te handhaven.
Het gaat dus om de selecteviteit waarmee het concept van die wereldvrede beschouwd wordt.

Tomas
30-04-05, 21:17
Geplaatst door Orakel

Na WW2 zijn we blijven herdenken

Waarom halen marokkanen hun uitkering en de wereld oorlog altijd door elkaar? Zo moeilijk is het toch niet om 't te krijgen?

Prlwytzkofski
30-04-05, 21:35
[i] Moeten de rouwenden schuldig verklaard worden aan Rwanda, Irak en Srebrenica? [/B]

Deze larmoyante tekst zou van dominee Wawelaar kunnen stammen.
60 jaar na dato zijn de direkt betroffenen, om voor de hand liggende redenen, een kleine minderheid onder de herdenkenden. Bovendien plegen rouwprocessen geen 60 jaar te duren.
Orakel slaat, ik weet lezer, dat mijn verhaal eentonig is, inderdaad de spijker op de kop.

Ron Haleber
30-04-05, 22:07
Geplaatst door Orakel
*kuch* Moslim-allochtonen?
Een samentrekking die slaat als kut op Dirk. En daarbij zijn de Dirken die ik ken geheelonthouder, al dan niet uit vrije wil.

Daarmee kom ik op onze olijke Islamoloog die net als vele anderen tegenwoordig een antwoord probeert te vinden op zijn eigen existentiële onzekerheden, door ze in Islamitisch perspectief te plaatsen.
Lees de eerste regels van het openingsartikel er nog es op na. Hij vraagt zich af wat hij moet met de herdenking en de topictitel luidt: hebben Moslim-allochtonen een boodschap aan 4 mei?
Schiet mij maar lek.


Orakel, je verbazing over de titel komt m.i. omdat jij uit een Overijssels dorp komt waar allochtonen en moslims een kleine minderheid zijn en dus niet de toon bepalen en zich bij herdenken schikken in wat er buiten hen om over wordt beslist...



Ik daarentegen woon in een stadsdeel - een stad op zich - waar de bevolking voor 70% allochtoon is, waarvan de meerderheid moslim.

Tot die groep richt ik mij dus omdat zij duidelijk protesteren tegen de autochtone wijze van herdenking. Ik richt mij dus niet tot allochtone Chinezen, Grieken, Amerikanen, Surinamers e.a.


Zo stond ik samen naast politiek bewuste Marokkaanse en Turkse vrienden bij de 4 mei-herdenking terwijl zij de Palestijnse vlag uit protest omhooghieven en mij vroegen om dat samen met hen te doen!

In aanwezigheid van de genoemde Marokkanen en o.m. een wethouder uit dit stadsdeel is de zaak een uur lang besproken in Rondom Tien. En tot je leedwezen moet ik je melden: er kwam geen idyllische dorpse oplossing uit de bus, maar het pijnlijk open conflict tussen de autochtonen en de moslim-allochtonen bleef recht overeind...



Idyllische dorpsbewoner Orakel ik denk niet dat jij ooit in die genoemde situatie verkeerde en dat jij je dus betreffende mij en mijn vrienden schuldig maakt aan een ernstige beoordelingsfout...! Ik zag graag dat je daar op terug kwam...!

Ik moet je dus tot mijn leedwezen meedelen dat ik volstrekt geen "antwoord probeert te vinden op mijn eigen existentiële onzekerheden, door ze in Islamitisch perspectief te plaatsen". Ik probeer uit solidariteit met de moslim-allochtonen van mijn stad Amsterdam de herdenking vanuit moslim- Islamitisch perspectief te bezien - ook al behoor ik niet tot hen... Niet meer en niet minder!

Ik zie dat dus als mijn plicht - wat de Saskia's en de vele scheldende autochtone buurtbewoners - naast de scheldende autochonen op deze site - er ook van vinden. Zij vinden dat zij de wet moeten stellen en over herdenkingen mogen en moeten beslissen voor alle deelnemers. Ik ontneem zowel hen als jou Orakel dat arrogante recht voor wat betreft de moslim-allochtonen die eraan deelnemen!




Van de Moslims die ik ken, hebben beiden wel een boodschap aan 4 en 5 mei, maar vinden het weinig consistent.
"Dat nooit weer" is het morele adagium dat achter de herdenkingen schuilgaat, maar desondanks is de wereld nog steeds een brandhaard.

Vanaf onze comfortabele canapé zappen we geeuwend van de genocide in Rwanda, via de horror in Irak naar het al 35 jaar durend Palestijns leed, en van Sreberenica vragen we ons af wanneer we d'r eindelijk es goedkoop op vakantie kunnen.

Herdenken is dus niet het probleem waar eventueel tegen geageerd wordt. Wel de ongerijmdheden tussen woord en daad.

Orakel zoals je het hier formuleert, kan ik er natuurlijk grotendeels in meegaan omdat de hypocrisie voor de moslim-allochtonen natuurlijk tenslotte óók ligt in "de ongerijmdheden tussen woord en daad".

Gezien je positie in je rustiek dorp zul je ongetwijfeld al eens het woord gevoerd hebben op een 4 mei-herdenking, zij het dus niet als moslim-allochtoon. Gelieve om begrip voor je op te kunnen brengen, deze toespraak eens hier neer te zetten.

Juliette
30-04-05, 22:22
Geachte heer Ron,

gezien uw beklagenswaardige positie als dementerende bejaarde vergeef ik u alle onzin die u hier op dit forum uitstoot. U bent nauwelijks nog verantwoordelijk te stellen voor uw eigen woorden. Ik wens u dan ook ook een begrijpend tehuis en veel begrip van het verplegend personeel.

Juliette

(Couscousje zal u wel het adres van mijn gesticht geven mocht u willen antwoorden)

Tomas
30-04-05, 22:25
Geplaatst door Juliette
Geachte heer Ron,

gezien uw beklagenswaardige positie als dementerende bejaarde vergeef ik u alle onzin die u hier op dit forum uitstoot. U bent nauwelijks nog verantwoordelijk te stellen voor uw eigen woorden. Ik wens u dan ook ook een begrijpend tehuis en veel begrip van het verplegend personeel.

Juliette

(Couscousje zal u wel het adres van mijn gesticht geven mocht u willen antwoorden)

Mmm.. In nl is het de gewoonte dat je demente bejaarden altijd gelijk geeft. Wij weten hier in dit gidsland namelijk al heel lang dat dit soort beschouwingen veel te ingewikkeld voor ze zijn.

Ron Haleber
30-04-05, 22:30
Geplaatst door Juliette

Couscousje zal u wel het adres van mijn gesticht geven mocht u willen antwoorden

Couscousje heeft u terecht al enige weken geleden gemeld als uit uw gesticht ontsnapte patiënt.

Gezien uw beledigend gebazel zonder enig argument wordt het hoog tijd dat u zich daar idd nu eens meldt!


Geplaatst door Tomas
Mmm.. In nl is het de gewoonte dat je demente bejaarden altijd gelijk geeft.

Op scheldende autochtonen hoef je hier nooit lang te wachten als je een van Bush en Balkenende verschillende visie op het Midden Oosten neerzet...

rja2
30-04-05, 22:30
Geplaatst door Juliette
Geachte heer Ron,

gezien uw beklagenswaardige positie als dementerende bejaarde vergeef ik u alle onzin die u hier op dit forum uitstoot. U bent nauwelijks nog verantwoordelijk te stellen voor uw eigen woorden. Ik wens u dan ook ook een begrijpend tehuis en veel begrip van het verplegend personeel.

Juliette

(Couscousje zal u wel het adres van mijn gesticht geven mocht u willen antwoorden) :lol:

Orakel
01-05-05, 00:30
Geplaatst door Ron Haleber
[B]Orakel, je verbazing over de titel komt m.i. omdat jij uit een Overijssels dorp komt waar allochtonen en moslims een kleine minderheid zijn en dus niet de toon bepalen en zich bij herdenken schikken in wat er buiten hen om over wordt beslist...

Ik daarentegen woon in een stadsdeel - een stad op zich - waar de bevolking voor 70% allochtoon is, waarvan de meerderheid moslim.

Tot die groep richt ik mij dus omdat zij duidelijk protesteren tegen de autochtone wijze van herdenking. Ik richt mij dus niet tot allochtone Chinezen, Grieken, Amerikanen, Surinamers e.a.


Zo stond ik samen naast politiek bewuste Marokkaanse en Turkse vrienden bij de 4 mei-herdenking terwijl zij de Palestijnse vlag uit protest omhooghieven en mij vroegen om dat samen met hen te doen!

In aanwezigheid van de genoemde Marokkanen en o.m. een wethouder uit dit stadsdeel is de zaak een uur lang besproken in Rondom Tien. En tot uw leedwezen moet ik u melden: er kwam geen idyllische dorpse oplossing uit de bus, maar het pijnlijk open conflict tussen de autochtonen en de moslim-allochtonen bleef recht overeind...



Geachte idyllische dorpsbewoner Orakel ik denk niet dat u ooit in die genoemde situatie verkeerde en dat u zich dus betreffende mij en mijn vrienden schuldig maakt aan een ernstige beoordelingsfout...! Ik zag graag dat u daar op terug kwam...!

Ik moet u dus tot mijn leedwezen meedelen dat ik volstrekt geen "antwoord probeert te vinden op mijn eigen existentiële onzekerheden, door ze in Islamitisch perspectief te plaatsen". Ik probeer uit solidariteit met de moslim-allochtonen van mijn stad Amsterdam de herdenking vanuit Islamitisch-allochtoon perspectief te bezien - ook al behoor ik niet tot hen... Niet meer en niet minder!

Ik zie dat dus als mijn plicht - wat de Saskia's en de vele scheldende autochtone buurtbewoners er ook van vinden. Zij vinden dat zij de wet moeten stellen en over herdenkingen mogen en moeten beslissen voor alle deelnemers. Ik ontneem zowel hen als u Orakel dat arrogante recht voor wat betreft de moslim-allochtonen die eraan deelnemen!

M'n waarde lintje,

Geheel conform de hier geldende etiquette, waarbij verlangd wordt dat de aanwezigen excelleren in fabuleuze en weergaloze nietszeggendheid, zal ik dienstbaar doch martiaal, mij voegen in dit interbellum van zinloosheid, smachtend naar en in hoopvolle afwachting van zinnigere en minder uitzichtloze tijdingen.

Vooraleerst is daar de kwestie rondom het begrip Moslim-allochtoon. Mijn moeite met dit begrip is minder in nevelen gehuld dan deze vruchteloze verbale excercitie doet vermoeden, want in weerwil van deze (zelfverklarde) verbale eruditie is de kwestie nochthans evident.
De door u gebruikte classificering, om maar niet te spreken van stigmatisering, werkt als een vergrootglas, gehanteerd door nieuwsgierige doch vermijtele en naïeve onderzoeker die zich niet bewust is van het brandpunt.
Het begrip lieert het Moslim-zijn direct en onverbrekelijk met het vermaledijde allochtoonschap, alsof bestond het niet alleen dat er ook Moslim-autochtonen zijn of autochtonen die geen boodschap hebben aan 4 mei, of zich rekenschap wensen te geven van de historische en toekomstige implicaties en noodzakelijkheid van deze in meerdere opzichten gedenkwaardige dag, maar ook verbindt het de Islamitische Allochtoon met begrippen als weerzin, respectloosheid, desinteresse en gebrek aan historisch besef als het gaat om 4 mei, en brengt daarmee vermoedelijk ongewenst een weerzinwekkende etnisch-religieus-culturele symbiose tot stand.
Een symbiose die zich weldra ontpopt tot een volkswaarheid en tot ontologische onwrikbaarheid vervolmaakt. Immers, de slechte of halve verstaander gaat de weerstand tegen herdenken al gauw als wezenskenmerk van de Islam en de allochtoon zien.

U schiet met deze benaderingswijze dus in uw eigen voet, mijn waarde. En ik zal de laatste zijn die u dergelijke geneugten wil onthouden, maar zoals zo vaak het geval is, zie ik mij vervolgens genoodzaakt om de schade te beperken.
Want zoals wij hier op het pittoreske en idyllische dorp plachten te zeggen: degene die de scheet laat, heeft er zelf het minst last van.

Maar laat uw blik niet vertroebelen door dit decorumverlies, want hier in het kolderieke landschap onder de veendampen zijn wij de naastenliefde niet uit het oog verloren.
Onze hulpvaarigheid alhier is echter gelukkig gevrijwaard van besmettende en blikvernauwende hovaardij, zonder dat we daarbij overigens neigen naar (het overigens immer ondergewaardeerde) altruïsme.

Post scriptum: 70% allochtoon waarvan de meerderheid Moslim? Check your facts grandpa. Leg die Enkhuizer almanak es weg en zoek es wat op het net.

mark61
01-05-05, 01:27
Geplaatst door Orakel
M'n waarde lintje,

:hihi: :hihi: :hihi:

Geheel zinloos is deze exercitie dan toch niet, aangezien u uw eloquentie er dermate mee aanscherpt, dat u weldra van de pen zult kunnen leven en niet slechts uw astronomische huur, maar ook naar believen de laatste BMW ervan kan financieren.

Ehm, ik geloof dat Ron bedoelt dat er moslims zijn te vinden die het nogal schijnheilig vinden om zekere doden te herdenken van wie de nazaten / overlevende familieleden momenteel ietsje verderop een poging schijnen te doen hun voormalige beulen te overtreffen.

Al is deze voorstelling van zaken misschien wat overdreven, een punt is het wel. Ik neem aan dat hij niet liegt als hij zegt dat mensen met Palestijnse vlaggen staan te zwaaien bij WOII-herdenkingen. Ik denk alleen dat dat bijzonder weinig mensen zijn. In die zin heeft hij dus een puntje.

Dus als de gedachte 'nie wieder' is, dan mag Israël wel s onder de aandacht worden gebracht dat zij de nagedachtenis hunner gevallenen geen dienst bewijzen. Dat geldt dan ook voor de NL buitenlandse politiek, en die van de internationale gemeenschap.

Evenwel is het streven naar een wereld zonder gewapende conflicten natuurlijk van een onwaarschijnlijke naiveteit. Maar toch een doel van ons allen. Sort of.

Maar als ik je goed begrijp beticht je hem ervan alle moslimallochtonen (jawel) op één hoop te gooien. Volgens mij doet hij dat niet, maar stelt hij een fundamenteel punt aan de orde. Een punt dat volgens mij in de praktijk maar door heel weinig mensen wordt beleefd, maar goed.

Tenzij ik Ron's post natuurlijk volledig verkeerd begrepen heb. Je kan er tegenin brengen dat hij zich ongevraagd opwerpt als woordvoerder van een splinterclubje, maar ik geloof niet dat zijn doel is den moslimallochtoon in het algemeen in een kwaad daglicht te stellen. Of ben ik zo naief? Snap ik nou iets niet?

Ron Haleber
01-05-05, 01:37
Geplaatst door Orakel

Vooraleerst is daar de kwestie rondom het begrip Moslim-allochtoon. Mijn moeite met dit begrip is minder in nevelen gehuld dan deze vruchteloze verbale excercitie doet vermoeden, want in weerwil van deze (zelfverklarde) verbale eruditie is de kwestie nochthans evident.
De door u gebruikte classificering, om maar niet te spreken van stigmatisering, werkt als een vergrootglas, gehanteerd door nieuwsgierige doch vermijtele en naïeve onderzoeker die zich niet bewust is van het brandpunt.
Het begrip lieert het Moslim-zijn direct en onverbrekelijk met het vermaledijde allochtoonschap, alsof bestond het niet alleen dat er ook Moslim-autochtonen zijn of autochtonen die geen boodschap hebben aan 4 mei, of zich rekenschap wensen te geven van de historische en toekomstige implicaties en noodzakelijkheid van deze in meerdere opzichten gedenkwaardige dag, maar ook verbindt het de Islamitische Allochtoon met begrippen als weerzin, respectloosheid, desinteresse en gebrek aan historisch besef als het gaat om 4 mei, en brengt daarmee vermoedelijk ongewenst een weerzinwekkende etnisch-religieus-culturele symbiose tot stand.
Een symbiose die zich weldra ontpopt tot een volkswaarheid en tot ontologische onwrikbaarheid vervolmaakt. Immers, de slechte of halve verstaander gaat de weerstand tegen herdenken al gauw als wezenskenmerk van de Islam en de allochtoon zien.


Over de eigenschappen die jij toekent aan de groep die ik moslim-allochtoon noem kan ik kort zijn. Moslim-allochtoon sluit in dat er ook moslim-autochtonen zijn, das toch wiedes. Ik ben toch de laatste om het bestaan van imaam Van Bommel te ontkennen en ook in mijn eigen omgeving ken ik moslim-autochtonen.

Om moslim-allochtoon te gaan abstraheren tot "weerzinwekkende etnisch-religieus-culturele symbiose" die zich tot "ontologische onwrikbaarheid vervolmaakt", lijkt me volstrekt uit de lucht gegrepen. Dit mag door de bekende islam-bashers wel gebeuren, maar gelukkig bepalen die in Nederland niet de taal noch de semantische, noch ontologische waarheid van alledaagse begrippen en realiteiten...

Ik concludeer dus: noch het benoemen van mensen als moslim, noch als allochtoon geeft een denigrerende betekenis aan. Je geeft je er enkel rekenschap van dat de Islam als een nieuwe religie zich via nieuwkomers bij de al bestaande religies voegt. Daar is geen enkel waarde-oordeel mee gemoeid. En al zeker géén stigmatisering.

Daarbij gaat het mij dus niet enkel om moslims en niet enkel om allochtonen, maar om mensen die beiden zijn. Dan is het gangbaar in de Nederlandse taal daar een eenvoudig verbindingsstreepje tussen te zetten om de bedoelde groep te beperken. Ik zie niet in waarom dit kwalijke gevolgen moet hebben?


Als je niet gelooft dat van de 70% allochtone bewoners van de totale populatie van Zeeburg, de meerderheid moslim is, wip dan eens over naar Amsterdam of elders waar vergelijkbare stadsdelen zich bevinden... Je bent welkom en zal ervan opkijken!


Jammer dat je verder niet op de door mij genoemde politieke zaken ingaat zoals die de afgelopen jaren al uitgebreid in Nederland aan de orde kwamen... Ik moet dus maar vermoeden dat je het daarover wel met me eens was?

mark61
01-05-05, 01:39
Geplaatst door Ron Haleber
Over de eigenschappen die jij toekent aan de groep die ik moslim-allochtoon noem kan ik kort zijn. Moslim-allochtoon

De juiste schrijfwijze is in dat geval moslim/allochtoon. Jaja. Het lijkt wel fiqh hiero.

Ron Haleber
01-05-05, 02:14
Geplaatst door mark61
:hihi: :hihi: :hihi:

Geheel zinloos is deze exercitie dan toch niet, aangezien u uw eloquentie er dermate mee aanscherpt, dat u weldra van de pen zult kunnen leven en niet slechts uw astronomische huur, maar ook naar believen de laatste BMW ervan kan financieren.

Ehm, ik geloof dat Ron bedoelt dat er moslims zijn te vinden die het nogal schijnheilig vinden om zekere doden te herdenken van wie de nazaten / overlevende familieleden momenteel ietsje verderop een poging schijnen te doen hun voormalige beulen te overtreffen.

Al is deze voorstelling van zaken misschien wat overdreven, een punt is het wel. Ik neem aan dat hij niet liegt als hij zegt dat mensen met Palestijnse vlaggen staan te zwaaien bij WOII-herdenkingen. Ik denk alleen dat dat bijzonder weinig mensen zijn. In die zin heeft hij dus een puntje.

Dus als de gedachte 'nie wieder' is, dan mag Israël wel s onder de aandacht worden gebracht dat zij de nagedachtenis hunner gevallenen geen dienst bewijzen. Dat geldt dan ook voor de NL buitenlandse politiek, en die van de internationale gemeenschap.

Evenwel is het streven naar een wereld zonder gewapende conflicten natuurlijk van een onwaarschijnlijke naiveteit. Maar toch een doel van ons allen. Sort of.

Maar als ik je goed begrijp beticht je hem ervan alle moslimallochtonen (jawel) op één hoop te gooien. Volgens mij doet hij dat niet, maar stelt hij een fundamenteel punt aan de orde. Een punt dat volgens mij in de praktijk maar door heel weinig mensen wordt beleefd, maar goed.

Tenzij ik Ron's post natuurlijk volledig verkeerd begrepen heb. Je kan er tegenin brengen dat hij zich ongevraagd opwerpt als woordvoerder van een splinterclubje, maar ik geloof niet dat zijn doel is den moslimallochtoon in het algemeen in een kwaad daglicht te stellen. Of ben ik zo naief? Snap ik nou iets niet?

Mark61 geeft heel kernachtig weer wat ik bij het openen van dit topic wilde zeggen. Ik schaam me er achteraf wat voor dat ik het zelf in de loop van dit topic niet even kernachtig deed... Bij de opening kon dit niet want mijn bedoeling was natuurlijk de visie van mijn allochtone vrienden die ik grotendeels deel, in een debat op te voeren tegenover Saskia die een typisch gevestigde mening van autochtonen weergeeft...


Dat er in Zeeburg gelukkig ook verdienstelijke Marokkanen zijn als Ahmed Mesri met zijn club Assadaakaa, die zich voor 100% als Nederlander wil zien, zal ik natuurlijk niet ontkennen. Noem hen denigrerend maar bounties, ik vind het flauwekul om die mensen niet in hun waarde te laten en hun keus niet te respecteren.

Maar als ik op zijn eigen verzoek het woord moet nemen over de problemen van deze Nederlanders, ontvang ik wel een warm applaus van ze wanneer ik die problemen voor een groot deel uit hun Marokkaanse en islamitische achtergrond verklaar inclusief de negatieve reacties van de Nederlandse samenleving daarop.


Tenslotte dat het om slechts weinigen zou gaan, hoop ik wel, maar moet ik betwijfelen gezien de vele dure projecten van de Gemeente Amsterdam om de bestaande protesten te onderdrukken. En daarnaast de onheilspellende voortekens van het lopend onderzoek op 'zwarte' scholen waar WOII en de holocaust niet of nauwelijks aan de orde kunnen worden gesteld. Genoeg leraren hebben daar al in de pers hun mond over open gedaan. Naar verluidt, steeg ook Job Cohen het schaamrood naar de kaken!

Ron Haleber
01-05-05, 02:23
Geplaatst door mark61
De juiste schrijfwijze is in dat geval moslim/allochtoon. Jaja. Het lijkt wel fiqh hiero.

Jij hebt je dus de nieuwe uitgave van het Groene Boekje dus al aangeschaft?

mark61
01-05-05, 02:24
Geplaatst door Ron Haleber
Jij hebt je dus de nieuwe uitgave van het Groene Boekje dus al aangeschaft?

Ik peins er niet over. Ik voer een anti-tussen-n-guerilla.

ZaZkia
01-05-05, 10:42
Ik zie dat dus als mijn plicht - wat de Saskia's en de vele scheldende autochtone buurtbewoners - naast de scheldende autochonen op deze site - er ook van vinden. Zij vinden dat zij de wet moeten stellen en over herdenkingen mogen en moeten beslissen voor alle deelnemers. Ik ontneem zowel hen als jou Orakel dat arrogante recht voor wat betreft de moslim-allochtonen die eraan deelnemen!

Bareuh, øon, ij plaatst zulke opmerkingen ook alleen maar om mij uit mijn tent te lokken ik heb hier absoluut geen mening over wat mensen die niks met de WOII te maken hebben, zouden moeten doen. Je bent bezig met mij twee verwijten te maken, die elkaar in de staart bijten.

Alhier Ron-exegese deel x

Allereerst is de herdenking een hypocriete want exclusief autochtone onderneming, en moesten we daarom maar anders of niet herdenken. Scheldende autochtonen verwachten dat iedereen daar maar aan mee doet ongeacht of men er wat mee te maken heeft of niet.

Het tweede verwijt naar mij is dat ik voor moslims of jongere Marokkanen of autochtonen of weet ik wie zou praten en dat ik dat niet moet doen.


en welaanaangaande het tweede verwijtù ik zit hier op dit forum het al niet te doen want iedereen praat vrolijk mee en er zijn toch ook medestanders met mijn punt welke medemensen van vermoedelijk niet zo blanke komaf zijn als ik dus zo ontzettend wit is mijn mening nou ook weer niet. Oder?

En ten aanzien van het eerste verwijt, als ik niet voor allochtonen mag praten en zeg dat ze bij de herdenking zouden moeten zijn, moet je me ook niet gaan verwijten dat ze niet naar de herdenking komen en de herdenking daardoor een exclusief blanke onderneming is.
Het zou pas een niet-blanke multiculti exercitie worden als ik hier met een tech 9 mensen ga dwingen te herdenken, hun mond te houden, en weet ik veel, allemaal manieren die Ik en Tr Imperator en nog veel meer allemaal ook niet willen.

Niemand wordt gelukkig gedwongen naar de Dam te gaan. Mensen die anderen daar wel toe dwingen, dat ben ik echt niet. Wat mij betreft komt iedereen die wil en de rest blijft maar gewoon thuis en als die rest dan toch op de Dam is dan houden ze even de snavel dicht en we gedenken WOII en de gevallenen daarin en dan vooral die aan geall. zijde of die nou Nederlander of Marokkaan waren en verder gedenken we niets of niemand anders, want daar krijg je hele oorlogen over over wat geschikt is om te gedenken en wat niet, is het niet nog steeds oorlog terwijl het nooit meer mag gebeuren, ja inderdaad Marlies dat is het maar net, maar daarom moet je ook herinneren wanneer het pas echt allemaal is misgegaan en hoe en hoe zinloos, (vind ik althans en ik vind dat iedereen dat zou moeten vinden want anders was ik pas echt hypocriet zie onder anderen von Triers Dogville, maar als je er anders over denkt, ik ga je niet ophangen of zo)

Wat pas echt hypocriet is, is daar met een Palestijnse vlag gaan staan zwaaien terwijl allemaal mensen aan het herdenken zijn, want het is volstrekt irrelevant voor die mensen die daar hun in de oorlog gevallen familie herdenken, dat er nu nog steeds Palestijnen uit huizen gedwongen worden en een muur in hun achtertuin hebben waardoor ze 5 km om moeten om bij de voordeur te komen a la, ja erg zat, maar daar gaat het niet om, t leed van mensen die hun familie bij bosjes hebben zien afgeslacht in Nederland door hun Arische broedervolk, dat leed is hier door de Palestijnse zaak of dor Bosnie of Ruanda of weet ikt , geen haar minder om.
Ben het hierin uitermate eens met Alcibidibidesbes! Maar ik kan het commentaar niet citeren hier helaas omdat het niet meer hieronder staat.

Orakel
01-05-05, 10:51
Geplaatst door Ron Haleber
Daarbij gaat het mij dus niet enkel om moslims en niet enkel om allochtonen, maar om mensen die beiden zijn. Dan is het gangbaar in de Nederlandse taal daar een eenvoudig verbindingsstreepje tussen te zetten om de bedoelde groep te beperken. Ik zie niet in waarom dit kwalijke gevolgen moet hebben?


Mogguh.
Naar mijn smaak vernauw je met je begrippenhantering de discussie.
Een discussie over het nut, de moraal en doelstelling van herdenken is best, maar hou 'm dan breed.
Vorig jaar is die discussie ook gevoerd, temeer daar de huidige generatie jongeren ook weinig tot niets meer heeft met herdenken en de achtergrond ervan.
Ze weten dat het een vrije dag oplevert en dat is het dan wel.

Het risico van de door jou gehanteerde insteek, manifesteert zich hier al onmiddelijk in de reactie van Gaait, die zich afvraagt waarom vreemdelingen zonodig 'de moraal van onze herdenkingen moeten bepalen'.
Daarmee verwordt de Islam dus voor de zoveelste keer tot het ondankbare vehikel waarmee men een ramkraak wil uitvoeren.
Er heerst een taboe op het in twijfel trekken van het nut van de herdenkingen, wel willen onze vingers er niet aan branden, dus wat doen we?
Taddaaaa, het duizend-dingen-doekje: de Islam.
Daarmee wordt het snijden in de sociale zekerheid, het verkrachten van onze privacy, het uithollen van het procesrecht en nu ook het herdenken tot een bespreekbaar onderwerp gemaakt.

Iwan
01-05-05, 11:39
Geplaatst door Ron Haleber
Donderdag 28 april, 19.30 uur:

Nederland Marokko tijdens crises


Stichting TANS (Towards A New Start) biedt in samenwerking met het Verzetsmuseum een avond over de historische banden tussen Nederland en Marokko tijdens crises. Sprekers zijn onder meer Wim Klinkert, militair historicus, over de Marokkaanse militaire bijdragen in de Eerste en Tweede Wereldoorlog en Jan Durk Tuinier, Stichting Vredeseducatie en Ahmed Achahboun, die ingaan op de betekenis van deze bijdragen voor jongeren van nu.

De bijeenkomst is gratis toegankelijk.
Wat een onzin. Die gasten waren helemaal geen marokkaanse militair, maar het waren frans militair van marokkaanse afkomst. Ik beschouw die gasten als Nederlanders die samen met duitsers tegen de communisten hebben gevochten. Als ze echt marokkaanse militair waren dan hadden ze tegen de fransen moeten verchten om hun land te bevrijden.

ZaZkia
01-05-05, 12:35
Ciao Alcidinges, Ben er zeer mee eens dat herdenkingen door moraalridders worden gekaapt voor niewiederdoeleinden of anders wel pogingen tot integratie.
Goed punt!!
:wohaa:
KZou er alleen niet meteen mee met een beschuldigende vinger naar de topicstarter wijzen, we zouden nog in dezelfde valkuil vallen, maar hemel, doe ik dat nu ook niet nu ik jou daarop wijs?

aangaande de vermeende 70% dat getal haal je alleen als je de hier geboren Nederlands-Marokkaanse jongeren van Zeeburg meetelt als allochtonen en dat vind ik niet terecht. Het zijn gewoon Hollandse jongens met dat verschil dat ze niet zo snel rauwe haring eten.

WOII is erg zat om als geisoleerd geval te herdenken door degenen die daarop te wachten zit. :fpuh:

Ron Haleber
02-05-05, 07:58
Geplaatst door Orakel
Mogguh.
Naar mijn smaak vernauw je met je begrippenhantering de discussie.
Een discussie over het nut, de moraal en doelstelling van herdenken is best, maar hou 'm dan breed.


Ook Mogguh, boer Driess! Hebbe je zeugen al gejungd? Wat kenne die verrekens blerre hè als je ze castreert?

Ach buur Driess, "begrippenhantering"? Wasss da nou weer?

Ja jij bent zo'n precieze bioboer die op alle slakken zout legt! Vernauwen laat ik maar aan de inspecteur van het ministerie over. Wij van de boerenbond houen 'm maar breed zoals je al van me zag en daar heb je niet van terug zoals al bleek...!





Vorig jaar is die discussie ook gevoerd, temeer daar de huidige generatie jongeren ook weinig tot niets meer heeft met herdenken en de achtergrond ervan.
Ze weten dat het een vrije dag oplevert en dat is het dan wel.


Ja, maar die junkskes van jou gingen op 4 mei ondertussen wel met de mijne op de vuist omdat ze gingen foeballe met die krans van de burgemeester!




Het risico van de door jou gehanteerde insteek, manifesteert zich hier al onmiddelijk in de reactie van Gaait, die zich afvraagt waarom vreemdelingen zonodig 'de moraal van onze herdenkingen moeten bepalen'.
Daarmee verwordt de Islam dus voor de zoveelste keer tot het ondankbare vehikel waarmee men een ramkraak wil uitvoeren.



Buur Driess, je weet die boer Gaait die heb ik laatst al aan de hooivork geregen toen hij weer eens van die onzin uitsloeg. Hij is toen met zn steert tussen de benen afgedropen...

Boer Gaait, die moet dus zn bekkie houden over dingen waar hij niets vanaf weet...




Er heerst een taboe op het in twijfel trekken van het nut van de herdenkingen, wel willen onze vingers er niet aan branden, dus wat doen we?
Taddaaaa, het duizend-dingen-doekje: de Islam.

Daarmee wordt het snijden in de sociale zekerheid, het verkrachten van onze privacy, het uithollen van het procesrecht en nu ook het herdenken tot een bespreekbaar onderwerp gemaakt.



Boer Driess, laat mijn Saskia maar schuiven met dat duizend-dingen-doekje van jou: de Islam. Ze houdt er het erf goed schoon mee.

En over al die berg sores van jou - de sociale zekerheid, het verkrachten van onze privacy, het uithollen van het procesrecht en nu ook het herdenken - daar weet mijn slimme meid nu ook heel goed weg mee hoor!

Ik heb haar laten studeren in de grote stad! Heeft veel geld gekost! Maar ze is teruggekomen met een mooi diploma in de rechten. Ze is nu aan het solliciteren voor advocaat!

Dus Driess, laat mijn Saskia maar schuiven hoor, die weet er wel weg mee! :blij:

Als je toch vindt dat ze er een mestvaalt van maakt, spreek haar er dan maar op aan! Met mij krijg je er geen problemen mee als je haar eens stevig de les leest! :stout:


Kijk Driess, jij maakt je behalve over de centen, de zeugen en de processen eigenlijk nergens druk over...

Maar al die sahbies van je in de grote stad worden razend als ze dit van mn Saskia lezen:



Geplaatst door Saskia

Wat pas echt hypocriet is, is daar met een Palestijnse vlag gaan staan zwaaien terwijl allemaal mensen aan het herdenken zijn, want het is volstrekt irrelevant voor die mensen die daar hun in de oorlog gevallen familie herdenken, dat er nu nog steeds Palestijnen uit huizen gedwongen worden en een muur in hun achtertuin hebben waardoor ze 5 km om moeten om bij de voordeur te komen a la, ja erg zat, maar daar gaat het niet om...



Buur Dries, jij denkt laat die zionisten maar lekker aanklooien, jij denkt het is ver van mn bed en ver van moeder de vrouw. :dood:

Maar Driess, zo denken die Morikanen van jou in de grote stad er echt niet over! Die moet je niet met jouw advies aankomen! Die luisteren echt niet naar jou! Die gaan uit woede wild met boitenlandse vlaggen zwaaien!

Mag jij me ff uitleggen hoe dat nou zit met die rare vrinden van jou? :loog:

Julien
02-05-05, 12:21
Geplaatst door Hoefnix
Dus als die paar mocro-reltrappers het nodig vinden zichzelf weer een status aparte toe te bedelen door met een Palestijnse vlag te gaan zwaaien, moeten ze dat vooral doen. Misschien moeten ze het samen met een paar Chinezen doen, dan wordt het helemaal een hypocriet event.

:hihi:

taouanza
02-05-05, 12:27
Geplaatst door Julien
:hihi:

Ja hilarisch.:moe:
Weet je hoe erg Chinezen hebben geleden tijdens de WOII?
Iedereen heeft het altijd maar over 6miljoen joden alsof ze de enige slachtoffers zijn.

Julien
02-05-05, 12:34
Geplaatst door taouanza
Ja hilarisch.:moe:
Weet je hoe erg Chinezen hebben geleden tijdens de WOII?
Iedereen heeft het altijd maar over 6miljoen joden alsof ze de enige slachtoffers zijn.

Ja daar heb je gelijk in, maar dan vind ik dat je beter met de zigeuners, homo's en gehandicapten kan komen als voorbeeld. Want die zijn ook vervolgd en vermoord onder Nazi-Duitsland, en dat is wat dichter bij huis.

Met China heb ik eerlijk gezegd niet zo veel medelijden, niet omdat het zo ver weg is..maar ook omdat ik weet hoe barbaars dat land zich gedragen heeft na WO2.. in o.a. Tibet, Taiwan en onder haar eigen bevolking.

Rabi'ah.
02-05-05, 14:03
Geplaatst door Hoefnix
Elk jaar is er een herdenking van Surinamers en Nederlanders samen, die de doden herdenken die tijdens de zeevaart zijn omgekomen tijdens WO2 (de schepen werden voor bevoorrading ingezet).

Nog nooit van gehoord.

Maar ik heb wel vorig jaar die tentoonstelling in het Verzetsmuseum gezien over Suriname en de Antillen in WO-2.

Tomas
02-05-05, 14:06
Geplaatst door Alcibiades
Je wilt alle conflicten herdenken. Maar ik neem aan dat agressors niet in je herdenking wilt betrekken. Hoe wil je onderscheid maken tussen gevallenen voor een rechtvaardige zaak en gevallenen voor een onrechtvaardige zaak?

Ik vind 't persoonlijk niet zo belangrijk of iemand nu het slachtoffer is omdat ie toevallig net aan de "goede" kant stond of omdat ie net aan de andere kant geboren was. Het gaat er mij om -als we uberhaupt iets moeten gedenken- dat we dan gedenken hoe erg het mis kan gaan en hoeveel leed dat kan aanrichten. Wat mij betreft is dat zowel joods leed als duits leed. Die jongens die op hun 18e richting het oostfront moesten is ook niet veel te verwijten noch te benijden.

Tomas
02-05-05, 14:19
Geplaatst door Alcibiades
En wat vind je dan van de SS-ers die massa-executies uitvoerden in Polen, de Oekraïne en Litouwen? Moeten die ook herdacht worden?

Het feit wel, ja. Wat bedoel je eigenlijk?

Tomas
02-05-05, 14:36
Geplaatst door Alcibiades
Ik bedoel dat je heel goed onderscheid moet maken tussen wat een rechtvaardige zaak is en wat niet. Ik wil op 5 mei graag weten wat ik vier en op 4 mei welke doden ik herdenk.

Oh, in dat geval moet je gewoon op 4 mei alle slachtoffers van de duitsers herdenken en 5 mei die van hun vieren. Issa simpel

Tomas
02-05-05, 14:49
Geplaatst door Alcibiades
Ja, dat grapje ken ik al.

Het gaat er in deze topic over om de 4- en 5 meiherdenkingen uit te breiden. Het is dus heel voor de hand liggend om je af te vragen welke bevrijdingen we dan in het vervolg gaan vieren en welke doden we in de toekomst ook gaan herdenken.

Da's erg afhankelijk vn de gedenker. Voor de eenvoudige ziel die in onzekerheid verkeert zou ik het bij mijn "grapje" willen houden. Anderen moeten het zelf weten. Ik persoonlijk kijk niet zozeer naar ideologieen, systemen, nationaliteiten of religies. Ik kan mij zelfs verbonden voelen met een duitse soldaat. En sommige hollandse "verzetshelden" intens haten. Maargoed. Ik doe dan ook niet mee met al dat gedoe.

Tomas
02-05-05, 14:56
Geplaatst door Alcibiades
Als we gezamenlijk een bevrijdingsfeest willen vieren zullen we het er toch over eens moeten zijn waarvan het zo geweldig is bevrijd te zijn.

As is verbrande turf. Wie wil er nou samen met jou wat vieren? Wat dan ook?

Tomas
02-05-05, 15:05
Geplaatst door Alcibiades
Ik merk het al, fundamentele vragen zijn aan jou niet besteed.

Waarom schrijf je dan gewoon niet zelf de antwoorden die je graag hoort?

Tomas
02-05-05, 15:16
Geplaatst door Alcibiades
Dat is een zeer fundamentele vraag!
Zouden we misschien iets met het begrip fascisme kunnen doen?
Zouden we de herdenkingen uit kunnen breiden naar de strijd tegen na-oorlogse vormen van fascisme?

Oh god, wat vreselijk voorspelbaar waar dit weer naar toe gaat.

Tomas
02-05-05, 15:16
Geplaatst door Alcibiades
Ik zou graag willen dat je zelf goed nadenkt.

Je bent zo nobel en ook zo intelligent. De combinatie doet zeer aan me ogen.

wytze
02-05-05, 15:19
Geplaatst door Alcibiades
Ja, dat grapje ken ik al.

Het gaat er in deze topic over om de 4- en 5 meiherdenkingen uit te breiden. Het is dus heel voor de hand liggend om je af te vragen welke bevrijdingen we dan in het vervolg gaan vieren en welke doden we in de toekomst ook gaan herdenken.



volgens mij herdenken we op 4 mei alle slachtoffers van de nazi's en vieren we op 5 mei de bevrijding van het nazisme.
dat hoeft voor mij niet uitgebreid te worden.
ik vind het wel steeds hypocrieter worden dat een overheid die steeds meer fascistoide beleid ontwikkelt, nog wel elk jaar weer staat te roepen dat het nooit meer mag gebeuren.

wytze
02-05-05, 15:26
Geplaatst door Alcibiades
Maar er is dus een roep om meer.



Dit is dus flagrante onzin. Als je werkelijk beseft wat een fascistisch bewind inhoudt zeg je iets dergelijks niet.


van wie komt de roep om meer?

ik twijfelde of ik het woord fascistoide zou gebruiken. misschien iets te, maar het huidige vluchtelingenbeleid, de behandeling van geillegaliseerden de id-plicht, de razzia's deden mij besluiten het toch te gebruiken.

wytze
02-05-05, 15:51
Geplaatst door Alcibiades
Zie topicstarter, die zelfs met Palestijnse vlaggen wil gaan zwaaien en meteen ook weer fascistoïde methodes wil toepassen, bijv. het ingooien van ruiten.



ah. op die fiets.
nou vind ik wel dat jij het woord fascistoide misplaatst gebruikt want het gooien van stenen vind ik niet per definitie fascistoide.

ik ben het met topcistarter wel eens dat er op 4 mei aandacht mag/moet zijn voor de marokkaanse doden.
maar niet dat men het zou moeten uitbreiden naar andere oorlogen of conflicten.

Ron Haleber
02-05-05, 18:17
Geplaatst door Alcibiades
Zie topicstarter, die zelfs met Palestijnse vlaggen wil gaan zwaaien en meteen ook weer fascistoïde methodes wil toepassen, bijv. het ingooien van ruiten.

Zeg kampioen Aartsleugenaar van Maroc.nl die daarnaast als PABO-historicus nog model staat voor oplichter op deze site - zoals ik al duidelijk uitgebreid bewees - wil je mijn woorden niet verdraaien!


Ik schreef dat ik naast een groep Marokkanen stond, die mij vriendelijk verzocht om samen met hen de Palestijnse vlag omhoog te houden. Of ik dit deed laat ik ook nu voor jou wijselijk in het midden.

Daarnaast zei ik dat ik eventueel "wel begrip ervoor kon opbrengen als er een steen door de lucht vloog"...

Om mij dan van "toepassen van fascistoïde methodes" te betichten is toch wel een echt fascistische methode om mensen foutief woorden en daden in de mond te leggen...

Smeerlap, jij hoort niet hier maar op de site Nieuw Rechts van Michiel Smit thuis! Ga eens gauw jouw vuile bek spoelen en verdwijn van deze site...!

Orakel
02-05-05, 18:30
Geplaatst door Ron Haleber
Mag jij me ff uitleggen hoe dat nou zit met die rare vrinden van jou? :loog:

Nog 1 keer dan. Het gaat mij niet om je punt, want daar kan ik me wel enigszins in vinden. Dus dat is het punt niet. We herdenken niet alleen ww2, maar blikken dus ook vooruit.
Dat Nederland herdenkt is niet het probleem, wel dat ze tegelijkertijd militaire hard- en software levert aan Israel, levert wapens aan Turkije maar beklaagt wel de Koerden en levert millitaire schepen aan Indonesië, die er vervolgens gaten mee schiet in die scharminkels op Atjeh.
Dus iets met boter en hoofd. Mag jij uitleggen aan Saskia.

Dan weer trug bij jou: als je de wijze van herdenken selectief vindt, mede gezien het leed in Palestina, dan moet je dat zeggen.
Maar maak er geen Islamitische kwestie van. Palestina gaat ook niet over Islam, maar over land en recht.

Als het niet overkomt, wurg ik je met je eigen lintje.

Wide-O
02-05-05, 18:59
Geplaatst door Alcibiades
Dat is een zeer fundamentele vraag!
Zouden we misschien iets met het begrip fascisme kunnen doen?
Zouden we de herdenkingen uit kunnen breiden naar de strijd tegen na-oorlogse vormen van fascisme?

Grappig... vingertje zwaaien over fascisme, en tegelijk Ronald R. in je sig hebben :verward:

Je moet gewoon al die mensen die jij perfect vond herdenken.

PS: je snapt geen ruk van wat Tomas vertelde. Maar da's geen verrassing.

Wide-O
02-05-05, 19:04
Geplaatst door Alcibiades
Ik kan er ook niets aan doen. Als historicus merk ik nu eenmaal bepaalde overeenkomsten tussen de methodes van de bruinhemden van alle tijden op. Eén van die methodes is het toepassen van of het dreigen met straatgeweld. Als er dan ook nog gemarcheer met vlaggen bij te pas komt, liggen de overeenkomsten wel erg voor de hand.

Geef jij echt les aan kinderen ? Sjonge sjonge.

Kijk, ik ben geen Ron-fan, dat moge ondertussen duidelijk zijn, maar wat jij hier nu presteert daar kan hij in z'n slechtste dagen niet aan tippen hoor. Jij bent echt oer en oer-stom.

Or, niet radicaliseren :fplet: ;)

Iwan
02-05-05, 20:28
Geplaatst door wytze
ah.
ik ben het met topcistarter wel eens dat er op 4 mei aandacht mag/moet zijn voor de marokkaanse doden.
Met welke doel?

Ron Haleber
02-05-05, 21:12
Geplaatst door Orakel
Nog 1 keer dan. Het gaat mij niet om je punt, want daar kan ik me wel enigszins in vinden. Dus dat is het punt niet. We herdenken niet alleen ww2, maar blikken dus ook vooruit.
Dat Nederland herdenkt is niet het probleem, wel dat ze tegelijkertijd militaire hard- en software levert aan Israel, levert wapens aan Turkije maar beklaagt wel de Koerden en levert millitaire schepen aan Indonesië, die er vervolgens gaten mee schiet in die scharminkels op Atjeh.
Dus iets met boter en hoofd. Mag jij uitleggen aan Saskia.

Dan weer trug bij jou: als je de wijze van herdenken selectief vindt, mede gezien het leed in Palestina, dan moet je dat zeggen.


Als het niet overkomt, wurg ik je met je eigen lintje.

Laatste reply dan aan mn oh zo lintloze vriend - krijg echt met je kale jassie te doen: steek er maar als troost een anjer in!


Dat uitleggen aan Saskia heb ik in dit topic al 10 keer gedaan... Heppu toevallig zitten slapen? :moeilijk:

Dan je erop volgend advies: "als je de wijze van herdenken selectief vindt, mede gezien het leed in Palestina, dan moet je dat zeggen".

Jezus, nou breekt mijn klomp... Daar ging nota bene dit hele topic over :moe: :moe: :moe:



Maar maak er geen Islamitische kwestie van. Palestina gaat ook niet over Islam, maar over land en recht.

Toevallig zijn de Palestijnen wel moslims... Leg jij het dus maar ff uit aan Hamas dat het niks met Islam te maken heeft. Wens je veel succes! Slaap maar rustig verder :baard:


Nou is het wel genoeg geweest... Kom maar hier schat, dan zal ik je bij gebrek aan het jouwe - met mn eigen lintje wurgen. Misschien wordt je dan wakker... :auw:

Het moet wel een erg vermoeiende koninginnedag geweest zijn in het overijselse. Duidelijk te diep in het glaassie gekeken! :melk:

Orakel
02-05-05, 22:18
Geplaatst door Ron Haleber
Jezus, nou breekt mijn klomp... Daar ging nota bene dit hele topic over :moe: :moe: :moe:

Toevallig zijn de Palestijnen wel moslims...

JAHAAAAAA, DAT WEEHEET IK. :schreeuw:

Is er plots een disluktiese bug in het forum geslopen?
Weet je wat? Hier:

http://www.hollandcourier.com/het_leesplankje.jpg

Paas je um ff door aan Nobelien als je d'r mee klaar bent?

Ron Haleber
03-05-05, 06:33
Geplaatst door Orakel
JAHAAAAAA, DAT WEEHEET IK. :schreeuw:

Is er plots een disluktiese bug in het forum geslopen?
Weet je wat? Hier:

http://www.hollandcourier.com/het_leesplankje.jpg

Paas je um ff door aan Nobelien als je d'r mee klaar bent?

Dat hoeft niet. Onze dyslektische vriendin Nobelien staat ons altijd ter beschikking. Zo nodig maakt ze wel weer een nieuwe nick aan. :ninja2:

Nu leest ze dat je de Tibetanen bedoelde... Interessant onderwerp voor jou: gegarandeerd vrij van jouw gevreesde "islam-symbioses"! :fplet:




http://www.ronhaleber.nl/images/big-ear.jpg

Roep nooit de naam van Nobelien af want haar flaporen zijn nog niet dyslektisch.

Ik heb dat met ZS - binnen 5 minuten springt hij dan als een duvel uit een doosje om me het blauwtje dat ik liep bij Nabil nog ff stevig in te peperen...! :huil:

Ron Haleber
03-05-05, 06:51
Orakel, hier nog een erg originele bijdrage die onze vriend Nabil me opstuurde

speciaal voor dit topic - niet op zn site terug te vinden -:



http://www.ronhaleber.nl/images/AEL-beeld.jpg



De hypocrisie van de dodenherdenking anno 2005



Mijn opa sterft. Ik ben zes jaar. “s Avonds staan we met de hele familie in een kring

rond het lits-jumeaux waarin hij ligt opgebaard. We bidden.

“Zou Opa echt dood zijn?” vraag ik mij af.

Een plannetje rijpt in mijn hoofd. Als ik opa nu eens aanraak, misschien komt hij dan

weer tot leven… Ik doe een paar passen naar voren en druk met mijn hand op zijn

vingers die glanzen door het cellofaan wat over hem heen is gelegd.

Een schrikreactie van de volwassenen: “Lijkvergiftiging”hoor ik één van hen zeggen.

Ja, opa blijkt echt dood te zijn. Zijn ogen blijven gesloten. Op mijn eerste schooldag

wordt hij begraven.



Een half jaar later loop ik in de pauze op het schoolplein. Ik tob, ik begrijp een som niet.

Twee plus nul is twee. Waarom tel je een getal op bij iets wat niets is? Het maakt mij boos.

Van tientallen heb ik nog nooit gehoord. Ik denk aan opa. “Als ze me later ooit

begraven, zal niemand zich afvragen:”waarom begreep ze die som toen niet?”

is een gedachte die spontaan in mij opkomt.

In één seconde zie ik dat alles betrekkelijk is in het aanzien van de dood. Op dat moment

neem ik me voor altijd te handelen volgens dat inzicht. Op het moment dat de afrekening komt,

wil ik nergens spijt van hebben, wil ik voor mezelf weten dat ik altijd heb geprobeerd het goede te doen.

Nabil Marmouch


lees verder op www.ael.nl

Ron Haleber
03-05-05, 17:47
Saskia over de replies van IQra:


t.a.v wat Ron hier citeert dat Farid zegt....

Hmm uiteraard gaat de WOII over meer dan alleen Nederland, zekers, maar ik denk dat een herdenking niet per se over alles moet gaan dan en daarmee dus ook niet over de uitverkoop van Palestina door de Volkerenbond/VN/Frankrijk/Engeland/VS, wat ook een direct gevolg is van de tweede wereldoorlog en de van van de Berlijnse muur is ook een direct gevolg van de tweede wereldoorlog, of de dood van Tito wat ook nooit gebeurd was zonder WOII en wat ook nooit tot het Srebrenicagebeuren geleid had. Op die manier is dus erg veel aan de tweede wereldoorlog te relateren en ik vind het dan ook logisch dat het bij de herdenking vooral gaat om wat er hier gebeurde op Nederlands grondgebied, omdat voor elk type herdenking wel zijn eigen plekje is.

Al die andere conflicten die er zijn, allemaal even vreselijk maar niet voor op 4 mei. Zoals trouwens bewoner en Alcibides met mij vinden en naar ik pas hoorde op RTL nieuws 75 % van de bevolking eveneens.


Wat ik bedoelde met het hypocriet zwaaien met de Palestijnse vlag:


Wat de mensen willen bedenken tijdens een herdenking dat moeten ze natuurlijk echt zelf weten. Als je liever denken aan omgekomen Palestijnen om 8 uur, okay! Thoughts are free. En meningen in de meeste gevallen evenzeer.

Maar ik vind het ongepast om met een palestijnse vlag te staan zwaaien op een bijeenkomst die vooral van betekenis is voor de joden die hun halve familie hier hebben zien gedeporteerd geworden.
Dat vind ik ongepast omdat wie er ook aanwezig is op de herdenking, niet geconfronteerd hoeft te worden met al het leed van de wereld. Op een herdenking komt men in principe voor x en niet voor y z a b, je komt er om de oudstrijders of om anne frank of om je familie of weet ik wie, maar niet om de Sudanese burgers die bij bosjes worden afgeslacht. Dat is natuurlijk allemaal erg maar er moet maar een aparte dag voor of zo, maar t moet niet aan de orde hoeven zijn op de WOII herdenking.

Eigenlijk vind ik het zwaaien met de Pal. vlag goed te vergelijken met de wandeltocht van Sharon door de tempelberg, dat deed hij natuurlijk om te provoceren en dat het het begin was van de tweede intifadah zat er ook behoorlijk aan te komen en het had niet gehoeven, of in elk geval nog niet toen als hij daar niet was gaan wandelen.

Waarom zwaaien met de Palestijnse vlag, toch vooral om de daar aanwezige joden nog even pijnlijk het beleid van Sharon onder de neus te wrijven. Laat ze toch met rust!

Er zijn daar natuurlijk genoeg mensen die komen zelf ook hun bedenkingen hebben bij Sharon maar die vooral hun voorouders daar komen herdenken en dat lijkt ij behoorlijk de verkeerde doelgroep.

Het is wijzen met een vinger naar iedereen behalve degeen die het gedaan heeft. Als er dan toch moet gezwaaid, ga met een Pal vlag voor de Knesset zwaaien, of bij de Veiligheidsraad, i.p.v. de Hollandsche Schouwburg.

Gepost door ZaZkia on 03/05/05 at 02:39 PM


http://www.indischebuurt.nl/index.php/weblog/comments/1717/#laatste_commentaar

Ron Haleber
03-05-05, 17:48
@Saskia ik zal jouw tips over het zwaaien met Palestijnse vlaggen doorgeven aan Omar Miloudi - oud voorzitter van het KMAN en raadslid van Groen Links Zeeburg. Met zijn Marokkaanse kameraden bracht hij het op Rondom Tien al uitgebreid ter sprake.



Voor wat betreft je advies aan Farid Achahboun om met een Palestijnse vlag voor de Knesset te gaan zwaaien, dat vind ik toch uiterst naïf van je. Farid zal genadeloos neergeknuppeld worden door jouw idealistisch geachte zionistische vrienden en rapaille - hij mag al blij zijn als hij dat overleeft...! Ik wist niet dat je Marokkanen zo haatte?

taouanza
03-05-05, 19:47
Wauw een echte discussie met argumenten.
Nou ik vind dit zo mooi jongens moet een traantje wegpinken.Zo ontroerend vind ik dit.

Rabi'ah.
03-05-05, 19:51
.

Ron Haleber
03-05-05, 20:27
Geplaatst door Rabi'ah.
.


.

Orakel
03-05-05, 22:55
Heee, waar is dat non-argument over de West-Sahara gebleven?

Als je meeleest schat:

we herdenken ieder jaar een gruwelijke episode uit de hisorie, en niet omdat we graag melancholische en nostalgisch willen terugblikken, maar ook en juist omdat we dergelijke ellende niet weer willen.
Daarin mag de West-Sahara dus meegerekend worden, net zo hard als Tibet, Darfur, Koerdistan, Atjeh, Korea, Friesland en Tilburg.
Daarbij zal het jeuken of de onderdrukkers wel of geen gerechtvaardigde uitgangspositie hebben. Het gaat immers om mensenrechten, waardigheid en meer van die "sociale utopiën".

Dus nogmaals, het gaat niet om het herdenken an sich.

Ron Haleber
04-05-05, 08:27
Saskia waarschuwt Farid voor de laatste maal...!





Farid wil je t asjeblieft wel eens uit je hoofd halen om naar Israel te vliegen met die vlag?

Kom dat vliegtuig uit, Ron heeft het nog zo gezegd. Waarom luister je dan ook naar mij???



Farid, je opmerking van het leren van geschiedenis en herdenken om herdenken alleen snap ik niet.

Ik denk dat je een erg inconcreet idee hebt van herdenken en dat komt misschien wel door al die opa’s die zeggen dat we “de vrijheid” vieren. Wat is nu weer “de Vrijheid”? Het gaat om een afschuwelijke oorlog die is afgelopen… Dát wordt gevierd!

Er komen ook van die stokoude Canadese officieren die hier t land persoonlijk bevrijd hebben, omdat die elk jaar komen, ze stonden in de NRC van vandaag.

Er komen mensen op af van wie de halve familie is uitgemoord of omgekomen van de honger. Of tewerkgesteld in Duitsland etc.

Het lijkt mij van belang dat mensen daar een moment van rouw voor hebben gekregen.

Bovendien heb ik wel op zo’n manier les gehad over WOII en zo dat ik t niet in mijn hoofd zou halen om er gedesinteresseerd in te zijn. Ja niet op elk moment van de dag, maar niet willen weten waarom het centrum van Rotterdam/Nijmegen/Eindhoven niets anders is dan een boel modern flatgebouw. Als je dat niet wil weten, dan is dat eigenlijk gewoon een kwestie van onfatsoen.


Het gaat niet om leren van de geschiedenis, dat is een beetje een dooddoener en dat kan ook niet, want er is maar heel weinig waar algemene overeenstemming over is en die overeenstemming is ook eindig.



Ron, ik ben verder niet bekend met Omar wegens dat ik maar een bleue ben hier in Zeeburg en nog niet zo gepokt en gemazeld als sommige buurtislamologen. Ga je gang.

Ik bedoel maar, het is met het herdenken van alles en nog wat om het eigen blanklinkse geweten te sussen, dat vind ik nou net zoiets als die lui die moord en brand schreeuwen over milieuvervuiling en ondertussen te beroerd zijn om Max Havelaar bananen te kopen.

Ik hou niet van grote verwijten naar niemand in het bijzonder.

Ron hoe kom je er nou eigenlijk bij dat ik niet naar Marokkanen heb geluisterd. Ik luister toch, ik ben het alleen niet met ze eens?

Gepost door ZaZkia on 03/05/05 at 09:00 PM

http://www.indischebuurt.nl/index.php/weblog/comments/1717/

Ron Haleber
04-05-05, 09:34
@Saskia: “Ik luister toch, ik ben het alleen niet met ze eens ?”.

En omdat jullie het niet met ze eens zijn gaan jullie in hun vacantietijd verplicht educatieve schoolreisjes naar akelige concentratiekampen organiseren! Zelfs die organiserende Mocro-meneer bij B&vDorp zat er gisteren ook maar erg gelaten bij…

Nou ik kan er gif op innemen dat een zekere Saskia in haar jeugd bij dat soort verplichte reisjes - met verhaaltjes van Ronny Naftaniël nog wel - ook lekker met de jongens ging ravotten en de bomen inklom…



Daarnaast wordt er plotseling na 40 jaar ook enorm veel euro’s in onderwijs-projecten gestort om van die lastige mocro-koters af te zijn.

De 40 jaar daarvoor vond niemand het nodig om leuk spannend onderwijsmateriaal te maken over ons verleden - ach ‘integreren’ dat gaat vanzelf wel.


Nu wil men via een truc de strijd van wat in feite collaborateurs met hun Franse bezetters waren - ook de moderatoren van Maroc.nl zien dat zo...! - dus van tot ‘helden’ gebombardeerde huurling-Marokkanen in Kapelle gesneuveld - er met de haren bij slepen…

Met excuses aan Farid & Pa, maar ik kan de nationalisten op Maroc.nl als Al Sawt moeilijk tegenspreken als dat het de Satan met Beëlzebub uitdrijven was…

En dat heet dan na 40 jaar: “luisteren naar Marokkanen ”. :maf3:

taouanza
04-05-05, 10:33
Geplaatst door Alcibiades
Nou, dat is weer eens wat anders dan over de vloer liggen te rollen van het lachen. Maar, dank je wel voor het compliment. We hebben ons best gedaan...

Wie zegt dat ik dat niet heb gedaan? Je werd samen met Ron flink gedist. :haha:
Maar serieus je hebt je netjes gedragen je hebt al geen weken sp gekregen.Zie je wel dat je het kan?;)

Ron Haleber
04-05-05, 11:20
Geplaatst door taouanza
Je werd samen met Ron flink gedist. :haha:


Waar slaat dat nou weer op? Ik heb hem toen hij het te bont maakte naar NR van Michiel Smit verwezen.

Ron Haleber
04-05-05, 16:09
Geplaatst door taouanza
Je werd samen met Ron flink gedist. :haha:


Je bedoelt Orakel en ik werden door Nobelien gedist? Nou Nobelien was ons helemaal niet aan het dissen.

Ze stelde enkel een kritische vraag aan Orakel, je weet wel, die Marokkaan op klompen...!


Taouanza laat je maar eens echt dissen door Nobelien, dan laat ze je alle hoeken van dit forum zien...!

Maar lafaard je durft dat geeneens aan! Zolang je nog mod bent, ban je haar meteen, lui varken! :lol:

Ron Haleber
06-05-05, 08:02
Ik ben nog een verslag schuldig over de door mij hierboven aangekondigde bijeenkomst in het Verzetsmuseum. Ik citeer maar uit een mailtje dat ik Farid stuurde:


Ben wel hier in het Verzetsmuseum bij Artis geweest met een mocrovriend - veel excellenties van de mocro ambassade.... Maar na de kolonel opperrabbijn en een nitwit van je ambassade die alle VN-acties van de mocro's in onverstaanbaar engels ging opsommen, kwam er een marine kaptein aan het woord die een uur met zakdoek in de hand ging huilen over de beving van Agadir 30 jaar geleden met lichtbeelden...

Ontroerend maar weinig to the point - met name wegens 't feit dat hij ook nog ging janken omdat hij na 30 jaar altijd nog geen lintje van de Marokkanen had gekregen. Ik drukte mn vriend toen maar een marocmuntje in de hand en zei: loop naar voren en reik jij dat even aan hem uit namens MO6, dan is die man ook weer gelukkig - en jouw ambassadeur begrijpt er toch niks van, maar vindt het effect prachtig!

Toen kwam er nog een nl-mocro-kaptein die een ellelange lijst namen van gesneuvelden ging voorlezen... Toen na 2 en half uur werd het pauze en stapten we maar op. Ik geloof niet dat je vader aan het woord is geweest - hij werd in elk geval niet aangekondigd.

ZaZkia
07-05-05, 22:09
Aha, weggaan op het hoogtepunt, jaja, Ron gaat voor het zingen de moskee uit.
Aldus Iqra:


Mijn idee is erg concreet die van jou lijkt gefixeerd op wat hier is gebeurd met onterecht knipoogje naar het gemanipuleerde “slachtoffer” Israel. Ik vind dat we moeten herdenken met de achterliggend gedachte dat we er alles aan doen om conflicten te voorkomen en op te lossen ipv nieuwe conflicten creeren en intussen het eigen leed van de tweede wereldoorlog herdenken. Daarmee torpedeer je de herdenking tot een ritueel zonder enige waarde.




Overigens @ 51, probeer ik dus niemand een gevoel op te dringen je bent vrij in je gedachten en jullie maken er steeds van dat ik dat niet doe omdat ik aan de andere kant vind dat als ik vind dat ik respect hoor te tonen voor holocaustoverlevenden en andere oorlogsslachtoffers en nabestaanden, dat ik dat dan van anderen ook mag verwachten. Natuurlijk doen ze dat niet allemaal en is het ook niet verboden. Mijn verwerping van de houding van sommigen tegen WOII is niet op juridische maar meer op ethische gronden.
Mijn idee van het goede leven of zoiets :braak: is toch wel dat iedereen zo hoort te doen, anders deed ik het zelf niet. Het is hypocriet om aan jezelf hogere eisen te stellen dan aan de rest van de wereld (daarom verwees ik hierboven ook naar die ene film, Dogville)

@ Farid, dat vliegtuig dat sloeg erop dat je niet in een vliegtuig moest gaan springen naar Israel om daar met een Palestijnse vlag te gaan staan zwaaien, in weerwil van wat ik eerder zei (of althans wat Ron ervan maakte dat ik zei)
Met de Marokkaanse vlag zwaaien ter nagedachtenis aan de Marokkaanse strijders is in die zin ook weer heel wat anders dan met de Palestijnse vlag. Hoewel ik t geheel met jullie politieke analyse van de situatie in Israel eens ben, vind ik dat je dat niet overal hoeft te uiten, en zeker niet op een herdenking in het kader van iets anders.

Vandaar mijn opmerking dat ik het ongepast vind om je Pal. vlag mee te nemen naar de Dam. Het gaat me niet zozeer om het kwaad bloed zelf, sommige overlevenden van de holocaust gaan idd behoorlijk hypocriet om met het beleid van Israel nu, ze hoeven ondanks dat ze totaal aan de verkeerde kant zitten, niet daarmee geconfronteerd te worden op die ene dag dat het om WOII gaat, alle andere dagen okay, maar niet op het moment dat je tegenstanders het kwetsbaarst zijn, ze een dolk in hun rug steken. Dat is zwak. Gewoon leven en laten leven…

helly2002
09-05-05, 00:40
tuurlijk moetje daarbij stilstaan allochtoon of autochtoon maakt niks uit .de mensen die zijn gesneuveld hebben voor jouw ouders en je eigen vrijheid gezorgt alhoewel nederland nou weer niet zo supervrij is .maar maakt niet uit wat je bent

taouanza
09-05-05, 17:18
Geplaatst door Alcibiades

Zoals je weet wordt over die bezettingen al jaren gepraat. In ruil voor vrede is Israël tot veel concessies bereid, zoals gebleken is. Israël heeft het grootste deel al terug gegeven.


Zoals is gebleken? waar is dat uit gebleken dan?




Ik vind het buitengewoon laf om vrouwen en kinderen te vermoorden, vooral als dan ook nog eens blijkt dat voor deze acties gehersenspoelde kinderen en verstandelijk minder begaafden gebruikt worden.

Ja en ondanks dat is nog steeds Hollywood de grootste filmmaker terwijl het helemaal niks is vergelijken met de jarenlange bezetting van Palestina.

Don Vito
09-05-05, 18:59
Geplaatst door Julien
Nee het zou niet moeten uitmaken. Aangezien je (geboren en getogen?) Europeaan bent, moet je ook het respect kunnen brengen voor de bevrijding van Europa.

Als ik in Bezet Marokko had geleef toendertijd dan strijdde ik aan de kant van Adolf, waarom? hij valt degene aan die mijn land bezetten. Nederlanders vochten ook met de Amerikanen is toch een logische keuze? Wat moet de vrijheid vandege die de mijne ontnemt wat schelen? niks


Geplaatst door Julien

Andersom zou ik die respect ook hebben in Marokko, al kom ik uit França.

Helemaal uit je als Franca komt moet je het juist opbrengen


Geplaatst door Julien

En kan jij je ook niet in de Fransen verplaatsen? Alsof Marokko makkelijk afstand doet van het bezette West-Sahara..

West-Sahara heeft toebehoord aan Marokko voor de bezetting door het westen, de maghreb heeft nooit toebhoord aan de Fransen.
De Franse bevolking ja maar nietdie van de Franse politiek, die moest maar ens inzien dat ook zij slachtoffer kunnen worden van terreur en dat hun vrijheid ook ontnomen kan worden. Jammer realiseerden zij zich dat nietna WO2, Marokko werd pas 11 later onafhankelijk, de bezetting van Adolf heeft dus nietlang genoeg geduurd om hen dat te kunnen laten realiseren.


Geplaatst door Julien

jammer genoeg is macht verslavend, dat gold ook voor Frankrijk. Natuurlijk was die oorlog niet goed die Frankrijk voerde om de Maghreb te behouden, maar zoals bij elke oorlog vallen er bij allebei de kanten slachtoffers. Het was totaal niet te vergelijken met WO2.. dat je de Europeanen meer slachtoffers wenst tijdens WO2 is misselijkmakend..

De bezetting had netzo langmoeten duren todat het westen zich zou realiseren wat zij methun kolonisatie en imperialisme de rest van de wereld heeftaangedaan. Pas toen Adolf kwam werd er gesproken overvrijheid en rechten van de mens. Nadat het westen eens slachtoffer is geworden van dergelijk terreur, dan pas. De vrijheid van een blanke is merwaard dan die van een nietblanke, daar is waar het op neer komt. Vrijheidsstrijders werden door Frankrijk pas vrijheidstrijders genoems als ze gingen vechten tegen de Duitsers, maar degene die vochten tegen de Franssen waren terroristen. En grappig is hie de geschiedenis zich telkens herhaalt.


Geplaatst door Julien
ik zeg toch ook niet dat ik zou hopen dat Le Pen jouw familie eens onder handen zou nemen in een martelkamer? Doe eens normaal man.

Lepen heeft hetniet gedaan maar andere Franbsen wel



Geplaatst door Julien

Ik vind het hypocriet, omdat moslims zich net zo schuldig hebben gemaakt aan kolonialisme als de europeanen. Met als laatste voorbeeld de Ottomanen, en die vermeende genocide op de Armeniërs.

Je komt meteen enkel voorbeeld en dat zijn de Ottomanen en dat zegt nietgelijk dat het een gelijke tred is tussen de westerlingen en de moslims want jij weet dat de westerlingen velen malen erger waren en zijn.
Ik noem de uitroeing van Indiaanse stammen in Noord Amerika en de uitroeing vanstammen in Zuid Afrika, de uitroeing van stammen in Australie. En waarvan sommige stammen zelfs nog in resevaten moeten leven in de landen die staan voor vrijheid en democratie(USA EN Ausieland)

Iwan
09-05-05, 19:07
Geplaatst door Don Vito
Als ik in Bezet Marokko had geleef toendertijd dan strijdde ik aan de kant van Adolf, waarom? hij valt degene aan die mijn land bezetten. Nederlanders vochten ook met de Amerikanen is toch een logische keuze? Wat moet de vrijheid vandege die de mijne ontnemt wat schelen? niks



Helemaal uit je als Franca komt moet je het juist opbrengen



West-Sahara heeft toebehoord aan Marokko voor de bezetting door het westen, de maghreb heeft nooit toebhoord aan de Fransen.
De Franse bevolking ja maar nietdie van de Franse politiek, die moest maar ens inzien dat ook zij slachtoffer kunnen worden van terreur en dat hun vrijheid ook ontnomen kan worden. Jammer realiseerden zij zich dat nietna WO2, Marokko werd pas 11 later onafhankelijk, de bezetting van Adolf heeft dus nietlang genoeg geduurd om hen dat te kunnen laten realiseren.



De bezetting had netzo langmoeten duren todat het westen zich zou realiseren wat zij methun kolonisatie en imperialisme de rest van de wereld heeftaangedaan. Pas toen Adolf kwam werd er gesproken overvrijheid en rechten van de mens. Nadat het westen eens slachtoffer is geworden van dergelijk terreur, dan pas. De vrijheid van een blanke is merwaard dan die van een nietblanke, daar is waar het op neer komt. Vrijheidsstrijders werden door Frankrijk pas vrijheidstrijders genoems als ze gingen vechten tegen de Duitsers, maar degene die vochten tegen de Franssen waren terroristen. En grappig is hie de geschiedenis zich telkens herhaalt.



Lepen heeft hetniet gedaan maar andere Franbsen wel




Je komt meteen enkel voorbeeld en dat zijn de Ottomanen en dat zegt nietgelijk dat het een gelijke tred is tussen de westerlingen en de moslims want jij weet dat de westerlingen velen malen erger waren en zijn.
Ik noem de uitroeing van Indiaanse stammen in Noord Amerika en de uitroeing vanstammen in Zuid Afrika, de uitroeing van stammen in Australie. En waarvan sommige stammen zelfs nog in resevaten moeten leven in de landen die staan voor vrijheid en democratie(USA EN Ausieland)
Het was in de tijd van de verlichting. Praten over verlichtingen (democratie, vrijheid, gelijkheid..enz) had prioriteit dan ....indiaanen.

Ron Haleber
10-05-05, 08:22
De verboden visie van een Marokkaan op de schijnheiligheid van Nederlanders en Fransen: Hitler had hun landen langer moeten bezetten!



Geplaatst door Don Vito


Als ik in Bezet Marokko had geleefd toendertijd dan had ik gestreden aan de kant van Adolf Hitler! Waarom? Hij viel degene aan die mijn land bezette. Dat Nederlanders vochten met de Amerikanen was toch ook een logische keuze? Waarom moet de vrijheid vandegene die mij mijn vrijheid ontneemt me dan wat schelen? Niks!


De Maghreb heeft nooit toebehoord aan de Fransen. Misschien voel ik wat mee met de Franse bevolking ja, maar niet met de Franse politiek. Die moest maar eens inzien dat ook zij slachtoffer kunnen worden van terreur en dat hun vrijheid hen ook ontnomen kan worden.


Jammer realiseerden zij zich dat niet na WOII: Marokko werd pas 11 later onafhankelijk, de bezetting van Hitler heeft dus niet lang genoeg geduurd om hen dat te kunnen doen beseffen.


De bezetting had daarom net zo lang moeten duren totdat het westen zich had gerealiseerd wat zij met hun kolonisatie en imperialisme de rest van de wereld had aangedaan.


Pas toen Adolf Hitler kwam, werd er gesproken over vrijheid en rechten van de mens. Pas nadat het westen slachtoffer was geworden van dergelijk terreur, toen pas. De vrijheid van een blanke bleek dus meer waard dan die van een niet-blanke, daar is waar het op neer komt!


Maghrebijnse vrijheidsstrijders werden door Frankrijk pas vrijheidsstrijders genoems als ze gingen vechten tegen de Duitsers, maar zij die vochten tegen hun Franse bezetters waren terroristen... Grappig is hoe de geschiedenis zich telkens herhaalt.




Don Vito, jouw strategie is gevolgd door president Soekarno - hij ging in op de beloften van de Japanners en keerde zich tegen de NL-bezetters.

De volstrekte schijnheiligheid van de koloniale Nederlanders bleek toen NL later nimmer deze president - omdat hij voor hen "collaborateur" bleef - wenstte uit te nodigen, noch kwam ons staatshoofd bij hem op bezoek!

Zelfs nu nog is de feestdag van de uitroeping van de onafhankelijke "Republik Indonesia" in 1945 door Soekarno en Hatta een groot taboe, een dag die niet voor de Nederlandse regering geldt...! Koloniaal Nederland bepaalt nog steeds wat Indonesia heeft te vieren!

Toen Trix op bezoek ging moest ze dagen in Maleisië wachten tot na die herdenking... Schandalig voor de Republik Indonesia! Ik schreef er toen een stuk over in de NRC.



Don Vito, ik heb je stuk ff gefatsoeneerd en zal het zo op de site van Saskia zetten.

Ron Haleber
10-05-05, 08:36
Zie: nr. 25 op: http://www.indischebuurt.nl/index.php/weblog/comments/1755/

De verboden visie van een Marokkaan op de schijnheiligheid van Nederlanders en Fransen: Hitler had hun landen langer moeten bezetten!

ZaZkia
12-05-05, 11:15
Iqra, ik vind je punt van de vlag niet echt handig. Kom eens op mijn andere dingen terug.
(Btw Alci is van m'n brotherhood, respect hoor!)
Aan de Nederlandse vlag kleeft namelijk zoals Ron ook al opmerkt nogal wat nare smaakjes aangaande ons Indie en Atjeh wat iedereen vergeten is, is de zwartste bladzijde van de Nederlandse geschiedenis bovendien ook en consequentieus zou je dus ook gehouden zijn om de Nederlandse vlag te willen verbieden tijdens de herdenking, omdat we daarmee de moslimbroeders even zeer tegen het hoofd stoten als met de Israelische vlag.
Je erkent met je punt een waarde aan symboliek die ik met mijn dolk-in-rug argument heb proberen te omzeilen. Het gaat wat mij betreft niet om waar die vlag voor staat an sich, maar om wat de mensen vinden die die vlag meenemen.


Dat Don Vito met Hitler een monsterverbond was aangegaan tegen Frankrijk is maar bedenkelijk in zijn eigen belang geweest. Weet hij dat Hitler hem ook had afgevoerd naar poolse paardenstallen wegens derderangs en bloedvervuilend en zo? Hitler was voor de Maghreb och wel net iets erger dan het standpunt van de koloniale bezetter, lijkt mij. De Maghreb zijn toch Arabisch en niet berber? Hier geef ik wel even toe dat ik een bleue ben, zeg. Maar nou doe zijn dan maar net zo een semieten als hun broedervolk met de Davidster

NBB
israel geeft nooit iets zomaar terug, althans niet zonder zelf er nog even een muur op te bouwen en er dan achter te komen dat hun eigen bevolking niet wil worden weggestuurd omdat Hitler dat ook al deed met hen.

degene die dat zei -ik zie het hier niet onder staan- had het over de Sinai, dat was natuurlijk van Egypte dat ze vanwege die veilige grenzen ook nog maar eens even gekonfiskeerd hadden. De palestijnen hebben niets ooit teruggekregen... de drie kleine frutselstukjes gaza, jordaanoever en de andere waar ik even niet opkom die worden volledig door de Israeliers gecontroleerd.

Ron Haleber
12-05-05, 11:50
Geplaatst door iQra
Waarom onhandig? Ik meende gelezen te hebben dat je stelt dat je het ongepast vind wanneer mensen hier met een palestijnse vlag lopen tijdens de herdenking? Ik zal vanmiddag terug komen op de rest van je bijdrage.

IQra, denk niet dat Saskia die enige is die er zo over denkt. Mij werd elders al toegevoegd:


Ron, er is niets mis met de Nederlandse vlag, misschien zou het raadzaam zijn voor altijd je biezen te pakken en naar het Rif-gebergte te verdwijnen. Kan jij daar lekker met je Palestijnse vlag gaan staan zwaaien.


Gelukkig IQra betrek jij het Indisch verleden van de Hollanders niet in je argumenten, want anders staat je ook nog heel wat te wachten:


Het irriteert mij gewoon dat Ron alles wat hier gebeurt fout noemt. Als het hier zo fout is, zout dan een eind op naar maroc.nl waar je zoveel medestanders hebt (of niet) maar waar het in ieder geval niet fout is.

Overigens is dat bloed van die Atjeh'ers niet mijn schuld en ben ik niet van plan daar excuses voor aan te gaan bieden. Leg eigenlijk maar eens uit waarom het onze verantwoordelijkheid is/was.



Er valt dus nog heel wat uit te leggen...!

ZaZkia
12-05-05, 11:54
Ik vind het ongepast om met een Palestijnse vlag iets van nu te gaan herdenken als je weet dat er op een herdenking holocaustoverlevenden bijeen komen die het daar bijzonder moeilijk mee hebben -ongeacht of dat terecht is of niet- op 4 mei als er ook andere manieren zijn om je ongenoegen over de Israelische politiek te uiten. (zoals dit forum?) Staakt dus nodeloos kwetsend vlagvertoon! De israelische vlag kan er om begrijpelijke redenen niet uit, de Marokkaanse hoeft er niet uit, dus laat die ook maar hangen, de Palestijnse is nodeloos kwetsend, die dus liever niet meenemen.

Je punt is onhandig omdat je met symboliek van de Israelische vlag van nu aankomt, terwijl het natuurlijk niet vast staat welke symboliek er uitgaat van de Israelische vlag. Je haalt je dus een niet zo relevante discussie op de hals over Ajax supporters die ook met die vlag rondlopen, over dat het beleid van Sharon je grootste bezwaaar is tegen de israelische vlag terwijl er ook israeliers zich laten vertegenwoordigen door die vlag die niets liever willen dan in vrese met palestijnen samenleven en terwijl de symboliek van andere vlaggen ook niet onomstreden is want er zijn genoeg palestijnen die niet zachtzinnig denken over joden op dezelfde manier als dat er genoeg joden zijn die de Israelische vlag gebruiken om de palestijnen de dood in te wensen.

taouanza
12-05-05, 12:10
Geplaatst door ZaZkia
Ik vind het ongepast om met een Palestijnse vlag iets van nu te gaan herdenken als je weet dat er op een herdenking holocaustoverlevenden bijeen komen die het daar bijzonder moeilijk mee hebben -ongeacht of dat terecht is of niet- op 4 mei als er ook andere manieren zijn om je ongenoegen over de Israelische politiek te uiten. (zoals dit forum?) Staakt dus nodeloos kwetsend vlagvertoon! De israelische vlag kan er om begrijpelijke redenen niet uit, de Marokkaanse hoeft er niet uit, dus laat die ook maar hangen, de Palestijnse is nodeloos kwetsend, die dus liever niet meenemen.

Je punt is onhandig omdat je met symboliek van de Israelische vlag van nu aankomt, terwijl het natuurlijk niet vast staat welke symboliek er uitgaat van de Israelische vlag. Je haalt je dus een niet zo relevante discussie op de hals over Ajax supporters die ook met die vlag rondlopen, over dat het beleid van Sharon je grootste bezwaaar is tegen de israelische vlag terwijl er ook israeliers zich laten vertegenwoordigen door die vlag die niets liever willen dan in vrese met palestijnen samenleven en terwijl de symboliek van andere vlaggen ook niet onomstreden is want er zijn genoeg palestijnen die niet zachtzinnig denken over joden op dezelfde manier als dat er genoeg joden zijn die de Israelische vlag gebruiken om de palestijnen de dood in te wensen.

Waarom is een palestijnse vlag kwetsend.
Vergelijk jij het met een swastika???

ZaZkia
12-05-05, 12:13
Haja Ron, wie is dat, die zich niet schuldig voelt over Atjeh? Ik kan t niet vinden...
laat m in de tussentijd eens hier kijkenhttp://www.answers.com/topic/aceh
NB ik weet niet wat je eerder leest maar ik had een prutsgedicht voor je geschreven op verzoek van Fahrid op http://www.indischebuurt.nl/index.php/weblog/comments/1755/

ZaZkia
12-05-05, 12:24
" Tabouleh of wat was het,

Nee Ik vind die vlag niet kwetsend, maar een hoop holocaustoverlevenden wel en ik vind dat je daar best rekening mee mag houden, ookal is t nog zo een onzin, op 1 van de 365 dagen in een jaar.

Ron Haleber
12-05-05, 12:47
Geplaatst door ZaZkia
Haja Ron, wie is dat, die zich niet schuldig voelt over Atjeh? Ik kan t niet vinden...
laat m in de tussentijd eens hier kijkenhttp://www.answers.com/topic/aceh

NB ik weet niet wat je eerder leest maar ik had een prutsgedicht voor je geschreven op verzoek van Fahrid op http://www.indischebuurt.nl/index.php/weblog/comments/1755/

Dat Farid geen gedichten schrijft, wist ik al. Maar dat hij ze nu door jou laat schrijven verbaast me... Ik ontving ze toch liever van zijn Palestijnse godin! :duizelig:


In elk geval Saskia nog van harte gefeliciteerd dat je de poëzieprijs van ons stadsdeel hebt gewonnen. Een grote rode kreeft, zo te zien - smaakte hij lekker?:engel:

En ook nog bedankt voor je zo persoonlijke gedicht! Ik vrees alleen het ergste als mijn andere bewonderaarsters Couscousje en Juliette nu ook zulke mooie gedichten over me gaan schrijven - dan loopt het hier helemaal mis. Gelukkig kan Taouanza niet dichten, daar troost ik me dan maar weer mee! :duivel:

ZaZkia
12-05-05, 12:55
Kreeft? Heb je het nu over het beeld of over mijn aangezicht?


oH Ik vind trouwens dat er behoorlijk wat mis is met onze nationale driekleur, om te beginnen de kleurencombo. en dat van Atjeh dus. Maar t leed is allemaal niet erg genoeg om m daarom maar niet te hijsen op 4 mei.. :rood: